OLEN

VALVONUT

lähes koko yön hyttysten takia.
Viikonloppuna hyttyset pääsivät pommittamaan minua niin että olen puremia täynnä.

Onko kellään poppakonstia tai saako apteekista jotain puremien jälkihoitoon, että saisi kutinan pois.
Jalkani on ihan turvoksissa, koska olen raapinut ne aivan nahattomiksi.

27

2037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei maalle

      vietänkin kesät kaupungissa.

    • puremat

      voivat tulehtua, ainakin, kun noin kovasti olet raapinut. Mene kiireesti apteekkiin, siellä tietävät sopivat lääkkeet. Alkoholilla pyyhkiminen (siis ulkoisesti) auttaa myös hetkeksi.

    • avun saanut

      Pantyson on suositeltava lääke hyttysenpuremiin.

      • kävin

        apteekissa ja hain kyseistä salvaa. Laitettuani sitä kutina lakkasi ainakin hetkeksi.
        Näköjään sillä pitää voidella muutaman kerran päivässä.
        Saas nähdä valvonko ensi yönä.


    • kokenut

      kosteusvoiteiden, ym.tavallisten perusvoiteiden auttavan puremien hoitoon.kutina rauhoittuu jopa hammastahnalla. Poppakonsteja kokeilemaan,apu voi olla kaden ulottuvilla!!

    • Ensinnäkin: vastaisen varalle voisit hankkia moskiittoverkon I:llä alkavasta huonekaluliikkeestä. Koukku kattoon sängyn kohdalle ja verkko siihen. Eipä hyttyset pääse puremaan ja niitten ininä häipyy kun käytät korvatulppia!

      Vademecum on yksi aine, joka saattaa auttaa hyttysen pureman aiheuttamaan kutinaan. Niin myös etikka, jos sitä sattuu olemaan kotona.

      Apteekista saa myös Myggan-nimistä hyttys-roll-onia, joka on tähän asti kokeilemistani tuotteista tehokkain.

      • sisäisesti nautittuna estää kutinan. Apteekeista saa seitsemän kappaleen pakkauksia ilman reseptiä. Pillereiden ottaminen pitäisi aloittaa päivää ennen hyttysille altistumista. Ei tule punaisia paukamia, eivätkä puremat kutise.
        Ehdotan, että keskustelet asiasta lääkärisi kanssa, jos joudut syömään muita lääkkeitä.

        Kreetalta ostin viime keväänä "Salcano, Mosquitos Stick"-nimisen pallokärjellä varustetun puikon, se vie kerralla kutinan ja poltteen myös ampiaisenpiston jälkeen. Olisikohan niitä myös Suomessa saatavilla?


      • että myös antihistamiini
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        sisäisesti nautittuna estää kutinan. Apteekeista saa seitsemän kappaleen pakkauksia ilman reseptiä. Pillereiden ottaminen pitäisi aloittaa päivää ennen hyttysille altistumista. Ei tule punaisia paukamia, eivätkä puremat kutise.
        Ehdotan, että keskustelet asiasta lääkärisi kanssa, jos joudut syömään muita lääkkeitä.

        Kreetalta ostin viime keväänä "Salcano, Mosquitos Stick"-nimisen pallokärjellä varustetun puikon, se vie kerralla kutinan ja poltteen myös ampiaisenpiston jälkeen. Olisikohan niitä myös Suomessa saatavilla?

        kuuluu niihin lääkkeisiin, jotka edistävät dementiaa?

        Nyt voi sitten valita, joko allergia tai dementia.

        Kumman valitsette?

        (Luettelossa on myös tulehduskipulääkkeet, sekä monia muita.

        Luettelon antoi lääkäri Esa Aromaa.


      • Outo lintu
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        sisäisesti nautittuna estää kutinan. Apteekeista saa seitsemän kappaleen pakkauksia ilman reseptiä. Pillereiden ottaminen pitäisi aloittaa päivää ennen hyttysille altistumista. Ei tule punaisia paukamia, eivätkä puremat kutise.
        Ehdotan, että keskustelet asiasta lääkärisi kanssa, jos joudut syömään muita lääkkeitä.

        Kreetalta ostin viime keväänä "Salcano, Mosquitos Stick"-nimisen pallokärjellä varustetun puikon, se vie kerralla kutinan ja poltteen myös ampiaisenpiston jälkeen. Olisikohan niitä myös Suomessa saatavilla?

        ei haittaa tippaakaan, dementia tulee jokatapauksessa, jos on tullakseen.
        Ei siitä itse kärsi, niinkuin kutinasta. Keino mikä hyvänsä kelpaa. Unissaan vanhojen paukamien kynsimiseen ei juuri muista kuin antihistamiineista ole apua. Suojaan vaatteilla ja karkotteilla. Enkä käy kalassa rantapusikoissa.


      • että myös antihistamiini kirjoitti:

        kuuluu niihin lääkkeisiin, jotka edistävät dementiaa?

        Nyt voi sitten valita, joko allergia tai dementia.

        Kumman valitsette?

        (Luettelossa on myös tulehduskipulääkkeet, sekä monia muita.

        Luettelon antoi lääkäri Esa Aromaa.

        en syö mitään lääkkeitä tarpeettomasti. Hurjan kutinan sijasta valitsen edelleen tilapäisesti antihistamiinilääkityksen. Iho on ihmisen suurin elin, ja myös siitä täytyy pitää huolta.

        En ole tiennyt dementiasta. Nyt kun tiedän, kiinnitän enemmän huomiota siihen, koska koen välttämättömäksi pillereiden ottamisen.

        Hyvää juhannusta sinulle ja kaikille. ;)


      • Kaikki orgaaniset hapot ovat "hyviä" kutinanlievittäjiä.
        Välimeren meduusanpolttamiinkin on sitruuna ihan hyvä ensiapu.
        (Muurahaishapolla en kuitenkaan menisi lievittämään kusiaisenpuremaa tai nokkosenpolttamaa - lääke on sama kuin sairaus)


    • Raid-El.killer

      Tai sinne päin. Pistorasiaan niin suurenkin huoneen ilmatila pysyy hallinnassa 8 - 10 tuntia.
      Ei ole kuitenkaan poppakonsti.

      Jos ei ole sähköä niin pysy pois moisista paikoista!

      • sisko

        Minulla on tuo Killer ollut vuosia, eilä viime kesänäkään yhtään itikkaat ollut sisällä, vaikka nukun ikkunat auki. Illlalla vain koneeseen uusi tabletti ja hyvää yötä. Sähköt se tosin vaatii.


    • Juhannus kaupungissa

      Asun kuivassa kaupungissa, ei ole kosteikkoja lähellä. En ole tavannut tänä kesänä vielä yhtäkään hyttystä. Myös juhannus kaupungissa on oikein miellyttävä.

      • Hyttyset ei haittaa

        Kaikkeen tottuu,hyttysiinkin.Minua eivät kiusaa. Paarmat ja ampiaiset,jos nyt nekään,oikeesti?


    • Amica50

      Hydrokortison-voidetta. Ostetaan apteekista ilman reseptiä. Ihan pieni "tippa" riittää rauhoittamaan pureman. Sitä ei pidä levittää laajalle alueelle; vain pureman päälle. Tepsii myös tietenkin paarman ja ampiaisen pistoksiin. (Ei kuitenkaan pidä käyttää sitä turhaan, koska siinä on kortisonia, jota aina tulee käyttää harkitusti.) Mutta saat yön nukutuksi.

      • haittaa

        siitä kortisonista onkaan ihmiselle??
        En nyt justiin muista, vaikka kuullut olenkin joskus.


      • Kortisooni
        haittaa kirjoitti:

        siitä kortisonista onkaan ihmiselle??
        En nyt justiin muista, vaikka kuullut olenkin joskus.

        ...niinä pitoisuuksina ja määrinä, joita kortisoonivoiteissa on, tai satunnaisesti käytettynä kyypakkauksissa.
        Jatkuva runsas käyttö on sitten eri asia.


      • Loistava.polku
        haittaa kirjoitti:

        siitä kortisonista onkaan ihmiselle??
        En nyt justiin muista, vaikka kuullut olenkin joskus.

        Jatkuva käyttö sisäisesti (siis tabletteina ja vuosikymmeniä suunilleen) saattaa aiheuttaa ihon ohenemista ja edistää osteoporoosia.

        Joskus aikoinaan tällaista käytettiin mm. reuman ja astman hoidossa.

        Kortisonivoiteessa sen sijaan voi vaikka kylpeä, ei siitä mitään haittaa ole.


    • Iltamyöhä

      ei ole mitään muuta lääkettä saatavana kutinan hetkellä niin lasken kutisevan kohdan päälle mahdollisimman kuumaa vettä. Aloitan vähän viileämmällä ja siitä vaan pikkuhiljaa kuumemmalle. Sitä en tiedä onko se iholle hyväksi, mutta kutina loppuu ainakin hetkeksi.
      Äidilläni oli aika ajoin paha ihottuma ja hän teki näin.

    • Markeliina

      ja se on tuo minun ukkoni. Kun istumme ulkona, kaikki itikat (jos niitä yleensä on) ryntäävät hänen kimppuunsa ja minä saan yleensä olla rauhassa. Lieneekö totta, että ne pistävät itikat ovat naaraspuolisia, joten ehkä siksi eivät minusta välitä.

      Tänä kesänä olen nähnyt pari itikkaa. Nyt tämä sade saattaa tuoda niitä tienoolle.

      • Markeliina

        Hyvä lääke kutinaan ovat "Ruotsin tipat". Se on vahvaan viinaan tehty yrttilääke. Sillä kun pyyhkäsee puremaa, niin kutina on poissa.

        Meillä lapsenlapsetkin jo huutavat, että mummi äkkiä tippoja, kutisee!


      • soilike

        Jos täällä , minun reviirilläni, on vaikka yksi itikka, niin se varmasti hyökkää kimppuuni.
        Olen naaraspuolinen


      • soilike kirjoitti:

        Jos täällä , minun reviirilläni, on vaikka yksi itikka, niin se varmasti hyökkää kimppuuni.
        Olen naaraspuolinen

        Kyllä ne täällä enemmän miehiinmeneviä on...
        Vahinko ettei myrskyn vuoksi voi mennä edes kokolle itseänn syötättämään - kokkoa ei voi polttaa, mutta eipä siellä hyttysiäkään...

        Hyvät Jussit kaikenkarvaisille hyttyssyöteille


    • Anskuliini

      koko lomani saaristossa ja sääskiä on mielestäni enemmän kuin koskaan aiemmin.
      Itse en kärsi hyttysistä, muuta kuin että ne tuppaantuvat ja inisevät, minulle ei tule puremista minkäänlaista jälkeä.
      Olen syönyt aina kesäisin B-vitamiini purkin ja se on karkoittanut hyttyset.
      Nyt kun en enää omista mökkiä en ole syönyt vitamiinia, mutta näköjään pistot ei aiheuta minulle mitään, onkohan että kun on 30 vuotta ollut kesät hyttysten kanssa mökillä, tulee niin immuuniksi että saavat pistellä kuinka vaan ja pisto ei kutise.

      • pohjoisessa

        asuvat Lapin ihmiset eivät myöskään ole moksiskaan hyttysistä.
        He ovat ilmeisesti tulleet immuuniksi niille myös.


      • pohjoisessa kirjoitti:

        asuvat Lapin ihmiset eivät myöskään ole moksiskaan hyttysistä.
        He ovat ilmeisesti tulleet immuuniksi niille myös.

        että tulee immuuniksi mutta se on vain sitä että tietää miten suojautuu.

        Sopivilla vaatteilla ja kulkee luajsti ei ole paikallaan akuan.Tyttäreni sanoi että miksihän häntä syö sääsket kun on odotti vauvaa.Siksi kun ei niin lujaa ja kokoajan liikkunut.

        Siksi maltan lähteä kaupunkiin juhannuksena koska en halua yllyttä lapsiani tuomaan lapsiaan sääskien kiusattaviksi.Heinäkuun puolivälin jälkeen ne vähenee.

        Meillä oli puuronaan mäkäräisiä kun yritin puhdistaa mansikka maata.Laitan mustan muovin kun laitan uudet taimet.
        Minä en ole kärsinyt sääsken puremista koskaan ne ei jätä jälkeä ihooni.Siksi en tiedä miten niitä hoidetaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1489
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1218
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe