Heip!
Olis kiva kuulla miten teillä jo synnyttäneillä itse synnytys alkoi tai käynnistyi?
Itse taivallan rv38 5 ja odotan merkkejä alkavasta :-)
Nyt viikon sisään on lähes joka yö tai päivä mahaa polttanut muutaman kerran, mutta valitettavasti muuta ei ole ollut.
Ihan mukavaa olis lukea miten teillä muilla eteni vaiheesta "ei mitään" -> "apua, nyt se on menoa" vaiheeseen ;-)
Miten synnytyksesi alkoi? :)
15
41611
Vastaukset
- äityli
Mulla ei oikeastaan ollut suurempia ennakoivia merkkejä synnytyksestä. Joskus alapäähän saattoi vihlaista tms. , mutta vain muutamia kertoja loppuvaiheessa. Ennakoivia supistuksia oli päivittäin monen viikon ajan ennen synnytystä, ne eivät olleet kivuliaita. Synnytys sitten lopulta käynnistyi supistuksilla. Aamuyöllä heräsin menkkamaiseen kipuun ja kun kipu toistui säännöllisin väliajoin, tiesin että nyt se sitten alkaa. Supistusten alkamisesta meni sitten noin 18h ennen kuin suloinen tyttö syntyi tähän maailmaan.
- violent-violet
edellisenä iltana tuli saunan jälkeen suihkussa ollessa kaks kivuliahkoa supistusta ja ajattelin et nytkö se on menoa, mutta siihen kahteen suppariin se sit siltä illalta jäi. seuraavana päivänä siinä 12 aikaan kirpputorilla anopin kanssa ollessa supistuksia alko tulemaan enemmän ja tuntu että jalat lähtee alta, pankkiautomaatilla en ees meinannu muistaa tunnuslukua ku niin kovasti koski. siinä sitte kirppari kierretiin loppuun ja mentiin anoppilaan, keitettiin ja juotiin kahvit, tehtiin ruoka ja miehet ku tuli töistä niin syötiin ja sitte vielä hetkinen kuunneltiin supistuksia ja päätettiin lopulta lähtee sairaalaan, kello oli jotain puol kolme ku sinne mentiin ja siellä aikaa meni vielä reilu 9 tuntia ku poika oli maailmassa.
mitään paniikkia ei siis missään vaiheessa tullu, ajattelin jo sairaalaan mennessä supistusten välissä kun ei koskenu että turhaan sinne mennään, pois ne käännyttää kuitenki :) mutta olinki kuitenki jo 3cm auki ja sinne jäätiin. - mariat83
minulla synnytys alkoi lapsiveden menolla..olin jo kärsimättömästi odotellut synnytyksen alkamista muutaman viikon:)..laskettu aikani oli 27.5...mitään ennakoivia supistuksia ei ollut tai muitakaan merkkejä että synnytys käynnistyisi...24.5 sitten päätin siivota koko asunnon lattiasta kattoon jos se vaikka auttaisi asiaa:)..no..sillä ehkä olikin jotain osuutta asiaan tai sitten ei..ken tietää:)25.5 aamulla meni tosiaan sitten lapsivesi,,aluksi ihan vähän mutta sitten sitä alkoikin tulla lorahtelemalla ihan kunnolla...kävin äippäpolilla lääkärin tarkastuksessa ja sanoi että kotiin vielä odottelemaan...supistukset alkoivat veden menon jälkeen tulemaan mutta tosi pieniä oli...kotona sitten yritin levätä kun lääkäri oli sanonut että yöllä niitä voimia sitten varmaan tarvitaan...no eihän siitä nukkumisesta mitään tullut kun jännittikin niin kamalasti:)..esikoista odotin...iltaa kohti supistukset kovenivat ja yöllä kahden aikaan kun yritin nukkumään käydä supistuksia tuli jo niin viiden min. välein ja niin kipeitä että oli pakko lähteä sairaalaan..no sinne sitten jäin...supistukset pahenivat koko ajan ja sairaalassa sain kivunlievityksenä ilokaasua koko yön aamuun asti...26.5 aamusella joskus minulle laitettiin epiduraali...olin tosi väsynyt jo tuossa vaiheessa etten aikoja tarkkaan muista:)...sen jälkeen supistukset taas harvenivat ja sain myös oksitosiinia...yhtäkkiä iltapäivästä alkoi ponnistusvaihe..ihan itsekin yllätyin kuinka se alkoi niin yllättäen...olin kyllä varmaan aika tokkurassa lääkkeistä ja väsymyksestä...noh..se kesti vain puolisen tuntia ja aivan ihana ja suloinen tyttömme putkahti maailmaan:) 26.5...nyt typy huomenna täyttää 3 viikkoa...synnytys oli kaikin puolin hyvä kokemus vaikka kivulias ja tosi pitkähän se oli mutta ei jäänyt traumoja:)...rohkeasti vaan kaikki synnyttämään ja avoimin mielin...ja tsemppiä mimmimammalle:)kyllä se vauva sieltä aikanaan tulee:)se voi alkaa ihan yllättäen se synnytys silloin kun sitä vähiten odottaa...odottavan aika on aina pitkä...
- äiti 10/2005
mulla rupes aamupäivällä tulemaan semmosta tosi niukkaa rusehtavaa vuotoa. silloin jo ajattelin että jokohan ois aika..viikkoja oli tuolloin 38 6. iltapäivällä olin menossa vessaan pissille kun yhtäkkiä housuni kastui,ensin ihmettelin että pissasinko housuun. mutta se sitten paljastuikin lapsivedeksi ja sitä rupeskin tulemaan niin vauhdikkaasti,että side pysyi kuivana ehkä 20 sekunttia kun tuli jo läpi.
lähdettiin ajamaan sairaalaa kohti ja autossa alkoi supistukset. yhteensä kesti tuosta lapsiveden menosta vauvan syntymiseen 8 h ja 25 minuuttia. - MimmiMamma
Suurkiitos vastaajille "mehevistä" vastauksistanne, olipas kivaa että jaksoitte kirjottaa kokemuksenne...!!
Tsekkaan huomennakin jos joku muu haluaa vielä lisätä oman tarinansa :-) - Hippiäinen76
Hei. Mulla synnytys jouduttiin käynnistämään, kun vauva ei millään halunnut tulla pihalle. Käynnistys aloitettiin rv 42 0 aamulla pillerillä. Ensimmäinen pilleri ei auttanut, joten tarvittiin toinen, josta sitten supistuksen alkoivatkin ensin 10min välein ja sitten myöhemmin 5min välein. Seuraavana aamuna kohdun suu auennut 4cm ja siirryttiin synnytyssaliin klo 8 aikaan. Siellä sain oksitosiinitipan synnytyksen jouduttamiseksi ja kalvot puhkaistiin. Supistuksiin sain aluksi ilokaasua ja epiduraalin. Ponnistusvaiheen alettua en saanut enää muuta kuin happea, koska vauvan sydänäänet heikkenivät. Tyttö syntyi klo 14.55.
- synnytkseni
laskettu aikani oli tammikuun 8.
3.1 aamusella tuntui poltetta ala-mahalla . puolilta päivin alkoi tulla pieniä supistuksia , niitä tuli noin 15 -30 min välein koko päivän,illalla puoli kymmenen aikaan alkoi supistuksia tulla viiden minutin välein, mutta edelleen melko mitättömiä.puolilta öin alkoi supistukset tehostumaan...kahden aikoihin alkoi poltot leviämään selkään...alkoi tulla ikävä sairaalaan =)).kolmen aikaan soitin lastenvahdin paikalle,odotellessa pakkailin laukkuni valmiiksi.sairaalassa olin klo 04.00.kätilö katsoi tilannetta: kohdun suuta sentti jäljellä ja auki saman verran,petyin kyllä hieman =) luulin kipujen perusteella olevani paaaaljon pidemmällä. 04.30 meni lapsivesi ja alkoi KUNNON poltot ja niitä tuli jatkuvasti...sanoinkin kätilölle : "ilokaasua nyt heti multa lähtee taju ". kerkisin ottaa pari kertaa ilokaasua kun alkoi ponnistuttaa,kätilö käski odottaa että saa katsottua tilanteen ja aukihan se oli.ei muuta kun tuoliin ja klo 05.18 vaavi oli pihalla.
tyttö päätti tulla lopussa oikein kunnon rytinällä =))
edellisissä synnytyksissä avautuminen ollut hitaampaa,isukki miettikin neljän aikoihin että josko lähtisi vielä kotiin odottamaan...onneksi ei lähtenyt =)
synnytys oli raju ja kivulias, kaiken unohtaa ku saa sen pienen käärön kainaloonsa =)) - sanis
Mulla oli kovia supistuksia kahden viikon ajan ennen l.a., pääsäntöisin öisin. Maltoin olla kuitenkin kotona sillä supistelut lakkasivat yleensä aamuun mennessä ja päivisin tulivat harvakseltaan. Viikoilla 40 2 yöllä meni sitten lapsivesi ja sitten lähdimme sairaalaan. Olin osastolla muutaman tunnin sillä synnytyssalit olivat täynnä. Kaiken kaikkiaan synnytys kesti reilut seitsemän tuntia (esikoiseni sain)!
- tuore äiti
heräsin sunnuntai aamuna seitsemän maissa siihen että selkää särki/poltteli kovasti. myöhemmin päivällä alkoi tuntumaan polttoja. loppujenlopuks illalla kymmenen maissa alko tulemaan 10 min välein. kitkuttelin kotona puoli yhteen yöllä sit en enää kestäny. teki mieli kiroilla supistusten aikana. vauva syntyi 29.5. klo 6:51 40 min ponnistusten jälkeen. mitat 3710g ja 50cm, poika :)
- Tutta_
Minulla ei ollut mitään ennakoivia oireita! Viimeiset viikot oli tuskastelua ison mahan kanssa, kun olisi halunnut jo päästä tositoimiin. Minulla meni lähes kaksi viikkoa yli lasketun ajan. Synnytyspäivän aamuna klo 6 heräsin pieniin alaselän kivistyksiin (supistuksiin), jotka toistuivat 8-10 min. välein tunnin verran ja sitten jo hiukan tihemmin. Sitten jo lähdettiinkin sairaalaa kohti, jonne oli matkaa yli 100 km...Sairaalassa supistukset jo kahden minuutin välein ja synnytys oli ohi hiukan viiden jälkeen iltapäivällä.
- syntyi 06/05 :)
Mulla ei ollu koko raskauden aikana oikeastaan ollenkaan mitään supistuksia, eikä lasketun ajan lähestyessäkään alkanut olemaan mitään merkkejä että sieltä olisi mitään tulossa. Laskettuaika oli juhannusaattona, ja päivää ennen olikin aika äitipolille tarkistukseen vähäisten liikkeiden vuoksi. Läkäri sanoi kouraisevansa hieman kovempaa jotta synnytys lähtisi mahdollisesti käyntiin. Tuli aatto ja mitään ei tapahtunut. Malttamattomana odottelimme, mutta ei. Tuli yö ja kello kahden aikaan heräsin ensimmäiseen oikeaan supistukseen koko raskaudessa :) henkeen otti, mutta tiesin että nyt se alkaa. Supistuksia tuli koko seuraavan päivän tasaisesti puolen tunnin välein mutta ei muuta...kunnes illalla kahdeksan aikaan tuli tiheästi ja yöllä kahen jälkeen säännöllisesti 10 min välein...siitä meni 13h40min kunnes pieni tyttömme syntyi :)
- meillä :))
Laskettu aika oli maaliskuisena pääsiäispäivänä. Kolme päivää ennen heräsin puolen yön aikaan ensimmäiseen oikein kunnon supistukseen. Herätin miehen ja sanoin, että nyt pitää lähteä sairaalaan. Iltayöstä oli sadellut lunta ja mies meni putsaamaan auton sillä välin, kun minä pakkailin kassin ja itseni lähtökuntoon.
Sairaalaan oli vajaan puolen tunnun matka ja perillä olimme yhden maissa yöllä. Yhtään muuta supistusta ei ollut tuntunut ja kätilö, joka minut tutki, oli sitä mieltä, että jollei olisi keskiyö, kotiin saisin vielä lähteä vauhtia ottamaan. Mutta aamulla sitten saan lähteä.
Menin siis osastolle yöksi. Viiden aikaan sitten meni lapsivesi ja samantien alkoivat voimakkaat supistukset kolmen minuutin välein. Ja pääsin takaisin synnytyssaliin.
Tyttö syntyi vähän seisemän jälkeen. Eikä kukaan enää ollut minua kotiin lähettämässä :) - Mimmimamma
Isot kiitokset kaikille vastanneille, hymyssä suin luin jokaisen kertomuksen ahmien!
Toivon pääseväni synnyttäneiden joukkoon PIAN - hyvät jatkot & kesät kaikille :-)) - tyttö rv41+2
mulla oli äitipoli aika rv 41 1 kun neuvolassa epäili että olis tulossa iso muksu. lääkäri sit sormin ärsytteli paikkoja ja sano, että syntyy millon vaan. pääsin kotiin ja alko kipeemmät supparit ja jonku ajan päästä limatulppa alko lähteen, illalla soitin synnärille ja sitte lähettiinki miehen kans sairaalaan. yöllä klo 0,23 syntyi tyttö velipojan kaveriksi. niin ja mulla oli viimeset pari kuukautta ennen synnytystä tosi paljon kipeitä menkkamaisia suppareita. niin ja toinen synnytys oli tää ja enempää ei meille tuu! =)
- VipAngel
Joo minäkin ahmin teidän viestejä innolla kun ensi kertalainen olenkin ja anoppikin sanoi että kaikista inhottavinta on odotella kun ei tiedä MITÄ odottelee..
Mulla ollut lantion löystymistä todella kivuliaasti ja ennakoivia supistuksia vasta 3vk ja menkkamaisia kipuja ollut muutaman kerran ennakoivien supistusten seassa.
Mulla tuntui myös yhtenä kertana 37vk että olis lapsivedet tullu kun suoraan vessa reissun jälkeen lorahti kunnolla reisille mutta se ei sitten testin mukaan ollutkaan lapsi vettä vaan saattoi kuulemma olla kohdunkaulasta se limatulppa joka saattaa olla hyvinkin vetistä henkilöstä riippuen. En sitten tiedä oliko, koska ystäväni (jotka synnyttäneet ja huomanneet tulpan irronneen) että pari päivää tulpan irrottua alkoi synnytys ja minullahan sitä ei vieläkään ole alkanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841