Toimistosihteerit, ostosihteerit, kanslistit ym. kertokaa, millaista palkkaa saatte yksityisellä, kunnalla, valtiolla...
Itse olen terveydenhuollon sihteeri ja saan noin 1850e/kk bruttona kaikilla lisillä. Onko kenelläkään näin kehnoa palkkaa? Olen merkonomi ja käynyt terveydenhuollon sihteerin jatkolinjan (kesto noin 1 vuosi).
Kiitos kaikille, jotka viitsivät vastata.
Eri sihteereiden palkkoja?
26
13212
Vastaukset
- yksi tapaus
Olen yksityisellä alalla mutta työssäni noudatetaan yleissitovaa tessiä. Minun palkkani sihteerinä 15 työvuoden jälkeen on 2500 e. Ja minä en keitä kenellekään kahvia mutta tilaan tarjoilun tarvitatessa. Plus vastaan oman lohkoni asioista aika pitkälle itsenäisesti. Ja ylityökorvaukset saan tessin mukaisesti.
- itselläni
2000 ylioppilaslakki päässä ja merkonomin paperit kourassa. Neljän vuoden päästä pääsin oman alani hommiin, bruttona ilman mitään lisiä valtiolla oli 1300e/kk ja vuoden päästä yksityisellä firmalla myyntisihteerinä 1700e/kk. Määräaikaisia pätkiä kun siinä firmassa teen silloin tällöin ei se tuosta tule nousemaankaan.
Kummassakaan paikassa en kahveja ole joutunut keittelemään. Vaan olen saanut tehdä ihan vain toimistohommia, vaikkakin melko monipuolisia sellaisia.- meillä
Työskentelen kunnalla (sairaalassa) ja kanslistin alkupalkka täällä on 1474e kuussa. Jos jään taloon niin 15 vuoden ikä- ym. muiden lisien jälkeen palkka olisi huimat vajaa 1800e kuussa. Osastosihteereillä on vähän parempi palkka. Ei hyvin mene.
- "Sihteerikkö"
Yo-datanomi vm. 2003. Ensin valtiolla töissä sihteerinä; palkka oli 1400 €/kk.
Nyt yksityisellä: "sekalainen" sihteerin toimenkuva (sis. palkanlaskenta,reskontrat, verkon ylläpito jne.), palkka 1650 €/kk. En todellakaan ole tyytyväinen. Palkka määräytyy suoraan pomon päätöksen mukaan. Eli mahd. korotus pyydetään ns. hattu kourassa. - 31044
Oon projektisihteeri valtiolla neljättä vuotta.
Koulutusta paljon, muttei kovin korkeatasoista.
Palkka 2304e.
Sisältää jos jonninmoisia lisiä kun halvemmalla en suostu tekemään näin paljon töitä ;) - Valtio
1600 e/kk. Työtunteja 32 h/vko. Pärjää, mutta enempikin voisi saada.
Merkonomi on koulutus. - täällä
Yksityisellä toimisto/myyntiassarina, todella monipuolisia ja itsenäisiä toimistotöitä ja aika mukavasti päätäntävaltaa. Koulutus sihteerin ammattitutkinto ja merkonomi, palkka 2600 e/kk puh. etu ja lounarit. Niin ja ei ylitöitä, työaika 37,5 tuntia viikossa. Tyytyväinen olen.
- cysymys
Annoitko paljon pillua?
- pienipalkkainen
Kyllä näkee, että naisten työtä on tämä sihteerin työ, palkat on sen mukaan. Miehet eivät suosituisikaan tekemään töitä näillä palkoilla hetkeäkään. Mitä tehdään, käydäänkö lakkoon? Kuka nousisi vastarintaan? Liitot eivät saa mitään aikaiseksi.
Tästäkin gallupista näkee suuntauksen. Kunnalla/valtiolla on heikommat palkat kuin yksityisellä, ihan huomattavasti. Tämä on ikuisuusasia ja siksi jää.- minu
...ei PYSTY tekemään sihteerintöitä. Mites se menikään, miehet ei pysty tekemään kahta asiaa yhtä aikaa (kun taas naisten täytyy koko ajan, töissä ja kotona).
UPJ tuo tasa-arvoa valtion palkkauksiin. Uusi tyyppi voi saada samasta työstä enemmän kun 20v talossa ollut. Se on reilua ja nostaa julkisen sektorin houkuttavuutta työmarkkinoilla.
Kyllä mä tiedän että saisin yksityisellä pari sataa enemmän palkkaa, mutta joutuisin sen eteen paiskimaan hommiakin eri tavalla. Ja yksinhuoltajana on todella tärkeää että työpaikka on PYSYVÄ. Mielummin vähän pienempi tilipussi joka tulee taatusti kerran kuussa eläkeikään asti, kun vähän isompi eikä koskaan tiedä millon YT-neuvottelut alkaa ;) - Miespuolinen
minu kirjoitti:
...ei PYSTY tekemään sihteerintöitä. Mites se menikään, miehet ei pysty tekemään kahta asiaa yhtä aikaa (kun taas naisten täytyy koko ajan, töissä ja kotona).
UPJ tuo tasa-arvoa valtion palkkauksiin. Uusi tyyppi voi saada samasta työstä enemmän kun 20v talossa ollut. Se on reilua ja nostaa julkisen sektorin houkuttavuutta työmarkkinoilla.
Kyllä mä tiedän että saisin yksityisellä pari sataa enemmän palkkaa, mutta joutuisin sen eteen paiskimaan hommiakin eri tavalla. Ja yksinhuoltajana on todella tärkeää että työpaikka on PYSYVÄ. Mielummin vähän pienempi tilipussi joka tulee taatusti kerran kuussa eläkeikään asti, kun vähän isompi eikä koskaan tiedä millon YT-neuvottelut alkaa ;)Tässä ainakin yksi esimerkki miehestä sihteerinä. Palkka 2000 €/kk ja julkisella sektorilla pääkaupunkiseudulla.
Hyvin on työ sujunut ja ei ole ongelmia ollut, vaikka joutuukin hoitamaan asiat yksi kerrallaan, kun ei ole sillä naisten "ihme" kyvyllä siunattu. =)
- toimistosihteeri
sehän riippuu paljolti missä asut, itse esim. itä-suomessa toimistosihteerinä 1900/kk ja hyvin tullaan toimeen, asumiskulut ym. paljon edullisempia kuin etelässä, säästöönkiin jää joka kk iso summa, joten kyllä minun ainakin kelpaa eikä palkassa ole mitään valittamista (joka muuten on ikuisuuskysymys onko se iso vai pieni ja veikkaampa että 99% mielestä se on aina pieni oli se summa mikä hyvänsä)
- Mervi Koit
olen asiasta samaa mieltä.
Silloin ekassa duunissa olin lähettinä, palkka 4700 mk = vajaa 800 e ja tunsin olevani hyvin palkattu v 1990. Aloitin 2000 myyntipäällikkönä matkailualan firmassa (huonosti palkattu naisala) palkkana 14 000 mk ja ensin palkkani tuntui sopivalta, mutta pian liian vähältä. Nyt olen asiakkuuspäällikkö ja palkka 3200 e ja mielestäni palkka liian pieni moneen muuhun alaan verrattuna.
Luulen, että raha motivoi ihmistä todella lyhyen ajan ja ikinä ei olla tyytyväisiä olotilaan.
vai tulojen myötä "nälkä kasvaa" ja mihinkään ei olla tyytyväisiä!!
- DamsoRee
Työskentelen projektisihteerin nimikkeellä julkisella puolella Etelä-Suomessa. Palkka on tällä hetkellä 2010 €/kk. Työt ovat todella vastuullisia asiantuntijahommia, ja olen aika kypsä nk. sihteeristatukseen.
Yhteistyökumppaneiden edustajat ovat usein miespuolisia päälliköitä, johtajia jne., ja he suhtautuvat sihteerin nimikkeellä työskentelevään hyvin alentuvasti. Jotkut eivät koskaan ota suoraan minuun yhteyttä, vaan hoitavat aina asiansa esimieheni (projektipäällikkö, myös nainen) kautta, vaikka meillä on hyvin selkeä työnjako, joka on myös näille yht.työkumppaneille tehty selväksi.
Vaikka välillä kyllästyttää todella paljon, niin en voi silti ihan vakavissaan valitaa palkastani, koska kyllä julkisella puolella muut "edut" ovat ihan eri luokkaa kuin yksityisellä. Meillä ei esim. työaikaa (liukuva) tai taukojen pituutta seurata kovin tarkasti, kunhan työt tulevat tehdyksi. Lisäksi omia asioita saa käydä työaikana hoitelemassa melko joustavasti.
Ensi vuonna olen siirtymässä projektipäällikön hommiin toiseen projektiin, ja näillä näkymin palkka tulee olemaan vähän reilu 2400 € / kk. Korotus tuntuu nykyiseen palkkaan verrattuna huimalta, mutta veikkaan, että viimeistään parin vuoden päästä päivittelen taas kavereille "surkeaa" palkkaani... Rahasta kun on kysymys, niin mikään ei tunnu pitemmän päälle riittävältä. Pitäisiköhän olla jonkinlaisessa kutsumusammatissa, että olisi tyytyväinen siihen palkkaan, mitä maksetaan?- kutsumusammatissa
*Pitäisiköhän olla jonkinlaisessa kutsumusammatissa, että olisi tyytyväinen siihen palkkaan, mitä maksetaan?*
Kyllä, ehdottomasti kannattaa. Itse olen opettajana ja palkkani on vähän päälle 1900 €/kk NETTO. Olen ihan tyytyväinen palkkaani.
- jussi456
kansliasihteeri keskikokoisessa kaupungissa keski-suomessa, 2620e/kk. Hommat itsenäisiä
ja suht vastuullisia henkilöstöhallinnon ym.
hommia ja vaatimukena kk-tutkinto. Voisi parempikin olla, mutta olen nyt tähän toistai-
seksi tyytyväinen...hallintojohtajana/henkilöstö-
päällikkönä sitten joskus toivottavasti hieman
enemmän.
terv. HM/03 - :):)
Olen myyntiassistenttina yksityisellä.. ilman alan kokemusta (vain koulutus) alkupalkka 1700€/kk. Olen tyytyväinen palkkaani.
- Sihteeri
Peruspalkka n.1700 €/kk, kunnan palveluksessa, mutta ei mitään tavallista toimistotyötä, lisäksi henkilökohtainen lisä 80 €/kk. Tyytyväinen työhöni ja palkkaan. Koulutus merkonomi.
- yksityisellä
vuoden "tappelun" jälkeen sain 150 euron korotuksen. Eli tällä hetkellä liksa 2002 euroa, puhelin ja lounarit. Työnkuva, matkojen varausta, ostolaskujen tarkistus kirjaus, myyntilaskujen (kotimaahan ulkomaille) teko, alustavaa kirjanpitoa. Tms paperin pyöritystä. Lounais-suomi.
- yksityisellä
yksityisellä kirjoitti:
vuoden "tappelun" jälkeen sain 150 euron korotuksen. Eli tällä hetkellä liksa 2002 euroa, puhelin ja lounarit. Työnkuva, matkojen varausta, ostolaskujen tarkistus kirjaus, myyntilaskujen (kotimaahan ulkomaille) teko, alustavaa kirjanpitoa. Tms paperin pyöritystä. Lounais-suomi.
Palkka 1640€/kk. Koulutus peruskoulu. Helsinki.
- lomittaja
Oon merkonomi ja talousosaston lomittajana isohkossa yrityksessä ja palkka 1350/kk. Nyt ainakin tuntuu isolta summalta tuo ja riittää tosi hyvin. Voi olla että jos olis isompi perhe tai kallis kämppä/lainoja niin palkka tuntuis pieneltä.. Kyllähän enempikin raha kelpais, jäis säästöön enemmän pahan päivän varalle..
- XXX80
Pohojosessa trade-toimistosihteerinä yksityiselä sektorila kolmatta vuotta ja brutto 2400e / 37,5h viikko. Pärijää.
- Enpä pyyhi traden papereill...
Työnimike: taloussihteeri
Koulutus: tradenomi
Työpaikan sijainti: pääkaupungin seutu
Liksa: 2300 € (työsuhde kestänyt alle vuoden)- Jossittelija
Pääkaupunkiseudulla on kova kilpailu ja työntekijät tekevät töitä paljon pienmmällä palkalla kuin muualla Suomessa. Jos työnantajat saavat aletyöläisiä mikseivät heitä hyväksikäyttäisi? Tämähän on kysynnän ja tarjonnan laki. Tietenkin jos oltaisiin aktiivisia ja selvittäisimme kukin liitoltamme vähimmäispalkat ja vaatisimme kokemuksen karttuessa lisää tilanne paranisi emmekä suostuisi alipalkattuihin töihin palkat nousisivat kohisten.
- Taloussihteeri
Jossittelija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla on kova kilpailu ja työntekijät tekevät töitä paljon pienmmällä palkalla kuin muualla Suomessa. Jos työnantajat saavat aletyöläisiä mikseivät heitä hyväksikäyttäisi? Tämähän on kysynnän ja tarjonnan laki. Tietenkin jos oltaisiin aktiivisia ja selvittäisimme kukin liitoltamme vähimmäispalkat ja vaatisimme kokemuksen karttuessa lisää tilanne paranisi emmekä suostuisi alipalkattuihin töihin palkat nousisivat kohisten.
Mielestäni palkkani on ihan ok, mutta toki olen kinuamassa lisää kunhan on edellytykset sille, ettei homma jää vain kinuamiseksi. Työkokemusvuosia meitsillä ei vielä ole edes vuottakaan, joten en pidä kiirettä asian kanssa. Voinkin todeta, että olen tullut vasta työmarkkinoille ja tän hetkinen palkka on siihen suhteutettuna ihan sopiva. Turhaan sitä on lähteä lentoon ilman kehittyneitä siipiä...Tee itsestäsi ensin tärkeä työntekijä, jolloin kilpailu Sinusta on kova etkä joudu kilpailemaan muiden kanssa ja tyytyä huonompaan palkkaan. Kun olet lähes korvaamaton (kukaanhan ei ole täysin korvaamaton :) ), niin eiköhän se näy palkkapussissakin.
- valtiolla
Aloitan työt kuukauden päästä, alkupalkka 1850€. Mielestäni ok!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2592389Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."702378- 1201558
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis411401Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj641367- 1331329
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711230Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821019Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli731009Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102999