Polvilumpio kävi pois paikoiltaan!?

Veripolvi

Mulla todettiin viikko sitten että polvilumpio kävi pois paikoiltaan ja sen takia nyt sairaslomalla...Ihmettelen vaan että miten sinne kertyy kokoajan verta? Huomenna kyllä kysyn asiaa kun se punkteerataan taas mutta sitä ennen onko kellään tietoa tästä?Miten teillä on asiaa hoidettu ja kauanko meni ennen kuin polvi alkoi parantua?!

17

10796

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tinde

Itellä ollu useita toistuvia sijoiltaanmenoja ja pari kertaa puukotettu, mutta veripolvea ei ole ollut..
      Veripolvi on aina vakava merkki ja tarkottaa et sieltä on jotain rikki..

Oletan et oot käyny arvauskeskuksessa, eli vaadit nyt lähetteen polille kun seuraavan kerran menet ja kuviin myös! Jos helpottaa, niin haet kepit kanssa! Mutta toi pitää selvittää.

• köpötellen

Pyydä ihmeessä lähete sairalaan, että pääset mangneetti kuvaukseen. Itselläni samoin todettiin veripolvi arvauskeskuksessa, mutta kun pääsin sairaalaan lähetteellä ja siellä mangneettikuvaan niin yllätys siellä olikin polvessa ja sääressä murtumat ja vielä eturistiside ja kierukka sökönä. Leikkaukseen pääsin viiden viikon kuluttua ja nyt sitten koko kesä menee kepeillä köpötellessä ja jalan kuntoutuksessa. Särkylääkkeitä on mennyt aikamoinen määrä. tsemppiä vaan ja toivotaan et sul ei ois mitään vakavaa mut hoida ihmeessä se polvi kuntoon.

• autsaii

Maaliskuun puolivälissä tähystysleikkauksen jälkeen
      tuli veripolvi ja jalka turposi ja särkyä piisasi.
      Sairaslomalla vieläkin.
      Nyt päivittäin reisilihasharjoituksia vähintään 2 tuntia.
      Ortopedin ja fysiatrin arvioden mukaan täysi kuntoutuminen saattaa viedä vielä 4-6 kuukautta

• Tinde

Siis noinhan se yleensä sanotaan, että veripolvi on yleensä seurausta vakavasta polvivammasta, mutta mitäs sulla siinä tähystyksessä tehtiin?
        Jos siinä olis jotain rikkoutunut samalla, mikä nyt aiheuttaisi verenvuotoa niveleen?
        Ei sitä voi punkteerata pois? Se vois helpottaa jonkun verran elämää?
        Ja missä oot käyny lääkärillä, tk? Vai priva? Ja ihan kunnon ortopedi?

• jesari
        Tinde kirjoitti:

Siis noinhan se yleensä sanotaan, että veripolvi on yleensä seurausta vakavasta polvivammasta, mutta mitäs sulla siinä tähystyksessä tehtiin?
        Jos siinä olis jotain rikkoutunut samalla, mikä nyt aiheuttaisi verenvuotoa niveleen?
        Ei sitä voi punkteerata pois? Se vois helpottaa jonkun verran elämää?
        Ja missä oot käyny lääkärillä, tk? Vai priva? Ja ihan kunnon ortopedi?

Itellä kans veripolvi,arvauskeskuksessa ollaan aika varmoja että on vaa nivelkapseli rikki,mutta kepit on silti. Lääkäri arvio että polvi on kunnossa ennenkun lähete menee läpi keskusairalaanan kun kaikki syöpäpotilaat ja murtumat hyppii ohi.
        Toivon mukaan ei mitään suurta kun ei olis kiva että koko kesä menee keppeilyyn ja kotona loikolemiseen.
        Murtumia ei onneksi ollut,akuutti vaiheessa oli kaikista kipein nykyään ei ole kuin pientä kipua silloin tällöin. Kävelemään en pysty vielä...
        Koittakaa kestää te joilla on vähän vakavempi vamma :( . Isoveljellä kans ollu veripolvi ja eturistiside revenny,tähystysleikkaus ja seuraavana päivänä piti jo päästä pelaamaan futista :)

• jesari
        jesari kirjoitti:

Itellä kans veripolvi,arvauskeskuksessa ollaan aika varmoja että on vaa nivelkapseli rikki,mutta kepit on silti. Lääkäri arvio että polvi on kunnossa ennenkun lähete menee läpi keskusairalaanan kun kaikki syöpäpotilaat ja murtumat hyppii ohi.
        Toivon mukaan ei mitään suurta kun ei olis kiva että koko kesä menee keppeilyyn ja kotona loikolemiseen.
        Murtumia ei onneksi ollut,akuutti vaiheessa oli kaikista kipein nykyään ei ole kuin pientä kipua silloin tällöin. Kävelemään en pysty vielä...
        Koittakaa kestää te joilla on vähän vakavempi vamma :( . Isoveljellä kans ollu veripolvi ja eturistiside revenny,tähystysleikkaus ja seuraavana päivänä piti jo päästä pelaamaan futista :)

Punkteeratkaa ihmeessä vaikka se ei tunnukaa kivalle mutta helpottaa oloa huomattavasti kun ei ole jatkuvaa painetta ja kipua polvessa. Mulla otettu 3 kertaa verta pois,ekalla kerralla tuli melkee 3ml,sitte 4ml. Onneksi alkaa nyt rauhottumaan ja neste alkaa sitkeytymään.
        Veripolvi ei ole välttämättä aina niin paha ku pari tippaa verta värjää jo koko nesteen polvessa veren väriseksi. Mulle laitettiin jtn kortisoonia viikonlopuks ettei tarvis mennä päivystykseen punkteerattavaks.

• Elixia
        jesari kirjoitti:

Punkteeratkaa ihmeessä vaikka se ei tunnukaa kivalle mutta helpottaa oloa huomattavasti kun ei ole jatkuvaa painetta ja kipua polvessa. Mulla otettu 3 kertaa verta pois,ekalla kerralla tuli melkee 3ml,sitte 4ml. Onneksi alkaa nyt rauhottumaan ja neste alkaa sitkeytymään.
        Veripolvi ei ole välttämättä aina niin paha ku pari tippaa verta värjää jo koko nesteen polvessa veren väriseksi. Mulle laitettiin jtn kortisoonia viikonlopuks ettei tarvis mennä päivystykseen punkteerattavaks.

Lapseltani meni polvi maanantaina. Arvausasemalla ei poistettu verta vaikka lääkäri totesi selvän veripolven. Tiistaina menimme yksityiselle ja polvesta poistettiin välittömästi 100ml verta. Lääkäri teki myös lähetteen mri kuvaan jolloin saadaan selvyys polven todellisesta vammasta. Punkteeraus sattui. Oli sydäntäsärkevää kun 13v poikani itki lääkärin käsittelyssä. Olo kuitenkin helpottui välittömästi ja jalalla pystyi varaamaan jo hieman. Nyt odotellaan mri tuloksia.

• sadly

Mulla kävi tosi huonosti viime kesänä kun hypin trampppoliinilla.Mun polilumpio meni pois paikoiltaan mutta meni kuitenkin heti takaisin eli se kävi vain pois paikoiltaan.Kipu oli kauhea tietenkin ja sairaalaan mut sitte vietiin.Siellä ne katto mun polvee ja sanos et mun ois parempi jäädä sinne yöks.No sit mä jäin ja mul pidettiin aika pal kylmää mun polves.Lääkäri sitten totesi myöhemmin että polvea eitarvitse tähystää tai leikata.Röntgen kuvia mulla kyllä otetiin.Pääsin sitten keppien kanssa kotiin ja kävin pari kuukautta fysiatrillakin.Sain sieltä ohjeita että miten vahvistan polveni lihaksia.Sen jälkeen fysiatri sanoi että voin lopettaa jalka harjoitukset.Polveni piti olla hyvässä kunnossa.Mutta kuitenkin kesän jälkeen se meni kaksi kertaa pois paikoiltaan n.viikon välein.No ne parantuivat molemmat nopeasti ja pystyin jatkamaan harrastustani kilpa-aerobickia.Mutta kauhukseni taas se meni kolmannen kerran pois paikoiltaan ja taas noin viikon jälkeen eli tänään se meni taas.Pelkään että joudun lopettamaan harrastukseni noiden sijoiltaan menojen takia(ne kaikki kerrat siis ovat ollet kun olen ollut treeneissä.)Mitä voin tehdä,minulla on jo tuki.Pitäisikö mennä leikkaukseen?Onko joku käynyt polvilumpio leikkauksessa ja onko se auttanut?:(

• AUTS!

Hypin trampoliinilla ja yhtäkkiä kaaduin ja tuntui että polvilumpio olisi käynyt pois paikoiltaan. Ensin se turposi vain vähän, mutta seuraavana iltana se oli ihan järkyn näköinen, ja sieltä otettiin ensi-avussa 60ml verta pois.
        Pyydettiin että tulisin seuraavana aamuna uudestaan ja kun menin niin heti mut ohjattiin kuvauksiin, jossa ei näkynyt mitään. Verta otettiin kuitenkin taas 10-20ml pois.

Nyt odottelen , että sais yksityiseltä ajan jotta pääsisin mangeetti kuvauksiin.
        Tämä tapahtui vielä pahaan paikkaan sillä turmasta kaksi viikkoa eteenpäin niin olisi ollut yleisurheilun sm-viesit raahessa, ja meillä oli koossa P-15 sarjassa kova joukkue joka olisi napsinut mitaleita roppakaupalla. :(

• polvileikattu

Minulle on tehty polvilumpion kiristysleikakus 10 viikkoa sitten. Toipuminen on edellen käynnissä ja fysioterapiassa olen käynyt 4 kertaa. Kovasti kotona treenannut reisilihasta.

Äkkinäiset liikkeet tuntuvat edelleen ikäviltä, mutta kaipa tää tästä pikku hiljaa.

Lääkärin mukaan voi mennä vuosikin ennenkuin jalka on taas ns oma itsensä. Polvillaan olo tuntuu epämielyttävältä. Ehkäpä suurin syy tähä on ulkosyrjän tunnottomuus. Muuten saan jo ihan hyvin koukistettua jalkaa. Jalka väsyy vielä helposti ja saattaa muutaman päivänkin olla normia väsyneempi, jos on joutunut kovaan rääkkiin...

On tuntunut kyllä jo nyt tukevammalta kuin ennen leikkausta. Mulla siis meni aina osittain pois paikoiltaan kun kyykistyin

Mutta siis toivottavasti tämä kaikki on sitten ollut vaivan arvoista. Ja jalka tulee hvyään kuntoon.

Aika näyttää... Liukkaat kelit pelottavat....

• t.s.

Lisäämpä tänne omankin lumpio seikkailun. Eli aikoinaan vuosia sitten polvilumpio lähti pois paikoiltaan lätkä pelissä, pelasin maalivahtina.
      Tämä tapahtui vieras pelissä Mikkelissä. Menin saman tien päivystykseen siellä. Päivystävä lääkäri oli urheilulääkäri/kirurgi, tämä totesi että leikataan saman tien, koska polven paikoiltaan pois lähtö lähes aina hajoittaa jotain tai ainakin löystyttää polvea niin paljon että se tulee vaikuttamaan urheilemiseen.
      Sain sanottua toivomuksen lähetteestä Lappeenrantaan koska se oli lähempänä kotia. No Lappeenrannasssa minut otti vastaan kandi joka pähkäili ja väänsi polvea, ottatti röntgen kuvan jossa ei näkynyt mitään luurikkoja.Tämän jälkeen hän otti polvesta verta pois runsaasti, jonka jälkeen määräsi samantien uudestaan röntgeniin.
      Röntgenissä hoitajat ei suostunut ottamaan uusia kuvia, koska eihän se veri sitä kuvaa miksikään muuta.Takas lääkäriin tai kandille.
      Kandi totesi että hän on puhunut päivytävän kirurgin kanssa ja tulleet siihen tulokseen että polvea seurataan kaksiviikkoa,eli mars kotia.
      Tämä tapahtui lauantaina, palasin takaisin vastaanotolle maanantaina koska jalka oli musta sisäisestä verenvuodosta. Hoitaja oli sama kuin lauantaina ja totesi että mitä sinä täällä teet, että lääkärihän käski tulla vasta kahden viikon päästä.Sanoin että en lähde pois ennenkuin joku oikea lääkäri on polven katsonut.Kuinka ollakkaan pääsin kirurgin vastaanotolle saman, joka totesi että polvi pitää leikata samantien,totesi että jotain vuotaa mutta polven siteet tuntuisi olevan ehjät vääntelemällä.
      Leikkauksessa kirurgi totesikin että siteet on ehjät mutta sisäside oli irronnut kokonaan yläkiinnityksestä.
      Kandille kirurgi sanoi antavansa huomautuksen ja opastuksen, että side vauriot pitää leikata nopeasti tahtumasta, muuten leikkausta ei voida tehdä kun jonkun pitkän ajan jälkeen.
      Pelasin tapahtuman jälkeen vielä n.10 vuotta maalivahtina, mutta polvi ei ollut enään entisen veroinen,kipuilee välillä rasituksen jälkeen ja on pinnasta tunnoton.

• Herra Ö

Itsellä on tuo sama vaiva ollut 12-vuotiaasta lähtien. Lääkäri kielsi silloin jääkiekon pelaamisen, yms. Ite käytän tommosia polvitukia kun harrastan liikuntaa/kannan painavia tavaroita tms ettei vaan vahingossakaan mene sijoiltaan.. itellä on menny yli 10 kertaa kumpikin polvi.. aika ikävä vaiva :S Tieteellinen nimi on lumpioluksaatio

• Yuukkis

Joo. Minulla lävi kesällä 2008 näin. Juuri kun olin täyttänyt 17- vuotta.
      Kävin päivystyksessä, imettiin nesteitä pois. En pystynyt katsomaan opetaariota. Purin hampaita yhteen ja vääntelehdin kivusta, MUTTA kyllä se helpottaa, kun niitä ylimääräisiä nesteitä otetaan pois. Juttelin ortopedin kanssa ja hän sanoi, että tähystykseen. Kävin siellä keväällä 2009. Totesivat lääkärit, ettei mitään ole rikki, paitsi että reisiluusta (ulkosyrjältä) oli siitä alapäästä lähtenyt noin 1 € kolikon kokoinen pala pois. Eli ura on loivempi ja polvi pääsee helpommin käymään pois paikoiltaan. Tämän lisäksi siteet lumpion päältä (ne ylä- ja alapuolen päälysiteet) on löystyeet, ettäkun seison ja kyykistyn, niin tämä luxoituneen polven lumpio näyttää olevan enemmän koholla. (ei paljon, mutta näkyy kuitenkin olevan koholla) Heti tähystyksen jälkeen kun pystyin jo kävelemään, oli huhtikuu-toukokuu. Täällä Lapissa oli pyörätiet jäässä ja jossakin kohdin ei ollut edes hiekotettu. Kävelin sellaisella tiellä, kun muutakaan reittiä määränpäähäni ei ollut. Liukastuin (syynä kehnot, tasapohjaiset kengät), lumpio käväsi pois paikoiltaan ja taas pakkautui verta polveen ja lumpio LILLUI sisällä. Ohikulkeva nainen auttoi minut ylös ja vei autollansa päivystykseen. Siellä lääkäri imi nesteet pois taas. Kokeili vetosysteemillä, että onko siteitä rikki. Ei ollut rikki. Ei sattunut vetäminen ollenkaan. Siellä vain oli turvotusta ja nestettä senverran, että lumpio liikkui aika laajalla alueella sivuttain.

Isälläni on urheilusta johtuen tullut paljon eri vammoja eripuolille kehoa. Hänen mielestään minun ON PAKKO käydä jonkinlaisessa leikkauksessa tai vanhuksena en kävele kuulemma enää ollenkaan. En nyt tiedä mitä tehdä, ja olen menettänyt yöuneni muistellen, mitä tuskaa on ne leikkauksen jälkeiset päivät ja masentava toipumisaika. Etenkin se vessassakäynti on tuskaa. Muutenkin sairastan keskivaikeaa masennusta ja en kestä olla edes yhtä yötä ilman miestäni. Alan ihan oikeasti itkemään. Leikkaukseen meneminen tuntuu hyvin ahdistavalta. Tällähetkellä pystyn juoksemaan, hölkkäämään, käymään kuntosalilla muutenkin ja tekemään eri laitteissa raskaitakin jalkaliikeitä. Polvi ei tunnu rasittuneelta, ei käy kipeää, mutta saunasta, autolla ajamisesta ja pitkästä hölkkälenkistä polvi menee ihan KUUMAKSI ja on selkeästi koholla ja poispäin kehosta ja tuntuu jotenkin turralta. Silti voin kävellä ja edelleen juosta ilman kipua. EN uskalla hyppiä, en voi luistella, en voi hiihtää, en voi uida. Polvi menee noissa lajeissa sijoiltaan minulla. Kylpylä Serenassa meni nyt kesällä 2009, kun oltiin kaverin kans laskemassa ulkona renkaalla liukumäkeä... Tosin siinä oli paljon ihmisiä ja häslinkiä ja jokin heistä osui polveeni... Mutta onneksi ei tullut siinä kuitenkaan veripolvea, että kävely oli normaalia sen jälkeen. :)

Äidilläni on kans polviongelma, mutta hän on sitkeästi päättänyt vain jatkaa reisilihasharjoituksia ja aerobicissa käyntia, jopa sitten joskus mummopäivinä.

Kyllä se nyt vaan on näin, että joillakin meillä ihmisillä vain on suvussa löysät polvet, ja kun polvi kerran menee, se on entinen polvi sen jälkeen koko loppuelämän. Olemme kaikki invalideja loppuelämämme.

• tervenks

manipulatiivinen hoito ja kansanaparannus tässää asiassa?

• silti toiveikas

Toisaalta ihan tavallaan helpottavaa lukea , kuinka muillakin on samanlaisia vaivoja ja moni muukin kärsii tästä ikävääkin ikävämmästä vaivasta .
        Minulla on mennyt lumpiot sijoiltaan 13 vuotiaasta lähtien ja 17 vuotiaana sain niin pahan vamman poismenon yhteydessä että vasen polvi leikattiin. Sisäsiteitä kiristettiin ja toipuminen kesti kuntoutuksineen yli vuoden . Vasemman polven lumpion sidekiristysleikkaus ei vain kohdallani ollut onnistunut ( sen verran paha vika ) että lumpio meni senkin jälkeen useita kertoja paikoiltaan ja kiristetyn sidekudoksen vuoksi se tuntui aluksi vielä kamalammalta kuin alussa :( .
        Nyt olen 50 v ja olen tuntenut että polveni vuosi vuodelta vain huononevat ja liikkuminen on tullut töksähteleväksi ja enemmän ja enemmän saan varoa kävellessäni .
        Puoli vuotta sitten sain ensimmäisen veripolven , yht äkkiä vain , aivan tavalllisesti kävellessäni polvi alkoi täyttyä verestä ja hups , kohta en päässytkään enään kävelemään lainkaan . Onneksi oli kauppareissulla tytär mukana jolla oli ajokortti . Polvi punkteerattin ja rauhoitettiin liikkuminen ja kuukauden ajan pystyinkin liikkumaan vain kepeillä.
        Nyt kolme päivää sitten , sattui samanlainen tapaus , eli kaupoilla ollessani polvi taas yht äkkiä turposi ja nyt huomattavasti pahemmin kuin ensimmäisellä kerralla. Polvi punkteerattiin kolme kertaa ja sain vahvoja särkylääkkeitä ja jopa piikin suoraan lihakseen , niin hirveät olivat tuskat . Nyt menen ensi viikolla uudelleen tutkimuksiin sillä röntgenkuvissa ei ainakaan murtumaa näkynyt , enkä murtumaa itse epäilekään , vaan kulumista ja vaurioita lumpion useista paikaltaan poismenoista .
        Ehkä pääsen mangneettikuvaukseen , tai siis sehän on kai tässä tilanteessa pakollinenkin .
        Olen hoidossa yleisellä puolella sairaalassa jonne sain terveyskeskuksesta lähetteen . Jos eivät asiat siellä etene ja minulle ei tehdä polven suhteen mitään , aion mennä kuvien kanssa yksityiselle ortopedille , sillä näin en voi elämää jatkaa , että milloin ja missä vain olen yht äkkiä ns. liikuntakyvytön ja tuskat ovat myös sitä luokkaa , että vaikka olen synnyttänyt kolme kertaa , niin nämä kivut menevät ohi :( ...

• Vakavakin?

Veripolvi täälläkin.. Viikko sitten menin ja ajoin kumoon skootterilla. Tänään kävin ortopedin puheilla ja punkteerasi 9 ml vanhaa verta pois nivelten välistä. Röngtenissä ei ilmennyt murtumia.. Joten aika näyttää jos polveen tulee jotain lisävaivaa.. Vaikka sanoi että ei epäile kierukka- tai nivelsidevammaa.

• Quello

Mulla on kans sama ongelmat et polvilumpiot pamahtelee pois paikaltaan ... ja 5 vuoden tauon jälkeen meni sitten eilen :( Mulla kans menny varmaan 6-7 kertaa elämäni aikana, ja ei tunnu todellakaan kivalta.... Mulla on myös kuvattu kummatkin polvet röntgenissä, ja lääkäri sano et mitää vikaa täältä ei löydy.. väänteli polvea ja totes, et hän ei keksi mitään muuta kun et mun nivelet on niin löysät, et sen takia toi polvilumpio sit muljahtelee... No täst aikaa eteenpäin ja selasin jotain luontaistuote tehteä.. Kunnes silmiini osu mainos NOKKOS-KALKKI-INKIVÄÄRI-VIHERSIMPUKKA Tabletit... Niissä sanottiin et huippu urheilijatkin käyttää pitääkseen nivelensä kunnossa. Ja juoksijat varsinkin koska polvet kipeytyy rasituksesta... Niimpä ajattelin näitä kokeilla.. ja mulla auttoi!!!! 5 vuotta sain olla ihan rauhassa ilman jalkavaivoja, ja nyt eilisen jälkeen joudun aloittamaan nää tabl rouhimiset uudelleen :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5740
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5150
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2944
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2424
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2098
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2048
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      30
      1768
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1667
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1593
    Aihe