Onnea kaikille kauppikseen pyrkiville! :-)

Wolfgang_Von

Kannattaa opetella laskemaan lineaarinen optimointi A4-paperille pelkällä viivottimella. Ja ehdottomasti kysyntä- ja tarjontasuorien käyttäytymiset kun markkkinoilla tapahtuu jotain, koski se sitten itse tuotetta, jotain substituuttia tai komplementtia. Joustot mieleen kanssa. Laskin mukaan kokeeseen. Ei muuta kuin onnea joka gimmalle ja kundille, ei se ole edes vaikeaa joten ei kannata stressata.

14

2539

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .................

Onnea todellakin tarvitaan! Tuntuu että kaikki asiat on unohtunu ja hermostuneisuus sitä luokkaa ettei pysty lukemaan. Onko muuten muilla samoja tuntemuksia?

• In_My_Dream

Enää huominen aikaa lukea kokeisiin ja jännitys alkaa piakkoin valtaamaan pääkopan..! :( Mitäköhän kannattaisi nyt loppumetreillä vilkaista, kun aikaa on kuiteski noin vähän...? Itse olen lukenut kirjat muutamia kertoja läpi mutta tuntuu että muisti on ihan liian lyhyt - toivottavasti kuitenkin niin pitkä että kokeessa muistaa jotain :)
      Mihin kaupunkeihin ootte muuten hakeneet opiskelemaan? Saako oma laskin olla mukamas kokeessa mukana, taisin lukea jostain että sieltä annetaan se laskin..
      Kunpa se koe vain olisi jo ohi *huoh* :)

• Wolfgang_Von

Paikan päältä löytyy kyllä laskimia. Jos oma jää kotiin, sieltä saa lainaksi. Mutta kannattaa ottaa oma mukaan. Eli omat kynät, kumit, viivoittimet ja laskimet mukaan.

Kertaa vaikka organisaatiokäyttäytymisestä kaikkien teorioiden kehittäjät. Noitahan ne tykkää kysellä - tietyn teorian ja kehittäjänsä yhdistelmiä.

• ei saa olla omaa laskinta

Helsingissä siis jaetaan jokaiselle se yksinkertainen nelilaskin, eli kannattaa opetella laskemaan kaikki laskut sellaisella.

Luulisin että yhteisvalinnan piirissä olevilla yliopistoilla on sama sääntö...

• saa ottaa
        Wolfgang_Von kirjoitti:

Paikan päältä löytyy kyllä laskimia. Jos oma jää kotiin, sieltä saa lainaksi. Mutta kannattaa ottaa oma mukaan. Eli omat kynät, kumit, viivoittimet ja laskimet mukaan.

Kertaa vaikka organisaatiokäyttäytymisestä kaikkien teorioiden kehittäjät. Noitahan ne tykkää kysellä - tietyn teorian ja kehittäjänsä yhdistelmiä.

Lappeenrannassa ei myöskään saa olla omia laskimia, se lukee hakuoppaassa. Eipä muuta.

• apina
        ei saa olla omaa laskinta kirjoitti:

Helsingissä siis jaetaan jokaiselle se yksinkertainen nelilaskin, eli kannattaa opetella laskemaan kaikki laskut sellaisella.

Luulisin että yhteisvalinnan piirissä olevilla yliopistoilla on sama sääntö...

Hihii.. vuosi omista pääsykokeista takana ja vuosi opiskelua takana.. itse luin silloin kirjat läpi n. 8-9 kertaa, mutta ei se osaamista korreloi!

Onnea kaikille ja muistakaa, että yhteishaun takia siellä on myös monia sellaisia kokeessa, joilla on jo opiskelupaikka, mutta ei HKKK:ssa. :) Ihanaa kun ei tarvitse enää lukea..:) Älkää panikoiko!

• sadfsaf

hajotkaa naurettavan kokosiin pöytiin

• kotiovi

Voidaanko jossain laskiksen tehtvissä hyväksyä enemmän kuin yksi oikea vastaus koska mielestäni tase ei ollut 2300€ ja sitten siinä korkolaskussa eka kohta oli mielestäni oikein ja sitten kansantaloustieteen eka tehtävä. Ei piste A ole todellakaan tehokas. KOMMENTOIKAA!!!!

• hakija

samaa mietin , jäi vaivaamaan , oli epäselvä .. muutenkin tuntui että aika loppui kokeessa , meni 4 tuntia todella nopeasti

• HenaT

Mielestäni myöskään tase ei ollut 2300, mutta se a-piste saattoi kylläkin olla tehokas. Voihan olla että se oli sen toisen ajanjakson ainoa mittaustulos esim...

• typerää
        HenaT kirjoitti:

Mielestäni myöskään tase ei ollut 2300, mutta se a-piste saattoi kylläkin olla tehokas. Voihan olla että se oli sen toisen ajanjakson ainoa mittaustulos esim...

mut luulis et ne olis niin selviä ettei tule tollasia että jos se olikin ekan vuoden ainoa piste, koska yhtä hyvin voi olla ettei se ollut. ÄRSYTTÄÄ... Huonosti laaditut tehtävät

• Pyrkijä
        typerää kirjoitti:

mut luulis et ne olis niin selviä ettei tule tollasia että jos se olikin ekan vuoden ainoa piste, koska yhtä hyvin voi olla ettei se ollut. ÄRSYTTÄÄ... Huonosti laaditut tehtävät

Siinähän nimenomaan sanottiin että kaikki vastaukset _voivat_ olla tehokkaita.. riippuu ihan siitä minä vuonna ne on mitattu ja missä se tuotantomahdollisuuksien käyrä menee. Ite onneks tajusin sen ihan sielä lopussa. Ja toi laskiksen tehtävä meni kans väärin, sain kyllä sinne taseeseen oikeen summan, en vaan tajunnu että eihän se opo oo sitä tonnia vaan se 1000 tilikauden voitto. Se jäi harmittaan kun olisin sen osannut.
        Se mikä jäi ihmetyttään oli se että auringonpaiste on julkishyödyke? mitä ihmettä??

• Jepppis

Seuraavassa kuviossa on havaintoja erään maan tuotantopisteistä, jotka on kerätty
        kahdelta ajanjaksolta. Kumpaankin ajanjaksoon liittyy oma
        tuotantomahdollisuuksien käyränsä: Jälkimmäisen jakson aikana
        tuotantomahdollisuuksien käyrä on siirtynyt ulospäin. Kummankin jakson aikana
        tuotantopiste on voinut myös siirtyä tuotantomahdollisuuksien joukon sisällä.

Tarkastellaan seuraavia väitteitä:
        A) Talouden siirtyessä A:sta B:hen se on siirtynyt tehokkaaseen tuotantopisteeseen.
        B) Talouden siirtyessä A:sta B:hen se on siirtynyt tehottomasta tuotantopisteestä
        tuotantopisteeseen, joka on myös tehoton.
        C) Pisteessä B tuotantohyödykkeiden tuotannon vaihtoehtoiskustannus on
        suurempi kuin pisteessä A.
        D) A ja B kuuluvat samaan tuotantomahdollisuuksien joukkoon.

Mikä seuraavista edellä olevia väittämiä koskevista vaihtoehdoista pitää paikkansa?
        1. Vain A ja D voivat olla tosia.
        2. Vain A ja C voivat olla tosia.
        3. Vain B ja C ja D voivat olla tosia.
        4. Kaikki väitteet voivat olla tosia.

Itse vastasin 3. Sillä kuvion perusteella ei voida päätellä onko piste B tehokas, sillä jos piirretään jonkinlainen käyrä niin huomataan että piste B jää sen sisäpuolelle. Ja väitettäni tukee myös se että jos käyrä on siirtynyt ulospäin niin eihän mikään pisteistä voi olla sen ulkopuolella, sillä sehän mahdoton yhdistelmä. Ja näin ollen piste B on käyrän sisäpuolella, eikä käyrällä ja näin olen piste B ei ole tehokas.

• sisällemenijä
        Jepppis kirjoitti:

Seuraavassa kuviossa on havaintoja erään maan tuotantopisteistä, jotka on kerätty
        kahdelta ajanjaksolta. Kumpaankin ajanjaksoon liittyy oma
        tuotantomahdollisuuksien käyränsä: Jälkimmäisen jakson aikana
        tuotantomahdollisuuksien käyrä on siirtynyt ulospäin. Kummankin jakson aikana
        tuotantopiste on voinut myös siirtyä tuotantomahdollisuuksien joukon sisällä.

Tarkastellaan seuraavia väitteitä:
        A) Talouden siirtyessä A:sta B:hen se on siirtynyt tehokkaaseen tuotantopisteeseen.
        B) Talouden siirtyessä A:sta B:hen se on siirtynyt tehottomasta tuotantopisteestä
        tuotantopisteeseen, joka on myös tehoton.
        C) Pisteessä B tuotantohyödykkeiden tuotannon vaihtoehtoiskustannus on
        suurempi kuin pisteessä A.
        D) A ja B kuuluvat samaan tuotantomahdollisuuksien joukkoon.

Mikä seuraavista edellä olevia väittämiä koskevista vaihtoehdoista pitää paikkansa?
        1. Vain A ja D voivat olla tosia.
        2. Vain A ja C voivat olla tosia.
        3. Vain B ja C ja D voivat olla tosia.
        4. Kaikki väitteet voivat olla tosia.

Itse vastasin 3. Sillä kuvion perusteella ei voida päätellä onko piste B tehokas, sillä jos piirretään jonkinlainen käyrä niin huomataan että piste B jää sen sisäpuolelle. Ja väitettäni tukee myös se että jos käyrä on siirtynyt ulospäin niin eihän mikään pisteistä voi olla sen ulkopuolella, sillä sehän mahdoton yhdistelmä. Ja näin ollen piste B on käyrän sisäpuolella, eikä käyrällä ja näin olen piste B ei ole tehokas.

niin siis eihän se auringonpaiste varmasti ole mikään julkishyödyke, ensinnäkään siitä ei aiheudu valtiolle mitään kuluja eikä auringonpaistetta voi kukaan kuluttaa. puhdasta ilmaa kylläkin.

olen lukenut ja luettanut kansiksen kirjasta sekä hyödykkeestä kertovaa kohtaa (sitä missä kerrotaan puhtaasta ilmasta erämaasta) sekä julkishyödykkeestä kertovaa kohtaa useilla ihmisillä, eika sen perusteella kyllä kukaan ole sanonut että auringonpaiste olisi julkishyödyke. turvallisuus ja vakaa rahan arvo sekä majakan signaali, nehän nyt ovat ihan selviä tapauksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8627
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4788
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4248
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3817
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3226
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3000
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2359
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2223
    Aihe