puukko hippaa

kadulla

onko kokemuksia itsepuolustuksesta puukkoa/ veistä vastaan, kuinka kadulla pärjätä asetta vastaan, jos on pakko ettei pääse karkuun, tai on muuten liian kova itseluottamus.
itse olen muutaman kertaa joutunut puolustamaan itseäni, ja siinä ei sitten käyny hyvin sille puukko kaverille!

13

2248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      PÖLÖ!!!

    • Laulu keväälle

      Siinä ei kannata joutua paniikkiin jos joskus joutuu puukkoa vastaan, eikä ole tilaisuutta paeta. Omat ajatukset ovat puukkoakin pahempi vihollinen näin kliseisesti sanottuna. Mieti sitä puukkoa vain parempana vaihtoehtona kuin, että se puukko olisi vielä paidan alla piilossa odottamassa yllätysiskua kesken harmittoman tuntuista kännirähellystä.
      Mielestäni puukkoa vastaan puolustautuessa ei kannata enää välttämättä ajatella, että mikä on puolusteltavaa hätävarjelua, sillä siinä voi olla omasta tai lähimmäisen hengestä kiinni. Silti turha väkivalta on aina turhaa... mutta mikäli pelastat mahdollisesti itsesi / tyttöystäväsi hengen murtamalla toiselta esim. kyynärpään kädestä, jolla hän yritti sinua puukottaa niin tämä mielestäni ei ole vielä niin vakavaa... Pääasia, ettei toista hakata maanrakoon tajuttomaksi tai jätetä liian hyvään kuntoon jolloin hän voi jatkaa hyökkäystään kahta kauheammin.(ajateltuna, ettei kiinnipitely ja poliisien paikalle odottelu ole mahdollista). Siinä kannattaa vain tähdätä mahdollisimman pienellä väkivallalla, ikävään tuhoon, jolloin toinen ei pysty enää jatkamaan taistelua. Eteenkin silloin kun puolustajana toimii kokematon henkilö. Parempi ottaa varman päälle kuin uhrata itsensä yrittämällä kalastella puukkoa kiltisti pois kädestä.
      Kyllä sitten jälkikäteen se oikeudessa päätetään, että toimitko oikein vain väärin. Oikeudessa asioita voidaan pähkäillä monta kuukautta kun sinulla on vain aikaa tositilanteessa korkeintaan sekuntteja. Älä kuluta niitä sekunttejasi turhaan.
      Mikäli tarpeeksi itseluottamusta löytyy niin ota se puukko kiltisti pois ilman lyöntien vaihtoa ja soita poliisit paikalle. Mikäli ole yhtään kokemattomampi niin ota puukko vähän suuremmalla väkivallalla pois ja soita edelleen ne poliisit paikalle.... oletpahan itse toiminut rehellisesti ja näyttää paljon paremmalle kuin, että jälkijunassa päällekävijä tekisi sinusta rikosilmoituksen päällekävijänä.
      Itse puukkotilanteeseen on hankalaa antaa mitään yleispätevää sääntöä tai vinkkiä, sillä jokainen tilanne on erillainen.
      Hyvänä vinkkinä tietenkin, että taistelussa tarvitsee olla ihan älylähellä osuakseen kohteeseen. Helpoin tapa siis puolustautua on pysytellä vastustajan puukon kantaman ulkopuolella. Täältä kantaman ulkopuolelta on itse vaikea hyökätä, mutta ajoittamalla esim potkun vastustajan polveen, teet tuhoa aikaiseksi joka estää vihollisen jatkohyökkäykset, ja olet silti vielä sellaisen mitan päästä vihollisesta, ettei mahdollista puukoniskua tarvitse edes torjua (jalka on kättä pidempi).
      Toinen hyvä vaihtoehto tietenkin on sukeltaa etuviistoon, vihollisen takasivulle josta saat kohteen helposti hallintaan.
      Ikävä kyllä usein kohteita taitaapi olla se pari sen yhden sijasta. Silloin kannattaa ehkäpä jo itse toimia ekana ja pyrkiä toimittavan kohteen toiselle puolen siten, että kohde jää sinun ja mahdollisesti seuraavan hyökkääjän väliin, antaen sinulle vähän lisäaikaa ja suojaa. Tällöinkin suosittelen ihan vain oman hengen puolesta laittamaan jonkin nivelen sijoilta, jolloin ensimmäinen kohde on helposti pois pelistä pienellä väkivallalla eikä hänestä tarvitse enää huolehtia... edelleen kyllä ne sielä oikeudessa katsovat toimitko tilanteen vaatimalla tavalla tai käytitkö turhaa väkivaltaa.
      Liikkuminen on kaiken a ja o. Turha seistä puukon tiellä ja yrittää kädellä torjua puukkoa, kun voit vain ottaa turvallisesti askeleen sivulle samalla...
      sitten hätävarjelulaista ylipäätänsä...
      Omaisuutta suojellessa ei saa käyttää niin suuria voimakeinoja kuin henkeä puolustaessa.
      Voimakeinojen olisi aina parempi kohdistua esi puukkoon kuin itse puukottajaan.... eli pyri saamaan puukko pois ja vie mies maihin odottamaan poliisia.
      Aina puolustukselle ja teolle pitäisi löytyä "puolusteltavuus", eli mikäli pelkästään lyömällä vastustajalta puukon kädestä pois olisit päässyt haluamaasi ratkaisuun niin se lyönti keskelle mahaa ei ole enää puolusteltavaa tämän jälkeen.
      Voimakeinoiksi lasketaan suoritusvarmat liikeet. Eli esim maahanviennit ja lukot, sillä loppuratkaisu on ennalta tiedossa.
      Lyöntejä, potkuja ja kuristuksia täten ei saa käyttää voimakeinoina, sillä ne ovat "ennalta arvaamattomia" liikkeitä kun lopputulosta ei voida tietää / arvioida.
      Hätävarjelua saa käyttää vain päällekäyvää kohteeseen. Eli mikäli kymmenen hengen lössi tulee ympärillesi ja yksi vain käy kimppuun, ovat kaikki kyllä "rikollisia", mutta periaatteessa vain se, joka käy päällesi on se, johon saat voimakeinot kohdistaa. Ne loput yhdeksän korkeintaan seisomalla ringissä ympärillä rikkovat vapauttasi, jolloin toki saat "murtaa" ringin esim pienellä tönäisyllä, jotta pääset ringistä pois. Vasta sitten jos ringissä oleva lähtee päällesi kun yrität ringistä ulos, on sinun voimakeinosi häntä kohtaan sallittuja.
      Tiedä aina, että mihin lakiin vedoten teet mitäkin niin joudut vähiten ongelmiin jälkikäteen.
      Hätävarjelu voi kohdistua alkavaan tai meneillään olevaan hyökkäykseen. Eli sun ei tarvitse odottaa, että se toinen saa puukon taskusta pois, vaan voit hätävarjelulakiin vedoten puolustautua jo kun sitä puukkoa ollaan ottamassa taskusta.
      Voimakeinot tulee unohtaa heti kun päällekäyminen on loppunut sillä silloin niitä ei saa enää käyttää. Tietenkin mikäli joku käy päällesi ja pistät sen maihin, saat häntä siinä pitää jokamiehen kiinniotto oikeuksiin vedoten, kun odotat poliisia vaikkakin itse väkivallan uhka olisikin jo loppunut. Silloin on se toinen laki, johon voit vedota.
      Hätävarjelua voi käyttää itsensä puolustamiseen, mutta myöskin hätävarjelulakiin vedoten saa käyttää voimakeinoja puolustaessa toista henkilöä. Tämä on hyvä muistaa toki mikäli liikutaan yhtään suuremmalla porukalla.
      Sitten siirrytään itseapuun. Itseapu on lakipykälä, johon vedoten mikäli toinen varastaa esim kellon eikä ole poliisia paikalla, saat käyttää voimakeinoja ottaaksesi oman tavaran takaisin itsellesi.
      Pakkokeinolaki toimii, mutta vain poliiseilla yleensä. Pakkokeinolakia ei voida soveltaa kadun itsepuolustustilanteisiin kovinkaan hyvin, sillä sen puolelle mennään vasta, kun ei ole mitään muuta tehtävissä.
      Eli joka kadun tilanteissa kannattaisi tietää:
      hätävarjelulaki
      itseapu
      pakkokeino
      järjestyslaki
      (www.finlex.fi)
      Itse olen omat tietoni päivittänyt vuoden takaperin viimeksi ja siksi suosittelenkin, että nämä pykälät kävisi jokainen tarkastamassa uudelleen.
      Tuli vähän asiaa myöskin asian vierestä, mutta mielestäni ne on silti hyvä tietää. :)

      • Nimetön

      • Laulu keväälle
        Nimetön kirjoitti:

        http://www.jungletraining.com/forums/showthread.php?threadid=3159 tuossa on linkki missä on kuvia, kun terää on käytetty. on aika rajuja kuvia.

        Tuossa on aika julmaa jälkeä.. pitää vielä muistuttaa, että pienelläkin terällä saadaan pahaa jälkeä aikaiseksi, kun pistämisen sijasta tähdätään viiltävään tekniikkaan..
        Silloin jo avaimenperänä killuva 4cm pitkä terä saa uuden merkityksen...
        Juuri tuollaisen jäljen takia itse panostan siihen eloonjäämiseen ensisijaisesti ja vasta toissijaisena asiana pidän teon oikeutta lakikirjojen mukaan.
        Ensin hankkiudutaan tilanteesta pois mahdollisimman turvallisesti ja vasta sitten itketään, tuleeko siitä hätävarjelun liioittelu vai ei.. Tuokin selän poikki menevä viilto on saatu vain yhdellä nopealla ja leikkaavalla viilolla aikaiseksi... viiltoon on mennyt aikaa ehkäpä puolisekunttia ja tilanteessa missä pitäisi toimia ei ole koskaan tarpeeksi aikaa. Pienempi pahe se on vaikkapa se polvi pistää tohjoksi kuin ottaa itselleen tai seuralaiselleen tuollainen selkään...


      • Nimetön
        Laulu keväälle kirjoitti:

        Tuossa on aika julmaa jälkeä.. pitää vielä muistuttaa, että pienelläkin terällä saadaan pahaa jälkeä aikaiseksi, kun pistämisen sijasta tähdätään viiltävään tekniikkaan..
        Silloin jo avaimenperänä killuva 4cm pitkä terä saa uuden merkityksen...
        Juuri tuollaisen jäljen takia itse panostan siihen eloonjäämiseen ensisijaisesti ja vasta toissijaisena asiana pidän teon oikeutta lakikirjojen mukaan.
        Ensin hankkiudutaan tilanteesta pois mahdollisimman turvallisesti ja vasta sitten itketään, tuleeko siitä hätävarjelun liioittelu vai ei.. Tuokin selän poikki menevä viilto on saatu vain yhdellä nopealla ja leikkaavalla viilolla aikaiseksi... viiltoon on mennyt aikaa ehkäpä puolisekunttia ja tilanteessa missä pitäisi toimia ei ole koskaan tarpeeksi aikaa. Pienempi pahe se on vaikkapa se polvi pistää tohjoksi kuin ottaa itselleen tai seuralaiselleen tuollainen selkään...

        http://video.google.com/videoplay?docid=-3314413849946719103&q=Kung Fu vs&pl=true tässä on linkki jossa tuo Paul Vunak kertoo, kuinka vaarallinen terä on ja vähän muutakin.


      • miten???
        Laulu keväälle kirjoitti:

        Tuossa on aika julmaa jälkeä.. pitää vielä muistuttaa, että pienelläkin terällä saadaan pahaa jälkeä aikaiseksi, kun pistämisen sijasta tähdätään viiltävään tekniikkaan..
        Silloin jo avaimenperänä killuva 4cm pitkä terä saa uuden merkityksen...
        Juuri tuollaisen jäljen takia itse panostan siihen eloonjäämiseen ensisijaisesti ja vasta toissijaisena asiana pidän teon oikeutta lakikirjojen mukaan.
        Ensin hankkiudutaan tilanteesta pois mahdollisimman turvallisesti ja vasta sitten itketään, tuleeko siitä hätävarjelun liioittelu vai ei.. Tuokin selän poikki menevä viilto on saatu vain yhdellä nopealla ja leikkaavalla viilolla aikaiseksi... viiltoon on mennyt aikaa ehkäpä puolisekunttia ja tilanteessa missä pitäisi toimia ei ole koskaan tarpeeksi aikaa. Pienempi pahe se on vaikkapa se polvi pistää tohjoksi kuin ottaa itselleen tai seuralaiselleen tuollainen selkään...

        On aivan helvetin vaikeaa saada kenenkään polvea rikki, jos ei pääse mattoon painimaan. Ja kun toisella on puukko, niin enpä suosittele...


      • Laulu keväälle
        miten??? kirjoitti:

        On aivan helvetin vaikeaa saada kenenkään polvea rikki, jos ei pääse mattoon painimaan. Ja kun toisella on puukko, niin enpä suosittele...

        Oli se polvi lukossa tai koukussa, niin siihen ei tarvitse paljoa antaa iskua niveltä vasten ja se sanoo "poks".
        Olen itse todistanut kenties kolme kertaa miten kevyessä matsissa, jossa ei edes lyödä lujaa on polvi pamahtanut rikki pienestä näpäytyksestä. Ei mattopainia tosissaan. Se on ollut vain kevyt potku polviniveltä vasten. Tilanne on ollut salilla ja matsi todellakin ystävällistä ja kevyttä.
        Nivelet saa helposti rikki ja rikkoutuneella nivelellä on hankala tehdä mitään. Turvallisuus ennen kaikkea sanon minä.
        Puukkoa on älytöntä lähteä kädestä potkaisemaan, sillä saat vain viillon mitä todennäköisemmin omaan jalkaasi.
        Jalat ovat onneksi käsiä pidemmät, ja pystyt potkaisemaan "matkan päästä" vihollista silti. Tämähän tarkoittaa sitä, että ainoastaan jalkasi on vaara-alueella kun potkaiset?
        Puukko ei millään pysty osumaan esim massuusi kun vihollinen on sielä jalan mitan päässä.
        Todennäköisesti mies, joka uhkaa puukolla, pitää puukkoa ylhäällä. Ja sinä olet nyt potkaisemassa alas. Mitä todennäköisemmin olet puukkoa nopeampi silloin?
        Eli potkaiset vain polvea siten, että se taittuu niin, miten sen ei kuuluisi taittua. Tuskinpa se jalka irti siitä lähtee, mutta rikki se menee ja juokset nopeammin kuin puukkohiippari. ;)
        Yksinkertaista ja helpointa, mikäli tilanne on tosissaan se, että joudut sitä puukkoa vasten paljain nyrkein tappelemaan mikä muistaakseni oli pointtina.


      • vaikeaa se on
        Laulu keväälle kirjoitti:

        Oli se polvi lukossa tai koukussa, niin siihen ei tarvitse paljoa antaa iskua niveltä vasten ja se sanoo "poks".
        Olen itse todistanut kenties kolme kertaa miten kevyessä matsissa, jossa ei edes lyödä lujaa on polvi pamahtanut rikki pienestä näpäytyksestä. Ei mattopainia tosissaan. Se on ollut vain kevyt potku polviniveltä vasten. Tilanne on ollut salilla ja matsi todellakin ystävällistä ja kevyttä.
        Nivelet saa helposti rikki ja rikkoutuneella nivelellä on hankala tehdä mitään. Turvallisuus ennen kaikkea sanon minä.
        Puukkoa on älytöntä lähteä kädestä potkaisemaan, sillä saat vain viillon mitä todennäköisemmin omaan jalkaasi.
        Jalat ovat onneksi käsiä pidemmät, ja pystyt potkaisemaan "matkan päästä" vihollista silti. Tämähän tarkoittaa sitä, että ainoastaan jalkasi on vaara-alueella kun potkaiset?
        Puukko ei millään pysty osumaan esim massuusi kun vihollinen on sielä jalan mitan päässä.
        Todennäköisesti mies, joka uhkaa puukolla, pitää puukkoa ylhäällä. Ja sinä olet nyt potkaisemassa alas. Mitä todennäköisemmin olet puukkoa nopeampi silloin?
        Eli potkaiset vain polvea siten, että se taittuu niin, miten sen ei kuuluisi taittua. Tuskinpa se jalka irti siitä lähtee, mutta rikki se menee ja juokset nopeammin kuin puukkohiippari. ;)
        Yksinkertaista ja helpointa, mikäli tilanne on tosissaan se, että joudut sitä puukkoa vasten paljain nyrkein tappelemaan mikä muistaakseni oli pointtina.

        Voit tietysti uskoa noihin satuihisi. Ne vaan ovat vaaraksi sinulle, jos niiden mukaan toimit. Jos polvi on lukossa, jotain mahdollisuutta voi olla saada se napsahtamaan, mutta muuten ei. Ja yleensä se ei ole lukossa.

        Täyttää huuhaata ovat nämä polvi paskaksi sivupotkulla-kikat. Se kun ei siitä mene paskaksi.


      • thaithai
        Laulu keväälle kirjoitti:

        Oli se polvi lukossa tai koukussa, niin siihen ei tarvitse paljoa antaa iskua niveltä vasten ja se sanoo "poks".
        Olen itse todistanut kenties kolme kertaa miten kevyessä matsissa, jossa ei edes lyödä lujaa on polvi pamahtanut rikki pienestä näpäytyksestä. Ei mattopainia tosissaan. Se on ollut vain kevyt potku polviniveltä vasten. Tilanne on ollut salilla ja matsi todellakin ystävällistä ja kevyttä.
        Nivelet saa helposti rikki ja rikkoutuneella nivelellä on hankala tehdä mitään. Turvallisuus ennen kaikkea sanon minä.
        Puukkoa on älytöntä lähteä kädestä potkaisemaan, sillä saat vain viillon mitä todennäköisemmin omaan jalkaasi.
        Jalat ovat onneksi käsiä pidemmät, ja pystyt potkaisemaan "matkan päästä" vihollista silti. Tämähän tarkoittaa sitä, että ainoastaan jalkasi on vaara-alueella kun potkaiset?
        Puukko ei millään pysty osumaan esim massuusi kun vihollinen on sielä jalan mitan päässä.
        Todennäköisesti mies, joka uhkaa puukolla, pitää puukkoa ylhäällä. Ja sinä olet nyt potkaisemassa alas. Mitä todennäköisemmin olet puukkoa nopeampi silloin?
        Eli potkaiset vain polvea siten, että se taittuu niin, miten sen ei kuuluisi taittua. Tuskinpa se jalka irti siitä lähtee, mutta rikki se menee ja juokset nopeammin kuin puukkohiippari. ;)
        Yksinkertaista ja helpointa, mikäli tilanne on tosissaan se, että joudut sitä puukkoa vasten paljain nyrkein tappelemaan mikä muistaakseni oli pointtina.

        Katsopas thaikkumatseja. Kyllä niitä polvia siellä menee, mutta peräti harvoin, vaikka polviin saa potkia ja potkitaankin aikalailla kovaa.

        Todellakaan et voi laskea mitään sen varaan, että saat polven potkaistua rikki.


      • Laulu keväälle
        thaithai kirjoitti:

        Katsopas thaikkumatseja. Kyllä niitä polvia siellä menee, mutta peräti harvoin, vaikka polviin saa potkia ja potkitaankin aikalailla kovaa.

        Todellakaan et voi laskea mitään sen varaan, että saat polven potkaistua rikki.

        Uskokoot, kuka uskoo ja kuka ei usko, niin ei sitten usko. En näe mitään syytä lähteä kinastelemaan asiasta. Itse olen nähnyt miten jopa se koukussa oleva polvi on napsahtanut ikävästi ja leikkaukseen on kaveri siitä joutunut. Ei se rikkipoikki saakka napsahtanut tuossa esimerkissä tai muutenkaan ala repsottamaan tai verta tule, mutta aiheutti niin kovat kivut, että tyyppi itki ehkäpä vartin maassa ja lähti sitten lääkärille. Murtuma sinne oli tullut.
        Itselleni tuo riittäisi, kun oli tosissaan kyse, "mitä teet jos joudut puukkoa vastaan eikä perääntyminen ole mahdollista." kysymykseen vastaamisesta.
        Ja toinen pointti polveen hyökkäämisessä myös on.
        Kuvittele, että mies tulee puukolla päälle. Haluat olla mahdollisimman kaukana. Kuten jo mainitsin potkuilla pysyt kauempana kuin käsitekniikoita tekemällä. Toki liikkua pitää ja ajoituksien olla kunnossa, eli puhun puhtaasti näin treenaajan näkökulmasta enkä "maalikon". Mikäli haluat mitään lajia treenaamattomana puolustautua puukkoa vastaan, olisi pippurisuihke tai käsiase erittäin mukava lisä.
        Mikäli liikut, ei puolustusta tarvita sillä yksinkertaisesti et ole puukon tiellä, mutta näin ollen hyökkäykset vain jatkuvat kunnes se lopulta sinuun kumminkin osuu.
        Siispä liikut aina puukon tieltä pois ja keksit sen pienen ajatuksen, että "hei jotenkin tilanne pitää saada päätökseen." ja haluat vielä tehdä sen mahdollisimman turvallisesti. Siis potkulla on enemmnä ulottuvuutta kuin lyönillä. Ajateltuna siis, ettei sinulla ole mitään kättä pidempää saatavilla. Jos esim paksu oksan karahka löytyy, niin ei muutako sillä pudottamaan puukkoa toisen kädestä toki, mutta ajatuksena oli aseettomana puukkoa vastaan tekniikasta.
        Korkea potku menee liian uhkaavan lähelle terää sekä tasapainosi horjuu. Unhodetaan siis korkeat potkut ja tähdätään siihen polveen, jolloin se ei mene liian lähelle terää niin helposti ja myöskin se on nopeampi ja tasapainon kannalta parempi tehdä.
        Vaikka se polvi ei menisi rikki niin ajoittamalla sen potkusi oikeaan kohtaan, saat hyökkääjältä tasapainon pettämään ja voit "talloa" kaverin putoamaan persauksilleen maahan. Tässä vaiheessa on hyvä ottaa jalat alleen sitten viimeistään mikäli puhutaan siitä turvallisuudesta. ;)
        Tämä on puhtaasti oma näkökantani asiaan, ei minkään tietyn lajin tai muutakaan.
        Itse näkisin parhaimmaksi ja turvallisimmaksi joko kaataa vastustajan maahan tai saada jalka rikki (=kuntoon, millä sen kanssa ei perään päästä kovinkaan lujaa).
        Mutta olenkin "brutaalimman tien" miehiä. Jos taidot ja pokka riittää niin ala vain kalastelemaan puukkoa käsilläsi ja toivo, että ajoituksesi ja ennenkaikkea tekniikkasi toimii. Ei ole vain yhtä ja oikeata tapaa pärjätä puukkoa vastaan, eli siitä on turha kinastella hyökätäänkö polveen murskaus tai kaato mielessä vai eikö.


      • ole hyvä
        Laulu keväälle kirjoitti:

        Uskokoot, kuka uskoo ja kuka ei usko, niin ei sitten usko. En näe mitään syytä lähteä kinastelemaan asiasta. Itse olen nähnyt miten jopa se koukussa oleva polvi on napsahtanut ikävästi ja leikkaukseen on kaveri siitä joutunut. Ei se rikkipoikki saakka napsahtanut tuossa esimerkissä tai muutenkaan ala repsottamaan tai verta tule, mutta aiheutti niin kovat kivut, että tyyppi itki ehkäpä vartin maassa ja lähti sitten lääkärille. Murtuma sinne oli tullut.
        Itselleni tuo riittäisi, kun oli tosissaan kyse, "mitä teet jos joudut puukkoa vastaan eikä perääntyminen ole mahdollista." kysymykseen vastaamisesta.
        Ja toinen pointti polveen hyökkäämisessä myös on.
        Kuvittele, että mies tulee puukolla päälle. Haluat olla mahdollisimman kaukana. Kuten jo mainitsin potkuilla pysyt kauempana kuin käsitekniikoita tekemällä. Toki liikkua pitää ja ajoituksien olla kunnossa, eli puhun puhtaasti näin treenaajan näkökulmasta enkä "maalikon". Mikäli haluat mitään lajia treenaamattomana puolustautua puukkoa vastaan, olisi pippurisuihke tai käsiase erittäin mukava lisä.
        Mikäli liikut, ei puolustusta tarvita sillä yksinkertaisesti et ole puukon tiellä, mutta näin ollen hyökkäykset vain jatkuvat kunnes se lopulta sinuun kumminkin osuu.
        Siispä liikut aina puukon tieltä pois ja keksit sen pienen ajatuksen, että "hei jotenkin tilanne pitää saada päätökseen." ja haluat vielä tehdä sen mahdollisimman turvallisesti. Siis potkulla on enemmnä ulottuvuutta kuin lyönillä. Ajateltuna siis, ettei sinulla ole mitään kättä pidempää saatavilla. Jos esim paksu oksan karahka löytyy, niin ei muutako sillä pudottamaan puukkoa toisen kädestä toki, mutta ajatuksena oli aseettomana puukkoa vastaan tekniikasta.
        Korkea potku menee liian uhkaavan lähelle terää sekä tasapainosi horjuu. Unhodetaan siis korkeat potkut ja tähdätään siihen polveen, jolloin se ei mene liian lähelle terää niin helposti ja myöskin se on nopeampi ja tasapainon kannalta parempi tehdä.
        Vaikka se polvi ei menisi rikki niin ajoittamalla sen potkusi oikeaan kohtaan, saat hyökkääjältä tasapainon pettämään ja voit "talloa" kaverin putoamaan persauksilleen maahan. Tässä vaiheessa on hyvä ottaa jalat alleen sitten viimeistään mikäli puhutaan siitä turvallisuudesta. ;)
        Tämä on puhtaasti oma näkökantani asiaan, ei minkään tietyn lajin tai muutakaan.
        Itse näkisin parhaimmaksi ja turvallisimmaksi joko kaataa vastustajan maahan tai saada jalka rikki (=kuntoon, millä sen kanssa ei perään päästä kovinkaan lujaa).
        Mutta olenkin "brutaalimman tien" miehiä. Jos taidot ja pokka riittää niin ala vain kalastelemaan puukkoa käsilläsi ja toivo, että ajoituksesi ja ennenkaikkea tekniikkasi toimii. Ei ole vain yhtä ja oikeata tapaa pärjätä puukkoa vastaan, eli siitä on turha kinastella hyökätäänkö polveen murskaus tai kaato mielessä vai eikö.

        Se on ainoa seuraus mitä tuolla saat aikaan.


      • Laulu keväälle
        ole hyvä kirjoitti:

        Se on ainoa seuraus mitä tuolla saat aikaan.

        Eikö tässä ollut kysymys, että mitä tekisitte mikäli joutuisitte puukkoa vastaan? Ei keskustelua siitä, että toimiiko kevänä laulun tekniikka vai eikö?
        Ehkäpä olisi TEIDÄN vuoronne kertoa, että mitä TE tekisitte ja miten se on parempi lähestymistapa kuin minun... kun kerta nähtävästi tykkäätte arvostella ja asetella paremuusjärjestykseen. :) Itse en lähde kilpailemaan ja kuten sanoin. Tämä olisi minun lähestymistapani karkeasti kerrottuna. Toki en kertonut liikkumisesta, ajoituksesta tai muutenkaan mahdollisesta torjumisesta mitään. Puukko on reidessä mikäli en torju tulevaa hyökkäystä. Mikäli torjun, saattaakin puukko olla kädessäni pystyssä. Aina on riskejä ja riskit on kohdattava. Itse olen selvinnyt ja se riittä minulle.


      • haukotus
        Laulu keväälle kirjoitti:

        Eikö tässä ollut kysymys, että mitä tekisitte mikäli joutuisitte puukkoa vastaan? Ei keskustelua siitä, että toimiiko kevänä laulun tekniikka vai eikö?
        Ehkäpä olisi TEIDÄN vuoronne kertoa, että mitä TE tekisitte ja miten se on parempi lähestymistapa kuin minun... kun kerta nähtävästi tykkäätte arvostella ja asetella paremuusjärjestykseen. :) Itse en lähde kilpailemaan ja kuten sanoin. Tämä olisi minun lähestymistapani karkeasti kerrottuna. Toki en kertonut liikkumisesta, ajoituksesta tai muutenkaan mahdollisesta torjumisesta mitään. Puukko on reidessä mikäli en torju tulevaa hyökkäystä. Mikäli torjun, saattaakin puukko olla kädessäni pystyssä. Aina on riskejä ja riskit on kohdattava. Itse olen selvinnyt ja se riittä minulle.

        Nämä on näitä kungfumiehiä fantasioineen, jotka näitä polvijuttuja ja vastaavia agraarilegendoja aina höpisevät. Toiset ovat ninjutsukoita, joilla on suunnilleen samat jutut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      421
      1781
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      180
      1423
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1378
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      142
      1333
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      942
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      117
      895
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      891
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      876
    Aihe