PHOTOREADING

Kokemuksia ?

Onko kenelläkäänkokemuksia www.oivaoppi.fi sivuilla olevasta valokuvalukemisesta,jolla pitäisi päästä aivan uskomattomiin lukunopeuksiin vielä siten että ymmärtää lukemansakin.

Jotkin suomalaiset asiantuntijat ovat sitä mieltä,että käytänössä tällainen nopea tekstin oivaltaminen ilman varsinaista lukemista on mahdotonta. Photoreadingin edustustajat kuitenkin vetoavat kansainvälisiin tutkimuksiin,että tällainen opiskelu olisi käytännössä mahdollista.

Haluankin kysyä teiltä onko kenelläkkään teistä käytännönkokemuksia ko. opiskelelutekniikasta ja
onko siitä ollut hyötyä ?

Kiitos vastauksista !

7

1410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joe Joosua

      Osapuilleen rivi kerrallaan menee nykyään parhaimmillaan. Siitä pitäisi pikku hiljaa pystyä laajentamaan sitä kerralla hahmotettavaa aluetta.

      Se kuitenkin on ihan faktaa ettei tuolla tavalla mitään raskaampaa tekstiä voi ymmärtää. Se toimii ihan hyvin jossain Harold Robbins/David Eddings-tason tekstissä, mutta jos tekstissä on jotain teoreettista mikä vaatii miettimistä, niin silloin tuo pikalukeminen on aika hyödytöntä. Kyllähän tuolla tavalla pystyy nopeasti esim. jotain tenttiä varten opiskelemaan enemmänkin asiaa, mutta oppiminen jää todella pintapuoliseksi, eikä se todellakana korvaa sitä että miettii ja näkee vaivaa ymmärtääkseen mitä joku asiaa tarkoittaa tai miksi se on kuin on. Väitän kyllä että kun eteen pannaan teksiä jossa on paljon kovaa asiaa eikä se ole ihan valmiiksi pureskeltua niin kyllä silloin nuo photoreadingit sun muut on pelkkää pelleilyä.

      • Hidas lukija

        Olen paljon pohtinut lukutekniikoita ja kuullut myös tästä Photo Readingistä. En usko, että se sopisi kaikille. Ihmisten aivot toimivat yksilöllisesti, ja toisilla on erilaisia synnynnäisiä rakenteellisia eroja. Jotkut harvinaislaatuiset ihmiset pystyvät muitamaan ulkoa kokonaisia kirjoja vain yhden kerran lukemalla. Joillakin toisilla taas voi olla matemaattisia erityistaitoja, kuten kykyä laskea tietokoneen lailla vaikeita laskuja päässään. Minä olen käynyt yliopiston nopean lukemisen kursseilla, mutta en ole oppinut lukemaan nopeammin. Opin jo 5-vuotiaana lukemaan ja yliopistoonkin pääsin ensimmäisellä yrittämällä, joten hidas lukeminen ei johdu siitä, että olisin tyhmä. Minulla vain on "pitkät piuhat" ja kestää kauan, että aivot ymmärtävät lukemansa tekstin. Luen aina niin, että puhun tekstiä itselleni äänettömästi. Kun olen yrittänyt vain silmäillä tekstiä ilman "puhumista", ei tekstistä ole jäänyt mitään mieleen, vaikka olisin harjoitellut kyseistä tekniikkaa.

        Photo reading - toimii ehkä joillakin harvoilla ihmisillä, joilla on poikkeava aivorakenne, mutta ei läheskään kaikilla.


    • seonsakke

      Hei!

      Olen itse opiskellut PhotoReading-tekniikkaa vuodesta 2002 ja toiminut sen kouluttajana vuodesta 2004.

      Väistämättä olen ensin itse todentanut, että tekniikka toimii ja sitten nähnyt saman toistuvasti kurssilaisteni kohdalla. Muutamia näistä menestystarinoista voi lukea sivulta www.photoreading.fi sekä englanniksi sivulta www.photoreading.fi.

      Suomessa paras asiantuntemus nopeutetun oppimisen menetelmistä on uskoakseni Helsingin yliopiston erityispedagogiikan laitoksella. Heidän dosenttinsa Raimo Lindh, KT, kirjan "mielikuvaoppiminen" kirjoittaja toteaa PhotoReading-kirjaan antamassaan lainauksessa:

      ”PhotoReadingin vahvuuksia on monipuolinen ilmaisuaktivointi välittömässä lukemisen prosessissa. Tällä tavoin PhotoReading liittyy nopeutettuun oppimiseen (Accelerated Learning) ja mielikuvaoppimisen pedagogiikkaan. PhotoReadingia voi suositella opiskelu- ja asiatekstien sekä vaihtelevia lukutapoja vaativaan Internet-aineistojen lukemiseen.”

      Kirjoittaja "Joe Joosua" ymmärtääkseni sekoittaa PhotoReadingin pikalukemiseen. Olen kirjoittanut näiden eroista mm. sivulla http://www.photoreading.fi/photoread. Lisäksi asiasta on sivulla http://www.photoreading.fi/vastine.html, joka on Helsingin Sanomain mielipidesivulle kirjoittamani teksti asiasta. Tekstissä on viitteitä myös muihin lähteisiin.

      Kirjoittajan "Hidas Lukija" tekstiin vastatakseni, en tähän mennessä ole törmännyt henkilöön, joka ei olisi parantanut lukunopeuttaan menetelmän avulla. Kursseille on osallistunut myös oppimisvaikeuksia, mutta yhtä lailla hekin ovat saaneet loistavia tuloksia. Usein he ovatkin huomanneen tulokset herkimmin, sillä aiemmin lukeminen on ollut niin takkuilevaa.

      Sakari Turunen
      PhotoReading-valmentaja

    • cya-n

      Hei! Olen ylä-asteelainen Joensuusta ja huomenna luokkaamme tulee alan asiantuntija kertomaan juuri tästä Photoreading tekniikasta. Vietämme koko 7-tuntisen koulupäivän siis harjoitellen "photoriidausta". Olen innoissani tästä mahdollisuudesta ja toivon kovasti että siitä tulee olemaan myös hyötyä!

      • utsku

        Miten koit photoreading-päivän koulussasi? Oliko siitä sinulle apua ja kuinka paljon? Entä muille luokkalaisillesi?
        Mietin kurssille ilmoittautumista, mutta haluaisin ensin sinun kommentit.


      • cya-n
        utsku kirjoitti:

        Miten koit photoreading-päivän koulussasi? Oliko siitä sinulle apua ja kuinka paljon? Entä muille luokkalaisillesi?
        Mietin kurssille ilmoittautumista, mutta haluaisin ensin sinun kommentit.

        Photoreading-päivästä oli apua, ja omaksuin tekniikan nopeasti. Suosittelen kurssilla käymistä sillä se auttaa materiaalien lukua huomattavasti !


    • Anonyymi

      Koko ajatus tuntuu vaatenmieliseltä. En minä ainakaan halua nopeuttaa lukemista yhtään, vaan nauttia siitä ja ottaa siitä kaiken irti. Aivan varmasti joku osa-alue kärsii jos lukemista nopeuttaa, ei siinä ehdi samalla ajatella mitään itse eikä pohtia asioita rauhassa eikä käydä vuoropuhelua kirjan kanssa. Aivan varmasti jää vähemmän asioita mieleen jos kiirehtii

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe