Muutaman lehmän pito?

bos taurus

Opiskelen agrologiksi ja olisin kiinnostunut tulevaisuudessa pitämään muutamaa lehmää, ehkä suomenkarjan edustajia...
Toimi olisi vain sivutoimi. Mietinkin nyt että miten käytännössä muutaman lypsylehmän pito onnistuu: miten lypsy hoidetaan (kone??), millainen navettarakennus...?? Kertokaa kokemuksia...!!

11

1987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agrologin

tietää itse asiat paremmin kun tavallinen maajussi, meillä kävi joskus iltakurssilla agrologiksi opiskeleva 40-50 vuotias naishenkilö joka oli ollut kokonaista kaksi iltaa koululla, hänellä oli jo vankka ammattitaito kahden illan jälkeen, joo alkoi opettaa kuinka eläimiä hoidetaan helvetin viisaana.

• bos taurus

Olen kuules vasta ekan vuoden opiskellut, enkä todellakaan luule tietäväni kaikkea, SIKSIHÄN KYSYN!

Toivoisin todellakin asiallisia vastauksia eikä tällaista paskan jauhantaa!!!!

• ehkä vähän
        bos taurus kirjoitti:

Olen kuules vasta ekan vuoden opiskellut, enkä todellakaan luule tietäväni kaikkea, SIKSIHÄN KYSYN!

Toivoisin todellakin asiallisia vastauksia eikä tällaista paskan jauhantaa!!!!

liian kärkästä teksti ja väärässä paikassa mutta ei tuo törkeys unohdu koskaa oli se ennenkokematonta, näkee het punasta kun tuon agro... tai neuvoja sanan näkee tai kuulee.
        Tuollaiset pilaa kaikkien kunnollistenkin maineen, toivotaan hartaasti ettei tuollainen ole yleinen tapa toimia.

• bos taurus
        ehkä vähän kirjoitti:

liian kärkästä teksti ja väärässä paikassa mutta ei tuo törkeys unohdu koskaa oli se ennenkokematonta, näkee het punasta kun tuon agro... tai neuvoja sanan näkee tai kuulee.
        Tuollaiset pilaa kaikkien kunnollistenkin maineen, toivotaan hartaasti ettei tuollainen ole yleinen tapa toimia.

Kyllähän tähänkin ammattiryhmään varmaan kuuluu monenlaisia ihmisiä, myös tuollasia kuvailemiasi, valitettavasti :/

Toivottavasti joskus tapaat myös mukavamman..... neuvojan :-)

• Agrologi AMK

Itse jo valmiina agrologina voin kommentoida hiukkasen.

Ensinnäkin muutaman lypsylehmän pitämisestä, et tuottavaa sivuelinkeinoa saa. Parhaimmillaan "harrastus" maksaisi itse itsensä, mutta omalle työlle et palkaa saa. Teillä on parmaan tulossa maatilan kannattavuuslaskentaa opinnoissa. Laskeskele, siellä tarkat kustannuslaskelmat, älä sorru optimismiin.

Minusta järkeviä mahdollisuuksia navetaksi on kolme: karsinat, parsinavetta tai kylmäpihatto.

Parsinavetta: Ota mallia vanhoista navetoista, muista riittävän pitkät parret nykylehmille. Silloin lypsyjärjestelmäksi pieni putkilypsykone tai kannukone. Näitä saa kohtuuhintaan lopettavilta tiloilta.

karsinat: Ota mallia tallien pohjapiirroksista. Halutessasi vasikat voi asua emien kanssa ja imeä maitoa näiltä. Lehmä pääsee liikkumaan karsinassaan ja voi hoitaa itse vasikan (tällöin ei ole pakko lypsää, kuin kerran päivässä). Lypsykoneeksi putkilypsykone tai kannukone. Putket kiertämään karsinoiden kattoihin. tai "lypsyparsi", johon talutat yhden lehmän kerrallaan lypsettäväksi kannu tai putkikoneella.

Kylmäpihatto: Kuivitettu halli lehmille, ei varsinaista lämmitystä, lämmin tila lypsyä varten. Lypsylaitteiksi, joko pieni asema tai halvempi vaihtoehto on pari partta ja vanhan putkilypsykone. Vasikoinnit kannattaa ajoittaa kevääseen/alkukesään, niin et tarvitse erikseen lämmitettyjä vasikka tiloja.

Navetta kustannuksia pienentää, jos pystyt hyödyntämään tilan vanhoja rakennuksia.

Mieti lehmien pidon lisäksi lantahuolto ja ruokintajärjestelmät. Lehmien lisäksi tarvitset tilat myös vasikoille, jos et laita terneinä välitykseen.

Muutaman lypsylehmän pitoa harrastuksena en oikein suosittelisi. Oletko miettinyt emolehmiä. Ne vaativat vähemmän hoitoa päivittäin ja tilavaatimuksetkin ovat vähäisemmät.

• bos taurus

Kiitos vastauksista. Niin, harrastushan se tosiaan olisi, tuo sivutoimi oli väärä sana kuvaamaan...
        Hmm...

Emolehmät olisi varmastikin järkevämpi vaihtoehto. Mulla on vaan sellanen ehkä lapsellinen haave omasta maitolehmästä... :}

Nooh...täytyy tässä vielä visioida.. :)

• Agrologi AMK
        bos taurus kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Niin, harrastushan se tosiaan olisi, tuo sivutoimi oli väärä sana kuvaamaan...
        Hmm...

Emolehmät olisi varmastikin järkevämpi vaihtoehto. Mulla on vaan sellanen ehkä lapsellinen haave omasta maitolehmästä... :}

Emolehmänkin voi opettaa lypsettäväksi. Eli käyt hakemassa kahvimaidot (1-2l/pv max/lehmä) päivittäin. Lehmä on totuttettava rauhallisesti lypsyyn heti vasikan syntymän jälkeen. Enempää kuin pari litraa päivässä ei kannata lypsää, jos emolehmä on liharotuinen, jotta vasikalle jää sen tarpeet.

• suomenkarjaakin
        Agrologi AMK kirjoitti:

Emolehmänkin voi opettaa lypsettäväksi. Eli käyt hakemassa kahvimaidot (1-2l/pv max/lehmä) päivittäin. Lehmä on totuttettava rauhallisesti lypsyyn heti vasikan syntymän jälkeen. Enempää kuin pari litraa päivässä ei kannata lypsää, jos emolehmä on liharotuinen, jotta vasikalle jää sen tarpeet.

...emolehminä. Jos ei taloudellinen hyöty ole tärkein, niin ovat vallan mainioita. Ja saahan niistä kuitenkin sen alkuperäisrotutuen.

• Nimetön
        bos taurus kirjoitti:

Hmm...

Ota vuohia, saat sinä niistäkin maitoa, vieläpä terveellisempää (vähärasvaisempaa) kuin lehmänmaito. Ja vuohet ovat helppohoitoisempiakin. Lisäksi vallan mukavia otuksia!

Lehmien lypsykoneet eivät sellaisinaan sovi vuohille, vuohella kun on vain kaksi tissiä. Itse lypsän käsin, ja hyvin sujuu. Maitoa tulee hyvin eläimen kokoon ja kulutukseen nähden, kuusikin litraa päivässä.

Tutustu vuohiin ja vuohi-ihmisiin linkissä:

http://www.vuohet.net/foorumi/index.php

• Nimetön
        suomenkarjaakin kirjoitti:

...emolehminä. Jos ei taloudellinen hyöty ole tärkein, niin ovat vallan mainioita. Ja saahan niistä kuitenkin sen alkuperäisrotutuen.

Saa alkuperäisrotutuen, jos on 3ha peltoa. Eihän muutoin saa.

• A-TUOTTAJAT

Mitä hemmettiä sinä muutamalla lehmällä? Nykyaikana kuule pitää olla vähintään 50 että saa leivän pöytään niillä. Ei meijerit ota vastaan pieniä määriä maitoa. En muista nyt mikä se raja on.

Lypsykoneen huollon tekee lypsykoneen huoltoon erikoistunut mies. Tai jos itse kykenet tähän mutta tuskin kuitenkaan tekstisi perusteella. Itse hoidat tätä konetta pesemällä lypsimet aina lypsyn jälkeen.

Mutta ehkä jättäisin tämän "muutaman" lehmän pidon vaan haaveeksi. tosin jos lemmikiks haluat mutta silloinhan et mitään lypsykoneita tai muita härveleitä tarvi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2016
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      62
      1687
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      923
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe