Kysymyksiä siileistä

Pihan luontofilmi

Hei vaan

Meidän pihalla (Espoossa) vilistää iltaisin kuusi siiliä. Ne ilmaantuivat tuossa toukokuun puolella eli oletan niiden talvehtineen jossakin tontillamme. Ja tuota pihaa tonttiosuudestamme ei ole kuin reilut 600 neliötä ja siilejä todellakin kuusi.

Olen lukenut jostakin, että siilit elävät yksinään ja jokaisella on oma pesä. Olen aivan ihmeissäni, että, missä ne ovat talvehtineet. En usko niiden nimittäin tulevan joka ilta vilkkaan kadun ylikään. Tonttiosuutemme on kallioinen eli erilaista istutusta löytyy, muttei mitään tuheaa pusikkoa. Lisäksi on kaksi useamman kuutiometrin kiveä, joiden alla voisi olla talvehtimispaikkojakin. Mutta ei siellä ole tilaa kuudelle erilliselle pesälle. Ja entäs jos tässä kesemmällä tulee vielä pikkusiilejä, niin mistä sitten niille löytyy talvehtimispaikkoja.

Olen nyt ilmiön huomattuani ryhtynyt noita uusia asukkaita ruokkimaan eli laitan kissojen kuivamuovaa pehmiämään aina illan suussa ja vien sen sitten auringon laskiessa pariin kohti pihalla. Kohta noita piikkipalloja sitten juoksentelee.

Eli onko oikein ruokkia noita? Minusta on kiva katsoa tuota "luontofilmiä" omalla pihalla. Mutta tarkoitukseni ei olisi tuottaa noille siileille haittaa eli huolettaa tuleva talvi.

5

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siilien ystävä

      Hei

      Kaikki kuusi siiliä eivät ole viettäneet talvea pihallasi, ne tarvitsevat tosiaan talveksi sopivan pesän.

      Siilit ovat yllättävän liikkuvaisia, ne saattavat kulkea pitkänkin matkan, erityisesti tiettyyn ruokapaikkaan tullaan pidemmänkin matkan takaa. Urokset liikkuvat varsinkin keväällä/alkukesästä etsimässä kumppania.

      Siilejä voi hyvin ruokkia liotetulla kissan kuivamuonalla, kissoille tarkoitettu purkkiruoka maistuu myös, samoin pähkinämurska.

      Ruoka-apua on erityisen tervetullutta loppukesästä ja syksyllä, jolloin niiden pitäisi olla tarpeeksi "lihavia" selvitäkseen talvesta.

      Matala vesikuppi, josta ne voivat juoda vettä on myös siileille tervetullut apu. Maitoa ei saa siilille antaa, niiden vatsa ei maitoa kestä.

      Siilien talvehtimista voi auttaa laittamalla pihalle erityisen siilimökin tai useammankin. Sellaisen voi itse rakentaa ja niitä voi myös ostaa. Meidän pihalla siili käyttää mökkiä myös kesän aikana "päivätorkkuihinsa"

    • siilejä

      Meidänkin pihaan (asumme maalla) ilmestyi viime kesänä siilejä, emä ja kolme poikasta sekä oletettu isä. Yksi poikasista kuoli, tuli ihmisten ilmoille nukkumaan mutta en tajunnut että sitä olisi pitänyt auttaa ja viedä sisälle lämpimään (oli sateiset, kylmät ilmat).

      Isäni rakensi kolme "siilitaloa" joissa kukaan ei kylläkään talvea viettänyt. Nyt on ainakin yhteen pesään siili jo majoittunut ja neljä siiliä tulee iltaisin syömään.

      Kissanruualla ruokkiminen käy pidemmän päälle kalliiksi. Itse olen lisännyt siihen keitettyä riisiä ja porkkanasosetta. Samoin pakasteesta vanhaksi menneet jauhelihat ja pakastekalat voi hyödyntää keittämällä ne siileille.

      • Juntti

        Maidon vahingollisuus on kaupunkilegendaa,maidolla niitä on ruokittu maailmansivu ja hyvin voivat ja lisääntyvät.Samoin tekevät monet muutkin.Se on näiden laktoosi intoleranssi vouhottajien keksintöä,koko tautihan on sähköallergiaan verrattava vaiva.


      • siilien ystävä
        Juntti kirjoitti:

        Maidon vahingollisuus on kaupunkilegendaa,maidolla niitä on ruokittu maailmansivu ja hyvin voivat ja lisääntyvät.Samoin tekevät monet muutkin.Se on näiden laktoosi intoleranssi vouhottajien keksintöä,koko tautihan on sähköallergiaan verrattava vaiva.

        Nyt on Juntin jutut kaupunkilegendaa. Vaikka olisikin lapsena kuunnellut "Siili menee lypsylle" -laulua, niin se ei pidä paikkansa.

        Siilit juovat kyllä maitoa, jos vettä ei ole saatavilla. Mutta lopputulos on siiin pahat vatsavaivat.

        Siileille juotavaksi vain vettä.


      • Anonyymi

        Siili on hyönteissyöjä joten siilin ruoassa pitäisi olla lihaa. Porkkana ja riisi eivät riitä antamaan siilille riittävää painoa millä selviäisi horroksen yli. Vanhentuneita jauhelihojakaan en syöttäisi, kyllä ravinnon tulisi olla kunnollista eikä vanhentunutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe