Hei kaikki asialliset,
Minulla on nyt 16 v vanha purjevene. Veneen ylärakenteiden ulkopinnat ovat taas huonossa kunnossa vaikka olen "rubannut" ja vahannut keväällä. Hiominen sinänssä tietysti auttaa mutta nyt on tullut ongelma eteen että värilliset viivat on niin loppuun hiotut että valkoinen väri tulee läpi jos hion lisää.
Kysymys 1 on että onko kellään kokemusta/tietoa sellaisesta polyameristä tai muu vastaava joka palauttaisi kiillon/pinnan niin että pääsisin joitakin vuosia eteenpäin ennen uudelleen maalausta ?
Kysymys 2 on että onko kellään tiedossa paikka missä kohtuuhinnalla ja laadulla maalataan isompia lasikuituveneitä ?
Lasikuituveneen pintakäsittely
9
3538
Vastaukset
- osaa
tohon senkummempaa vastausta antaa, mutta kommenttina voisi todeta, että eikös tota rubbingin käyttöä kannata aina välttää, jos vaan mahdolista? Toihan ikään kuin rikkoon gelcoatin pinnan ja lopputuloksena pinta likaantuu entistä helpommin vaikka olisi vetänyt 10 kerrosta autoglymiä päälle...
- tarkoittaa mitä
jos rubbingilla tarkoitetaan myllyttämistä hiovalla vahalla niin ei se kyllä mitään gelcoattia riko. Päinvastoin se saadaan sen avulla sileäksi ettei paska tarttuisi niin helposti huokosiin. Mutta myllytyshän ei ole mikään jokakeväinen operaatio vaan kerran pari veneen elinkaaren aikana. Senjälkeen saapi sitten alkaa mietiskelemään maalauksen tarvetta. Itse myllytin tänä keväänä eka kertaa vajaa 30 vuotisen veneeni haalistuneen raidan ja olin lopputulokseen tyytyväinen ... kiiltävää tuli, eihän sillä tieten kaikkia naarmuja pois saa muttei nyt niin ole tarvekaan. Ens kevään ehkä käyn loppukyljen valkean osan myllyttämällä läpi niin saa kirkkaan ja sileän pohjan vaikkei se nytkään paha ole.
- Kiilto
tarkoittaa mitä kirjoitti:
jos rubbingilla tarkoitetaan myllyttämistä hiovalla vahalla niin ei se kyllä mitään gelcoattia riko. Päinvastoin se saadaan sen avulla sileäksi ettei paska tarttuisi niin helposti huokosiin. Mutta myllytyshän ei ole mikään jokakeväinen operaatio vaan kerran pari veneen elinkaaren aikana. Senjälkeen saapi sitten alkaa mietiskelemään maalauksen tarvetta. Itse myllytin tänä keväänä eka kertaa vajaa 30 vuotisen veneeni haalistuneen raidan ja olin lopputulokseen tyytyväinen ... kiiltävää tuli, eihän sillä tieten kaikkia naarmuja pois saa muttei nyt niin ole tarvekaan. Ens kevään ehkä käyn loppukyljen valkean osan myllyttämällä läpi niin saa kirkkaan ja sileän pohjan vaikkei se nytkään paha ole.
Myllytysaineet ovat kehittyneet viime vuosina melkoisesti. Vanhoilla aineilla myllytettiin pinnasta hepettunut pigmenttikerros pois. Uudet aineet perustuvat kemialliseen reaktioon, jossa pinta kirkastuu ja kovettu sen sijaan, että se hiotaan huokoiseksi.
Tällaisia uusia aineita on esim Autosmartilla. Buffer 2000 on muistaakseni aineen nimi. Eron huomaa siinä, että kiillotusvälineet eivät värjäydy kuten jollain rubbingilla työstettäessä silti kiiltävää syntyy. Työhön tarvitaan kunnollinen kiilotuskone ( 1000 W) eikä mikään halpahallin tarjouskone (35 W). - nääin
tarkoittaa mitä kirjoitti:
jos rubbingilla tarkoitetaan myllyttämistä hiovalla vahalla niin ei se kyllä mitään gelcoattia riko. Päinvastoin se saadaan sen avulla sileäksi ettei paska tarttuisi niin helposti huokosiin. Mutta myllytyshän ei ole mikään jokakeväinen operaatio vaan kerran pari veneen elinkaaren aikana. Senjälkeen saapi sitten alkaa mietiskelemään maalauksen tarvetta. Itse myllytin tänä keväänä eka kertaa vajaa 30 vuotisen veneeni haalistuneen raidan ja olin lopputulokseen tyytyväinen ... kiiltävää tuli, eihän sillä tieten kaikkia naarmuja pois saa muttei nyt niin ole tarvekaan. Ens kevään ehkä käyn loppukyljen valkean osan myllyttämällä läpi niin saa kirkkaan ja sileän pohjan vaikkei se nytkään paha ole.
rubbing vahaa tarkoitin ja sitä, että joka kevät sillä ei venettä kannata myllyttää. Se nimittäin tasoittaessaan pinnan samalla luuonnollisesti sen "rikkoo" (lue kuluttaa pintaa) ja seuraavalla kerralla vene haalistuuu taas nopeammin. Lähinnä pointti oli eli että ei kannata kovin usein rubbailla -nykyään näkee toisten myllyttävän rubbingilla joka vuosi ja tavallaan tarve myllytykseen aina vaan kasvaa, koska joka vuosi vene haalistuu enemmän kunnes lopulta pinta on totaalisesti paskana...
- JH.
Naapuri veneseurassa uusii vapaalaidan väriraidat teipillä, jolla on 5..7 v. takuu. Hyvä vaihtoehto maalaamiselle, jos laidan valkoinen osuus on siedettävässä kunnossa. Kunnon pohjatyö hiomalla, niin pohjan epätasaisuus ei paista teippauksen alta läpi.
- wagner10
Tuo on ikuinen ongelma. En tiedä nykyisistä aineista. Muilla vastaajilla on taatusti hyviä neuvoja niistä. Kun veneen myynti oli ammattini, niin ei ollut muuta vaihtehtoa oikeastaan kuin hioa muutama vuosi ja sitten uudelleen pinnoitus. 16v vene on jo siinä iässä, että otat säästöpossun esiin tai isket vasaralla lasten vastaavan päreiksi ja alat pyytää tarjouksia uudesta pinnasta. Vanhat celcoatit olivat aina vähän "haperoja". Pahin vika hionnassa on se, että liian usein tehtynä, se syö pintaaa ja kuttaperkka alkaa tulla esiin. Esim. sarjaveneissä käytettiin juuri "cellikkaa" pinta-aineena, koska se lähti helpommin irti muotista.
Todella hyvin tehdyssä veneessä pinnoite on siihen soveltuvaa maalia, joka ei päästä vettä eikä haalistu.
Näin tapahtuu myös ammattitaitoisen, asiaan erikoistuneen pajan käsittelyssä. Niitä on maassamme useita. Vaikka maksaa niin kannattaa, jos olet veneeseesi muuten tyytyväinen. Arvo nousee ja voit vaihtaa vaikka väriä. Mikäli haluat raitoja kannattaa harkita teippausta. Helpompi korjata kun tulee naarmuja.
Kesäterveisin ja hyviä tuulia toivottaen Wagner10- kummastunut
Vai on hyvin tehdyt veneet maalattuja,onhan näitä kaikenlaisia tarinoita.
- kummastunut
Kyllä gelgoatin(polyesterin)kulutuskestävyys on eri luokkaa kuin 2-komp. polyuretaanin, ihmettelin vain kun palstan aloittaja kirjoitti että laatuveneet maalataan heti uutena ja "gellikkaa" käytetään vain että irtoaa muotista !!!!
- tästä on
monta kertaa keskusteltu. Kaksikomponenttinen polyuretaanimaali on paras ratkaisu, ja sen pystyy itsekin laittamaan, kunhan vain ottaa hyvin selville mietn se tulee tehdä.
Paras ohje minkä tiedän löytyy Don Casey'n kirjasta "Sailbot Refinishing". Löytyy Amazonista käytettynä 9 taalaa toimituskulut n. 10 taalaa(www.amazon.com/gp/product/0070132259/sr=8-3/qid=1151154013/ref=pd_bbs_3/104-3196403-7221545?ie=UTF8).
Maalin ohentaminen olosuhteisiin sopivaksi on kaiken A&O...sekä todella hyvä pensseli.
Yleisestikin voisin todeta tätä palstaa seurattuani parin vuoden verran, että skitsofrenia uhkaa kun yritää saada selkoa mikä neuvo on oikea ja mikä jonkun mutua.
Don Caseyn kirjat kuten "This Old Boat", yllä mainittu ja monet muut, jotka löydät Amazonin sivuilta hakemalla ko. kaverin nimellä, takaavat mielenrauhan näissä kunnostuasioissa ihan toisella tasolla. EI HUONO SIJOITUS, jos itse remppaa venettään ja englainnin kieli jotenkin hallussa. Kirjat erinomaisen selkeästi ja huumorilla höystäen kirjoitettu (ja kuvittettu)..ei mitään tyypillistä amerikkalaista imelyyttä, tai raivostuttavaa "konekäännöstä" joita löytyy esim. Venemestarin sivuilta yllin kyllin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .513021Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472861Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242649Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3441721- 711084
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101061Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193927- 44799
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101792Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26780