222 rem vs. 308win ?

-Mika-

Nyt pitäisi tässä hommata hyvä lintukivääri mutta kumpiko olis järkevämpi 222rem vai 308win? Toisaalta toi 308 kiinn. sillain enemmän kun sillä saa ampua myös isompaa riistaa jos joskus liittyis hirviporukkaan. Mutta kumpiko olisi parempi linnustukseen/ Ketulle jne jne...Plussaa olis et olis edulliset patruunat. Ja seeksi olen mieltynyt Tikan T3 Lite Stainlesiin kaliperista riippumatta..

16

9163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehdottaisin nyt aluksi lintuhommiin .223Rem kaliiberia. Budjettimiehen ratkaisu.
      Hirvihommiin voit sitten säästettyäsi laittaa jonkin tarkoitukseen paremmin sopivan tussarin.

    • .222 rem

      Pelkästään lintuhommiin ehdottomasti tuo .222. Tämän kaliberin aseet ovat siihen mielestäni parhaiden joukossa tarkkuutensa, lentoratansa ja olemattoman rekyylinsä vuoksi 200m saakka. Toki .308:kin siihen sopii. Ja jos suunnitelmissa isompikin riista, valitse .308. Tosin ihanteellisinta olisi eri luodikko pien- ja suurriistalle, jolloin suurriistaluodikko voisi olla sitten vaikkapa 9,3x62. Budjetti ja käyttötarkoitus ratkaisee. .308:lla pärjäät yhdellä aseella ihan tyydyttävästi.Etuna vielä se, että itse ladattuna harjoituspatruunat huokeita ja luotivalikoimaa piisaa.

    • eraukkojakoira

      Hyvä yleis kalibeeri on myös 30-06...ei riko lintua enempää kuulemma ku 308:kaan...mut 30-06 on hirvelle parempi ja käy vaikka karhulle...
      ite suosittelisin lintuhommaan 223Rem baikal ij-18mh...tosin se on kertalaukeava mutta etpä kiväärillä lintua ammu kuin kerran , ja on halpa,kevyt,tosin kiikariin kannattaa satsata hieman....kato vaik tuolta...tosin ei venäjän pyssyjä kaikki arvosta jostakin syystä..mut siitä merkistä eikä osto hinnasta niitä pisteitä kuitenkaan jaeta..:)...
      http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=424

      • tapauksessa

        ei ole kahta puhetta. 308 tekee kaiken paremmin kuin 222 vai mitä ei tekis?


      • parempiko

        millä perusteella 30-06 on parempi hirvelle ku 308 ja miksi 308 ei sovi karhulle. katteleppa nuiden eroja. lähtönopeus ero on ihan mitätön. ja 308 tappaa karhun vaikka 1000m päästä. ja ihmisen viellä 3000 matkasta. onko se liika tehoton. karhu kuolee hyvin vaikka ampuisit tuolla 222rem.

        mutta mie laittaisin 300wm.


      • kiinni
        parempiko kirjoitti:

        millä perusteella 30-06 on parempi hirvelle ku 308 ja miksi 308 ei sovi karhulle. katteleppa nuiden eroja. lähtönopeus ero on ihan mitätön. ja 308 tappaa karhun vaikka 1000m päästä. ja ihmisen viellä 3000 matkasta. onko se liika tehoton. karhu kuolee hyvin vaikka ampuisit tuolla 222rem.

        mutta mie laittaisin 300wm.

        .308 käytännössä yhtä kaatava kuin 30-06, kunhan käyttää osumassa hyvin koossapysyvää ja sille soveltuvaa raskaamman pään luotia eli n.12-13g.

        222 hyvä lintukaliberi, mutta ei se karhulle sovi:)


      • parempiko kirjoitti:

        millä perusteella 30-06 on parempi hirvelle ku 308 ja miksi 308 ei sovi karhulle. katteleppa nuiden eroja. lähtönopeus ero on ihan mitätön. ja 308 tappaa karhun vaikka 1000m päästä. ja ihmisen viellä 3000 matkasta. onko se liika tehoton. karhu kuolee hyvin vaikka ampuisit tuolla 222rem.

        mutta mie laittaisin 300wm.

        ...no niin.


      • -erkki-
        k0rh0nen kirjoitti:

        ...no niin.

        sopiiko toi 308win karhulle? Tuskin vai?


      • karhulle
        -erkki- kirjoitti:

        sopiiko toi 308win karhulle? Tuskin vai?

        Kai se on aika paljon kiinni siitä mihin kohtaan ampuu. Miksei 308 sopisi karhujenkin listimiseen yleisesti ottaen hyvä kaliberi kaikkeen ammuntaan niin tarkkuus kuin metsästys sellaisees.
        Jos haluaa osuman tappavan siitä huolimatta mihin kohtaan osuu ni sit kannattaa siirtyä sinkoihin!!


      • Nimetön
        karhulle kirjoitti:

        Kai se on aika paljon kiinni siitä mihin kohtaan ampuu. Miksei 308 sopisi karhujenkin listimiseen yleisesti ottaen hyvä kaliberi kaikkeen ammuntaan niin tarkkuus kuin metsästys sellaisees.
        Jos haluaa osuman tappavan siitä huolimatta mihin kohtaan osuu ni sit kannattaa siirtyä sinkoihin!!

        millainen laukaisu tuossa tikassa on? Hyvä? Miten snellaria käytetään..? Ja minkälainen se on? Jelppikää aloittelijaa..


      • Nimetön kirjoitti:

        millainen laukaisu tuossa tikassa on? Hyvä? Miten snellaria käytetään..? Ja minkälainen se on? Jelppikää aloittelijaa..

        Mikäli meinaat lintuhommissa käyttää, suosittelen snellarin hommaamista. Liipaisinta työnnetään noin puoli senttiä eteenpäin, jolloin liipaisin muuttuu "hipaisukytkimeksi". Hyvä tuki pitää olla, jos meinaa käyttää.


      • Teijo
        k0rh0nen kirjoitti:

        Mikäli meinaat lintuhommissa käyttää, suosittelen snellarin hommaamista. Liipaisinta työnnetään noin puoli senttiä eteenpäin, jolloin liipaisin muuttuu "hipaisukytkimeksi". Hyvä tuki pitää olla, jos meinaa käyttää.

        Onko kukaan koittanut/testannut 308win lävistystä kokovaippaluodil 100metristä? Esim. Paljonko lävistää koivu puuta? Meneekö 5mm teräslevystä läpi?


      • kokeiltu
        Teijo kirjoitti:

        Onko kukaan koittanut/testannut 308win lävistystä kokovaippaluodil 100metristä? Esim. Paljonko lävistää koivu puuta? Meneekö 5mm teräslevystä läpi?

        Kokeiltuhan on paljonkin läpäisyä eri materiaaleihin.
        Jos joku haluaa kokeilla teräslevyyn läpäisykykyä, tai upotusta esim koivupuuhun, ei saada vertailukelpoisia tuloksia koska materiaalit useinkaan eivät ole samanlaisia ja näin ollen tulokset eivät ole vertailukelpoisia keskenään tieteellisessä mielessä.
        Sama asia ilmaistaan taulukoissa iskuenergiana, ja joka on vertailukelpoinen samanlaisen luodin läpäisyä/tunkeutumaa tarkasteltaessa. (Ja kertoo myös eri kalinperien välisistä tehoista.)
        Hanki jonkin patruunoita lataavan/komponentteja valmistavan latausarvotaulukot, jolloin voit vertailla eri patruunoiden ominaisuuksia ja tehdä niistä johtopäätöksiä.
        Se kun tahtoo olla niin, että puhumme omasta aseestamme, niinkuin se olisi juuri se paras ja ainut oikea valinta.
        Jos käyttökustannukset jollakin lailla merkitsevät, vertaile eri kalinperisten patruunoiden hintoja, sielläkin on suuria eroja, puhumattakaan patruunoiden saatavuudesta.


      • Anonyymi
        Teijo kirjoitti:

        Onko kukaan koittanut/testannut 308win lävistystä kokovaippaluodil 100metristä? Esim. Paljonko lävistää koivu puuta? Meneekö 5mm teräslevystä läpi?

        20cm koivusta hurahtaa läpi samoin 5mm metallilevystä 100 metristä


    • mika74

      Osta kerralla kunnon pyssy. Laita hintaan pari sataa enemmän ja osta 308. Siinä on sulla pyssy joka riistalle. Ei 222 ole mikään ratkaisu, mielipiteeni.

    • Asemies-toveri

      Kantoaseeksi drillinki, esim. 12/70 .222 Rem luotipiipulla. Optiikka kääntö- tai pikajaloilla. Käy myös lintujen kyttäykseen.

      Kyttäysaseeksi .308, esim. Sako TRG-22 laadukkaalla optiikalla. Sama pyssy käy myös rataharjoitteluun.

      Kiekkoaseeksi 12/70 haulikko.

      Kompromissina kantoaseeksi sitten drillinki 12/70 .308 luotipiipulla. Optiikka kääntö- tai pikajaloilla. Samalla vehkeellä kyttäys.

      Onhan se niin, että rahaa on palanut, mutta mikä harrastus sitä ei veisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1566
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      422
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe