Eurytmialla selvännäköisyyden kykyjä

järjen valo

Steinerkoulun oppiaineista oudoin on eurytmia, joka ulkopuolisille yleensä esitellään jonkinlaisena taideliikuntalajina. Steiner (2000, 39) itse sen sijaan kertoi, että eurytmian avulla pyritään nimenomaan lisäämään selvänäköisyyttä.

Lastani en koskaan laittaisi kouluun, joka perustuu näin järjettömiin oppeihin. Steinerkoululaisten vanhemmat ovat salailun uhreja, sillä vain harvoin he ovat tietoisia koulun koko totuudesta. Ne jotka ovat täysin tietoisia, on aivopesty steinerin eriskummalliseen uskontoon.

Lähde: Steiner, R. 2000. Selvänäköisyys nykyaikana ja sen suhde ajatteluun. Helsinki: Suomen antroposofinen liitto.

16

1333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13 vuotta steiner-koulussa

      Itse kävin 13 vuotta steiner-koulua ja ensimmäistä kertaa kuulen, että euritmialla pyritään lisäämään selvännäköisyyden kykyä. Itse inhosin eurytmiaa, mutta se johtuin vain siitä, että se ei ollut kunnon liikuntaa eli oli liian kevyttä liikkumista. Jos minun pitäisi eurytmiaa määritellä niin nimenomaan taideliikunnaksi sitä sanoisin, koska se muistuttaa vähän tanssia. Se, mitä steiner on alunperin opeillaan tarkoittanut ei koulun opetuksessa käy ilmi.

      Hieman ihmetyttää puheesi salailuista ja aivopesuista, koska itse en niihin törmännyt. Toki Steiner-koulu poikkeaa normaalista koulusta ja siellä keskitytään paljon käsitöitä (maalaus, käsityöt, puutyöt ym). Lisäksi opetuksessa käydään Kalevala ja muinaishistoria perusteellisesti läpi. Itse koen kuitenkin saaneeni ehkä paremman yleissivistyksen koulusta kuin monet normaalikoulun käyneet ystäväni. Yleisesti haluaisin vain sanoa, että käytäntö ei ehkä aina vastaa teoriaa eli ei kannata uskoa, että Steiner-koulut orjallisesti noudattaisivat herra Steinerin oppeja.

      • salailuun sekaantunut

        Ensinnäkin: kaikki steinerkoulut noudattavat orjallisesti selvänäkijä ja maagikko Rudolf Steinerin oppeja.

        Viestisi osoittaa huvittavalla tavalla, että vannot entisen koulusi nimeen, mutta et ole ollut alkuunkaan selvillä herra Steinerin uskontofilosofiasta, joka on koko koulujärjestelmän perusta.

        Epäilen, että eivät vanhempasikaan olleet selvillä, mitä Rudolf Steiner TODELLA opetti steinerkoulun tehtävästä ja tavoitteista. Eivät he ehkä olisi valinneet sinulle koulua niin kuin valitsivat.

        Ehkä he ajattelivat, että valiolapsi pääsee valiopiireihin ja steinerilaisen nepotismin kautta löytää muita helpommin paikan auringossa. Niin se muuten menee.

        Jos uskallat, niin ota nyt ihmeessä selvää edes näin jälkikäteen, MIKSI Steinerin (ja opettajiesi) mielestä on hiton tärkeää opiskella perusteellisesti muinaisia kulttuureja ja kalevalaista, shamanistista kansanviisautta. Ei yleissivistyksen kannalta, vaan Steinerin omalaatuisen evoluutio-opin vuoksi.

        Odotan, että opiskelet Steineriasi, ennen kuin jatkat "upean" kouluijärjestelmäsi puolustamista. Tule sitten kertomaan palstalle, mikä se Steinerin oppi oikein onkaan. Vaikka siitä evoluutiosta, tai eurytmiasta. Ylempänä mainittu kirja tarjoaa alkuun perustietoa. Minäkin voisin antaa sinulle erinäisiä linkkejä Steinerin (ja Waldorf-koulujen) teksteihin. Suomalaisiahan ei ole suomenkielisillä teksteilläö siunattu, mikä sekin on VARSIN mielenkiintoinen piirre steinerismin harjoittamasta häikäilemättömästä salailusta.

        Jookos?


      • 13 vuotta steiner-koulua
        salailuun sekaantunut kirjoitti:

        Ensinnäkin: kaikki steinerkoulut noudattavat orjallisesti selvänäkijä ja maagikko Rudolf Steinerin oppeja.

        Viestisi osoittaa huvittavalla tavalla, että vannot entisen koulusi nimeen, mutta et ole ollut alkuunkaan selvillä herra Steinerin uskontofilosofiasta, joka on koko koulujärjestelmän perusta.

        Epäilen, että eivät vanhempasikaan olleet selvillä, mitä Rudolf Steiner TODELLA opetti steinerkoulun tehtävästä ja tavoitteista. Eivät he ehkä olisi valinneet sinulle koulua niin kuin valitsivat.

        Ehkä he ajattelivat, että valiolapsi pääsee valiopiireihin ja steinerilaisen nepotismin kautta löytää muita helpommin paikan auringossa. Niin se muuten menee.

        Jos uskallat, niin ota nyt ihmeessä selvää edes näin jälkikäteen, MIKSI Steinerin (ja opettajiesi) mielestä on hiton tärkeää opiskella perusteellisesti muinaisia kulttuureja ja kalevalaista, shamanistista kansanviisautta. Ei yleissivistyksen kannalta, vaan Steinerin omalaatuisen evoluutio-opin vuoksi.

        Odotan, että opiskelet Steineriasi, ennen kuin jatkat "upean" kouluijärjestelmäsi puolustamista. Tule sitten kertomaan palstalle, mikä se Steinerin oppi oikein onkaan. Vaikka siitä evoluutiosta, tai eurytmiasta. Ylempänä mainittu kirja tarjoaa alkuun perustietoa. Minäkin voisin antaa sinulle erinäisiä linkkejä Steinerin (ja Waldorf-koulujen) teksteihin. Suomalaisiahan ei ole suomenkielisillä teksteilläö siunattu, mikä sekin on VARSIN mielenkiintoinen piirre steinerismin harjoittamasta häikäilemättömästä salailusta.

        Jookos?

        Minä en todellakaan vanno Steinerin nimeen ja omia lapsia en sinne aio laittaa, mutta syyt eivät ole opeissa vaan opetuksen tasossa. Tarkoitukseni oli viestissä sanoa, että vaikka syyt tiettyihin opetusaineisiin ovat muut kuin yleissivistys niin itse koen sen olleen vain yleissivistävää.

        Ja missään vaiheessa elämääni en koe olleeni valiolapsi tai saaneeni paikkaa aurongossa. Itse asiassa koulua käydessäni koin olevani jotenkin huonompi kuin olin Steiner-koulussa ja vakavasti harkitsin koulun vaihtamista. Syy siihen, että en vaihtanut oli siinä, että pelkäsin etten pärjää normaalissa koulussa. Itse sain valita, että menenkö Steiner-kouluun vai en. Menin sinne lähinnä siksi, että olin vähän aikaisemmin muuttaaneet enkä tuntenut uudelta alueelta ketään. Steinerissatietien yhden tutun, joten se tuntui turvallisemmalta.

        Tarkoitukseni oli nimenomaan viestittää, että voi käydä steiner-koulu,vaikka minun tavoin 13 vuotta, mutta silti ei tajua mitään, mitä Steiner-opeillaan on tarkoittanut. Ehkä niillä tietyillä opeilla oli jotain syvällisempää tarkoitusta, joka minun tapauksesssa ei tuottnut hedelmää tai jotain. Steiner-koulussa on mielestäni paljon hyvää, mutta myös paljoa huonoa. Näin kyllä uskon olevan jokaisessa koulussa.

        Ja vielä lopuksi siitä salaislusta. Voit ehkä syyttä salailua siitä, että minäkään en steinerin oppeja tunne. Syy tähän on mielestäni siinä, että minua ei ole kiinnostanut. Eikä kiinnosta edelleenkään. Kirjoitin tämän vain siksi, että olen kyllästynyt ainaisiin pelotteluihin steiner-koulusta ja palvota ja piritismi puheisiin. Steiner-koulu on erilainen koulu ja ainakan kaikki erilainen pelottaa. Ja vielä lopuksi voin todeta, että en ole nykyään steiner-koulun kanssa missään tekemisissä enkä tule luultavasti enää olemaankaan.


      • AAaa

        eurytmian 10:ni ja kykyni tietää tulevista on siis yhteydessä toisiinsa... Nyt soitan heti Mulderille!


    • luettavaa

      Tälläkin palstalla jokunen steinerilainen (tai sen uskonnon sokea kannattaja) on huomauttanut, ettei JAKSA lukea
      hänelle(kin) tarkoitettuja tekstejä.;.)

      Ei ihme, että nimimerkki "järjen valollakaan" ei ole höykäsen pölähtävää käsitystä steinerkoulunsa opetuksen - oppiaineiden ja opetusmetodien - perusteista.

      Steinerkoulussahan o p e t t a j a k e r t o o
      s a t u j a, l e g e n d o j a, m y y t t i s i ä
      t a r i n o i t a muinaisista kulttuureista, joissa mahdollisesti oppilaan sielu on vaellellut aikaisemmissa maallisen elämänsä hahmossa. Kuten Atlantiksesta, jonka sivilisaatiota ja magiikkaa käsitellään jokaisessa steinerkoulussa jokaisessa Telluksen maanosassa.

      Atlantis on steinerilaisille t o t t a, ja sieltä ovat lähtöisin suuret maagikot ja arjalaiset niin natsien kuin nykyisinkin äärinationalistihindujenkin mielestä.

      Atlantis-tarun pitäminen totena liittää steinerpedagogiikan paitsi riemunkirjavaan, moni-ilmeiseen New Age -liikkeeseen myös vaarallisiin nationalistisiin aatevirtauksiin myös nyt, niin kuin surullisella 1900-luvun alkupuolella.

      Voisiko tässä olla yksi syy siihen, että steinerismia levitetään Suomessa laajalla rintamalla sammutetuin lyhdyin?

    • Aloita vaikka tästä

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000001600&posting=22000000016940701

      Kirjoitus on vaatimaton proseminaarityö, mutta sen luotettavuuutta lisää se, että se on tehty yhteistyössä steinerpedagogiikassa toimivien kanssa.

      Steinerkasvatuksen ihmiskuvasta ja periaatteista saat aavistuksen, tosin varsin kalpean, lukemalla luvun 3.1 (ohjaan suoraan sinne siltä varalta, että et j a k s a i s i lukea esitelmää alusta loppuun.:-)

      Siinä annettuja intiimejä tietoja voit täydentää lukemalla Steinerin omia kirjoja. Lainaa kirjastosta vaikka Steinerin "Yleinen ihmisoppi"; se on jokaisen steinerkasvattajan koulutusohjelmassa. Saat pohdittavaksesi vielä intiimimpää tietoa Steinerin "tieteellisestä" uskonnosta.

      Sellaisesta sekopää-aatemaailmaako haluat olla puolustamassa, sinä joka valitsit nimimerkiksesi JÄRJEN VALO?

      Missä on se järki?

    • -----

      Mikäli sinua kiinnosta steinerpedagogiikka, suosittelen että luet mielummin Steinerin pedagogiikkaa käsitteleviä kirjoja. Niissä törmäät varmasti myös eurytmiaan ja sen pedagogiseen tausta-ajatukseen.

      Selvänäköisyys nykyaikana ja sen suhde ajatteluun ei ole pedagoginen teos, vaan se on tarkoitettu aikuisille joita kiinnostaa sen suuntainen itsekasvatus. Korostan vielä sanaa itse, koska kukaan ei voi herättää toisessa ihmisessä selvänäköisyyttä. Antroposofia ei tartu millään lailla epähuomiossa ihmiseen, vaan ihmisen on työskenneltävä sen eteen omalla ajattelullaan. Ja se on lisäksi vielä hyvin vaivalloista! Jos joku kykenee lisäämään selvänäköisyyttään harjoittelemalla eurytmiaa, niin hän on silloin sen tien itse tietoisesti valinnut.

      • tekeekö eurytmia selvänäköisen

        uutterasta harjoittajastaan vai ei, vaan siitä, että lapset jo nelivuotiaina jätetään steinerkasvattajien uskomusten armoille.

        Eivätkä vanhemmat tiedä (mistäpä tietäisivätkään?), mitkä Steiner-uskovaisten harhat imponoivat heidän lastensa "kivoja" ja ah! niin "huolehtivaisia" OPETTAJIAAN. Ja he tottavieköön ovat valinneet antroposofisen tiedon tien ja opiskelleet perusteellisesti ne aikuisille tarkoitetut Steinerin kirjat.

        Itse en todellakaan usko siihen, että eurytmia avaisi sen kuuluisan kolmannen silmän, sen selvänäkökyvyn,. mutta olen huomannut (liian) kauan antroposofisissa piireissä pyöriskelleenä, että se usein kehittää aivan mahtavan EGON ja harhaiset käsitykset omasta suurenmoisesta jumalisuudestaan.

        En haluaisi yhdenkään lapsen joutuvan antroposofiseen aivopesuun, en todellakaan.


      • ihmettelen...
        tekeekö eurytmia selvänäköisen kirjoitti:

        uutterasta harjoittajastaan vai ei, vaan siitä, että lapset jo nelivuotiaina jätetään steinerkasvattajien uskomusten armoille.

        Eivätkä vanhemmat tiedä (mistäpä tietäisivätkään?), mitkä Steiner-uskovaisten harhat imponoivat heidän lastensa "kivoja" ja ah! niin "huolehtivaisia" OPETTAJIAAN. Ja he tottavieköön ovat valinneet antroposofisen tiedon tien ja opiskelleet perusteellisesti ne aikuisille tarkoitetut Steinerin kirjat.

        Itse en todellakaan usko siihen, että eurytmia avaisi sen kuuluisan kolmannen silmän, sen selvänäkökyvyn,. mutta olen huomannut (liian) kauan antroposofisissa piireissä pyöriskelleenä, että se usein kehittää aivan mahtavan EGON ja harhaiset käsitykset omasta suurenmoisesta jumalisuudestaan.

        En haluaisi yhdenkään lapsen joutuvan antroposofiseen aivopesuun, en todellakaan.

        Kysyn koska en todella tiedä, että mihin he aivopesevät lapsia?
        Mihin tuo antroposofinen aivopesu johtaa lapsen, turhiin suuruuskuvitelmiin itsestään, vain mistä tässä on kysymys?


      • Mattolaiturilta
        ihmettelen... kirjoitti:

        Kysyn koska en todella tiedä, että mihin he aivopesevät lapsia?
        Mihin tuo antroposofinen aivopesu johtaa lapsen, turhiin suuruuskuvitelmiin itsestään, vain mistä tässä on kysymys?

        Tiedät vissisti, että antroposofialla pestään aivoja. Et vain tiedä mihin ne pestään ja menevätkö aivot pesuveden mukana? Voitko selittää kysymystäsi tarkemmin. Huuhtelukertojako peräät?


      • sivusta kehitystä seurannut
        ihmettelen... kirjoitti:

        Kysyn koska en todella tiedä, että mihin he aivopesevät lapsia?
        Mihin tuo antroposofinen aivopesu johtaa lapsen, turhiin suuruuskuvitelmiin itsestään, vain mistä tässä on kysymys?

        "Mihin tuo antroposofinen aivopesu johtaa lapsen, turhiin suuruuskuvitelmiin itsestään"

        Juuri niin.


      • ole hyvä
        Mattolaiturilta kirjoitti:

        Tiedät vissisti, että antroposofialla pestään aivoja. Et vain tiedä mihin ne pestään ja menevätkö aivot pesuveden mukana? Voitko selittää kysymystäsi tarkemmin. Huuhtelukertojako peräät?

        Saan tekstistäsi sen käsityksen, että olet ehdottomasti vastaan steinerpedagogiikkaa ja myös ihmisiä jotka liittyvät antroposofiaan. Kannat varmasti aitoa huolta lapsista, jotka kuten totesit joutuvat steinerkouluihin ja harmittelet heidän vanhempiaan, jotka ovat ehkä hyväuskoisina tehneet koulupäätöksen.

        Mielestäni me emme voi arvostella aikuisten ihmisten päätöksiä kuittamalla ne puolitietoisiksi tai huijatuiksi. Eikö se ole vähän aliarvioivaa? Tai sitten steinerpedagoogeja yliarvioivaa, eiväthän he voi olla kaikkia steinerkoulun lasten vanhempia näppärämpiä ja fiksumpia.

        Siksi kysyin.

        Tarkentaakseni kysymystäni tahtoisin siis todella tietää, mikä tekee antroposofisen maailmankatsomuksen omaavasta opettajasta riskin lapselle? Ja tuo aivopesu, mitä se käytännössä lasten kohdalla tarkoittaa? Minkälaisia asioita steinerkoulut pyrkivät syöttämään aivopesun muodossa lapsille?


      • nyt mä tajuun...
        sivusta kehitystä seurannut kirjoitti:

        "Mihin tuo antroposofinen aivopesu johtaa lapsen, turhiin suuruuskuvitelmiin itsestään"

        Juuri niin.

        Onkohan kaikki jupit niitä?!


      • Mattolaiturilta
        ole hyvä kirjoitti:

        Saan tekstistäsi sen käsityksen, että olet ehdottomasti vastaan steinerpedagogiikkaa ja myös ihmisiä jotka liittyvät antroposofiaan. Kannat varmasti aitoa huolta lapsista, jotka kuten totesit joutuvat steinerkouluihin ja harmittelet heidän vanhempiaan, jotka ovat ehkä hyväuskoisina tehneet koulupäätöksen.

        Mielestäni me emme voi arvostella aikuisten ihmisten päätöksiä kuittamalla ne puolitietoisiksi tai huijatuiksi. Eikö se ole vähän aliarvioivaa? Tai sitten steinerpedagoogeja yliarvioivaa, eiväthän he voi olla kaikkia steinerkoulun lasten vanhempia näppärämpiä ja fiksumpia.

        Siksi kysyin.

        Tarkentaakseni kysymystäni tahtoisin siis todella tietää, mikä tekee antroposofisen maailmankatsomuksen omaavasta opettajasta riskin lapselle? Ja tuo aivopesu, mitä se käytännössä lasten kohdalla tarkoittaa? Minkälaisia asioita steinerkoulut pyrkivät syöttämään aivopesun muodossa lapsille?

        Nyt en ymmärtänyt. Et vastannut kysymykseeni. Sanoit, että aivoja pestään, mutta et kuitenkaan tiedä mitä se tarkoittaa. Sanoit, että aivoja pestään, mutta et kuitenkaan tiedä mitä lapsille syötetään. Koeta nyt päättää tiedätkö vai et!


    • steiner-koulu

      Minulle eurytmia ei edusta okkultismia vaan jos tutustuisit eurytmiaan paremmin tajuaisit sen olevan hyvin lähellä liikuntaterapiaa, Kiinalaista aamuvoimistelua, aivovoimistelua jne.

      Eurytmia parantaa keskittymiskykyä, yhteistyökykyä, tasapainoittaa käden, silmän ja jalan yhteistyökykyä ja monesti auttaa oppimisvaikeuksiin.

      Tämän kaltaisesta liikuntamuodosta on monia tutkimuksia ja näen liikuntamuodon aivan yhtä omituisena kuin tanhuamisen.

      • Maria_

        Ja minä kun olen harrastanut sekä eurytmiaa että tanhua. Voi raah! :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe