Terve
Minulla on vähän pyörinyt mielessä hankkia 700-sarjalainen volvo 80-luvun lopulta. Joten pari kysymystä.
Onko kyseinen auto hiljainen liikenteessä, vai löytyykö suhinoita samaan malliin, kuin volkkarista?(omistan muuten volkkarin)
Ovatko koneet kovia syömään soppaa? Tai siis tietty volvon koneet ovat, mutta kuinka paljon. Olen ajatellut 740 2.0 gl mallia. riittääkö 10l/100km. Entä 760, meneekö kutoskoneen kulutus jo lähemmäksi 15l/100km?
Entäpä varustelutaso. Onko GL mallissa kohtuu fiksu sisusta? 760 malli on vissiin vähän vielä fiksumpi sisältä. Ja tilaa vissin sisältä löytyy?
Entäpä ajettavuus. Onko kyseinen malli mukava ajaa? Ei aivan joka kuopan tarvisi perseessä tuntua.
Jos ostaa 250tkm ajetun 2.0 mallin, niin kuinkahan suurta remonttia sitä joutuu tekemään? Vai kuinka luotettavia volvon myllyt ovat. 2.0 ei varmaan tehoilla leventele, mutta luultavasti riittää perus ajeluun täysin. Ovatko kutoskoneen osat paljon kalliimpia, kuin 2.0:n?
Ja korit ovat kuuleman aika hyväpeltisiä. Volvolla vissin aika hyvä ruostesuojaus?
Ja onko kannattava hankinta? Kokemuksia? Eikä tartte sitten vittuilla!
Volvo 740, kannattava hankinta?
12
5886
Vastaukset
- vm. -91
Mukava on ja 9 litraa riittää sadalla, kun ei kohella. Ruostetta ei löydy ainakaan paljaalla silmällä mistään.
- vm. -88
Vastauksia:
> Onko kyseinen auto hiljainen liikenteessä,
> vai löytyykö suhinoita samaan malliin, kuin
> volkkarista?(omistan muuten volkkarin)
Suhisee vähemmän kuin oman aikakautensa autot
yleensä. Sopiva rengasvalinta tekee ajosta
vieläkin hiljaisempaa.
> Ovatko koneet kovia syömään soppaa? Tai
> siis tietty volvon koneet ovat, mutta
> kuinka paljon. Olen ajatellut 740 2.0 gl
> mallia. riittääkö 10l/100km. Entä 760,
> meneekö kutoskoneen kulutus jo lähemmäksi
> 15l/100km?
Mummokyytillä 8 litraa satasella, rekkojen
nopeudella (85 km/h.)
Maantienopeuksissa 100-125 km/h 10,5 litraa
satasella.
Moottoritiellä rikesakkonopeudella (139 km/h)
meneekin sitten 15 litraa satasella.
> Entäpä varustelutaso. Onko GL mallissa
> kohtuu fiksu sisusta? 760 malli on
> vissiin vähän vielä fiksumpi sisältä.
> Ja tilaa vissin sisältä löytyy?
GL on ihan ok kangassisustus. Mukavampi
talvella kuin kalliimpien mallien nahka.
Plyyshi/puolinahkasisustus on aika tyylikäs
ja silti mukava ympäri vuoden (GLS?)
760 on deluxempi. Tilaa on sangen pystyjen
sivuikkunoiden ansiosta enemmän kuin isoissa
autoissa yleensä. BMW:t, Mersut, Audit ym.
isoilla koreilla olevat jäävät tästä syystä
sisätiloiltaan paljon pienemmiksi. Kovin
kaltevat "urheilulliset" sivuikkunapinnat
tuhoavat tehokkaasti sisätilat suurestakin
korimallista. 700-900-sarjassa tätä ongelmaa
ei todellakaan ole. Tilaa on!
> Entäpä ajettavuus. Onko kyseinen malli
> mukava ajaa? Ei aivan joka kuopan tarvisi
> perseessä tuntua.
Malli on mukava. Mutkaohjus se ei ole(vakiona.)
Painavan auton massa syö tienpinnan epätasai-
suudet tehokkaasti. Kyyti on mukavaa, "Ison
auton tuntu", jollei nyt ihan cäccylöihin
verrata.
> Jos ostaa 250tkm ajetun 2.0 mallin,
> niin kuinkahan suurta remonttia sitä
> joutuu tekemään? Vai kuinka luotettavia
> volvon myllyt ovat. 2.0 ei varmaan
> tehoilla leventele, mutta luultavasti
> riittää perus ajeluun täysin. Ovatko
> kutoskoneen osat paljon kalliimpia,
> kuin 2.0:n?
Volvon B200-sarjan koneet ovat maailman
kestävimpiä nelisylinterisiä henkilöautokäyttöön
valmistettuja bensiinimoottoreita. Piste.
250 tkm ei ole vielä mitään. Itse ostin omani
265 tkm ajettuna. Nyt mittarissa 496 tkm.
Koneeseen on tarvinnut vaihtaa imusarjantiiviste.
Väittävät että puolen miljoonan jälkeen saattaisi
olla tarve vaihtaa venttiilinjouset. Koneremontin
tarve tulee 1 milj. km kohdalla. Apulaitteet
puolestaan saattavat kaivata uusimista aiemmin.
Laturi kestää noin 350 tkm. Startti riippuen
auton käytöstä (500-700 tkm.)
Öljynsuodattimen vaihto jokaisen öljynvaihdon yhteydessä on moottorin pitkäikäisyydelle 740-moottoreissa korostetun tärkeää, koska öljyn mukanaan kuljettama sakka saattaa muuten tukkia
kanteen/nokalle kulkevaa öljykanavaa. Ei siis riitä suodattimen vaihto esim. joka toisen öljynvaihdon yhteydessä. Käytä Volvon omaa öljynsuodatinta. Ei tarviketta. Moottorin ainoa akilleen kantapää. Huonolla huollolla et pääse kuin sen 500 tkm. Hyvällä puolet enemmän.
Moottorin teho riittävä ruiskulla. Kaasarilla (itselläni Pierburg-kaasarinen) tehoa liian vähän 2.0 mallissa. 2.3 on suositeltavampi. 16 venttiilinen 2.3 GLT malli on jo erittäin hyvä tehonsa puolesta. Turbollakin toki pääsee.
Kutosen hinnoista ei tietoa.
> Ja korit ovat kuuleman aika hyväpeltisiä.
> Volvolla vissin aika hyvä ruostesuojaus?
Volvo täysgalvanoitu (sinkitty?) vuodesta
1987 tai 1988. 1986 ja vanhempaa en ostaisi
niinkään. Kori suojattu, luukut eivät.
Volvon suojaus on paras, yli 20 myytä. Seuraavaksi
tulevat Mersu, Audi ja Mitsu. noin 10 myytä.
Itselläni kivet olivat iskeneet takapyöränaukoista
maalin pois noin 250 tkm sitten. Jatkuvaa ajoa talvisin suolamössössä, eikä pelti ole vielä ottanut ruostetta. Sinkki uhrautuu epäjalompana metallina tooodella pitkään pellin puolesta kunhan sitä sinkkiä on vain tarpeeksi kuten 740-sarjassa on toisin kuin nykykinnereissä.
Osta 1987 tai uudempi (kolaroimaton) niin ehdit toki kyllästyä autoosi ennen kuin tarvitsee tarttua hitsipilliin. Ei normaalilla ajamisella
700-900 sarjalaista loppuun saa moottorin, vaihteisto, perän tai korin osalta. Vanhuus tulee
ensin. :-)
> Ja onko kannattava hankinta? Kokemuksia?
> Eikä tartte sitten vittuilla!
On kannattava hankinta jos konservatiivisen vanhahtava korimuotoilu ei muodostu hankinnan esteeksi. Sillä se on ainoa syy olla ostamatta käyttöautoksi esim. 1990 745 Volvo GLT:tä (16V.)
Kaverini sanoo lisäksi Volvon bensakuluista:
Kummalla maksat mieluummin, rahalla pari litraa bensaa enemmän satasella kuin kinnerissä, vaiko kropallasi kun istut loppuikäsi vammautuneena pyörätuolissa keskituhoisan kinnerikolarin seurauksena?- sakke
Kiitos paljon viestistä. Tulipa tyhjentävä vastaus.
Saattaapa seuraava auto olla volvo! - saabista volvoon
sakke kirjoitti:
Kiitos paljon viestistä. Tulipa tyhjentävä vastaus.
Saattaapa seuraava auto olla volvo!Ensimmäinen Volvoni oli 740 automaatti 2,0 ruiskulla vm muistaakseni 89. Auto oli tilava ja kori käytännöllinen suorine kulmineen. Mielestäni 2 litran kone oli raskaaseen koriin nähden hieman alitehoinen ja sen näkyi polttolaineen kulutuksessa. Tankki tuntui myös pieneltä. Kun huoltoaseman pihasta kurvasi tielle, oli neula jo tipahtanut hieman. Mielestäni kulutus tahtoi olla kymmenen litran yläpuolella seka-ajossa. Takavetoisena auto jäi hämmästyttävän helposti kiinni liukkaalla tai ohuessakin lumessa. Ero oli suuri kun aikaisempi kokemus oli etuvetoisista. Sittemmin vaihdoin auton 850:een ja sen liikkeellelähtö liukkaalla oli selvästi parempaa. Pari viikkoa sitten vaihdon S60:een, joka tuntuu selvästi pienemmältä ja ahtaammalta. Siinä on muotoilu mennyt käytännöllisyyden edelle, ne pyöreät kulmat ja kaarevat lasit....
- anr
sen verran korjaan että näppi tuntumalla entisessä autossani (Audi 100 -87) oli suuremmat sisätilat kuin nykyisessä (Volvo 940 -93).
vaikka eihän volvokaan pieni ole mutta takatilat ahtaat mutta se on muiden ongelma... - vm. -88
anr kirjoitti:
sen verran korjaan että näppi tuntumalla entisessä autossani (Audi 100 -87) oli suuremmat sisätilat kuin nykyisessä (Volvo 940 -93).
vaikka eihän volvokaan pieni ole mutta takatilat ahtaat mutta se on muiden ongelma...Omasta kokemuksestani sanoisin että auton matkustamon leveys on itselleni tärkeämpää kuin pituus koska en keskimittaisena tarvitse kovin suuria jalkatiloja. Leveähartiaisena taasen en toivo että sivuikkuna tulee liian lähelle olkapäätä. Ettei tarvitsisi talvella ajaa pakkasellakaan takki päällä maantiellä pitkillä matkoilla.
Jos hartiat on lasissa kiinni (tai lähes) niin lihastahan siinä rupee särkemään parin tunnin ajon jälkeen. Takavetovolvojen korin leveys on itselleni tärkeää. Audien ovipaneelin ovat muistaakseni sen verran ohuet että tämä saattaa luodan Volvon vahvojen ovipanelien vuoksi optista harhaa pienemmästä tilasta?
Pitkien ihmisten 700/900-sarjan tilan tunnusta en tiedä etu- enkä takapenkinkään suhteen. Tuskin siellä nyt ahdasta sentään tulee jollei nyt ihan Hanno Möttölä ole. - nyt 745
vm. -88 kirjoitti:
Omasta kokemuksestani sanoisin että auton matkustamon leveys on itselleni tärkeämpää kuin pituus koska en keskimittaisena tarvitse kovin suuria jalkatiloja. Leveähartiaisena taasen en toivo että sivuikkuna tulee liian lähelle olkapäätä. Ettei tarvitsisi talvella ajaa pakkasellakaan takki päällä maantiellä pitkillä matkoilla.
Jos hartiat on lasissa kiinni (tai lähes) niin lihastahan siinä rupee särkemään parin tunnin ajon jälkeen. Takavetovolvojen korin leveys on itselleni tärkeää. Audien ovipaneelin ovat muistaakseni sen verran ohuet että tämä saattaa luodan Volvon vahvojen ovipanelien vuoksi optista harhaa pienemmästä tilasta?
Pitkien ihmisten 700/900-sarjan tilan tunnusta en tiedä etu- enkä takapenkinkään suhteen. Tuskin siellä nyt ahdasta sentään tulee jollei nyt ihan Hanno Möttölä ole.Joo ennen corolla stw 1991. Vaihdoin muutama viikko sitten 740 stw -90 malliseen pirssin. Tuntuupa ihan mukavalta Kone on 2.3 ruisku. Bensaa menee sellase t 5 l enempi satasella, mutta ei tartte keskittyä kokoajan siihen söhläämiseen ratin kanssa, ja joka v*tun töyssy ei tunnu. Aikoinani omistin volvot 142, vm -72 ja 144 vm- 73 ja kummatkin oli kovia rasseja. vanhemman vein VAIHTOON silloin kun mittarissa oli 482 tkm. Eli uskoisin tulleeni kotiin japsiseikkailujen jälkeen ( mazda, toyota ja
i golffi , joka kuuluu melkeen samaan kastiin.. : ) - nyt 745
vm. -88 kirjoitti:
Omasta kokemuksestani sanoisin että auton matkustamon leveys on itselleni tärkeämpää kuin pituus koska en keskimittaisena tarvitse kovin suuria jalkatiloja. Leveähartiaisena taasen en toivo että sivuikkuna tulee liian lähelle olkapäätä. Ettei tarvitsisi talvella ajaa pakkasellakaan takki päällä maantiellä pitkillä matkoilla.
Jos hartiat on lasissa kiinni (tai lähes) niin lihastahan siinä rupee särkemään parin tunnin ajon jälkeen. Takavetovolvojen korin leveys on itselleni tärkeää. Audien ovipaneelin ovat muistaakseni sen verran ohuet että tämä saattaa luodan Volvon vahvojen ovipanelien vuoksi optista harhaa pienemmästä tilasta?
Pitkien ihmisten 700/900-sarjan tilan tunnusta en tiedä etu- enkä takapenkinkään suhteen. Tuskin siellä nyt ahdasta sentään tulee jollei nyt ihan Hanno Möttölä ole.Joo ennen corolla stw 1991. Vaihdoin muutama viikko sitten 740 stw -90 malliseen pirssin. Tuntuupa ihan mukavalta Kone on 2.3 ruisku. Bensaa menee sellase t 5 l enempi satasella, mutta ei tartte keskittyä kokoajan siihen söhläämiseen ratin kanssa, ja joka v*tun töyssy ei tunnu. Aikoinani omistin volvot 142, vm -72 ja 144 vm- 73 ja kummatkin oli kovia rasseja. vanhemman vein VAIHTOON silloin kun mittarissa oli 482 tkm. Eli uskoisin tulleeni kotiin japsiseikkailujen jälkeen ( mazda, toyota ja
i golffi , joka kuuluu melkeen samaan kastiin.. : ) - Anonyymi
Kuulos nyt vitun vammenen dubloilla leikkivä homo marakatti kannattaisi sunkin vaihtaa ihan oikeisiin autoihin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulos nyt vitun vammenen dubloilla leikkivä homo marakatti kannattaisi sunkin vaihtaa ihan oikeisiin autoihin
Sinä voisit mennä sinne hiekkalaatikolle,
ottaa lapion ja ämpärin mukaasi.Se on sinulle
keskenkasvuiselle nullikalle sopiva ympäristö.
Muista sanoa äiskälle,että pukee sinut kurahousuihin jos nyt sattuu satamaan.Ja huom!
Se hiekka siellä laatikossa ei ole syötävää.
Ethän sinä sitä yläpäässä olevalla herneelläsi
tietenkään ymmärrä.Sinulle kyllä Dublotkin
ovat ylitsepääsemättömän vaikeita leikkeihisi,
näkeehän sen jo tuosta kirjoitusasustasikin.🤣🤣
- Anonyymi
Yllä oleva hengentuote sitten viimein saatiin julki lähes 18 vuoden pohdinnan jälkeen😨
- Anonyymi
Sanos muuta.😊
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446