Kenen on syy?

optimisti-orvokki

että naisvaltaisissakin ammattiliitoissa on vain harvoja naisia johtajina?

24

908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

      vain naisten omaa syytä, olettaisin ainakin näin.

      • niin on ja kaipaisin naisilta selitystä, miksi he haluavat mieluummin valita miehen kuin naisen johtajakseen.

        Joskus olen sivusta seurannut, miten tipulauma innolla ja mieluummin palvelee tyhmääkin miestä kuin fiksua asiallista naista ja miten miesten toimeksiannot priorisoidaan tärkeimmiksi miehen asemasta ja tehtävän kiireellisyydestä riippumatta. Naisjohtajiin kohdistunut arvostelukin on usein epäasiallista ja kohdistuu ihan muihin ominaisuuksiin kuin tieto-taitoon. Esim. politiikassa naisten ulkonäkö ja pukeutuminen ovat paljon useammin arvostelun ja arvioinnin kohteina kuin miehillä. Miehiä kiitetään ja naisia arvostellaan helpommin. Vrt. esim. presidenttikeskusteluja, joista vain osa on asiallista kritiikkiä.


      • PirreÄ
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        niin on ja kaipaisin naisilta selitystä, miksi he haluavat mieluummin valita miehen kuin naisen johtajakseen.

        Joskus olen sivusta seurannut, miten tipulauma innolla ja mieluummin palvelee tyhmääkin miestä kuin fiksua asiallista naista ja miten miesten toimeksiannot priorisoidaan tärkeimmiksi miehen asemasta ja tehtävän kiireellisyydestä riippumatta. Naisjohtajiin kohdistunut arvostelukin on usein epäasiallista ja kohdistuu ihan muihin ominaisuuksiin kuin tieto-taitoon. Esim. politiikassa naisten ulkonäkö ja pukeutuminen ovat paljon useammin arvostelun ja arvioinnin kohteina kuin miehillä. Miehiä kiitetään ja naisia arvostellaan helpommin. Vrt. esim. presidenttikeskusteluja, joista vain osa on asiallista kritiikkiä.

        tuo epäsolidaarisuus ihmetyttää meissä naisissa - en sano sillä että olisin sitä mieltä että naiseus sinällään olisi mikään itseisarvo, vaan pätevyys ja sopivuus olisivat ne valintakriteerit - edes ehdokasta valittaessa.

        Toisaalta - koskaan ei mieskään, kuin ei nainenkaan pysty täysin ymmärtämään toistensa optimaalista parasta, siksi samaa sukupuolta oleva, luulisin ainakin, että pystyisi paremmin paneutumaan oman sukupuolensa esim. ammattiryhmän ongelmiin tai tarpeisiin.


      • Pirre*
        PirreÄ kirjoitti:

        tuo epäsolidaarisuus ihmetyttää meissä naisissa - en sano sillä että olisin sitä mieltä että naiseus sinällään olisi mikään itseisarvo, vaan pätevyys ja sopivuus olisivat ne valintakriteerit - edes ehdokasta valittaessa.

        Toisaalta - koskaan ei mieskään, kuin ei nainenkaan pysty täysin ymmärtämään toistensa optimaalista parasta, siksi samaa sukupuolta oleva, luulisin ainakin, että pystyisi paremmin paneutumaan oman sukupuolensa esim. ammattiryhmän ongelmiin tai tarpeisiin.

        kaikissa liitoissa pitäisi olla naisia enemmän nykyiseen verraten.
        Johtuisikohan naisten osallistumattomuus tämän tyyppiseen järjestötyöhön, perinteisistä naisen rooleista kotona?
        Silloin kun työntekijät alkoivat järjestäytyä ts. ammattiliittoja alettiin perustaa, naiset olivat yleisemmin hellapolliisina siellä kotona, olisiko tässä sellaista perinteisiin jämähtämistäkin.

        Toisinaan tuntuu, kuinka käynee koko liittotouhun kun ja jos palkoista aletaan sopimaan paikallisesti, tai henkilökohtaisesti - viekö markkinatalous pohjan koko liittotouhusta.


      • Paras jätkä voittakoon
        PirreÄ kirjoitti:

        tuo epäsolidaarisuus ihmetyttää meissä naisissa - en sano sillä että olisin sitä mieltä että naiseus sinällään olisi mikään itseisarvo, vaan pätevyys ja sopivuus olisivat ne valintakriteerit - edes ehdokasta valittaessa.

        Toisaalta - koskaan ei mieskään, kuin ei nainenkaan pysty täysin ymmärtämään toistensa optimaalista parasta, siksi samaa sukupuolta oleva, luulisin ainakin, että pystyisi paremmin paneutumaan oman sukupuolensa esim. ammattiryhmän ongelmiin tai tarpeisiin.

        On jo enemmän naisia kuin miehiä vastuullisissa paikoilla. Tasapainoa on yritetty löytää, mutta se ei onnistu. Naishakijat ovat olleet parempia. Toimitusjohtaja on nainen, päällikköasemissa on enemmän naisia kuin miehiä, kaikissa vaativissa asiantuntijatehtävissä on enemmän naisia kuin miehiä.

        Olisi varmaan syytä, että vanhoilliset järjestötkin eläisivät nykyaikaa. Neuvotteluosapuolena on yhä useammin nainen kuin mies. - Ja voimakastahtoiset naiset osaavat kyllä olla todellisia riivinrautoja. Tai he ovat usein vielä enemmän "halki-poikki-ja-pinoon" -tyylisiä kuin miehet. On aivan kukkupuhetta, että naisjohtajat olisivat etupäässä empaattisia.

        Sen olen kyllä huomannut, että naisten on vaikeampi sulattaa naisjohtajaa kuin miesten.


      • kato nyt
        Pirre* kirjoitti:

        kaikissa liitoissa pitäisi olla naisia enemmän nykyiseen verraten.
        Johtuisikohan naisten osallistumattomuus tämän tyyppiseen järjestötyöhön, perinteisistä naisen rooleista kotona?
        Silloin kun työntekijät alkoivat järjestäytyä ts. ammattiliittoja alettiin perustaa, naiset olivat yleisemmin hellapolliisina siellä kotona, olisiko tässä sellaista perinteisiin jämähtämistäkin.

        Toisinaan tuntuu, kuinka käynee koko liittotouhun kun ja jos palkoista aletaan sopimaan paikallisesti, tai henkilökohtaisesti - viekö markkinatalous pohjan koko liittotouhusta.

        Paikallinen sopiminen ei sulje pois liittokeskeisyyttä. Liittojen pitää vain viitsiä vähän enemmän jäsentensä eteen.

        Palkkojen tulee määräytyä sen mukaan, mitä työnantajalla on rahaa. Eli palkat pitää kategorioida yrityksen tuoton mukaan. Liittojen pitää ottaa selvää yrityksistä ja toimia sen mukaisesti.

        Nyt ökyvauraat yritykset saavat liian halvalla työvoimansa.

        Eikä miljonäärin kämppää pidä siivota samalla hinnalla kuin eläkeläisen ja vammaisen.


      • Pirre*
        kato nyt kirjoitti:

        Paikallinen sopiminen ei sulje pois liittokeskeisyyttä. Liittojen pitää vain viitsiä vähän enemmän jäsentensä eteen.

        Palkkojen tulee määräytyä sen mukaan, mitä työnantajalla on rahaa. Eli palkat pitää kategorioida yrityksen tuoton mukaan. Liittojen pitää ottaa selvää yrityksistä ja toimia sen mukaisesti.

        Nyt ökyvauraat yritykset saavat liian halvalla työvoimansa.

        Eikä miljonäärin kämppää pidä siivota samalla hinnalla kuin eläkeläisen ja vammaisen.

        liitot on ensin vesitetty pois pelistä,
        työnantaja seisoo portilla (kuvainnollisesti), ja valitsee aina sen joka tekee halvimmalla työtä.

        Millä arvelit saatavan läpi yrityksen tottavuuteen sidotut paikalliset sopimukset - kuka lähtee sellaisten sopimusvaatimusten taakse, ja ainakin jos neuvotteluihin tarvitaan joukko painostuskeinoja - suomalaiset ovat niin kateellista porukkaa ettei ainakaan entisenlaiset proletaarien solidaarisuuteen perustuvat painostuskeinot onnistu, tarkoitan yleislakkoja.

        Suuret työnantajat pistävät työläisen polvilleen, uhkaavat vain viedä työt halpatyövoima maihin - siinä ne on liittojenkin konstit vähissä - näköjään.


    • Syyt asiantilaan ovat ihan biologisia. Jos menemme vaikka kanalaan, niin kukot ne sielläkin pitävät kanalauman kurissa, sillä muuten hommasta tulisi täydellinen kaaos.

      • taitaa olla. ;))
        Onneksi en ole joutunut moisissa laumoissa työskentelemään tai elämään.

        On niitä kyllä fiksujakin naisjoukkoja, jotka pystyvät hoitamaan asiat sekä keskenään että miesten kanssa ihan ilman kukkoiluja. ;))


      • Pirre*

        no eipäs nyt kukkoilla kovin..:)

        Vaikka jostain kumman syystä naiset ei tahdo tulla toimeen keskenään, ei tietysti voi yleistääkään ihan...on hyviäkin nais tiimejä.


      • järjestystä

        pidä,
        ne vain huolehtivat munien saannin jatkuvuudesta ja kiekumisesta ( kuka on komein )

        kukot joutaisivat vaikka tunkiolle, jos jöön pitämisestä aletaan keskustella (aletaan keskustelemaan= pidempi versio joka taasen ei olisi kielipoliittisesti oikein, vaikkakin kuuluu puhekielessä läntiseen murrealueeseen, lyhempi versio tulee idästä ja laitoin sen hämäykseksi, että tunnistettaisiin savolaiseksi ja kielipoliittisesti valveutuneeksi)

        paras munija se jöön pitää ja,,,nokkimisjärjestys
        nääääääääs ;/ !


    • väitteesi

      paikkansa????

      • eilen olivat näyttävästi esillä televisiouutisissakin. Naiset ovat todella pieni vähemmistö myös naisvaltaisten ammattiliittojen johtajistossa. Ihmettelin ja hämmästyin tosissani.


    • Syy on

      NAISTEN!!!

    • 4weekki

      kyllä miehet ovat keskimäärin kaikissa pätevämpiä.

      otanpa esimerkiksi
      kaikissa urheilu, tieto, taito ym. asioissa ovat miehet pidemmällä.

      Päteviä naisia on vain 10 % miesten lukumäärästä.

      Tai, jos olet erimieltä,
      kerro missä naiset ovat viisaampia, tai edes yhtä viisaita.

    • itsensä tietysti

      Mutta toisaalta pomoilta vaaditaan enemmän järkeä, siinä syy miksi miehet johtavat näitäkin liittoja.

      • Pirre*

        oikein, tässähän pian "porosoistuu" :)

        Tuuliko huuliasi heiluttaa?!


    • pienen

      tilaston
      kävin tutkimusmatkan hakukoneella
      sellainen 8;n ammattiliiton "otanta"
      jotka oletin naisvaltaiseksi:

      tulos
      8:sta 2:ssa oli miesjohtaja
      elikkä sehän prosenteissa olisi.....mm 25

      ja naisten osuus olisi 75%

      mitäs tähän sanot?

      • kuulostaa huomattavasti järkevämmältä kuin uutisissa kerrottujen suurten liittojen tilanne, jossa suhde näytti ihan päinvastaiselta.
        Itse arvostan ihmisiä kykyjen, en sukupuolen mukaan. Hämmästelin kuitenkin, että haluavatko naiset useimmiten valita miehiä johtajiksi ja miksi niin tapahtuisi.

        Kiitos tiedosta.


      • ohjelmaa
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        kuulostaa huomattavasti järkevämmältä kuin uutisissa kerrottujen suurten liittojen tilanne, jossa suhde näytti ihan päinvastaiselta.
        Itse arvostan ihmisiä kykyjen, en sukupuolen mukaan. Hämmästelin kuitenkin, että haluavatko naiset useimmiten valita miehiä johtajiksi ja miksi niin tapahtuisi.

        Kiitos tiedosta.

        ja asiaa paremmin tuntematta, mutta eikös nämä valitut henkilöt kuitenkin tule ammattialojen sisältä
        eli ovat jollain meriiteillä kunnostautuneet ja herättäneet luottamusta ja asiantuntemusta k.o
        ammattialojen epäkohtia tms edunvalvonta-asioita kohtaan
        ehkä halua ja kiinnostusta edistää yhteisiä asioita
        tai jollakin ominaisuudella erottautuu mahdollisesta vastaehdokkaastaan

        nämä sukupuolikysymykset- ja kiintiöasiathan puhuttavat laajemminkin,
        mikä sitten on subjetviivisten- ja mikä objektiivisten tekijöiden vaikutukset,,,???

        mitähän liittoja tarkoitat? minkä ammattialojen?
        sillä monet naisvaltaiset järjestöt ovat kovin vähäväkisinä liittyneet jäsenjärjestöinä suurempaan ja onko välttämättä se johon liitytään naisvalta-ala kaikkineen???


      • ohjelmaa kirjoitti:

        ja asiaa paremmin tuntematta, mutta eikös nämä valitut henkilöt kuitenkin tule ammattialojen sisältä
        eli ovat jollain meriiteillä kunnostautuneet ja herättäneet luottamusta ja asiantuntemusta k.o
        ammattialojen epäkohtia tms edunvalvonta-asioita kohtaan
        ehkä halua ja kiinnostusta edistää yhteisiä asioita
        tai jollakin ominaisuudella erottautuu mahdollisesta vastaehdokkaastaan

        nämä sukupuolikysymykset- ja kiintiöasiathan puhuttavat laajemminkin,
        mikä sitten on subjetviivisten- ja mikä objektiivisten tekijöiden vaikutukset,,,???

        mitähän liittoja tarkoitat? minkä ammattialojen?
        sillä monet naisvaltaiset järjestöt ovat kovin vähäväkisinä liittyneet jäsenjärjestöinä suurempaan ja onko välttämättä se johon liitytään naisvalta-ala kaikkineen???

        enkä valitettavasti perehtynyt asiaan sen perusteellisemmin. Uutinen taisi alkaa Akavasta ja SAK:sta sekä jatkaa niihin kuuluvien liittojen esimerkeillä.
        Olin enemmänkin kiinnostunut alkuperäiseen kysymykseeni liittyvistä ajatuksista kuin ammattiliittojen toimintamalleista yleisemmin. Itse en ole työskennellyt naisvaltaisella alalla ja ehkä siksi ihmettelin asetelmaa.

        Kiitos asiantuntevasta ja ajatellusta kommentistasi.


    • paitsi

      jos niin olisikin, niin jos jäsenet ovat katsoneet ko. henkilön tuohon tehtävään
      soveltuvimmaksi, niin eihän se saa- eikä voi
      olla sukupuolesta kiinni

      • mietin mielessäni, että millä perusteilla valinnat on tehty.

        Ehdotettuja sukupuolikiintiöitä en kannattaisi, vaan pätevimmät hakijat pitäisi mielestäni valita tehtäviin sukupuolestaan riippumatta. Kiintiöt eivät varmaankaan edistäisi tasa-arvoa, vaan päinvastoin.


      • ne kiintiöt!
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        mietin mielessäni, että millä perusteilla valinnat on tehty.

        Ehdotettuja sukupuolikiintiöitä en kannattaisi, vaan pätevimmät hakijat pitäisi mielestäni valita tehtäviin sukupuolestaan riippumatta. Kiintiöt eivät varmaankaan edistäisi tasa-arvoa, vaan päinvastoin.

        kyllähän toiminnan kulttuurillakin on vaikutusta
        tällaisiin asioihin ( mielestäni)
        eli jos vaikkapa naisia valitaan perinteisille miesaloille, he ehkä siirtävät oppimaansa tietotaitoa jälkipolville ja ovat rohkasemassa esimerkillään muitakin naisia hakeutumaan aloille, ainakin
        tästä näkökulmasta kiintiöt olisivat paikallaan

        mutta eikös nykyään ole käytännössä, sellainen
        "osa-aika" virka korkeimmissa viroissa tms
        silloinhan voi lahjakkuutensa näyttää oli mies- tai nainen ja "tulos tai ulos",,,jne ??????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe