Moi,
minulla on jo pidemmän aikaa ollut haava aivan peräaukon lähellä joka aina aika ajoin pahenee niin että vessassa käydessä paperiin jää verta näkyvästi. Mitähän tuohon voisi auttaa? Mitä lääkäri siihen määrää? Olen kokeillut apteekista saatavia jotain peräaukon haavaumiin tarkoitettua salvaa mutta eipä se mitään auttanut.
haava peräaukossa
13
12517
Vastaukset
- tupu
sinun täytyy laittaa takamus lämpimään veteen ja sen jälkeen laittaa rasvaa,illalla ennen nukkumaan menoa,jos kerkeät aamulla niin tee sama silloinkin,katso että peseydyt hyvin ja rasvaa on oltava koko ajan ettei haavanympärys kovetu,kyllä se paranee ihan tällä.
- jipeeeeee
vai onko sulla sit niin kovana se paska, että sen on vaikeuksia tulla persiestä repäsemättä sitä aukkoo haavoille? mulla ainakin sillon on tuolleen tapahtunu, kun paska on ollu tosi kovaa.. siis jotain ummetusta..
ihmeellistä, kun se vaiva on jatkuvaa :O voihan olla, että sulla on jonkun vitamiinin puutostila. nii ja voihan se johtuu siitäkin, kun se aukko pääsee hikoilemaan siellä välissä, nii sen seurauksena sitten aukeaa.. kokeile nukkuu yöt ilman alushousuja. tsemppii! ;) - hoituu
todennäköisesti vain kirurgisin toimenpitein. Tässä muutama linkki vinkiksi. Älä turhaan pelkää toimenpidettä, se ei satu (puudutuspiikkien verran vain) ja varsinkaan ulostaminen sen jälkeen ei satu, vaan helpottuu välittömästi.
http://www.satshp.fi/portal/page?_pageid=123,76219&_dad=wportal&_schema=WPORTAL&p_calledfrom=1
http://www.gastrolab.net/yafissf.htm- ei hoideta mieluusti
No, leikkauksilla noita ei mieluusti hoideta syystä, että niistä on koitunut vanhemmiten sitten muita ongelmia.
Jos vatsa on kovalla, hoidetaan vatsa kuntoon. Riittävästi liikuntaa, sopivasti kuituja (myös kasvis!) ja riittävästi nestettä. Vältetään ruoka-aineita ja juomia, jotka kovettaa vatsan. - rasvanahka
Aamuin illoin huuhtelee minuutin pari käsisuihkulla ja pesee hellästi saippualla. Sitten sormenpäähän Bepanthenia ja raakasti vaa sormi perseeseen, jotta rasva leviää haavaan asti. Tätä noin viikon ajan ja avot, vaiva katosi. Ah tätä vaivattoman paskomisen ihanuutta ;)
- voi johtua
peräaukon haavaumat voivat johtua allergiasta jollekin ruoka-aineelle. Jos olet allerginen esim. tomaatille, voit olla varma, että haavoja löytyy ja kutina on karmea. Joten kokeiles seurata mahdollisia allergian aiheuttajia, ennen kuin turvaudut leikkaushoitoihin. Minulla kokemus monista ruoka-aineista, jotka aiheuttavat em. oireita.
- aacee
Voisitko ystävällisesti kertoa mitkä ruoka-aineet
sinulla vaikuttaa ?? Minulla aika ajoin samoja oireita, ja sen olen huomannut että "sisältäpäin" tää on lähtöisin, eli kun peräaukko kostuu niin haavat ovat seurausta siitä
ja kirvely on niin paha että ei voi oikein kävellä...kiitos mahd.vastauksesta
- shooper
mullakin on ollut jo pidemmän aikaa tää vaiva, haava ei pääse kunnolla ikinä paranemaan kun vessassa käydessä haavauma aukeaa, varmaankin ehkä jonkinsorttista ummetusta. joka kerta oon yrittänyt olla mahd. varovainen ettei vain aukeaisi mutta aina käy niin. :( paperiin jää kans näkyvästi verta. haava tuntuu olevan aivan peräaukon lähellä, kuitenkin sisäpuolella.
- shooper
ainiin ja edelliseen vielä etten ole millekkään ruoka-aineelle allerginen, voiko siis olla kuidun tms. puutostila? syön kuitenkin melko monipuolisesti, hedelmiä, kasviksia leipää jne, sekä lisäksi napsin päivittäin c-vitamiinitabletteja ja kalaöljykapseleita. missä vika?
- g.h
shooper kirjoitti:
ainiin ja edelliseen vielä etten ole millekkään ruoka-aineelle allerginen, voiko siis olla kuidun tms. puutostila? syön kuitenkin melko monipuolisesti, hedelmiä, kasviksia leipää jne, sekä lisäksi napsin päivittäin c-vitamiinitabletteja ja kalaöljykapseleita. missä vika?
Mulla sen tuntuu aiheuttavan ruisleipä, en ole uskaltanut syödä sitä herkkua pitkään aikaan. niin ja alkoholitäytteisen illan jälkeen samoja ongelmia.
- vesiposti
g.h kirjoitti:
Mulla sen tuntuu aiheuttavan ruisleipä, en ole uskaltanut syödä sitä herkkua pitkään aikaan. niin ja alkoholitäytteisen illan jälkeen samoja ongelmia.
Kokeilin monenlaista ruokavaliomuutoksista erilaisiin rasvauksiin, ilman selvää vaikutusta. Lopulta sain idean kokeilla haavan 'pesua'. Ostin apteekista suolihuuhtelupussin ja huuhtelin haavaa kädenlämpöisellä vedellä pari kertaa päivässä ja aina ulostuksen jälkeen. Suureksi helpotukseksi vaiva hävisi muutamassa päivässä kokonaan.
- ruoka ja liikunta
vesiposti kirjoitti:
Kokeilin monenlaista ruokavaliomuutoksista erilaisiin rasvauksiin, ilman selvää vaikutusta. Lopulta sain idean kokeilla haavan 'pesua'. Ostin apteekista suolihuuhtelupussin ja huuhtelin haavaa kädenlämpöisellä vedellä pari kertaa päivässä ja aina ulostuksen jälkeen. Suureksi helpotukseksi vaiva hävisi muutamassa päivässä kokonaan.
Vessassa käynnin jälkeen paperilla "hankaamisen" sijaan, voi käyttä käsisuihkua pesuun ja välttää kovaa hankaamista paperilla, joka ärsyttää ihoa. Ennen kaikkea tuon vaivan hoidossa auttaa liikunta ja suolen sisällön pitäminen riittävän pehmeänä. Liika kuitu yhdessä liian vähäisen nesteen kanssa takuulla tekee kovaa ulostemassaa, joka ei ainakaan paranna ongelmaa. Enemmän kasviskuituja (esim. salaattia), sopivassa määrin viljakuituja ja riittävästi nestettä sekä liikuntaa, jotta suolen sisältö on riittävän pehmeää.
Ulostamisen jälkeen käyttää vesipesua eikä pelkästään hankaa paperilla ihoa uudestaan "rikki". Näin myös hyvä hygieniä edistää haavan parantumista. Istumista kannattaa välttää kotona, jos töissä joutuu istumaan kaiken aikaa. Kotona kannattaa sitten vaikka makoilla. Sopivat vaatteet, jotta iho ei "haudu" vaan hengittää.
Ja se liikunta, sitä ei voi vähätellä. Paikallaan olo aiheuttaa ummetusta. - p-aukko
ruoka ja liikunta kirjoitti:
Vessassa käynnin jälkeen paperilla "hankaamisen" sijaan, voi käyttä käsisuihkua pesuun ja välttää kovaa hankaamista paperilla, joka ärsyttää ihoa. Ennen kaikkea tuon vaivan hoidossa auttaa liikunta ja suolen sisällön pitäminen riittävän pehmeänä. Liika kuitu yhdessä liian vähäisen nesteen kanssa takuulla tekee kovaa ulostemassaa, joka ei ainakaan paranna ongelmaa. Enemmän kasviskuituja (esim. salaattia), sopivassa määrin viljakuituja ja riittävästi nestettä sekä liikuntaa, jotta suolen sisältö on riittävän pehmeää.
Ulostamisen jälkeen käyttää vesipesua eikä pelkästään hankaa paperilla ihoa uudestaan "rikki". Näin myös hyvä hygieniä edistää haavan parantumista. Istumista kannattaa välttää kotona, jos töissä joutuu istumaan kaiken aikaa. Kotona kannattaa sitten vaikka makoilla. Sopivat vaatteet, jotta iho ei "haudu" vaan hengittää.
Ja se liikunta, sitä ei voi vähätellä. Paikallaan olo aiheuttaa ummetusta.tuli epäonnistuneen pukamahirton jälkeen haavaumia, löysin netistä itse voiteen jota lääkäriltä sitten pyysin, jossa kait vain vaseliinia ja nitroa ja sillä parani. persutol, vaselin.alb siinä lukee. nitro aiheuttaa hirvittävän päänsäryn heti sivelyn jälkeen, kun haavauma menee suoraan verenkiertoon mutta päänsärky kuuluu haittoihin ja on "turvallista" särkyä. toisenkin kerran tuota voidetta ottaisin jos tarvetta, oli se haavaumien kipu hirveää, sain tramaliakin eikä auttanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752