Mistä pähkinäpensaan taimia?

Hortus

Mistä voisi hankkia puoli tusinaa pähkinäpensaan taimia?

11

5794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *pentu

      Minä ostin muutaman Euroopanpähkinäpensaan taimen (n. 1m korkeata) Pirilän kukkatalosta. Hinta muistaakseni n. 5 e.

    • vaikka

      Häämeenlinnan ympäristössä kasvaa melko yleisenä.Myös kypsiä pähkinöitä voi syksyllä tökkiä multavaan maahan.Itävät helposti. :)

    • pähkinäpensaita

      sieltä löytyy varmaan myös ihan pieniä taimia joita voi siirtää, tai poimi pähkinäpensaasta pähkinöitä Parempi käyttää suomessa kasvavia pähkinäpensaita kuin muualta tuotuja, eivät ehkä pärjää ilmastossamme.

    • Pihatarhuri

      Ostin pari vuotta sitten Nummelan Prisman yhteydessä olevasta Agrimarketista. Kuuluu S-ketjuun.

      • Tammimies

        Vähän aiheen vierestä, mutta tekevätkö pähkinäpensaat kuinka suuren sadon vuosittain?


      • Kuukkeli24
        Tammimies kirjoitti:

        Vähän aiheen vierestä, mutta tekevätkö pähkinäpensaat kuinka suuren sadon vuosittain?

        Riippuu vuodesta, ristiinpölytyksestä apua.


      • C. avellana
        Kuukkeli24 kirjoitti:

        Riippuu vuodesta, ristiinpölytyksestä apua.

        Jep. Itse tyttösenä siirsin naapurin metsästä taimen 70-luvulla pihaani. Ihmettelin monia vuosia miksi puska on "maho", parhaana vuonna tuli pari pähkinää. Sain kaksi taimea lisää kymmnisen vuotta sitten puolentoista kilometrin päässä olevasta metsästä, nyt ne ovat kukkineet jo muutamana vuonna ja kaikissa kolmessa on pähkinöitä jos ei ihan mahottomasti niin kivasti kuitenkin. Tyttäreni vasaran kanssa on niitä aukonut loppukesäisin, ovat yllättävän hyviä vaikka pieniä, ja taimia pukkaa paitsi puiden alle myös monen metrin päähän, oravat ja hiiret kun tiputtelevat ja unohtavat kätkönsä, vai liekö lintujen kylvämiä. Olisi myyntiin asti ja 5-6 euroa ajattelin pyytää, Pirkanmaalla.


    • Anonyymi

      Pähkinäpensaisiin koskeminen ja pähkinöiden poimiminen ei kuulu jokamiehenoikeuksiin. kysy aina lupa maanomistajalta.

      • Anonyymi

        Maahan pudonneita pähkinöita saa kerätä vapaasti.


    • Anonyymi

      "Pensas" on hieman harhaanjohtava nimi. Euroopanpähkinäpensas voi kasvaa 7m korkeaksi.
      Aikaa myöten se levittäytyy kehämäiseksi, jonka halkaisija voi olla kymmeniä metrejä.

      • Anonyymi

        Missä Suomessa on sen kokoisia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      37
      3296
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2005
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      195
      1622
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      129
      1493
    5. 80
      1115
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      264
      971
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      889
    9. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      114
      884
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      68
      810
    Aihe