Teille kenelle on todettu selkärankareuma, miten se todettiin.Tosiaan ei millään tutkita tätä mahdollisuutta.Mitä oireita teillä oli ja mitä muutoksia mangneetti tai röngten kuvissa oli?
Selkärankareuma??
19
10841
Vastaukset
- reumaaja
Selkärankareuma on siitä pirullinen, että vaikka oireet ja kivut olisivat olemassa, niin diagnoosia on erittäin vaikea saada.
Srr ei alkuvaiheessa näy röntgenissä, eikä mangneettikuvissa, siksi dignoosia ei hevin saa.
Muutokset näkyy kuvissa vasta, kun vaurioita on jo syntynyt. Ennalta ehkäisevää hoitoa lähes mahdoton saada.
Srr diagnoosia vältetään niin pitkälle kuin mahdollista. Aina ei edes röntgen/mangneettikuvissa olevat muutokset saa reumatologeja tekemään diagnoosia srr:sta - Kipu72
Olen odotellut vastauksia enkä niitä oikein ole saanut.En uteliaisuuttani kysy vaan siksi, jos minulla itsellani on selkärankareuma. Itseltäni on löytynyt kaikenlaisia muutoksia ja siksi kiinnostaa voivatko nämä viitata kyseiseen tautiin.Lääkärit ovat tosi laiskoja tutkimaan tätä mahdollisuutta.Niksuttelevat niskojaan, ja vastailevat -ehkä, voisi olla...mutta....Tuntuu että rahassa kiikastaa kaikki tutkimukset.On jotenkin mennyt luottamus lääkäreihin.
- sr-reuma
Mulla oli selkäkipuja alkuun jaksottain, enimmäkseen liikekipua, mutta ei yösärkyjä. Todella epätyypillisiä selkärankareuman oireita. Lekurit alkuun sanoi, että olet saanut vetoa, ja siitä tulee kipeäksi. Ja se rauhoittuikin itsekseen. Sitten alkoi parin vuoden päästä ensimmäisistä oireista pahemmat kivut ja lepäilin kotona saikulla välilevytyräepäilyn kanssa. Alaselkä oli se kipein paikka, mutta säteili sit muuallekin vähäsen, ni jotenkin se hämäs, et kyseessä olis välilevyn pullistuma. Ekassa magneettikuvassa sellanen löytyikin, ja kivut oli kovat. Yks yö äityi niin pahaks, et en päässyt sängystä itse minnekään vaan piti soittaa ambulanssi. Sairaalassa sit alettiin tutkia vasta toden teolla. No sit alettiin miettiä jo leikkaustakin siihen tyrään, ja otettiin toiset kuvat varmuuden vuoks ja tyrä olikin kadonnut, mut kivut vaan paheni. Ja tässä vaiheessa vast otettiin sit verikokeita, ja senkka oli siellä 50 ja risat ja sit laitettiin lähete SI-nivelten kuvaukseen, aluks oli vaan ilmeisesti kuvattu sit rankaa jostain muualta. Magneettikuvissa näkyi tulehdusmuutoksia SI-nivelissä, mutta tauti oli silloin vielä niin alkuvaiheessa, että röntgenissä ei näkynyt mitään. Aamuisin selkä on myös tosi jäykkä ja nykyisin joskus heräilen aamuyöstä särkyyn.
Sit mulla on myös ollut tuohon reumaan liittyvää iriittiä. Joillain sekin voi olla ensimmäinen oire, mut ilmeisesti sen sairastaa noin yksi kymmenestä selkärankareumaatikosta, et ei kovin moni. Mut kuulemma liittyy tämä värikalvontulehdus juuri selkärankareumaan hyvin vahvasti. Eli siihen kuuluu valonarkuus, kipu silmässä, näön hämärtyminen, ja erikokoiset pupillit. Vasta toistuvien iriittien jälkeen ja vuosien selkäkipuilun jälkeen sain selkärankareuma diagnoosin.
Toivottavasti tästä oli jotain apua. Laita lisää kysymyksiä jos haluat jostain tietystä asiasta tarkempaa tietoa. Aurinkoista kesää! - Kipu72
sr-reuma kirjoitti:
Mulla oli selkäkipuja alkuun jaksottain, enimmäkseen liikekipua, mutta ei yösärkyjä. Todella epätyypillisiä selkärankareuman oireita. Lekurit alkuun sanoi, että olet saanut vetoa, ja siitä tulee kipeäksi. Ja se rauhoittuikin itsekseen. Sitten alkoi parin vuoden päästä ensimmäisistä oireista pahemmat kivut ja lepäilin kotona saikulla välilevytyräepäilyn kanssa. Alaselkä oli se kipein paikka, mutta säteili sit muuallekin vähäsen, ni jotenkin se hämäs, et kyseessä olis välilevyn pullistuma. Ekassa magneettikuvassa sellanen löytyikin, ja kivut oli kovat. Yks yö äityi niin pahaks, et en päässyt sängystä itse minnekään vaan piti soittaa ambulanssi. Sairaalassa sit alettiin tutkia vasta toden teolla. No sit alettiin miettiä jo leikkaustakin siihen tyrään, ja otettiin toiset kuvat varmuuden vuoks ja tyrä olikin kadonnut, mut kivut vaan paheni. Ja tässä vaiheessa vast otettiin sit verikokeita, ja senkka oli siellä 50 ja risat ja sit laitettiin lähete SI-nivelten kuvaukseen, aluks oli vaan ilmeisesti kuvattu sit rankaa jostain muualta. Magneettikuvissa näkyi tulehdusmuutoksia SI-nivelissä, mutta tauti oli silloin vielä niin alkuvaiheessa, että röntgenissä ei näkynyt mitään. Aamuisin selkä on myös tosi jäykkä ja nykyisin joskus heräilen aamuyöstä särkyyn.
Sit mulla on myös ollut tuohon reumaan liittyvää iriittiä. Joillain sekin voi olla ensimmäinen oire, mut ilmeisesti sen sairastaa noin yksi kymmenestä selkärankareumaatikosta, et ei kovin moni. Mut kuulemma liittyy tämä värikalvontulehdus juuri selkärankareumaan hyvin vahvasti. Eli siihen kuuluu valonarkuus, kipu silmässä, näön hämärtyminen, ja erikokoiset pupillit. Vasta toistuvien iriittien jälkeen ja vuosien selkäkipuilun jälkeen sain selkärankareuma diagnoosin.
Toivottavasti tästä oli jotain apua. Laita lisää kysymyksiä jos haluat jostain tietystä asiasta tarkempaa tietoa. Aurinkoista kesää!Valitettavasti oireeni osuvat paljolti samaan, ei tämän tietenkään sitä tarvitse olla.Mutta olen vuosia toivonut että syy löydettäisiin kipuihin.Pitävät ihan pöhkönä kun aina selkä kipeä :).Itseasiassa törmäsin ekaa kertaa tähän silmäoireeseen.Nuorempana noin 10v sitten ennen selkäoireita minulla oli jatkuvasti silmätulehdus.Terv.keskus lääkäri lykkäsi reseptin aina vaan koskaan ei tutkittu paremmin.Oireilua silmässä oli toistuvasti, mutta nyt ne on kadonneet viimeisen 7 vuoden aikana.Kuuluvatko muita nivelkipuja tautiin?minulla oli toistuvia jännetuppitulehduksia ranteissa joskus, ne on hävinneet nyt.Olkapää vihoittelee edelleen.Sitä tutkittiin jopa ultralla muutama vuosi sitten, mitään ei löytynyt...joten se siitä terveyskeskuksessa sanottiin.Siihen syön itse joskus kipulääkettä edelleen.Minulla on löytynyt välilevyn madaltuma,pullistuma ym rappeutumista selästä kuvien perusteella.Nyt tosiaan iskias vaivaa, ekaa kertaa.Niin ja ikää ei ole edes 35v.
- sr-reumaepäilys?
Kipu72 kirjoitti:
Valitettavasti oireeni osuvat paljolti samaan, ei tämän tietenkään sitä tarvitse olla.Mutta olen vuosia toivonut että syy löydettäisiin kipuihin.Pitävät ihan pöhkönä kun aina selkä kipeä :).Itseasiassa törmäsin ekaa kertaa tähän silmäoireeseen.Nuorempana noin 10v sitten ennen selkäoireita minulla oli jatkuvasti silmätulehdus.Terv.keskus lääkäri lykkäsi reseptin aina vaan koskaan ei tutkittu paremmin.Oireilua silmässä oli toistuvasti, mutta nyt ne on kadonneet viimeisen 7 vuoden aikana.Kuuluvatko muita nivelkipuja tautiin?minulla oli toistuvia jännetuppitulehduksia ranteissa joskus, ne on hävinneet nyt.Olkapää vihoittelee edelleen.Sitä tutkittiin jopa ultralla muutama vuosi sitten, mitään ei löytynyt...joten se siitä terveyskeskuksessa sanottiin.Siihen syön itse joskus kipulääkettä edelleen.Minulla on löytynyt välilevyn madaltuma,pullistuma ym rappeutumista selästä kuvien perusteella.Nyt tosiaan iskias vaivaa, ekaa kertaa.Niin ja ikää ei ole edes 35v.
Kirjoitit:
"Minulla on löytynyt välilevyn madaltuma,pullistuma ym rappeutumista selästä kuvien perusteella.Nyt tosiaan iskias vaivaa, ekaa kertaa."
Kyllähän nuo edellämainitut jo aiheuttavat aikamoista kipua. Miksi epäilet nimenomaan selkärankareumaa? Tyypillisesti siinä nousee tulehdusarvot ja on sakroiliittia.
Jänteiden tulehduksia voi olla sr-reumaan liittyen, mutta onhan niitä terveilläkin. - Kipu72
sr-reumaepäilys? kirjoitti:
Kirjoitit:
"Minulla on löytynyt välilevyn madaltuma,pullistuma ym rappeutumista selästä kuvien perusteella.Nyt tosiaan iskias vaivaa, ekaa kertaa."
Kyllähän nuo edellämainitut jo aiheuttavat aikamoista kipua. Miksi epäilet nimenomaan selkärankareumaa? Tyypillisesti siinä nousee tulehdusarvot ja on sakroiliittia.
Jänteiden tulehduksia voi olla sr-reumaan liittyen, mutta onhan niitä terveilläkin.Ne aiheuttavat kovia kipuja, lääkärit antavat vain tabuja lisää. Burana, panacode, tuntuu ettei niistä ole enää apua.On tullut itselle sellainen olo että pitäis syy näihin kaikkiin muutoksiin löytyä, tohtorit eivät vaan tutki enempää, odotellaan,odotellaan. Siis mitä odotellaan????!!!!
- sr-reuma
Kipu72 kirjoitti:
Valitettavasti oireeni osuvat paljolti samaan, ei tämän tietenkään sitä tarvitse olla.Mutta olen vuosia toivonut että syy löydettäisiin kipuihin.Pitävät ihan pöhkönä kun aina selkä kipeä :).Itseasiassa törmäsin ekaa kertaa tähän silmäoireeseen.Nuorempana noin 10v sitten ennen selkäoireita minulla oli jatkuvasti silmätulehdus.Terv.keskus lääkäri lykkäsi reseptin aina vaan koskaan ei tutkittu paremmin.Oireilua silmässä oli toistuvasti, mutta nyt ne on kadonneet viimeisen 7 vuoden aikana.Kuuluvatko muita nivelkipuja tautiin?minulla oli toistuvia jännetuppitulehduksia ranteissa joskus, ne on hävinneet nyt.Olkapää vihoittelee edelleen.Sitä tutkittiin jopa ultralla muutama vuosi sitten, mitään ei löytynyt...joten se siitä terveyskeskuksessa sanottiin.Siihen syön itse joskus kipulääkettä edelleen.Minulla on löytynyt välilevyn madaltuma,pullistuma ym rappeutumista selästä kuvien perusteella.Nyt tosiaan iskias vaivaa, ekaa kertaa.Niin ja ikää ei ole edes 35v.
Selkärankareumassa voi myös muut nivelet oireilla, yleensä isot nivelet, eli polvet, olkapäät, lonkat jne. mutta eikai pienten niveltenkään oireilu ihan mahdotonta ole. Jännetuppitulehdus taitaa olla enemmänkin jänteessä, mutta voihan se tietysti liittyä reumaankin, mutta on tosi vaikeata mennä nyt tästä sanomaan mistä johtuisi. Ja jos sulla on ultraäänellä kuvattu sitä olkaa, niin siinä olis kyllä pitänyt näkyä sitten tulehdusmuutosta, jos reumasta olisi aiheutunut. Olkapääkipukin voi johtua kyllä niin monesta eri vaivasta.
Toivottavasti nyt tutkivat kunnolla noita sun vaivoja, että saisi oikeanlaisen hoidon. Onko sulta otettu mitään verikokeita? Onko tulehdusarvot olleet koholla? Tai onko löytynyt selkärankareumalle altistavaa HLA-B27 antigeenia?Välillä sieltä terveyskeskuksesta saa vaatia tutkimuksia, kun ei ala muuten tapahtumaan. Mullakin ikää on vasta 24, mutta kaverit sanoo että olen ihan kuin 80-vuotias mamma kaikkine vaivoineni, mutta eihän tälle mitään voi, eikä tätä voi valita. Täytyy vaan koittaa elää tämän kanssa parhaan mukaan.
Mukavia juhannuksia! - selkärankareumaa..
Kipu72 kirjoitti:
mulla ollut polvikivut suurimmat.. otettu magneetti jossa ei näkynyt mitään, mut kivut olivat todellisia ja invalidisoivia. opiskelen ite lääketiedettä ja olen paikallistanut kivut entesopatiakivuiksi. ortopeditkin ovat polvia tutkineet ja toinen jopa t'ähystetty. kun mukaan tuli selkäkipu, aloin hahmottaa mistä kyse. mulla ei mitään muutoksia selässä ole koska tätä kaikkiaan ollut vasta vuoden. senkka ei koskaan koholla hlb-27 neg, ei sukurasitusta, samaan aikaan todettiin hypotyreoosi (itse senkin..) ja sen piikkiin laitettiin kaikki. yksityispuolelta sain viimein antireumaattista kun oikein osasin oireeni kuvata ja vaatia. ainakin oireet sen myötä rauhoittuneet, en tiedä onko lääkityksen ansiota vai oisko itsestäänkin. sitä olen sata varma et kipu on reumaa vaikka ainoa todiste on kivut!! mut kun missään ei mitään näy ei ketään voi kunnolla vakuuttaa.. lääketiede kun on diagnostisia kriteerejä.. mutta dg tärkeämpää on hoito!! ja siis vielä selkäkivusta, hiilitön poltto koko rangassa, piti makaa kylmäpussin päälä ja mulla pahimmassa vaihjeesa liikunta pahensi, mut kun kipu helpotti niin liikunta auttoi samaan aikaan myös muitas-reumaan viittavia kuten rintalastakipu, plantaarifaskiitti, myös ranteet oireili..
- äiti-72
selkärankareumaa.. kirjoitti:
mulla ollut polvikivut suurimmat.. otettu magneetti jossa ei näkynyt mitään, mut kivut olivat todellisia ja invalidisoivia. opiskelen ite lääketiedettä ja olen paikallistanut kivut entesopatiakivuiksi. ortopeditkin ovat polvia tutkineet ja toinen jopa t'ähystetty. kun mukaan tuli selkäkipu, aloin hahmottaa mistä kyse. mulla ei mitään muutoksia selässä ole koska tätä kaikkiaan ollut vasta vuoden. senkka ei koskaan koholla hlb-27 neg, ei sukurasitusta, samaan aikaan todettiin hypotyreoosi (itse senkin..) ja sen piikkiin laitettiin kaikki. yksityispuolelta sain viimein antireumaattista kun oikein osasin oireeni kuvata ja vaatia. ainakin oireet sen myötä rauhoittuneet, en tiedä onko lääkityksen ansiota vai oisko itsestäänkin. sitä olen sata varma et kipu on reumaa vaikka ainoa todiste on kivut!! mut kun missään ei mitään näy ei ketään voi kunnolla vakuuttaa.. lääketiede kun on diagnostisia kriteerejä.. mutta dg tärkeämpää on hoito!! ja siis vielä selkäkivusta, hiilitön poltto koko rangassa, piti makaa kylmäpussin päälä ja mulla pahimmassa vaihjeesa liikunta pahensi, mut kun kipu helpotti niin liikunta auttoi samaan aikaan myös muitas-reumaan viittavia kuten rintalastakipu, plantaarifaskiitti, myös ranteet oireili..
Huomenta vaan kaikki diagnoosien saamista kaipaavat! Onko todellakin niin, että joku yrittää saada selkoa selkävaivoihin, siis noinkin pitkittyneisiin, terveyskeskuksessa? Ihan on ajan haaskuuta. Seuraavalla kerralla suosittelen pyytämään lähetettä reumatologille, kun tuollaisista särkylääkemääristä saa kohta mahakatarrin ja sitten pitää ruveta sitä lääkitsemään. Ja jos on hiukankaan epäilystä reumasairaudesta, pitäisi lääkitys aloittaa sukkelaan. Hop hop johonkin yliopistolliseen sairaalaan tai varojen salliessa yksityiselle. Hauskaa ja vähäkipuista jussia!
- kivulias
äiti-72 kirjoitti:
Huomenta vaan kaikki diagnoosien saamista kaipaavat! Onko todellakin niin, että joku yrittää saada selkoa selkävaivoihin, siis noinkin pitkittyneisiin, terveyskeskuksessa? Ihan on ajan haaskuuta. Seuraavalla kerralla suosittelen pyytämään lähetettä reumatologille, kun tuollaisista särkylääkemääristä saa kohta mahakatarrin ja sitten pitää ruveta sitä lääkitsemään. Ja jos on hiukankaan epäilystä reumasairaudesta, pitäisi lääkitys aloittaa sukkelaan. Hop hop johonkin yliopistolliseen sairaalaan tai varojen salliessa yksityiselle. Hauskaa ja vähäkipuista jussia!
Ei muuten onnistukaan niin vaan tuo reumatologille lähetteen saaminen. Pääsen reumatologille kuulemma vasta 4-5 kk:n kuluttua. Kun en ole kuulema kiireellinen tapaus. Minulla on kaikki oireet, mitkä on selkärankareumassa. Kaksi iriittiä puolen vuoden sisällä, vihlova alaselkäkipu, polven kipu ja turvotus, puristava vanteen tunne rinnan alla, jne,jne. Alaselkäkipuakin on ollut jo yli kymmenen vuotta melkei jatkuvasti, rinnanaluspuristusta yli viis vuotta melkein jatkuvasti ja polvessakin on ollut joitain kiputuntemuksia ensimmäisen kerran jo melkein kymmenen vuotta sitten. Iriitin takia olen ollut pari kuukautta sitten yliopistollisen sairaalan silmäosastolla. Siellä otettiin verikokeita: tutkittiin, että minulta EI LÖYTYNYT hla-B127(tai jotain sinnepäin) -tekijää.
- Sama kuin edellinen
kivulias kirjoitti:
Ei muuten onnistukaan niin vaan tuo reumatologille lähetteen saaminen. Pääsen reumatologille kuulemma vasta 4-5 kk:n kuluttua. Kun en ole kuulema kiireellinen tapaus. Minulla on kaikki oireet, mitkä on selkärankareumassa. Kaksi iriittiä puolen vuoden sisällä, vihlova alaselkäkipu, polven kipu ja turvotus, puristava vanteen tunne rinnan alla, jne,jne. Alaselkäkipuakin on ollut jo yli kymmenen vuotta melkei jatkuvasti, rinnanaluspuristusta yli viis vuotta melkein jatkuvasti ja polvessakin on ollut joitain kiputuntemuksia ensimmäisen kerran jo melkein kymmenen vuotta sitten. Iriitin takia olen ollut pari kuukautta sitten yliopistollisen sairaalan silmäosastolla. Siellä otettiin verikokeita: tutkittiin, että minulta EI LÖYTYNYT hla-B127(tai jotain sinnepäin) -tekijää.
Haluaisin jo diagnoosin! Eikös sekin viittaa selkärankareumaan, että viimeisimmän iriitin aikana olleet kortisonitabletit poistivat kuurin ajaksi myös karmean selkäkivun?
- marvain
Täällä juuri tällä viikolla selkärankareuman diagnoosin saanut. Mulla alkoi oireilla alkuvuodesta silmistä. Tuli kahteen kertaan kahden kuukauden välein iriitti. Siitä lähete eteenpäin tutkimuksiin. Röntgenissä ei näkynyt muutoksia. Magneettikuvassa jo näkyi. Sain heti lääkityksen 2x2 Salzopyriniä. Nyt ensiksi testataan viikko puolella annoksella, tuleeko sivuoireita, sopiiko lääke. Muutaman päivän lääkkeiden syönnillä ei ole vielä tullut mitään haittavaikutuksia.
- annabel eighty
Mulla kaikki alkoi TOSI ärhäköillä ja nopeilla kivuilla, olin lattioita luuttuamassa ja konttaamassa, kun lonkkien sivuilla kamala puristava kipu. Menin hölmö vielä tanssitreeneihin ja poks kipu levisi myös si nivelen seutuun päin.
Kipu on kovaa hermokipua johon ei oikein mikään auta.. Paras apu ollut hermorata/lymfa/vyöhyke/hieronta jonka tekee yksi henkilö noin tunnin verran, vaivat hävisi kokonaan kahdeksi päiväksi. Maksaa vain niin paljon ettei ole ollut varaa...
Vaivat lähtivät muuttamaan muotoaan pari viikkoa sitten, minua koskee kovasti ristiselän tienoolle, minulla on lannenotko ja sanoivatpa jopa että alkavaa skolioosia, näitä vaivoja ei enne ole ollut.. Mutta mikä tuli ensin ja mikä johtuu mistä? muna vai kana?
Sain lähetteen sairaalaan jossa magneetit, röntgenet jne..jopa luustokartta. Ei mitään, ainut "löydös" HLAB27 positiivinen. Ei tulehdus arvoissa tai muissakaan mitään.
Nyt vaiva sellainen että reisien takaosat tosi kipeät ja kovat, voi ehkä johtua jäykästä liikkumisestä ja kun jännitän paikkoja. Alkuun siis kipu vain pakarassa, ei yhtään missään muualla, vyöhyketerapeutti ja jäsenkorjaaja mieltä että piriformis vaivaa ja lonkkahermo pinteessä.
Piriformis lihakseni aivan jumalattoman kipeä, sellaista puristavaa kipua joka säteilee..
Laitan oheen vielä epikriisini.. Loppuuko tämä ikinä??? Syytän itseäni koska kun aloitin tanssiharrastuksen olen ollut vain vaivainen..Eri asteisia kiputiloja rangassa yms, pakarat koko ajan jumissa yms. Jännä juttu että n. vuosi sitten eräs tavan hieroja manipuloi niskaani josta lkoivat kiputilat alaselässä ja niskan triggereissä, siitä jäi jatkuva triggeri peärinen päänsärky, joka aktivoituu silloin tällöin.
Juossut olen lääkärillä enemmän kuin laki sallii tai vaatii...
Epikriisini:
------------
Osastolla tutkimuksissa selkärankareuma epäilynä. Perussairautena astma. HLAB27 positiivinen, suvussa mummolla reumatauti. Maaliskuun alussa molemmat lonkat kipeytyneet äkillisesti. Kipua ollut molempien trochantereiden seudussa ja si nivelen seudulla. Kipulääkkeistä ei selvää hyötyä. Paikallishoitona useammankerran si niveliin ja trochanter seutu. Paikallishoidosta jonkin verran hyötyä. Myös salazopyrin kokeiltu 2viikkoa, lopetettu mahavaivojen ja huimauksen takia. Tullessa palpatorista kipua si nivelen seudussa ja vasemman trochanterin seudulla. Etutaivutuksessa kädet jäävät 15cm lattiasta.
Natiivi rtg kuvissa lannerangassa ei poikkeavaa,käsissä,jalkaterissä ei eroosiota ei muutakaan poikkeavaa. Thorax rtg siisti. Lannerangan ja si nivelten MRI kuvassa nikamat diskukset säännölliset ja normaalit. Prolapseja tai merkittäviä protruusioitakaan ei ole. Ahtaumia ei ole. Paravertepraalisesti ei myöskään näy poikkeavaa. Si nivelet siistit, ödeemaa ta skleroosia ei ole, ei sakroiliittiin viittaavaa.
Luuston gammakuvassa ranka näyttää aktiiviselta diffuusisti. Si nivelet myöskin kohtalaisen aktiivisen näköinen. Ja kun sacrumin ei ole mitenkään erityisemmin aktiivinen, niin si nivelten aktiivisuus suhteet sacrumiin ovat koholla.
Sternoclaviculareni nivelet korosteiset ja myöskin stermum manubrium manubrium sternii seudusta korosteinen. Olkapäissä oikeavoittoinen lievä Ac nivel korostuneisuus. Olkapäissä mahdollisesti periartikulaarista korostuneisuu tta. Kyynärpäissä vähäiset korostumat. Jalkaterissä oikeavoittoiset kantaluu ja korosteisuutta, ja samalla myös plantaarifaskiitti alueen korosteisuutta. Yhteenvetona spondyloarthropathia-tyyppinen tuloprofiili. Reumaan viittaavaa jakaumaa ha arthriittia ei nähdä.- sulla on fibro?
Minä itse olen sairastanut fibromyalgiaa n. 25 vuotta. Ensin kanssa epäiltiin selkärankareumaa, mutta sitä diagnoosia ei tehty. Fibrostakin diagnoosi vasta 10 vuotta.
Fibron tunnistaa kipupisteistä.
- annabel eighty
Istuminen on kaikkein pahinta, ja portaiden nousu.. Helpottavinta kun makaa mahallaan tyyny mahan alla, ja tuo notko lantiossa oikenee..
Minua pelottaa aivan kamalasti jokin vakava sairaus.. tai etten saa enää terveyttäni takaisin.. mua itkettää tosi usein tää koko elämä..- Monna
Hei!
Oletko sinä kauan kärsinyt noista selkäkivuista? Magneettikuvissakaan ei ihan heti muutokset näy, minkä takia reumadiagnoosien odottelu saattaa viedä aikaa useamman vuoden. Jos nyt osaan lukea epikriisiäsi, niin jotain lievää tulehduksen näkymistä kuitenkin olisi SI-nivelessä ja en tiedä voisiko tuo "spondyloarthropathia-tyyppinen tuloprofiili" ilmaista sitä, että mahdollisesti tuon tyyppinen sairaus voisi puhjeta. Selkärankareumahan on yksi spondylartropatia-ryhmän sairauksista.
Miten sulla jatkuu nyt tästä eteenpäin hoito? Onko riittävä kipulääkitys?
Nuo sun oireet kyllä vaikuttavat aika reuman tyyppiseltä. Itsekin olen kokenut parhaimmaksi asennoksi kipeimpinä aikoina tuon vatsalla makaamisen. Olethan kokeillut kylmäpakkauksia alaselän alla? Minulla ne auttavat aika hyvin. Reisien särky voi heijastua selästä, näin itsellänikin tekee.
On sairautesi takana reuma tai ei, siihen tottuu. Todella ihmeellisesti esimerkiksi jatkuvaan kipuun ja väsymykseen turtuu ja tottuu. Toki välillä tympii aika kunnolla, mutta sairaudesta tulee kuitenkin arkea. Tärkeintä on kunnollinen kipulääkitys, että voi säännöstellä itse oloaan. Silloin ei niin pahasti epätoivo pääse iskemään. Voimia ja jaksamista sinulle! - zebrah
Monna kirjoitti:
Hei!
Oletko sinä kauan kärsinyt noista selkäkivuista? Magneettikuvissakaan ei ihan heti muutokset näy, minkä takia reumadiagnoosien odottelu saattaa viedä aikaa useamman vuoden. Jos nyt osaan lukea epikriisiäsi, niin jotain lievää tulehduksen näkymistä kuitenkin olisi SI-nivelessä ja en tiedä voisiko tuo "spondyloarthropathia-tyyppinen tuloprofiili" ilmaista sitä, että mahdollisesti tuon tyyppinen sairaus voisi puhjeta. Selkärankareumahan on yksi spondylartropatia-ryhmän sairauksista.
Miten sulla jatkuu nyt tästä eteenpäin hoito? Onko riittävä kipulääkitys?
Nuo sun oireet kyllä vaikuttavat aika reuman tyyppiseltä. Itsekin olen kokenut parhaimmaksi asennoksi kipeimpinä aikoina tuon vatsalla makaamisen. Olethan kokeillut kylmäpakkauksia alaselän alla? Minulla ne auttavat aika hyvin. Reisien särky voi heijastua selästä, näin itsellänikin tekee.
On sairautesi takana reuma tai ei, siihen tottuu. Todella ihmeellisesti esimerkiksi jatkuvaan kipuun ja väsymykseen turtuu ja tottuu. Toki välillä tympii aika kunnolla, mutta sairaudesta tulee kuitenkin arkea. Tärkeintä on kunnollinen kipulääkitys, että voi säännöstellä itse oloaan. Silloin ei niin pahasti epätoivo pääse iskemään. Voimia ja jaksamista sinulle!Itsellä on ollut nyt helmikuusta asti selkä kipeä. Alkuun oli vain vähän jäykkä, mutta huhtikuussa kun jaoin mainoksia, niin kipu ärtyi niin, että meinasi jalat mennä alta pari kertaa. Lopetin mainosten jakamisen ja hyvin vähitellen kipu lieveni.
Kesäkuussa selkä oli melkeinpä oireeton, mutta juhannustelttailun jälkeen äityi ihan hirveäksi.
Nyt muutaman viikon rauhoittelun ja omassa sängyssä nukkumisen jälkeen on taas rauhoittunut.
Kuitenkin särkee päivittäin vasemman si-nivelen kohdalle ja rankaa lantion seudulta. Öisin ei särje, mutta aamulla selkä on jäykkä, enkä pysty syömään aamupalaa istualtaan(istuminen aamulla on hirveintä). Kun siitä sitten pääsee liikkeelle(pyöräilen kouluun jne), niin selkä vertyy.
Opiskelen hierojaksi ja työharjoittelussa selkä on ollut oireeton, kun saa seistä ja selässä on pientä liikettä koko ajan. Teoriapäivinä istuminen on yhtä hel*ettiä.
Näin iltaisin selkä on yleensä parempi, pystyn istumaan tietokoneellakin suht pitkiä aikoja vain välillä asentoa vaihdellen. Juhannuksen jälkeen en pystynyt kuin n.15min pätkissä.
Rannalla olo viikonloppuna pahensi myös selkää, kun olin vatsallani ja käsien varassa selkä yliojentuneena.
Olen vasta 20-vuotias, enkä todellakaan ole osannut epäillä, että selässä mitään isompaa vikaa olisi. kuitenkin nyt jo viidettä kuukautta mennään näin, että selässä on pieni "tunne" koko ajan, ei yhtään oireetonta päivää..
Liikunta tosin auttaa ainakin itsellä, varsinkin rakas harrastus ratsastus. Hevosen selässä en tunne pienintäkään kipua, tosin raskaan ratsastuksen jälkeen selkä saattaa vähän ärtyä.
Miltä oireet kuulostaa, olisiko syytä epäillä selkärankareumaa? Millaiselle lääkärille kannattaisi mennä ,kun kuitenkin opiskelijabudjetilla liikutaan.
Ai niin, unohdin sanoa, että vaikka kipu on lähinnä vain selässä ja si-nivelissä, niin joskus säteilee etureiteen(reisihermo) ja vasempaan jalkaan iskias-tyyppisesti.
Pahaa notkoselkää ei ole ja paras asento kivunlievitykseen on maata selällään. - elämä on elämisen arvoista
Mä olen saanut selkärankareumadiagnoosin reilu 10 vuotta sitten. Ensin oli muutama iriitti, sitten niveltulehdukset joka puolella. Lopuksi pysähtyivät selkään, alkuvuosina yläselkään, nykyisin SI-nivel vaivaa eniten. Koko ajan olen liikkunut, lähinnä jumpannut, paljon. Lääkkeitä kuluu nykyisin aika paljon, panacod auttaa alaselkään ja naxopren ylös, päivittäin beroccaa. Lisäksi käyn säännöllisesti ortopedisellä osteopaatilla. Elämä sujuu varsin mallikkaasti, pääosin. Tietty harmittaa ajoittain, kun kävelykin on vaikeaa. Onneksi tähän ei kuitenkaan kuole! Sairauden diagnosoinnin jälkeen olen saanut kolme lasta eli elämä on elämisen arvoista! Entisenä lääkevastaisena ihmisenä olen kuitenkin kääntynyt sille kannalle, että tarvittava kipulääkitys pitää ottaa, jotta on siedettävä sekä itselleen että muille. Sulfa-lääkitys ei minulle sopinut. Tsemppiä sinulle ja rohkeasti kohti tulevaa!
elämä on elämisen arvoista kirjoitti:
Mä olen saanut selkärankareumadiagnoosin reilu 10 vuotta sitten. Ensin oli muutama iriitti, sitten niveltulehdukset joka puolella. Lopuksi pysähtyivät selkään, alkuvuosina yläselkään, nykyisin SI-nivel vaivaa eniten. Koko ajan olen liikkunut, lähinnä jumpannut, paljon. Lääkkeitä kuluu nykyisin aika paljon, panacod auttaa alaselkään ja naxopren ylös, päivittäin beroccaa. Lisäksi käyn säännöllisesti ortopedisellä osteopaatilla. Elämä sujuu varsin mallikkaasti, pääosin. Tietty harmittaa ajoittain, kun kävelykin on vaikeaa. Onneksi tähän ei kuitenkaan kuole! Sairauden diagnosoinnin jälkeen olen saanut kolme lasta eli elämä on elämisen arvoista! Entisenä lääkevastaisena ihmisenä olen kuitenkin kääntynyt sille kannalle, että tarvittava kipulääkitys pitää ottaa, jotta on siedettävä sekä itselleen että muille. Sulfa-lääkitys ei minulle sopinut. Tsemppiä sinulle ja rohkeasti kohti tulevaa!
Olen 25-vuotias nainen, ja olen kärsinyt viimeiset 10 vuotta jonkin asteisista selkäkivuista. Tänä keväänä ja kesänä on mennyt niin pahaksi, että en tiedä mitä olisi pitänyt tehdä. Terveyskeskus lääkärit vaan voivottelee... todettiin jo 3 vuotta sitten HLB-27 positiiviseksi, ja koko ajan labroissa ollut crp ja senkka koholla... kuitenkaan ei reumafaktorit olleet koholla. Ymmärsin kuitenkin että selkärankareuma voi silti olla kyseessä?! Lääkäri totesi alaselässä olevan pullistumia ja sanovan että kivut johtuu siitä (itse en enään tiedä mitä tehdä ja ketä uskoa) Sain lähetteen fysiatrille, jota odotan kuin kuuta nousevaa, josko hän osaisi kertoa selvällä suomen kielellä mitä saa tehdä ja mitä ei...ja mitä täältä selästä oikeasti on löytynyt.
En muista viimeisen kymmenen vuoden ajalta aikaa, jolloin mitään jumituksia/jäykkyyttä/jonkin asteisia kipuja olisi ollut.
Enään ei kivutkaan eikä jumitukset häiritse niin pahasti, vaan masennus, joka kalvaa mieltä koko ajan, voinko saada ikinä lapsia, pahentuuko kivut iän myötä.. itku tulee helposti ja aivan valtava ärsytys.
Tuntuu helpottavalta kuulla, että elämässä selviää ja että tähänkään tautiin ei kuole... jotain lohtua sentään.
Luulen vain että minun kohdalla kohtapuoliin parempaa apua antaa päivystävä psykiatri ja pienet siniset pillerit, joiden seurauksena tulee edes vähäsen onnellisempi olo. Nyt lääkityksenä kipulääkkeiden ja lihasrentouttajien kanssa on Diapam, se helpottaa oloa vähäsen.
Päivä ja tunti kerrallaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273603- 412449
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362274Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72047Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381489
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255