Mitä tarkoittaa kouliminen?
Olen istuttanut mm. samettikukan siemeniä pieniin jugurttipurkin kokoisiin ruukkuihin ja nyt vahvimmat taimet vain kasvavat pituutta (kastelu vain vedellä - ei lannoitevedellä).
Tulevatko ne vahvistumaan/paksuuntumaan varresta jossain vaiheessa vai pitääkö minun nyt tehdä niille jotakin?
Jotenkin ajattelin, että ne voi istuttaa kunnolla pihan isoon rautapataan vasta, kunhan ovat ensin hieman vahvistuneet.
Kouliminen?
1
699
Vastaukset
- tietoa
Yrttien koulimisesta löysin tämän artikkelin, mutta sama soveltunee käytännössä myös muiden taimien koulimiseen.
"Taimien kouliminen tarkoittaa niiden istuttamista uudelleen kylvöalustalta yksittäisiin ruukkuihin.
Kun ensimmäiset varsinaiset, alkeis- eli sirkkalehtien jälkeen kasvavat, lehdet ovat vahvistuneet, taimet koulitaan eli siirretään omiin ruukkuihinsa. Ruukun koosta ja taimilajista riippuu, laitetaanko samaan ruukkuun yksi vai useampi taimi."
http://www.yhteishyva.net/puutarhamaailma/tietotori/hyotypuutarha/kasvit/yrttitarha_omalla_pihalla/fi_FI/Yrttien_kouliminen_ja_istuttaminen/
Eli kun olet istuttanut useampia siemeniä yhteen purkkiin, pitäisi taimet jossain vaiheessa istuttaa yksittäin erillisiin ruukkuihin. Itselläni ei ole kokemusta samettikukan kasvattamisesta, sillä olen viime vuodet saanut samettikukkani esikasvatettuina sisareltani. Koulimisen jälkeen heiveröisiä taimia kastellaan ja lannoitetaan normaalisti valoisassa paikassa. Ensimmäinen keskelle ilmestyvä kukkanuppu tuli muistaakseni nyppäistä pois, jolloin kasvi haaroittuu ja tekee useampia kukkanuppuja samaan varteen. Uloskin voi ruukuissaan viedä jo, kunhan huolehtii ettei paikka ole liian tuulinen tai sateinen pienille taimille. Pysyvästi ulos kannattaa istuttaa myöhemmin, eivät ne kotikasvatuksessa yleensä ehdi kun vasta loppukesän kukiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1343060- 71630
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2221354Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701191- 441171
- 371041
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381022Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133987- 47954
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36897