Apua maatilan perustamiseen

Maatilalle tahtova tyttö91

Elikkä, haluaisimme yhden kaverini kanssa perustaa "isona" maatilan.Olemme kuitenkin ihan pihalla siihen liittyvistä seikoista... Mitä siis pitäisi ottaa huomioon? Tarvitaanko esim. lehmien ja vuohien pitoon ja niiden maitotuotteiden myymiseen jokin koulutus? Entä tietääkö joku kokemuksesta, että jos olisi vaikkapa 8 hevosta, 3 lehmää, 3vuohta, 2kissaa ja 8 koiraa, niin jäisikö siinä ollenkaan vapaa-aikaa? Kiitos kovasti kaikille, jotka tähän vastaavat!

8

1842

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensimmäiseksi

ne tuottamattomat elukat pois,koirat ja kissat.Miksi niitä turhaan pitää,eihän sellaiset ole kuin pitkä miinus tilissä?

• mutta mutta

Ihan hyvä juttu, oletko varma että kaksi kissa riittää ...

Sitten parikymmentä lammasta vielä lisäksi niin hyvin menee.

• polle

joo oon sitä mieltä että kaksi kissaa riittää ihan helposti..ja eihä ne tuota mitää ettei kannata pitää paljoo kissoi eikä koiria..
        hyvää kesää=)

• polle

moi sä maalla viihtyvä =)
      Mulla on kokemuksia maalla asumisest ku meijä perheellä on maatila...
      meillä on yli 100 lehmää,sonnia ja vasikkaa yhteensä,sit meil on shettlanninponi (säkä n.107cm)sit meil on kaks Bordercollie koiraa,ja akvaario. jos sä haluut perustaa maatilan isona niin sun kannattaa ottaa enemmänki eläimiä ku vaa 3 lehmää se ei oo tuottoisaa ota edes 50 tai jotain,on mulla kokemuksia että jossain maatilalla on mennyt jo konkurssiin ku on vähän lehmiä. joo toi 8 heppaa kuulostaa hyvältä mut ÄLÄ ota 8 koiraa riittää helposti kaksi tai kolme.joo ja kolme vuohee on iha kiva summa.mut kyllä sä voit ottaa sisä ja/tai tallikissoja. ota mielummin iso kun pieni maatila.sun kannattais mennä OPISKELEE MAATALOUSLOMITTAJAKSI se on lähinnä lehmien,heppojen,ja muitten maatila eläinten hoitoo.mun äiti on maatalouslomittajaksi opiskellu ja isäkin on =)
      sun pitää ottaa huomioon ensinnäkin: sä ja sun kaverin PITÄÄ hommata hevosille talli ja lehmille,vuohille navetta jos teille tulee n.8heppaa.hepat ei paljoo viihdy navetas. jos sä ja sun kaveri opiskelette maatalouslomittajaksi TAI maanviljeliäksi niin sitten saatte lehmille,vuohille, hevosille heinät ja kaurat jne..tehän voisitte perustaa ratsastustallin!! kyllä kannattaa tulla maatalouslomittajaksi/maanviljeliäksi. ei tää niin vaikeet oo miltä kuulostaa..tehän voisitte ottaa vaik 10 kanaa niin saatte kanamunia ilmaseks..eli teille on tulossa lypsykarjaa niin pitää olla kunnon lypsuykoneet jos teillä on paljon lehmiä (OTTAKAA ihmeessä enemmän) en halua että meette konkurssii.kyllä vapaa aikaa on jos meinaatte tehä työtä tallilla ja navetassa. nyt vaan ettii tietoo netistä. kysy mult lisää niin osaan sitten opastaa lisää..oon muutes ite kanssa 15 vuotias ja asun maalla :)

VASTAILE MULLE:)

• ilmaiseksi?

Kerrohan miten ne kanat munii ilmaiseks?
        Kyllä meidän kanat maksoi aika paljon ja syövätkin mahdottoman määrän rehua ja se ei ole ilmaista. :(

• Farmi

Jossain oli semmonen simulaattori peli millä voi harjotella maatilan pitoa! Kannattais varmaan vähän kokeilla niin tietää onko mukavaa. On kuitenkin aika ikävä niille lehmille ja kanoille jos joutuvat vaihtaa navettaa jos huomaa ettei ookkaa hyvä homma.

• mieltä

Samaa mieltä olen pollen kanssa. Eli enemmän eläimiä, jos meinaatte tuolla elää. Tai sitten omien kotieläintuotteiden jatkojalostusta tms. Vaihtoehto on myös, että käytte muualla töissä ja hoidatte eläimiä harrastuksenanne.

Jos aiotte päätoimisiksi viljelijöiksi, niin mielestäni kannattaa erikoistua yhteen eläinlajiin ja pitää muita harrastusmielessä. Tuotantosuuntana voisi siis olla maidontuotanto lehmillä tai vuohilla, naudanlihantuotanto tai hevostalous (esim. ratsastus-/ravitalli). Sopiva eläinmäärä riippuu monesta asiasta, mutta jos rakennatte esim. uuden navetan, ei nykyään kannata rakentaa pienempää kuin 50 lypsävän navetta.

Uusissa rakennuksissa monet raskaat työt saadaan koneellistettua ja jopa automatisoitua. Niinpä 50 lehmän hoitamiseen nykyaikaisessa navetassa ei välttämättä kulu juurikaan enempää aikaa kuin 3 lehmän hoitamiseen vanhanaikaisessa käsityövaltaisessa navetassa. Se, miten paljon jää vapaa-aikaa, riippuu paljon juuri koneellistamisesta ja automatisoinnista. Mahdollista on myös saada lomittaja hoitamaan eläimiä siksi aikaa, kun itse on lomalla. Ja monet ovat palkanneet ihan oman karjanhoitajankin. Hyviä karjanhoitajia on vaan nykyään aika vaikea saada, kun maatalous ei kiinnosta kovinkaan monia.

Suosittelen maatalousalan koulutusta, jos olette tosissanne ryhtymässä maanviljelijöiksi. Mahdollisia ovat esim. perustutkinto ammattikoulussa ja sen tai lukion jälkeen maatalousalan opinnot ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa. Jos haluaa käytännön osaamista, eikä ole aikaisempaa kokemusta maatalousalasta, on paras vaihtoehto melkeinpä sellainen, että menette oppisopimuksella karjanhoitajiksi tai maatalouslomittajiksi. Oppisopimuskoulutuksessa ollaan oikeasti töissä esim. jollain tilalla tai kunnan maatalouslomittajana ja käydään välillä opiskelemassa teoriaa koulussa.

Itselleni maatalousala oli jonkin verran tuttu jo lapsesta (vanhemmat sivutoimisia viljelijöitä). Aloitin menemällä lypsykarjatilalle kesätöihin ollessani yläasteella. Sitten työskentelin maataloustyöntekijänä yksityisellä maatilalla ja myöhemmin kunnalla maatalouslomittajana. Maatalouslomittajana työskennellessäni suoritin karjatalouden ammattitutkinnon työn ohessa. Koulua (lähiopetusta) oli pari päivää kuukaudessa ja muut ajat olin töissä. Kurssi kesti vuoden ja samalla kurssilla oli myös monia oppisopimuslaisia. Tuosta kurssista ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Siellä oli sekä teoriaa että käytännön opetusta ja osaaminen testattiin sekä teoria-, että näyttökokeilla, joissa piti tehdä jotain työtä ja sitä oli arvioimassa opettajia, työelämän edustajia ym.

Siinä jotain. Näin ulkopuolisena on mahdotonta neuvoa mitään yksityiskohtaisemmin, kun ei ole tietoa esim. aikaisemmasta osaamisestanne tai siitä, onko teillä tiedossa joku tietty maatila, jolla haluaisitte eläimiä alkaa pitämään. Kaikki riippuu niin monesta asiasta. Uskon, että kun hankitte vähitellen asioista tietoa, teille selviää, mitä haluatte "isona" tehdä ja mikä on kannattavaa ja järkevää niissä puitteissa, mitkä teillä on.

• haave ammatiksi

Maatilan perustaminen vaatii paljon työtä ja kärsivällisyyttä. Työt eivät todellakaan lopu siihen, että saat tilat eläimiä varten kuntoon, siitä se vasta alkaa. Maatalous on yrittämistä, joka vaatii työtä 24h/vrk./vko. Lomaa ei löydy jos ette löydä tilallenne lomittajaa. Lomittajakin tietenkin vaatii palkkansa. Ja peltojen viljely vie aikaa sekä rahaa, siinä ollaan myös säiden armoilla.

Itsekin toivon aloittavani nyt opiskelun alalla, koulunhan tämä työ vaatii siinä missä muutkin alat. Voitte aloittaa ammattikoulusta tai ammattikorkeakoulusta, mutta jokin koulu on käytävä, ellette ole asuneet ikäänne maatilalla ja oppineet työhön sitä kautta. Myös aikuiskoulutus on mahdollista yli 20-vuotiaille.

Ala on varmasti palkitseva ja luonnonläheinen. Eläinten parissa puuhaminen on ihanaa ja omalla tavallaan rentouttavaa. Helppoa se ei varmasti ole. Itse haaveilen samasta alasta, toivottavasti saatte haaveilemanne tilan. Mutta kertomillasi eläinmäärillä ei tilaa perusteta jos niistä pitäisi elanto irrota. Alku vaatii suuret investoinnit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe