Kuinka nopeasti teitte gradun?

Aloitteleva

Missä ajassa saitte gradunne valmiiksi ja kuinka kauan käytitte siihen aikaa päivässä? Ja jos teitte kvalitatiivista tutkimustaa, niin mikä oli otoskokonne?

Aloittelen itse gradua syksyllä ja minulla on vielä joitakin kursseja suoritettavana. Ajattelin lisäksi mennä osa-aikaiseen työhön. Mietin vain, että kuinkahan kauan gradua sitten tekee. Tietysti se on kiinni omasta ahkeruudesta, tiedetään, mutta olisi mukava kuullu muiden kokemuksia.

8

5743

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syksyllä valmistuva

Itse aloin tehdä gradua tammikuussa, suunnittelun jälkeen varsinaiseen työhön pääsin käsiksi helmikuussa. Nyt loppu häämöttää, johtopäätöksiä, viimeistelyä yms. vailla.

Tuntuu, että todella paljon riippuu aiheesta, omasta ahkeruudesta jne., kuinka nopeasti saa tehtyä. Itse suoritin muutaman rästikurssin kevään aikana, mutta muuten käytin aikani pääasiassa graduun. Toki välillä oli päiviä, jolloin en jaksanut tehdä sen eteen mitään, mutta usein työskentelin 4-8 tuntia päivässä.

Jokainen tavallaan ja ajallaan! Tsemppiä sulle!

• kestää ja kestää

projekti potkaistiin alkuun viime lokakuussa, aineiston keruuseen pääsin tammikuussa. Haastatteluja vajaat 10, niiden ja aiempien tutkimusten sekä kirjallisuuden perusteella laadin kyselylomakkeen joka lähti yli 500 vastaajalle. Vastausprosentti oli 44, vastausten analyysia, johtopäätöksiä ja teorian viilausta on yhä jäljellä. Kesän aikana valmiiksi, toivottavasti.
        Koko ajan oon ollu tässä ohessa töissä, n.20h / viikko, ja tehnyt pari kirjatenttiä myös.
        Yhteistyöyritykseltä alkaa ymmärrys loppua kun projekti on venynyt näin pitkään, mutta minkäs teet. Nopeammin en olisi saanut mielestäni riittävän perusteellista työtä tehtyä tämän kaiken muun ohessa.
        Analyysi mulla on pääosin kvantitatiivinen, haastattelut analysoin kvalitatiivisesti.

• 34 vuotiaana DI:ksi

Kestihän se - 8 vuotta! Onneksi valmistui.

• poippis

Minulla gradun vääntäminen kyllä ottaa oman aikansa, mutta niin oli ajatuskin. Aiheen päätin viime syksynä, ja ns. graduseminaarin suoritin lukuvuoden aikana. Tänä aikana luin jonkin verran kirjallisuutta, ja tekstiä on nyt kasassa sellaiset 30 sivua. Aineiston (kvanti) sain käsiini pari kuukautta sitten.

Syksyllä on tarkoitus aloittaa aineiston analyysi ja jatkaa samalla kirjallisuuden parissa. Tarkoitus olisi saada gradu valmiiksi ensi lukuvuoden aikana, todennäköisesti keväällä.

Töitä olen tehnyt koko ajan, ja samoin muitakin opintoja. Gradua olen tehnyt hyvin satunnaisesti, muutamana päivänä kuussa.

• Joni_H

Ehkä tämä kuvaa parhaiten graduani: käytin siihen noin 12 opintoviikon työmäärän kaiken kaikkiaan. (Yksi opintoviikkohan on noin 40 tunnin työpanos). Välillä meni viikkoja, etten tehnyt mitään. Aloitin lokakuussa 2005 ja nyt se on vamis.

Varsinaisen kirjoittamisen tein 10 päivässä. En ollut tietenkään samalla töissä. 8-12 tuntia päivässä, parina päivänä enemmän. Lopullinen sivumäärä 69 lähteet liitteet. (10 päivään ei sisälly niitä viittä päivää, joiden aikana litteroin haastatteluaineistoa. Siitä tuli noin 75 sivua matskua).

Oli aika tiukka deadline ja kiire lopussa, mutta se on ainut keino tehdä uskomattomia työsuorituksia. Palautin graduni 30.5.2006 iltapäivällä, se on tällä hetkellä kansitettavana ja tiedekuntaneuvostossa ensi viikolla. Eli kyllä se tulee aika helpolla, jos ei mikään magnan tai eximian arvosana ole tavoitteena.

• ...eilen

Alotin gradun tekemisen syyskuussa 2005. Ensimmäiset kuukaudet kuluivat materiaalin keräämisessä ja sen analysoimisessa.

Gradussani oli kaksi kyselyä, joista toisen otoskoko vain 15. Kohdehenkilöinä olivat viiden eri yliopiston tietyn aineen opettajat, mutta melko nihkeästi tuli vastauksia. Toiseen kyselyyni tuli onneksi enemmän. Mitä suurempi otos on, sitä luotettavampia päätelmiä voit tehdä. Kuten arvata saattaa, en voinut tehdä kovinkaan vedenpitäviä päätelmiä 15 hlö:n vastauksista, mutta vastausten laatu ratkaisi myös paljon.

Mielestäni graduni teko sujui melko tökkien ja olisin voinut valmistua paljon nopeammin, jos olisin ottanut itseäni niskasta kiinni. Välillä kirjoitin monta päivää putkeen. Välillä taas en kirjoittanut pitkään aikaan mitään, sillä aika meni funtsiessa niitä näitä... :)

Kyllä se kuitenkin tuntui hienolta, kun vihdoin sai hivellä postissa tullutta tutkintotodistusta. Seitsemän vuoden työ palkittiin, joten kyllä se oli kaiken sen vaivan arvoista. Maisterin paperit sain eilen.

Mielestäni gradu ei ole mikään ylivoimainen juttu. Pitää vain ajatella sitä yhtenä tehtävänä muiden joukossa, johon pitää vain syventyä muita paremmin. Itse olin tehnyt kaikki kurssit jo alta pois, enkä ollut töissä, mutta kyllä mielestäni voi ihan hyvin tehdä jonkinmoista osa-aikatyötä tai muutamia kirjatenttejä gradun kanssa samaan aikaan. Kaikkihan riippuu kuitenkin siitä, miten nopeasti haluaa valmistua, miten laajan tutkimuksen aikoo tehdä, millä motivaatiolla lähtee haasteeseen ja myös ihmisluonteesta ja kyvykkyydestä. Jotkut suoriutuvat nopeasti, mutta tulos on heikko. Toiset taas paneutuvat asiaan pidemmäksi aikaa tehden hyvää tulosta. Kolmannet pakertavat pidemmänkin aikaa, mutta tulos jää alle toivotun, kun taas neljännet suoriutuvat gradusta lyhyessä ajassa saaden hyvän arvosanan.

Tsemppiä sinulle gradun tekoon. Kyllä se aherrus lopuksi palkitaan, kesti se miten kauan tahansa! :)

• palkkis

Mulla työt loppui lokakuussa 2005 ja sen jälkein tarkoituksena oli alkaa tehdä gradua täysipäiväisesti. Marraskuussa lueskelin yleisesti gradun aiheeseen liittyvää materiaalia ja hahmottelin tutkimussuunnitelmaani. Vein suunnitelmani graduohjaajalle, joka laittoi ne aivan uuteen uskoon. Tämän jälkeen gradun kirjoittaminen meni täysin jäihin.

Vasta helmikuussa aloin uudelleen miettiä gradua, kun huomasin, että opintotukea ei riitä enää kuin muutamalle kuukaudelle. Maaliskuun puolessa välissä sain tehtyä tietokoneelleni ensimmäisen gradutallennuksen ja jatkoin gradun tekemistä lähes päivittäin. Kävin muutamalla kurssilla viikottain ja pari tenttiäkin tein, joten ihan joka arkipäivä en gradua tehnyt. Viimeisen tallennuksen tein graduuni toukokuun viimeisenä päivänä ja kansissa tekeleeni annoin proffalle 2.6. Viime perjantaina 16.6 kuulin saaneeni tekeleestä m:n ja samana päivänä myös valmistuin. Paperit on vielä koululla ja menen hakemaan ne huomenna.

En vienyt gradua esilukuun ja etenin gradussani alkuperäisen tutkintasuunnitelmani mukaan. Totesin, etten saa graduani ikinä valmiiksi, jos etenen ohjaajan laatiman suunnitelman mukaan. Totesin myös, että haluan valmistua, vaikka arvosana ei olisikaan kovin kummoinen. Onneksi arvosana oli kuitenkin mulle tosi hyvä.

Tsemppiä kaikille kesällä gradua väkertäville!

• siinä

6-7 vuotta, en edes muista tarkkaan koska aloitin. Nyt olen valmistunut, ja tulin tänne huojentumaan. Valmistuin jo n. 4 kk. sitten, mutta vieläkin joskus kun herään, pelolla kuvittelen, että se ei ole totta. Kyllähän tähän ajatukseen tottuu, mutta oli se niin rankka henkinen puserrus, että meinasi henki lähteä. Rytmihäiriöitä ja ihottumaa... Opintoni kestivätkin 12 vuotta, joten se G ei ollut loppujen lopuksi se ihan pahin juttu, vaan ne muutamat hassut suorittamattomat kurssit, jotka töiden takia jäi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      234
      6142
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      49
      2725
    3. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      43
      2308
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2262
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1789
    6. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1424
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      164
      1420
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1321
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1291
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1007
    Aihe