Olen ostamassa vuonna 1989 tehtyä tiilivuorattua puurunkoista Makrotaloa, jossa seinien eristeenä on polyuretaani. Eristeen ulko/sisäpuolella on kipsilevyt. Polyuretaanihan on eristyskykynsä ansiosta hyvä materiaali, mutta soveltuuko se hyvin puurunkoisiin taloihin? Aiheuttaako kosteusvaurioita herkemmin kuin villat, koska ei ole hengittävä materiaali? Mistäköhän syystä eristeen käyttö on vähäistä puurakenteisissa taloissa(hinta, hengittävyys...)?
Makrotalojen polyuretaanieristys
2
2882
Vastaukset
- Charles
Polyuretaanieristeet ovat kalliita. Luultavasti sen vuoksi niitä käytetään vähän. Vuorivillalla eristetty talo ei hengitä kummemmin, koska siinäkin pitää olla hyvä höyrynsulku. Puukuitueristetyistä taloista sanotaan, että ne hengittävät. Voi olla, mutta nykyään taloon pistetään kuitenkin koneellinen ilmanvaihto, joten tuo hengittävyys ei ole mitenkään kriittistä. Samoin ostamassasi talossa on ilmanvaihto jotenkin järjestetty, joten talon tarvitse hengittää seinien läpi.
Jos kosteuden pitäviä eristeitä on asennettu väärin, voi tuloksena olla veden kondensoituminen väärään paikkaan. Muuten niiden käytöstä ei ole kosteushaittoja. Ylimääräisen kosteuden pitää poistua ilmanvaihdon mukana eikä seinien läpi. - cuekro
Meillä 1984 rakennettu Makrotalo, eikä kosteutta ole esiintynyt . Jos oikein muistan, niin polyuretaani ei ota vastaan kosteutta. Ääneneristyskyky on huonompi kuin villalla. Tiiveyden takia ilmanvaihtoon kannattaa kiinnittää huomiota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374936- 823506
- 302953
- 612935
- 82757
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552280- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91700- 181691
- 161584