Tänä aamuna tuli mukava loskakelin ylläri. Vanha e28 520:sen tuulilasinpyyhin alkoi ensin toimia satunnaisesti vaikka oli koko ajan päällä. Siis sulat pysähtyivät tämän tästä toiseen ääriasentoon, kunnes lopettivat toiminnan kokonaan. Sulakerasiassa oleva sulake on tarkistettu ja ohjainviiksen ala-asennossa (kertapyyhkäisy) kuuluu vaimea releen naksahdus. Mikäköhän vialla ? Pyyhkijän moottori vaikuttaisi mielestäni todennäköiselltä. Voiko moottoria asiallisesti purkaa ja huoltaa vai meneekö suoralta kädeltä vaihtoon. Onko tavallinen vika vanhoissa 500 sarjan ajokeissa ja onko kenellään hyviä neuvoja asiaan ?
tuulilasinpyyhkimen moottori
5
1542
Vastaukset
- Seiska(E32)
Sama tauti oli mulla keväällä. Moottorista varmaan mennyt hammasrattaat, jolloinka moinen käyttäytyminen alkoi mulla. Katkaisin pätkii pyyhintää moottorissa, mutta kun moottori pyörii vähä miten sattuu, niin pyyhkimet sekoilee sitä mukaan...
Ei muuta ku konehuoneenpuolelta sulakeboksin takaa sisään ja kätilön ottein vanha moottori veks ja uusi tilalle (semmonen kahden nyrkin kokoinen mustalla kumisuojalla varustettu mötikkä). Itellä meni hermot ja loppui oluet eli otin peltisakset käyttöön, katkaisin konepellintiivisteen alla olevan pellin ja liitin pellit toisiinsa jälkeenpäin poppareilla. Toinen vaihtoehto varmaan lähestyä hytän puolelta, mutta varaa purkuaikaa ainaki puoli vuotta ja saman verran sitä kokoamisaikaa...
Käytettyjä moottoreita löytyy purkamoilta, uusi maksanee veholla varmaan miljardi euroa. Vanhan korjaaminen ainaki mulla oli mahdotonta; moottori kasaanniitattua-mallia ja vielä muovi niitein, että silleen.
t: seiska- 520
Kiitos vastauksestasi. Ryhtyikö pyyhin toimimaan moottorin vaihdon jälkeen kivuttomasti. Joku ässä tiesi sanoa että vika voi olla myös katkaisinviiksen kontaktipinnoissa, mitä itse pidän epätodennäköisempänä.
- Bemu
No mulla oli samaa vikaa vanhassa e30:säni. Otin moottorin irti (tosi v:mäisessä paikassa siinäkin) ja sain sen itse korjattua. Ei ollut kovin hankala rakenne edes siinä. Hommasta vaan on jo jokunen vuosi, joten en muista tarkelleen mitä tein, mutta muistelen että siellä oli semmóinen kupari luiska, minkä päässä oli metallinpalanen ja se metallinpala kytkee eri nopeudet päälle. Viilasin sitä metallin palaa terävämmäksi ja painoin sitä kupari luiskaa jäykemmäksi ja kas pyyhkijät alkoi toimia. Hankalasti selitetty, mutta se on helppo homma kun otat moottorin pois ja tutkit vähän sen rakennetta.
- Seiska(E32)
520 kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Ryhtyikö pyyhin toimimaan moottorin vaihdon jälkeen kivuttomasti. Joku ässä tiesi sanoa että vika voi olla myös katkaisinviiksen kontaktipinnoissa, mitä itse pidän epätodennäköisempänä.
tuo pyyhkii nyt ihan normaalisti.
Niin, siinä minun moottorissa oli lähtenyt hampaat muovikehältä kävelemään n. sentin matkalta (sähkömoottorissa on ruuvi, joka pyrittää n. Ø100mm muovikehää, joka pyörittää pyyhin mekanismeja), eli vikani oli täysin mekaaninen.
Saattahan se vika olla kyllä jossain muuallakin, ei muuta ku haet puuhapussin Siwasta ja rupeat purkamaan vloppuna. (Itse selvisin n. 10 pullolla, ennen kuin otin peltisakset käyttöön).
t: Seiska - Seiska(E32)
Seiska(E32) kirjoitti:
tuo pyyhkii nyt ihan normaalisti.
Niin, siinä minun moottorissa oli lähtenyt hampaat muovikehältä kävelemään n. sentin matkalta (sähkömoottorissa on ruuvi, joka pyrittää n. Ø100mm muovikehää, joka pyörittää pyyhin mekanismeja), eli vikani oli täysin mekaaninen.
Saattahan se vika olla kyllä jossain muuallakin, ei muuta ku haet puuhapussin Siwasta ja rupeat purkamaan vloppuna. (Itse selvisin n. 10 pullolla, ennen kuin otin peltisakset käyttöön).
t: Seiskapähkäilin, että miksihän moinen tapahtui..
Seiskassa on sitte vielä sellaanen kiristysmekanismi (erillinen moottori), joka paina pyyhkijät tiukempaan kiinni tuulilasiin nopeuden kasvaessa. Tarkoitettu noihin saksalaisiin moottoritienopeuksiin, ei käyttöä suomessa (paitsi joskus).
Niin, veikkaisin, että tuo kiristysjuttu rasittaa päämoottoria siihen malliin, että hammasrattaat pyöristyy vähä niinku ennen aikojaan. Itse ajattelin jo tempaista moiset töpselit irti siltä kiristysmoottorilta...Empä tehny sitä sitte kumminkaan.
miten lie 5- ja 3-satasissa, en tiedä.
t: Seiska
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760