Millainen tulppa olisi sopiva evikkaan (30 hp, vm. -90=
evikan tulpat
8
3915
Vastaukset
- ne ns.
Kärjettömät, ne joissa on keskielektrodi ja pelkkä rengas ympärillä. Mulla oli semmoiset ja lähti herkästi käyntiin ja kävi hyvin tyhjäkäynnilläkin sekä huippukierrokset vaikutti terhakammilta. Maksaahan ne reilusti enemmän, mutta kyllä kannattaa. Mitään lämpöarvoja en muista, lieneekö niissä semmoista ollukkaan.
Tavalliset championit paloi aiemmin kesän aikana pilalle. - Ykä
Champion QL77JC4 tai L76V pintapurkaustulppa.
Pitkässä kovasssa ajossa QL16V pintapurkaustulppa
NGK B9HS-10 tai BUHW pintapaurkaustulppa. Myös BUHW-2 käytetään erityisesti uistelussa.
Pitkään kovaan ajoon kuitenkin kylmempi BUZHV tai BUHW
Omat kokemukset NGK:n tulpista myönteisiä. - jariw
Tulpat vaihdettu ja peräöljyt.
Kone lähti nätisti käyntiin, vaan vesi ei kiertänyt, enkä luonnollisesti uskaltanut ajaa sillä. Kone on kuulemma ollut kaksi vuotta käyttämättömänä. Luultavasti siipipyörä on hapertunut tai muuten sökö, vai voisiko vika olla jossain muualla.
Itselläni on peukalo aika keskellä kämmentä, joten en taida itse sitä vaihtaa. Ei kai se korjaamossa ole iso homma?- Ykä
Eihän se periaatteessa ole kovin iso homma. Perän pultit ja vaihteensiirtäjän tanko irti. Alaosa lähtee sitten ja vesipumpun kansi on näkyvissä. Kansi auki, entinen siipipyörä irti, ei hukata kiilaa, tsekataan ettei kuminpalasia ole mennyt tukkimaan vesitiehyetä. Uusi siipipyörä (hiukan silikonirasvaa avuksi hätätilassa vähän vaseliinia, mutta se voi turvottaa hiema kumia, joten se ei saa jäädä makaamaan vesipumppuun, vaan koneella on hyvä päästä vaseliinin käytön jälkeen melko pian ajamaan) ja kiila paikalleen, kansi päälle ja kiinni. Alaosa nippuun. Tarkastetaan vaihteen säädöt, käynnistetään kone ja tarkastetaan, että vesi kiertää.
Koko homma on ammattimiehen hoidettavissa paperisotineen tunnissa, ongelmia vain voi syntyä kiinnisyöpyneistä pulteista ja varaosien hausta, siipipyörä, tiiviste. Jos kumin palasia on päässyt pitkälle, menee lisää aikaa kun niitä etsitään ja poistellaan. Edellyttää purkamista ja tiivisteiden vaihtoa, lisäksi sielläkin on vaarana kiinnisyöpyneet pultit. Kone on vanha. Soita vaikka Positek:iin ja kysäise hinta-arvio.
Jos päädyt tekemään itse työn, niin tutstu koneen alaosan rakenteeseen räjäytyskuvista.
http://www.evinrude.com/en-CA/
Sivun oikeassa alaosassa on teksti engine diagrams. Sieltä pääset eteenpäin. Varaosia esim US-parts tai vähän kalliimmalla vaikka Telvalta tai Positekilta. Niiltä positekin kavereilta voi kysäistä siitä vaihdetangon irroittamisesta. Niin ja ruuvit ovat sitten tuumaisia, ja jos ne ovat kunnolla kiinni, niin millään "lähes" oikenkokoisella millisellä työkalulla ei ole asiaa mennä yrittelemään. - jariw
Ykä kirjoitti:
Eihän se periaatteessa ole kovin iso homma. Perän pultit ja vaihteensiirtäjän tanko irti. Alaosa lähtee sitten ja vesipumpun kansi on näkyvissä. Kansi auki, entinen siipipyörä irti, ei hukata kiilaa, tsekataan ettei kuminpalasia ole mennyt tukkimaan vesitiehyetä. Uusi siipipyörä (hiukan silikonirasvaa avuksi hätätilassa vähän vaseliinia, mutta se voi turvottaa hiema kumia, joten se ei saa jäädä makaamaan vesipumppuun, vaan koneella on hyvä päästä vaseliinin käytön jälkeen melko pian ajamaan) ja kiila paikalleen, kansi päälle ja kiinni. Alaosa nippuun. Tarkastetaan vaihteen säädöt, käynnistetään kone ja tarkastetaan, että vesi kiertää.
Koko homma on ammattimiehen hoidettavissa paperisotineen tunnissa, ongelmia vain voi syntyä kiinnisyöpyneistä pulteista ja varaosien hausta, siipipyörä, tiiviste. Jos kumin palasia on päässyt pitkälle, menee lisää aikaa kun niitä etsitään ja poistellaan. Edellyttää purkamista ja tiivisteiden vaihtoa, lisäksi sielläkin on vaarana kiinnisyöpyneet pultit. Kone on vanha. Soita vaikka Positek:iin ja kysäise hinta-arvio.
Jos päädyt tekemään itse työn, niin tutstu koneen alaosan rakenteeseen räjäytyskuvista.
http://www.evinrude.com/en-CA/
Sivun oikeassa alaosassa on teksti engine diagrams. Sieltä pääset eteenpäin. Varaosia esim US-parts tai vähän kalliimmalla vaikka Telvalta tai Positekilta. Niiltä positekin kavereilta voi kysäistä siitä vaihdetangon irroittamisesta. Niin ja ruuvit ovat sitten tuumaisia, ja jos ne ovat kunnolla kiinni, niin millään "lähes" oikenkokoisella millisellä työkalulla ei ole asiaa mennä yrittelemään.Tuntuu sen verran vaikealta, kun ei ole kokemusta, eikä sopivia työkalujakaan, että taidan päätyä ammattilaisen puoleen. Kone on kuitenkin hyvin vähän ajettu joten kai siitä käyttöpelin saa.
Tuo Positek on vaan vähän kaukana, kun kone on Paraisilla.
Tuo siipipyörä on varmaan syypää, mutta tuli mieleen, voisiko vika olla jossain muussa, kun koneella ei ole ajettu 2-3 vuoteen. Ostin sen eilen mielestäni kohtuuhintaan (500€) ja nyt ottaa päähän, kun ei jussiksi pääsekään kalaan/vesille. - Sen merkkivesi reiän
jariw kirjoitti:
Tuntuu sen verran vaikealta, kun ei ole kokemusta, eikä sopivia työkalujakaan, että taidan päätyä ammattilaisen puoleen. Kone on kuitenkin hyvin vähän ajettu joten kai siitä käyttöpelin saa.
Tuo Positek on vaan vähän kaukana, kun kone on Paraisilla.
Tuo siipipyörä on varmaan syypää, mutta tuli mieleen, voisiko vika olla jossain muussa, kun koneella ei ole ajettu 2-3 vuoteen. Ostin sen eilen mielestäni kohtuuhintaan (500€) ja nyt ottaa päähän, kun ei jussiksi pääsekään kalaan/vesille.Entäpä jos se tarkistussuihkun suutin on vain tukossa. Se on heleppo irrottaa ja paineilmalla possauttaa letkua pitkin pumpulle päin äkäinen suhaus.
Ei se vesipumpun kumisiipi ihan tyhjästäkään tuhoudu ja huonokuntoisenakin jonkin verran pumppaa, jos siinä vaikka on vain kaksi siipeä jäljellä.
Onhan se mahdollista, jos entinen omistaja on umpijäisenä startannu sen käyntiin, että kaikki siivet on katkennu, mutta hyvin epätodennäköistä sekin. - jariw
Sen merkkivesi reiän kirjoitti:
Entäpä jos se tarkistussuihkun suutin on vain tukossa. Se on heleppo irrottaa ja paineilmalla possauttaa letkua pitkin pumpulle päin äkäinen suhaus.
Ei se vesipumpun kumisiipi ihan tyhjästäkään tuhoudu ja huonokuntoisenakin jonkin verran pumppaa, jos siinä vaikka on vain kaksi siipeä jäljellä.
Onhan se mahdollista, jos entinen omistaja on umpijäisenä startannu sen käyntiin, että kaikki siivet on katkennu, mutta hyvin epätodennäköistä sekin.en tarkastanut onko suutin tukossa, mutta vettä ei tullut edes pakokaasuaukoista. Kai niistä ainakin pitäisi tulla...
- Ykä
jariw kirjoitti:
en tarkastanut onko suutin tukossa, mutta vettä ei tullut edes pakokaasuaukoista. Kai niistä ainakin pitäisi tulla...
Olet oikeassa, niistä varressa olevista vapaapoistoaukoista pitää tulla jonkin verran vettä vaikka se tarkastussuihkun letku olisikin tukossa.
Muutaman hetken käyttö vapaalla laiturissa ilman koteloa varmistaa vedenkierron puutteen, koneen sylinterien kannet ja yläpäät kuumenee nopesti kädet polttavaviksi jos ei kierrä. Muuten koneen termostaatti rajoittaa lämmön jonnekkin 55-60°C, joka toki tuntuu kuumalta, mutta eron kyllä huomaa..
Liian kuumaksi ei auta päästää, menee tiivisteet ja pahimmassa tapauksessa leikkaa kiinni. Pari kolme vuotta seisseen noin vanhan koneen kyseessä ollen voi kyllä pitää melkoisen varmana, että siipipyörä on entinen. Itse pidän turvallisena vaihtovälinä noin 5-6 vuotta. Sehän riippuu tietysti myös ajon määrästä ja paikoista. Tuon ikäisen koneen termostaatti kannattaa myös avata ja varmistaa toimivaksi. Suurin osa rikkoutuu siten, että ne jää auki, mutta joissakin tapauksissa jääkin kiinni. Seurauksena täystuho.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881351Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221158- 48874
- 70870
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53722
- 33692
- 60689
- 47670