hyvä pizzapohja?

loorti

ostin obh:n pizza uunin ku monet sitä ovat kehuskelleet..mut millä ohjeella saa hyvän ja ohuen ja kohtuu rapean pizza pohjan kuin esim. kotipizzan pohja?

12

15160

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helmiina

      Durumvehnäjauhopussin kyljessä on ihan toimiva pohjan ohje (ja käytä sitä durumia, älä vain ohjetta). Toiminee siihen pitsavimpaimeenkin, vaan minua ärsyttäisi yrittää säätää juuri oikean kokoista pohjaa...

      Mutta voi parkaa, menit ostaan turhakkeen. Samalla rahalla saa esim. sellaisen kivisen "arinan" joka laitetaan tavalliseen uuniin ritilälle. Uuni täysille (vaikka oikea pitsauuni onkin reilusti kuumempi kuin tuo kotiuunin 300 astetta), ja siis se kivi sisäään heti alusta asti, että on kuuma. Pitsalapion tarvit tähän, että saat luiskautettaua pitsan arinalle ja taas pois. Vaatii pikkuisen harjoittelua: jauhota lapio, ja joko tee pitsa suoraan lapiolle tai just jauhottamalla opettele sujauttaan lapio valmiin pitsan alle. Ja jauhon avulla sen saa luiskahtaan kokonaisena sinne arinan päälle. Paistuttuaan lapio menee kyllä terävällä tökkäyksellä nätisti pitsan alle. Tolla arinajutulla saat lähimmäs oikeanlaista pitsaa...

      • tykkään...

        lykätä mukaan kohtuullisesti (pellilliseen pari desiä) kaurahiutaleita, tuo mehevyyttä. Maissijauhojakin olen kokeillut samassa tarkoituksessa. Sämpyläjauhoja.... kun en tykkää pullasta.

        Tuommoinen uuni on meikäläistäkin jkv. kiinnostanut.

        Tattis tuolle kiviarinavinkaajallekin.


      • näitä

        tällaisia kivisen "arinan" sitten voi ostaa?


    • resepti

      josta tulee hyviä pizzoja kotona:

      500 g vehnä jauhoja (8,5 dl)
      2 tl sokeria
      1,5 tl suolaa
      1 tl kuiva hiivaa
      Sekoita nämä ainekset keskenään kotitalous koneessa ja sitten lisäät
      3 dl haaleaa vettä
      4 rkl oliivi öljyä
      Anna talous-koneen vaivata sitä taikinaa vähintään 8 minuuttia niin että siitä tulee kiinteä ja kiiltävä. Sen jälkeen jaat sen 4 yhtä suureen palaan ja pyöritä ne palloksi, laitat tarjottimelle ja kasteltu, kuivaksi väänetty pyyhe liina niitten päälle ja jääkaappiin nousemaan seuraavaan päivään asti, ainakin vähintään 12 tuntia. Seuraavana päivänä sitten teet niistä niin ohkaisia pizzoja kuin haluat ja MUISTATHAN että kun niitä levität kaulimella niin vai pizzan yläpuoli kaulitaan. Jos kaulit ne molemmilta puolilta niin taikina ei nouse kun laitat sen uuniin. Vain Pizzerioissa kun tekevät sen pizzan levityksen käsivoimin voivat käännellä ja painella sen molemmin puolin mutta se ei toimi kaulimella.

      • kun vanhaksi elää

        Että ei pizzataikinaa saa kaulita molemmilta puolita - älä viitsi selittää aivan himmeitä.
        Olen minä muutaman pizzan paistanut ja taikinan tehnyt. En tiedä miksi taikina pitäisi kaulita molemmilta puolilta ? Mutta jos haluaa kaulita, niin siitä vaan, ei haitta mitään, nousee aivan varmasti. Ja miksi ihmeessä laitat pizzataikinaan sokeria, ei se mikään pullataikina ole. Viimeksi eilen tuli tehtyä iso pizza, eikä todellakaan taikinan kanssa ollut mitään ongelmia. Ensin jauhot, suola ja kuivahiiva asiaan - tehdään keko jauhoihin johon kaadetaan ämmin vesi - eikä missään tapauksessa sekoiteta heti keskenään. Vettä aletaan pikku hiljaa sekoittamaan jauhoihin reunoilta käsin ja heti kun taikina alkaa muodostua lisätään oliiviöljyä tämän jälkeen jauhoja lisätään taikinamassaan hyvin maltillisesti. Nyt kun olet saanut hyvin pehmeän taikinan jossa on vettä ja jauhoja oikeassa suhteessa, voit onnitella itseäsi. Vaivaa taikinaan sopiva sitko, että voit halutessasi vaikka heitellä taikinaa, eikä taikina repeä kaulittaessa vaan joustaa sekä venyy nätisti.
        Anna taikinan kohota muutaman tunnin vedottomassa paikassa, kelmun alla, eikä todellakaan ole tarkoitus hapattaa taikinaa.

        Kun paistat pizzoja muista perussäännöt, hyvä pehmeä joustava taikina, hyvää tomaattikastiketta - ei ketsuppia siinä on mm. liikaa sokeria, juustoa maun mukaan, täyteet ja oliiviöljy - ja ehdottomasti tässä järjestyksessä.
        Pahimmat mokat - kova liikaa jauhoa sisältävä taikinamassa, juustot laitettu täytteiden päälle.

        Piirakan ja pizzan olennainen ero on juuri siitä, että pizzassa juusto on täytteiden alla ja piirakassa täyteiden seassa ja päällä.

        Ja paistamisessa tärkeintä on kova alalämpö ja kuumennettu uuninpelti tai paistokivi.
        Itse teen kotona kiertoilmauusissa jossa alalämpö 275°C ja pelti uunissa valmiina. Pizza pellille ja paistuminen alkaa heti, noin 5-6 min ja homma valmis. Pohja tulee olla riittävän ohut.

        Pizzoja tuntuu olevan aivan riitävasti, ja jokainen tehkööt niin kuin parhaaksi näkee.
        Mutta muistakaa - oikeaa reseptiä ei ole olemassakaan, vain maku ratkaisee.


      • lähtee näinkin
        kun vanhaksi elää kirjoitti:

        Että ei pizzataikinaa saa kaulita molemmilta puolita - älä viitsi selittää aivan himmeitä.
        Olen minä muutaman pizzan paistanut ja taikinan tehnyt. En tiedä miksi taikina pitäisi kaulita molemmilta puolilta ? Mutta jos haluaa kaulita, niin siitä vaan, ei haitta mitään, nousee aivan varmasti. Ja miksi ihmeessä laitat pizzataikinaan sokeria, ei se mikään pullataikina ole. Viimeksi eilen tuli tehtyä iso pizza, eikä todellakaan taikinan kanssa ollut mitään ongelmia. Ensin jauhot, suola ja kuivahiiva asiaan - tehdään keko jauhoihin johon kaadetaan ämmin vesi - eikä missään tapauksessa sekoiteta heti keskenään. Vettä aletaan pikku hiljaa sekoittamaan jauhoihin reunoilta käsin ja heti kun taikina alkaa muodostua lisätään oliiviöljyä tämän jälkeen jauhoja lisätään taikinamassaan hyvin maltillisesti. Nyt kun olet saanut hyvin pehmeän taikinan jossa on vettä ja jauhoja oikeassa suhteessa, voit onnitella itseäsi. Vaivaa taikinaan sopiva sitko, että voit halutessasi vaikka heitellä taikinaa, eikä taikina repeä kaulittaessa vaan joustaa sekä venyy nätisti.
        Anna taikinan kohota muutaman tunnin vedottomassa paikassa, kelmun alla, eikä todellakaan ole tarkoitus hapattaa taikinaa.

        Kun paistat pizzoja muista perussäännöt, hyvä pehmeä joustava taikina, hyvää tomaattikastiketta - ei ketsuppia siinä on mm. liikaa sokeria, juustoa maun mukaan, täyteet ja oliiviöljy - ja ehdottomasti tässä järjestyksessä.
        Pahimmat mokat - kova liikaa jauhoa sisältävä taikinamassa, juustot laitettu täytteiden päälle.

        Piirakan ja pizzan olennainen ero on juuri siitä, että pizzassa juusto on täytteiden alla ja piirakassa täyteiden seassa ja päällä.

        Ja paistamisessa tärkeintä on kova alalämpö ja kuumennettu uuninpelti tai paistokivi.
        Itse teen kotona kiertoilmauusissa jossa alalämpö 275°C ja pelti uunissa valmiina. Pizza pellille ja paistuminen alkaa heti, noin 5-6 min ja homma valmis. Pohja tulee olla riittävän ohut.

        Pizzoja tuntuu olevan aivan riitävasti, ja jokainen tehkööt niin kuin parhaaksi näkee.
        Mutta muistakaa - oikeaa reseptiä ei ole olemassakaan, vain maku ratkaisee.

        Mutta suurin piirtein juuri näin, joitakin huomioita mitä olen havainnut
        Paljon säästää jos osaa tehdä maukasta pitsaa, ei tee kovin usein edes mieli "pizzalle ulos"!
        Juuri tärkeä on oikeanlainen pitsan tomaattikastike, oliiviöljyä, valkosipulia, sipulia, tomaattimurskaa, pitsamausteita suolaa sokeria, mustapipppuria,,,kannattaa tehdä kerralla isompi satsi ja pakastaa loput.
        Hyvän ja ohuen "kotipitsa" -tyylisen pohjan saa kaupan pitsajauhoista (esim Myllyn Paras pitsajauho), se resepti pussi kyljessä on oikeen hyvä, ja kun hiivaa on riittävästi, nousee nopeasti ja varmasti. Ihmettelen silti miksi kohotus useita tunteja jääkaapissa(?!=o), en ymmärrä mikä tämän tarkoitus on, mutta niin kuulemma jotkut tekee?

        Ja kaulitaan tosiaankin jauhojen avulla molemmin puolin ohueksi ja isoksi lättänöiksi , esim. 1 1/2 dl taikinasta tulee kaulittuna kolme lähes uunipellin kokoista lättyä. Olen kokeillut myös erikoisvehnäjauho/sämpyläjauhoseoksella ja toimii joka kerta.
        Paistamisessa on tosiaankin tärkeää kuuma uuni ja kuuma kivi tai pelti, itse lämmitän kahta peltiä uunissa (300C) jolloin on koko ajan käytössä kuuma pelti. Pohjaa kannattaa esipaistaa pari minuuttia kuumalla pellillä, ja vasta sitten lisätä täytteet ja muut, justiinsa e.m. järjestyksessä ja eikun 5.6- minuuttia uunissa. Reunoille voi sipaista oliiviöljyä ennen paistamista, jottei tummu liikaa, mutta ei pakko. Bon appetio!


    • Kantaasiakas

      1/3 palaa hiivaa
      3rkl öljyä
      1rkl sokeria suolaa
      n.800g vehnäjauhoja
      1/2 litraa kylmää vettä
      Kaikki aineet kulhoon, kylmä vesi viimeisenä
      Sekoita käsin. Anna kohota vähintään 1/2 tuntia.
      Taikinasta tulee 3 isoa pizzapohjaa.

      • mää,

        ihmettelen miten sun pizzas kohoaa jos käytät kylmää vettä. hiivan herätyslämpö kun on siellä 40 asteen tienoilla...


      • .calla.
        mää, kirjoitti:

        ihmettelen miten sun pizzas kohoaa jos käytät kylmää vettä. hiivan herätyslämpö kun on siellä 40 asteen tienoilla...

        Miksi pizzapohjan sitten pitäisi kohota?
        Itse pyrin aina tekemään pohjasta niin
        matalan kuin mahdollista.


      • Durpo
        .calla. kirjoitti:

        Miksi pizzapohjan sitten pitäisi kohota?
        Itse pyrin aina tekemään pohjasta niin
        matalan kuin mahdollista.

        niin mihin tarvitaan hiivaa?


      • paras pohja

    • PizzaPepe

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      952
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      665
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe