Quicksilver500 Cabin + 50hv 2t suorituskyky

Lisäähanaa

Hankin käytetyn Quicksilver 500 cabin veneen. Tuo on aika samanlainen kuin QS 510 Cruiser. Pituutta on kymmenisen senttiä vähemmän. Olen mitannut GPS:llä huippunopeudeksi noin 23 solmua.

Ihmettelen vähän tuota. Eikö tuon pitäisi kulkea kovempaa, sillä pohja on suht tasainen ja veneen paino on noin 500kg? Kuormana oli pari henkilöä.
Ihan kivahan tuolla on ajella, mutta puuttuuko nopeudesta nyt jotakin tuolla 50hv koneella. Kone sinänsä tuntuisi toimivan hyvin ja olen trimmannut konetta ylös yms. www.mcsea.fi nettisivuilla on joku Galia 485 tai vastaava vene, joka myös painaa 500kg. Sille oli ilmoitettu testituloksena 25 solmun nopeus 40hv:n moottorilla.. Tuntuu vähän oudolta.

7

2740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nopeuksia

en tarkkaanottaen tiedä paljonko veneesi pitäisi kulkea mutta monesti esitteiden noeudet ovat isompia kuin käytännössä toteutuneet.

Jos pohjan muodossa on vielä eroa (toinen kantavampi) voi keli, paino, potkuri ja moottorityyppi selittää nopeuseron.

• qsv

Nopeus tuntuu ihan "normaalilta". Vertaan tätä omaan 510 Cruiseriin ( 50hv/4t). 25 gps-solmua on maksimi, mihin oma veneeni pystyy kahden henkilön kuormalla. Viime viikonlopulla tuli ajettua noin 140km. Sen verran huomiota, että nostin koneen kierrokset 4500:een, tällöin nopeus (gps)vaihteli tuulen suunasta riippuen 31-33km/h välillä ja kulutus smart-craftin mukaan hieman 11 litran molemmin puolin.
      Qsv:n pohjan muoto peräpäässä viettää ylöspäin ja kone saa olla asennettuna aika ylös (kavitaatiolevy noin 3 cm pohjan yläpuolelle), näin sain itse nopeutta noin 1,5 solmua lisää verrattuna "tehdasasetukseen", joka oli 3,5 cm alempana. Tästä on keskusteltu aiemminkin.

• Lisäähanaa

Ok. Hauska kuulla muiden kokemuksia. Täytyykin tutkailla, mille korkeudelle tuo kone on asennettu..

Olen ihan aloittelija näissä hommissa, mutta mielestäni veneeni plaanatessa keula nuohoaa liian alhaalla ja vene roiskii vettä suurinpiirtein veneen keskivälin kohdalta. Pitäisikö tuon kulkea vähän enemmän nokka pystyssä, jotta niin suuri osa runkoa ei olisi vedessä?

Eli pystytkö sanomaan jotain nyrkkisääntöä, josta minäkin ymmärtäisin, milloin vene kulkee oikeassa asennossa? :)

Tilanne parani hiukan, kun kaveri opasti trimmin käytössä. Eli kone trimmataan ylös vauhdissa, mutta silti nokka kyntää mielestäni liian alhaalla. Mitään painavaa kuormaa ei ole ollut edessä. Pari 5kg ankkuria vain.

Hauska tuolla on ollut pyöriä tuolla merellä, mutta kieltämättä mietin jo vähän moottorin päivittämistä suuremmaksi. En tiedä onko kuitenkaan sen väärtiä, sillä kyllä tuollakin kerkeää normaalisti ihan ok.

• qsv
        Lisäähanaa kirjoitti:

Ok. Hauska kuulla muiden kokemuksia. Täytyykin tutkailla, mille korkeudelle tuo kone on asennettu..

Olen ihan aloittelija näissä hommissa, mutta mielestäni veneeni plaanatessa keula nuohoaa liian alhaalla ja vene roiskii vettä suurinpiirtein veneen keskivälin kohdalta. Pitäisikö tuon kulkea vähän enemmän nokka pystyssä, jotta niin suuri osa runkoa ei olisi vedessä?

Eli pystytkö sanomaan jotain nyrkkisääntöä, josta minäkin ymmärtäisin, milloin vene kulkee oikeassa asennossa? :)

Tilanne parani hiukan, kun kaveri opasti trimmin käytössä. Eli kone trimmataan ylös vauhdissa, mutta silti nokka kyntää mielestäni liian alhaalla. Mitään painavaa kuormaa ei ole ollut edessä. Pari 5kg ankkuria vain.

Hauska tuolla on ollut pyöriä tuolla merellä, mutta kieltämättä mietin jo vähän moottorin päivittämistä suuremmaksi. En tiedä onko kuitenkaan sen väärtiä, sillä kyllä tuollakin kerkeää normaalisti ihan ok.

En kyllä osaa sanoa mitään erityistä ohjetta oikeaan ajoasentoon. Itse seuraan nopeutta ja säädänkin trimmin yleensä siihen asentoon missä vene nopeimmin kulkee tietyllä kaasulla. Liian ylös jos moottorin trimmaa, niin ainakin vähänkin kovempaan vastatuuleen/sivuvastaiseen ajaessa ajo vaikeutuu, koska keula tahtoo hakea itseään oikealle ja vasemmalle. Toisaalta jos veneen takana muutaman metrin päässä alkaa nousta vesisuihkua ylöspäin on kone trimmattu liian ylös, tällöin tehot ei suuntaudu veneen rungon suuntaisesti vaan jo osittain ylös.

• qsv
        qsv kirjoitti:

En kyllä osaa sanoa mitään erityistä ohjetta oikeaan ajoasentoon. Itse seuraan nopeutta ja säädänkin trimmin yleensä siihen asentoon missä vene nopeimmin kulkee tietyllä kaasulla. Liian ylös jos moottorin trimmaa, niin ainakin vähänkin kovempaan vastatuuleen/sivuvastaiseen ajaessa ajo vaikeutuu, koska keula tahtoo hakea itseään oikealle ja vasemmalle. Toisaalta jos veneen takana muutaman metrin päässä alkaa nousta vesisuihkua ylöspäin on kone trimmattu liian ylös, tällöin tehot ei suuntaudu veneen rungon suuntaisesti vaan jo osittain ylös.

sen verran vielä, että tuskin moottoritehoa lisäämällä paljoa saa nopeutta lisää. Plaaniin nousu toki helpottuu, mutta kuten toisessa viestissä mainittiin leveys/pituussuhde ei puolla kovaa nopeutta. Ehkäpä 75hv olisi sopiva kone, mutta en tiedä mitä lisäpaino tuo tullessaan.

• Jurputtaja

Leveyttä veneeseen ei saa lisää menettämättä jotain, tässä tapauksessa nopeuttakin.
      Vesiviivan pinta-ala kun vastannee keskimäärin jotain ehken noin 6 metristä venettä.

• Anonyymi

Juu sama vene itselläni. 50 hv 2t.hyvin kulkee ja jopa vetouistelussa toimiva kampe.isompi moottori tuo ainaki painoa lisää,varsiki 4t.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puhut olevasi hyvä ja kiltti ihminen

Mutta todellisuudessa oletkin itsekeskeinen ja omahyväinen. Kaiken pitää pyöriä sinun ympärilläsi, kuten esimerkiksi tää
      Ikävä
      165
      2244
    2. Kimmo Kivelä mikä pösilö.

Kirkkoherra kehtaa kitistä saamastaan kunniamerkistä. Onpa törkee äijä. Ei niin pientä ojaa että meidän kirkkoherralla
      Kiuruvesi
      31
      1687
    3. Nainen kaunokainen

Mitä teet tänään illalla?
      Ikävä
      56
      1398
    4. Olisin halunnut...

Olisin halunnut jutella kaikki asiat selväksi. Olen joskus kirjoittanut tänne huonossa mielentilassa ja todella ajattele
      Ikävä
      98
      1358
    5. Paljonko sinulla nainen on velkaa tai säästöjä?

Sitä tässä mietin jatkoa ajatellen.
      Ikävä
      125
      1275
    6. Tänään on mun viimeinen päivä kanssas Sun

Tänään on mun viimeinen päivä Kanssas sun, täydellinen Ennenkuin mun mentävä on Kaihtimien välistä valo Tunkeutuu uniisi
      Ikävä
      209
      1068
    7. Hyvä kuolema?

Niin.. minulta taas raskaamman puoleinen aloitus.. Olen kuunnellut äänikirjaa hyvästä kuolemasta keskiajalla ja siinä o
      Sinkut
      102
      1030
    8. Kulta miten menee

Mitä tunnet nyt.
      Ikävä
      68
      1028
    9. Ollila työt

Ei kyllä ole kehumista näiden töistä!!Paitsi isä Ollila kyllä jaksaa ajella ja kyylätä mitä muut tekee.
      Oulainen
      24
      1025
    10. Nyt faktoja tiskiin mies

Kerro kaikki syyt miksi en kiinnosta. Arvaan jo joitain, mutta haluan kuulla ne sinulta.
      Ikävä
      77
      1005
    Aihe