Tuorevoitelulla varustettu -94 (ei täyttä varmuutta vuosimallista) Yamaha temppuilee. Kone starttaa avaimesta ihan normaalisti ja käy hetken ok. Kone kiertää täydet, mutta hetken päästä hyytyy. Kuulostaa siltä, kuin kävisi vain yhdellä pytyllä. Kone pusyy käynnissä, kun kaasuvivun kääntää tyhjäkäynnille ts. rantaan pääsee jurnuttamalla.
Vika alkoi jo viime syksynä ja tällöin huomasin, että bensansuodatin tihkuu. Suodatin ja tulpat on nyt keväällä vaihedettu, mutta ongelma ei ole poistunut. Itse olin aluksi siinä luulossa, että vika on sähköpuolella mutta aiemipia ketjuja lukiessanin tulin toisiin ajatuksiin. Tankkina on alkuperäinen peltitankki, jossa ei ole ilmaruuvia. Joku tuolla aiemmin kertoi, että tällaisissa tankeissa korvausilma otetaan yleensä liittemestä. Onko näin myös Yamahan kohdalla ja jos on, niin mistä tuo ilma tarkastiottaen otetaan ja miten "systeemi" olisi suositeltavaa puhdistaa??
Siltä varalta, ettei ongelma ole tuossa tankin korvausilmassa... Onko vinkkejä mistä etsisin vikaa seuraavaksi. Vitu...Harmittaa, jos hommaan hinauskoukut sun muut trailerit ja vien paatin Pärnäselle ja tämä kääntää jotain ruuvia puolikierrosta, jotta "ny pitäis toimia" .
Yamaha 20 hv 2t=>hyytyy...
18
6261
Vastaukset
- korvausilman
Saantiongelma varmistuu sillä, jotta otat korkin pois. Jos ongelma jatkuu, on vika muualla.
Luultavasti pumppu ei toimita tarpeeksi bensiiniä jos se tyhjäkäynnillä toimii. Kato myös sytytysennakon kääntymisen aiheuttamat johtojen vääntymiset. Katkaiseeko se toiselta pytyltä kipinät. - jussipussi
putsaa se bensansuodatin ja tyhjennä molemmat kaasarit pohjapropusta...katso ettei vuotoja...onhan bensansuodattimen O-rengas tallella, ettei ole tippunut pois..kannattaa
aina etsiä ensin halpaa vikaa, ennekuin alkaA ostaa kalliita osia...tarkista johtojen liitokset - jussipussi
kokeile irrottaa öljyhälyttimen ja lämpöanturin johdot, ettei vain löisi jommasta kummasta sitä hommaa päälle, joka rajaa kierrokset...kuuulemma joskus ollut vika siellä
- Ei osaa...
Hyviä ideoita. Kiitos koko porukalle.
Sen verran vielä, että vaihdoin bensafilsuun uuden o-renkaan. Ei auttanut. Kuppiosa niin väsynyt, ettei siitä saanut enää pitävää. Uusi olisi maksanut järjenvastaiset € 40 jotain, joten laitoin siihen Fram'in nailonsuodattimen. Se tuntuu toimivan ok ja on siis uusi.
Lisää kysymyksiä (vene koneineen mökillä ja minä istun kaupugissa toimistolla, joten en pääse kokeilemaan tuota "korkki auki" -testiä. Spekuloin tässä kuitenkin, kun en saa mielenrauhaa ja olen kuukausipalkalla):
"Luultavasti pumppu ei toimita tarpeeksi bensiiniä" => onko mitään kikkaa testata tuota pumpun kapasiteettia vai onko se vain vaihdettava uuteen??
"sytytysennakon kääntymisen aiheuttamat johtojen vääntymiset" => Minkälainen murikka tuo mainittu sytytysennakko on, mihin se on ruuvattu kiinni ja miten se kääntyilee??
Kaasareita en ole vielä tyhjentänyt, mutta on nyt työlistalla.
"öljyhälyttimen ja lämpöanturin johdot" => Tässä sama homma kuin sytytyksenennakon kanssa. Missä anturi sijaitsee ja minnen johdot on kytketty??
- löytyä
myös sähköpuolelta. Tarkistuta staattori ja tyristori. Jälkimmäinen ainakin aiheuttaa kyseisiä ongelmia pätkimällä kipinää. Ammattilainen toteaa tämän hetkessä.
nim. viat kuulostavat tutuilta - WOOKS
Itselläni on uisteluveneessä 20 hv jammu -91 ja siinä ilmenee toisinaan vika, että "putoaa" yhdelle sylinterille. Vika on toisessa tulpan johdossa. Se ei pysy kunnolla paikallaan, vaan irtoaa ajoittain. Tuskin sinulla on tästä kyse, mutta laitoin vain esimerkkinä, että vika voi joskus olla aika yksinkertainenkin!
- ..selvä vaiva..
..jos polttoainesuodatin tippasee. Kannattaisiko vielä hakea vikaa sieltä missä se oli ilmeinen. Oletko ruuvaillut "seosruuvia korvakuulolta"? Tarkista vielä suotimen asennus ja että letkut ovat vapaat.
- Ei osaa...
Seosta en ole säätänyt. Kone on ollut mielestäni ihan ok ts. se käynnistyy ja kiertää alkuu ihan normaalisti kaikilla kierrosalueilla, mutta sitten yks kask hyytyy täysillä ajettaessa. Uusi filsu vaikuttaisi olevan ok. Itse filsu ei vuoda (on yhdestä palasta) ja liitokset on kiristetty kunnollisilla letkukiristimillä ja ne alkuperäiset heppoiset raksit on roskiksessa.
Mutta mutta. Jotain kummaa siellä nyt kumminkin on. Jotenkin kallistun sille puolelelle, että jostain syystä polttoaineen saanti estyy, kun kone on käynyt aikansa ja kierroslukua nostetaan riittävästi. Tankin ilmaus ja kondensoitunut vesi on helpohkosti korjattavissa, mutta jos tuossa polttoaihe järjestelmässä onkin roska? Mistä sitä kannattaisi alkaa etsiskellä, kun muistetaan, että bensafilsu on ok. - anturit
Ei osaa... kirjoitti:
Seosta en ole säätänyt. Kone on ollut mielestäni ihan ok ts. se käynnistyy ja kiertää alkuu ihan normaalisti kaikilla kierrosalueilla, mutta sitten yks kask hyytyy täysillä ajettaessa. Uusi filsu vaikuttaisi olevan ok. Itse filsu ei vuoda (on yhdestä palasta) ja liitokset on kiristetty kunnollisilla letkukiristimillä ja ne alkuperäiset heppoiset raksit on roskiksessa.
Mutta mutta. Jotain kummaa siellä nyt kumminkin on. Jotenkin kallistun sille puolelelle, että jostain syystä polttoaineen saanti estyy, kun kone on käynyt aikansa ja kierroslukua nostetaan riittävästi. Tankin ilmaus ja kondensoitunut vesi on helpohkosti korjattavissa, mutta jos tuossa polttoaihe järjestelmässä onkin roska? Mistä sitä kannattaisi alkaa etsiskellä, kun muistetaan, että bensafilsu on ok.aikanaan oli mercuryssa samanlaista ongelmaa, joka aiheutui lämpöanturin huonosta kiinnityksestä (vesi tihkui liittimella -> oikosulku -> vikahälytys -> tehot tippuu max 1000 rpm). Myös öljynmääräanturi (jos on) kannattaa tarkistaa. Antureiden johdot voi olla hapertuneet ja ottaa ajoittain maihin. Tietysti kannattaa tarkastaa, että kulkeeko jäähdytysvesi oikeasti kunnolla eli voiko olla ihan oikea lämpöongelma kyseessä.
- Anonyymi
Bensapumppu/kalvot toimii kampikammion alipaineella joka on niin pieni että jos bensaletkuissa on pienikin vuoto tai tukos/litistyksessä, se ei jaksa antaa tarpeeksi polttoainetta. Kone hyytyy kovilla kierroksilla. Kumisella käsipumpulla voi antaa lisää polttoainetta järjestelmään mutta se on vain lyhytaikainen ensiapu. Jos kumipallo on tyhjä silloin kun konetta ei ole käytetty pitkään aikaan , on bensaletkujen liitoksissa tai letkussa vuoto. Kiristä lemmarit ja bensapumpun ruuvit. Jos kuuluu sihinää letkuliitoksista käsin pumppuamalla vuotokohdan voi joskus todeta kuuntelemalla.
- Anonyymi
Kiitos vastauksesta. 13 vuoden odottelun jälkeen saan nyt varmaan koneen varmaan kuntoon. Kannatti odottaa 13 vuotta tätä vastausta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. 13 vuoden odottelun jälkeen saan nyt varmaan koneen varmaan kuntoon. Kannatti odottaa 13 vuotta tätä vastausta.
Kylläpä jaksoit olla sitkeästi täällä päivystämässä tuota vastausta. Todella periksiantamatonta veneilyasennetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. 13 vuoden odottelun jälkeen saan nyt varmaan koneen varmaan kuntoon. Kannatti odottaa 13 vuotta tätä vastausta.
Onkohan se moottori nykyään mulla kun samanlainen vika ja on kaikki bensapuolen asiat käyty läpi ja uusittu .
Kaasarit pesty ultraäänipesurilla kahteen kertaan.
Voisiko olla sähköpuolen vika, kertokaa ammattilaiset asiasta eli menee täysillä vajaan minuutin ja sitten tiputtaa yhdelle sylinterille ja kun kaasun löysää niin hetken päästä ottaa kierroksia normaalisti ja sama taas jatkuu vajaan minuutin päästä eli ei ota kierroksia, mikähän se vika voisi olla.
- Anonyymi
Nyt olisi jo korkea aika paalata se paska.
- Anonyymi
En paalaa, kun en usko että lehmät syö Yamahan moottoreita. Paalaan vain heinää.
- Anonyymi
Kukaan tervejärkinen ei aja enää 90-lukulaisella 2t yamahalla. Siksi tämä keskustelu on täysin turhaa.
- Anonyymi
Mutta 13 vuotta sitten joku vielä yritti ajaa.
- Anonyymi
Mut 80 lukusilla ajellaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä722419Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2561429- 841259
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3871232Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3481176