evikan tulpat

jariw

Millainen tulppa olisi sopiva evikkaan (30 hp, vm. -90=

8

3880

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne ns.

      Kärjettömät, ne joissa on keskielektrodi ja pelkkä rengas ympärillä. Mulla oli semmoiset ja lähti herkästi käyntiin ja kävi hyvin tyhjäkäynnilläkin sekä huippukierrokset vaikutti terhakammilta. Maksaahan ne reilusti enemmän, mutta kyllä kannattaa. Mitään lämpöarvoja en muista, lieneekö niissä semmoista ollukkaan.

      Tavalliset championit paloi aiemmin kesän aikana pilalle.

    • Ykä

      Champion QL77JC4 tai L76V pintapurkaustulppa.
      Pitkässä kovasssa ajossa QL16V pintapurkaustulppa

      NGK B9HS-10 tai BUHW pintapaurkaustulppa. Myös BUHW-2 käytetään erityisesti uistelussa.
      Pitkään kovaan ajoon kuitenkin kylmempi BUZHV tai BUHW

      Omat kokemukset NGK:n tulpista myönteisiä.

    • jariw

      Tulpat vaihdettu ja peräöljyt.
      Kone lähti nätisti käyntiin, vaan vesi ei kiertänyt, enkä luonnollisesti uskaltanut ajaa sillä. Kone on kuulemma ollut kaksi vuotta käyttämättömänä. Luultavasti siipipyörä on hapertunut tai muuten sökö, vai voisiko vika olla jossain muualla.

      Itselläni on peukalo aika keskellä kämmentä, joten en taida itse sitä vaihtaa. Ei kai se korjaamossa ole iso homma?

      • Ykä

        Eihän se periaatteessa ole kovin iso homma. Perän pultit ja vaihteensiirtäjän tanko irti. Alaosa lähtee sitten ja vesipumpun kansi on näkyvissä. Kansi auki, entinen siipipyörä irti, ei hukata kiilaa, tsekataan ettei kuminpalasia ole mennyt tukkimaan vesitiehyetä. Uusi siipipyörä (hiukan silikonirasvaa avuksi hätätilassa vähän vaseliinia, mutta se voi turvottaa hiema kumia, joten se ei saa jäädä makaamaan vesipumppuun, vaan koneella on hyvä päästä vaseliinin käytön jälkeen melko pian ajamaan) ja kiila paikalleen, kansi päälle ja kiinni. Alaosa nippuun. Tarkastetaan vaihteen säädöt, käynnistetään kone ja tarkastetaan, että vesi kiertää.
        Koko homma on ammattimiehen hoidettavissa paperisotineen tunnissa, ongelmia vain voi syntyä kiinnisyöpyneistä pulteista ja varaosien hausta, siipipyörä, tiiviste. Jos kumin palasia on päässyt pitkälle, menee lisää aikaa kun niitä etsitään ja poistellaan. Edellyttää purkamista ja tiivisteiden vaihtoa, lisäksi sielläkin on vaarana kiinnisyöpyneet pultit. Kone on vanha. Soita vaikka Positek:iin ja kysäise hinta-arvio.
        Jos päädyt tekemään itse työn, niin tutstu koneen alaosan rakenteeseen räjäytyskuvista.

        http://www.evinrude.com/en-CA/

        Sivun oikeassa alaosassa on teksti engine diagrams. Sieltä pääset eteenpäin. Varaosia esim US-parts tai vähän kalliimmalla vaikka Telvalta tai Positekilta. Niiltä positekin kavereilta voi kysäistä siitä vaihdetangon irroittamisesta. Niin ja ruuvit ovat sitten tuumaisia, ja jos ne ovat kunnolla kiinni, niin millään "lähes" oikenkokoisella millisellä työkalulla ei ole asiaa mennä yrittelemään.


      • jariw
        Ykä kirjoitti:

        Eihän se periaatteessa ole kovin iso homma. Perän pultit ja vaihteensiirtäjän tanko irti. Alaosa lähtee sitten ja vesipumpun kansi on näkyvissä. Kansi auki, entinen siipipyörä irti, ei hukata kiilaa, tsekataan ettei kuminpalasia ole mennyt tukkimaan vesitiehyetä. Uusi siipipyörä (hiukan silikonirasvaa avuksi hätätilassa vähän vaseliinia, mutta se voi turvottaa hiema kumia, joten se ei saa jäädä makaamaan vesipumppuun, vaan koneella on hyvä päästä vaseliinin käytön jälkeen melko pian ajamaan) ja kiila paikalleen, kansi päälle ja kiinni. Alaosa nippuun. Tarkastetaan vaihteen säädöt, käynnistetään kone ja tarkastetaan, että vesi kiertää.
        Koko homma on ammattimiehen hoidettavissa paperisotineen tunnissa, ongelmia vain voi syntyä kiinnisyöpyneistä pulteista ja varaosien hausta, siipipyörä, tiiviste. Jos kumin palasia on päässyt pitkälle, menee lisää aikaa kun niitä etsitään ja poistellaan. Edellyttää purkamista ja tiivisteiden vaihtoa, lisäksi sielläkin on vaarana kiinnisyöpyneet pultit. Kone on vanha. Soita vaikka Positek:iin ja kysäise hinta-arvio.
        Jos päädyt tekemään itse työn, niin tutstu koneen alaosan rakenteeseen räjäytyskuvista.

        http://www.evinrude.com/en-CA/

        Sivun oikeassa alaosassa on teksti engine diagrams. Sieltä pääset eteenpäin. Varaosia esim US-parts tai vähän kalliimmalla vaikka Telvalta tai Positekilta. Niiltä positekin kavereilta voi kysäistä siitä vaihdetangon irroittamisesta. Niin ja ruuvit ovat sitten tuumaisia, ja jos ne ovat kunnolla kiinni, niin millään "lähes" oikenkokoisella millisellä työkalulla ei ole asiaa mennä yrittelemään.

        Tuntuu sen verran vaikealta, kun ei ole kokemusta, eikä sopivia työkalujakaan, että taidan päätyä ammattilaisen puoleen. Kone on kuitenkin hyvin vähän ajettu joten kai siitä käyttöpelin saa.

        Tuo Positek on vaan vähän kaukana, kun kone on Paraisilla.

        Tuo siipipyörä on varmaan syypää, mutta tuli mieleen, voisiko vika olla jossain muussa, kun koneella ei ole ajettu 2-3 vuoteen. Ostin sen eilen mielestäni kohtuuhintaan (500€) ja nyt ottaa päähän, kun ei jussiksi pääsekään kalaan/vesille.


      • Sen merkkivesi reiän
        jariw kirjoitti:

        Tuntuu sen verran vaikealta, kun ei ole kokemusta, eikä sopivia työkalujakaan, että taidan päätyä ammattilaisen puoleen. Kone on kuitenkin hyvin vähän ajettu joten kai siitä käyttöpelin saa.

        Tuo Positek on vaan vähän kaukana, kun kone on Paraisilla.

        Tuo siipipyörä on varmaan syypää, mutta tuli mieleen, voisiko vika olla jossain muussa, kun koneella ei ole ajettu 2-3 vuoteen. Ostin sen eilen mielestäni kohtuuhintaan (500€) ja nyt ottaa päähän, kun ei jussiksi pääsekään kalaan/vesille.

        Entäpä jos se tarkistussuihkun suutin on vain tukossa. Se on heleppo irrottaa ja paineilmalla possauttaa letkua pitkin pumpulle päin äkäinen suhaus.

        Ei se vesipumpun kumisiipi ihan tyhjästäkään tuhoudu ja huonokuntoisenakin jonkin verran pumppaa, jos siinä vaikka on vain kaksi siipeä jäljellä.

        Onhan se mahdollista, jos entinen omistaja on umpijäisenä startannu sen käyntiin, että kaikki siivet on katkennu, mutta hyvin epätodennäköistä sekin.


      • jariw
        Sen merkkivesi reiän kirjoitti:

        Entäpä jos se tarkistussuihkun suutin on vain tukossa. Se on heleppo irrottaa ja paineilmalla possauttaa letkua pitkin pumpulle päin äkäinen suhaus.

        Ei se vesipumpun kumisiipi ihan tyhjästäkään tuhoudu ja huonokuntoisenakin jonkin verran pumppaa, jos siinä vaikka on vain kaksi siipeä jäljellä.

        Onhan se mahdollista, jos entinen omistaja on umpijäisenä startannu sen käyntiin, että kaikki siivet on katkennu, mutta hyvin epätodennäköistä sekin.

        en tarkastanut onko suutin tukossa, mutta vettä ei tullut edes pakokaasuaukoista. Kai niistä ainakin pitäisi tulla...


      • Ykä
        jariw kirjoitti:

        en tarkastanut onko suutin tukossa, mutta vettä ei tullut edes pakokaasuaukoista. Kai niistä ainakin pitäisi tulla...

        Olet oikeassa, niistä varressa olevista vapaapoistoaukoista pitää tulla jonkin verran vettä vaikka se tarkastussuihkun letku olisikin tukossa.

        Muutaman hetken käyttö vapaalla laiturissa ilman koteloa varmistaa vedenkierron puutteen, koneen sylinterien kannet ja yläpäät kuumenee nopesti kädet polttavaviksi jos ei kierrä. Muuten koneen termostaatti rajoittaa lämmön jonnekkin 55-60°C, joka toki tuntuu kuumalta, mutta eron kyllä huomaa..
        Liian kuumaksi ei auta päästää, menee tiivisteet ja pahimmassa tapauksessa leikkaa kiinni. Pari kolme vuotta seisseen noin vanhan koneen kyseessä ollen voi kyllä pitää melkoisen varmana, että siipipyörä on entinen. Itse pidän turvallisena vaihtovälinä noin 5-6 vuotta. Sehän riippuu tietysti myös ajon määrästä ja paikoista. Tuon ikäisen koneen termostaatti kannattaa myös avata ja varmistaa toimivaksi. Suurin osa rikkoutuu siten, että ne jää auki, mutta joissakin tapauksissa jääkin kiinni. Seurauksena täystuho.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      53
      3278
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2939
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2346
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1366
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe