viikko siten huomasin herneen kokoisen patin nivustaipeessa, ihan siinä missä karvoitus loppuu, ja pikkuhousujen reuna menee.
Olen ronkkinut ja nyplännyt pattia ja se tuntuu olevan ihossa kiinni ja liikkuu ihon mukana ees taas kun venyttelen ihoa. Ei siis ole kiinni missään kudoksessa kiinni ihon alla, niinkuin esim imusolmukkeet ovat.
Olenkin ajatellut että olisiko joku karvatupen tulehdus tmv, mutta ei ole yhtään kipeä. Ei tunnu lähtevän poiskaan.
Mitä ihme se voisi olla? heti tulee syöpäkasvain mieleen ja olenkin ihan hermona:(
Jos käyn näyttään pattia, niin kenelle sitä kannattaisi mennä? Gynekologille vai jollekin ihotautilääkärille vai minne? TK:hon ei pääse, sinne on niin monen viikon jonot. Mutta pystyykö gynekologi tekemään tuolle patille mitään, jos esim pitäisi koepala ottaa?
Oletteko muut menneet lääkäriin vastaavien pattinne kanssa ja mitä ovat olleet? Kauankohan tuota pattia kannattaa itse tarkkailla vai pitäisikö heti mennä lääkäriin?
Auttakaa joku ihan hermonsa menettänyttä asian vuoksi.
patti alapäässä
23
31102
Vastaukset
- karvatuppi on tulehtunut
mulla ainakin tulehtu, eli punotti ja sitten tuntuu ihan selvästi, kun siellä liikkuu joku möykky. no.. se rupes paisumaan lisää ja näytti jo finniltä, en tietenkään enää malttanut oottaa, vaan desinfion nuppineulan ja POKS! hyi helekuta, kun sitten puristin, nii sellasta märkää oikein pursus sieltä, huh huh. nyt oon jättäny sen kohan rauhaan ja se on nyt pienentyny, mut vielä näkyy ja tuntuu, vaikka on ollu siinä jo monta viikkoo! mut kannattaa tarkkailla sitä pattii.. mut tuskin se mikään syöpäkasvain on..
- Äippä
Käytin kerran tytärtä lääkärissä (13v) kun huomasi että oli juuri tuollainen patti nivustaipeessa. Ei sitten ollut muutakuin turvonnut rauhanen ja niinkuin lääkäri epäilikin, katosi itsestään ajan kanssa. Älä näpelöi sitä ettei ärsyynny, jos pelottaa niin mene ihan terveyskeskus lääkärille ensin, lähettää kyllä eteenpäin jos tarvii, mutta ei varmaan ole mikään mikä ei ajan kans lähde itsestään. Ei paniikkia. Jos ei kipeä niin voit vaikka pari kk katsoa et katoaako ja mennä sitten näyttään jos vaan on ja pysyy. Tai sitten mielenrauhan saamiseksi menet heti etkä kiusaa itseäsi. :)
- kysyttävää että
Onko se teillä kaikilla siis siinä pinnassa ku mulla taitaa olla pinnan alla sellanen joku herneen kokonen, tais tulla siitä ku törmäsin pyörällä ni sitte se osu, mut en tiedä ja ajattelin kans että se on joku syöpä patti, mutta haluisin äippä nimimerkkiseltä kysyä että missä se oli se tyttäresi patti, oliko sen pinnan alla?
- samanlainen
ja samassapaikassa. Menin räpeltelemään pattia ja sieltä tuli verta aika kivasti. Parannan nyt sen itsetekemän arven kortisoonivoiteella ja kohta parantunut, mutta patti on siellä yhä. Tilasin ajan lääkärille nyt kun uskallan. Tietty olisin läkyriltä saanut ilkeitä sanomisia. Kun pitäis tietää että mitään paiseita ei sais puhkoa tulehtumisenkin takia. -Minulla tuli heti ajatus syövästä kun sieltä tuli verta eikä märkää kuin finnistä.
- samanlainen
Ajan terveyskeskukseen oma lääkärille. Hän ohjaa etiäpäin jos tarvis.
- huollestunut
samanlainen kirjoitti:
Kerrohan mitä lääkäri sinulle sanoi.
Itsekin sain tänään tilattua ajan, mutta sain sen vasta kahden viikon päähän:( - samanlainen
huollestunut kirjoitti:
Kerrohan mitä lääkäri sinulle sanoi.
Itsekin sain tänään tilattua ajan, mutta sain sen vasta kahden viikon päähän:(ole käynyt-aika on heinäkuun alku puolella. Ei ollut akuutti tapaus joten joudun odottamaan. Sitten tiedän lisää. Helpotti kuitenkin kun sain varattua ajan. Nyt on kesä aika ja lääkäreitä lomilla joten olen tyytyväinen ettei syksyyn asti tarvi pohtia , mikä patti on kyseessä.
- lääkärissä?
samanlainen kirjoitti:
ole käynyt-aika on heinäkuun alku puolella. Ei ollut akuutti tapaus joten joudun odottamaan. Sitten tiedän lisää. Helpotti kuitenkin kun sain varattua ajan. Nyt on kesä aika ja lääkäreitä lomilla joten olen tyytyväinen ettei syksyyn asti tarvi pohtia , mikä patti on kyseessä.
Kerroppa mitä lääkäri sanoi:) Itse sain ajan omale lääkärille vasta elokuussa:(
- samanlainen
samanlainen kirjoitti:
karvatuppi juttu oli-ei sen kummempaa. Halusin ilmoittaa ! siis ei mitään vakavaa.
- ...
samanlainen kirjoitti:
karvatuppi juttu oli-ei sen kummempaa. Halusin ilmoittaa ! siis ei mitään vakavaa.
Onko se patti sulla vieläkin? Kuinka kauan kestää enneku lähtee pois? Sanoko lääkäri siihen mitään?
Elättelen tässä toivoa että itselläkin olisi vain vastaava. - pienentyny
... kirjoitti:
Onko se patti sulla vieläkin? Kuinka kauan kestää enneku lähtee pois? Sanoko lääkäri siihen mitään?
Elättelen tässä toivoa että itselläkin olisi vain vastaava.ja tosiaankin vaaraton. Minähän näpräsin sen rikki ja tuli verta. Se patti arpeutu ja samassa leikkasin karvoitusta siltä alueelta pois jotta mukamas paranisi paremmin. Alkkarit hieman ärsytti siltäkohtaa. Lääkäri huomasi että olin poistanut karvoitusta ja sanoi että oli oikein tehty. En tosin kysynyt kauanko kestää.
- ninnuliina99
pienentyny kirjoitti:
ja tosiaankin vaaraton. Minähän näpräsin sen rikki ja tuli verta. Se patti arpeutu ja samassa leikkasin karvoitusta siltä alueelta pois jotta mukamas paranisi paremmin. Alkkarit hieman ärsytti siltäkohtaa. Lääkäri huomasi että olin poistanut karvoitusta ja sanoi että oli oikein tehty. En tosin kysynyt kauanko kestää.
Minulla on ollut kanssa tuollainen "patti" sisäreiden nivusten kohdalla ja peljästyin niin kamalasti, mutta ihanaa että täällä oli täsmälleen samanlaisia ongelmia muilla ja sain mielenrauhan, sillä se kehkeytyi sheivauksen jälkeen herkkään ihooni.
- habba10
Itselläni on ollut samanlaisia kuvauksestasi päätellen ja ne on ns.hiertymiä eli housusi hankaavat jne..............,suosittelen löysenpiä housuja ja jos on kipee niin koitappa puristella niin kun esim.finniä mutta huom.silloin kun olet joko suihkussa tai saunassa että iho on pehmeä,ja jos tämä ei auta niin sitten on parempi käydä lääkärillä.
- peloissaan
Löysin juuri äsken itsestäni n. herneen kokoisen ja muotoisen pahkuran sieltä alhaalta, edestä ja suunnilleen karvoituksen ja limakalvojen rajakohdasta. En ole ikinä sheivannut tai tehnyt muuta vastaavaa alueella enkä tiedä kuinka kauan pahkura on siinä ollut. Kummallista etten ole huomannut sitä ennen. Tunnusteltaessa se tuntuu vähän kipeältä. Onko teillä ollut samoja oireita? Olisikohan syytä odottaa pari päivää ja katsoa mitä tapahtuu?
- ...
peloissaan kirjoitti:
Löysin juuri äsken itsestäni n. herneen kokoisen ja muotoisen pahkuran sieltä alhaalta, edestä ja suunnilleen karvoituksen ja limakalvojen rajakohdasta. En ole ikinä sheivannut tai tehnyt muuta vastaavaa alueella enkä tiedä kuinka kauan pahkura on siinä ollut. Kummallista etten ole huomannut sitä ennen. Tunnusteltaessa se tuntuu vähän kipeältä. Onko teillä ollut samoja oireita? Olisikohan syytä odottaa pari päivää ja katsoa mitä tapahtuu?
minäkin löysin tässä pari päivää sitten karvoituksen ja limakalvon rajakohdasta pahkuran.itsekään en ole ennen sheivannut alueelta.
siitä tuli nestettä ja hieman myös verta.tunnusteltaessa se on hieman kipeä,mutta muuten sen olemassa olosta ei tiedä.(eli ei tunnu kipua..)
Jos tilanne pahenee,eli jos rupeaa enemmän kipua tuntumaan ja muita epänorm.oireita ilmenemään niin ajattelin varata aikaa lääkärille.
- jepatus
samat sanat, mulle on kans nyt tullut semmonen. ja se on vitun ärsyttävä. ja pikkasen kipee. kelasin et se vois olla joku finni vaa. mun mutsilkin on ollu varmaa puol vuotta ja se on käyny gynegologilla ja ne oli sanonu et se on joku tali rauhanen. se ei kait lähe ku et menee leikkauksee.
- LittleGirl.:.
Tuleeko patti yleensä minkä ikäisille? Mietityttää vaan kun olen alle viidentoista.. :S
- Noloo
Iällä ei varmaan ole merkitystä.
Minullakin on ollut melkein puolen vuoden ajan eikä tosin ole suurentunut, pienentynyt vain. En kehtaa mennä lääkärille ja olen yläaste ikäinen :/ Kai se on talirauhanen tms. - ???!
Noloo kirjoitti:
Iällä ei varmaan ole merkitystä.
Minullakin on ollut melkein puolen vuoden ajan eikä tosin ole suurentunut, pienentynyt vain. En kehtaa mennä lääkärille ja olen yläaste ikäinen :/ Kai se on talirauhanen tms.Mul on tos munan alussa tollainen pikkupatti. Se tuntuu pikkukiveltä ja on ihossa kiinni.
Huomasin sen vaan tossa yhtenä iltana. Aluks säikähin mutta nyt, kun olen lukenu näitä juttuja niin ei se mikään syöpä ole minun mielestäni. Terveisin yläasteikäinen... :I - Neve Lake
???! kirjoitti:
Mul on tos munan alussa tollainen pikkupatti. Se tuntuu pikkukiveltä ja on ihossa kiinni.
Huomasin sen vaan tossa yhtenä iltana. Aluks säikähin mutta nyt, kun olen lukenu näitä juttuja niin ei se mikään syöpä ole minun mielestäni. Terveisin yläasteikäinen... :IMulla myös nivusessa patti, juuri siinä paikassa missä alushousut hiertää sitä auki jatkuvasti. Sitä ei leikattu pois, mutta tyhjennettiin kivuliaasti ilman puudutuksia. Ja sitä ei kuulemma tulla koskaan leikkaamaan koska se on "muuten siisti ja hyvännäköinen". Eipä mieltä lämmittänyt tuo lääkärin mielipide, koska en kykene käyttämään enää alushousuja ja tuo patti puhkeaa siltikin 5-6 krt vuodessa 2-3 kk:n välein. Eli isoin opetus oli tämä: älä mene Kotkan keskussairaalaan hoidettavaks, koska pattia ei poisteta kuitenkaan, koska sen voi pelkästään tyhjentää, ja mennä sitten uudestaan tyhjennyttämään parin-kolmen kuukauden välein. Rahastusta sanon minä. Potilaan oikeudet on päättyneet siihen ulko-ovelle. Toki tein valituksenkin, mutta johtavan lääkärin kanta pysyi samana. Eli tuolla se patti olla möllöttää nyt kymmenettä vuottaan, tulehtuneena, kipeänä, ja turvonneena ja minä olen usein kuumeessa sen takia. Ja myös pois työstä ja kukaan ei tunnu välittävän.
- Pelokas neiti!
Löysin tänään ennen kun menin suihkuun patin juuri niveltaipeesta ja pelästyin ja aloin itkeä, sillä aloin heti epäillä että se olisi syöpä ja että kuolisin ihan pian. Aloin katsoa syövän oireita ja että miltä syöpä näyttää ja missä syöpää yleisimmin on. sitten löysin tämän paikan ja luin juttuja ja mielenala rauhoittui. Olen vasta 13 vuotias enkä uskalla kertoa äidille tai muillekkaan, mutta nyt kun odotan hetken niin kaise tästä menee, jos ei niin aijon kertoa äidille ja sitten kai mennä lääkäriin.
- fmfmfmfmmf
thank god, onneks en oo ainoo. mä oon 14 vuotias ja huomasin eile tommosen patin niveltaipees. rupesin heti jotai panikoimaa, ja sit tulin googlettaa sitä. ei se oo mitenkää kipee tai mitää, ja toivottavasti en joudu mihinkää leikkauksee.
vanhemmille en viitti kertoo, ku olis se aika noloo..
- pelokas2
Mulla on sama ongelma ja oon 10v. Onko iällä väliä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315770Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?283849HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2962505- 1291794
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311493Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3841454Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101233- 131203
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76962- 115925