selkäydinneste

nukutuksessa?

onko siis mahdollista tehdä nukutuksessa?
vai saako kunnon kivun estolääkityksen puudutuksessa?
kunnon kipu ja neulakammo kun on..

17

8807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mäsätapaus

      En tiedä lohduttaako, mutta itsellä tuo ei kyllä sattunut yhtään. Ts. suunnilleen saman, kuin verikoe, joka nyt ei mielestäni tunnu yhtään.

      Nukutukseen ei kannata lähteä, siitä on taatusti enemmän haittaa ja kurjempi olo, mutta kannattaa pyytä rauhottava lääkitys toimenpiteen ajaksi, jos tuollaisia kammoja on. Silloin ei todellakaan haittaa vaikka jalkaa leikattaisiin irti :)

      Tsemppiä!

      • tehtiin

        joo siis eilen tehtiin minulle sellainen,en osannu pelätä sitä mutta ei sattunu myöskään,tuntu häijyltä hetken,mutta ei pitkään.
        päänsärkyä pelkäsin/pelkään eniten. eilinen ja tää nyt sairaslomalla,kun en halunnu enempää saikkua.mutta hyvin se menee.


    • ainakaan

      tehty sitä nukutuksessa, vaikka on kova neulakammo ja neuron kanssa asiasta keskustelin.

      Suoraan sanottuna pelkäsin henkeni edestä toimenpidettä.
      Sain "vain" rauhoittavaa lääkettä ja MUKA puudutus piikin selkään (punktoiminen kuitenkin sattu ihan v*tusti)ja sitten pari kolme epäonnistunutta punktoimisyritystä (yksi osui jotenkin hermoon, sillä seurauksessa että jalassa vihloi erittäin ikävästi), kunnes toinen lääkäri tuli tekemään toimenpiteen.

      Jumalaton päänsärky tuli kaveriksi, siihen sitten sain veripaikan, joka tehtiin kevyessä nukutuksessa. Mutta se kipu sen jälkeen kun tunto palasi...ei kiva.
      Ikinä en enää moiseen suostu.
      Muutenkin kyseisssä sairaalassa hoitajat kohtelivat minua kuin halpaa makkaraa.Pitivät "tyhjän marisijana" kun pyysin veripaikkaa...

      Mut onnea vaan sulle siihen toimenpiteeseen.

      • killi

        Kyllä se toimenpide riippuu paljon siitä kuka sen otta...joiltain se käy ihan rutiinilla, mutta jotkut tökkii moneen kertaan ennekö onnistuu ja uskallan väittää ettei se kenellekkään ole mikään mukava toimenpide...


      • samaa mieltä
        killi kirjoitti:

        Kyllä se toimenpide riippuu paljon siitä kuka sen otta...joiltain se käy ihan rutiinilla, mutta jotkut tökkii moneen kertaan ennekö onnistuu ja uskallan väittää ettei se kenellekkään ole mikään mukava toimenpide...

        että riippuu tekijästä, minulle yritettiin monta kertaa,aina epäonnistui, ja sanoin, että saa riittää..menin viikon päästä uudelleen, sain esilääkityksen rauhoittavan, ja toinen lääkäri teki, onnistui kerralla, eikä yhtään sattunut..


      • tyrn
        killi kirjoitti:

        Kyllä se toimenpide riippuu paljon siitä kuka sen otta...joiltain se käy ihan rutiinilla, mutta jotkut tökkii moneen kertaan ennekö onnistuu ja uskallan väittää ettei se kenellekkään ole mikään mukava toimenpide...

        Juu niin riippuu. Vielä enemmän se riippuu potilaasta. Anatomialla, painolla ja selällä on merkitystä. Eniten vaikuttaa se, saadaanko se potilas oikeaan asentoon. Jos oikein jännittää ja aina lähtee pakoon sitä neulaa suoristamalla selkäänsä, niin vaatii enempi yrityksiä. Sen takia se rauhoittava ennen tmpdttä
        on paikallaan myös.


      • itkin,kirosin ja rääyin

        Sama juttu.. Neljännellä sisää. Kuulin ku lääkäri puhu äitil et se raapas jotain lihasta. Sain onneks viiko kotikipulomaa. Särki niin paljon pää et pyörryin 2x


    • Neulakammoinen

      Kyllä pelotti paljon etukäteen, vedet oli mulla kyllä silmissä koko toimenpiteen ajan ja jännitys kova mutta sikiöasennossa vaan liikkumatta toimenpiteen ajan ni se siitä, ei tullut mitään jälkioireita päänsärkyä eikä kipuja mutta olin saikulla viikon toimenpiteen jälkeen.

      • kävikin sitten

        melkoisen hyvä tuuri! Multa ei meinattu saada millään sitä likvoria otettua, lääkärikin vaihtui operaation aikana.Teki kyllä kipeetä!
        Töihinkin jouduin vielä samana päivänä, piti vaan välttää nostamista.
        Seuraavana aamuna veripaikka laitettiin...


    • juuri näin.

      kävin äsken näytteen otossa. ei sattunut yhtään.

    • veripaikka

      Neurologi yritti ottaa naytetta ensin kolme kertaa onnistumatta, ei vain saanut neulaa oikeaan paikkaan ja naytetta tulemaan. Ei se sattunut, etukateisjannitys vain sai hikoilemaan. Lopulta lahetti minut radiologille missa saivat naytteen ekalla kerralla. Kivuton toimenpide mutta jalkikateen iski armoton paansarky mihin tarvittiin veripaikkaa.

      • Vaaka-asento

        Samanlaisia kokemuksia, mutta se veripakkakaan ei auttanut päänsärkyyn. Muutama päivä ja se meni ohi. Kipuhan on kova, mutta vaaka-asennossa kipua ei ole ollenkaan. Kun rupesin pitkälleni, niin kipu hävisi heti.


    • eisesatu

      Itellä kyseinen toimenpide sattu niin maan perusteellisesti. Jalat tärisi ja vapisi ja huuto kuulu kaikkialle sairaalan osastoja. Itkuhan siinä tuli, ottaen huomioon, että olin 10-vuotias. Ja tää tehtiin yöllä 12-1 aikaan. Jälkiseurauksena puolenvuorokauden/vuorokauden viiveellä aivan käsittämätön pääkipu. Tuntu että pää ois jääny johonki väliin ja täyty vaan painaa tyynyllä päätä ja koittaa nukkua, mutta ei auttanut ja takaisin sairaalaan. Tuli sitä oksennettuaki ja kyllä se siitä sitten olo parani. Toivottavasti enää ikkää tällasta.

    • Ei pelotella

      Mulla otettu pari kertaa likvornäyte. Ekalla kerralla puudutettiin ja puudutuspiikin pistäminen tuntui, näytteenotto ei. Toisella kertaa valitsin itse näytteenoton ilmanpuudutuspiikkiä ja sillä kertaa tuntui vielä vähemmän.

    • Nipistys.

      Kaksi kertaa otettu, toisella kerralla olin tajuton. Toisella kerralla jännitin ihan tajuttomasti. Hymyilin kuitenkin ja olin kuin ei mitään tapahtuisi. Kiitin ja lähdin. Tuntui vain pikkasen loppupäivä oli kuin olisi nuppineula selässä ei muuta.

    • Floora

      Kivun kokeminen on hyvinkin henkilökohtaista.
      Pelkäsin kuollakseni ko. toimenpidettä, mutta asiansa osaavan hoitajan ja lääkärin kanssa homma sujui hienosti, ilman mitään muuta kipua kuin pienen pieni pistoksen tunutu kun neula laitettiin.
      Kerro hyvissäajoin hoitajalle että pelkäät, niin saat rauhoittavan ja asia sujuu, juttele hoitajalle ihan muusta asiasta toimenpiteen aikana ja ainakin minua pidettiin ihan kädestä kiinni koska jännitin niin paljon että tärisin, rauhoittava auttoi kuitenkin jopa rentoutumaan tapahtuman ajaksi.
      Jaksamista ja hyvää loppukesää sinulle.

    • lekurilii

      Minulla oli tosi huono kokemus, lähinnä johtui lääkäristä. Tai siis, lääkäri sanoi, että minun pitää olla istuma asennossa selkä kyyryssä, koska se on paras asento tähän hommaan. Asento tuntui tosi hankalalta ja kysyin enkö voisi olla kyljellään, en. Eka pisto ei onnistunut tai oli liian pieni neula kuulemma ettei saanut nestettä tulemaan. Se pisto tuntui todella pahalle, ihankuin olisi nikamia revitty erilleen :/ sitten pisti toisen kerran ja meni taas pieleen. Sitten oli pakko heittäytyä kyljellee, koska selkä kramppasi, olin tosi hajalla ja itketti ja selkään sattui kovasti. SItten lääkäri myöntyi että koitetaan kylkiasennosta. Noh, sehän onnistui heti! Eikä loppupelissä tuntunut pahalle verrattuna niihin edelliseen 2 pistoon. Eli, jos se vain onnistuu ja on osaava lääkäri niin ei ole paha juttu. Päänsärkyä ei tullut ihme kyllä, kammo kylläkin :/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8955
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1257
    Aihe