Sarkola Tuula Sariolan dekkarien takana

Naislukija

Sanomalehti Kaleva 13.6.2006:

Toimittaja Ritva Sarkola on kirjoittanut Tuula Sariolan nimissä julkaistut dekkarit.

Sarkola julkaisee tänä syksynä ensimmäisen dekkarin omissa nimissään.

104

30758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kummastellen

Se Sarkola mahtaa olla? On tämäkin uutinen.

• lisäksi

kannattaa lukea Iltasanomien samasta aihesta tekemää juttua.

Missä lienee totuus, ken tietää?

• oikein on
        lisäksi kirjoitti:

kannattaa lukea Iltasanomien samasta aihesta tekemää juttua.

Missä lienee totuus, ken tietää?

Tuula Sariola?

• hakukone
        oikein on kirjoitti:

Tuula Sariola?

Mauri Sariolan leski. Sen verran näkisitte vaivaa, että katsoisitte esim. www.wikipedia.fi

• Taina1976
        hakukone kirjoitti:

Mauri Sariolan leski. Sen verran näkisitte vaivaa, että katsoisitte esim. www.wikipedia.fi

..... ja seuraavaksi ne tyhmät kysyy, että KUKA ON MAURI SARIOLA????

Nykyihmisillä ei ole yleissivistyksen häivääkään..

• Hile
        Taina1976 kirjoitti:

Eivätkö ihmiset enää lue, eivät opiskele uusia asioita?

Kai sitä itse on syntynyt väärään aikakauteen.

• Hakukone
        Taina1976 kirjoitti:

Minäkin suosittelin tuossa Wikipediaa. Se on ainakin lähellä eli yhtä kaukana kuin näppis ja hiiri.
        Parempi olisi tietysti niin, että lukisi ihan oikeasti niitä kirjoja; Susikoskesta on hyvä aloittaa. Itse voisin lukea vaikka uudestaan.
        Mutta ajatelkaa paljonko tämä netti-elämä vie aikaa. Itselläni ei paljoa, mutta lukeminen on jäänyt viimeaikoina siitä huolimatta lähinnä päivän lehtiin ja niitä tulee muuten paljon.

Parasta kai olisi heittää mäkeen tämä kone, varsinkin kun työkseni näitten kanssa pitää puljata.

• osui ja upposi.
        Hakukone kirjoitti:

Minäkin suosittelin tuossa Wikipediaa. Se on ainakin lähellä eli yhtä kaukana kuin näppis ja hiiri.
        Parempi olisi tietysti niin, että lukisi ihan oikeasti niitä kirjoja; Susikoskesta on hyvä aloittaa. Itse voisin lukea vaikka uudestaan.
        Mutta ajatelkaa paljonko tämä netti-elämä vie aikaa. Itselläni ei paljoa, mutta lukeminen on jäänyt viimeaikoina siitä huolimatta lähinnä päivän lehtiin ja niitä tulee muuten paljon.

Parasta kai olisi heittää mäkeen tämä kone, varsinkin kun työkseni näitten kanssa pitää puljata.

Minulla on Da Vinci odottanut jo aikoja, että saisin sen luettua. Vasta 100 sivua, ja jo monta viikkoa. Halveksin itseäni. "Entisessä elämässäni" ahmin kirjoja.

Olen pian vuoden surffaillut täällä virtuaalimaailmassa, ja minusta, lukutoukasta, on kai pian tullut kirjalukutaidoton. :(

Kertokaa, miten voisin vähentää tätä nettiriippuvuutta! Onko itseinhon noustava huippuunsa, ennen kuin älyän antaa periksi?

• turo2265
        Taina1976 kirjoitti:

kuka on mauri sariola?

• Jarman22
        osui ja upposi. kirjoitti:

Minulla on Da Vinci odottanut jo aikoja, että saisin sen luettua. Vasta 100 sivua, ja jo monta viikkoa. Halveksin itseäni. "Entisessä elämässäni" ahmin kirjoja.

Olen pian vuoden surffaillut täällä virtuaalimaailmassa, ja minusta, lukutoukasta, on kai pian tullut kirjalukutaidoton. :(

Kertokaa, miten voisin vähentää tätä nettiriippuvuutta! Onko itseinhon noustava huippuunsa, ennen kuin älyän antaa periksi?

Jos surffailun takia jää lukematta vaan Brownia ja Sariolaa, niin suurta vahinkoa ei ole tapahtunut :)

• Hildegard Knef
        Jarman22 kirjoitti:

Jos surffailun takia jää lukematta vaan Brownia ja Sariolaa, niin suurta vahinkoa ei ole tapahtunut :)

kuka on kirjailija, kun tuntuu, ettei pysty enää pitkäjänteisyyteen, siis lukemaan mitään kirjaa. Jopa liian pitkät kommentit täällä netissä pakkaavat jäämään lukematta! :(

• jhanna
        Taina1976 kirjoitti:

Niin.. tai sitten joillakin SIVISTYNEILLÄ ei ole silmää sarkasmille ;-)

Uppopuusta veistettyjä..

• Zola
        Hile kirjoitti:

Eivätkö ihmiset enää lue, eivät opiskele uusia asioita?

Kai sitä itse on syntynyt väärään aikakauteen.

Tulee luettua keskimäärin kirja viikossa, en tosin ikinä ole Sariolaa lukenut kun mielestäni kannattaa lukea sellasia kirjoja jotka kiinnostavat tietenkin klassikot (Sariolaa en klassikoihin laske)

• puurot ja vellit

Vai on Da Vinci kesken? Mistäspäin ajattelit Leonardoa lähestyä seuraavan kerran?

• vastaan vain
        puurot ja vellit kirjoitti:

Vai on Da Vinci kesken? Mistäspäin ajattelit Leonardoa lähestyä seuraavan kerran?

sen kirjan oppien perusteella, en oikein tiedä.
        Kai sanoisin päivää, jos tuohon tupsahtaisi.

• luen luen luen

Paskin kirja suunnilleen mitä ikinä oon lukenu. Huonosti kirjoitettu, juonessa olis ehkä ollu ainesta, mut huono kirjoitus pilasi. Jätin kesken, enkä ole helppo luovuttaja, kirja viikossa menee, ja kaikkea on tullu luettua. rajansa kuitenki kaikella

• Susikosken haamu
        Hakukone kirjoitti:

Lukekaas Maurin päiväkirjoja ihmiset. Ne on klassikoita jos mitkä. Parempi kertarutina kuin ainainen kitinä ja Sammatin kuu. Ei niitä Maurin dekkareita kannata. Esim. Pentti Saarikosken ufohavainto oli hauska joskus =D

• miälipuali

Kai se nyt on tärkeintä että ylipäänsä lukee jotakin. Itse vältyn nettiriippuvuudelta koska en ole hommannut kotiin laajakaistaa. Täällä töissä ei niin paljon ehdi roikuskella että asiasta tulis ongelma. Viime aikoinan olen kyllä huomannut monen valittavan että netti syrjäyttää oikean lukemisen. Jos näin on, se on sääli. Minä vielä nautin oikeista kirjoista ja tykkään niistä esineinäkin, kauniita kirjoja on kivä kerätä ja katsella.

• miälipuali
        luen luen luen kirjoitti:

Paskin kirja suunnilleen mitä ikinä oon lukenu. Huonosti kirjoitettu, juonessa olis ehkä ollu ainesta, mut huono kirjoitus pilasi. Jätin kesken, enkä ole helppo luovuttaja, kirja viikossa menee, ja kaikkea on tullu luettua. rajansa kuitenki kaikella

Samaa mieltä Da Vinci -koodista. Huono kirja kohtalaisesta ideasta. Kirjoittaja ei ole kaksinen kirjailija. Kumma että kurjat kirjat myyvät niin hyvin. Kuten Sariolankin teelmät aikanaan.

• pitänytkaan
        miälipuali kirjoitti:

Samaa mieltä Da Vinci -koodista. Huono kirja kohtalaisesta ideasta. Kirjoittaja ei ole kaksinen kirjailija. Kumma että kurjat kirjat myyvät niin hyvin. Kuten Sariolankin teelmät aikanaan.

Da Vinci-koodia minään maailmankaikkeuden taidonnäyttönä. Luen sen suoraan sanoen aivan uteliaisuudesta. Olen "urallani" keskittynyt juuri kirjallisuuden peruspilareihin, tietenkin myös paivänkohtaisia, hyviä teoksia huomioimatta. Jo opintoni edellyttivät määrällisesti ja laadullisesti hyvien opusten läpikäyntiä. Minulla on nyt kyllä oikeus lukea vaikka heinätori-kirjallisuutta. Paitsi kun se ei jaksa kiinnostaa.

Vanhana patuna suren sitä, että vanhat, suomalaiset opukset eivät enää nuorten käsissä kulu, ainakaan kaikkien. Ei itselleni ole ollut niiden , kuten ei minkään muunkaan kirjalllisiuuden lajin lukemisesta, haittaa, päin vastoin.

• Mau
        Taina1976 kirjoitti:

on urallaan myynyt "kirjojaan" 50 000, niin ei ihme jos ko. henkilöä ei tunneta...vai tunnetko/tiedätkö sinä kaikki kotimaiset kirjailijat!?

• nyt erehtynyt,
        Mau kirjoitti:

on urallaan myynyt "kirjojaan" 50 000, niin ei ihme jos ko. henkilöä ei tunneta...vai tunnetko/tiedätkö sinä kaikki kotimaiset kirjailijat!?

puhutko Tuula vai Mauri Sariolasta?

Mauri Sariolan kirjoja on myyty Suomessa yli 2 miljoonaa kappaletta!

Yksin teosta "Lavean tien laki" on myyty 100,000 kappaletta.

• kepi
        hakukone kirjoitti:

no ei takuullaa oo minkää maurin leski. Wikipediasta joopa joo..

• Mau
        nyt erehtynyt, kirjoitti:

puhutko Tuula vai Mauri Sariolasta?

Mauri Sariolan kirjoja on myyty Suomessa yli 2 miljoonaa kappaletta!

Yksin teosta "Lavean tien laki" on myyty 100,000 kappaletta.

tässä ketjussa on puhe

• 2 viikossa

myynimenestyksen saavuttaneen kirjan hätäpäissään, kertoo kirjailijoiden kiireellisyydestä.

• ystävällisesti

kertoa, mitä kannanottosi merkitsee?

• Tarkasti ottaen ne kuuluisat kaksi viikkoa kuluivat siihen, kun kirjoittaja muokkasi Mauri Sariolalta keskenjääneen käsikirjoituksen kustantajalle lähetettäväksi.

• SE MENNYT..
        o8o8 kirjoitti:

Tarkasti ottaen ne kuuluisat kaksi viikkoa kuluivat siihen, kun kirjoittaja muokkasi Mauri Sariolalta keskenjääneen käsikirjoituksen kustantajalle lähetettäväksi.

Uutis tietojen mukaan ei ollut edes mitään keskenjäänyttä kirjaa, oli hätä-päisään vaan sanonut julkisuuteen et olis joku kesken eräinen kirja, oli sitten 2 viikossa kirjoittanut omasta päästään sen kirjan ja lähettänyt kustantajalle.

• SE MENNYT.. kirjoitti:

Uutis tietojen mukaan ei ollut edes mitään keskenjäänyttä kirjaa, oli hätä-päisään vaan sanonut julkisuuteen et olis joku kesken eräinen kirja, oli sitten 2 viikossa kirjoittanut omasta päästään sen kirjan ja lähettänyt kustantajalle.

Ehkä joskus saamme jostain kuulla, mikä oli totuus.

• iskee jälleen... Mauri-vainaahan kirjoitteli tuolla salanimellä dekkareita. Kun paljastuminen alkoi olla lähellä, hän nimitti tekijäksi rakastajattarensa Tuula Korpelan, nyk. Sariolan. Maurilta ei tainnut jäädä perinnöksi kuin velkoja, joten leski ryhtyi sitten - IS:n mukaan - työstämään kirjoja jo tutulla menetelmällä, vain niinpäin että käytti omaa nimeään ja kirjoitutti toisella.

Sattuihan Maurillekin pari plagiointijuttua. Oli tämä "Ei loitsu eikä rukous"-kirja, sitten oli muudan toinen, josta Mauri joutui maksamaan alkuperäiselle kirjoittajalle koko kirjoituspalkkion ja sotakorvauskirjankin yhteydessä häntä moitiskeltiin Ilmari Harkin kirjan tietojen omimisesta.

• Vieteri

oli kelpo veitikka jo nuorena. 50-luvulla hän toimi kansakoulunopettajana yhden talven Rovaniemellä ja Pudasjärvellä väärällä nimellä ja tekaistuilla papereilla.

Hän oli vieläpä erittäin pidetty opettaja. Sanaakaan sanomatta hän häipyi paikkakunnalta vähän ennen kevätjuhlaa.

• tulee mieleen
        Vieteri kirjoitti:

oli kelpo veitikka jo nuorena. 50-luvulla hän toimi kansakoulunopettajana yhden talven Rovaniemellä ja Pudasjärvellä väärällä nimellä ja tekaistuilla papereilla.

Hän oli vieläpä erittäin pidetty opettaja. Sanaakaan sanomatta hän häipyi paikkakunnalta vähän ennen kevätjuhlaa.

Ampiaskesä ja Tuulalta Ampiaspesä.
        Hauskaa tarinaa mm. Saarikosken seikkailuista..

• ei ainakaan MAURI

Jännä juttu - en ole koskaan luottanut "Mauri" -nimisiin veijareihin, jokainen Mauri, kenet olen tuntenut, on ollut epäluotettava huijari-Mauri.

• sitten totta

että nomen est omen?

• Maisteri

Miksikähän kukaan edes kehtaa tunnustaa Tuula Sariolan nimellä julkaistuja sepustuksia omikseen, ovat ne sen verran vaatimattomia.
      Jos tekijä on Sarkola, miksi hän vasta nyt kertoo asiasta. Sehän on selvää, että Tuula Sariolan kirjat myytiin Maurin nimellä, mutta että Ritva Sarkola myy tekstinsä Tuula Sariolan ja sitä kautta Mauri Sariolan nimellä, on jo moninkertaista ruumiinryöstöä.

Mauri Sariolakin kirjoitti ajoittain mitä melkoisinta roskaa. Häneltä jäi kirjoittamatta se suuri romaani, johon hänellä olisi kykyjä ollutkin, jos eivät rahahuolet, boheemiluonne ja kustantajien aikataulut olisi painaneet päälle.

• Ciccolina

on se, että hän julkaisee oman dekkarinsa ensi syksynä. Hänelle on paljon paremmat lähtökohdat ne, että on jo kirjoittanut 17 kirjaa, kuin että se olisi ensimmäinen.

• Aurelianus
        Ciccolina kirjoitti:

on se, että hän julkaisee oman dekkarinsa ensi syksynä. Hänelle on paljon paremmat lähtökohdat ne, että on jo kirjoittanut 17 kirjaa, kuin että se olisi ensimmäinen.

... onkohan jutun todisteena muuta kuin haamukirjoittajan sana. Tuskin "haamu" kirjoitti juttujaan ilmaiseksi, joten palkkiokuitit esiin tai suu suppuun!

• on ne

rustannut, mutta surkeita ovat olleet,jokainen, siis T.S:n kirjat.

• DickJohnson

Tämähän on hyvää mainosta hälle (unohdin jo nimen) ja varmasti myy ziljoona kirjaa nyt, kun kaikkia kiinnostaa, että mikäkähän tyyppi se on hän.

Joku tuossa mainitsi netissä surffailun vähentäneen lukemista ja ikävä kyllä pitää yhtyä tähän mielipiteeseen. Niin siinä tosiaan on vaan käynyt. Hyvä kun osaa vielä lukea kuitenkin. Ä:t ja Ö:t näyttävät nyt jo paperilla todella oudolta. Kirjoitustaito on täysin rapistunut. Käsiala on niinku krapulaisella 90-vuotiaalla Bukowski-paralla. Seuraavaksi varmaan pettävät jalat.

Raamatunkinhan kirjoitti oikeasti itte Perkele, eli sielunvihollinen. Sinuhe Egyptiläisen kirjoitti taas joku oikea egyptiläinen karpaasi eikä mikään Waltari, joka hänkin harrasti näitä pseudonyymejä varsin ahkerasti.

Joten ei tämä mitään uutta ole, että toisen nimissä kirjoitellaan.

Tämän viestin muuten kirjoitti mun alakerran naapuri.

• Turbulenssi

selvää tästäkin kohelluksesta? Tuskin kukaan. Yhtä tyhjän kanssa.

• mikko n.

Mutta kun kyseessä on jo "vanhemmanpuolisia" kirjoja, niin niitä voi lainata kirjastosta ja siten päästä ilmaiseksi lukemaan yhden tai pari "testatakseen" niiden laatua.

• alakerran ukko

Mie en myönnä mittään, ainakaan ilman rahatta!

• Naislukija

myöntää, uusimpien uutisten mukaan, että Ritva Sarkola on kirjoittanut hänen nimissään julkaistut kirjat

• ranX

Hyvä että selvisi. Sariola pääsee eläkkeelle, eikä tarvitse enään huolehtia josko haamukirjoittaja lähettää tekstin ajoissa.
        Huvittavia Sariolan lainauksia eräältä nettisivulta:

"Kirjoittaminen vaatii sinnikkyyttä. Vain aina uudelleen ja uudelleen harjoittelemalla oppii. On luettava myös hyvin monipuolisesti ja paljon ja pyrittävä määrätietoisesti lopputulokseen."

"Kirjoitan työhuoneellani Mäntyharjussa. Työpäivä alkaa aamulla kello yhdeksän. Puolilta päivin syön jotain ja jatkan työskentelyä kello kuuteeentoista. Pyrin säännöllisyyteen, mutta luovassa työssä tulee poikkeamiakin. Joskus on jäätävä miettimään muutamaksi päiväksikin, siitä huolimatta että ennen kirjoittamisen aloitusta koko teos on päässä valmiina ja odottaa vain toteutumista."

Mitäköhän Sariola on tehnyt kaiket päivät kotonaan? Kutonut sukkia?

• Niklaskin
        ranX kirjoitti:

Hyvä että selvisi. Sariola pääsee eläkkeelle, eikä tarvitse enään huolehtia josko haamukirjoittaja lähettää tekstin ajoissa.
        Huvittavia Sariolan lainauksia eräältä nettisivulta:

"Kirjoittaminen vaatii sinnikkyyttä. Vain aina uudelleen ja uudelleen harjoittelemalla oppii. On luettava myös hyvin monipuolisesti ja paljon ja pyrittävä määrätietoisesti lopputulokseen."

"Kirjoitan työhuoneellani Mäntyharjussa. Työpäivä alkaa aamulla kello yhdeksän. Puolilta päivin syön jotain ja jatkan työskentelyä kello kuuteeentoista. Pyrin säännöllisyyteen, mutta luovassa työssä tulee poikkeamiakin. Joskus on jäätävä miettimään muutamaksi päiväksikin, siitä huolimatta että ennen kirjoittamisen aloitusta koko teos on päässä valmiina ja odottaa vain toteutumista."

Mitäköhän Sariola on tehnyt kaiket päivät kotonaan? Kutonut sukkia?

Heh... ompa rankkaa tuo kirjoittaminen kunnes sitten paljastuukin että on niinkuin nähnyt unta kirjoittamisesta.... :)

• tällä on

Mitä väliä ,ei madonna tai m. jacksonkaan tee omia biisejään vaikka väittävät . Ostavat ne hittitehtaista . Miksi joku ei ostaisi vastaavasti dekkarit omiin nimiinsä jos vaan myyjä löytyy ?

• ..eihän Valion tuutitkaan..

..ole enää Valion tekemiä, vaan Nestlen.

• Sarkolan...

Ja Sarkolan pian ilmestyvän "esikoisromaanin" on haamukirjoittanut - Tuula Sariola (Esko Laukko) ;-)

• elisaa

Onko kuuluisa Sonera dekkarikin Sarkolan kynästä.
      No pääasia että kansalla on luettavaa kunhan ei kukaan olis niin tosikko kuin Relander että suuttuu totuudenmukaisesta dekkarista.

• muuan mielipide

Tuula Sariolan paljastuminen vilpintekijäksi ei liiemmin yllätä, kun ottaa huomioon, millaisen örveltäjän ja itseään täynnä olevan mätämunan kanssa hän oli naimisissa.
      Mauri Sariola on suomalaisen kirjallisuuden yksi suurimpia uhittelijoita ja äärikonservatiivisia haukkoja, jonka kuolema aikoinaan tuotti minulle suuren ilon.

• topias

Ihminen, joka iloitsee toisen ihmisen kuolemasta, koska ei satu pitämään tämän mielipiteistä, on todellista yhteiskunnan pohjasakkaa ja tasan tarkkaan viimeinen arvostelemaan muita.

• miälipuali

suoria sanoja eikä väkisinvalehdeltua kaunistelua

• ihmiset
        miälipuali kirjoitti:

suoria sanoja eikä väkisinvalehdeltua kaunistelua

kyllä. No ei senpuoleen tekeehän minunkin vetää teitä turpaan. Toivottavasti se joskus onnistuu..

• onneksi meni
        ihmiset kirjoitti:

kyllä. No ei senpuoleen tekeehän minunkin vetää teitä turpaan. Toivottavasti se joskus onnistuu..

haudassa. Mauri Sariolaa pahempaa äärikonservatiivia ei suomalainen kirjallisuus tunne. Pekka Siitoimen arvomaailma oli jotain samaa.
        Toivottavasti linssilude-Tuula kärsii aiheuttamastaan skandaalista niin että seuraa miestänsä pois keskuudestamme.

• väliä

kun kirjat ovat tosi hyviä? Lienee yks lysti kenen aikaansaanoksia ovat! Voimia Tuula Sariolalle

• Nimetön

että kirjailia (taiteilija) kätkeytyy "salanimen" taakse...hyvät kesät kaikille........... !

• näin se on

tosi hölmö toi Sarkola kun anto miljoonansa toiselle! ei voipi muuta sanoo

• Procula

Kyllä aikojen kuluessa samaa on tehty paljon ja moni monumentti pitäisi kaataa, jos totuudet kerrottaisiin. Ei ole vaikeaa päätellä eräiden meidän kuuluisuuksien menetelleen samoin kun verrataan heidän rakettimaista kirjallista nousua vaikkapa ensimmäisten tekeleiden jälkeen. Ainakin minä olen ihmeissäni, jos onnettomasta esikoisesta seuraava onkin jo aivan toisenlaista laadultaan ja tyyliltään ja onhan siitä kuiskittu melko julkisesti meidän kesken.

• Markku

Julkinen salaisuushan on myös se että Kalle Päätalon tekstiä oli hyvin vähän hänen loppuajan tuotannossa. Useampi haamukirjoittaja kirjoitti pääosin kirjat ja tuotanto jatkuu vielä Päätalon kuoltua. Onko sattumaa että Päätalon kustantaja on sama kuin Sarkolan/Sariolan.

• Naislukija

Mauri Sariolan kirjoja on Suomessa myyty yli 2 miljoonaa kappaletta.

Vertailun vuoksi Kalle Päätalon teoksia puolestaan 3, 5 miljoonaa.

Ei ehkä kannata kovin suureen ääneen kysellä, kuka on Mauri Sariola.

• ON..

MAURI SARIOLA!!?!?!?!?!?

• Käärmeenlumoojatar
        ON.. kirjoitti:

MAURI SARIOLA!!?!?!?!?!?

tiedä muita kuin Sirkus-Sariolan! ;-)

• niin..

paljon ku en tiiä mitään v#tun sariolaa. aivan sama, keskityn vähän tärkeämpiin asioihin. Jos et tiedä ketä on memo, ei tarkoita että olet tyhmä...

• Neronleimaus
        niin.. kirjoitti:

paljon ku en tiiä mitään v#tun sariolaa. aivan sama, keskityn vähän tärkeämpiin asioihin. Jos et tiedä ketä on memo, ei tarkoita että olet tyhmä...

ihmisten viisaudet ovat niin erilaisia. Kukapa niitä mittaamaan?

Ja käyttämämme kielikin erkanee päivä päivältä toisistaan.

• aivoripuli
        ON.. kirjoitti:

MAURI SARIOLA!!?!?!?!?!?

Keitäs ne Sariolat on olevinaan? Niitä tivolikiertolaisia mustalaisia vai?

Sopisi ainakin smugujen tyyliin uunotus..

• elokuvaohjaaja

tekisin oikean veijarielokuvan Mauri Sariolasta.

Siinä saisivat nyyhkivät nörtit nähdä, mihin oikea mies pystyi.

• Jarkko Sariola

Aika uskomatonta lukea että joku on lukenut KAIKKI Tuulan kirjat,ja haukkuu sitten huonoksi?Mauri oli persoona,ja kirjailija,joka ansaitsi patsaan Kiasman paikalle.

• bois!!
        Jarkko Sariola kirjoitti:

Aika uskomatonta lukea että joku on lukenut KAIKKI Tuulan kirjat,ja haukkuu sitten huonoksi?Mauri oli persoona,ja kirjailija,joka ansaitsi patsaan Kiasman paikalle.

"Julkinen salaisuushan on myös se että Kalle Päätalon tekstiä oli hyvin vähän hänen loppuajan tuotannossa. Useampi haamukirjoittaja kirjoitti pääosin kirjat ja tuotanto jatkuu vielä Päätalon kuoltua. Onko sattumaa että Päätalon kustantaja on sama kuin Sarkolan/Sariolan."

Ei ole sattumaa. Businesta businesta. Kannattaisi poliisin tutkia koko kustantamo.

• haavekirjailija

kuinka joku voi olla noin tyhmä!?käyttää omia lahjojaan lahjattomuuden nimissä!onneksi totuus paljastui ja nyt hän saa arvon mikä hänelle kuuluu!

• Vieteri

se on ollut kummallekin, mikä muu.

• aivoripuli

Keitä ne sariolat oikein on? Smugujako?

• vihainen lukija

Kyllä pitäs joku roti olla vanhoilla lihavilla muijillakin. Kusetetaan tavallista kansaa mennen tullen ja myydään onnettomia tekeleitä isotissisen akan imagolla. Ja niin oli kirjailijaa muija mielestään! Kirjailijaseminaarit kolusi ja apurahat kuppas valtiolta. Ei muuta kun apaurahat takas ja molemmat ämmät laihdutuskuurille että niitä vois oksentamatta ees kattoo! Ja sitten kumpikin linnaan useemmaks vuodeks!

• Vieteri

heitä pitää katsella?

• krikki

se oli, mutta jotenkin tuli surullinen olo heidän puolesta.
      Kaksi vanhaa ystävystä tekevät 20-vuotisen huijauksen. Tästä itsestäänhän pitäisi kirjoittaa kirja!
      Mutta kyllä oikesti nyt säälittää sen Sariolan puolesta. Koskaan aikaisemmin en ollut hänestä kuullut, enkä siten hänen kirjojaan ollut lukenut - dekkarit kun eivät ole ihan minun juttuni, mutta nyt nousi ihan uudenlainen mielenkiinto. Aika jännä ajankohta paljastaa sellainen suurenluokan huijaus. Sarkolaltahan tulee omalla nimellään esikoiskirja ensi syksynä?

Enpä haluaisi olla Sariolan housuissa nyt. Aikamoinen isku, koko maailma romuttuu yhdessä päivässä, yhden ihmisen johdosta.

• Nalle Karhu

Sariolasta sinä nyt puhut? :O

• Kummasteleva kummajainen

Kuka kumma lähtee tämän myllyn jälkeen vielä julkaisemaan Sarkolan lettuja?!Ei tämä miltään kovinkaan järkevältä PR-toiminnalta vaikuta.Gummerusko?Kummastelen vain...

Tarkoitin tietenkin Sariolan syksyllä tulevaa.Sukunimet sotkussa:-/

• mennyt
        Kummasteleva kummajainen kirjoitti:

Tarkoitin tietenkin Sariolan syksyllä tulevaa.Sukunimet sotkussa:-/

kuitenkin sekaisin ne nimet? :-O

mennyt kirjoitti:

kuitenkin sekaisin ne nimet? :-O

Heh heh.Tuplasekaisin meni muuten x-D

Ota nyt selvää,moisen sopan jälkeen.

Käsittämätöntä on kuitenkin,jos enään mikään julkaisutalo suostuu ottamaan tekstejä siitä suunnasta vastaan.

• Nalle Karhu
        Kummasteleva kummajainen kirjoitti:

Heh heh.Tuplasekaisin meni muuten x-D

Ota nyt selvää,moisen sopan jälkeen.

Käsittämätöntä on kuitenkin,jos enään mikään julkaisutalo suostuu ottamaan tekstejä siitä suunnasta vastaan.

tässä muutkin ovat jo melko pyörällä päästään, onko asia niin, vaiko näin?

Oliko sovittua koko draama, vai miten oli?

• Loskoipio
        Nalle Karhu kirjoitti:

tässä muutkin ovat jo melko pyörällä päästään, onko asia niin, vaiko näin?

Oliko sovittua koko draama, vai miten oli?

koko tietovuoto liikkeelle viikko taakke. Suomussalmelainen pienkustantamo Myllynlahti on sopinut Sarkolan vaihteeksi Sarkola-nimellä kirjoittaman dekkarin julkaisusta. Aiemminkin lievästi sanottuna omalaatuiseen markkinointiin sekaantunut kustantaja vuodatti tiedon muuten niin nimettömän esikoiskirjailijan taustasta ensin Kaleva-lehteen ja sitä kautta koko lukevan maailman yhteiseen tietoisuuteen.

Loppu onkin mediahistoriaa. Ei kuitenkaan kirjallisuuden historiaa, S-S-parin aiemmista tuotoksista päätellen. Uutisköyhää helleviikkoa potenut vallan vahtikoirakaksikko, älykäs ja oivaltava aamuisin ilmestyvä iltapäivälehdistömme ei joutunut jakamaan tyhjiä lööppejä lehtipisteisiin. Kokonaisuudessaan tässä projektissa on sekä koomisia, traagillisia että säälittäviä vivahteita, joiden kanssa on vaan elettävä. Onneksi ei ole pakko lukea SS-kirjoja, se olisi jo liikaa.

P. S.
        Kynsilaukkaaja on ihana!!!

• Kynsilaukkaaja
        Loskoipio kirjoitti:

koko tietovuoto liikkeelle viikko taakke. Suomussalmelainen pienkustantamo Myllynlahti on sopinut Sarkolan vaihteeksi Sarkola-nimellä kirjoittaman dekkarin julkaisusta. Aiemminkin lievästi sanottuna omalaatuiseen markkinointiin sekaantunut kustantaja vuodatti tiedon muuten niin nimettömän esikoiskirjailijan taustasta ensin Kaleva-lehteen ja sitä kautta koko lukevan maailman yhteiseen tietoisuuteen.

Loppu onkin mediahistoriaa. Ei kuitenkaan kirjallisuuden historiaa, S-S-parin aiemmista tuotoksista päätellen. Uutisköyhää helleviikkoa potenut vallan vahtikoirakaksikko, älykäs ja oivaltava aamuisin ilmestyvä iltapäivälehdistömme ei joutunut jakamaan tyhjiä lööppejä lehtipisteisiin. Kokonaisuudessaan tässä projektissa on sekä koomisia, traagillisia että säälittäviä vivahteita, joiden kanssa on vaan elettävä. Onneksi ei ole pakko lukea SS-kirjoja, se olisi jo liikaa.

P. S.
        Kynsilaukkaaja on ihana!!!

puhuu ihan asiallista asiaa.
        Epäilen, ettemme tule koskaan tietämään jutun perimmäisiä kiemuroita, kustantajien tiet ovat tutkimattomat. Kirjailijoista puhumattakaan.

Ps. Ihana huomata Loskiksen lopultakin antautuneen mittaamattoman viehätysvoimani pauloihin.
        Se on tie, jolta ei ole paluuta.

• takana

Myllylahti (kustannusoy).
        Kustantanut viime vuosina muutamia uutuuksia.

• Loskoipio
        Kynsilaukkaaja kirjoitti:

puhuu ihan asiallista asiaa.
        Epäilen, ettemme tule koskaan tietämään jutun perimmäisiä kiemuroita, kustantajien tiet ovat tutkimattomat. Kirjailijoista puhumattakaan.

Ps. Ihana huomata Loskiksen lopultakin antautuneen mittaamattoman viehätysvoimani pauloihin.
        Se on tie, jolta ei ole paluuta.

Jossain asioissa pakin puuttuminen on suuri etu ja ilo. Vaikka eteenpäin meno toisinaan olisikin kiemurtelevaa kuin vallesmannittaren jopoilu.

• Giulietto

joo, sitten vuosien päästä paljastuu, että nämä Sarkolan kirjat onkin oikeasti kirjoittanut Sariola, hehe! Kyllä meitä lukijoita kusetetaan. Itse en esimerkiksi osta yhtäkään ns. julkkiskirjaa koska tiedän, ettei yksikään julkkis ole oikeasti kirjoittanut kirjaansa itse, vaan 95% työstä on tehnyt kuukausipalkkainen (tai sopimuksen mukaan) kustannustoimittaja, joka saattaa useissa tapauksissa jäädä täysin nimeä vaille.

minua esimerkiksi ihmetyttää suuresti nämä jokasyksy ja/tai joulumarkkinoille punkevat ja änkeävät kansanedustaja-/ministerikirjailijat, jotka "kirjojensa" kansissa he komeasti esiintyvät nimellään ja kuvallaan. missä helvetin välissä kiireinen edustaja/ministeri ehtii kirjan kirjoittaa, kun se täysiveriseltä ammattilaiseltakin vie vähintäänkin vuoden - mikäli siis kirjan on tarkoitus olla sisällöltään selkeä, hyvä, mielenkiintoinen ja sujuvaa luettavaa...?!

Kunnia heille keille se kuuluu! haamut ja sanelukoneet kuriin!

• Maisteri

Oiskohan niin, ettei Sarkola olisi saanut omissa nimissään mitään julkaistuksi. Eivät ne Tuula Sariolan nimissä julkaistut tekeleet niin ihmeellisä ole olleet.

Kuten jo aiemmin mainitsin, Tuula Sariola käytti miehensä nimeä hyväksi ja tämä haamukirjailija myös Tuula Sariolan kautta. Varmaan Sarkolakin on saanut kirjoista myös taloudellista hyötyä, tuskin hän muuten on suostunut kirjoittamaan toisen hyväksi liki 20 vuoden ajan. Kai Sariolalla ja Sarkolalla on jonkinlainen sopimus ollut, miksi he ovat toimineet näin.

Ihmettelen, miksi asia piti juuri nyt paljastaa? Vauhdittamaan Sarkolan oman dekkarin myyntiä?
      Tietenkin kunnia sille, jolle se kuuluu. Kyseessähän ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun kirja julkaistaan "myyvemmän" henkilön nimissä, riippumatta siitä, kuka on oikea tekijä.

• Paavo

Haavikko kirjoitti aikoinaan teoksen Vuosisatani 1 nimimerkillä Urho Kekkonen. Ja jos kirjasta tykkää, niin väliäkö sillä kuka sen on kirjoittanut?

• pertti poristas

lue otsikko

• hyi saatana

Ilta-Sanomat kertoo:

Tuula Sariola neuvoi kirjailijoiksi haluavia
      19.6.2006 07:03
      "Kirjoittaminen vaatii sinnikkyyttä", opasti kirjailijaksi luultu Tuula Sariola kirjailijoiksi mieliviä.

"Vain aina uudelleen ja uudelleen harjoittelemalla oppii. On luettava myös hyvin monipuolisesti ja paljon ja pyrittävä määrätietoisesti lopputulokseen", Sariola neuvoi.

Hänen vinkkinsä löytyvät toistaiseksi Karjalohjan kunnan nettisivujen kautta: www.karjalohja.fi/kirjailijat/index.htm.

Sarjassa on esitelty läntisellä Uudellamaalla asuvia tai asuneita kirjailijoita mukaan lukien kesäasukkaat.

Sariola on päässyt arvovaltaiseen seuraan: Uma Aaltonen, Hilja Haahti, Martti Haavio, Saima Harmaja, Eeva Joenpelto, Arvid Järnefelt, Inkeri Kilpinen, Maiju Lassila, Eljas Lönnrot, Tytti Parras, Ensio Rislakki, Sirkka Turkka, Aale Tynni, Sigurd Wettenhovi-Aspa ja monta muuta.

Sariola kertoi työskentelytavoistaan: "Kirjoitan työhuoneellani Mäntyharjussa. Työpäivä alkaa aamulla klo 9. Puolilta päivin syön jotain ja jatkan työskentelyä klo 16:n. Pyrin säännöllisyyteen, mutta luovassa työssä tulee poikkeamiakin. Joskus on jäätävä miettimään muutamaksi päiväksikin, siitä huolimatta että ennen kirjoittamisen aloitusta koko teos on päässä valmiina ja odottaa vain toteutumista."

Tämä nainenhan on lähes yhtä suuri häpeätahra Suomen kirjallisuudelle kuin Mauri Sariola.

• ritu

Jos olisin ollut Tuula Sariola, olisin pysynyt aika vähäsanaisena kirjojen kommentoinnin suhteen. Siinä mielessä et jos vilppi paljastuisi niinkuin nyt kävi.. Mahtaa olla noloa kaikille Sariola-sukunimisille.

• tuskainensielu

kapitalistisen yhteiskunnan vaatimaa käyttäytymistä, turha vetää hernettä nenään. Tiimityötä: toinen kirjoittaa toinen edustaa, kansa ostaa ja kaikki saa palkkansa. Ei mitään paheksumista.

• TurkoosiPostia

Ikinä en kyllä turvaudu haamukirjoittajiin.
      Hyi.
      typerää.
      Jos ei osaa kirjoja kirjoittaa, niin jättää sen alan sikseen.
      kyllä taide pitää ITSE, omissa nimissään luoda.
      Eikä laittaa muita siihen, edes toisen suostumuksesta.
      Mä en ainakaan tekisi niin.
      Typerää.

• kuinka paljon

Picasso signeerasi muiden maalaamia töitään..?

• Auringonpaiste
        kuinka paljon kirjoitti:

Picasso signeerasi muiden maalaamia töitään..?

suuren osan muiden suurten taidemaalarien työstä tekivät heidän oppilaansa. Mestari itse viimeisteli, ja signeerasi.

• haamu

"Pirun huonoja kirjoja tuli julkaistua.", toteaa rouva kirjailija viikonlopun Iltalehdessä.

Kirjojen laatu kelpasi kyllä silloin kun kustannussopimuksia tehtiin ja kirjastoapurahoja jaettiin.
      Pitäisin hänen asemassaan lärvini kiinni.

• myönnettävä...

Mielestäni seuraava kirjallisuuden Finlandia-palkinto on myönnettävä nimimerkki Tuula Sariolalle.

• Neiti-ihminen

En ihmettelisi vaikka Sarkola olisi kirjoittanut Maurinkin kirjat :) Noh, mitäpä menneistä, mutta tässä tarinassahan olisi itsessäänkin ollut aineksia vaikka mihin dekkaritasolla usein jo murhaankin, ei kasvojen menetys mukavaa ole. Sillä jos Sarkola olisikin kertonut Sariolalle että paljastuksen tulen tekemään olisiko Sariola päättänyt tehdä jotakin totuuden ilmitulon estääkseen. Hyvä pikkusievä juoni, jota Sariola voi hyödyntää omissa tuotannoissaan, jos sellaisia vielä tulee tai siis jos löytää haamukirjoittajan.

• Naislukija

Sariola oli 17 vuotta Mauria nuorempi, että ainakin ensimmäiset kirjat olisivat Tuulalta jääneet kirjoittamatta.

Itsekin olen jo ajat ollut sitä mieltä, että Mauri Sariolan elämästä saisi mainion elokuvan, ja johan tämä nykyinen draama antaisi mahdollisuuden jatko-osalle! :)

• ...

Lainasin just kirjastosta tällaisen kokoelman rikosnovelleja, aiheena intohimorikokset, ja Tuula Sariola yhtenä kirjailijana. Vai onko se Sarkolan novelli? Onkohan siellä loppupeleissä edes väliä. Ketä kiinnostaa kirjailijan persoona, jos kirja kuitenkin on se päätuote.

• Neiti-ihminen

Vain lahjaton keskiverto tallaaja voi sanoa, että ketä kiinnostaa kun toinen omii nimiinsä toisen työt. Jos itse kirjoittaisit, maalaisit, suunnittelisit tai vaikkapa töissäsi tekisit jotakin poikkeuksellien mallikasta ja kunnian ottaa toinen niin et varmasti sanoisi ketä kiinnostaa. Ainakin ihmettelisit että miksi ihmiset haluavat elää valheessa eikä antaa kunniaa sille jolle se kuuluu? Tässä tapauksessa rajaa ei ole ollut vuosiin, joskin mahdolliseen kiristykseen (paljastamme asian) ei ole kaiketi suostuttu tai olisi suostuttu mutta tähän ei annettu edes tilaisuutta. Jotakin siis kiinnosti ja hyvä niin.

• ohhoh
        Neiti-ihminen kirjoitti:

Vain lahjaton keskiverto tallaaja voi sanoa, että ketä kiinnostaa kun toinen omii nimiinsä toisen työt. Jos itse kirjoittaisit, maalaisit, suunnittelisit tai vaikkapa töissäsi tekisit jotakin poikkeuksellien mallikasta ja kunnian ottaa toinen niin et varmasti sanoisi ketä kiinnostaa. Ainakin ihmettelisit että miksi ihmiset haluavat elää valheessa eikä antaa kunniaa sille jolle se kuuluu? Tässä tapauksessa rajaa ei ole ollut vuosiin, joskin mahdolliseen kiristykseen (paljastamme asian) ei ole kaiketi suostuttu tai olisi suostuttu mutta tähän ei annettu edes tilaisuutta. Jotakin siis kiinnosti ja hyvä niin.

Katsokaapa otsikon kirjailijat alta viesti Sariola - Kautto...

• Kynsilaukkaaja
        Neiti-ihminen kirjoitti:

kuka tässä Neiti-ihmisen mielestä on tehnyt jotain poikkeuksellisen lahjakasta?

Sariola, keksiessään haamukirjailijan itselleen?
        Vai Sarkola, kirjoittaessaan nipun huonoja dekkareita?

• Juhannus-taika
        Kynsilaukkaaja kirjoitti:

kuka tässä Neiti-ihmisen mielestä on tehnyt jotain poikkeuksellisen lahjakasta?

Sariola, keksiessään haamukirjailijan itselleen?
        Vai Sarkola, kirjoittaessaan nipun huonoja dekkareita?

nämä valmiit kirjat välttämättä kerro mitään Sarkolan omista taidoista.

Kyllä hän kirjoittaessaan varmasti koko ajan piti mielessään, että kirjoista tulisi "oikean näköisiä".

• suomi24

Ymmärsinkö mä oikein että tässä puhutan heinätori koulusta vai? Mä on käynyt siellä 5 tai 6 vuotta se oli ällöttävä koulu minun mielestä aina kun pojat alkavat ärsyttämään niin mikä ei auttanut kun opettajat ei uskovat tyttöihin vaan poikkihiin! siis ihan ällöttäviä opettajia! Toinen asia meidän opettaja unohti tilata oppi kirjoja seitsemännellä luokalla!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4055
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4011
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3793
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2968
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2567
    7. 33
      2379
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2252
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1849
    Aihe