Paras myydä nin kaun kun köli on vielä tallessa...http://www.vesille.fi/index.php?tmpl=7&do=view&id=13502
Bavaria 39
69
14589
Vastaukset
- käytettyä B:aa??
..kun uutta saa niin "halvalla"..
ja joka vähääkään ymmärtää purjehtimisesta ei edes mieti vaikka saisi kuinka halvalla, moni ei halua edes ilmaiseksi venettä joka ei kunnolla kulje.
sellaisiakin on.- kunnolla!
39 Bavaria kulkee matkaveneelle kohtuullisella nopeudella. Vene on kilpailukäyttöön tarkoitettuihin veneisiin nähden alirikattu. Tämä ominaisuus siirtää reivauskynnystä. Matkaveneissä arvostetaankin enemmän purjehduksen helppoutta ja sisätilojen mukavuutta sekä kaikenpuolista käytännöllisyyttä. Matkaveneilijät ovat leppoisia ihmisiä noin pääsääntöisesti. Eivät välttämättä skabaa jokaisen näköpiirissä olevan veneen kanssa. Tai skabaa, jos haluaa.
- paljo koneajo
kunnolla! kirjoitti:
39 Bavaria kulkee matkaveneelle kohtuullisella nopeudella. Vene on kilpailukäyttöön tarkoitettuihin veneisiin nähden alirikattu. Tämä ominaisuus siirtää reivauskynnystä. Matkaveneissä arvostetaankin enemmän purjehduksen helppoutta ja sisätilojen mukavuutta sekä kaikenpuolista käytännöllisyyttä. Matkaveneilijät ovat leppoisia ihmisiä noin pääsääntöisesti. Eivät välttämättä skabaa jokaisen näköpiirissä olevan veneen kanssa. Tai skabaa, jos haluaa.
Kun veneet on siten ja sellaisiksi "lulliksi" tehty ettei ne purjehtimiseen yksinkertaisesti käy.
Mastoa ei voi trimmata tuulen mukaan, ison skuutti on viety ruffin katolle, fokan/genoan jaluskiskot ovat kaukana veneen keskilinjasta, levanki on olematon tai sitä ei edes ole ja ainakin se on perämiehen ulottumattomissa.
Siis puhun purjehtimisesta, myös luovimisesta, en myötätuuleen moottoripurjehtijamaisesti ajelehtimisesta.
Mutta se mistä ei tiedä mitään niin sitä ei tietenkään osaa kaivatakaan. - hyvin sanottu!
paljo koneajo kirjoitti:
Kun veneet on siten ja sellaisiksi "lulliksi" tehty ettei ne purjehtimiseen yksinkertaisesti käy.
Mastoa ei voi trimmata tuulen mukaan, ison skuutti on viety ruffin katolle, fokan/genoan jaluskiskot ovat kaukana veneen keskilinjasta, levanki on olematon tai sitä ei edes ole ja ainakin se on perämiehen ulottumattomissa.
Siis puhun purjehtimisesta, myös luovimisesta, en myötätuuleen moottoripurjehtijamaisesti ajelehtimisesta.
Mutta se mistä ei tiedä mitään niin sitä ei tietenkään osaa kaivatakaan.Veit kertaheitolla "munat suusta"!
- ettet tiedä mitään
paljo koneajo kirjoitti:
Kun veneet on siten ja sellaisiksi "lulliksi" tehty ettei ne purjehtimiseen yksinkertaisesti käy.
Mastoa ei voi trimmata tuulen mukaan, ison skuutti on viety ruffin katolle, fokan/genoan jaluskiskot ovat kaukana veneen keskilinjasta, levanki on olematon tai sitä ei edes ole ja ainakin se on perämiehen ulottumattomissa.
Siis puhun purjehtimisesta, myös luovimisesta, en myötätuuleen moottoripurjehtijamaisesti ajelehtimisesta.
Mutta se mistä ei tiedä mitään niin sitä ei tietenkään osaa kaivatakaan.monen purjehtijan rakastamasta matkapurjehtimisesta. Olen harrastanut sitä vuodesta 1982 lähtien myös sinun nopeilla skandiveneilläsi. Nyt purjehdin matkaa (en kilpaa) oikealla matkapurrella. Siinä ei ihan oikeasti tavoitella huippunopeuksia verrattuna kilpaveneisiin. Sillä voi kuitenkin aina parantaa omaa nopeinta suoritustaan. Jos et tätä ymmärrä, niin olet valitettavasti ääliö! Minä ymmärrän kyllä kilpapurjehduksen. Olen sitä harrastanut varsinkin 90-luvulla jopa hyvällä menestyksellä. En kuitenkaan ole koskaan ostanut omaa venettäni kilpailukäyttöön. Kilpailut on hoidettu toisten omistamilla kalustoilla.
- puhuu!
ettet tiedä mitään kirjoitti:
monen purjehtijan rakastamasta matkapurjehtimisesta. Olen harrastanut sitä vuodesta 1982 lähtien myös sinun nopeilla skandiveneilläsi. Nyt purjehdin matkaa (en kilpaa) oikealla matkapurrella. Siinä ei ihan oikeasti tavoitella huippunopeuksia verrattuna kilpaveneisiin. Sillä voi kuitenkin aina parantaa omaa nopeinta suoritustaan. Jos et tätä ymmärrä, niin olet valitettavasti ääliö! Minä ymmärrän kyllä kilpapurjehduksen. Olen sitä harrastanut varsinkin 90-luvulla jopa hyvällä menestyksellä. En kuitenkaan ole koskaan ostanut omaa venettäni kilpailukäyttöön. Kilpailut on hoidettu toisten omistamilla kalustoilla.
Noh, meitä taitaa olla moneksi...
Olen omistanut 80-luvun lopulta asti ns. matkapurren (Ruotsin länsirannikolla tehty "laatuvene"), johon olin alusta asti tyytyväinen; olihan se valtava edistysaskel edeltäjäänsä IF-veneeseen, joka sekään ei mikään kilpavene ole. Jotenkin tuo purjehtimisen ydin sitten jäin unholaan melkein pariksikymmeneksi vuodeksi. Neljä kesää sitten poikani lähti mukaamme eskaaderille Gotlantiin. Sovimme, että me kuljemme kokeneempina edellä, ja pojan miehistö vanhalla Infernollaan meidän perässä. Kolme purjehduspäivää nuoriso jaksoi tulla perässämme. Sitten he lähtivät omille teilleen, takaisin Suomen aluevesille, Ahvenanmaalle. Syy tähän ratkaisuun oli yksinkertainen: meidän nopeutemme oli meille tuttu ja sopiva, mutta perässä tulevat joutuivat jatkuvasti jarruttelemaan, mikä kävi lopulta tylsäksi.
Eipä silti, olen yhä nauttinut siitä, että veneellä voi "ajelehtia" turvallisesti navakassakin tuulessa ajattelematta kovin paljoa purjeiden määrää tai säätöjä. Mutta ne purjehduksen hienoudet (keulapurjeen säätäminen, twisti jne.) ovat kyllä jääneet täysin unohduksiin. Sääli purjehduksen jalolle taidolle! Jostain aina luovutaan, kun keskitytään helppoudelle! - jiiku
kunnolla! kirjoitti:
39 Bavaria kulkee matkaveneelle kohtuullisella nopeudella. Vene on kilpailukäyttöön tarkoitettuihin veneisiin nähden alirikattu. Tämä ominaisuus siirtää reivauskynnystä. Matkaveneissä arvostetaankin enemmän purjehduksen helppoutta ja sisätilojen mukavuutta sekä kaikenpuolista käytännöllisyyttä. Matkaveneilijät ovat leppoisia ihmisiä noin pääsääntöisesti. Eivät välttämättä skabaa jokaisen näköpiirissä olevan veneen kanssa. Tai skabaa, jos haluaa.
Mistähän sekin johtuu, että kolmekymppisessä bavariassa masto on puolet ohuempi kuin omassa, vastaavankokoisessa veneessäni ja vinssit ovat aika olemattoman näköiset tikut ruffin katolla, vaikka purjepinta-alaa taitaa olla enemmän? Takila varustuksineen näyttää aika heppoisalta. Näinkö sitä hintaa saadaan "kohtuullistettua"? Suurien veneiden malliin asennettu rattiohjaus tekee pienestä veneestä tunnottoman, vaikka perinteisellä pinnaohjauksella saisi käsityksen esimerkiksi siitä, millaisessa trimmissä purjeet on.
- Suomiveneilijä
jiiku kirjoitti:
Mistähän sekin johtuu, että kolmekymppisessä bavariassa masto on puolet ohuempi kuin omassa, vastaavankokoisessa veneessäni ja vinssit ovat aika olemattoman näköiset tikut ruffin katolla, vaikka purjepinta-alaa taitaa olla enemmän? Takila varustuksineen näyttää aika heppoisalta. Näinkö sitä hintaa saadaan "kohtuullistettua"? Suurien veneiden malliin asennettu rattiohjaus tekee pienestä veneestä tunnottoman, vaikka perinteisellä pinnaohjauksella saisi käsityksen esimerkiksi siitä, millaisessa trimmissä purjeet on.
Olen jäsenenä eräässä helsinkiläisessä seurassa. Eilen illalla purjehduslenkiltä tullessa huomasin, että niitä Bavarioita on tullut muutamassa vuodessa laitureihin todella paljon. Yksittäisitä merkeistä niitä ja erilaisia X-sarjan veneitä näyttäisi karkeasti arvioiden olevan eniten 10-12 m luokassa. On ne Bavat kyllä jotenkin reppanan näköisiä, kun runko on laaja kuin merikontti ja masto on pikkuinen tolppa. Mutta ehkä se on sitä nykyaikaa ja itse olen jämähtänyt 70-luvulle.
- oli jämäkän näköinen
jiiku kirjoitti:
Mistähän sekin johtuu, että kolmekymppisessä bavariassa masto on puolet ohuempi kuin omassa, vastaavankokoisessa veneessäni ja vinssit ovat aika olemattoman näköiset tikut ruffin katolla, vaikka purjepinta-alaa taitaa olla enemmän? Takila varustuksineen näyttää aika heppoisalta. Näinkö sitä hintaa saadaan "kohtuullistettua"? Suurien veneiden malliin asennettu rattiohjaus tekee pienestä veneestä tunnottoman, vaikka perinteisellä pinnaohjauksella saisi käsityksen esimerkiksi siitä, millaisessa trimmissä purjeet on.
Minusta ainakin B33:n takila näyttää hyvin suunnitellulta ja veneen painoon ja purjepinta-alaan nähden oikein mitoitetulta. Matkaveneeksi aivan kelpo juttu.
Heikkovoimaisemmat purjehtijat voivat toki vaihtaa vinssit numeroa suuremmiksi ei siinä mitään. Sellaistahan tehdään ainakin muiden merkkien kohdalla. - loukkaantuko
puhuu! kirjoitti:
Noh, meitä taitaa olla moneksi...
Olen omistanut 80-luvun lopulta asti ns. matkapurren (Ruotsin länsirannikolla tehty "laatuvene"), johon olin alusta asti tyytyväinen; olihan se valtava edistysaskel edeltäjäänsä IF-veneeseen, joka sekään ei mikään kilpavene ole. Jotenkin tuo purjehtimisen ydin sitten jäin unholaan melkein pariksikymmeneksi vuodeksi. Neljä kesää sitten poikani lähti mukaamme eskaaderille Gotlantiin. Sovimme, että me kuljemme kokeneempina edellä, ja pojan miehistö vanhalla Infernollaan meidän perässä. Kolme purjehduspäivää nuoriso jaksoi tulla perässämme. Sitten he lähtivät omille teilleen, takaisin Suomen aluevesille, Ahvenanmaalle. Syy tähän ratkaisuun oli yksinkertainen: meidän nopeutemme oli meille tuttu ja sopiva, mutta perässä tulevat joutuivat jatkuvasti jarruttelemaan, mikä kävi lopulta tylsäksi.
Eipä silti, olen yhä nauttinut siitä, että veneellä voi "ajelehtia" turvallisesti navakassakin tuulessa ajattelematta kovin paljoa purjeiden määrää tai säätöjä. Mutta ne purjehduksen hienoudet (keulapurjeen säätäminen, twisti jne.) ovat kyllä jääneet täysin unohduksiin. Sääli purjehduksen jalolle taidolle! Jostain aina luovutaan, kun keskitytään helppoudelle!Minusta vain tuntuu että monikin "lullapurjehtija" innostuisi asiasta jos se olisi mahdollista, vene vain on sellainen - siten rakennettu että mahdollisuutta harrastuksen jalojen taitojen opetteluun ei ole.
Sitä minä koetan kritisoida ja herättää ajattelemaan omilla aivoilla, ei markkinavoimien, ts. myyntitilastojen -->> uskomaan tätä "paljon myyty" // "täytyy olla hyvä vene" .... soopaa!!!
No olet oikeassa meitä on moneen veneeseen, myydessäni vanhaa hyvinpurjehtivaa purttani tähän nykyiseen siirtyessäni - kauhistelin itse mielessäni yhtä ostajaehdokasta joka sanoi ettei koskaan kryssi (=luovi, selvennys teille joillekin nettipurjehtijoille! ;) ).
Perhana, anteeksi, ja minulla oli siihen veneeseen kisapurjeetkin ja se oli hyvä vene kryssillä - todella tehokas - sillä oli nautinto purjehtia sellaista navakan tuulen luovia, myös myötäistä.
No - nyt minulla on sitten ilmaisulla cruiser/racer painotus racer -puolella enemmän..
Suihku toiletissa on ja lämmin vesikin mutta uimatasolla sitä suihkua enimmäkseen käytetään - mutta en vaihtaisi näitä veneeni hyviä purjehdusominaisuuksia wc:n suihkutilaan.
Minulle antaa suuremman nautinnon se että voin ottaa Hangosta luovin ulos keskelle suomenlahtea ja tulla Porkkalasta toisella sisään, säästyn siltä ikävyydeltä jonka autopilotti-koneajo "puutarhaväylää" pitkin aiheuttaisi.
Vaikka te "aloittelijoina / harrastelijoina" venettä valitsette niin jättäkää itsellenne mahdollisuus kehittyä purjehtijoina... eli pohtikaa sitä venevalintaa pitemmällä tähtäimellä.
Kilpaa purjehtiminen antaa mojovan extran harrastukseen ja ..siinä oppii kaikkein eniten ja nopeasti.
Viime kädessähän on minulle aivan sama mitä ostatte ja valitsette mutta että edes mietittäisiin muutakin kuin hyötysuhdetta max. pituus jalkaa per euro...
Äärimmäisen tärkeää on itselleni se että vene on täysin perämiehen hallittavissa ts. yksinpurjehdittavuus jolloin pärjätään mies ja vaimo miehistöllä, te ylisuurten veneiden ostajat ennenpitkää huomaatte tämän kun vanhenette eikä lapset enää osallistu reissuihinne, minulla tuo on jo arkipäivää - ei ole runsaslukuista miehistöä auttamassa - vene pitää olla siten suunniteltu että se toimii yhden - kahden hengen miehistölläkin.
Hyvää kesää!
PS. Meille racer -painotteisimpien pursien omistajille on vain etu että massa-/sarjatuotantopursia on niin paljon... On nähkääs myyjän markkinat kun kaupataan hyvin purjehtivaa uudehkoa ja tunnetusti laadukasta skandi cruiser/racer -venettä, nehän ovat jo harvinaisuuksia myyntipalstoilla ja hinnat sen mukaiset. Itseasiassa niitä parhaillaankin jopa jonotetaan käytettynä, kuvitelkaapa Bavaristit sitä! - myös skandiveneilijä
loukkaantuko kirjoitti:
Minusta vain tuntuu että monikin "lullapurjehtija" innostuisi asiasta jos se olisi mahdollista, vene vain on sellainen - siten rakennettu että mahdollisuutta harrastuksen jalojen taitojen opetteluun ei ole.
Sitä minä koetan kritisoida ja herättää ajattelemaan omilla aivoilla, ei markkinavoimien, ts. myyntitilastojen -->> uskomaan tätä "paljon myyty" // "täytyy olla hyvä vene" .... soopaa!!!
No olet oikeassa meitä on moneen veneeseen, myydessäni vanhaa hyvinpurjehtivaa purttani tähän nykyiseen siirtyessäni - kauhistelin itse mielessäni yhtä ostajaehdokasta joka sanoi ettei koskaan kryssi (=luovi, selvennys teille joillekin nettipurjehtijoille! ;) ).
Perhana, anteeksi, ja minulla oli siihen veneeseen kisapurjeetkin ja se oli hyvä vene kryssillä - todella tehokas - sillä oli nautinto purjehtia sellaista navakan tuulen luovia, myös myötäistä.
No - nyt minulla on sitten ilmaisulla cruiser/racer painotus racer -puolella enemmän..
Suihku toiletissa on ja lämmin vesikin mutta uimatasolla sitä suihkua enimmäkseen käytetään - mutta en vaihtaisi näitä veneeni hyviä purjehdusominaisuuksia wc:n suihkutilaan.
Minulle antaa suuremman nautinnon se että voin ottaa Hangosta luovin ulos keskelle suomenlahtea ja tulla Porkkalasta toisella sisään, säästyn siltä ikävyydeltä jonka autopilotti-koneajo "puutarhaväylää" pitkin aiheuttaisi.
Vaikka te "aloittelijoina / harrastelijoina" venettä valitsette niin jättäkää itsellenne mahdollisuus kehittyä purjehtijoina... eli pohtikaa sitä venevalintaa pitemmällä tähtäimellä.
Kilpaa purjehtiminen antaa mojovan extran harrastukseen ja ..siinä oppii kaikkein eniten ja nopeasti.
Viime kädessähän on minulle aivan sama mitä ostatte ja valitsette mutta että edes mietittäisiin muutakin kuin hyötysuhdetta max. pituus jalkaa per euro...
Äärimmäisen tärkeää on itselleni se että vene on täysin perämiehen hallittavissa ts. yksinpurjehdittavuus jolloin pärjätään mies ja vaimo miehistöllä, te ylisuurten veneiden ostajat ennenpitkää huomaatte tämän kun vanhenette eikä lapset enää osallistu reissuihinne, minulla tuo on jo arkipäivää - ei ole runsaslukuista miehistöä auttamassa - vene pitää olla siten suunniteltu että se toimii yhden - kahden hengen miehistölläkin.
Hyvää kesää!
PS. Meille racer -painotteisimpien pursien omistajille on vain etu että massa-/sarjatuotantopursia on niin paljon... On nähkääs myyjän markkinat kun kaupataan hyvin purjehtivaa uudehkoa ja tunnetusti laadukasta skandi cruiser/racer -venettä, nehän ovat jo harvinaisuuksia myyntipalstoilla ja hinnat sen mukaiset. Itseasiassa niitä parhaillaankin jopa jonotetaan käytettynä, kuvitelkaapa Bavaristit sitä!Jos veneistä ei tiedä mitään, kuten useimmat Bavarian ostajat ilmeisesti eivät tiedä, niin eikö ole viisainta noudattaa valtavirtaa ja ostaa yleinen merkki. Sama jos autoa ostaessa Corollan sijasta ostaisi väkisin Alfaan, koska asiantuntijoiden mukaan kuitenkin jossain vaiheessa tekee mieli liittyä merkkikerhoon ja lähteä Ahvenistolle irrottelemaan. Rata-ajo antaa mojovan ekstran autoiluun.
Sinä olet pystynyt vaihtamaan venettä kulloisenkin tarpeesi mukaan, miksei bavaristi siihen pystyisi. Miksi nuoren lestaadiolaisperheen (Vikiltä lainattu termi) pitäisi ahtautua pikkuveneeseen joka on hankittu vanhuudenheikkouden rajoitukset huomioiden. Sama jos hankkisi autoon valmiiksi automaattivaihteiston ym. vammaisvarusteet etukäteen. Miksei vanhusveneessäkin voisi olla suihkutila sisällä.
Ei käytettyä skandivenettä kauan tarvitse jonottaa, minkä tahansa sellaisen, Swan ja Baltic mukaan luettuina, saa muutaman kuukauden toimitusjalla, kun etsii ja kyselee. Hyvää ja halpaa voi persaukinen toki jonottaa koko ikänsä ja silloin onkin parempi siirtyä bavariajonoon. - Kateellinen
paljo koneajo kirjoitti:
Kun veneet on siten ja sellaisiksi "lulliksi" tehty ettei ne purjehtimiseen yksinkertaisesti käy.
Mastoa ei voi trimmata tuulen mukaan, ison skuutti on viety ruffin katolle, fokan/genoan jaluskiskot ovat kaukana veneen keskilinjasta, levanki on olematon tai sitä ei edes ole ja ainakin se on perämiehen ulottumattomissa.
Siis puhun purjehtimisesta, myös luovimisesta, en myötätuuleen moottoripurjehtijamaisesti ajelehtimisesta.
Mutta se mistä ei tiedä mitään niin sitä ei tietenkään osaa kaivatakaan.Kovin olet vakuuttunut siitä, että sinun tapasi käyttää purjevenettä on ainoa oikea. Joku muu saattaa haluta käyttää sitä juuri tuolla itse mainitsemallasi ja halveksimallasi tavalla. Siitä huolimatta, että veneen kippari olisi harrastanut kilpapurjehdustakin. Varmaan noin viisaana tiedät senkin, että jos joku ajaa väylillä koneella purjeveneellä vastatuuleen niin se tarkoittaa ettei osata luovia tai alla oleva lulla ei siihen pysty!
- venttä vaihtaneena
kunnolla! kirjoitti:
39 Bavaria kulkee matkaveneelle kohtuullisella nopeudella. Vene on kilpailukäyttöön tarkoitettuihin veneisiin nähden alirikattu. Tämä ominaisuus siirtää reivauskynnystä. Matkaveneissä arvostetaankin enemmän purjehduksen helppoutta ja sisätilojen mukavuutta sekä kaikenpuolista käytännöllisyyttä. Matkaveneilijät ovat leppoisia ihmisiä noin pääsääntöisesti. Eivät välttämättä skabaa jokaisen näköpiirissä olevan veneen kanssa. Tai skabaa, jos haluaa.
sanoisin, että purjehduksen vaikeus on yksi Bavarian huonoimmista ominaisuuksista. Kävin nimittäin useampia Bavarioitakin myös katsomassa. Eli juuri se mitä tuossa joku jo kommentoinkin, eli kaikki purjeisiin liittyvät säädöt ovat ruorimiehen ulottumattomissa. Charter-käytössä tämä ei haittaa, koska vene on täynnä innokkaita purjehtijoita, mutta perhemiehistöllä olisi kyllä kiva, jos ruorimies pystyisi hallitsemaan veneen täysin kelissä kuin kelissä. Joissain Bavariossa oli levanki siirretty ruffin katolta ruoritolpan eteen, joka kyllä parantaa tilannetta merkittävästi. Uusisa tosin "ruoritolppa" on sellainen integroitu avotilan ohjailu-baarikeskus, että levangin siirtäminen ei ole niin helppoa. Ja onha keskellä avotilla olevassa levangissa omat huonot puolensa myöskin. Itse päädyin sitten ratkaisuun, jossa kaikki purjeisiin liittyvät säädöt on tuoru ruorimiehen luokse ja levanki on selän takan. Avotilassa ei ole yhtään köyden pätkää. Makuasioita, mutta jos matkapurjehduksessa helppous on tärkeää, niin Bavariat saa pitkän miiiiiiiinuksen.
- jonotetaan
myös skandiveneilijä kirjoitti:
Jos veneistä ei tiedä mitään, kuten useimmat Bavarian ostajat ilmeisesti eivät tiedä, niin eikö ole viisainta noudattaa valtavirtaa ja ostaa yleinen merkki. Sama jos autoa ostaessa Corollan sijasta ostaisi väkisin Alfaan, koska asiantuntijoiden mukaan kuitenkin jossain vaiheessa tekee mieli liittyä merkkikerhoon ja lähteä Ahvenistolle irrottelemaan. Rata-ajo antaa mojovan ekstran autoiluun.
Sinä olet pystynyt vaihtamaan venettä kulloisenkin tarpeesi mukaan, miksei bavaristi siihen pystyisi. Miksi nuoren lestaadiolaisperheen (Vikiltä lainattu termi) pitäisi ahtautua pikkuveneeseen joka on hankittu vanhuudenheikkouden rajoitukset huomioiden. Sama jos hankkisi autoon valmiiksi automaattivaihteiston ym. vammaisvarusteet etukäteen. Miksei vanhusveneessäkin voisi olla suihkutila sisällä.
Ei käytettyä skandivenettä kauan tarvitse jonottaa, minkä tahansa sellaisen, Swan ja Baltic mukaan luettuina, saa muutaman kuukauden toimitusjalla, kun etsii ja kyselee. Hyvää ja halpaa voi persaukinen toki jonottaa koko ikänsä ja silloin onkin parempi siirtyä bavariajonoon.Soitapa vaikka Finngulffille...
Ihan totta on että -80 lukulaisia jo löytyykin mutta nehän eivät "uudehkoja" enää olekaan.
Hehhee mutta leikkimielellä minä ainakin kirjoitan, tiedä sitten aina teistä kaikista muista...? - myös skandiveneilijä
jonotetaan kirjoitti:
Soitapa vaikka Finngulffille...
Ihan totta on että -80 lukulaisia jo löytyykin mutta nehän eivät "uudehkoja" enää olekaan.
Hehhee mutta leikkimielellä minä ainakin kirjoitan, tiedä sitten aina teistä kaikista muista...?Joo, jäipä tuo uudehko sana huomaamatta. Mutta ovatko vähän käytetyt kuitenkin niin paljon uutta halvempia että kannattaa jonottaa niitä?
- pienet sarjat
jonotetaan kirjoitti:
Soitapa vaikka Finngulffille...
Ihan totta on että -80 lukulaisia jo löytyykin mutta nehän eivät "uudehkoja" enää olekaan.
Hehhee mutta leikkimielellä minä ainakin kirjoitan, tiedä sitten aina teistä kaikista muista...?Noita skandiveneitä ja varsinkin hinta/laatusuhteeltaa metsässä olevia FG- veneitä joutuu tosiaan jonottamaan, kun niitä on ylipäätään valmistettu niin pieniä määriä. Toisaalta uusia Bavarioita joutuu jonottamaan lähes vuoden, jos ei tee tilausta viimeistään venemessuilla alkuvuodesta. Käytettyjäkään ei oikeasti ole liika tarjolla.
- noin minuutissa
pienet sarjat kirjoitti:
Noita skandiveneitä ja varsinkin hinta/laatusuhteeltaa metsässä olevia FG- veneitä joutuu tosiaan jonottamaan, kun niitä on ylipäätään valmistettu niin pieniä määriä. Toisaalta uusia Bavarioita joutuu jonottamaan lähes vuoden, jos ei tee tilausta viimeistään venemessuilla alkuvuodesta. Käytettyjäkään ei oikeasti ole liika tarjolla.
397 myynnissä olevaa Bavariaa, vaikka rajoitin hau uudempiin kuin 2000 vuosimallia oleviin veneisiin. Että sanoisin olevan melko suhteellista onko paljon vai ei. Päättäköön jokainen itse. Ja jotta helpottaisin elämääsi hieman, niin Saksassa olevia veneitä oli 33 ja Hollanti-Belgia alueella vain 80.
- löytyy myös
noin minuutissa kirjoitti:
397 myynnissä olevaa Bavariaa, vaikka rajoitin hau uudempiin kuin 2000 vuosimallia oleviin veneisiin. Että sanoisin olevan melko suhteellista onko paljon vai ei. Päättäköön jokainen itse. Ja jotta helpottaisin elämääsi hieman, niin Saksassa olevia veneitä oli 33 ja Hollanti-Belgia alueella vain 80.
täältä:
http://www.yachtworld.com/
Esimerkiksi Swan - veneitä on myytävänä 225 kpl.
Siis suhteellisesti paljon Bavarioita enemmän. - Oikeasti yrittänyt
noin minuutissa kirjoitti:
397 myynnissä olevaa Bavariaa, vaikka rajoitin hau uudempiin kuin 2000 vuosimallia oleviin veneisiin. Että sanoisin olevan melko suhteellista onko paljon vai ei. Päättäköön jokainen itse. Ja jotta helpottaisin elämääsi hieman, niin Saksassa olevia veneitä oli 33 ja Hollanti-Belgia alueella vain 80.
Onhan niitä siellä paljon listoilla, mutta yritäppä ostaa edes yksi niistä. Huomaat pian, että maailma on suuri ja ihmeellinen.
- että....
Oikeasti yrittänyt kirjoitti:
Onhan niitä siellä paljon listoilla, mutta yritäppä ostaa edes yksi niistä. Huomaat pian, että maailma on suuri ja ihmeellinen.
tein kaupat 3 viikkoa sitten eräästä Saksassa olevasta veneestä, ei ollut Bavaria. Ensiviikolla lähdetään Saksaan ja takaisin tullaan kun jaksetaan...., purjehtien tietysti.
- sitten...
löytyy myös kirjoitti:
täältä:
http://www.yachtworld.com/
Esimerkiksi Swan - veneitä on myytävänä 225 kpl.
Siis suhteellisesti paljon Bavarioita enemmän.Boatsho24.com löytää Bavaria hakusanalla 652 venettä. Swan hakusanalla tasan 90. Boatshop24 on siinämielessä kätevämpi, että nämä veneet ovat pääasiassa Euroopassa eikä ympäri maailmaa.
- Suomiveneilijä
venttä vaihtaneena kirjoitti:
sanoisin, että purjehduksen vaikeus on yksi Bavarian huonoimmista ominaisuuksista. Kävin nimittäin useampia Bavarioitakin myös katsomassa. Eli juuri se mitä tuossa joku jo kommentoinkin, eli kaikki purjeisiin liittyvät säädöt ovat ruorimiehen ulottumattomissa. Charter-käytössä tämä ei haittaa, koska vene on täynnä innokkaita purjehtijoita, mutta perhemiehistöllä olisi kyllä kiva, jos ruorimies pystyisi hallitsemaan veneen täysin kelissä kuin kelissä. Joissain Bavariossa oli levanki siirretty ruffin katolta ruoritolpan eteen, joka kyllä parantaa tilannetta merkittävästi. Uusisa tosin "ruoritolppa" on sellainen integroitu avotilan ohjailu-baarikeskus, että levangin siirtäminen ei ole niin helppoa. Ja onha keskellä avotilla olevassa levangissa omat huonot puolensa myöskin. Itse päädyin sitten ratkaisuun, jossa kaikki purjeisiin liittyvät säädöt on tuoru ruorimiehen luokse ja levanki on selän takan. Avotilassa ei ole yhtään köyden pätkää. Makuasioita, mutta jos matkapurjehduksessa helppous on tärkeää, niin Bavariat saa pitkän miiiiiiiinuksen.
Tuo termi ohjailu-baarikeskus on ihan sairaan hyvä! Ja muutenkin kuvaus sopii erittäin hyvin Bavariaan. Vanhassa suomiveneessäni kaikki säädöt on kipparin ulottuvilla. Ainoa miinus on rullafokan puuttuminen, joka varsinkin yksinpurjehtiessa on iso puutos. Ja kun rättiä on "vetoakselissa" 65 neliötä, arvostaa sitä, että kaikki on kurotuksen (tai parin) päässä.
- perheveneilijä
Suomiveneilijä kirjoitti:
Tuo termi ohjailu-baarikeskus on ihan sairaan hyvä! Ja muutenkin kuvaus sopii erittäin hyvin Bavariaan. Vanhassa suomiveneessäni kaikki säädöt on kipparin ulottuvilla. Ainoa miinus on rullafokan puuttuminen, joka varsinkin yksinpurjehtiessa on iso puutos. Ja kun rättiä on "vetoakselissa" 65 neliötä, arvostaa sitä, että kaikki on kurotuksen (tai parin) päässä.
Vaihtaisit sinäkin asuttavampaan veneeseen, niin saisit miehistöä mukaan, eikä tarvitsisi yksin purjehtia.
- Suomiveneilijä
perheveneilijä kirjoitti:
Vaihtaisit sinäkin asuttavampaan veneeseen, niin saisit miehistöä mukaan, eikä tarvitsisi yksin purjehtia.
Kuusi henkeä majoittuu mukavasti, joskus on ollut jopa seitsemän. Joskus vaan pitää käydä yksin ilman perhettä. Mulla kun ei ole lazy jackeja tai rullafokkaa/genoaa, yksin joutuu vähän äheltämään. Siellä syvänruskean ja kiiltäväksi lakatun mahongin keskellä on kiva olla. Ei tule ikävä kiiltäviä muovipintoja ja narisevia vanerisia turkkilevyjä.
- hmmm?
Mitähän tuo "myydään merk. hintaedulla" mahdaa oikeasti tarkoittaa. Eikö köliongelmatkin koske vain match-sarjan malleja??
- cruisingissa
Vilase venelehden testiartikkeli Bavaria 39:stä männätalvelta - siinä ihmeteltiin rakoa joka tuli kölin ja rungon väliin kun vene roikkui nosturissa punnittavana.
Ei ole aivan tavanomainen ilmiö tuo.
Ihmetapaus kaikenkaikkiaan että joku on jo myymässä purttaan jonka on vasta saanut - no kaikki on mahdollista, jopa se että tilaaja on vakavasti sairastunut, kuollut(?) tms. mutta outoa on.
Avioero harvoin johtaa veneen myyntiin sen jompikumpi yleensä haluaa itselleen.
- mita sita arvuuttelemaan
Onhan noita syita... Ostettu rahoituksella ja lahtenytkin tyo alta, voi tulla kiire paasta veneesta eroon.
- Statuksen puute
Eihän kukaan kehtaa tulla satamaan Bavarialla.
Päivän keskusteluaihe voisi olla esim. hyvä sää, sujuiko matka mukavasti, pysyikö kölinkin mukana..
Kun bavaria ei yllä edes lujaan lada laatuun...
- kun kesä ehti jo tulla
eikä omaa venettä taaskaan alla! Tai sitten se vanha homeinen skandi piti laskea taas kerran. Nyt ju...uta se on viimeinen kesä vannoo moni.
- tinkii
http://www.vesille.fi/index.php?tmpl=7&do=view&id=12884 Eilen vielä 138000 e.
- vieläkin
sama kuin eilen. Osta klasit!
- rapiainen
Niin, tosta noin vaan 28000,- hinnasta pois. Ja välittäjän provikat tosta 110 000,- jos edes tolla hinnalla menee.
Myyjälle rapiat 100 000,-
Pitääpä "laatuvene" tosi hyvin hintansa. Ja kaikkihan me tiedämme, miksi näin .........
Ja näyttää nuo Infernot ym. aika sitkeästi pysyvän myynnissä kuukaudesta toiseen.
Eikö hinta vastaa tavaran arvoa?
- mainosta
Erittäin hyvä juttu, että Bavaria on palstalla aina esillä vaikka räävittävänäkin, koska se vaan on hintaansa nähden lyömätön. Useampi kesä 36:lla seilattu eikä niin mitään ongelmaa tai vikaa.
Useampi venenaapurikin on sen jo hankkinut ja samat on kokemukset. Ilmeisesti uusia yli 50 kpl.
taas tänä keväänä lisää ja esim. Norjaan monin kertaisesti, missä veneillehän ei aseteta mitään vaatimuksia.- Pölikultti
Olen tämän foorumin asiantuntijoiden lausunnoista saanut käsityksen, että Bavaria-merkkistä venettä ei kannata ostaa koska niiden kölit irtoavat rungosta.
Koska en ole tällaista tapausta itse päässyt näkemään (Bavaria ylösalaisin vedessä) olisin kiinnostunut näkemään kuvia aiheesta. Materiaalia on varmasti runsaasti saatavilla ja kun veneitä nyt kuulemma on taas 50 kpl enemmän vesillämme saan varmasti kesän aikana itsekin nähdä näitä kölittömiä tapauksia useita. Odotan pelonsekaisella jännityksellä joudunko pelastamaan ihmishenkiä vai voinko keskittyä vain ottamaan valokuvia.
Hienoa, että voin osallistua näin asiantuntevaan keskusteluun todellisten purjehtijoiden kanssa. - löytyy kyllä
Pölikultti kirjoitti:
Olen tämän foorumin asiantuntijoiden lausunnoista saanut käsityksen, että Bavaria-merkkistä venettä ei kannata ostaa koska niiden kölit irtoavat rungosta.
Koska en ole tällaista tapausta itse päässyt näkemään (Bavaria ylösalaisin vedessä) olisin kiinnostunut näkemään kuvia aiheesta. Materiaalia on varmasti runsaasti saatavilla ja kun veneitä nyt kuulemma on taas 50 kpl enemmän vesillämme saan varmasti kesän aikana itsekin nähdä näitä kölittömiä tapauksia useita. Odotan pelonsekaisella jännityksellä joudunko pelastamaan ihmishenkiä vai voinko keskittyä vain ottamaan valokuvia.
Hienoa, että voin osallistua näin asiantuntevaan keskusteluun todellisten purjehtijoiden kanssa.tietoa.
Netistä foorumilla on ollut linkkejä.
Lehtikirjoituksissa. jne. Etsivä löytää kyllä tiedot:
Vaikka bava-veistämö yrittää peittää jäljet.. - selitys.
Pölikultti kirjoitti:
Olen tämän foorumin asiantuntijoiden lausunnoista saanut käsityksen, että Bavaria-merkkistä venettä ei kannata ostaa koska niiden kölit irtoavat rungosta.
Koska en ole tällaista tapausta itse päässyt näkemään (Bavaria ylösalaisin vedessä) olisin kiinnostunut näkemään kuvia aiheesta. Materiaalia on varmasti runsaasti saatavilla ja kun veneitä nyt kuulemma on taas 50 kpl enemmän vesillämme saan varmasti kesän aikana itsekin nähdä näitä kölittömiä tapauksia useita. Odotan pelonsekaisella jännityksellä joudunko pelastamaan ihmishenkiä vai voinko keskittyä vain ottamaan valokuvia.
Hienoa, että voin osallistua näin asiantuntevaan keskusteluun todellisten purjehtijoiden kanssa.Kuvia en jaksa etsiä, etsi itse.
http://www.adriatic-challenge.com/ - mainsaill
Pölikultti kirjoitti:
Olen tämän foorumin asiantuntijoiden lausunnoista saanut käsityksen, että Bavaria-merkkistä venettä ei kannata ostaa koska niiden kölit irtoavat rungosta.
Koska en ole tällaista tapausta itse päässyt näkemään (Bavaria ylösalaisin vedessä) olisin kiinnostunut näkemään kuvia aiheesta. Materiaalia on varmasti runsaasti saatavilla ja kun veneitä nyt kuulemma on taas 50 kpl enemmän vesillämme saan varmasti kesän aikana itsekin nähdä näitä kölittömiä tapauksia useita. Odotan pelonsekaisella jännityksellä joudunko pelastamaan ihmishenkiä vai voinko keskittyä vain ottamaan valokuvia.
Hienoa, että voin osallistua näin asiantuntevaan keskusteluun todellisten purjehtijoiden kanssa.minusta on asiallista keskustelulla myös veneiden laatupuutteista.olisi vastuutonta olla kertomatta havaituista rakennevioista eli esimerkiksi venelehti oli poikkeuksellisen rohkea venelehdeksi mainitessaan 39 bavarian köliongelmasta testissä.sittemmin vene korjattiin leeveneellä pitkän tappelun jälkeen maahantuojan toimesta.
jos joku sitten kuitenkin haluaa ostaa ko. veneitä, niin siitä vaan. - Albert
mainsaill kirjoitti:
minusta on asiallista keskustelulla myös veneiden laatupuutteista.olisi vastuutonta olla kertomatta havaituista rakennevioista eli esimerkiksi venelehti oli poikkeuksellisen rohkea venelehdeksi mainitessaan 39 bavarian köliongelmasta testissä.sittemmin vene korjattiin leeveneellä pitkän tappelun jälkeen maahantuojan toimesta.
jos joku sitten kuitenkin haluaa ostaa ko. veneitä, niin siitä vaan.Tuossa 39-tapauksessa oli kyse kuljetusvauriosta, jonka aiheuttamia ongelmia ei oltu havaittu ennen vasillelaskua. Veneellä purjehdittiin uivaan näyttelyyn asti. Venelehden testien yhteydessä vaurion vaikutus havaittiin kölin roikkumisesta. Vaurio korjattiin valmistajan takuuna.
- selityksiä
Albert kirjoitti:
Tuossa 39-tapauksessa oli kyse kuljetusvauriosta, jonka aiheuttamia ongelmia ei oltu havaittu ennen vasillelaskua. Veneellä purjehdittiin uivaan näyttelyyn asti. Venelehden testien yhteydessä vaurion vaikutus havaittiin kölin roikkumisesta. Vaurio korjattiin valmistajan takuuna.
Vai että (kölin irroittanutta) "kuljetusvauriota" ei huomattu ennen vesillelaskua..! kyllä pitää olla harvinaisen puusilmäinen maahantuoja / jälleenmyyjä joka ei sellaista huomaa - ja varsin hurjia saa kuljetuksen aikana sattua ennen kuin veneestä saadaan köli irtoamaan, ellei sitten kölin kiinnitys ole ollut puutteellinen. Miksi muuten vaurio korjattiin valmistajan takuuna jos vaurio oli syntynyt kuljetusliikkeen virheellisestä toiminnasta taikka kuljetuksen aikana sattuneesta vahingosta...?
- uskomatonta
selityksiä kirjoitti:
Vai että (kölin irroittanutta) "kuljetusvauriota" ei huomattu ennen vesillelaskua..! kyllä pitää olla harvinaisen puusilmäinen maahantuoja / jälleenmyyjä joka ei sellaista huomaa - ja varsin hurjia saa kuljetuksen aikana sattua ennen kuin veneestä saadaan köli irtoamaan, ellei sitten kölin kiinnitys ole ollut puutteellinen. Miksi muuten vaurio korjattiin valmistajan takuuna jos vaurio oli syntynyt kuljetusliikkeen virheellisestä toiminnasta taikka kuljetuksen aikana sattuneesta vahingosta...?
Ei kai veneen rikkominen kuljetuksessa mitään ihmeellistä ole, onnistuttiinhan siinä Pendoliinojakin rikkomaan. Aika luonnollista että vaurion sattuessa maahantuojan vastuulla ollut vene korjataan siten että korjaukselle annetaan valmistajan takuu.
Veneen tarkastuksessa on tietysti töpeksitty, mutta se ei ole veneen vika. - ja siksi että
uskomatonta kirjoitti:
Ei kai veneen rikkominen kuljetuksessa mitään ihmeellistä ole, onnistuttiinhan siinä Pendoliinojakin rikkomaan. Aika luonnollista että vaurion sattuessa maahantuojan vastuulla ollut vene korjataan siten että korjaukselle annetaan valmistajan takuu.
Veneen tarkastuksessa on tietysti töpeksitty, mutta se ei ole veneen vika.Niin, kyllähän veneet rikki saadaan esimerkiksi pudottelemalla niitä rekkojen kyydistä maanteille tai nosturista betonilaitureille, eihän siinä mitään ihmeellistä ole. Ja mikäli näin olisi tässä kyseisessä tapauksessakin käynyt niin eihän se toki "veneen vika" ole jos haveri on kuljetusvirheestä syntynyt.
Uskomattomalta/epäuskottavalta kuitenkin kuulostaa tällainen jälkikäteen esitetty selitys tilanteessa jossa testiveneen kölin ja rungon välissä on senttimetreissä mitattavissa oleva rako. Mikäli kuljetuksessa tapahtuu niin iso vahinko että kölit alkavat irtoilemaan niin sellainen tuskin jää huomaamatta kuljettajalta. Ja venealan ammattilaiselta puolestaan ei (eikä muuten edes monelta tavalliselta veneilijältään) voi jäädä vahinkoa tarkastettaessa noin vakavat vauriot huomaamatta.
Tähän maailmaan mahtuu myös runsaasti erilaisia takuuehtoja, mutta normaalisti takuuehtojen mukaan korjataan/korvataan sellaiset viat tuotteissa jotka ovat aiheutuneet materiaali- tai valmistusvirheistä. On toki mahdollista, että vaaranvastuu on ollut valmistajalla kuljetuksen aikana ja että valmistaja siksi joko korjaa vahingon tai vastaa korjauksesta aiheutuneista kustannuksista. Mutta kuljetuksen aikana syntyneitä vahinkoja ei yleensä korjata "takuukorjauksina".
Pääasia tietenkin on, että asia on saatu onnellisesti päätökseen oli tuottessa esiintyneen virheen syy mikä hyvänsä. Aikaisemmista kommenteista päätellen asiakas oli tosin (valitettavasti) joutunut vääntämään kättä valmistajan/maahantuojan kanssa valitettavan pitkään ennen kuin tämä jälkimmäinen oli suostunut kantamaan vastuunsa. - nyt!
ja siksi että kirjoitti:
Niin, kyllähän veneet rikki saadaan esimerkiksi pudottelemalla niitä rekkojen kyydistä maanteille tai nosturista betonilaitureille, eihän siinä mitään ihmeellistä ole. Ja mikäli näin olisi tässä kyseisessä tapauksessakin käynyt niin eihän se toki "veneen vika" ole jos haveri on kuljetusvirheestä syntynyt.
Uskomattomalta/epäuskottavalta kuitenkin kuulostaa tällainen jälkikäteen esitetty selitys tilanteessa jossa testiveneen kölin ja rungon välissä on senttimetreissä mitattavissa oleva rako. Mikäli kuljetuksessa tapahtuu niin iso vahinko että kölit alkavat irtoilemaan niin sellainen tuskin jää huomaamatta kuljettajalta. Ja venealan ammattilaiselta puolestaan ei (eikä muuten edes monelta tavalliselta veneilijältään) voi jäädä vahinkoa tarkastettaessa noin vakavat vauriot huomaamatta.
Tähän maailmaan mahtuu myös runsaasti erilaisia takuuehtoja, mutta normaalisti takuuehtojen mukaan korjataan/korvataan sellaiset viat tuotteissa jotka ovat aiheutuneet materiaali- tai valmistusvirheistä. On toki mahdollista, että vaaranvastuu on ollut valmistajalla kuljetuksen aikana ja että valmistaja siksi joko korjaa vahingon tai vastaa korjauksesta aiheutuneista kustannuksista. Mutta kuljetuksen aikana syntyneitä vahinkoja ei yleensä korjata "takuukorjauksina".
Pääasia tietenkin on, että asia on saatu onnellisesti päätökseen oli tuottessa esiintyneen virheen syy mikä hyvänsä. Aikaisemmista kommenteista päätellen asiakas oli tosin (valitettavasti) joutunut vääntämään kättä valmistajan/maahantuojan kanssa valitettavan pitkään ennen kuin tämä jälkimmäinen oli suostunut kantamaan vastuunsa.Miten Bavarian maahantuoja voi tietää, että kyseinen rako ei kuulu asiaan? Osasta veneitä on köli pudonnut, joten voi tullainen pieni rakokin olaa ihan hyvin asiaan kuuluva.
Sitäpaisi se ON_VOINUT_TULLA_KULJETUKSESSA. Hiabin ohjaaja on AIVAN_HYVIN_VOINUT_SOHAISTA_NOSTOVIPUA_KYYNÄRPÄÄLLÄ ja nosturi on TEMPAISSUT veneen liian nopeasti ylös. Massan hitaudesta johtuen on kölin ja rungon väliin tullut rako. Hiabin kuljettajalta taasen ei voi vaatia, että hän tietäisi pitääkö rako olla vai ei. Jos olisi tiennyt, että rako ei kuulu asiaan,olisi varmaan pudottanut veneen kölinpäälle sen verran vauhdilla, että rako olisi mennyt taas umpeen.
Maailmassa tapahtuu ihmeellisia asioita, uskokaa pois. - Hyväon
Vanha ketju mutta kivaa luettavaa... ;-) Nyt siis 2019: Itse olen purjehtinut vuosikausia B39C:llä. Ikävä kyllä en löydä veneestä edelleenkään mitään moitittavaa. Köli on pysynyt matkassa. Hinta on säilynyt ja joidenkin sivustojen perusteella voisin pyyntihinnan nyt laittaa suuremmaksi kuin itse maksoin veneestä. Porkkalan selällä on ollut kiva ohitella saman kokoisia "laatu-veneitä". Baari-ohjailukeskus on todella hyvä: kaikki elektroniikka suoraa ruorin edessä, juuri siinä mihin katse hakee. Irtosälälle löytyy säilytyspaikat. Tämän kokoisessa veneessä on aina ollut vähintään kaksi henkilöä, joten ruffin katolla olevat fallit eivät ole ongelmia tuottaneen. Jos vaimo on ollut nukkumassa, niin säätöjen ajaksi autopilotti päälle... ei pyöri köydet jaloissa. Levangin myönnän olevan aika edessä, mutta siinäkin säätövara riittää. Ja lopuksi voin vakuutta, että kunnon sisätilat reilulla pentterillä on todella kiva. Eikä alku- tai loppukauden viilellä yhtään harmita käydä lämpöisessä suihkussa sisällä veneessä. Kevättä odotellassa...
- SyAurora
Hyväon kirjoitti:
Vanha ketju mutta kivaa luettavaa... ;-) Nyt siis 2019: Itse olen purjehtinut vuosikausia B39C:llä. Ikävä kyllä en löydä veneestä edelleenkään mitään moitittavaa. Köli on pysynyt matkassa. Hinta on säilynyt ja joidenkin sivustojen perusteella voisin pyyntihinnan nyt laittaa suuremmaksi kuin itse maksoin veneestä. Porkkalan selällä on ollut kiva ohitella saman kokoisia "laatu-veneitä". Baari-ohjailukeskus on todella hyvä: kaikki elektroniikka suoraa ruorin edessä, juuri siinä mihin katse hakee. Irtosälälle löytyy säilytyspaikat. Tämän kokoisessa veneessä on aina ollut vähintään kaksi henkilöä, joten ruffin katolla olevat fallit eivät ole ongelmia tuottaneen. Jos vaimo on ollut nukkumassa, niin säätöjen ajaksi autopilotti päälle... ei pyöri köydet jaloissa. Levangin myönnän olevan aika edessä, mutta siinäkin säätövara riittää. Ja lopuksi voin vakuutta, että kunnon sisätilat reilulla pentterillä on todella kiva. Eikä alku- tai loppukauden viilellä yhtään harmita käydä lämpöisessä suihkussa sisällä veneessä. Kevättä odotellassa...
Kyllä tässä ketjussa on selvä ”karvaita ovat pihlajanmarjat” sävy. Se oli monelle perinteiselle purjeveneen omistajalle valtava shokki kun hienoja ja tyylikkäitä veneitä pystyivät ostamaan myös tavalliset palkan saajatkin.
Muistan itse kun olin ensimmäisen kerran vuonna -68 venenäyttelyssä ja ihmettelin siellä isäni kanssa sen ajan isoja purjeveneitä.
Kuuntelin sivusta kun myyjät keskustelivat potenttiaalisten asiakkaiden kanssa niistä veneistä.
Minäkin maalaispoika näin ja kuulin etteivät ne asiakkaat olleet mitään kirjanpitäjiä tai rivi insinöörejä.
Ihmisluonto on vain yksinkertaisesti sellainen, että haluamme esitellä aikaansaannoksiamme - oli ne sitten maallisia tai henkisiä.
Pyrimme hakeutumaan omia mieltymyksiämme vastaaviin viiteryhmiin ja esittelemään omat avumme muille jäsenille ja sen jälkeen ulkopuolisille.
Näissä yhteisöissä, jotka olivat ennen pienten piirien pyörittämiä ja melko voimakkaasti sisäänläpiäviä, on tapahtunut viime vuosikymmeninä suuria muutoksia.
Tulevaisuus ei kuitenkaan näytä yhtä valoisalta tavallisen keskituloisen veneiljän kannalta, jos tuloerot jatkavat kasvuaan ja keskiluokka kutistuu.
Tässä ei pian enää auta veneiden halpeneminenkaan, jos elinkustannukset ja muut sivukulut haukkaavat liian suuren osan käteenjäävästä palkasta.
Toisaiseksi laiturilla on vielä paljon suurempi yhteiskunnallinen kirjo kuin silloin 50 vuotta sitten. - hopsan
Joo, ja se valaskansi on hieno!
- Anonyymi
Hyväon kirjoitti:
Vanha ketju mutta kivaa luettavaa... ;-) Nyt siis 2019: Itse olen purjehtinut vuosikausia B39C:llä. Ikävä kyllä en löydä veneestä edelleenkään mitään moitittavaa. Köli on pysynyt matkassa. Hinta on säilynyt ja joidenkin sivustojen perusteella voisin pyyntihinnan nyt laittaa suuremmaksi kuin itse maksoin veneestä. Porkkalan selällä on ollut kiva ohitella saman kokoisia "laatu-veneitä". Baari-ohjailukeskus on todella hyvä: kaikki elektroniikka suoraa ruorin edessä, juuri siinä mihin katse hakee. Irtosälälle löytyy säilytyspaikat. Tämän kokoisessa veneessä on aina ollut vähintään kaksi henkilöä, joten ruffin katolla olevat fallit eivät ole ongelmia tuottaneen. Jos vaimo on ollut nukkumassa, niin säätöjen ajaksi autopilotti päälle... ei pyöri köydet jaloissa. Levangin myönnän olevan aika edessä, mutta siinäkin säätövara riittää. Ja lopuksi voin vakuutta, että kunnon sisätilat reilulla pentterillä on todella kiva. Eikä alku- tai loppukauden viilellä yhtään harmita käydä lämpöisessä suihkussa sisällä veneessä. Kevättä odotellassa...
Ja päivitys edelliseen viestiini vuodelta 2019.... vuosi 2021 lopuillaan. Vene mukavasti hallissa ja kaikkien yllätykseksi köli löytyi tänäkin syksynä ihan omala paikaltaan. Pikkasen vajaa 1000 NM kesä Suomenlahtea edes takaisin.. Aivan loistava vene ja nettihakujen perusteella pyyntihintakin voisi olla sama kuin aikoinani maksoin. Mutta ei ole vene myynnissä... ;-)
- Katkera kadunmies
Täytyykin ehdottaa veroviranomaisille, että käyvät tsekkaamassa kun näkyy yhteystiedotkin löytyvän
- Veroviranomainen
Bavariat käsittääkseni tulevat Saksasta eli toisesta EU-maasta. Millaisia maksamattomia veroja voi syntyä maahantuonnin yhteydessä? Veneen tuominen EU-maasta toiseen ei poikkea veneen tuomisesta esim Kirkkonummelta Espooseen - siis vero/tulli näkökulmasta. Arvonlisäverokin maksetaan alkuperäismaahan eli saksaan ennen vientiä, joten tuonnin mahdollinen harmaus ei vaikuta siihen. Luulin muuten itse, että harmaatuonti tarkoittaa tuontia ohi virallisen maahantuojan?
- veneen
Veroviranomainen kirjoitti:
Bavariat käsittääkseni tulevat Saksasta eli toisesta EU-maasta. Millaisia maksamattomia veroja voi syntyä maahantuonnin yhteydessä? Veneen tuominen EU-maasta toiseen ei poikkea veneen tuomisesta esim Kirkkonummelta Espooseen - siis vero/tulli näkökulmasta. Arvonlisäverokin maksetaan alkuperäismaahan eli saksaan ennen vientiä, joten tuonnin mahdollinen harmaus ei vaikuta siihen. Luulin muuten itse, että harmaatuonti tarkoittaa tuontia ohi virallisen maahantuojan?
arvonlisävero maksetaan siihen maahan, jossa venettä käytetään, jos ihan sääntöjen mukaan toimii.
- Veroviranomainen
veneen kirjoitti:
arvonlisävero maksetaan siihen maahan, jossa venettä käytetään, jos ihan sääntöjen mukaan toimii.
Kun ostan tavaraa EU-maasta esim nettikaupasta maksan alv:n kyseiseen maahan. Kun ostan EU:n ulkopuolelta maksan myyjälle verottoman hinnan ja maksan alv:n Suomeen.
Veneen maahantuoja ostaa veneen tehtaalta ja maksaa alv:n Saksaan. Asiakas ostaa veneen suomaliselta maahantuojalta ja maksaa alv:n Suomeen. Maahantuoja vähentää maksamansa alv:n perimästään alv:stä ja tilittää erotuksen eli arvonlisän veron Suomen valtiolla. Eli kyllä veron pitäisi mennä sinne missä arvonlisä syntyy. Olenko väärässä?
Näinhän tämä käytännössä toimii eli kaikesta käytössä olevasta tavarasta pitää olla alv maksettuna johonkin eu maahan. - hoh
Veroviranomainen kirjoitti:
Kun ostan tavaraa EU-maasta esim nettikaupasta maksan alv:n kyseiseen maahan. Kun ostan EU:n ulkopuolelta maksan myyjälle verottoman hinnan ja maksan alv:n Suomeen.
Veneen maahantuoja ostaa veneen tehtaalta ja maksaa alv:n Saksaan. Asiakas ostaa veneen suomaliselta maahantuojalta ja maksaa alv:n Suomeen. Maahantuoja vähentää maksamansa alv:n perimästään alv:stä ja tilittää erotuksen eli arvonlisän veron Suomen valtiolla. Eli kyllä veron pitäisi mennä sinne missä arvonlisä syntyy. Olenko väärässä?
Näinhän tämä käytännössä toimii eli kaikesta käytössä olevasta tavarasta pitää olla alv maksettuna johonkin eu maahan....valitettavasti väärässä, veneiden suhteen tehdään poikkeus ja uuden paatin alvi menee käyttömaahan.....
- arvonlisävero
hoh kirjoitti:
...valitettavasti väärässä, veneiden suhteen tehdään poikkeus ja uuden paatin alvi menee käyttömaahan.....
Pääsääntö on että arvonlisävero maksetaan siinä maassa jossa tavara tai palvelu kulutetaan. Se, että uudesta veneestä arvonlisävero maksetaan veneen käyttömaassa on siten pääsääntö eikä poikkeus. Postimyynnin osalta on olemassa tiettyjä poikkeuksia ja siten on mahdollista että arvonlisävero voidaan periä alkuperämaaperiaatteen mukaan siellä missä tavaran myyjä on arvonlisäverovelvolliseksi rekisteröity. Tämä edellyttää tosin sitä, että postimyynnin vuotuinen volyymi on verrattain pieni. Siinä vaiheessa kun saksalainen nettivenetarvikemarketti saavuttaa riittävän suuren suosion suomalaisten asiakkaiden keskuudessa niin sieltä tilatuista tarvikkeista ryhdytään myös maksamaan suomalaista alvia.
- Verovirkailija
arvonlisävero kirjoitti:
Pääsääntö on että arvonlisävero maksetaan siinä maassa jossa tavara tai palvelu kulutetaan. Se, että uudesta veneestä arvonlisävero maksetaan veneen käyttömaassa on siten pääsääntö eikä poikkeus. Postimyynnin osalta on olemassa tiettyjä poikkeuksia ja siten on mahdollista että arvonlisävero voidaan periä alkuperämaaperiaatteen mukaan siellä missä tavaran myyjä on arvonlisäverovelvolliseksi rekisteröity. Tämä edellyttää tosin sitä, että postimyynnin vuotuinen volyymi on verrattain pieni. Siinä vaiheessa kun saksalainen nettivenetarvikemarketti saavuttaa riittävän suuren suosion suomalaisten asiakkaiden keskuudessa niin sieltä tilatuista tarvikkeista ryhdytään myös maksamaan suomalaista alvia.
Häpeäkseni jooudun myöntämään, että se mitä sanoin arvonlisäveron maksamisesta ei ole voimassa vaan on vasta se järjestelmä mikä on ehdotettu käyttöönotettavaksi EU:n sisäkaupassa.
Eli nykyään vero todellakin maksetaan maahan jonne tavara myydään käyttöön. Tulevaisuudessa sen pitäisi sitten muuttua...
Nettikaupat kyllä näköjään toteuttavat tätä uutta systeemiä ihan järjestään - vai onko joku tilannut tutkan ja maksanut alvit Suomeen?
Meni kyllä aika "of topickiksi" keskustelu kaiketi koski Bavarian laatua/hintaa. - AriT
arvonlisävero kirjoitti:
Pääsääntö on että arvonlisävero maksetaan siinä maassa jossa tavara tai palvelu kulutetaan. Se, että uudesta veneestä arvonlisävero maksetaan veneen käyttömaassa on siten pääsääntö eikä poikkeus. Postimyynnin osalta on olemassa tiettyjä poikkeuksia ja siten on mahdollista että arvonlisävero voidaan periä alkuperämaaperiaatteen mukaan siellä missä tavaran myyjä on arvonlisäverovelvolliseksi rekisteröity. Tämä edellyttää tosin sitä, että postimyynnin vuotuinen volyymi on verrattain pieni. Siinä vaiheessa kun saksalainen nettivenetarvikemarketti saavuttaa riittävän suuren suosion suomalaisten asiakkaiden keskuudessa niin sieltä tilatuista tarvikkeista ryhdytään myös maksamaan suomalaista alvia.
"Siinä vaiheessa kun saksalainen nettivenetarvikemarketti saavuttaa riittävän suuren suosion suomalaisten asiakkaiden keskuudessa niin sieltä tilatuista tarvikkeista ryhdytään myös maksamaan suomalaista alvia. "
Juuri näin se menee eli esim. http://www.svb.de toimittaa (toistaiseksi) Saksan ALVilla, http://www.globetrotter.de käyttää Suomen ALVia. - hoh
arvonlisävero kirjoitti:
Pääsääntö on että arvonlisävero maksetaan siinä maassa jossa tavara tai palvelu kulutetaan. Se, että uudesta veneestä arvonlisävero maksetaan veneen käyttömaassa on siten pääsääntö eikä poikkeus. Postimyynnin osalta on olemassa tiettyjä poikkeuksia ja siten on mahdollista että arvonlisävero voidaan periä alkuperämaaperiaatteen mukaan siellä missä tavaran myyjä on arvonlisäverovelvolliseksi rekisteröity. Tämä edellyttää tosin sitä, että postimyynnin vuotuinen volyymi on verrattain pieni. Siinä vaiheessa kun saksalainen nettivenetarvikemarketti saavuttaa riittävän suuren suosion suomalaisten asiakkaiden keskuudessa niin sieltä tilatuista tarvikkeista ryhdytään myös maksamaan suomalaista alvia.
...olle mielestäni väärässä vaan puhumme vähän eri asioista. Koetan selventää esimerkin avulla: Jos siis ostat uuden veneen jostakin EU-maasta (ei siis suomesta), käyt "etukäteen" maksamassa alvin verovirastoon ja "kuitia" näyttämällä saat maksaa ostomaahan verottoman hinnan. Jos taas varustelet veneesi ao. maassa ennen kotiin tuontia, maksat normaalin alvillisen hinnan paikalliselle kauppiaalle.
- niin tietenkin
hoh kirjoitti:
...olle mielestäni väärässä vaan puhumme vähän eri asioista. Koetan selventää esimerkin avulla: Jos siis ostat uuden veneen jostakin EU-maasta (ei siis suomesta), käyt "etukäteen" maksamassa alvin verovirastoon ja "kuitia" näyttämällä saat maksaa ostomaahan verottoman hinnan. Jos taas varustelet veneesi ao. maassa ennen kotiin tuontia, maksat normaalin alvillisen hinnan paikalliselle kauppiaalle.
Vierassatamien hinta-laatusuhdetta koskeneessa keskustelussa esittämistäsi kannanotoista kävikin jo varsin selväksi, että omasta mielestäsi et ole koskaan väärässä (et - vaikka olisitkin).
No joo, oli miten oli, mutta tässä kysymyksessä koskien uuden veneen arvonlisäveron maksupaikkaa olet kyllä valitettavasti (jälleen) väärässä. Esimerkkisi mukaisessa tilanteessa, jossa ostat uuden veneen Saksasta ja tuot sen uutena Suomeen arvonlisävero maksetaan Suomeen siitä riippumatta missä sitä varustelet. Arvonlisäverolain 26d §:n (joka taas puolestaan pohjautuu kuudennen arvonlisäverodirektiivin 28a artiklan 2a alakohdan mukaiseen määritelmään) tarkoittamassa mielessä uudesta veneestä ei sitä varustelemalla tule käytettyä. - hoh
niin tietenkin kirjoitti:
Vierassatamien hinta-laatusuhdetta koskeneessa keskustelussa esittämistäsi kannanotoista kävikin jo varsin selväksi, että omasta mielestäsi et ole koskaan väärässä (et - vaikka olisitkin).
No joo, oli miten oli, mutta tässä kysymyksessä koskien uuden veneen arvonlisäveron maksupaikkaa olet kyllä valitettavasti (jälleen) väärässä. Esimerkkisi mukaisessa tilanteessa, jossa ostat uuden veneen Saksasta ja tuot sen uutena Suomeen arvonlisävero maksetaan Suomeen siitä riippumatta missä sitä varustelet. Arvonlisäverolain 26d §:n (joka taas puolestaan pohjautuu kuudennen arvonlisäverodirektiivin 28a artiklan 2a alakohdan mukaiseen määritelmään) tarkoittamassa mielessä uudesta veneestä ei sitä varustelemalla tule käytettyä....nokkava ja ilmeisesti pyrit tulkitsemaan tarkoituksellisesti viestejäni väärin, vaivaudun taas vastaamaan; en väittänyt veneen muuttuvan käytetyksi vaan esimerkkini koski tavaroiden (vene vs. varusteet) arvonlisäverokäytännön poikkeavuuksia. Olen tuonut kaksi "uutta" venettä Englannista ja yhden Saksasta.
- hoh
hoh kirjoitti:
...nokkava ja ilmeisesti pyrit tulkitsemaan tarkoituksellisesti viestejäni väärin, vaivaudun taas vastaamaan; en väittänyt veneen muuttuvan käytetyksi vaan esimerkkini koski tavaroiden (vene vs. varusteet) arvonlisäverokäytännön poikkeavuuksia. Olen tuonut kaksi "uutta" venettä Englannista ja yhden Saksasta.
...Saksasta haettu paatti oli noin viisimetrinen perämoottorivene ja sen alvit maksettiin lokaalisti Saksaan...............
- nokkava
hoh kirjoitti:
...Saksasta haettu paatti oli noin viisimetrinen perämoottorivene ja sen alvit maksettiin lokaalisti Saksaan...............
Myönnän. Olin tarpeettomasti nokkava. Pyydän anteeksi. Bavaria 39 taitaa kuitenkin olla yli 7.5 metrinen vesialus. Ja jos luet "esimerkkisi" uudestaan sekä avoimin mielin, niin saatat huomata ettet ehkä ilmaissutkaan itseäsi aivan yhtä selvästi kuin olit kuvitellut tehneesi. Hyvää Juhannusta. Over and out.
- hoh
nokkava kirjoitti:
Myönnän. Olin tarpeettomasti nokkava. Pyydän anteeksi. Bavaria 39 taitaa kuitenkin olla yli 7.5 metrinen vesialus. Ja jos luet "esimerkkisi" uudestaan sekä avoimin mielin, niin saatat huomata ettet ehkä ilmaissutkaan itseäsi aivan yhtä selvästi kuin olit kuvitellut tehneesi. Hyvää Juhannusta. Over and out.
... olin epäselvä ilmaisussani. Pointtini oli, että varusteiden ja veneen alv-käytännöt poikkeavat toisistaan ja kuten viittasitkin, myös alle ja yli 7,5 metristen paattien niin ikään.
Jusseja...........
- Anonyymi
Varsinkin vanhat Bavariat oli tosi hyviä, ja ei ne uudemmatkaan vallan huonoja ole. Tässä joku myy Bavaria 320 vuodelta 1991. 25 000 e!! https://m.nettivene.com/purjevene/bavaria/868413
- Anonyymi
Mikäs niissä vanhoissa oli parempaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäs niissä vanhoissa oli parempaa?
Ainakin sisustus oli umpi tiikki vs laminaatti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin sisustus oli umpi tiikki vs laminaatti
Ei ole kyllä taatusti umpitiikkiä. Listat voi olla, mutta umpipuuta listat olivat 2000-luvun Bavarioissakin.
Eiköhän vanhoissa Swaneissakin levyt ole Okume- tai mahonkivaneria ja päällä tiikkiviilu. Mun 2000-luvun Bavariassa ainakin levyt (laipiot, kalusteiden rungot jne.) ovat vaneria eikä laminaattia. Kaappien ovet saattavat olla jotain laminaattia, en ole tutkinut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäs niissä vanhoissa oli parempaa?
Yleinen laatu. Nehän sai vielä Lyoydin sertifikaatin. Todellinen massatuotanto alkoi vasta myöhemmin.
- Anonyymi
Muistaakseni laipiot laminoitu kiinni noissa vanhoissa, uudemmissa liimattu. Ja kaikkee muuta pientä kivaa. Ruffella on ton ikäluokan ja mallisarjan vene, oliko just 320 kyseessä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistaakseni laipiot laminoitu kiinni noissa vanhoissa, uudemmissa liimattu. Ja kaikkee muuta pientä kivaa. Ruffella on ton ikäluokan ja mallisarjan vene, oliko just 320 kyseessä
Ei ole taidettu tehdä yhtäkään Bavariaa runkoon liimatuilla laipioilla. Kaikissa näkemissäni on laipiot laminoitu runkoon (ei kanteen). Omassa -05 on kaikki sisustuksen rungotkin laminoitu runkoon.
- Anonyymi
No tuossa ilmoituksessa ei kyllä kerrottu oikeastaan mitään. Kaikki sisäkuvatkin puuttuivat.
- Anonyymi
Totta, ilmoitus tod kehno. Mutta silti edukas mielestäni. Jollei aivan projekti ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275