Ikkunatiivisteet

jammu

Ostin syksyllä veneen ja pitkin talvea on sitä
laiteltu ja varusteltu.Vene on ollut hallissa talven.Nyt sitten ensi kertaa vedettiin ulos vesisateeseen.Tein hytissä viimeisiä sähkötöitä ja huomasin,että lasin tiivisteen saumat vuotaa.Saattaa tulla muualtakin,kuin jatkosta.
Tiivisteet tuntuvat olevan aika hyvin paikoillaan.Jatkoissakaan ei isompaa rakoa ole.Vesi ei vaan pysy ulkopuolella.
Millä siis sais pitäväksi?Täytyykö uusia jokainen tiiviste vaiko onnistuuko tiivistys jollain aineella?

9

4432

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JRxxx

...tietysti yrittää tiivistysnesteellä nimeltä "Creeping crac cure". Venetarvikeliikkeet sen kyllä tuntevat ja yleisesti väittävät sitä ainoaksi pikkuvuotojen torjujaksi.
      Kiinnitystavasta ja tiivistysmenetelmästä riippuen tietysti voi yrittää UV-Sikaakin.

Kestävämpi tulos vaatii sitten tietysti ikkunoiden huolellisempaa läpikäyntiä ja kenties tiivisteiden uusimista, mutta näillä pikakonsteilla ehkä pelastaa jotenkuten tämän kesän :)

• hoituu

löytyy rauta kaupasta!!

• tpra

Soudalin butyylimassa "Butyryb", maksaa 4 euroa/tuubi. Ikkunoiden ei saa olla kovettuvaa.

• Matti A-25526

Oletan, että ikkunasi ovat kiinni ns. kiilakumilla, eli lasin reunaa kiertää paksuhko kumiprofiili, jossa olevaan uraan on lisäksi tungettu ohuempi kiilanauha.

Tuollainen viritys on vähän herkkä sille, ovatko lasi ja poka oikean paksuisia ko. profiilille. Minulla oli aiempi omistaja käyttänyt kuusimillisen lasin kumiprofiilia ja nelimillistä lasia, eikä niitä saanut millään pitämään. Lisäksi ne kumit kovettuvat ajan kanssa, eli jos niillä on jo ikää niin voi olla että elastisuus on sen verran mennyttä että saumat eivät painu enää tiiviisti umpeen.

Uutta kumiprofiilia myy ainakin Korja-Kumi Tampereella, mutta vain älyttömän pitkinä kokonaisina vyyhteinä (oliko se 50m?). Minä sellaista ostin ja nythän sitä yli jäänyttä on kellarikomeron nurkat väärällään. Sopii 6 mm lasille ja 10-12 mm seinämäpaksuudelle. Vastaile tähän jos haluat ostaa sopuhintaan.

• tiivistys

Kyllä nuo lasit näyttää olevan juuri tuolla tavalla kiinni.Ovat kyllä aika hyvin paikoillaan,mutta ei näköjään riittävästi kuitenkaan.Vesikin tulee yllättävän pienestä.
        Mitähän tuollainen tiivistenauha maksaisi?
        Jos uusis kaikki kuuden ikkunan nauhat.

• Finmar 510 Ht
        tiivistys kirjoitti:

Kyllä nuo lasit näyttää olevan juuri tuolla tavalla kiinni.Ovat kyllä aika hyvin paikoillaan,mutta ei näköjään riittävästi kuitenkaan.Vesikin tulee yllättävän pienestä.

maksaa noin 6 €/m Teollisuusetolassa. Kiriistyslista noin 0,60 €/m. Mitä enemmän ostat, itse ostin 11 m heti - 20 %, sitä halvemmalla saat...

Kannataa ilman muuta vaihtaa. Vaikka vanhat näyttäisivät olevan vielä kunnossa, on niiden tiiviys ihan varmasti kuitenkin mennyt.

• AriT
        Finmar 510 Ht kirjoitti:

maksaa noin 6 €/m Teollisuusetolassa. Kiriistyslista noin 0,60 €/m. Mitä enemmän ostat, itse ostin 11 m heti - 20 %, sitä halvemmalla saat...

Kannataa ilman muuta vaihtaa. Vaikka vanhat näyttäisivät olevan vielä kunnossa, on niiden tiiviys ihan varmasti kuitenkin mennyt.

Niin ja sitä kiilanauhaa ei kannata alkaa tunkea paikoilleen ilman asianomasita työkalua, lisäksi pieni määrä liukastetta (saippuavettä) helpottaa hommaa kummasti. Työkalun saanee samasta paikasta kuin kumitkin, siinä on kahvan päässä metallilangasta taivutettu kolmio, jonka keskeltä kiilanauha pujotetaan. Työkalua vetämällä ikkunalistan ura leviää ja kiila sujahtaa paikoilleen jouhevasti.

• Matti A-25526
        tiivistys kirjoitti:

Katsoitko jo paksuudet? Jos sinulla on lasin paksuus 6 mm ja seinämä 12 mm, sinulle sopii sama tavara kuin minulle. Katso http://www.korjakumi.fi/mp/db/file_library/x/IMG/10395/file/Muotonauhat108.pdf ja sieltä sivu 25, tuote numero 1082 363. Noin paksut seinämät on yleensä kait vain puuveneissä. Lasikuituinen hytin seinä tahtoo olla ohuempaa.

Tuon minun ostamani tavaran metrihinta on hinnastossa 11,74 euroa (oh yes se on todellakin metrin hinta eikä 25 m kiepin!!!) ja voit arvata että korpeaa kun sitä jäi aika tavalla yli. Saat vitosella metri, kiilanauha kaupan päälle. Ja se mitä AriT sanoo oikean työkalun käytöstä on 110-% totta. Ei ole ihan yksi eikä kaksi itserakentajaa kun on itkua tuhertaen kammennut kiilahihnaa uraan sormet verillä, kun taas sillä raudalla työ sujuu kuin se kuuluisa leikki. Itse sain raudan lainaksi joviaalilta lasimestarilta (Lasi-Laitsaari, Helsinki).

• Finmar 510 Ht
        AriT kirjoitti:

Niin ja sitä kiilanauhaa ei kannata alkaa tunkea paikoilleen ilman asianomasita työkalua, lisäksi pieni määrä liukastetta (saippuavettä) helpottaa hommaa kummasti. Työkalun saanee samasta paikasta kuin kumitkin, siinä on kahvan päässä metallilangasta taivutettu kolmio, jonka keskeltä kiilanauha pujotetaan. Työkalua vetämällä ikkunalistan ura leviää ja kiila sujahtaa paikoilleen jouhevasti.

saa kaikkein halvimmalla Biltemasta. Maksaa vain joku 3,50, ja oli todella hyvä apu listoja asennettaessa. Myös silikonispray toimii hyvin liukasteeena kiilalistaa asennettaessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4393
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      3015
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      46
      2918
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2703
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      340
      2651
    6. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2605
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2279
    8. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      2035
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1693
    10. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      2
      1683
    Aihe