Tuskallinen taiveihottuma

Hermot lopussa

Eli mulla on ollu taiveihotttumaa jo kaksi vuotta ja se ei lähde millään pois. oon kokeillu perusrasvoja, akkojen naama rasvoja, resepti voiteita ja jopa akne antibiotteja joiden on tarkoitus poistaa ihottumaa. Pesuaineet on vaihdettu allergisille tarkotetteuihin. Aina kun ihottuma näyttää paranevan niin sitten tulee v*tun kova kutina ja mun on pakko raapia ja sitte on ihottuma verillä ja taas rasvaamaan.

Tää on mulle tosi tuskallista koska en voi käydä uimahallissa siksi että ihottuma on törkeen näkönen, en voi käyttää kohta enää sortseja koska se leviää yli polvien, en voi käyttää tavallisia alushousuja vaan boxereita koska tavalliset porautuu taipeeseen, käveleminen on silloin kun ihottuma on verillä niin tosi vaikeaa, kutina on lisääntynyt rajusti, seudulle tulee aivan mielettömiä paukamia ja vaikka mitä haittoja joita en ny muista. Lääkäriin kun menin ni heti kysyttiin yhdyntä kokemuksista ja vaikka mistä (en oo ollu viel yhdynnässä) se lääkäri ei oikein tajunnnu ja käski vaa rasvata ihoa säännöllisesti ja vielä määräs niitä antibiotteja joita käytetään jonku ihme sukupuolitaudin hoitoon ja aknen. Tää alkaaa olla jo liikaa.

En voi käydä uimarannoilla ja hävettää jo käydä mökilläkin ku kaikki tuijottaa. Ihotautilääkäreihin on sairaat jonot ja rahaa on menny kaiken maailman hoitojuttuihin jo muutenkin.Yöt menee suunnillee raapimiseen(en voi lopetta ja rasvat ei auta. Äiti yrittää viel huomenna saaha ihotautiääkäriin yhteyttä. Ihottuma on jo levinnyt genitaalialueelle (tosi pahasti) ja se tuntuu leviävän joka viikko yhä enemmän.

Tekis mieli raasta koko saastunut iho pois. Kaiken lisäksi kuumilla säillä rasvat rupee haisee ja housut on pestävä joka päivä. Nyt alkaa näkyä jo ihottumaa jalkaterässä ja se kutiaa kauheesti ja oon raapinu senkin jo pahasti.

Siis mikä ny avuksi? Onko kellään kokemuksia? Onko tää jotai atooppista tai sienen aiheuttamaa ihottumaa? Mitä mun kannattaa tehä? Kesä on jo muutenkin piloilla ja ihottuma pahenee. Meen kohta parkuu keskussairaalan ovelle että rupeisivat tutkii.

11

19406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Malla

      ...minkä näköistä ja lajista, joten melkoista arvauspeliä "diagnoosin" teko on. Sano nyt edes mitä se lääkäri sanoi ja minkälaisia voiteita antoi, että olisi edes vähän vihiä, mistä on kyse.

      Onko se uusi ihottuma-alue samanlaista ihottumaa kuin taipeissa on ollut? Löytyykö vaikkapa esim. tuosta Suhosen kuvagalleriasta tutun näköistä "tautia":

      http://www.ihotaudit.net/kartta.htm

      Vihjeenä sanoisin, että jos sulla on jotain atopian kaltaista ihottumaa niin usein perusvoiteen laittaminen varsinkin kuumalla saa aikaan hemmetinmoisen kutinan. Jos sinulla on vetinen ihottuma, älä tunge siihen paksua rasvaa, vaan laimenna sitä vedellä = levitä rasvat märillä käsillä.

      Itse tohtoroin itseäni pitkillä viileillä suihkuilla (bakteerit huuhtoutuvat samalla), kosteilla kylmillä kääreillä ja käsidesillä eli desinfektiohuuhteella, jota saa ostaa apteekista tai jopa ruokakaupasta eikä maksa paljon ja kutina lähtee satavarmasti. Ensin voi kirvellä pikaisen hetken, jos on rikkonainen iho, mutta ah mikä ihana autuus laskeutuu iholle sen jälkeen... Eikä kirvele niin paljon, jos kastelee ensin esim. pumpulilapun ja sitten siihen pikkutilkkanen ainetta, jolla sitten pyyhkäistään ongelmakohtaa.

      • Hermot

        No se lääkäri tuntu olevan ihan pihalla. Käski laittaa vaa jotai aqualan L voidetta ja pestä huolellisesti aluetta ja sen antibiotin nimee en muista mut joku tercyl tai en muista. Ei tuolt galleriasta jaksa ehtii kaikkia. Joku noista atooppisista kyl melkei näyttää samalta mut ei iha. se on sellasta että se koko alue on punanen ja siinä on punasia läiskiä ja joskus näppylöitä. Taipeet on iha kuluneet, joteki iha ku iho ois ohentunu tai revenny. Johtuu vissii hydrokortisoonista(ny muistan tätä se lääkäri määräs myös) Se uusi ihottuma tuli joskus keväällä ku menin paljas jaloin tallustelee ulos nurmelle. Sellasta punasta ja kuivaa. Ei vielä samanlaista ku taipeessa. Lääkäri sano vaa että normaalia taiveihottumaa, mut ei kyl tunnu siltä.


      • Malla
        Hermot kirjoitti:

        No se lääkäri tuntu olevan ihan pihalla. Käski laittaa vaa jotai aqualan L voidetta ja pestä huolellisesti aluetta ja sen antibiotin nimee en muista mut joku tercyl tai en muista. Ei tuolt galleriasta jaksa ehtii kaikkia. Joku noista atooppisista kyl melkei näyttää samalta mut ei iha. se on sellasta että se koko alue on punanen ja siinä on punasia läiskiä ja joskus näppylöitä. Taipeet on iha kuluneet, joteki iha ku iho ois ohentunu tai revenny. Johtuu vissii hydrokortisoonista(ny muistan tätä se lääkäri määräs myös) Se uusi ihottuma tuli joskus keväällä ku menin paljas jaloin tallustelee ulos nurmelle. Sellasta punasta ja kuivaa. Ei vielä samanlaista ku taipeessa. Lääkäri sano vaa että normaalia taiveihottumaa, mut ei kyl tunnu siltä.

        ...ihan atooppistakin ihottumaa sen kun on tapana leivitäkin yks kaks kun sille päälle sattuu. Jos sulla sitä on, mikä on kuvauksesi perusteella mahdollista, lääkäri ei ollut sillei pihalla että tuo, miten se käski sun hoitaa sitä ihottumaa, on kyllä asiallista oireen mukaista hoitoa. Ja oireen mukainen (eikös olekin hiton hieno sana)hoito ei ole välttämättä parantavaa hoitoa. Parantavassa hoidossa nuo keinot eivät usein riitä.

        Kun atopia puhkee tai alkaa levitä, on asiallista antaa lääkekuuri hillitsemään ja lopettamaan tulehduskierre heti alkuunsa. Se voi monesti auttaa, mutta sulla ei.

        Sitten tuo pesu on erittäin TÄRKEÄ, koska se poistaa niitä bakteereja ym. tulehduksen aiheuttajia iholta ja samalla kuivattaa ihottumaa hilseilemään pois. Sanotaan, että tulehtunutta kohtaa pitäisi suihkutella muistaakseni jopa 15 - 20 minuuttia kerralla. Vesi vanhin voitehista tässäkin...

        Ja rasvaus: mainitsemasi rasva on hyvä perusvoide atooppiseen ihottumaan ja erittäin hyvä näin kesällä, koska on melko kevyt. Sillä voit pestä saippuan tapaan sitä ihottumakohtaa ja suihkun lopuksi märällä kädellä sipaista ihottumalle. Mutta ei paljon kerralla.

        Kokemuksesta voin sanoa, että kortisonin kyllästämä ja hiertynyt taive näyttää just tuolta kuin kerroit. Se korttari sun pitäisi saada jäähylle, jalkataipeessa kun on erittäin ohut iho ja se hikoaa helposti, hautuu.

        Sienien ym. eliöiden poissulkemiseksi siitä sun ihottumasta pitäisi ottaa näyte.

        Ala nyt ensi hätään antaa sille ihottumallesi lääkärin määräämiä hoitoja, keskity siihen koko tarmollasi, älä lepsuile. Taputtele taipeet suihkun jälkeen hyvin puhtaalla pyyhkeellä ja pidä ne hiestä kuivana.

        Käsidesiä kannattaa ostaa kutinaan ensihoitona ja se saattaa auttaa siihen ihottumaankin, kuivaan käsi-ihottumaan se ainakin puree hyvin. Apteekista saa myös steriilejä haavataitoksia ja ihoteippiä, joita sun ehkä kannattaa panna sen taipeen suojaksi ohut hengittävä kerros, ettei se hiestä ja hankauksesta riekaleeksi hierry.

        Sun pitää jaksaa panostaa nyt itses hoitoo...


      • Hermo
        Malla kirjoitti:

        ...ihan atooppistakin ihottumaa sen kun on tapana leivitäkin yks kaks kun sille päälle sattuu. Jos sulla sitä on, mikä on kuvauksesi perusteella mahdollista, lääkäri ei ollut sillei pihalla että tuo, miten se käski sun hoitaa sitä ihottumaa, on kyllä asiallista oireen mukaista hoitoa. Ja oireen mukainen (eikös olekin hiton hieno sana)hoito ei ole välttämättä parantavaa hoitoa. Parantavassa hoidossa nuo keinot eivät usein riitä.

        Kun atopia puhkee tai alkaa levitä, on asiallista antaa lääkekuuri hillitsemään ja lopettamaan tulehduskierre heti alkuunsa. Se voi monesti auttaa, mutta sulla ei.

        Sitten tuo pesu on erittäin TÄRKEÄ, koska se poistaa niitä bakteereja ym. tulehduksen aiheuttajia iholta ja samalla kuivattaa ihottumaa hilseilemään pois. Sanotaan, että tulehtunutta kohtaa pitäisi suihkutella muistaakseni jopa 15 - 20 minuuttia kerralla. Vesi vanhin voitehista tässäkin...

        Ja rasvaus: mainitsemasi rasva on hyvä perusvoide atooppiseen ihottumaan ja erittäin hyvä näin kesällä, koska on melko kevyt. Sillä voit pestä saippuan tapaan sitä ihottumakohtaa ja suihkun lopuksi märällä kädellä sipaista ihottumalle. Mutta ei paljon kerralla.

        Kokemuksesta voin sanoa, että kortisonin kyllästämä ja hiertynyt taive näyttää just tuolta kuin kerroit. Se korttari sun pitäisi saada jäähylle, jalkataipeessa kun on erittäin ohut iho ja se hikoaa helposti, hautuu.

        Sienien ym. eliöiden poissulkemiseksi siitä sun ihottumasta pitäisi ottaa näyte.

        Ala nyt ensi hätään antaa sille ihottumallesi lääkärin määräämiä hoitoja, keskity siihen koko tarmollasi, älä lepsuile. Taputtele taipeet suihkun jälkeen hyvin puhtaalla pyyhkeellä ja pidä ne hiestä kuivana.

        Käsidesiä kannattaa ostaa kutinaan ensihoitona ja se saattaa auttaa siihen ihottumaankin, kuivaan käsi-ihottumaan se ainakin puree hyvin. Apteekista saa myös steriilejä haavataitoksia ja ihoteippiä, joita sun ehkä kannattaa panna sen taipeen suojaksi ohut hengittävä kerros, ettei se hiestä ja hankauksesta riekaleeksi hierry.

        Sun pitää jaksaa panostaa nyt itses hoitoo...

        Juu tietenkin se voi olla atooppista. Lääkärin puheet kaikenlaisista diagnoosesita tuntui vain siltä että hän ei oikein tajunnut mitään mutta jos hän sitten kerta antoi oikeat ohjeet niin kai hän sitten tietää. Oon noudattanukki niitä ohjeita ku ei tässä muuhunkaan voi luottaa. Ihotautilääkäriin meen ens viikol. Onko järvessä uimisesta haittaa tai hyötyä tölle ihottumalle? Ainiin Diprosalicia (tosi rasvanen salva) määräs tänään terveyskeskuslääkäri joka sano että parempi mennä ihotautilääk. varmistamaan diagnoosi joka voi olla hyvnki jotai atooppista mut määräs tätä ny aluks. On muute kutina loppunu sen takia ja iho silottui mutta jälkiä näkyy vaikka kipee ei oo. Mut silti meen ihotautilääkäriin. Voin samalla pyytää kunnon läkkeet mun akneen joka myös on alknanu levitä. Mä näytän kohta ihan kauheelta kaikkine ihottumine ja finneine.


      • Malla
        Hermo kirjoitti:

        Juu tietenkin se voi olla atooppista. Lääkärin puheet kaikenlaisista diagnoosesita tuntui vain siltä että hän ei oikein tajunnut mitään mutta jos hän sitten kerta antoi oikeat ohjeet niin kai hän sitten tietää. Oon noudattanukki niitä ohjeita ku ei tässä muuhunkaan voi luottaa. Ihotautilääkäriin meen ens viikol. Onko järvessä uimisesta haittaa tai hyötyä tölle ihottumalle? Ainiin Diprosalicia (tosi rasvanen salva) määräs tänään terveyskeskuslääkäri joka sano että parempi mennä ihotautilääk. varmistamaan diagnoosi joka voi olla hyvnki jotai atooppista mut määräs tätä ny aluks. On muute kutina loppunu sen takia ja iho silottui mutta jälkiä näkyy vaikka kipee ei oo. Mut silti meen ihotautilääkäriin. Voin samalla pyytää kunnon läkkeet mun akneen joka myös on alknanu levitä. Mä näytän kohta ihan kauheelta kaikkine ihottumine ja finneine.

        ...ihotautilääkärille ja mene ihmeessä sille.

        Tuo salva näyttää olevan kunnon lääkesalvaa, jota käytetään tuoteselosteen mukaan yleensä melko vaikeisiin ihon sairauksiin, tulehduksiin ja allergioihin. Siinä on näkemä salisyylihappoa, joka estää bakteerien ja sienten kasvua ja estää ihottuman infektoitumasta sekä lisäksi jotain beetametasonia, joka on kortisonijohdos. Se auttaa myös kutinaan.

        Se salva ei ole siis perusvoide, joten sillä ei saa läträtä, eikä käyttää pitkäaikaisesti. Lue tuoteseloste, siinä on paljon huomioon otettavaa asiaa.

        Minä en enää nykyisin mene minnekään avoveteen, jos mulla on iho auki. Siinä on riski saada vedestä jokin bakteerin tai muun röpötti. Ja mätäkuu vielä nyt.

        Atooppiselle iholle on yleensä hyötyä merivedestä se kun on suolaista, tappaa bakteereita ja kuivattaa ihottumaa. Suolavettä voi tehdä itsekin, ei ole pakko mereen mennä. Ja aurinko on mannaa, pikkuriikkisen kerrallaan otettuna, ohut ja vaurioitunut iho palaa helposti.

        Nää ihotaudit ovat ikäviä. Niiden kanssa pitää vaan oppia elämään. Nykyisin on hyviä lääkkeitä oireen mukaiseen hoitoon ja parantavaankin, mutta pitää lyödä iso, iso tukku euroo pöytään. Käsittääkseni akne menee monella ohi itsestään. Tsemppiä!


      • Oli syy
        Malla kirjoitti:

        ...ihotautilääkärille ja mene ihmeessä sille.

        Tuo salva näyttää olevan kunnon lääkesalvaa, jota käytetään tuoteselosteen mukaan yleensä melko vaikeisiin ihon sairauksiin, tulehduksiin ja allergioihin. Siinä on näkemä salisyylihappoa, joka estää bakteerien ja sienten kasvua ja estää ihottuman infektoitumasta sekä lisäksi jotain beetametasonia, joka on kortisonijohdos. Se auttaa myös kutinaan.

        Se salva ei ole siis perusvoide, joten sillä ei saa läträtä, eikä käyttää pitkäaikaisesti. Lue tuoteseloste, siinä on paljon huomioon otettavaa asiaa.

        Minä en enää nykyisin mene minnekään avoveteen, jos mulla on iho auki. Siinä on riski saada vedestä jokin bakteerin tai muun röpötti. Ja mätäkuu vielä nyt.

        Atooppiselle iholle on yleensä hyötyä merivedestä se kun on suolaista, tappaa bakteereita ja kuivattaa ihottumaa. Suolavettä voi tehdä itsekin, ei ole pakko mereen mennä. Ja aurinko on mannaa, pikkuriikkisen kerrallaan otettuna, ohut ja vaurioitunut iho palaa helposti.

        Nää ihotaudit ovat ikäviä. Niiden kanssa pitää vaan oppia elämään. Nykyisin on hyviä lääkkeitä oireen mukaiseen hoitoon ja parantavaankin, mutta pitää lyödä iso, iso tukku euroo pöytään. Käsittääkseni akne menee monella ohi itsestään. Tsemppiä!

        Mistäköhän mä tän sienen olen mahdollisesti voinut saada? entä miten nää jäljet lähtee pois kun sieni on tapettu? Lääkäri varoittelikin niistä mutta ei sanonut että lähtisivätkö ne pois?


      • .......
        Oli syy kirjoitti:

        Mistäköhän mä tän sienen olen mahdollisesti voinut saada? entä miten nää jäljet lähtee pois kun sieni on tapettu? Lääkäri varoittelikin niistä mutta ei sanonut että lähtisivätkö ne pois?

        Aika myöhässä tulee tämä viesti, mutta googletin omaa tautia ja tuli tämä keskustelu esiin. Näyttääkö ihottuma tältä? http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=nivussilsa&p_artikkeli=dlk00831

        Jos näyttää, se voi olla nivussilsa, koska nivussilsalla on tapana ilmestyä genitaalialueiden lisäksi myös varpaiden väliin


    • enni

      hei..mulle jus määrättiin fucidin-hydrokortisonia ja perusrasvaks hydrolania.oli tosi paha taiveihottuma joka oli tulehtunut,lisäksi kärsin pesuaine allergiasta ja atopiasta.heti rupes taipeet paranemaan,ehkä voin jo laittaa hameen täksi kesäksi!!

    • rahikaiinen

      Sama vika.tuli hankaumista kehittyenLlääkärit on työntäneet jo ties mitä rasvoja,kaikkien nimiä en edes muista.Ei mitään apua.
      Bakteerinäyte otettiin ja todettiin että jotain sientä on.
      Ohjeet oli yksinkertaiset:suihkussa kerra päivässä,kuivatettava hyvin ja niin edespäin.
      Alan turhautua.Ei ole suihkua missä käydä joka päivä.
      Luulisi että lääketiede voisi antaa vastauksen näin yksinkertaiseen juttuun.
      Ei ne mitään tiedä,nämä maallikot.
      Olen ymmällä.

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta...Mullakin alkoi vastaavantyylinen ihottuma. Ensin yksi polvitaive, sitten toinen. Punainen iso kutiseva läiskä jossa tarkkarajainen reuna. Sitten yhtäkkiä sisäreisiinkin on alkanut tulla ihottumaa siinä kohti missä reidet hankaa. Pelkään ihottuman leviämistä ja kutinan pahenemista.

      Mietin mitä tämä on, atopiaa, psoriasista.. sieni-ihottumaa.. kun ihottuma oli pahimmillaan tunsin polvessanikin kipua mikä sai miettimään psoria.

      Ostin Abilar pihkasalvaa ja säännöllisellä käytöllä ihottuma hävisi polvitaipeesta. Jäi haaleampi läntti kuin arveksi. Ajattelin pihkaa käyttää apuna kun se minulla toimii. Kaikille se ei sovi esim hartsiyliherkille.

      Pihka voi toimia niin psoriin kuin sieniin.

    • Anonyymi

      kysy satu taiveaholta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1852
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1228
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      63
      1112
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      959
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe