Suomalaiset ovat epäkohteliaita

Suomi24toimitus

Suomalaisten käytöstavoissa on vielä parannettavaa, paljastaa Valittujen Palojen kohteliaisuusselvitys.

2 100 kaupungissa 35 eri maassa toteutetussa selvityksessä suomalaisten kohteliaisuus jäi selkeästi alle keskitason.

Maailman kohteliaimmat ihmiset löytyivät New Yorkista.

Lue STT:n uutinen aiheesta Soneraplazalta:
http://plaza.fi/viihde/suomalaisten-kohteliaisuus-jaa-alle-keskitason

Kohteliaisuutta tutkittiin kolmella tapaa: Koehenkilö käveli julkisten rakennusten ovista ja havainnoi, miten usein ihmiset pitivät ovea auki. Kaupassa tarkkailtiin muun muassa sitä, kiittävätkö ihmiset myyjiä. Koehenkilöt myös testasivat, auttaisiko kukaan pudonneiden papereiden nostamisessa.

Ovatko suomalaiset hävettävän epäkohteliaita? Onko sinulla kertomuksia suomalaisesta kohteliaisuudesta tai epäkohteliaisuudesta?

283

50304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarviiko sitä nyt aina olla ovia aukomassa, ja hymyilemässä. Osaa muut itsekin. Pidetään huoli vaan omista asioista

      • RoomMate

        .. sinä et edes laske leikkiä, vaan tarkoitat tuota. No further comments required.


      • Ovi naamaan

        ..jos olet menossa ovesta esim. kauppaan, edelläsi menee joku 15-vuotias poika, niin ei hän välitä muuta kuin että hän itse pääsee sisään. Usein tulee ovi naamaan kun menee perässä. Ajattele sinä 15-vuotias, jos sinulle tehtäis näin. Itse pidän ovea kauemman auki, tuli sieltä kuka tahansa perässä, vaikka 15-vuotias.

        Entäs sitten invalidit, odottavat äidit ja seniorit busseissa - ei nää nuoret killit anna paikkaa. Ajatteleeko ne, että pärjää ne huonot ittekin?


      • hyvätapainen teinityttö
        Ovi naamaan kirjoitti:

        ..jos olet menossa ovesta esim. kauppaan, edelläsi menee joku 15-vuotias poika, niin ei hän välitä muuta kuin että hän itse pääsee sisään. Usein tulee ovi naamaan kun menee perässä. Ajattele sinä 15-vuotias, jos sinulle tehtäis näin. Itse pidän ovea kauemman auki, tuli sieltä kuka tahansa perässä, vaikka 15-vuotias.

        Entäs sitten invalidit, odottavat äidit ja seniorit busseissa - ei nää nuoret killit anna paikkaa. Ajatteleeko ne, että pärjää ne huonot ittekin?

        Yleistämistä. Aina sanotaan että älkää ihmiset yleistäkö, mutta siitähän tässäkin nyt on kyse. Itse olen 16-vuotias ja katson yleensä ovea avatessani tuleeko takaa joku, ja jos tulee niin pidän ovea auki. Ihan sama onko takaa tulossa äiti rattaiden kanssa vai teiniporukka. Toisinaan kohtaa sitäkin, että ihmiset lähestulkoon juoksevat pakoon, pelätessään että teilaisin heidät avatessani ovet. Se, että omistan silmälasit, ei tarkoita sitä ettenkö heitä huomaisi. Ystävällisyyteen ei ole Suomessa totuttu, joten oletetaan että pienenkin ystävällisen teon takana on jotain pahaa.

        Herää kysymys, milloin pahat ja ilkeät teinit muuttuvat toiset huomioonottaviksi, aina niin oikeassa oleviksi aikuisiksi? Sanotaan, että se älähtää johon kalikka kalahtaa. Silloinhan jokainen täällä mielipiteensä esille tuova aikuiseksi itsensä katsova on nuorena ollut samanlainen, kuin mitä me teinit nyt nykyisin kuulemma olemme. Onko se nyt niin pahasta, että kiireessä ei huomaa pitää ovea auki perässä tulevalle? Perässä tuleva voi nimittäin itsekin tarttua oveen ja ruuhkabussissa seistä muutaman pysäkinvälin ennen kuin käämit palaa koska "ei nää nuoret killit anna paikkaa". Maailma on sellainen joksi sen luomme.

        On siis olemassa myös hyväkäytöksisiä teinejä. Myös poikina. Jokainen katsokoon peiliin ennen kuin alkaa muita syyttelemään.


      • Hävettää

        Tämähän asenne on ns. "junttikulttuurin" koko perusta.


      • bea
        Ovi naamaan kirjoitti:

        ..jos olet menossa ovesta esim. kauppaan, edelläsi menee joku 15-vuotias poika, niin ei hän välitä muuta kuin että hän itse pääsee sisään. Usein tulee ovi naamaan kun menee perässä. Ajattele sinä 15-vuotias, jos sinulle tehtäis näin. Itse pidän ovea kauemman auki, tuli sieltä kuka tahansa perässä, vaikka 15-vuotias.

        Entäs sitten invalidit, odottavat äidit ja seniorit busseissa - ei nää nuoret killit anna paikkaa. Ajatteleeko ne, että pärjää ne huonot ittekin?

        Varmasti on olemassa huonotapaisia nuoria, mutta kyllä oman kokemukseni mukaan usein iäkkäät ihmiset ovat niitä kaikkein törkeimpiä. Etuillaan jonossa yms.
        Ja tiedoksi vaan, en ole teini vaan 24-vuotias.


      • ...

        Täytyy sanoa että jos kyseinen viesti oli tosissaan kirjoitettu, niin sääliksi käy sinua ja erityisesti niitä ihmisiä jotka joutuvat kanssasi tekemisiin.


      • ole suomalaisten

        erikoisominaisuus vielä vähemmän venäläisten.


      • näkyy hyvinä

        kohteliaina eleinä. Oman navan tuijottaminen ja huonot käytöstavat kulkevat käsikädessä.


      • Homsan

        Mukavista pikkueleistä toisia kohtaan tulee tosi hyvä mieli, siis ennen kaikkea itselle! Joten siinä mielessä jos ei kiinnosta muu kuin oma napa niin omaakin parasta ajatellen olisi hyvä tehdä kohteliaita tekoja. On niin tosi piristävää saada vastakaiuksi hymy, vaikka vain silloin tällöin.


      • -nainen-
        ole suomalaisten kirjoitti:

        erikoisominaisuus vielä vähemmän venäläisten.

        Tulin juuri Tallinnasta ja täytyy kertoa, että kävin toimittamassa eestiläisen tuttavani (mies) kanssa tiettyjä "remonttiasioita" rautakaupoissa. Ja hän, joka kerta, kun tulimme takaisin autolle, avasi minulle auton oven. Olemme ainoastaan monivuotisia ystäviä, eli hänen ei tarvinnut tehdä minuun minkään laista vaikutusta. Toinen naapurini myös tervehtii aina kädestä pitäen, kun emme ole tavanneet vähään aikaan. Mielestäni tämä on todellista kohteliaisuutta, josta me suomalaisetkin voisimme ottaa oppia.


      • ljhdh
        Ovi naamaan kirjoitti:

        ..jos olet menossa ovesta esim. kauppaan, edelläsi menee joku 15-vuotias poika, niin ei hän välitä muuta kuin että hän itse pääsee sisään. Usein tulee ovi naamaan kun menee perässä. Ajattele sinä 15-vuotias, jos sinulle tehtäis näin. Itse pidän ovea kauemman auki, tuli sieltä kuka tahansa perässä, vaikka 15-vuotias.

        Entäs sitten invalidit, odottavat äidit ja seniorit busseissa - ei nää nuoret killit anna paikkaa. Ajatteleeko ne, että pärjää ne huonot ittekin?

        ovat vanhemmat leidit. Sen huomasi todella selvästi Kanarialla. Tönivät ja nimittelevät. Kaunista sanaa ei saa kuin joltakin harvalta. Kartettavaa kateellista porukkaa lähes poikkeuksetta.


      • Shitsuji
        Ovi naamaan kirjoitti:

        ..jos olet menossa ovesta esim. kauppaan, edelläsi menee joku 15-vuotias poika, niin ei hän välitä muuta kuin että hän itse pääsee sisään. Usein tulee ovi naamaan kun menee perässä. Ajattele sinä 15-vuotias, jos sinulle tehtäis näin. Itse pidän ovea kauemman auki, tuli sieltä kuka tahansa perässä, vaikka 15-vuotias.

        Entäs sitten invalidit, odottavat äidit ja seniorit busseissa - ei nää nuoret killit anna paikkaa. Ajatteleeko ne, että pärjää ne huonot ittekin?

        Itse olen 13, ja vaikka (myönnettävä) on välillä vaikea olla kohtelias. Yritän silti, sillä olen nähnyt niitä teinejä joille kaikki on "EVVK". Se on ärsyttävää.

        Itse olen kohtelias (Tai edes yritän olla.) koska pidän siitä, kohteliaana olemisesta.


      • dffffffffffg
        RoomMate kirjoitti:

        .. sinä et edes laske leikkiä, vaan tarkoitat tuota. No further comments required.

        Olet ilmiselvä homo. No further comments required.


      • Modem110
        Hävettää kirjoitti:

        Tämähän asenne on ns. "junttikulttuurin" koko perusta.

        Häpee rauhassa


      • kukas ne tavat opett
        Ovi naamaan kirjoitti:

        ..jos olet menossa ovesta esim. kauppaan, edelläsi menee joku 15-vuotias poika, niin ei hän välitä muuta kuin että hän itse pääsee sisään. Usein tulee ovi naamaan kun menee perässä. Ajattele sinä 15-vuotias, jos sinulle tehtäis näin. Itse pidän ovea kauemman auki, tuli sieltä kuka tahansa perässä, vaikka 15-vuotias.

        Entäs sitten invalidit, odottavat äidit ja seniorit busseissa - ei nää nuoret killit anna paikkaa. Ajatteleeko ne, että pärjää ne huonot ittekin?

        Olen matkustanut työmatkani bussilla Tampereella yli 10 vuotta ja pari kertaa olen nähnyt kenenkään murrosikäisen antavan paikkaa vanhukselle tai odottavalle äidille. Tai pienelle lapselle.

        Eipä se perse nouse penkistä kyllä muillakaan, joten ehkä voi sanoa, että samanlaisia juntturoita ovat kaikki. Tai ehkä ne fiksut kulkevat sitten omalla autolla.

        Ja kyllä, annan itse aina oman paikkani, jos täysinäiseen bussiin tulee huonokuntoinen tai iäkäs ihminen vaikka en olisi varma, onko ihan perällä tilaa hänelle vai ei.


      • phöööh
        hyvätapainen teinityttö kirjoitti:

        Yleistämistä. Aina sanotaan että älkää ihmiset yleistäkö, mutta siitähän tässäkin nyt on kyse. Itse olen 16-vuotias ja katson yleensä ovea avatessani tuleeko takaa joku, ja jos tulee niin pidän ovea auki. Ihan sama onko takaa tulossa äiti rattaiden kanssa vai teiniporukka. Toisinaan kohtaa sitäkin, että ihmiset lähestulkoon juoksevat pakoon, pelätessään että teilaisin heidät avatessani ovet. Se, että omistan silmälasit, ei tarkoita sitä ettenkö heitä huomaisi. Ystävällisyyteen ei ole Suomessa totuttu, joten oletetaan että pienenkin ystävällisen teon takana on jotain pahaa.

        Herää kysymys, milloin pahat ja ilkeät teinit muuttuvat toiset huomioonottaviksi, aina niin oikeassa oleviksi aikuisiksi? Sanotaan, että se älähtää johon kalikka kalahtaa. Silloinhan jokainen täällä mielipiteensä esille tuova aikuiseksi itsensä katsova on nuorena ollut samanlainen, kuin mitä me teinit nyt nykyisin kuulemma olemme. Onko se nyt niin pahasta, että kiireessä ei huomaa pitää ovea auki perässä tulevalle? Perässä tuleva voi nimittäin itsekin tarttua oveen ja ruuhkabussissa seistä muutaman pysäkinvälin ennen kuin käämit palaa koska "ei nää nuoret killit anna paikkaa". Maailma on sellainen joksi sen luomme.

        On siis olemassa myös hyväkäytöksisiä teinejä. Myös poikina. Jokainen katsokoon peiliin ennen kuin alkaa muita syyttelemään.

        Nuoruus on se aika ihmisen kehityksessä, jolloin empatia kehittyy, näin olen kuullut sanottavan. Toisin sanoen nuoret ihmiset ovat vielä kokeiluvaiheessa ja jos kukaan ei erityisesti ohjaa heitä tai ole itse hyvänä esimerkkinä, ei se käytös itsestäänkään heihin iskostu.

        Minä ainakin olen ollut nuorena suorastaan töykeä ja monesti tietämättäni ja tahtomattani. Eli jos saa tarpeeksi hyviä esimerkkejä matkan varrella, niin kyllä ne käytöstavat siitä kehittyvät .. eivät tosin kaikilla.


      • naiset eivät
        -nainen- kirjoitti:

        Tulin juuri Tallinnasta ja täytyy kertoa, että kävin toimittamassa eestiläisen tuttavani (mies) kanssa tiettyjä "remonttiasioita" rautakaupoissa. Ja hän, joka kerta, kun tulimme takaisin autolle, avasi minulle auton oven. Olemme ainoastaan monivuotisia ystäviä, eli hänen ei tarvinnut tehdä minuun minkään laista vaikutusta. Toinen naapurini myös tervehtii aina kädestä pitäen, kun emme ole tavanneet vähään aikaan. Mielestäni tämä on todellista kohteliaisuutta, josta me suomalaisetkin voisimme ottaa oppia.

        Kädestä pitäen tervehtiminen on sen maan tapa. Se että Suomessa ei näin automaattisesti tehdä, ei ole huonotapaisuuden osoitus. Tosin käytäntö on levinnyt nyt tännekin etelän maista ja venäjältä ja nuoret miehet näkyvät paiskaavan kättä ensi kertaa päivän aikana tavatessaan.


      • Totta
        bea kirjoitti:

        Varmasti on olemassa huonotapaisia nuoria, mutta kyllä oman kokemukseni mukaan usein iäkkäät ihmiset ovat niitä kaikkein törkeimpiä. Etuillaan jonossa yms.
        Ja tiedoksi vaan, en ole teini vaan 24-vuotias.

        Joo, kyllä osa vanhuksista on kohteliaita mutta on niitä epäkohteliaita. En tässä rupea tilastoita vetämään hatusta että X% on kohteliaita ja Y% epäkohteliaita. siskolleni tuli oikein mustelmat kun joku pappa kiilasi kaupan ovesta.

        Huom! Osa vanhuksista on kohteliaita.


      • ;)

        Siis New York voitti sen kyselyn? Olisin lyönyt vetoa Englannin puolesta. Siellä kun olin perheen kanssa (olen siis 12 v) Ja matkalaukkuja oli 8, meitä oli 4, olin ottanut toiseksi isoimman laukun kun olin yrittänyt auttaa, ja tuli ongelma sitten liukuportaissa kun oltiin metrolle menossa, niin joku englantilainen nainen tuli auttamaan. Kiitin sitten, tietysti.


      • Anonyymi
        bea kirjoitti:

        Varmasti on olemassa huonotapaisia nuoria, mutta kyllä oman kokemukseni mukaan usein iäkkäät ihmiset ovat niitä kaikkein törkeimpiä. Etuillaan jonossa yms.
        Ja tiedoksi vaan, en ole teini vaan 24-vuotias.

        Pitää paikkanssa vanhat naiset kaupoissa tosi etuilijoita melskaavat kun tarjouksia !!!??. Ihan turha syyttää aina nuoria .


    • juntti

      suomalaisethan on juntti kansaa.ne saattaa yleisellä paikalla kusta lirauttaa tai sitten päästetään suustaan semmosia mitä ei nimen omaan pitäisi.suomalaiset ei puhu toisilleen istutaan ku tikut paskassa vaikka bussissa ja näytetään nyrpeetä naamaa.luullaan olevansa niin hienoja.

      • anti-life

        Kyseinen käyttäytyminen johtuu ainakin omalla kohdallani siitä, että yksinkertaisesti ei kiinnosta.


      • samaamieltä

        kieltämättä osa suomalaisista ovat hyvin törkeitä.
        Löytyy suomalaisista myös kohteliaita ihmisiä.
        Minä pyrin siihen, että olisin kaikille ulkopuolisillekkin kiltti esim avaamalla ovet jos on vahna henkilö tai jos henkilöllä on paljon tavraoita kädessä.
        Minullekkin avataan usein ovet vaikka olen nuori enkä kanna mitään.
        Oven avaajat ovat yleensä vanhempia miehiä.

        Jossain lehdessä oli kerran, että jos hymyilee kauppiaille niin kauppiaalla on paljon kivempi olla kassalla.

        En tiedä teistä, mutta minusta suomessa on sekä kohteliaita sekä epäkohteliaita ihmisiä.


      • Kohtelias kyllä

        Juntteja tosiaankin olemme. Olen vilkas luonteeltani ja huomannut seuraavaa:Busseissa esim. jos sanon sanan tai kaksi vieressä istujalle,katsotaan kuin halpaa makkaraa.
        Sama hisseissä-vaikka sanoisin,että hyvää päivää.
        Joitakin poikkeuksia lukuunottamatta tietenkin.
        Mikähän meitä mahtaa vaivata-olisko joku komleksi?


      • pilikunnussija
        samaamieltä kirjoitti:

        kieltämättä osa suomalaisista ovat hyvin törkeitä.
        Löytyy suomalaisista myös kohteliaita ihmisiä.
        Minä pyrin siihen, että olisin kaikille ulkopuolisillekkin kiltti esim avaamalla ovet jos on vahna henkilö tai jos henkilöllä on paljon tavraoita kädessä.
        Minullekkin avataan usein ovet vaikka olen nuori enkä kanna mitään.
        Oven avaajat ovat yleensä vanhempia miehiä.

        Jossain lehdessä oli kerran, että jos hymyilee kauppiaille niin kauppiaalla on paljon kivempi olla kassalla.

        En tiedä teistä, mutta minusta suomessa on sekä kohteliaita sekä epäkohteliaita ihmisiä.

        Niin kauppiaathan ne itse istuu kassalla.


      • Hävettää
        Kohtelias kyllä kirjoitti:

        Juntteja tosiaankin olemme. Olen vilkas luonteeltani ja huomannut seuraavaa:Busseissa esim. jos sanon sanan tai kaksi vieressä istujalle,katsotaan kuin halpaa makkaraa.
        Sama hisseissä-vaikka sanoisin,että hyvää päivää.
        Joitakin poikkeuksia lukuunottamatta tietenkin.
        Mikähän meitä mahtaa vaivata-olisko joku komleksi?

        Busseista puheen ollen voisi nostaa esiin hieman lisää bussikulttuuria. Jos istuu ikkunapaikalla, ja käytäväpaikalla istuu joku tuntematon, voisi ihan ystävällisesti sanoa että "anteeksi, jään seuraavalla pysäkillä pois" eikä vain tönimällä änkeä ohi sanomatta mitään. Tämän jälkeen voisi myös kiittää.


      • kiittää
        Hävettää kirjoitti:

        Busseista puheen ollen voisi nostaa esiin hieman lisää bussikulttuuria. Jos istuu ikkunapaikalla, ja käytäväpaikalla istuu joku tuntematon, voisi ihan ystävällisesti sanoa että "anteeksi, jään seuraavalla pysäkillä pois" eikä vain tönimällä änkeä ohi sanomatta mitään. Tämän jälkeen voisi myös kiittää.

        Kiittää? Mistä pitäisi kiittää? Että toinen armollisesti antaa sinun poistua bussista? Eikö jo sanomattakin pitäisi olla selvää, että pois ollaan lähdössä jos esimerkiksi ikkunapaikalla alkaa nousta ylös. Jos ei väistä, niin tulen yli. Turha tehdä tästäkään numeroa.


      • puotipuksu
        pilikunnussija kirjoitti:

        Niin kauppiaathan ne itse istuu kassalla.

        No kyllä meillä aina silloin tällöin kauppiaskin kassalla istuu:)


      • Palaute1
        kiittää kirjoitti:

        Kiittää? Mistä pitäisi kiittää? Että toinen armollisesti antaa sinun poistua bussista? Eikö jo sanomattakin pitäisi olla selvää, että pois ollaan lähdössä jos esimerkiksi ikkunapaikalla alkaa nousta ylös. Jos ei väistä, niin tulen yli. Turha tehdä tästäkään numeroa.

        kun kyse onkin kohteliaisuudesta. Itsekään en ennen uskaltanut juuri mitään puhua vieressäistujalle, mutta nykyään sanon `mä jäisin tässä pois` ja `kiitos` hymyn kanssa. Ja tosiaan tuo kiitos ihan sen takia, että nousija kuitenkin vuokseni nousi ja väisti. Lisäksi tiedän, että se parantaa mielialaa kummasti, jos ihmiset kiittävät ja pyytävät anteeksi munilta ihan tuollaisissa arkisissa tilanteissa, joten tahdon tehdä muillekin samoin, piristää heidän päiväänsä kohteliaisuudella.

        Kassoille kiitän ja hymyilen aina (ellen ole tosi vihaisella tai surullisella tuulella), sillä itsekin asiakaspalveluduunissa tiedän, mitä paskaa se duuni välillä on ja kuinka hyvälle mielelle saa, jos asiakas hymyilee ja on kohtelias eikä kohtele asiakaspalvelijaa kuin jotain alakastin saastaa.


      • Palaute1
        Palaute1 kirjoitti:

        kun kyse onkin kohteliaisuudesta. Itsekään en ennen uskaltanut juuri mitään puhua vieressäistujalle, mutta nykyään sanon `mä jäisin tässä pois` ja `kiitos` hymyn kanssa. Ja tosiaan tuo kiitos ihan sen takia, että nousija kuitenkin vuokseni nousi ja väisti. Lisäksi tiedän, että se parantaa mielialaa kummasti, jos ihmiset kiittävät ja pyytävät anteeksi munilta ihan tuollaisissa arkisissa tilanteissa, joten tahdon tehdä muillekin samoin, piristää heidän päiväänsä kohteliaisuudella.

        Kassoille kiitän ja hymyilen aina (ellen ole tosi vihaisella tai surullisella tuulella), sillä itsekin asiakaspalveluduunissa tiedän, mitä paskaa se duuni välillä on ja kuinka hyvälle mielelle saa, jos asiakas hymyilee ja on kohtelias eikä kohtele asiakaspalvelijaa kuin jotain alakastin saastaa.

        "...jos ihmiset kiittävät ja pyytävät anteeksi munilta ihan tuollaisissa arkisissa tilanteissa, joten tahdon tehdä muillekin samoin..."

        Joo ei siis munilta mitään anteeksipyydellä vaan minulta. :)


      • virkailija...
        samaamieltä kirjoitti:

        kieltämättä osa suomalaisista ovat hyvin törkeitä.
        Löytyy suomalaisista myös kohteliaita ihmisiä.
        Minä pyrin siihen, että olisin kaikille ulkopuolisillekkin kiltti esim avaamalla ovet jos on vahna henkilö tai jos henkilöllä on paljon tavraoita kädessä.
        Minullekkin avataan usein ovet vaikka olen nuori enkä kanna mitään.
        Oven avaajat ovat yleensä vanhempia miehiä.

        Jossain lehdessä oli kerran, että jos hymyilee kauppiaille niin kauppiaalla on paljon kivempi olla kassalla.

        En tiedä teistä, mutta minusta suomessa on sekä kohteliaita sekä epäkohteliaita ihmisiä.

        on poliisien puuttuvissa käytöstavoissa. Olen työskennellyt 30 vuotta samassa talossa kuin poliisit. Eivät koskaan edes katsoneet tuliko joku perässä ja pamauttivat oven jälkeensä kiinni. Kukaan ei koskaan tervehtinyt, eikä ollut tuntiakseenkaan, vaikka tämä on pieni paikkakunta ja varmasti naanan tunnisti. Onneksi ei ole tarvinnut olla heidän kanssaan tekemisissä virka-asioissa. Saattaisin suutuspäissäni vaikka vastustaa poliisia, sen verran tylyä porukkaa on. Onneksi ne pahimmat juntit ovat päässeet eläkkeelle.


      • hikpäålpå
        Hävettää kirjoitti:

        Busseista puheen ollen voisi nostaa esiin hieman lisää bussikulttuuria. Jos istuu ikkunapaikalla, ja käytäväpaikalla istuu joku tuntematon, voisi ihan ystävällisesti sanoa että "anteeksi, jään seuraavalla pysäkillä pois" eikä vain tönimällä änkeä ohi sanomatta mitään. Tämän jälkeen voisi myös kiittää.

        Jos sanot bussissa käytäväpaikalla istuvalle, että "Anteeksi, jään seuraavalla pysäkillä pois" ja hymyilet, koko bussi katsoo sinua kuin jotain vaarallista sirkuseläintä. Mikä suomalaisia vaivaa?! Kaikki, mikä on ulkomailla normaalia on Suomessa epänormaalia ja päinvastoin.


      • oliksgt
        puotipuksu kirjoitti:

        No kyllä meillä aina silloin tällöin kauppiaskin kassalla istuu:)

        Kauppiaalla on rahaa, kannattaa hymyillä niille kassatyöntekijöille vielä enemmän, koska niillä on niin heikot palkat.


      • Anonyymi
        Kohtelias kyllä kirjoitti:

        Juntteja tosiaankin olemme. Olen vilkas luonteeltani ja huomannut seuraavaa:Busseissa esim. jos sanon sanan tai kaksi vieressä istujalle,katsotaan kuin halpaa makkaraa.
        Sama hisseissä-vaikka sanoisin,että hyvää päivää.
        Joitakin poikkeuksia lukuunottamatta tietenkin.
        Mikähän meitä mahtaa vaivata-olisko joku komleksi?

        Haluan pois helsingistä esim turkuun tampereelle tai jonnekkin satakuntaan


    • se huomataan maailmalla

      Kyllä. Sen lisäksi, että suomalaiset ovat epäkohteliaita, he ovat myös epäsiistejä, tyylittömiä, nuhruisia, itsekkäitä juntteja, räkiviä ja alkoholisoituneita takametsäläisiä, jotka ( raukat ) luulevat olevansa eurooppalaisia.

      • Taavetti

        Aivan näin. Lisäksi suomalaisten ainoa käytöstapa minkä osaavat on kyynärpäiden käyttö.

        Ja ollaan niin eurooppalaisia että.


      • hävettää

        Osuit naulan kantaan!! Juntteja viimeisen päälle, ei missään maailmassa näe tälläsiä juntteja jotka todella kuseksii kaduille, kiroilee, tavat nolla. Epäsiisti pukeutuminen. Mistähän tuo asenne "ei kiinnosta" johtuu. Tässä yhteiskunnassa hyysääminen on johtanut tietyn kansanryhmän alennustilaan eli juopotteluun ja sikailuun. Onneksi osa ihmisistä jaksaa vielä katsella näitä "mielestään fiksuja" törppöjä. Kyllä meidän maine leviää maailmalle ja on jo levinnyt!


      • jorkku

        Tässä puhuu varmaan itse täydellisyys. Liekö edes suomalainen vaikka kieltä osaakin, koska puhuu muista kuin itsestään. Meitä on täälä kyllä joka lähtöön eivätkä suomalaiset sen huonompia ihmisiä ole kuin muutkaan.


      • folk

        huh.. muuta kaurahattu takasi landelle, sulla EI o juuri kokemusta ulkomaailmasta, itse paljon matkustaneena arvostan SUOMALAISUUTTA hyvin paljon (tasa-arvo ja kaveria ei jätetä mentaliteetti) etkä näinollen ole oikea sanomaan minkälaisia ME suomalaiset olemme.


      • on olla..
        Taavetti kirjoitti:

        Aivan näin. Lisäksi suomalaisten ainoa käytöstapa minkä osaavat on kyynärpäiden käyttö.

        Ja ollaan niin eurooppalaisia että.

        samanlainen, muuten saa aina jonottaa koko ajan viimeisenä. Onneksi lihatiskillä ja apteekissa on numerosysteemi, muuten vallitsee viidakon laki.


    • xxzzman

      aina joku johonkin Hel***tin tutkimuksiin vedoten yrittään painaa suomalaisten itsetuntoa alas , HÄVETKÖÖN TUTKIJAT ITSE !!

      OLKAAMME YLPEITÄ SUOMALAISIA HYVINEEEN JA HUONOINEEN PUOLINEEN !!

      HYVÄÄ JUHANNUSTA !!

      • miss maria

        En halua mollata yleisesti Suomen kansaa, mutta luulisi, että kaikki ovat siinä samaa mieltä, että kohteliaisuus ei ole teennäistä väkisin hymyilemistä ja ovien avaamisenkaan ei tarvitsisi olla pakkopullaa, toivon että suomalaisista löytyisi enemmän kohteliaita hyväkäytöksisiä ihmisiä, jotta voisimme olla ylpeitä kansastamme. Itse ainakin saan siitä vain mielihyvää, jos voin auttaa jotakin avaamalla tälle oven tai kantamalla vaikka lastenvaunut hankalasta paikasta. Haloo, todella juntteja täytyy niiden olla, jotka eivät ymmärrä auttaa kun näkevät jonkun tarvitsevan apua, eikä se ole mitään kansan mollaamista! Kaikillehan se on kivempi, jokainen varmasti itsekin joutuu tilanteisiin, joissa apu ei ole pahasta. Enemmän hymyjä ja kohteliaita oven avauksia, suomalaiset, kaikkien etu! ;)


      • mary
        miss maria kirjoitti:

        En halua mollata yleisesti Suomen kansaa, mutta luulisi, että kaikki ovat siinä samaa mieltä, että kohteliaisuus ei ole teennäistä väkisin hymyilemistä ja ovien avaamisenkaan ei tarvitsisi olla pakkopullaa, toivon että suomalaisista löytyisi enemmän kohteliaita hyväkäytöksisiä ihmisiä, jotta voisimme olla ylpeitä kansastamme. Itse ainakin saan siitä vain mielihyvää, jos voin auttaa jotakin avaamalla tälle oven tai kantamalla vaikka lastenvaunut hankalasta paikasta. Haloo, todella juntteja täytyy niiden olla, jotka eivät ymmärrä auttaa kun näkevät jonkun tarvitsevan apua, eikä se ole mitään kansan mollaamista! Kaikillehan se on kivempi, jokainen varmasti itsekin joutuu tilanteisiin, joissa apu ei ole pahasta. Enemmän hymyjä ja kohteliaita oven avauksia, suomalaiset, kaikkien etu! ;)

        puhut täyttä asiaa.
        miten hyvältä se tuntuukaan, ku joku aukasee oven, ku kädet on täynnä tavaroita. tai vaikka ei oliskaan, niin kohteliaisuus muistetaan pitkään.
        enemmän kohteliaisuutta olen kokenut miehiltä, mistäköhän se johtuu? ;)


      • äpi

        ..kun ei enää viisveisata perusasioista! Itse olen 39v., tiukan kasvatuksen saanut ja oppinut ottamaan muut hyvin huomioon, lapsista vanhuksiin ja KUNNIOITTAMAAN toista ihmistä. Kohteliaisuus ja kaunis käyttäytyminen ovat henk.kohtaisia käyntikortteja. Kertoo mielestäni huonosta olosta yksilötasolla, jos kuseksii/sylkee/kiroilee/soimaa HÄPEÄMÄTTÄ! Olen palveluammatissa ja siinähän näkee jos jonkinlaista tyyppiä tiskin toisella puolella.. Jäipä mieleen taannoin keski-ikäinen mies, joka pois lähtiessään -äitienpäivän aattona- toivotti hyvää äitienpäivää. Olin onnellinen koko loppupäivän! Niin helppoa se on tai olisi...


      • naiset ohoi!!?
        mary kirjoitti:

        puhut täyttä asiaa.
        miten hyvältä se tuntuukaan, ku joku aukasee oven, ku kädet on täynnä tavaroita. tai vaikka ei oliskaan, niin kohteliaisuus muistetaan pitkään.
        enemmän kohteliaisuutta olen kokenut miehiltä, mistäköhän se johtuu? ;)

        Enemmän kohteliaisuutta on miehillä - sanoit!
        Saman huomion olen pannut merkille!
        Tunnen lukuisia nuoria miehiä, jotka eivät tanssi, koska nuoret naiset ovat irvailleet heidän tanssimistaan puujaloiksi, yms.
        Monia muita esimerkkejä ilkeästi sanomisistä löytyy.
        Kuuluuko se jotenkin Naisellisuuteen, että pitää olla piru miehille? Alistamisen halua vai mitä?
        Vai onko VAIN naisille oltava kohtelias?
        Kertokaa Arvoisat Naiset?


      • äpi
        miss maria kirjoitti:

        En halua mollata yleisesti Suomen kansaa, mutta luulisi, että kaikki ovat siinä samaa mieltä, että kohteliaisuus ei ole teennäistä väkisin hymyilemistä ja ovien avaamisenkaan ei tarvitsisi olla pakkopullaa, toivon että suomalaisista löytyisi enemmän kohteliaita hyväkäytöksisiä ihmisiä, jotta voisimme olla ylpeitä kansastamme. Itse ainakin saan siitä vain mielihyvää, jos voin auttaa jotakin avaamalla tälle oven tai kantamalla vaikka lastenvaunut hankalasta paikasta. Haloo, todella juntteja täytyy niiden olla, jotka eivät ymmärrä auttaa kun näkevät jonkun tarvitsevan apua, eikä se ole mitään kansan mollaamista! Kaikillehan se on kivempi, jokainen varmasti itsekin joutuu tilanteisiin, joissa apu ei ole pahasta. Enemmän hymyjä ja kohteliaita oven avauksia, suomalaiset, kaikkien etu! ;)

        tulipa mieleen tilanne kaupan ovella, kun odottelin 3-v. tyttöäni ulos, pitelin ovea auki ja ovesta "livahti" hartiat kyyryssä muutama suomalaisäijä samalla ulos. Arvatkaapa kuuluiko sanaa KIITOS? Ei todellakaan! Huusin perään KIITOS, yksi äijistä kääntyi ja vilkaisi ihmetellen! Näikö meitä on kotona opetettu, käsi sydämelle, isät ja äidit! Täs maassa on kaik` liian hyvin ja helppoa..kilpailukin on kovaa kaikessa muussa kuin toisen ihmisen huomioonottamisessa. Itteähän ja pärjäämistähän täällä on kaikkien ajateltava, viis muista. Itsekkyyttäkö vaiko UJOUTTAKO tämä tällainen on, suomimies/-nainen????


      • nikki
        miss maria kirjoitti:

        En halua mollata yleisesti Suomen kansaa, mutta luulisi, että kaikki ovat siinä samaa mieltä, että kohteliaisuus ei ole teennäistä väkisin hymyilemistä ja ovien avaamisenkaan ei tarvitsisi olla pakkopullaa, toivon että suomalaisista löytyisi enemmän kohteliaita hyväkäytöksisiä ihmisiä, jotta voisimme olla ylpeitä kansastamme. Itse ainakin saan siitä vain mielihyvää, jos voin auttaa jotakin avaamalla tälle oven tai kantamalla vaikka lastenvaunut hankalasta paikasta. Haloo, todella juntteja täytyy niiden olla, jotka eivät ymmärrä auttaa kun näkevät jonkun tarvitsevan apua, eikä se ole mitään kansan mollaamista! Kaikillehan se on kivempi, jokainen varmasti itsekin joutuu tilanteisiin, joissa apu ei ole pahasta. Enemmän hymyjä ja kohteliaita oven avauksia, suomalaiset, kaikkien etu! ;)

        Olen keski-ikäinen, enkä ole elämäni aikana kertaakaan tullut edes ajatelleeksi, että olisimme epäkohteliaita. Ihan normaalia käytöstähän meillä on.
        Tehdään taas turhasta puheenaihetta.
        Itse en ainakaan ala miksikään hymyileväksi ovienaukojaksi.
        Kyllä sen jokainen tajuaa kuinka kulloinkin käyttäydytään. Vastaani ei ole tullut ketään niin epäkohteliasta, että tänne pitäisi kirjoitella. Eletään vaan normaalisti.


      • nilkki
        nikki kirjoitti:

        Olen keski-ikäinen, enkä ole elämäni aikana kertaakaan tullut edes ajatelleeksi, että olisimme epäkohteliaita. Ihan normaalia käytöstähän meillä on.
        Tehdään taas turhasta puheenaihetta.
        Itse en ainakaan ala miksikään hymyileväksi ovienaukojaksi.
        Kyllä sen jokainen tajuaa kuinka kulloinkin käyttäydytään. Vastaani ei ole tullut ketään niin epäkohteliasta, että tänne pitäisi kirjoitella. Eletään vaan normaalisti.

        "normaaliahan" se on sinunlaiselle, itseesi tyytyväiselle!
        Kerron esimerkin: En ole mennyt joukon mukana lasten kanssa, vaan antanut heidän ottaa kontaktia, puhua toisten ihmisten kanssa yms.
        Tyttäreni, 4.5 v menee yleensä bussissa tai metrossa Herttoniemestä jonkun vieraan viereen saadaksen jutella.
        No hänistui edessäni n 35 ikäisen naisen vieressä ja alkoi jutella "tädille". Yritti samma på svenska - olemme useampikielinen perhe.
        Täti "perushelsinkiläiseen tapaan" - ei ilmekään värähtänyt lapsen huomatakseen.
        Tytär luovutti, vaihtoi toiselle istuimelle, jossa oli n 65 nainen, joka sanoi, ettei vain lapsi satuta itseään kun bussi heiluu.
        Tyttäreni kajotti suuteen ääneen:
        - Kuule tuo vanha täti tuolla edessä ei puhunut minulle mitään!
        Lapsen usko....


      • penikka
        nilkki kirjoitti:

        "normaaliahan" se on sinunlaiselle, itseesi tyytyväiselle!
        Kerron esimerkin: En ole mennyt joukon mukana lasten kanssa, vaan antanut heidän ottaa kontaktia, puhua toisten ihmisten kanssa yms.
        Tyttäreni, 4.5 v menee yleensä bussissa tai metrossa Herttoniemestä jonkun vieraan viereen saadaksen jutella.
        No hänistui edessäni n 35 ikäisen naisen vieressä ja alkoi jutella "tädille". Yritti samma på svenska - olemme useampikielinen perhe.
        Täti "perushelsinkiläiseen tapaan" - ei ilmekään värähtänyt lapsen huomatakseen.
        Tytär luovutti, vaihtoi toiselle istuimelle, jossa oli n 65 nainen, joka sanoi, ettei vain lapsi satuta itseään kun bussi heiluu.
        Tyttäreni kajotti suuteen ääneen:
        - Kuule tuo vanha täti tuolla edessä ei puhunut minulle mitään!
        Lapsen usko....

        Ei kai sitä nyt ihmisen tarvitse puhua, jos ei halua! Minuakin olisi vastaava ärsyttänyt.


      • ärsyynny
        penikka kirjoitti:

        Ei kai sitä nyt ihmisen tarvitse puhua, jos ei halua! Minuakin olisi vastaava ärsyttänyt.

        vaan. Vapaasti.
        Minkä mallin annat samalla lapselle?
        Millähän saisit omankin mielialasi kohentumaan?
        Miksihän siis olemme huonosti käyttäytyviä?


      • lapsille
        ärsyynny kirjoitti:

        vaan. Vapaasti.
        Minkä mallin annat samalla lapselle?
        Millähän saisit omankin mielialasi kohentumaan?
        Miksihän siis olemme huonosti käyttäytyviä?

        Minä olen opettanut lapsille, että ovat hiljaa. Ja hiljaa pysyvätkin, kun aikuiset puhuvat. Jos aikuinen ihminen ei halua tulla häirityksi, ei sitä sovi penikan mennä häiritsemähän. Nykyajan kakarat ovat huonosti kasvatettuja.


      • ms nobody
        miss maria kirjoitti:

        En halua mollata yleisesti Suomen kansaa, mutta luulisi, että kaikki ovat siinä samaa mieltä, että kohteliaisuus ei ole teennäistä väkisin hymyilemistä ja ovien avaamisenkaan ei tarvitsisi olla pakkopullaa, toivon että suomalaisista löytyisi enemmän kohteliaita hyväkäytöksisiä ihmisiä, jotta voisimme olla ylpeitä kansastamme. Itse ainakin saan siitä vain mielihyvää, jos voin auttaa jotakin avaamalla tälle oven tai kantamalla vaikka lastenvaunut hankalasta paikasta. Haloo, todella juntteja täytyy niiden olla, jotka eivät ymmärrä auttaa kun näkevät jonkun tarvitsevan apua, eikä se ole mitään kansan mollaamista! Kaikillehan se on kivempi, jokainen varmasti itsekin joutuu tilanteisiin, joissa apu ei ole pahasta. Enemmän hymyjä ja kohteliaita oven avauksia, suomalaiset, kaikkien etu! ;)

        Onhan se monien kohdalla totta, että ei osata edes moikata muille kadulla ja katsotaan vain omiin jalkoihin. Mutta huonotapaisimmat ne bussikuskit taitaa olla..ite oon ainaki huomannut! Jos kerta on sellaiseen palvelu ammattiin mennyt niin täytyyhän sitä osata puhua. Tuntuu se oma äidinkieli olevan niin vaikeaa. Ja osalla kuskeilla tuntuu olevan ainainen kiire jos vaikka jollakin vanhuksella kestää nousta bussiin, huomaa ärsyyntymisen kuskin ilmeestä. Ja jos huonotuulinen kuski sattuu olemaan siinä tuntee olonsa jotenkin vauvautuneeksi, että anteeksi nyt vaan kun jouduit nyt tälle pysäkille pysähtymään ja ottamaan mut kyytiin. Välillä ihan hyvittaa joku tilanne missä huomaa kuskin pinnan olevan kireellä. Ja sellaisiakin tapauksia on, että jos on lapsi tai nuori sinua palvellaan tylymmin kuin vaikka vanhempaa. Ennen kuin kuskit valittavat asiakkaiden käytöksestä savat hoitaa oman käytöksen kuntoon.


      • Jon
        penikka kirjoitti:

        Ei kai sitä nyt ihmisen tarvitse puhua, jos ei halua! Minuakin olisi vastaava ärsyttänyt.

        Mikä tahansa lajin terveeseen käyttäytymiseen kuuluu luontainen uteliaisuus, ympäristön tutkiminen ja oma paikka suhteessa siihen. Se on rakennettu sekä ihmisen että eläimen geeneihin, ja on ihan perusehto selviytymiselle. Eläinhän ei ole terve jos se ei enää osoita kiinnostusta ympäristöönsä. Eikä ole ihminenkään.


      • nikki
        nilkki kirjoitti:

        "normaaliahan" se on sinunlaiselle, itseesi tyytyväiselle!
        Kerron esimerkin: En ole mennyt joukon mukana lasten kanssa, vaan antanut heidän ottaa kontaktia, puhua toisten ihmisten kanssa yms.
        Tyttäreni, 4.5 v menee yleensä bussissa tai metrossa Herttoniemestä jonkun vieraan viereen saadaksen jutella.
        No hänistui edessäni n 35 ikäisen naisen vieressä ja alkoi jutella "tädille". Yritti samma på svenska - olemme useampikielinen perhe.
        Täti "perushelsinkiläiseen tapaan" - ei ilmekään värähtänyt lapsen huomatakseen.
        Tytär luovutti, vaihtoi toiselle istuimelle, jossa oli n 65 nainen, joka sanoi, ettei vain lapsi satuta itseään kun bussi heiluu.
        Tyttäreni kajotti suuteen ääneen:
        - Kuule tuo vanha täti tuolla edessä ei puhunut minulle mitään!
        Lapsen usko....

        huonosti kasvattanyt penikkasi.
        Lapsiakin on monenlaisia huonosti ja hyvin kasvatettuja.
        Minua olisi vaan ärsyttänyt tunkeileva penikka.


      • tämäkin asia
        Jon kirjoitti:

        Mikä tahansa lajin terveeseen käyttäytymiseen kuuluu luontainen uteliaisuus, ympäristön tutkiminen ja oma paikka suhteessa siihen. Se on rakennettu sekä ihmisen että eläimen geeneihin, ja on ihan perusehto selviytymiselle. Eläinhän ei ole terve jos se ei enää osoita kiinnostusta ympäristöönsä. Eikä ole ihminenkään.

        Jos terveeseen käyttäytymiseen kuuluu uteliaisuus ja kiinnostus muita ihmisiä kohtaan, minä olen sitten mielelläni sairas.


      • Tinalilja

        Eihän tuo tutkimus todista kuin sen että HELSINKILÄISET eivät osaa käyttäytyä... Helsinki ei ole koko suomi, joten tuosta ei voi paljon päätellä.


      • Jon
        tämäkin asia kirjoitti:

        Jos terveeseen käyttäytymiseen kuuluu uteliaisuus ja kiinnostus muita ihmisiä kohtaan, minä olen sitten mielelläni sairas.

        Taidat olla aika utelias, kuitenkin, et kai muuten tätäkään ketjua täällä lukisi.

        Ihan mielenkiinnosta, oletteko ihmiset pääkaupunkiseudulta?


      • Tinalilja
        ms nobody kirjoitti:

        Onhan se monien kohdalla totta, että ei osata edes moikata muille kadulla ja katsotaan vain omiin jalkoihin. Mutta huonotapaisimmat ne bussikuskit taitaa olla..ite oon ainaki huomannut! Jos kerta on sellaiseen palvelu ammattiin mennyt niin täytyyhän sitä osata puhua. Tuntuu se oma äidinkieli olevan niin vaikeaa. Ja osalla kuskeilla tuntuu olevan ainainen kiire jos vaikka jollakin vanhuksella kestää nousta bussiin, huomaa ärsyyntymisen kuskin ilmeestä. Ja jos huonotuulinen kuski sattuu olemaan siinä tuntee olonsa jotenkin vauvautuneeksi, että anteeksi nyt vaan kun jouduit nyt tälle pysäkille pysähtymään ja ottamaan mut kyytiin. Välillä ihan hyvittaa joku tilanne missä huomaa kuskin pinnan olevan kireellä. Ja sellaisiakin tapauksia on, että jos on lapsi tai nuori sinua palvellaan tylymmin kuin vaikka vanhempaa. Ennen kuin kuskit valittavat asiakkaiden käytöksestä savat hoitaa oman käytöksen kuntoon.

        Tunnen henkilökohtaisesti parikin bussikuskia ja voisin kertoa useammankin tarinan siitä kuinka paljon paskaa bussikuski saa päivittäin niskaansa..puhumattakaan siitä että saa pelätä turpiinsaamista jatkuvasti. Bussikuski ei oikeastaan voi sanoa kuin ehkä "päivää" ja "kiitos" ilman että joku valittaa pomolle tai sylkee naamalle.. Jos lauma ihmisiä käyttäytyy huonosti bussissa ja kuski tästä huomauttaa, voi hyvin pian olla työpaikka vaakalaudalla kun joku keksii vähän värittää tarinaa ja soittaa pomolle. Ja sitten ne työolot ja ainainen kiire.. Eipä ole bussikuskin syytä se kiire, jos aikataulut on niin tiukkoja ettei päätepysäkillä kerkeä edes kusella käymään.


      • tervehdykseen
        Tinalilja kirjoitti:

        Tunnen henkilökohtaisesti parikin bussikuskia ja voisin kertoa useammankin tarinan siitä kuinka paljon paskaa bussikuski saa päivittäin niskaansa..puhumattakaan siitä että saa pelätä turpiinsaamista jatkuvasti. Bussikuski ei oikeastaan voi sanoa kuin ehkä "päivää" ja "kiitos" ilman että joku valittaa pomolle tai sylkee naamalle.. Jos lauma ihmisiä käyttäytyy huonosti bussissa ja kuski tästä huomauttaa, voi hyvin pian olla työpaikka vaakalaudalla kun joku keksii vähän värittää tarinaa ja soittaa pomolle. Ja sitten ne työolot ja ainainen kiire.. Eipä ole bussikuskin syytä se kiire, jos aikataulut on niin tiukkoja ettei päätepysäkillä kerkeä edes kusella käymään.

        Mutta jos asiakas tervehtii niin voisi vastata. Eikä vain tuijottaa ulos tms. (vai pelkääkö silloin saavansa köniinsä?) Ja ole hyvä, kiitos voisi sanoa. Poikkeuksiakin kyllä löytyy, jotka nämä saa suustaan helpostikin.


      • RoomMate
        penikka kirjoitti:

        Ei kai sitä nyt ihmisen tarvitse puhua, jos ei halua! Minuakin olisi vastaava ärsyttänyt.

        Olet väärässä. Kyllä pitää vastata, jollain tavalla.


      • RoomMate
        tämäkin asia kirjoitti:

        Jos terveeseen käyttäytymiseen kuuluu uteliaisuus ja kiinnostus muita ihmisiä kohtaan, minä olen sitten mielelläni sairas.

        Kolme neljäsosaa suomalaisista kärsii masennuksesta. Se viimeinenkin neljäsosa on masentunut, mutta ei kärsi siitä. Sinä kuulut niihin.


      • joku vaan
        lapsille kirjoitti:

        Minä olen opettanut lapsille, että ovat hiljaa. Ja hiljaa pysyvätkin, kun aikuiset puhuvat. Jos aikuinen ihminen ei halua tulla häirityksi, ei sitä sovi penikan mennä häiritsemähän. Nykyajan kakarat ovat huonosti kasvatettuja.

        Lapsien pitäisi puhua, jos haluavat, siis jos haluavat kysyä jotakin, eikä se ole ärsyyyttävää


      • Jon
        RoomMate kirjoitti:

        Kolme neljäsosaa suomalaisista kärsii masennuksesta. Se viimeinenkin neljäsosa on masentunut, mutta ei kärsi siitä. Sinä kuulut niihin.

        Veit jalat suustani!


      • Ootko just pudonnu puusta

        Muka TUTKIJOIDEN pitää hävetä! Hahhah. Kyllä se kuule on niin, että suomalaisten huonotapaisten on tosiaan syytä hävetä.

        Mistä ne hyvät tavat sitten tulee, se onkin jo toinen juttu (hyvä kotikasvatus, alunperin inhimillinen luonne, itsekasvatus jne.).

        Hyvää, toisten huomioon ottavaa juhannusta sinullekin!


      • Christine
        nikki kirjoitti:

        Olen keski-ikäinen, enkä ole elämäni aikana kertaakaan tullut edes ajatelleeksi, että olisimme epäkohteliaita. Ihan normaalia käytöstähän meillä on.
        Tehdään taas turhasta puheenaihetta.
        Itse en ainakaan ala miksikään hymyileväksi ovienaukojaksi.
        Kyllä sen jokainen tajuaa kuinka kulloinkin käyttäydytään. Vastaani ei ole tullut ketään niin epäkohteliasta, että tänne pitäisi kirjoitella. Eletään vaan normaalisti.

        Keski-ikäinen, ja sanot ettei vastaasi ole tullut epäkohteliaita. Onko tämä vitsi?

        Nuoret pojat ja tytöt on epäkasvatettu sellaisiksi, että he ei edes tiedä, mitä tarkoittaa sana kohtelias. Voisin kertoa paljonkin tästä. Missähän maailmassa sinä oikein elät?

        En tiedä, mitä tarkoitat "eletään vain normaalisti" lauseellasi; minä toivon, että käytöstapoja ruvettaisiin taas opettamaan oikein kunnolla.


      • jorkku
        nikki kirjoitti:

        huonosti kasvattanyt penikkasi.
        Lapsiakin on monenlaisia huonosti ja hyvin kasvatettuja.
        Minua olisi vaan ärsyttänyt tunkeileva penikka.

        Tällaista voi odottaa käytöstä voi odottaa nimen omaan helsinkiläisiltä. P.....tä koko paikka huonoine tapoineen.


      • tilittäjä
        tervehdykseen kirjoitti:

        Mutta jos asiakas tervehtii niin voisi vastata. Eikä vain tuijottaa ulos tms. (vai pelkääkö silloin saavansa köniinsä?) Ja ole hyvä, kiitos voisi sanoa. Poikkeuksiakin kyllä löytyy, jotka nämä saa suustaan helpostikin.

        Olisi kohteliasta myös olla odottamatta kohteliaisuuksia muilta ihan kaikissa tilanteissa. Kyllä bussikuskeja tulee tervehdittyä mutta jos ei tule takaisin mitään, niin entäs sitten. Ei tuohon maailma kaadu ja ihmisetkin ovat erilaisia. Jotain ymmärrystä ja suvaitsevuutta soisi sentään osoittaa.


      • höh
        jorkku kirjoitti:

        Tällaista voi odottaa käytöstä voi odottaa nimen omaan helsinkiläisiltä. P.....tä koko paikka huonoine tapoineen.

        Joukossa tyhmyys tiivistyy


      • nikki
        Christine kirjoitti:

        Keski-ikäinen, ja sanot ettei vastaasi ole tullut epäkohteliaita. Onko tämä vitsi?

        Nuoret pojat ja tytöt on epäkasvatettu sellaisiksi, että he ei edes tiedä, mitä tarkoittaa sana kohtelias. Voisin kertoa paljonkin tästä. Missähän maailmassa sinä oikein elät?

        En tiedä, mitä tarkoitat "eletään vain normaalisti" lauseellasi; minä toivon, että käytöstapoja ruvettaisiin taas opettamaan oikein kunnolla.

        normaalisti elämisellä tarkoitan sitä, että kaikilla on huono päivä tai joku ei joskus huomaa avata ovea ym.. Ei se niin vakavaa ole.
        En usko, että itsekkään käyttäydyt aina niin täydellisesti.
        Törkeän epäkohteliaasti käyttäytyviä tielleni ei ole osunut muistaakseni.
        En löydä naapureistani, enkä tuttavistani mitään moitittavaa. Hyvin on toimeen tultu.
        Huom! Ei minulle tarvitse kenenkään jatkuvasti hymyillä ja kumarrella.


      • höh
        Christine kirjoitti:

        Keski-ikäinen, ja sanot ettei vastaasi ole tullut epäkohteliaita. Onko tämä vitsi?

        Nuoret pojat ja tytöt on epäkasvatettu sellaisiksi, että he ei edes tiedä, mitä tarkoittaa sana kohtelias. Voisin kertoa paljonkin tästä. Missähän maailmassa sinä oikein elät?

        En tiedä, mitä tarkoitat "eletään vain normaalisti" lauseellasi; minä toivon, että käytöstapoja ruvettaisiin taas opettamaan oikein kunnolla.

        Joo. Tietynlainen kuri/auktoriteetin puute vaivaa nyky-yhteiskuntaa. Millään ei tunnu olevan mitään väliä kunhan itsellä on siedettävä olla. Soppaan lisättynä quarttaalitalouden asettamat paineet sekä usein "itseaiheutettu" kiire.

        Lopuksi opettava tarina.

        Pikkulintu lähti talven alta lentämään kohti etelää. Ikävä kyllä fogeli lähti vähän jälkijunassa ja kylmä kangisti sen. Lintu tippui maahan ja hytisi. Paikalle sattuikin sitten lehmä, joka teki tarpeensa onnettoman lintupoloisen päälle.
        Noh, haju ei ollut miellyttävä, mutta uloste kumminkin lämmitti. Tästä hieman ilahtuneena lintu alkoi laulaa. Kissa huomasi iloisesti livertävän linnun ja söi tämän.
        Tarinan opetus. Kaikki jotka kaatavat paskaa niskaasi eivät välttämättä ole vihamiehiäsi. Ne jotka auttavat eivät välttämättä ole kavereitasi. Kun sinulla on lämmin ja suhteellisen hyvä olla, niin on parempi pitää turpansa kiinni.


      • Useilla paikkakunnilla asunut
        jorkku kirjoitti:

        Tällaista voi odottaa käytöstä voi odottaa nimen omaan helsinkiläisiltä. P.....tä koko paikka huonoine tapoineen.

        Helsinkiläiset eivät todellakaan käyttäydy huonommin kuin muutkaan suomalaiset,mutta ehkä suomalaisilla yleensä olisi opittavaa esim.etelä-ja keskieurooppalaisilta.Ihmisten huomioiminen ja ystävällisyys on selvästi opittu paremmin.


      • landetar
        jorkku kirjoitti:

        Tällaista voi odottaa käytöstä voi odottaa nimen omaan helsinkiläisiltä. P.....tä koko paikka huonoine tapoineen.

        Kuuntelin närkästyneenä tätä juttua radiosta kunnes kuulin että tutkimus oli Suomessa tehty Helsingissä ja ymmärsin. Juuri tänään olen viimeksi kironnut teidän käytöstapoja, kun tulette loman viettoon mökille ja omistatte koko tämän pienen kylän...En muista että olisin koskaan kohdannut toisia huomioivaa ihmistä tai ystävällistä hymyä pääkaupunkiseudulla.Pitäisikö nyt kuitenkin siellä vilkaista omaan napaan ja miettiä onko tänään ollut edes yhdelle ystävällinen. Minä voin sanoa olleeni.Tiedän että suurin osa siellä on muualta muuttaneita, mutta nouseeko se sitten jotenkin hattuun? Tutkimus on hyvä jos se saa edes yhden ihmisen miettimään omaa käytöstään. Mukavaa ja erittäin kohteliasta kesää.


      • Palaute1
        naiset ohoi!!? kirjoitti:

        Enemmän kohteliaisuutta on miehillä - sanoit!
        Saman huomion olen pannut merkille!
        Tunnen lukuisia nuoria miehiä, jotka eivät tanssi, koska nuoret naiset ovat irvailleet heidän tanssimistaan puujaloiksi, yms.
        Monia muita esimerkkejä ilkeästi sanomisistä löytyy.
        Kuuluuko se jotenkin Naisellisuuteen, että pitää olla piru miehille? Alistamisen halua vai mitä?
        Vai onko VAIN naisille oltava kohtelias?
        Kertokaa Arvoisat Naiset?

        Enpä lähtisi tässä mitään sukupuolia erottelemaan, ei vain liity ja turhan monessa asiassa niin tehdään jo nytkin.

        En ole tosiaan huomannut mitään eroa sukupuolten välillä kohteliaisuudessa. Itse olen tyttö ja pyrin kohteliaisuuteen. Oven aukipitämiset, kiitokset ja hymyt tulevat ihan automaattisesti minulta, ei niitä tarvitse mitenkään ponnistaa.


      • Aniliini
        ms nobody kirjoitti:

        Onhan se monien kohdalla totta, että ei osata edes moikata muille kadulla ja katsotaan vain omiin jalkoihin. Mutta huonotapaisimmat ne bussikuskit taitaa olla..ite oon ainaki huomannut! Jos kerta on sellaiseen palvelu ammattiin mennyt niin täytyyhän sitä osata puhua. Tuntuu se oma äidinkieli olevan niin vaikeaa. Ja osalla kuskeilla tuntuu olevan ainainen kiire jos vaikka jollakin vanhuksella kestää nousta bussiin, huomaa ärsyyntymisen kuskin ilmeestä. Ja jos huonotuulinen kuski sattuu olemaan siinä tuntee olonsa jotenkin vauvautuneeksi, että anteeksi nyt vaan kun jouduit nyt tälle pysäkille pysähtymään ja ottamaan mut kyytiin. Välillä ihan hyvittaa joku tilanne missä huomaa kuskin pinnan olevan kireellä. Ja sellaisiakin tapauksia on, että jos on lapsi tai nuori sinua palvellaan tylymmin kuin vaikka vanhempaa. Ennen kuin kuskit valittavat asiakkaiden käytöksestä savat hoitaa oman käytöksen kuntoon.

        Juu, miulla on kanssa tosi kivoja kokemuksia Hesan bussikuskeista. Eräskin "tervehti" sanoilla "Painu takaisin maalle saatanan idiootti maalainen". Myönnän kyllä tehneeni virheen, miulla oli jo lippu joten menin keskiovesta sisään tietämättä että sitä ei saa tehdä...

        Oikeasti - oikeuttaako paha päivä ja raskas työ sanomaan asiakkaalle noin missään tilanteessa?


      • Syksy
        nilkki kirjoitti:

        "normaaliahan" se on sinunlaiselle, itseesi tyytyväiselle!
        Kerron esimerkin: En ole mennyt joukon mukana lasten kanssa, vaan antanut heidän ottaa kontaktia, puhua toisten ihmisten kanssa yms.
        Tyttäreni, 4.5 v menee yleensä bussissa tai metrossa Herttoniemestä jonkun vieraan viereen saadaksen jutella.
        No hänistui edessäni n 35 ikäisen naisen vieressä ja alkoi jutella "tädille". Yritti samma på svenska - olemme useampikielinen perhe.
        Täti "perushelsinkiläiseen tapaan" - ei ilmekään värähtänyt lapsen huomatakseen.
        Tytär luovutti, vaihtoi toiselle istuimelle, jossa oli n 65 nainen, joka sanoi, ettei vain lapsi satuta itseään kun bussi heiluu.
        Tyttäreni kajotti suuteen ääneen:
        - Kuule tuo vanha täti tuolla edessä ei puhunut minulle mitään!
        Lapsen usko....

        Annat siis penskasi juosta ympäriinsä kälättämässä muille matkustajille välittämättä siitä kiinnostaako heitä kommunikoida sen kanssa. Vähän huomaavaisuutta kanssamatkustajua kohtaan. Muut ihmiset EIVÄT välttämättä ole kiinnostuneita sinun lapsestasi, kohtelen pyytämättä seuraan tuppaavia kylmäkiskoisesti olivat ne sitten 4,5 tai 45-vuotiaita.


      • Raipe.
        mary kirjoitti:

        puhut täyttä asiaa.
        miten hyvältä se tuntuukaan, ku joku aukasee oven, ku kädet on täynnä tavaroita. tai vaikka ei oliskaan, niin kohteliaisuus muistetaan pitkään.
        enemmän kohteliaisuutta olen kokenut miehiltä, mistäköhän se johtuu? ;)

        Ketjun aloituksesta on kulunut jo reilut 4 vuotta ja tilanne rikollisuuden osalta muuttunut
        radikaalisti. Viranomaiset nimenomaan varoittavat noista "auttajista", jotka valitettavan
        usein osoittautuvatkin tyypeiksi, joiden mukaan lompakko sitten lähtee.
        Esim. rappukäytävään ei pitäisi päästää ketään ja kaupoissakin pyrkiä eroon oudoista
        tuttavuutta hierovista henkilöistä. Valitettavasti näin. Muutoin kyllä kannatan hyviä
        tapoja ja kohteliaisuutta, mutta nykyään siis syksyllä 2010 sitä harrastaa kyllä ihan omalla
        riskillään. Tämä ei tietenkään koske selkeästi tuttuja ihmisiä esim. työpaikalla, taloyhtiössä,
        kulkuvälineissa ym.


      • missä tavat???
        joku vaan kirjoitti:

        Lapsien pitäisi puhua, jos haluavat, siis jos haluavat kysyä jotakin, eikä se ole ärsyyyttävää

        En minä päästä muijaanikaan ihmisiä häiritsemään ja kyselemään heiltä kuuluvalla äänellä kaikenlaista. Sama on pätenyt lapsiinkin. Jos lapsi tulee viereesi tivaamaan jotain, olet koko vaunun silmätikku, tämän vuoksi lapsia ei pidä päästää ns. vieraisiin pöytiin huutelemaan.


    • Naisen kysymys

      Oliko eroa sukupuolten välillä? Vai onko tässä kyse maailman miehistä.

      • ämmät

        ovat Suomessa tylyjä ja tympeitä! Missään maailmalla ei näe niin tylyjä nais-eläjiä,kuin suomessa. Ei kiitetä, bussissa varataan viereinenpenkki omille matakatavaroille. Etuillaan kaupan jonoissa, tehdään viimmehetken ostoksia ja jonot seisoo ja odottaa suomalaista ämmää!!!


      • mitä kieltä..
        ämmät kirjoitti:

        ovat Suomessa tylyjä ja tympeitä! Missään maailmalla ei näe niin tylyjä nais-eläjiä,kuin suomessa. Ei kiitetä, bussissa varataan viereinenpenkki omille matakatavaroille. Etuillaan kaupan jonoissa, tehdään viimmehetken ostoksia ja jonot seisoo ja odottaa suomalaista ämmää!!!

        äläs ämmittele... :-))
        muuten olet samanlainen


      • ämmät
        mitä kieltä.. kirjoitti:

        äläs ämmittele... :-))
        muuten olet samanlainen

        sanalla kuvataan sitä käytöstapaa, jopa ikäluokkaa. siis kyseinen sana ei tarkoita kaikkia naisia. Si?


    • käytöstapoja kouluopetukseen

      Joskus tuntuu, että metsästä on suoraan tultu kaupunkiin, mutta ei toki aina. Joskus saa ovenavauksenkin. Olen kuitenkin törmännyt hyvin hyvin usein siihen, että jos minulla on esim. tavaraa vietävänä, siihen ei koske vastaanottaja, hän kyllä odottaa mieluusti, että kannan kaikki 10 pakettia hänelle. Hän teeskentelee vaikka sitten kiireistä, jos sattuu olevan hieman omaatuntoa jäljellä vielä. Näin hyvin usein! Minä en kehtaa, autan kyllä jos pystyn.

    • Havukka-ahon ajattelija

      Kyllähän suurimmissa Suomen kaupungeissa on varmaan kohteliaat ja hyväkäytöksiset ihmiset jossai piilossa , luulisin näin.

      Kun ruuhkan seassa juoksee päivästä päivään niin ihmekkös tuo että alkaapi ahistammaan ja pipo kiristämään.

      Suurissa ja vähän pienemmissäkin suurissa kaupungeissa ei välttämättä edes työkavereitakaan tervehditä vaikka vastaan kävelis.Saati että naapuri kutsuttais kylään...
      Semmosta ihme kyräilyä ja pulunpaskojen tuijottelua.

      Mut onneksi niitä huomaavaisia ihmisiä alkaa löytyä Turku-Tampere-Helsinki pohjoispuolelta suomenmaata.

      • omituisia otuksia

        Samassa kerrostalossa, jopa samassa rapussa asuvien luulisi tervehtivän - vaan toisin on. Kyräillään, katsotaan muualle jne. Sattuipa niinkin, että taloyhtiössä asuva tuijotti ja minä vastasin tervehdyksellä. Sain vain jatkoa tuohon omituiseen tuijotukseen. Enpä tuosta osannut välittää - ajattelin, että hänen täytynee olla vajaaälyinen vähintään.


      • tietämättäsi..

        asioiden oikeaa laitaa. En ole missään muussa kaupungissa, kuin Jyväskylässä tavannut niin itsekkäitä ja töykeitä ihmisiä että hirvittää?

        Julistetaan Jyväskylä Suomen tylyimmäksi kaupungiksi. Helsinki ei ole mitään tähän ylimielisten ääliöiden joukkoon verrattuna??


    • perusasiat

      Minä sanon aina kassalla kiitos, sekä sanon kiitos myös, jos joku tekee minulle palveluksen. Osaan pyytää myös anteeksi. Pääsääntöisesti käyttäydyn siten, miten muut minua kohtaan käyttäytyvät, eli en juuri mitenkään: neutraalisti.

      Silti tietyt perusasiat käyttäytymisessä olisi suotavaa oppia ja opettaa jälkikasvulleenkin.

    • Marveloust Marvin Hagler

      Kyllähän se valitettavasti juuri näin on,että olemme epäkohteliasta kansaa.Olen itse sellaisessa hommassa töissä missä kuskataan paketteja eri firmoihin.Kun ihmiset jotka juuri tulevat firmasta näkevät että tulen paketti sylissä ovea kohti niin harvemmin he tajuavat pitää ovea auki että pääsisin kätevästi ovista.Ja sitten kuin olen vienyt sen paketin niin näkemiin toivotetaan aika harvoiin lähtiessäni.Hiljasen miehen hiljanen valitus.prkll.

    • Esimerkin voima?

      Olen työkseni yli 20 vuotta opettanut asiakaspalvelua palvelualalle aikoville.
      Jostain syystä meidän suomalaisten käytöstavat ovat huomattavasti huonontuneet. Erityisesti pääkaupunkiseudulla se on havaittavissa.

      Turha koulua on huutaa apuun, koska kohteliaisuss, toisen huomioiminen, jos mikä, on asennetta. Asennetta on erityisen vaikea saada muuttumaan, ellei henkilö itse koe muuttumistaan tarpeellisena.
      Meillä jopa ylpeillään huonolla käyttäytymisella. Se näkyy esimerkiksi ns Halme- ja Nykänen ilmiöissä, jossa nämä pääsevät huonon käytöksensä ansiosta median kiinnostuksen kohteiksi ja suosio kasvaa. Erityisen suuren "ansion" huonosta käyttäytymisestä laitan näin myös median herkutteluun asialla.
      Mutta, ehdottomasti tässä pätee se haloefekti-ilmiö: Paha kelo kauas kuuluu.
      Tämä sittenkin pieni joukko huonosti käyttäytyviä pilaa paljon suuremman asiallisen ja hyvin käyttäytyvien maineen!

    • Rouva Espoosta

      Matkustin 80-vuotiaan anoppini kanssa täydessä junassa. Ei puhettakaan, että yksikään herrasmies olisi tälle keinonivelleikkauksesta toipuvalle vanhukselle paikkaansa tarjonnut. Ihmettelen myös kiireisiä miehiä, jotka törmäilevät ja kiilailevat naisihmisiä kaupoissa pankeissa ym. Ei gentlemanneja näy. Itse luovutan aina julkisessa kulkuneuvossa paikkani itseäni vanhemmalle, vaikka olisikin piikkarit jaloissa :)
      Kyllä mies hymyn palkakseen saa jos vaivautuu oven avaamaan.

      • nikki

        eikö junaan tietääksini myydä istumapaikka.


      • paikkaliput

        samalla, kuin muunkin lipun!
        Mutta, totta sie asiaa haastat!
        Kuten edellä kerrottu, tämä epäkohtelias käytös koskee lähinnä vain Pääkaupunkiseutua, jossa suorastaan ylpeillään kuka ilkeimmin sanoo ja tekee. Valitettavasti!
        Siellä saa kuollakin kenekään piittaamatta.
        Ylvästellään sillä, että ei tunne ketään taloyhtiöstään. Sitten hankitaan koira tai muu eläin. Kommunikoidaan kirjoituksin yleisönosastoihin, kun ei osata suoraan ihminen ihmiselle.
        Ivataan "maalaistolloille", esimerkkejä riittää.


      • paikkalipun?

        Mitä törmäilyihin tulee, kyllä se on naiset jotka törmäilevät- eivät osaa VÄISTÄÄ tai luulevat että nainen saa kulkea väistelemättä!!!
        Kadulla näkee törkeästi käyttäytyviä naisia, tulevat vasemmalta, jalkakäytävän YLI ja luulevat että kaikkien on väistettävä. Näin tasaarvon aikana KAIKKI joustavat (väistävät) naisilla ei ole etuoikeuksia, ENÄÄ?


      • väistämisestä
        paikkalipun? kirjoitti:

        Mitä törmäilyihin tulee, kyllä se on naiset jotka törmäilevät- eivät osaa VÄISTÄÄ tai luulevat että nainen saa kulkea väistelemättä!!!
        Kadulla näkee törkeästi käyttäytyviä naisia, tulevat vasemmalta, jalkakäytävän YLI ja luulevat että kaikkien on väistettävä. Näin tasaarvon aikana KAIKKI joustavat (väistävät) naisilla ei ole etuoikeuksia, ENÄÄ?

        Kerrohan, kummalta puolen väistetään, ettei molemmat väistä samaan suuntaan ja PAM!


      • aivosikin
        väistämisestä kirjoitti:

        Kerrohan, kummalta puolen väistetään, ettei molemmat väistä samaan suuntaan ja PAM!

        pysähdy!!!


      • Rouva Espoosta
        paikkalipun? kirjoitti:

        Mitä törmäilyihin tulee, kyllä se on naiset jotka törmäilevät- eivät osaa VÄISTÄÄ tai luulevat että nainen saa kulkea väistelemättä!!!
        Kadulla näkee törkeästi käyttäytyviä naisia, tulevat vasemmalta, jalkakäytävän YLI ja luulevat että kaikkien on väistettävä. Näin tasaarvon aikana KAIKKI joustavat (väistävät) naisilla ei ole etuoikeuksia, ENÄÄ?

        Paikkalipun Espoon paikallisjunaan? Enpä ole moisesta ennen kuullut.


      • Tinalilja

        naisillekin.. Taannoin eräs raskaana oleva nainen kiilasi törkeästi eteeni kauppajonossa ja valitti kun jalkoja särkee niin että täytyy äkkiä päästä pois kaupasta.. Ei raskaus ole mikään syy, se on tekosyy. Sai kyllä sekin kuulla kunniansa ja painua takaisin jonon perälle.


      • ajaa taksilla
        Rouva Espoosta kirjoitti:

        Paikkalipun Espoon paikallisjunaan? Enpä ole moisesta ennen kuullut.

        vanhus ei väsy. Vanhus saa myös "taksilappuja" anomalla, kunnalta/ Kaupungilta. Lopeta kitinä miesten huonosta kaytöksestä, olet ITSE mokannut.


      • Rouva Espoosta
        ajaa taksilla kirjoitti:

        vanhus ei väsy. Vanhus saa myös "taksilappuja" anomalla, kunnalta/ Kaupungilta. Lopeta kitinä miesten huonosta kaytöksestä, olet ITSE mokannut.

        Riiteleminen täällä osoittaa sinulta huonoa käyttäytymistä.


      • nikki
        ajaa taksilla kirjoitti:

        vanhus ei väsy. Vanhus saa myös "taksilappuja" anomalla, kunnalta/ Kaupungilta. Lopeta kitinä miesten huonosta kaytöksestä, olet ITSE mokannut.

        en minäkään huonokuntoista vanhaa ihmistä raahaisi junaan.


      • lukee joskus
        Rouva Espoosta kirjoitti:

        Riiteleminen täällä osoittaa sinulta huonoa käyttäytymistä.

        vanahojen itsekkäitten läpi; riitelemättä.


      • Anti-Sika
        paikkalipun? kirjoitti:

        Mitä törmäilyihin tulee, kyllä se on naiset jotka törmäilevät- eivät osaa VÄISTÄÄ tai luulevat että nainen saa kulkea väistelemättä!!!
        Kadulla näkee törkeästi käyttäytyviä naisia, tulevat vasemmalta, jalkakäytävän YLI ja luulevat että kaikkien on väistettävä. Näin tasaarvon aikana KAIKKI joustavat (väistävät) naisilla ei ole etuoikeuksia, ENÄÄ?

        Suomimies ja -nainen on maailman tympein rotu. Sen verran on tullut asiakaspalvelussa pyörittyä, että kokemukset ovat masentavia.

        -Suomalainen vastaa puhelimeen yleensä tympeästi "haloo" tai örähtää jotain. Jos kysyt ystävällisesti nimellä, vastaus on töykeä "niin?"
        Aika usein luuri lyödään suoraan korvaan. Teinit vastaavat esim. lankapuhelimeen lähinnä ynisemällä ja kun kysyy vanhempiaan, vastaus on jotain kitinän ja murinan väliltä. "Emmätiä."

        Kaduilla kuljetaan keskellä kuin muita ei olisikaan ja sitten kun yrittää ohi niin mulkoillaan. Moni jää toljottamaan ja taivastelemaan risteyksiin toisten tukoksi ja kaupungilla kävellään surutta päälle. Ketään ei väistetä.

        Kaupassa asiakkaana joutuu itse tervehtimään vanhempaa myyjää ja vastauksena on jotain alentuvaa.

        Busseissa tai junissa porukka valtaa itselleen kaksi penkkiä eikä puhettakaan, että nuorempi antaisi vanhukselle paikkansa.

        Kyllä, suomalaiset ovat huonosti käyttäytyviä. En edes ota puheeksi viinanjuontia ja siihen liittyviä lieveilmiöitä...


      • Snoukkagirl87
        Anti-Sika kirjoitti:

        Suomimies ja -nainen on maailman tympein rotu. Sen verran on tullut asiakaspalvelussa pyörittyä, että kokemukset ovat masentavia.

        -Suomalainen vastaa puhelimeen yleensä tympeästi "haloo" tai örähtää jotain. Jos kysyt ystävällisesti nimellä, vastaus on töykeä "niin?"
        Aika usein luuri lyödään suoraan korvaan. Teinit vastaavat esim. lankapuhelimeen lähinnä ynisemällä ja kun kysyy vanhempiaan, vastaus on jotain kitinän ja murinan väliltä. "Emmätiä."

        Kaduilla kuljetaan keskellä kuin muita ei olisikaan ja sitten kun yrittää ohi niin mulkoillaan. Moni jää toljottamaan ja taivastelemaan risteyksiin toisten tukoksi ja kaupungilla kävellään surutta päälle. Ketään ei väistetä.

        Kaupassa asiakkaana joutuu itse tervehtimään vanhempaa myyjää ja vastauksena on jotain alentuvaa.

        Busseissa tai junissa porukka valtaa itselleen kaksi penkkiä eikä puhettakaan, että nuorempi antaisi vanhukselle paikkansa.

        Kyllä, suomalaiset ovat huonosti käyttäytyviä. En edes ota puheeksi viinanjuontia ja siihen liittyviä lieveilmiöitä...

        kaikki ei ole samanlaisia,herra anti-sika.
        minä ainakin avaan ihmisille ovia ja olen kohtelias.
        toki kiroan niiden käytöstapoja jotka eivät osaa olla kohteliaita muille.
        vaikka vahingossa ovella kolauttaa toista ihmistä niin ei edes anteeksi pyydetä.painellaan menemään töykeästi.


      • ...
        Anti-Sika kirjoitti:

        Suomimies ja -nainen on maailman tympein rotu. Sen verran on tullut asiakaspalvelussa pyörittyä, että kokemukset ovat masentavia.

        -Suomalainen vastaa puhelimeen yleensä tympeästi "haloo" tai örähtää jotain. Jos kysyt ystävällisesti nimellä, vastaus on töykeä "niin?"
        Aika usein luuri lyödään suoraan korvaan. Teinit vastaavat esim. lankapuhelimeen lähinnä ynisemällä ja kun kysyy vanhempiaan, vastaus on jotain kitinän ja murinan väliltä. "Emmätiä."

        Kaduilla kuljetaan keskellä kuin muita ei olisikaan ja sitten kun yrittää ohi niin mulkoillaan. Moni jää toljottamaan ja taivastelemaan risteyksiin toisten tukoksi ja kaupungilla kävellään surutta päälle. Ketään ei väistetä.

        Kaupassa asiakkaana joutuu itse tervehtimään vanhempaa myyjää ja vastauksena on jotain alentuvaa.

        Busseissa tai junissa porukka valtaa itselleen kaksi penkkiä eikä puhettakaan, että nuorempi antaisi vanhukselle paikkansa.

        Kyllä, suomalaiset ovat huonosti käyttäytyviä. En edes ota puheeksi viinanjuontia ja siihen liittyviä lieveilmiöitä...

        Se on fiksu lapsi, joka ei kavalla vanhempiaan, kun puhelinmyyjä kysyy.
        Itse tulin pienenä mokanneeksi luurissa: "Äiti, ootko kotona?"


      • Votnu

        Tämä on taas tyypillistä keskustelua, jossa jokainen keskustelija syyttää jotain muuta ryhmää kuin mihin itse kuuluu. Naisten mielestä miehet ovat epäkohteliaita ja vanhojen mielestä nuoret jne jne jne.

        Tieteellista todistusaineistoa minulla ei tietenkään ole mutta laaja ja maanlaajuinen kokemusperäinen tieto on melko kattava.

        Totuus lienee niin että yleisesti ottaen kaikkien ihmisen käytöstavat ovat huonontuneet riippumatta iästä tai sukupuolesta. Se taas johtuu yleisten arvojen kovenemisesta ja "kaikki mulle heti" asenteesta.

        Koko nykyinen elämä kehottaa olemaan kiireinen ja olemaan oman onnensa seppä sekä paheksumaan itseään heikommassa asemassa olevia. Nyt tarvittaisiin kattavaa asennekasvatusta ja arvojen pehmentämistä inhimillisempään suuntaan. Tällä nykymenolla ei muuten tule kovinkaan hyvää ihmiskunnalle seuraamaan.

        Maaseudulla vielä on enemmän jäljellä lähimmäisten kunnoitoitusta kuin suurissa kasvukeskuksissa. Valitettavasti näyttäisi siltä että joukossa tyhmyys tiivistyy. Tähän viittaavat useat merkit, kuten rikosten raaistuminen, yleisen välinpitämättömyyden lisääntyminen, "makasiinien" poltot, huumerikokset, liian halpa viina, televisio-ohjelmien väärät ihmismallit tyyliin kauniit ja rohkeat ja poikkeavien vähemmistöjen kirjoittamat salatut elämät, joissa mm. homoutta on suhteellisen paljon tyrkytetty vaivihkaa esiin näennäishumaaniuden varjolla. Sitten sysätään vastuu vanhemmille, jos heillä ei ole voimaa kieltää lapsiaan noita höpöohjelmia katsomasta. Ohjelmien tekijöillä ei ole puolestaan mitään vastuuta eikä niiden näyttäjilläkään. Pornolehdet ovat ärrällä ja huoltoasemilla kymmenvuotiaiden lasten silmien korkeudella ym ym ym ym. varsinaista asennekasvatus nämä tällaiset. Ralli ja formulatähdet, pääministerit eroineen ja ilkkakanervat tekstiviesteineen sekä entiset urheilijat elävät kuin pellossa. Yksilön vapaudella ja vähemmistöjen rasismilla enemmistöä kohtaan tuhotaan kansakunnan moraali ja sitten ihmetellään kun emme ole kohteiliaita. Ei todellakaan hyvä. Mutta kukaan meistä ei voi toisia muuttaa, ainoastaan itseään, joten lähdetäänpä jokainen siitä peilin kautta itseään tutkien. Yleensä kyllä pääsääntöisesti hyvään käytökseen vastataan hyvällä käytöksellä ja päinvastoin. Eiköstä näin aleta elämään tästä hetkestä eteenpäin eli yritetään elää itse kukin kunnolla lähimmäisiämme kunnioittaen.


      • jdfospjgsdopfjpsdojf
        paikkalipun? kirjoitti:

        Mitä törmäilyihin tulee, kyllä se on naiset jotka törmäilevät- eivät osaa VÄISTÄÄ tai luulevat että nainen saa kulkea väistelemättä!!!
        Kadulla näkee törkeästi käyttäytyviä naisia, tulevat vasemmalta, jalkakäytävän YLI ja luulevat että kaikkien on väistettävä. Näin tasaarvon aikana KAIKKI joustavat (väistävät) naisilla ei ole etuoikeuksia, ENÄÄ?

        Vaikka täällä puhutaan helsinkiläisten huonoista käytöstavoista, niin ainakin Vaasan liikennekäyttäytyminen on järkyttävää. Minkäänlaisia liikennesääntöjä ei noudateta ja suojatietä ylittävälle tööttäillään autosta naamat yrmyssä että v'ttu pois tieltä saa'ana... Sitten vaasalaiset luulevat olevansa jotain kaupunkilaisia, vaikka elävät niin kuin rehupuntit pellossa.


    • Jon

      Tiedä sitten tuosta tutkimuksesta, lienenkö jokin poikkeus tai kummajainen sitten.. Olen 26v mies.

      Avaan oven ihan automaattisesti kenelle tahansa, jos satutaan samaan aikaan ovelle. Ei tulisi mieleenkään kävellä siitä vaan ensin sisälle tai ulos. Siitä puhumattakaan että joku kanniskelee jotain paketteja, silloin poikkean omalta reitiltänikin avaamaan ovea, en nyt ehkä kadun toiselta puolelta mutta kuitenkin.

      Kun käyn kaupassa, videovuokraamossa, huoltoasemalla, missä tahansa missä asioidaan toisen ihmisen kanssa, tervehdin kyllä, katson silmiin ja kiitän saamastani palvelusta. Eikä tuotakaan todellakaan tule miettineeksi, sen vain tekee. Ja aina ruuhkaisina aikoina jonosta löytyy kovaan ääneen huokailijoita ja kitisijöitä, jotka pitävät tiskin toisella puolen olevaa vastuussa kaikesta liikenneruuhkista kaksipäiseen lampaaseen Uudessa-Seelannissa... Tollasissa tilanteissa yritän aina olla erityisen ystävällinen henkilökunnalle jotta naamat kääntyisivät taas oikeinpäin. Onneksi usein niin käykin ;) Kuvitteleeko tuollainen narisija sitten todella saavansa sitten hyvää palvelua? Se on todella sääli ettei asiakaspalvelija voi pamauttaa mielipidettään suoraan ilmoille, yleensä.
      Ja ei, en ole itse ikinä ollut palveluammatissa. En vaan löydä itsestäni sellaista ihmisvihaajaa joka voisi kyräillä muille ja jättää toiset huomiotta. Sori vaan.

      Jos ette muita ihmisiä halua tavata tai varsinkaan heille puhua, pysykää kotona. Pankaa vielä muuri ympärille ettette tule häirityiksi. Piikkilangalla, tietty. Mutta olkaa varovaisia, liika sappi hapattaa, heh.

      Paljon paremmin pärjää tuolla maailmallakin jos osaa käyttäytyä. Ja kyllä meitä/teitä asioihin myönteisesti suhtautuvia on paljon, kiitos vaan niistä kaikista ystävällisistä naamoista joihin olen itse törmännyt, tuo tutkimus on varmaan tehty korista jossa on muutama mätä omena. Mikä lienee otoskoko?

      • metsää, ......

        nähdä?


      • äippä vm 83

        Samoin minäkin autan erityisesti vanhempia ihmisiä ostostensa kanssa jne, mutta olenko saanut sille vastinetta?En. Reilu kolme vuotta sitten kun odotin lastani, sain kokea jotain niin hirveää kuin vain raskaana oleva nainen voi. Ventovieraat mummelit ja papparaisetkin tulivat muina miehinä taputtelemman vatsalle ja kyselemään laskettua aikaa ja muita henkilökohtaisia asioitani. Silloin kyllä ovet avattiin ja tavarat kannettiin ja paapottiin muutenkin kuin pikkulasta. En tietääkseni ollut sairas, vaan raskaana! Otin kuitenkin avun vastaan hymyillen ja kiitellen. Kun lapseni sitten syntyi, niin kukaan ei ole avannut ovea kaupassa saati auttanut ostosteni kanssa kun vauva itki vaunuissa kassalla jne. Esimerkkejä olisi niin paljon. Nykyään mummelit tulevat kyselemään kuinka vanha pikkuveljesi on, ja siihen kun vastaan, että oma poikahan tuo on niin heti aletaan päivitteleemään; "Etkö olisi voinut odottaa vielä 10 vuotta ennen kuin teet lapsia?" tai "osaatko sinä nyt varmasti hoitaa noin pientä lasta?". Miksi pitää puuttua toisten elämään noin? Minulle erityisesti lasten kasvatusasiat ovat erittäin herkkä aihe, enkä niihin kyllä neuvoja ulkopuolisilta ota. Nykyään kaupassa kun menen pojan kanssa kahden ja minulta kysytään "pikkuveljeni" ikää, niin poikani vastaa automaattisesti; "mä oon tarpeeksi iso"


    • Äiti x2

      Olen monesti matkustanut junalla kahden alle koulu ikäisen lapsen kanssa(5v.ja 10kk)matkakassit mukaan lukien. Voin sanoa että 5stä kerrasta vain yhdesti on meitä autettu tavaroitten kanssa, sekin oli kun olimme jo jäämässä asemalla pois. Kukaan ei esim. junaan noustessamme ole kysynyt että tarvittaisiinko apua tai junaa vaihtaessamme, vaikka nuorimmainen lapsi on ollut turvakaukalossa. Tähän toivoisin parannusta.

      • avarakatseiset

        Tarjoan usein apua jos näen, että minkäikäisellä hyvänsä henkilöllä on vaikeuksia selvitä kantamusten kanssa. Tosin usein avusta kieltäydytään. Johtuuko siitä, että olen tatuoitu ja lävistetty naisihminen.


    • Diablo

      Itse avaan aina oven naiselle, vanhukselle tai jollekin jolla on suuret kantamukset. Luovutan myös paikkani bussissa/ratikassa/junassa mielellään ihmiselle, joka tarvitsee sitä enemmän kuin minä.

      Valitettavasti tässä tasa-arvo -hysteriassa ihmiset ovat tasapäistyneet ja naisetkaan eivät saa enää "erityiskohtelua", mikä on mielestäni sääli...

      • sääliä se oli

        nyt naiset vastaavat itse käytöksestään. Vanhuksia autetaan aina, vain naisia säälittiin ennen.


      • näin meillä
        sääliä se oli kirjoitti:

        nyt naiset vastaavat itse käytöksestään. Vanhuksia autetaan aina, vain naisia säälittiin ennen.

        Etenkin vanhemmat naiset vaan närkästyy oven avaamisesta, nuorilta saattaa herua hymy ja kiitoskin. Ja jos opeteltas ensin olemaan kävelemättä päin jalkakäytävillä, aina hämmästyy kun käy Helsingissä täältä T:sta. Kohteliaallekin tulee fiilis että olisi kirveellä töitä.


    • Hessu-kissa

      kulttuuriympäristöstä, mitä pidetään epäkohteliaisuutena, mitä ei. Suomalaiseen kulttuuriin ja luonteeseen kuuluu luultavasti jonkinlainen minä-selviän-itse-asenne, joka ei "turhaa" kohteliaisuutta tarvitse. En oiken usko, että suomalaiset itsensä ja oman kansansa mielestä ovat epäkohteliaita. Jäyhyys ja vain omista asioistaan huolehtiminen on Suomessa luonnollinen elämänasenne. Jos satunnainen vastaantulija esimerkiksi pururadan lenkkipolulla heittäytyy kohteliaaksi - nostaa hattuaan, katsoo silmiin, luikauttaa "Hyvää päivää!" ja mainitsee vielä jotain kauniista säästä - sitä saatetaan Suomessa pitää outona ja tunkeilevana käytöksenä. Roman Schatz on luennoinut hyvinkin osuvasti kulttuurieroista esimerkiksi suomalaisten ja saksalaisten välillä. Voi todellakin olla niin, että mikä Suomessa on kohteliasta, on Saksassa epäkohteliasta ja päin vastoin.

      Olin tänä vuonna Italiassa, ja siellä kohteliaisuus ja vieraanvaraisuus on suorastaan hämmentävää. Suomeen takaisin tultuani otti joskus todella päähän suomalaisten kömpelö käytös, kun olin vieraassa maassa toisenlaiseen tottunut. Suomalaisten kohteliaisuus ja kauneus piilee syvemmällä kuin monen muun kansan. Sitä ei paljasteta ventovieraille. Olenkin kuullut kerrottavan, että paremmin tutustumalla ulkomaalainenkin huomaa, että suomalainen on vain vähän "ujo", mutta muuten erittäin mukava ihminen.

      • käytösmallit

        Lisäksi Eteläeurooppalaisissa maissa tapoihin kuuluu katteettomat lupaukset. Saatetaan pyytää kotiin vieraille, huvijahdilla seilaamaan, elokuvaan tms, mutta yleensä ne ovat vain kohteliaisuuksia, ei tosiasiallisia pyyntöjä. Ne heitetään ilmaan, niihin vastataan kohteliaasti "voi hienoa", mutta unohdetaan heti.

        Suomessa jos jotakin luvataan, se myös pidetään.


      • Hessu-kissa

        Jokaisen pitäisi kyllä hallita peruskäytöstavat: tervehtimiset, ovien avaamiset jne. Näissä en ole useinkaan havainnut moitittavaa. Minulle on ovi avattu ja tervehditty, kun siihen on ollut tarve.


      • edes italiaan asti mennä..

        että huomasi takaisin suomeen tullessa eron käytöstavoissa. olen ollut viime syksystä brysselissä ja suomessa lomaillessa olen muutaman kerran kävellyt yksinäni tuhahdellen pois kun ei osata edes kiitosta sanoa. pahimmin karvastelee ne vähän yli keski-ikäiset nais-ihmiset jotka tuntuvat joka puolella valittavan nuorison käytöstapojen puutteesta näyttäessään itse tuollaista esimerkkiä. todella raivostuttavaa eikä paljon kiinnosta tulla enää maailmalta kotiin.. voin vain kuvitella millaista oli tulla italiasta takaisin..


      • Ujo myös

        Naulan kantaan!

        Tätä olen usein ihmetellyt, että unohdetaan tai ei ymmäretä sitä, että aika moni ihminen on ujo ja tämän vuoksi käyttäytyy "töykeästi". Mistä sitten johtuukin...


    • Vanhemmat ihmiset

      Vanhemmat ihmiset ovat erittäin epäkohteliaita jos johonkin pitäisi jonottaa, aina etuilemassa ja jos tästä kehtaat huomauttaa alkaa sellainen huuto ja valitus ettei hyvätosi.

      • nykynuori(?)

        Olimme tässä muutamana aurinkoisena päivänä Tampereella, kun eräs "nykymuori" kaahaili eteemme valittaen ÄÄNEEN, kun NYKYNUORET eivät osaa väistää!!!
        Todella törkeää!


    • Testistä!!!

      Minkä sukupuolen edustaja siellä on papereitaa tiputellut ja missä paikoissa suomessa? sekin vaikuttaa jos sillä on joku raavas mies pakettien ja lappujen kanssa ei kukaan jeesaa, mutta jos on nätti nainen on auttajia heti 100 paikalla :) pätee muuten muissakin maissa kun suomessa.

      Sopiva kohteliaisuus löytyy meistä jokaisesta ja voimme olla iloisia siitä että asumme suomessa täällä on parhaat ystävät ja jos suomalaisen saa tosi ystäväksi on hän sitä sitten koko elämän.

      Tuollaisille testeille annan piun paut ja mitä taas tulee jenkkeihin siellähän on niin ylitse äitelää se ihmisten ystävällisyys ja muutenkin ollaan totuttu olemaan äiteliä vähän liikaakin.

      Härmä on härmä ja sillä hyvä olen tyytyväinen

    • The Observer

      Ei tälle julkisesti kuseksivalle ja kännäävälle kansalle tarvitse olla kohtelias. Rupusakkia mitä rupusakkia juuri tultiin puista alas. Juhannuksena tämä taas todistetaan.

    • justi

      Ennen kuin luin artikkelin loppuun, tiesin, että tutkimus oli Suomen osalta tehty Helsingissä. Täällähän niitä omituisia asuu.
      Muualla Suomessa ymmärretään, että pienellä teolla, kohteliaisuudella voi tuottaa toiselle hyvän mielen -minkä siinä itsekin samalla saa kiitoshymyn kautta.

      • nikki

        Tuttavanani on muutama syntyperäinen helsinkiläinen.
        Ovat todella mukavia ja auttavaisia ihmisiä.
        Helsingissä on paljon muualta tulleita, eivätkä helsinkiläisiä.


      • justi
        nikki kirjoitti:

        Tuttavanani on muutama syntyperäinen helsinkiläinen.
        Ovat todella mukavia ja auttavaisia ihmisiä.
        Helsingissä on paljon muualta tulleita, eivätkä helsinkiläisiä.

        Toki niitä mukaviakin poikkeuksia alkuperäisistä Helsinkiläisitä löytyy mutta ne muualta tulleet ovat useimmiten -jollei lähes aina- kohteliaita ja osaavat käytöstavat arkitilanteissa.


      • Näin ei ole
        justi kirjoitti:

        Toki niitä mukaviakin poikkeuksia alkuperäisistä Helsinkiläisitä löytyy mutta ne muualta tulleet ovat useimmiten -jollei lähes aina- kohteliaita ja osaavat käytöstavat arkitilanteissa.

        Itse myös muualta tullut, ja mitään eroja ei ole siinä onko syntyperäinen vai muualta Suomesta.


    • tonska28

      No onhan se selvä että suomalaiset jää noin huonolle tasolle kun suomesta vertailussa oli mukana Helsinki. Sehän on huikea ero, kun vertaa vaikka hesalaista ja jyväskyläläistä käyttäytymistä. Jokohan hesalaiset heräis todellisuuteen ja tajuais ette ne ei olekaan maailman napa.

      • justi

        ..siis ajatusmaailmasi. Olen täysin samaa mieltä!


      • ja ei totta

        Sorry, vaan, mutta itsekin Jyväskylästä kotoisin olevana, en ole huomannut mitään eroa käyttäytymisessä. Hassua, että nämä, jotka joskus lapsena on käynyt isossa kaupungissa, aina heittelevät näitä legendoja :-). Sitäpaitsi Helsingissä asuu enemmän muualta tulleita kuin ns. paljasjalkaisia :-), pitäiskö sinun katsastaa peiliin..


      • Justi
        justi kirjoitti:

        ..siis ajatusmaailmasi. Olen täysin samaa mieltä!

        Kyllä meil Tallinnass o paremmi.


      • justi
        Justi kirjoitti:

        Kyllä meil Tallinnass o paremmi.

        ..vai Tallinnas.. Stadista kuitenki oot... Se näkyy jo kauas


      • muuttaneet
        ja ei totta kirjoitti:

        Sorry, vaan, mutta itsekin Jyväskylästä kotoisin olevana, en ole huomannut mitään eroa käyttäytymisessä. Hassua, että nämä, jotka joskus lapsena on käynyt isossa kaupungissa, aina heittelevät näitä legendoja :-). Sitäpaitsi Helsingissä asuu enemmän muualta tulleita kuin ns. paljasjalkaisia :-), pitäiskö sinun katsastaa peiliin..

        Nämä Helsinkiin muualta muuttaneet ovat kaikkein pahimpia.Paljasjalkaiset stadilaiset ovat kyllä
        ihan ok.


    • RoomMate

      No eihän tuo mikään yllätys ole. Missä tahansa muualla ihmiset huomioivat toisiaan enemmän. Täällä ollaan ujoja röyhkeyteen asti.
      Pieni hymy, flirtti, kommentti, ystävällinen sana, fraasit kuten anteeksi jos vahingossa törmää toiseen tekevät elämän mukavammaksi.
      Lapsille ei opeteta tapoja, heitä käy sääliksi.

    • itse avaan ovia

      on totta ettei suomalaiset osaa olla kohteliaita...tai sitten niillä on niin kiire etteivät he tajua sitä oven avaamis niksiä.itse lastenvaunujen kanssa liikkuessani olen tullut siihen tulokseen että pärjään paljon paremmin ovien avaamisessa jos yhdeksän vuotias poikani on matkassa,hän silloin auttaa minua.muutoin vältän ahtaita paikkoja ja kauppoja joissa joutuisin turvautumaan huhuilemaan et voisko joku auttaa?olen erehtynyt sen tekeen joskus ja jupinan kanssa on tultu auttamaan.ehkä parempi suunittelu ovien suhteen,eteis tilan ja portaiden lisäksi ramppi auttaisi myös pyörätuolilla liikkuvia pääsemään ko.liikkeisiin. ja ihmiset,etenkin vanhempi väestö kyllä avaa ovia kuten itse myös avaan heille ja "kanssa sisareilleni." ehkä nykynuoret eivät saa (siis uusi sukupolvi)ei saa tällaista kasvatusta mitä me nyt kolmi- nelikymppiset olemme saaneet,onhan kadonnut kunnioitus vanhempia ihmisiä kohtaan,tämä näkyy mm.täydessä busseissa missä vanhukset (ja raskaana olevat naiset) joutuvat seisomaan kun kukaan ei tajua minkalainen vaara tilanne voi syntyä jos bussi tekee äkkijarrutuksen?!siispä hymy huulille ja sanat "ole hyvä" ja "kiitos" olisi paikallaan opetella kuin myös oven avaus sitä tarvitseville,joudumme joskus itsekkin siihen tilanteeseen hamassa tulevaisuudessa...:-)

    • RoomMate

      Eikä sekään ole mikään yllätys että maailman kohteliaimmat ovat Nykissä. Olen samaa mieltä. Se on niin valtava paikka, ja niin kilpailuhenkinen, että siellä ihmiset ovat oivaltaneet, ettei ole muuta keinoa tulla toimeen toistensa kanssa kuin kommunikaatio ja kohteliaisuus.
      Täällä elämme vielä puolimetsässä, siksi on mahdollista olla huomioimatta toisia.

      • ...

        NYC ei jäänyt minulle mieleen kuin suuurena... Ei erityisen kohteliaana. En kylläkään oleskellut pitkään, mutta vertailukohteita löytyy. Tulee mieleen, etteivät newyorkkilaiset vain uskalla sanoa, kuinka tavallisesti käyttäytyvät. Liioitteluun lienee totuttu... Vrt. suomalaismalliin: "Kohtelias? Minäkö? Kyllä joskus, oikeastaan aika harvoin kai..."


    • Cherry Pie

      Täytyy kyllä sanoa, että Suomi on yksi erikoisimmista maista, joissa olen asunut/käynyt (joo-o, asun silti täällä). Ulkomailla ihmiset ovat ystävällisiä, kohteliaita, iloisia ja heillä on terve suhtautuminen elämään (vrt. itseensä ja kanssaihmisiin). Ottakaamme mallia rakkaasta naapurimaastamme Ruotsista. Siellä ollaan niin monessa asiassa edellä meitä. Täällä ihmiset vaan on ja möllöttää.

      -Pidetään huoli vain omista asioista!
      -Ei tartte auttaa!
      -Ei kiinnosta!
      -P****t se mulle kuuluu!

      Sitten itketään, kun Conan tekee meistä ohjelman, joka on loppujen lopuksi hyvä dokumentti suomalaisuudesta. Mielestäni se jopa antoi hieman positiivisemman kuvan kansastamme kuin mitä me todellisuudessa olemme.

      Räikein esimerkki on historiallinen ja ennenkuulumaton Euroviisuvoittomme. Tässä se taas nähtiin, että itsetuntomme ei kestänyt voittoa. Alettiin heti kaivamalla kaivaa huonoja puolia voittoon johtaneista syistä ja itse voitosta. Koimme voiton kuin häpeänä, ja tekosyyksi tähän haettiin Lordin ulkoista olemusta.

      Ottakaamme oppia ruotsalaisista. He juhlivat Carolaakin kuin voittajaa. Eilen Tukholman Sergelintorilla jalkapallofanit ilakoivat sankoin joukoin Ruotsin tasapelistä Englantia vastaan. Meillä sellainen asenne ei tulisi kuuloonkaan. Täällä painettaisiin katse entistä tiukemmin maahan ja jupistaisiin jotakin epämääräistä.

      Suomalaisten tunnuslause on "Positiivisuus on pe****stä! Ja se näkyy..

    • Cherry Pie

      Täytyy kyllä sanoa, että Suomi on yksi erikoisimmista maista, joissa olen asunut/käynyt (joo-o, asun silti täällä). Ulkomailla ihmiset ovat ystävällisiä, kohteliaita, iloisia ja heillä on terve suhtautuminen elämään (vrt. itseensä ja kanssaihmisiin). Ottakaamme mallia rakkaasta naapurimaastamme Ruotsista. Siellä ollaan niin monessa asiassa edellä meitä. Täällä ihmiset vaan on ja möllöttää.

      -Pidetään huoli vain omista asioista!
      -Ei tartte auttaa!
      -Ei kiinnosta!
      -P****t se mulle kuuluu!

      Sitten itketään, kun Conan tekee meistä ohjelman, joka on loppujen lopuksi hyvä dokumentti suomalaisuudesta. Mielestäni se jopa antoi hieman positiivisemman kuvan kansastamme kuin mitä me todellisuudessa olemme.

      Räikein esimerkki on historiallinen ja ennenkuulumaton Euroviisuvoittomme. Tässä se taas nähtiin, että itsetuntomme ei kestänyt voittoa. Alettiin heti kaivamalla kaivaa huonoja puolia voittoon johtaneista syistä ja itse voitosta. Koimme voiton ikään kuin häpeänä, ja tekosyyksi tähän haettiin Lordin ulkoista olemusta.

      Ottakaamme oppia ruotsalaisista. He juhlivat Carolaakin kuin voittajaa. Eilen Tukholman Sergelintorilla jalkapallofanit ilakoivat sankoin joukoin Ruotsin tasapelistä Englantia vastaan. Meillä sellainen asenne ei tulisi kuuloonkaan. Täällä painettaisiin katse entistä tiukemmin maahan ja jupistaisiin jotakin epämääräistä.

      Suomalaisten tunnuslause on "Positiivisuus on pe****stä! Ja se näkyy..

    • hävettää

      Kyllä se totta on! Suomalaiset käyttäytyvät erittäin huonosti. Ovia ei avata toisille, vanhuksia ja lapsia ei auteta. Kielenkäyttö on siivotonta. Ihmetellä täytyy mistä moinen johtuu. Ollaan kuin mehtiläiset, hävettää ihan kun ulkomaalaiset tulevat ja näkevät tämän touhun. Humalaisia ja moukkamaisia ihmisiä vilisee kaduilla. Asialle pitäisi tehdä jotain, eli kotikasvatuksestahan se alkaa!!!

      • Jon

        Juuh, eikä tuo ole edes kovin terveellistä pidemmän päälle, voi kehittää itselleen tilan josta on hankala päästä eroon.. Vilkaise kohta F60.2 ICD Tautiluokituksesta: Epäsosiaalinen persoonallisuus

        Lainaan lyhyesti:
        "Persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia piittaamattomuus sosiaalisista velvollisuuksista ja paatunut välinpitämättömyys toisten tunteita kohtaan."


      • ...

        Kiinnostaisi vaan tietää.
        Mutta totta, kotikasvatus vaikuttaa eniten.


    • huoh

      On nyt jo useamman kerran käynyt siten, että kun olen ollut jonossa jonottamassa on vanhempi rouva kiilannut sujuvasti viereen ja siitä ohi. Ja kaiken lisäksi tönii samalla. Sanotaan, että vanhempia ihmisiä tulisi kohdella hyvin ja kohteliaasti, mutta onko heillä sitten oikeus olla töykeitä nuorempia kohtaan? Älytöntä >:(

    • mirkku1

      Vanha sanonta, raamatullinenkin, kuuluu jotenkin tällä tavalla: tee muille niinkuin toivoisit itsellesi tehtävän.

      Tämä ei ole päämäärä sinänsä, sen toivoisi olevan jokaisella ihmisellä sisäänrakennettu ominaisuus mutta kun kunnioitat muita, jossakin vaiheessa tulet varmasti itse saamaan samanmittaista kunnioitusta kun olet muita kohtaan osoittanut.

      Kyseessä on minusta ihan karmallinenkin laki, yleistäen; hyvät teot tuottavat hyvää, pahat teot tuottavat pahaa.

      ystävällisin, kohteliain terveisin

      Mirva T, Mirkku1

      • kyllästynyt

        Näyttää onneksi siltä että fiksujakin ihmisiä meillä on koska kritiikkiä riittää. Mutta hei, ei jätetä asiaa valituksen ja toteamisen tasolle vaan tehdään asialle jotain, siitä se alkaa. Eli nyt vain oikein kansanliike asialle. Tästä moukkamaisuudesta päästään vain eroon TEKEMÄLLÄ JOTAIN! Mistä aloitetaan? ÄIDIT kasvattakaa lapsistanne omain mallin mukaan hyvin käyttäytyviä ihmisiä.! Ja örkit pois kaduilta vaikka töitä tekemään.


      • Äiti itsekin
        kyllästynyt kirjoitti:

        Näyttää onneksi siltä että fiksujakin ihmisiä meillä on koska kritiikkiä riittää. Mutta hei, ei jätetä asiaa valituksen ja toteamisen tasolle vaan tehdään asialle jotain, siitä se alkaa. Eli nyt vain oikein kansanliike asialle. Tästä moukkamaisuudesta päästään vain eroon TEKEMÄLLÄ JOTAIN! Mistä aloitetaan? ÄIDIT kasvattakaa lapsistanne omain mallin mukaan hyvin käyttäytyviä ihmisiä.! Ja örkit pois kaduilta vaikka töitä tekemään.

        Kuule kyllä tänä päivänä vastuu lasten kasvatuksesta on yhtälailla ISILLÄ kuin äideilläkin!


    • Mika_

      Suomalaiset ovat ihan oma porukkansa - negatiivisessa mielessä. Ajelin keväällä kuukauden ajan Saksassa moottoripyörällä. Siellä ihmisillä on totaalisen erilainen käytös kuin suomalaisilla.

      Saksalainen tervehtii muita vento vieraita asiakkaita tullessaan sisään esim bensa-asemalle tai ravintolaan, ja hyvästelee lähtiessään. Ei tapahtu Suomessa.

      Ajoin kerran T-risteykseen, jossa oli oikealle alle 20 metriä näkyvyyttä. Siinä oli talo ja tie kaartui sen taakse. Käännyin vasemmalle. Oikealta tulikin pari autoa ja vetäisin äkkiä linja-autopysäkille pois autojen edestä. Mitä tekevät autot? Pysähtyvät ja tarjoavat tietä. Ei tapahdu Suomessa.

      Saksassa hyvät käytöstavat heijastuu kaikkeen toimintaan, esim liikenteeseen. Liikenne on joustavaa, osataan mennä jonossa, tarjotaan tietä nopeammin ajaville.

      Huonoin palvelu oli paikoissa, joissa oli italilainen henkilökunta.

      • törkeitä

        ja onko suomessa KOSKAAN nähty, että päätiellä, liikenteen ruuhkassa seisova ihminen päästäis jonku sivutieltä kääntyvän eteensä? Eli tämän sivutieltä kääntyvän ei tarvitse odottaa koko jonoa ennenkuin pääsee kääntymään päätielle? Ei tosiaan suomessa, ei missään nimessä. "Antaa odottaa vaan"-on tyypillisen idioottisuomalaisen ajataus, kohteliaisuutta ei löydy missään tilanteessa.

        "Oho" taitaa olla suomalaisten virallinen anteeksipyyntö, sitä kun käytetään niin äänekkään ruokapöytä röyhtäyksen jälkeen kun kauppakassassa töinimisen jälkeen. Oho on kätevä myös silloin kun löytää itsensä etuilemasta. Itseasiassa, sehän käy vaikka mihin.....

        t. ulkomaalainen, suomessa asunut 8v


      • ghgfhjgjh

        meneppää muualle suomeen, kyllä tietä annetaan... teeppä huviksesi matka joskus vaikka tänne ylivieskaan, hämmästyt miten auliisti ihmiset antavat tietä ja ovat muutenkin kohteliaita, samaan aikaa kun helsingisä ajetaan samoista tilanteista ihmisten päälle.


    • rouva 51

      Ei mitään tapoja nykyajan nuorilla, ei tervehditä, ei kiitosta, ei ole hyvää.Syljeksitään kadulle.
      Olen järkyttynyt.
      Noin 5% osaa vielä käyttäytyä, muut mennä porskuttaa.

      • ANTAA kotikasvatusta?

        jo vain näin se menee??


      • rouva 51
        ANTAA kotikasvatusta? kirjoitti:

        jo vain näin se menee??

        Keskustelin peruskoulun opettajan kanssa käytöstavoista, johon hän kertoi, että vielä 70- luvulla kasvatettin lapsia niin koulussa kuin kotona.
        Hän kertoi oppilaiden menevän pipot päässä syömään ja ulkotakki päällä. Ruokailutavoista puhumattakaan.

        Omat lapseni s.72 ja s.76 ovat saaneet kotikasvatuksen ja osaavat käyttäytyä, johan heidän työnsäkin sitä edellyttää.

        Tämä kyseinen opettaja oli ottanut yhteyttä oppilaiden vanhempiin, niin osa vanhemmista oli jopa myöntänyt, että niin heidän kullannuppunsa syövät kotonakin pipot päässä ja takit päällä.
        Kun kukaan ei valvo jälkikasvuaan, on niin paljon harrastuksia, ettei edes ehditä syödä yhdessä.
        jokainen lämmittää mikrossa hampurilaisensa ja eikun menoksi.
        Lapsenlapseni menevät ilman kehoitusta pesemään kätensä ennen ruokailua, kun kutsutaan syömään.
        Joten olen tyytyväinen lopputulokseen.
        -ylpeä isoäiti-


      • vm -89

        Anteeksi nyt vaan mutta vituttaa tollaset vanhat muorit mitkä valittaa joka vitun asiasta!! nuoret sitä ja nuoret tätä prkl!! meissä on tulevaisuus stna!!!!!!!


      • Sinäsensijaan
        vm -89 kirjoitti:

        Anteeksi nyt vaan mutta vituttaa tollaset vanhat muorit mitkä valittaa joka vitun asiasta!! nuoret sitä ja nuoret tätä prkl!! meissä on tulevaisuus stna!!!!!!!

        kaikissa nuorissa ei todellakaan ole tulevaisuus!


      • vm -89
        Sinäsensijaan kirjoitti:

        kaikissa nuorissa ei todellakaan ole tulevaisuus!

        Joo mutta muorit luulee voivansa tehdä mitä vaan! aina nurissa on vika! itse tönivät ja kiilavat jonossa


    • mikkis89

      Aivan totta, suomalaiset ovat todella kummallisia! Julkisilla paikoilla on "paska fiilis" kun kaikki ovat jotenkin suu mutrussa ja pälyilevät/tuijottavat tiukasti johonkin, tämä erityisesti liikennevälineissä. Monta kertaa joku on minua tönäissyt ja olen ollut valmis ottamaan katsekontaktin ja pyytämään anteeksi, niin sellaista on kyllä aivan turha odottaa. Ikään kuin toiset ihmiset olisivat jotain ilmaa vaan. Näin kerran lähikaupassa kun kaksi ihmistä törmäsi toisiinsa kärryillä - he jatkoivat matkaansa ihan kuin toista ei olisi ollut olemassakaan. Jossain ulkoilupolulla näin että kaksi koiraa alkoivat rähistä toisilleen - näiden omistajat olivat jälleen niin kuin toista ei olisi olemassakaan. Tällaisen luonnottoman käytöksen ja asenteen takia olen miettinyt maasta muuttamista. En vain enää jaksa katsella tällaista täydellistä moukkamaisuutta, toisten ihmisyyden ohittamista, pälyilyä, rumaa pukeutumista, tuijottamista, pahan puhumista. Tietäisikö joku miten tämä "fiilis" on päässyt syntymään?! Onko mitään toivoa?!?!?!

      • itsekin:nainen

        Suomalaiset ämmät ovat pahimpia.. istuin kerran junassa, ja vieressä istui joku suomenruotsalainen snobi. Hän tiputti jonkun tavaransa eteensä lattialle, häntä vastapäätä istuvan nelikymppisen naisen eteen. Nainen nosti hänelle tämän esineen, niin tämä ämmä alkoi valittaa että minun olisi se kuulunut nostaa, eikä sen toisen naisen, jonka jaloille esine tippui. Vaikka se nelikymppinen nainen ja tämä snobi olivat paljon lähempänä sitä tippunutta esinettä kuin minä. Mutta minun olisi pitänyt sukeltaa näiden naisten jalkojen väliin nostamaan tämä esine, koska olen parikymppinen nainen, VAIKKA olin kaikkein kauimpana tästä esineestä kun se tippui sen nelikymppisen jaloille! Tämä nelikymppinen nainen sanoi sitten tälle snobiämmälle että minun päällenihän se tipahti että minä olin kaikkein lähimpänä (hän oli siis normaali ihminen)... niin tämä ämmä selitti jotain että "ei se siitä johtunut ettei toi sitä nostanut, kyllä se syy on ihan joissain muussa.." eli tätäkin suomalaista melankolista kurttunaamaa ärsytti se, että olen nätti, parikymppinen nainen, joka ei ollut hänen palvelijansa. Ja voin tästä turhautuneesta tekstistäni huolimatta sanoa, että minä olen hymyileväinen ja puhelias, pidän ihmisille ovia auki ja kyllä autan ihmisiä painavien tavaroiden tai putoilevien esineiden kanssa. Mutta kenenkään alemmuudentuntoiden suomalaisämmän palvelijaksi en rupea. Heillä on huonoimmat käytöstavat.


      • clsöckasdckäas
        itsekin:nainen kirjoitti:

        Suomalaiset ämmät ovat pahimpia.. istuin kerran junassa, ja vieressä istui joku suomenruotsalainen snobi. Hän tiputti jonkun tavaransa eteensä lattialle, häntä vastapäätä istuvan nelikymppisen naisen eteen. Nainen nosti hänelle tämän esineen, niin tämä ämmä alkoi valittaa että minun olisi se kuulunut nostaa, eikä sen toisen naisen, jonka jaloille esine tippui. Vaikka se nelikymppinen nainen ja tämä snobi olivat paljon lähempänä sitä tippunutta esinettä kuin minä. Mutta minun olisi pitänyt sukeltaa näiden naisten jalkojen väliin nostamaan tämä esine, koska olen parikymppinen nainen, VAIKKA olin kaikkein kauimpana tästä esineestä kun se tippui sen nelikymppisen jaloille! Tämä nelikymppinen nainen sanoi sitten tälle snobiämmälle että minun päällenihän se tipahti että minä olin kaikkein lähimpänä (hän oli siis normaali ihminen)... niin tämä ämmä selitti jotain että "ei se siitä johtunut ettei toi sitä nostanut, kyllä se syy on ihan joissain muussa.." eli tätäkin suomalaista melankolista kurttunaamaa ärsytti se, että olen nätti, parikymppinen nainen, joka ei ollut hänen palvelijansa. Ja voin tästä turhautuneesta tekstistäni huolimatta sanoa, että minä olen hymyileväinen ja puhelias, pidän ihmisille ovia auki ja kyllä autan ihmisiä painavien tavaroiden tai putoilevien esineiden kanssa. Mutta kenenkään alemmuudentuntoiden suomalaisämmän palvelijaksi en rupea. Heillä on huonoimmat käytöstavat.

        niin.. kateus on kansantauti. keski-ikäiset suomalaiset naiset ovat pahimpia.


    • ...eivät toimi meillä!

      Olen huomannut, että joissain kulttuureissa on tapana olla huomaavainen arkitilanteissa, esim. availla ovia, nostaa pudonneita tavaroita ym. Minun mielestäni se olisi ok meilläkin, mutta "autettava" voi kokea sen tunkeilevaksi. Muistan erään tilanteen, kun ovelle sattui joku neitokainen kanssani yhtä aikaa. Minä tapojeni mukaisesti avasin hänelle oven. Hän tuijotti munua todella nuivasti, katseesta pystyi lukemaan kysymyksen "yrität sä iskee mua?" Heräsi kysymys, miten olisi pitänyt toimia? Vetää ovi suoraan nirppanokan edestä kiinni? Eikä tämä tilanne ole ainoa.

      • justi

        tapahtui varmaan pääkaupunkiseudulla?


      • ...Pohjois-Karjalassa!
        justi kirjoitti:

        tapahtui varmaan pääkaupunkiseudulla?

        On niitä täälläkkin!


    • itseäsi

      Miksi ihmisten kadulla tai kaupassa pitäisi hymyillä tekopyhästi, jos normaalistikaan ei hymyile? Tiedän, että kadulla hymyileviä ihmisiä pidetään hieman hulluina, kun itsekseen nauravat.

      Miksi pitäisi auttaa toista? Eikö suurin hyve ole auttaa itseään ja toimia siten, kun on itsellä ja perheellä hyvä olla? Toiset eivät käyttäydy sinua kohtaan hyvin, jos itse käyttäytyisit kohteliaasti. Se on turha uskomus.

      • kresu

        En tiedä onko tuo viestisi provo, mutta ainakin se juuri surullisesti todistaa moukkamaisen kansanluonteemme. Ei voi kuin levittää kätensä: miten joku voi ajatella noin tympeästi. Kehottaisin hakemaan ammattiapua.


      • sulle
        kresu kirjoitti:

        En tiedä onko tuo viestisi provo, mutta ainakin se juuri surullisesti todistaa moukkamaisen kansanluonteemme. Ei voi kuin levittää kätensä: miten joku voi ajatella noin tympeästi. Kehottaisin hakemaan ammattiapua.

        Ei ole provo, heräisit sinäkin jo todellisuuteen. Tämä on todellinen maailma, missä elämme eikä mikään pilvilinna.


      • päivikkinen
        sulle kirjoitti:

        Ei ole provo, heräisit sinäkin jo todellisuuteen. Tämä on todellinen maailma, missä elämme eikä mikään pilvilinna.

        kun on juuri se, että kaikilla olisi parempi olla, jos kaikki käyttäytyisivät hyvin. Voihan se olla, että tehtyäsi palveluksen saat vain mulkaisun tai et edes sitä, mutta entäs jos joku hymyilisikin takaisin ja kiittäisi?

        Monissa asioissa on helpompi vain ajatella, että "mitä väliä mitä minä teen, ei se mitään muuta kuitenkaan". Eihän se muutakaan, jos useimmat niin ajattelevat. Mutta ajattelutapoja ja asenteita voi muuttaa. Ei se välttämättä helppoa ole, eikä aina hauskaakaan, mutta kyllä se pidemmän päälle kannattaa.

        Minulle ainakin tulee paha mieli pelkkästään siitä, että ihmiset ovat niin töykeitä ja ajattelemattomia toisia ihmisiä kohtaan. Minulle tulee hyvä mieli siitä, että saan auttaa muita ja ehkäpä piristää heidän päiväänsä jollakin tavoin.

        Ehkei maailma olekaan pilvilinna, mutta silti siitä voi yrittää tehdä edes vähän parempaa ja mukavampaa paikkaa kaikille.


    • asiakaspalvelija

      jos tapaat tiskin takana hymyilevän ihmisen voit olla varma että se on ulkomaalainen..suomalaiset eivät todellakaan osaa käyttäytyä..yleensä eivät edes vastaa kun sanoo huomenta tai päivää:)..ikävä kyllä näin se on..kiitos sanotaan murisemalla jos ollenkaan:)

      • Tapakulttuuri

        on perseestä. Että suomalaisia kehdataankin syyllistää siitä, että meillä ei hallita suuren maailman sisältököyhää tapakulttuuria. Ja varataan meille sen idiootin osa, joka erehtyy kuvittelemaan, että tuo toinen olisi oikeasti kiinnostunut siitä, mitä minulle kuuluu.

        Opittaisiinko maailmallakin joskus vilkaisemaan pinnan alle ja arvostamaan todellisia asioita? Toivotaan niin.


      • pieree nykissä

        kun hesassakin !


      • Tapakulttuuri
        pieree nykissä kirjoitti:

        kun hesassakin !

        Nehän on tuolla suuressa maailmassa niin fiinejä :-)

        Mitähän ihailtavaa siinä oikeasti on, jos joku osaa työtää tikarin kylkeesi ystävällisesti hymyillen?


    • K-S asukas

      Eivät suomalaiset yleistettynä ole hirvittävän epäkohteliaita. Pakko kuitenkin todeta, että aina Helsingissä käydessäni minua alkaa ärsyttää Helsingissä selkeästi näkyvä töykeys. Se havaitsee niin kadulla kuin useissa kaupoissa ja ravintoloissa. Mutta on Helsingissäkin tietysti myös ystävällisiä ja kohteliaita ihmisiä.

      Yleistys siitä, että suomalaiset ovat epäkohteliaita vain yhden kaupungin perusteella on väärin. Suomalaisia on kuitenkin 5,2 miljoonaa (muistaakseni) ja Helsingissä rapita puolimiljoonaa eli noin reilut kymmen prosenttia väestöstä ja vaikka koko pääkaupunkiseutu otettaisiin mukaan, niin kyseessä on vain neljännes väestöstä... Ei se riitä minun mielestäni yleistykseen...
      Viisainta olisi sanoa, että tämän tutkimuksen mukaan helsinkinkiläiset ovat epäkohteliaita.

      • Kaupunkilainen N

        Tarkoitatko, että ihminen muuttuu epäkohteliaaksi muuttaessaan Helsinkiin? Valtaosa Helsingissä asuvistahan on muualta tulleita.


        Itse olen Hämeestä ja persoonani ei muutu vaihtaessa kaupunkia.


    • mummukka

      Toisten huomioonottaminen tavallisessa arjessa on kohteliaisuutta, jota jokainen perhe ei lapselleen opeta, narsismi vaivaa. Mutta itse olen saanut tuta kaupoissa ja liikenteessä eniten kohteliasta käytöstä nuorten ja etenkin nuorten miesten taholta. Liikenteessä yritän sitten itsekin kiittää saamastani kohteliasuudesta ja viedä hyvää mieltä eteenpäin.Ikävää todeta, että huonoiten kohteliaisuus sopii keski-ikäisten miesten imogoon etenkin palvelualalla. Valitettavasti. Mutta nuorissa on toivoa.

    • Bebeto

      Moi!Olen 35v mies p-pohjanmaalta.Tapanani on aina kun asioin toivottaa lähtiessäni hyvät päivän jatkot esim.kauppojen kassalle pankissa parturissa jne.Osakseni saan hymyä ja se on kivaa kun huomaa että ihmiset pitävät siitä.Ainoa että kun eka kerran sanot jollekin niin on vain katse takaisin.Mutta sen jälkeen toivottavat samoin ja monesti mainittu minulle että kovin moni ei toivota sellaista,eli olenko liian kohtelias sitten.Myös ovien avaaminen kuuluu tapoihini ja esim.suojatien kun ylitän niin nyökkään tai nostan kättä autoilijalle joka pysähtyy suojatien eteen.Olenko siis liian kohtelias vai mikä mutta esim.ravintolassa kun käyn niin useat etenkin naiset tulee juttelemaan kanssani kun olemme tulleet tutuiksi näin.Minula on 3 ja puol vuotias lapsi jolle koetan opettaa kiitosta jne.kantaa;)

      • Toiska

        Hyvä, hyvä! Lisää sinun kaltaisia miehiä ja naisia. Itse kuulun hieman samaan kategoriaan ja olen huomannut, että seuraavan kerran samassa paikassa asioidessa palvelu on ystävllisempää. Joten jos haluaa ystävällisyyttä osakseen niin sitä pitää myös antaa.

        Paras havaintoni hyvän ja huonon käytöksen vaikutuksista on eräästä kehitysmaasta jossa olimme muutaman viikon. Olimme aina kohteliaita ja ystävällisiä hotellimme ravintolan tarjoilijoille. Samassa hotellissa oli lisäksemme ranskalaisia ja saksalaisia turisteja. He huusivat tarjoilijoille ja läpsivät heitä sormille. Ystävällisyyden ja epäystävällisyyden eron huomasi siitä, että meidän pöydän lähellä seisoi aina kaksi tarjoilijaa jotka täyttivät lasin heti kun siitä joi. Saksalaiset ja ranskalaiset saivat sitä vastoin aina odottaa palvelua. Sehän nyt tietenkin vielä lisäsi heidän kiukkuaan. Mutta hyvä näin.


    • Tintsu

      Totta on, että joskus tekisi jollekin elämäänsä kyllästyneelle myyjälle tms. sanoa ettei se hymyily satu. Toisaalta kyllä minä ainakin nuorena naisena olen tottunut omat oveni aukaisemaan ja olen siihen aivan tyytyväinen. Kyllä silti ihan tavallinen hymy(ei yliäitelä amerikkalainen) voi monesti kaunistaa päivää ja kyllä sitä itsekin mielellään hymyyn hymyllä vastaan.

    • Huu

      Toivoisin, että tulevaisuudessa saisin hämmästellä sitä, että joku on epäkohtelias, eikä kuten nykyään, kun saan hämmästellä sitä, että joku onkin kohtelias. Senverran harvinaista tuo kohteliaisuus nykyään tuntuu olevan. Suomi tuntuu olevan täynnä huonon kotikasvatuksen saaneita vain omaa napaansa ajattevia ihmisiä.

    • Hyvä tavaton

      Toivoisin, että tulevaisuudessa saisin hämmästellä sitä, että joku on epäkohtelias, eikä kuten nykyään, kun saan hämmästellä sitä, että joku onkin kohtelias. Senverran harvinaista tuo kohteliaisuus nykyään tuntuu olevan. Suomi tuntuu olevan täynnä huonon kotikasvatuksen saaneita vain omaa napaansa ajattevia ihmisiä.

    • 15wtyttö

      Itse ainakin pyrin avaamaan ovia pienemmille ja suuremmille, ja totta kai myös vammaisille tai joillekkin jotka eivät itse pysty ovea avaamaan.
      Omasta mielestäni olen kohtelias. Teitittelen tuntemattomia vanhoja ihmisiä, kiitän, pyydän anteeksi ja hymyilen. :)

      Mutta minusta nykyajan vanhat mummot varsinkin ovat epäkohteliaita, esimerkiksi jonossa kiilaavat ja valittavat kovaan ääneen kuinka heitä sorretaan ja kuinka on pitkä jono. Kokemusta on! Myös muissa tilanteissa mummot katsovat pahaenteisesti vaikkei mitään ole kukaan tehnyt.

    • tänne muuttanut

      olen asunu aika monessa eri kaupungissa ja missään muualla en ole tavannut käytöstavoiltaaan niin huonoo porukkaa kun täällä!!! esim: mummo tulee bussiin tai metroon niin paikkaa ei anneta koska itse ei jaksa seistä!!! toinen asia on se että kun avaan oven vaikka naiselle niin noin joka kymmenes sanoo kiitos! tämä on erittäin valitettavaa mutta totta!! en ymmärrä mikä niitä vaivaa kun ei osaa kiittää ??? tässä kaupungit joissa annetaan paikka mummolle bussissa ja kiitetään kun avataan ovi!! tampere,jyväskylä,hämeenlinna!! menkää käymään noissa niin opitte käytöstapoja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • pilkku

        Isot kirjaimet, pisteet ja pilkut olisi Teidän syytä opetella. Sekä huutomerkkien ja kysymysmerkkien vähentäminen ei olisi pahaksi. Tämäkin on epäkohteliasta, kun ei osata kirjoittaa oikein ja ei ole mukava lukea tuollaista tekstiä.


      • Herää jo!
        pilkku kirjoitti:

        Isot kirjaimet, pisteet ja pilkut olisi Teidän syytä opetella. Sekä huutomerkkien ja kysymysmerkkien vähentäminen ei olisi pahaksi. Tämäkin on epäkohteliasta, kun ei osata kirjoittaa oikein ja ei ole mukava lukea tuollaista tekstiä.

        Ei kait nyt sentään näin vapaan foorumin alla aleta pilkuista , pisteitä ja isoista kirjaimista valittamaan?...Aina näyttää löytyvän valittelijoita...Keskustelun aihehan oli " osaavatko suomalaiset tarpeeksi tapoja" esim. availla ovia ja sanoa hyvät huomenet , jne...
        Eli pysytään itse aiheessa.


      • Kostaja
        pilkku kirjoitti:

        Isot kirjaimet, pisteet ja pilkut olisi Teidän syytä opetella. Sekä huutomerkkien ja kysymysmerkkien vähentäminen ei olisi pahaksi. Tämäkin on epäkohteliasta, kun ei osata kirjoittaa oikein ja ei ole mukava lukea tuollaista tekstiä.

        ...Pitäähän pilkunkin saada.


      • niinpä.........
        Kostaja kirjoitti:

        ...Pitäähän pilkunkin saada.

        hehheh


      • paskaa..

        Olen asunut Jyväskylässä 7-vuotta eikä minulla ole yhtään tuttua vieläkään. Tämä on tympein kaupunki mielestäni, mitä Suomesta löytyy.
        Miksi täällä ei kukaan halua tutustua?
        Pyöritään tiiviisti omissa piireissä ja katotaan pahasti jos yrittää jotain jutella.
        Inhoan jkl:ää. Muutan täältä pois, kun vaan tietäs minne.


    • Toiska

      Suomalaiset ovat epäkohteliaita ovissa. Hyvin harvoin aukaistaan toiselle ovea. Epäystävällisimmät livahtavat ovesta vain hieman sitä raottamalla vaikka tietävät toisen tulevan takana tai toisesta suunnasta.

      • Niinpä juuri vastasi punajuuri

        Täysin samaa mieltä. Se onkin tässä kaikkein hauskinta , että juuri ne jotka eivät ole valmiita ovia availemaan vaativat sitä muilta..Mitä tulee tervehtimiseen ei suomalainen motkauta mihinkään suuntaan. Jos naapurilta saat hyvän huomenen on aika kova juttu. Turha odottaa..
        Mutta jos kaupan kassa ei osaa tervehtiä niin huh huh!. Muistuu mieleen eräs kaupan kassa sanoin "hyvää huomenta" niin vastaus oli "täh" sanoin toisen kerran loksahti naiselta leuka auki kuin oli kosken lasku ollut kyseessä ja enkä saanut vastausta hyville huomenilleni, mutta sehän on käytöstavoissa eikä muissa...Osataan näprätä kännyköitä ja lähetellään viestejä ja puhutaan potaskaa , mutta yksilö tasolla on onttoa...Voi voi..


    • opitaan

      Kauniit käytöstavat opitaan jo kotoa. Jos kotona ei osata käyttäytyä ja kunnioittaa toisia ihmisiä, ei sitä kukaan mukaan esim. koulut tai työpaikat voi ihmisille opettaa.

      Valitettavan usein näkee jo joskus opettajansijaisuuksia tehdessä, että joltakin lapselta/teiniltä tai nuorelta aikuiselta puuttuu täysin kontrolli omista käytöstavoistaan. Joten miksipä tämä käytöstapa muuttuisi paremmaksi vuosien myötä. Toivossa on tietenkin hyvä elää.

      Toisaalta käytöstavat myös korreloituvat omaan ympäristöön. Ne jotka osaavat käytöstavat, viihtyvät myös niiden ihmisten kanssa, jotka käyttäytyvät samalla tavalla. Onneksi seuransa voi valita.

      Nykyajan yhteiskunnassa törmää myös herrasmiehiin ja kauniisti käyttäytyviin naisiin. Ehkä nuo epätoivoiset epäkohteliaat ihmiset kuitenkin jäävät useammin mieleen juuri sen tähden, että heidän käytöksensä on pöyristyttävää tai valitettan surkuhupaisaa.

      Uskon, että tutkimus on ihan asiallinen ja kertookin suomalaisten huonoista tavoista. Eurooppaan ja Yhdsyvaltoihin tai KeskiAasiaan verrattuna suomalaiset ovat oikeasti erittäin huonosti käyttäytyviä mm. jonoissa, ravintoloissa, julkisissa liikennevälineissä. Häpeämistä ei kuitenkaan voi langettaa niiden ihmisten päälle, jotka osaavat käyttäytyä. Toisaalta ne ihmiset, jotka eivät osaa käyttäytä eivät myöskään häpeä. Eivät he sitä ymmärrä, eikä heitä kiinnosta se.

      Onneksi kuitenkin riittää kohteliaita ihmisiä Suomessakin. Lisäksi oman kaveri- ja tuttavapiirinsäkin voi valita, ja perhettäänkin valistaa ja kasvattaa, jos tavat eivät ole tiedossa.

      Oppia ikä kaikki.

      • nenna33

        Nuoria on aika turha syyttää, minä olen koulun vanhenpainilloissa nähnyt hyvin selvästi, että huonosti käyttäytyvän nuoren vanhemmat ovat tuplasti pahempia. Nykynuorissa (en nyt puhu ongelmanuorista, vaan enemmistöstä!) on sellainen ihana puoli, että yhä usemmat niistä ovat iloisia, uteliaita, puheliaita ja rohkeita. Edellisten sukupolvien mykkä ujous ja kengänkärkien katselu on kadonnut jonnekin! Voi, kun nämä reippaat nuoret ja lapset pysyisivät samanlaisina, eivätkä muuttuisi mököttäväksi harmaaksi massaksi.

        Vanhat miehet ovat kaikkein kohteliaimpia, ja keski-ikäiset naiset pahimpia. Kyllä olen minäkin saanut osakseni monta lähes kauhistunutta tuijotusta, kun olen avannut oven tai jopa sanonut jotakin. Se ilme pitäisi saada ikuistettua, hölmistynyt suomalaisnaama.


      • ja ikää
        nenna33 kirjoitti:

        Nuoria on aika turha syyttää, minä olen koulun vanhenpainilloissa nähnyt hyvin selvästi, että huonosti käyttäytyvän nuoren vanhemmat ovat tuplasti pahempia. Nykynuorissa (en nyt puhu ongelmanuorista, vaan enemmistöstä!) on sellainen ihana puoli, että yhä usemmat niistä ovat iloisia, uteliaita, puheliaita ja rohkeita. Edellisten sukupolvien mykkä ujous ja kengänkärkien katselu on kadonnut jonnekin! Voi, kun nämä reippaat nuoret ja lapset pysyisivät samanlaisina, eivätkä muuttuisi mököttäväksi harmaaksi massaksi.

        Vanhat miehet ovat kaikkein kohteliaimpia, ja keski-ikäiset naiset pahimpia. Kyllä olen minäkin saanut osakseni monta lähes kauhistunutta tuijotusta, kun olen avannut oven tai jopa sanonut jotakin. Se ilme pitäisi saada ikuistettua, hölmistynyt suomalaisnaama.

        Reippaus ja iloisuus ovat hyviä asioita, kunhan osataan myös käyttäytyä tunnilla. Ei se, että on reipas ja iloinen tahi puhelias tee oikeutta sille, että koko ajan pitää olla äänessä tunnilla....Reipas, iloinen ja sosiaalinen lapsi ja nuori osaa myös käyttäytyä.

        Yleinen häiriköinti ja jatkuva älämölö ei ole hyväkäytöksistä, vaikka olisikin ihastuttavan reipas lapsi tai nuori. Rajansa kaikella.

        Ja totta. Vanhempiensa peilikuvia lapset ovat. Valitettavasti. Tai onneksi. Riippuen tietenkin siitä, ovatko vanhemmat hyväkäytöksisiä. :-D


    • mikkis89

      Jos jotain yhteenvetoa keskustelusta, niin jotkut ovat osoittaneet huonon käytöksensä viesteissä, eipä se mitään. Sitten on näitä yleistyksiä:
      huonokäytöksiset ovat joko nuoria/vanhoja tai helsinkiläisiä/ei-helsinkiläisiä/helsinkiinmuuttaneita. Näistähän ei päästä puusta pitkälle. Paras ehdotus on ollut, että halukkaat perustavat kampanjan aiheesta. Eli kohteliaisuus - muiden huomioon ottaminen kunniaan. Nimenomaan luonteva kohteliaisuus, ei tarvita ihme fraaseja tai irvistyshymyjä. Riittää että huomioi toiset eikä tuijota omaan napaansa.

    • suomalainen

      Se, miten suhtautuu käyttäytymiseen, riippuu kulttuurista. Suomalainen avaa ovensa ite, ei kiitä tai odota kiitosta helposti ja niin edelleen. Liika kohteliaisuus saatetaan tulkita perseennuolemiseksi täällä, toisin kuin esim. Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa.
      Suomalaiseen kohteliaisuuteen kuuluu toisten kohteleminen tasa-arvoisina itsensä kanssa, tätä ei näköjään kyselyssä mitattu. Käytöstapoja nyt voi aina hioa, mutta muita kulttuureja ei kannata matkia.

      • onkin

        Samaa mieltä. Täällä ei "kuulu" olla kohtelias. En odota erityistä kohteliaisuutta kanssaihmisiltäni, tai ainakaan muilta kuin hyviltä kavereilta. Pyrin kyllä itse olemaan kohtelias, pidän ovia auki, autan lastenvaunujen kanssa jos kohdalle sattuu, en tunkeile jne. Kuitenkin saa olla aika räikeää epäkohteliaisuutta muiden puolelta, että se minua itseäni häiritsisi. Ehkä sen vuoksi kiitos saattaa satunnaisestikin itseltä unohtua, kun ei sitä muiltakaan samassa tilanteessa odottaisi.

        Mietin juuri tuota tutkijoiden tekemää testiä, jossa oli pudotettu paperit lattialle ja katsottu tullaanko auttamaan. Itse arvelen, että jos paperit putoaisivat noin viiden metrin säteelle itsestäni, menisin luultavasti auttamaan, mutta sen kauemmas en... Se ei vain kuulu suomalaiseen käytökseen, ja sitä pidettäisiin luultavasti jopa vähän outona. Jos itselleni kävisi niin, en myöskään odottaisi kenenkään auttavan minua, koska se ei vaan ole tapana. Tottakai se olisi mieluinen yllätys, mutta en vetäisi hernettä nenään vaikken apua saisikaan. Sitten jos oikeasti tarvitsee apua esim. lastenvaunujen kanssa, sitä voi kyllä pyytää, ja varmasti löytyy joku ystävällinen auttaja. Samoin täydessä kulkuvälineessä voi ihan itse pyytää paikkaa, ja kyllä sen varmasti joku luovuttaa.


    • variantt

      Joku muukin oli näemmä tähän samaan aiheeseen viitannut. Suomalaiset ovat ainakin euroopan mittakaavassa erittäin epäkohteliaita. Eikä meidän minun mielestäni pitäisi nuoria siitä syyttää. Vaan kasvatusta ja esimerkkiä.

      Ja liikenne on suomessa järkyttävää. Harvoin autot pysähtyvät jos jalankulkija ylittää suojakäytävää. Eikö siellä autokoulussa opetettu, että pitäisi pysähtyä kun suojakäytävälle on astumassa joku.Saksassa kyllä pysähtyi joka ikinen auto.

      Harvoin myös saan tervehdystä tuntemattomalta kaupassa. Nykyäänkin enemmänkin nuoremmilta ihmisiltä. Saksassa sitä ihan yllättyi kun aamuntoivotukset tulivat ihan pankinjohtajan pallilta asti. Suomessa sitä kuljettaisiin nokka pystyssä, mutta siellä ei. Toisaalta on sielläkin huonoja tapoja. Sisätiloissa poltetaan, mikä on ainakin minun mielestäni vastenmielistä.

      Suomalainen varmasti huomaa eron kun matkustaa esim. Saksaan. Lomakohteissa tuskin mitään eroa huomaa, koska ihmisethän ovat lomalla eivätkä ajattele asioita samalla tapaa.

      Ja te kaikki kauppojen kassojen jäykät elämäänne kyllästyneet ihmiset! Muistakaa että olette asiakaspalvelu-ammatissa, ettekä vankilan tervetuliaiskomiteassa.

    • Taas.

      Minä itse avaan ovia ja päästän usein ihmisä edeltäni metroihin etc.
      Varsinkin lapsenrattaita, kantamuksia, villarria, mukanaan. jne.
      Vanhukset, vammaiset myös.

      • huhhuijakkaavaan

        Minäkin pyrin olemaan kohtelias, vaikka joskus sitä ihan huomaamattaan saattaa ajatuksissaan käyttäytyä epäkohteliaasti, vaikka että ei anna tarpeeksi tietä vastaantulevalle jalkakäytävällä.. toisaalta tämäkin tapahtui vain kerran, kun minulla oli sydänsuruja ja olin muissa maailmoissa. se hävettää sitten jälkikäteen. Mutta noin yleisesti ottaen täytyy sanoa, että olen keskivertosuomalaista paljon kohteliaampi, ja siksi minua aina tuijotetaan niin kuin jotain idioottia.. jos astun vaikka liikkeeseen ja tervehdin myyjää ja esitän asiani iloisesti, kaikki kaupassa kääntyvät katsomaan niin kuin halpaa makkaraa.. mutta tämä on siis pääkaupunkiseudulla, en tiedä, miten sitten muualla käyttäydytään.

        Mutta yksi asia, jonka olen huomannut, on se viha ja alemmuundentunto, joka muualla asuvilla on hkiläisiä kohtaan. Eli kun olen toisella paikkakunnalla, enkä puhu paikallista murretta vaan puheestani kuulee, että olen E-Suomesta, heti alkaa kateellinen tuijottaminen. Tyyliin että "no niin, siinä sitä ollaan, voi että mä vihaan noita helsinkiläisiä!" ja matkitaan puhettani kun en puhu paikallista murretta. Valitettavasti minusta tuntuu, että pikkupaikkakuntalaiset inhoavat helsinkiläisiä vain siksi, että ovat pohjimmiltaan (jostain?) todella kateellisia kun oma itsetunto on niin huono "suuren Helsingin kaupungin" rinnalla. Olen huomannut tämän monta kertaa. Ja kyse ei voi olla siitä, että puhuisin jotenkin nasaalilla, niinkuin helsinkiläisten puhetta yritetään yleensä matkia, sillä teen työkseni äänihommia radioon, joten minulla ei ole epämiellyttävä ääni. Ainoa "epämiellyttävä" asia äänessäni on se, että en puhu murteella = olen siis Etelä-Suomesta = olen siis kusipää. Ja niin kuin joku aikaisemmin mainitsi, kateushan on Suomessa kansantauti.


    • jotkut ei

      Itse pidän aina oven auki takana tuleville, harvoin siitä kukaan kiittää. On törkeää, kun edellä kulkeva ei viitsi vilkaista taakseen ja pitää ovea auki. Minulla ei ole käsissä voimaa ja jossain paikoissa ovet on tosi painavia, silloin joudun odottamaan, että joku auttaa. Kiitän aina ja joka paikassa palvelusta ja hymyilen, sehän ei maksa mitään ja tuottaa hyvän mielen. Yleensäkin, kun itse on kohtelias, niin siihen vastataan samalla tavoin, kokeilkaapa.

    • john_doe80

      Ei nuo asiat niin häiritse mutta se että yleensä isommissa kaupungeissa huomaan että harva "nuori"(16-25) avaa ovea vanhemmalle miehelle/naiselle vaikka tällä olisi keppi...tai toinen on kun kuljetaan vaunujen kanssa ei sitä ovea saa auki kovin helposti...harva silloinkin ovea avaa(miehelle varsinkaan)kokemusta on siitä asiasta 4-5vuotta nyt poika onneksi menee kouluun jo...

      itse ainakin pyrin kiittämään jos palvelu on hyvää mutta jos tisikillä on joku kylmä lahna ei kiitos tunnu oikeutetulta...haluan aina asiakkaana että minut huomioidaan ja kohdellaan "kunnioittavasti" eihän se niin mene että saan paskaa niskaan kaupassa ja sit pitäis kiittää...

      mielipiteeni on että suomalaiset osaavat/tietävät miten käyttäytyä mutta ovat olevinaan niin kiireisiä että eivät kerkiä/muista kiireessään miten käyttäytyä paitsi kun tilanne ne siihen pakottaa(palaverit, kokoukset, tapaamiset, työhaastattelut, jne.) siviilissä se on aika heikkoa myönnettäköön....

    • Hävettää

      Kannattaa sanoa "ole hyvä!" jos avaa oven, antaa tilaa jollekin bussissa tai tekee jotain, josta mielestään olisi ansainnut kiitoksen. Paras tapa saada toinen huomaamaan, että jätti kiittämättä. Uskaltaa ehkä sanoa kiitos seuraavan kerran.

    • yh-äiskä

      Kun joku yllättäen osoittaa kohteliaita tapoja, niin silloin mieliala nousee ja usko hyvän käytöksen ihmeitä tekevyyteen palaa. Suurin osa ihmisistä on nimittäin unohtanut hyvät ja kohteliaat käytöstavat arjen elämässä. Toisen ihmisen huomioiminen ja kunnioittaminen on kai niin "vanhanaikaista", että sitä ei paljon enää tapaa, oman itsensä esiin tuominen on tärkeämpää ja nykyaikaa. Silti ystävällisyys, avuliaisuus ja kohteliaisuus ei mitenkään ole itseltä pois, päinvastoin, sitä harjoitettaessa myös itse saa hyvää mieltä.

    • perseestä

      eihän siihen voi muuta sanoo..aivan idiootti sakkia koko kansa...hajotkaa sinne pohjosen tundralle

      • Homsan

        ...ihanan "valoisasta" minäkuvasta johtuu myös osaltaan meidän huonot tavat.


    • porukka ohitti minut

      Niin olin siis menossa pankkiin lastenvaunujen kanssa. Sain työllä ja tuskalla oven auki ja rataat rappurallin päälle, niin sivusta änkes ainakin Viisi ihmistä eikä kukaan heistä vaivautunut avamaan ovea minulle. Eikä kukaan edes KIITTÄNYT. Siitä vi....tuneena sanoin kaikille kovaan ääneen OLE HYVÄ!!! VAR SÅ GOD!!! Että tällainen tapaus täällä Vaasassa!!!!

      • Turussa!

        Ihan samaten kävi minulle! Kaksi miestä tuli ulos kun kurkoittelin ovea ulkopuolelta. Molemmat menivät ohi hymyillen kohteliaasti mutteivät ymmärtäneet pitää ovea auki hetkisen..


    • minätt

      vika kyl löytyy sit molemmin puolin ovea.. tässäpä muutama huomio:

      jos nyt joku tulee ovelle samaan aikaan toiselta puolen, avaan aina oven ja päästän tän meneen. olen huomannut että vain erittäin harva kiittää. kiitos tulee useimmiten samansukupuoliselta.. siis mieheltä. naiset vain katsoo maahan ja murahtaa parhaimmassa tapauksessa. on tosin joskus tietty niitäkin, jotka hymyilevät, katsovat silmiin ja kiittävät. itse kiitän ja katson silmiin.

      ymmärrän hyvin, miksi oven availuinto on suomessa sitä luokkaa, kun ihmiset on tuollaisia.

    • -Tanja vaan-

      No se on vähän fifty-sixty... Osa on, osa ei eikä riipu aina iästä mutta lapset ja nuoret ei ehkä niinkään. Loppujen lopuks mun mielestä suomalaiset ei oo erityisesti kohteliaita eikä epäkohteliaita. Mut jos jompi kumpi pitäis valita niin epäkohteliaisuus taitaa viedä kuitenkin voiton...

    • Gentleman minäkin

      Ei suomessa voi olla kohtelias. Avaapa ovi tavaratalossa naiselle ja saat hyytävän katseen (st..nan perverssi) tai mustan silmän naisen kaverilta (mitä v..tua sä yrität).

    • Selväksi tuli

      Kävin Savonlinnan Prismalla ja haeskelin tiettyä vaatetta. Löysinkin sellaisen, mutta huomasin, että hyllyssä oli viimeinen vaatekappale ja tietenkin väärää kokoa. Sattumoisin myyjä oli samassa hyllyvälissä ja menin häneltä kysymään, sattuisiko heillä olemaan sitä tuotetta kenties muualla esim. varastossa, niin vastaukseksi tipahti: Ei, meillä ei ole mitään varastoja. Seuraavaksi kysyin, että voisivatko he ehkä jostain muualta Prismalta saada sen tuotteen hankittua. Siihenkin napsahti vastaus: Ei.
      Asiahan sinällään oli varmaankin niin; eli heillä ei ollut tuotetta, mitä kaipasin ja heillä ei ole mahdollisuuksia sitä hankkia. Mutta tapa, jolla se minulle kerrottiin, on kuitenkin uskomaton. Asiat kun pystyy ilmaisemaan niin monella eri tapaa. Jupisinkin itsekseni sovituskopissa sen jälkeen, että olisihan sitä voinut edes sanoa, että ikävä kyllä meillä ei ole ko. tuotetta emmekä valitettavasti sitä pysty hankkimaankaan?!

      • ninnukka

        Kaikilla ihmisillä on todennäköisesti huonoja kokemuksia myyjistä, mikä on valitettavaa tietenkin. Taustalla saattoi kuitenkin olla kaikennäköistä, esim kokematon myyjä yms. Tai sitten kyseinen myyjä vaan on väärällä alalla.
        Itse vilkkaassa liikkeessä työskentelevänä myyjänä sitä kohtaa mitä uskomattominta törkeyttä päivittäin asiakkaiden suunnalta. Rahoja on viskelty päin naamaa ja rumaa nimittelyä on saatu kuulla. Onneksi kuitenkin suurin osa asiakkaista on ns. normaaleja. Kohteliaita asiakkaita on aina ilo palvella! Töykeät ihmiset eivät ymmärrä, että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Minulta on ainakin turha odottaa ystävällistä palvelua, mikäli minua kohdellaan törkeästi. Ihmisiä ne myyjätkin vain on.


      • Vaasalainen

        Vaasassa oli aikanaan monopoliasemassa Sokos-tavaratalo (mennyt jo konkurssiin kiitos Luojan).

        Äitini meni sinne etsimään vanhanajan villahousuja. Aikansa katseltuaan hän näki kaksi myyjää keskustelemassa keskenään. Hän meni heidän luokseen ja kysyi kohteliaasti mistähän ko. housuja löytyisi.

        Äitini asialliseen kysymykseen (Sokoksen palveluoppien mukaisesti) toinen myyjistä vastasi: "Ei meillä ole aikaa niitä etsiä!"

        Siihen äitini vastasi: "Ja kun minä luulin että teillä olisi aikaa vaikka ommella ne minulle."

        Onkohan Sokoksia enää olemassakaan? Tuskin!


      • VittuMikäPelle
        ninnukka kirjoitti:

        Kaikilla ihmisillä on todennäköisesti huonoja kokemuksia myyjistä, mikä on valitettavaa tietenkin. Taustalla saattoi kuitenkin olla kaikennäköistä, esim kokematon myyjä yms. Tai sitten kyseinen myyjä vaan on väärällä alalla.
        Itse vilkkaassa liikkeessä työskentelevänä myyjänä sitä kohtaa mitä uskomattominta törkeyttä päivittäin asiakkaiden suunnalta. Rahoja on viskelty päin naamaa ja rumaa nimittelyä on saatu kuulla. Onneksi kuitenkin suurin osa asiakkaista on ns. normaaleja. Kohteliaita asiakkaita on aina ilo palvella! Töykeät ihmiset eivät ymmärrä, että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Minulta on ainakin turha odottaa ystävällistä palvelua, mikäli minua kohdellaan törkeästi. Ihmisiä ne myyjätkin vain on.

        Miksi sen olisi pitänyt alkaa jotain liirum-vitun-laarumia vetämään? Mä ainakin arvostan jos turhat sanat karsitaan pois ja sanotaan olennainen: KYLLÄ tai EI


      • Sokos_boikotissa
        Vaasalainen kirjoitti:

        Vaasassa oli aikanaan monopoliasemassa Sokos-tavaratalo (mennyt jo konkurssiin kiitos Luojan).

        Äitini meni sinne etsimään vanhanajan villahousuja. Aikansa katseltuaan hän näki kaksi myyjää keskustelemassa keskenään. Hän meni heidän luokseen ja kysyi kohteliaasti mistähän ko. housuja löytyisi.

        Äitini asialliseen kysymykseen (Sokoksen palveluoppien mukaisesti) toinen myyjistä vastasi: "Ei meillä ole aikaa niitä etsiä!"

        Siihen äitini vastasi: "Ja kun minä luulin että teillä olisi aikaa vaikka ommella ne minulle."

        Onkohan Sokoksia enää olemassakaan? Tuskin!

        Helsingin Sokoksessa on myös todella epäkohteliaita ruttunaamoja töissä. Ja heidän käytöksestään ei voi valittaa, koska valituksista vastaavat asiakaspalvelijat ovat ITSE SAMANLAISIA!


    • Nanalee

      Voin ylpeänä ja käsi sydämellä sanoa, että minulla on hyvät käytöstavat. Sanon aina kiitos, kun minulle ojennetaan tai annetaan jotain. Tai joku tekee muuten minulle hyvän mielen. Jos joku kiittää minua, vastaan aina ole hyvä. Pidän ovea auki takana tulevalle ja autan vanhuksia sekä äitejä lastenvaunuineen. Olen kaikin puolin kohtelias nuori nainen. Ja kuinka ihana mieli siitä tuleekaan, kun saat jollekin toiselle hyvän mielen!

      Kiitos käytöstavoistani kuuluu erikoislaatuisille vanhemmilleni, joilla molemmilla sydän on puhdasta kultaa.

      Hymy
      Hymy ei maksa mitään, mutta antaa paljon.
      Se rikastuttaa häntä, joka sen saa,
      muttei tee antajaansakaan köyhemmäksi.
      Se kestää vain hetken, mutta joskus sen muisto säilyy ikuisesti

      Hymyillään ihmiset! :)

      • voi olla..

        montaa mieltä. Jos minulle hymyilee tuntematon ihminen, alan miettiä miksi se ivasi minua. Hymyhän on oiva keino ivata toista ihmistä!
        Seuraavaksi mietin, mikä minussa/minulla on hullusti, kun tuo "akka" hymyili??

        Tarkistan vaatetukseni, onko tahroja joille hymyillä, onko joku repsallaan, jotta voi säälistä hymyillä??
        Kassa-tilanteissa valitsen aina sen kassan, jonka tiedän olevan hymytön. Silloin tiedän, ettei minun kustannuksellani ivailla!!


      • Hymyilijä positiivisesti
        voi olla.. kirjoitti:

        montaa mieltä. Jos minulle hymyilee tuntematon ihminen, alan miettiä miksi se ivasi minua. Hymyhän on oiva keino ivata toista ihmistä!
        Seuraavaksi mietin, mikä minussa/minulla on hullusti, kun tuo "akka" hymyili??

        Tarkistan vaatetukseni, onko tahroja joille hymyillä, onko joku repsallaan, jotta voi säälistä hymyillä??
        Kassa-tilanteissa valitsen aina sen kassan, jonka tiedän olevan hymytön. Silloin tiedän, ettei minun kustannuksellani ivailla!!

        Ettei sinulla olisi kuitenkin jonkinasteinen itsetunnon vajauma? Ei kai kukaan ensisijaisesti ajattele toisen hymystä, että tämä pilkkaisi tai naureskelisi ilkeyttään?

        On toki nykyään paljon itsetunto-ongelmia...


    • -keinänen-

      Tämä ns.tutkimus on tehty Suomen osalta pelkästään Helsingissä eikä Helsingin ulkopuolella. Minusta jos ja kun tällaisia tutkimuksia tehdään, niin ei pitäisi Helsinkiläisten (tai ylipäätään yhden paikkakunnan) takia leimata koko kansaa, vaan tutkimushan kertoo tällaisessa tutkimuksessa vain sen paikkakunnan käytöksestä missä ko.tutkimus on suoritettu. Mielestäni tutkimus olisi pitänyt tehdä usealla paikkakunnalla eripuolella maata, niin tulos olisi "luotettavampi/parempi"...

      • Krs

        Miksi kaikkien kansojen pitäisi olla tasapäistä massaa?


      • -keinänen-
        Krs kirjoitti:

        Miksi kaikkien kansojen pitäisi olla tasapäistä massaa?

        Siis tarkoitan sitä, että jos Helsingissä tehdään joku tutkimus siitä miten Helsingissä käyttäydytään, niin ei se tarkoita sitä että muutkin Suomalaiset ovat samanlaisia. Tuollainen tutkimus pitäisi vain tehdä useammalla paikkakunnalla eripuolella Suomea, niin tulos olisi luotettavampi/parempi.

        Erilaisuus on usein pelkästään hyvä asia, mutta ei tällaisissa tutkimuksissa saisi vetää liian hätiköityjä johtopäätöksiä. Eri maiden välillä löytyy eroja, mutta myös valtioiden sisällä eri paikkakunnilla on eroja...


    • siivet81

      bussissa käyttäytymisestä.
      Olinpa sitten tosiaan bussissa kädessäni uusi pyöränrengas. Edelläni oli n. 50 v mies, selvän oloinen jokapuolin. Rahastuksen jälkeen kävelin miehen perässä käytävää, ja mies oli jo mennä yhtä taaempaa penkkiin kuin meni loppujen lopuksi, ja teki äkkinäisen liikkeen peruuttaessaan edelliselle penkkiriville. Minäpä sitten olin jo siinä uskossa, että meni ensimmäiseksi katsomaan paikkaansa, joten kävelin bussin liikkelle lähdön tönäisemänä. Mutta se mitä kamalaa pääsi tapahtumaan, oli aivan kauhiaa. Minun pyöränrengas hipaisi äijän housun lahjetta, poukkoillessaan penkkien väliä ja huomattuani tapahtuneen pyysin anteeksi. Sain sitten kuulla kunniani näillä sanoilla "älä saatanan lutka käy päälle" tarpeeksi kovaan ääneen, jotta kaikille olijoille tuli selväksi.
      Kyllä se nolotti, vaikka toisaalta nauratti äijän hermoheikkoisuus.
      Monesti on tullut ruuhkabussissa vahingossa telottua toisten varpaita, kassilla sohastua, mutta aina on anteeksi pyyntö kuitannut asian. Onneksi kuitenkin suurin osa ihmisistä tietää, että se nyt on osa busseilua ruuhkassa, että täysin koskettamatta muita kun käytävätkin ovat täynnä, on melkeinpä mahdotonta.

      • huhhuijakkaa

        onkohan suomalaisilla henkilökohtaista kuplaa, tai no joo...siis mitenköhän ISO se on? :)


    • Mie lopetin naisten

      väistelyn. Joku nais-eläjä, terve ja elinvoimainen, kun tulee ns. "väärästä-ovesta" vastaan, en väistä tippaakaan ! Niitä lentelee pitkin seiniä, "hämmästynyt ilme kasvoillaan" Minulle tulee hyvin tyytyväinen olo kun näkee sen näytelmän jossa ne "hitaasti" tajuavat olevansa väärässäpaikassa. Tasaarvonaikaan. En tietenkään vahingoita ketään, mutta se hämmästynyt ilme se on upee.... siinä näkee koko sen akkamaisuuden, pienessä hetkessä.

      • Nainen raskaana

        Sinä se taisit olla, joka kävelit isoa vatsaani päin ollessani viimeisilläni raskaana. Iso mies, kävelit keskellä väylää tungoksessa, enkä ehtinyt väistää, kun jo jyräsit minut.

        Pituutta minulla on peräti 160 senttiä, joten voit arvata millainen voima törmäsi vatsaani = vauvaani.

        Jos olet esimerkiksi 190 senttinen, voisit miettiä miltä tuntuu, jos vaikka 220 senttinen, 170-kiloinen järkäle kävelee sinua "hippuista" päin.

        Siinä olet todellakin "tosimies"-raukka!


      • kumpikampi

        tuon on pakko olla provo. tai sitten tuo äijä on mieleltään sairas.


    • MJINÄÄÄ

      kyllä mä ainakin monelle typylle haluaisin olla sellainen herrasmies

    • ristisana

      Itsestään selvää, ettei KAIKKI ole, mutta jos osa ihmisistä on kuin eläimiä, niin ei liene vaikea kuvitella, minkä kuvan kaikki siitä saa.

      Henk.koht. kammoksun koulutuksen ja työhönsopivuuden epätasa-arvoa työnhaussa.

      Esimerkiksi Nesteen huoltoasema:

      kerta 1: Menin maksamaan kassalle, kun itse omistajaperheen rouva lähtee kassan takaa selailemaan lehtiä lehtihyllylle. (Lähtiessään hän varmasti minut havaitsi, koska hän näki kun kävelin kohti.) Paluussa hän ei myöskään pitänyt kiirettä, eikä edes hyvällä mielikuvituksella voinut aistia että hän olisi pitänyt käytöstään typeränä, saati ala-arvoisena.

      kerta 2: Menin kassalle (sama rouva) ja kauppiaan puhelin soi. Kun puhelu venyi ja venyi aloin kuunnella mitä siellä oikein keskusteltiin. Tajusin että soittaja oli joku perheenjäsen tms. jonka kanssa "täti" jankkasi OSTOSLISTAA... Puhelu kesti pitkään ja jonoa oli jo reilusti, kun sitten lopulta sain luvattoman huonolla palvelulla höystettynä maksaa heille bensiinini.

      Jos joskus omaan yrityksen, jossa on yksikin alainen, pidän huolen siitä, ettei tuollaisia luonnevikaisia ihmisiä sinne pesiydy. Yksikin ihminen vaikuttaa asiakkaiden kuvaan yrityksestä ja jopa koko ketjusta. Joko positiivisesti tai negatiivisesti. Ja ennenkaikkea negatiiviset kokemuksethan ne mieleen jäävät.

    • mettäläisiä

      se on vissi

    • Seuratkaa liikennettä

      Tuo ovien avaamatta jättäminen on vielä pieni ongelma,verrattuna suomalaisten liikennekäyttäytymiseen.Ajetaan häikäilemättä ihmisten päälle suojateillä.

    • huhhuijakkaa

      Olen asiakaspalvelussa ja en olisi ikinä uskonut duunin olevan niin raskasta. Ihmiset ovat tosi epäkohteliaita, jo pelkkä huomenen sanominen tai 10 minuutin jonotus ei sovi kuvaan joka toisella. Palvelutiskille ei osata tulla, vaikka aikaahan pällistellä numeroita ja palvelun toimivuutta on ollut roppakaupalla (kädestä pitäisi taluttaa). Ja kaiken huippu kun valitetaan siitä, että tiski on kaukana...voi p****le! Sitä on ensin hierottu takamusta penkkiin ja sitten ei jaksettaisi kävellä sitä 10 metriä.

      Hihasta revitään joka toinen päivä kesken kiireen , mutta ei mitään pyydetä anteeksi, vaan asia sanotaan suoraan "mistä löydän" "kerro minne pitää mennä". Kaiken huippu on kesken toisen asiakkaan palvelun sisään runnovat ihmiset ilman mitään käytöstapoja.

      Minulle on tarjottu töissä kirveenvartta, haistateltu ja haukuttu.

      PS. Olen terveydenhuoltoalalla, ulospäin ei saa näyttää raivoaan vaan kaikille pitää hymyillä yhtä auliisti. Tuli sitten sitä paskaa niskaan tai ei. Kiitos on todella harvassa.

      PPS. Ja tiedän sen itsekin, en sovi asiakaspalveluun. Minusta ei ole tähän työhön kauaa, en ole luonteeltani sellainen joka suvaitsee kaiken käytöksen oli ihminen sitten sairas tai terve. TSEMPPIÄ asiakaspalvelijoille, tarviitte voimia!

      • tällaista

        Asiakas on tyytyväinen kun saa nopeasti paperit hoidettua vaan jos erehtyy kysymään puuttuvia tietoja onkin todennäköistä, että valituslaatikko täyttyy kiukkuisista kommenteista. Virkailijat hoitavat työnsä vastoin lakia, kjoska se on johdon määräys ja asiakaspalvelu on tärkeitä ei se, että paperit ovat kunnossa. Joukossa ei voi yksi poiketa linjasta, koska silloin virkailija savustetaan ulos. Uudet työntekijät uskovat johtoon ja heitä on turha yrittää saada linjaan. Tilanne on siksi mahdoton, että täysin väärät ihmiset saavat päättää asioista. Asiakastyytyväisyys ei saisi olla joka kohdassa ainoa kriteeri asiakaspalvelulle.


    • niinpä niin...

      Meirän suomalaisten hyvät tavat tulevat parhaiten esiin liikennekulttuurissa, sillä niitä ei ole. Vrt. esimerkiksi Ruotsin liikennekulttuuriin...

      Kun naapurimaassa lähdet ohittamaan alinopeutta ajavaa autoa, ohitettava hiljentää ja antaa tietä, jotta kaikki sujuisi jouhevasti ja muita vaarantamatta.

      Suomessa vastaavassa tilanteessa ohitettava painaa kaasua, ettei ohitusta vain tapahtuisi ja jos pääseekin tapahtumaan, niin ajetaan ihan perseessä kiinni tai lähdetään saman tien ohittamaan, lyödään jarrut pohjaan edessä ja käännytään seuraavasta liittymästä.

      Hupaisaa...(=

      • Homsan

        Näin on! Tuntuu että ohittelukin on yhteydessä suomalaisen itsetuntoon: "Luuletko sä että mä oon joku hidas jeppe, älä kuule rupee mulle!" Siis ohittaminen koetaan henkilökohtasena loukkauksena. Oon huomannu tän omissa tunteissani kun just opettelen ajamaan autoa. Tulee ajateltua että "toi varmaan aattelee että oon ihan pälli ku ajan sen tiellä näin hitaasti". Kumma juttu.


    • on ite tosi syvältä!

      Kehtasivat pakkomyydä jotain ***un kirjoja ala-ikäiselle pojalle,vaikka hän sanoi ettei saa tilata,nrokin on faijan nimissä.

      nyt sit laskua pukkaa avaamattomista paskoista,ei makseta.Soitan joutessani kuluttajasuoja-asiamiehelle.

      Sitäpaitsi kaikki heidän hienot tutkimukset ym. on perseestä,hahhah!

      • HYVÄÄ TAHTOVA KANSALAINEN

        Olen yrittänyt tiedustella, onko tuote päätynyt tarkoitetulle henkilölle ja onko se mieluinen, MUTTA EI....ERITTÄIN EPÄKOHTELIASTA TOIMINTAA!


    • availkoon ovensa itse

      Jos rupeis niin itse ei ikinä pääsisi sisään.
      Hää mitään kiitoksia kassoille jakele, saahan ne liksaa.
      P***apaperit saa jokainen keräillä itse ihan vapaasti.

    • "Ilmaista hyvää mieltä...

      Kyllä se usein miten menee niinpäin, että olemalla ensin on itse kohtelias muille, saa takaisin kohteliaan vastauksen, myös hymyn kanssa. Aloite on tehtävä itse. On myös ihan itsetuntoakin kohottavaa huomata ilahduttavansa tavallisessa arkisessa elämässä kanssakulkijoita; kohtelias ele ja pieni, viaton flirtti se vasta mukavan vastaanoton saakin -ja hyvän mielen kummallekin.
      Se vanha totuus piilee tässäkin; tee muille sitä, mitä toivoisit itsellesi tehtävän.
      Lopetetaan toistemme mollaus ja aletaan jakaa hyvää mieltä ympärillemme, nyt se on helppoa kun on kesä ja helle, mutta haastetta siinä on syksyn kylmetessä.

      • ollenkaan suomalaisten

        ominaisuus. Jos keskieuroopassa harrastetaan flirttiä niin suomalaisten prosentti suhteessa on 0.


      • eikä tarvitse ollakaan..
        ollenkaan suomalaisten kirjoitti:

        ominaisuus. Jos keskieuroopassa harrastetaan flirttiä niin suomalaisten prosentti suhteessa on 0.

        Sivusta seuranneena (ja myös kaupan asiakaspalvelun työntekijöitä kuulleena), voin sanoa, että asiallinen käytös myös asiakkaalta riittää. Suurin osa näistä (suomalaisistakin) flirttailijoista on nimittäin joko humalassa, teinejä (joko mieleltään tai fyysisesti tai molempia), eläkeukkoja tai kaikkien näiden sekoitusta...(joka sekään ei ole mahdoton yhtälö:)
        Itse olen keski-ikäinen mies ja olen n. 80 prosenttisesti tavannut kohteliasta ja asiallista palvelua eri puolilla suomea liikkuessani, mikä on hyvä prosentti mielestäni. Ehkä se että olen mies, aiheuttaakin sitten sen, että noiden flirttailijahomojen ja turpa korvissa kassaneitejä jahtaavien eläkeukkojen vuoksi saamme joskus nyrpeitä ilmeitä, ehkä juuri työnsä päättäneen kassaneidin tai naispuolisen asiakaspalvelijan taholta, jos hänelle avaa oven, tai luovuttaa pikapankkivuoron..tai päästää edelle kassajonossa.
        Ehkä itsekin ärsyyntyisin, jos olisin kassalla myyjänä ja varsinkin näin kesähelteellä vähintään vartin välein joku humalainen ämmä olisi sönkkäämässä sitä omasta mielestään kylän parasta flirttiä. Sitä kun edes päivän tai viikon kuuntelisi, niin eiköhän saisi tarpeekseen...:( Ties vaikka vapaallakin karttaisi ko. sukupuolta, ainakin niitä "kohteliaita", koska heti epäilisi, että kännissähän tuo on...


    • TurkoosiPostia

      Mä ainakin avaan oven, jos on tulossa meidän takana.
      Nostan pudonneet jutut kyllä jos olen lähellä, ja kiitän myyjää, sanoen myös hyvät päivänjatkot!

      Ei se minusta mikään elintärkeä asia ole, mutta kyllä pitää kunnioittaa ja olla ystävällinen.

      Mua harmittaa eniten, että ei kukaa uskalla kiittää, kun avaan oven.
      Piristäisi päivää, kun tietäisi että on auttanut.

      Siis jos teille avaa oven joki 12 vuotias, se voin olla minä, ja muistakaa silloin kiittää.
      jookos?

      • se, että testihenkilö

        pudotteli papereita ja odotti muiden nostavan ne. Kyllä jokainen omat paperinsa voi nostaa. Ei siihen tarvita orjia.


      • Pidän kyl

        Minä pidän ovia auki, kiitän myyjää ja ehkä sanon hei, juttelen sen minkä paniikkihäiriöltäni pystyn.


      • Pidän kyl
        se, että testihenkilö kirjoitti:

        pudotteli papereita ja odotti muiden nostavan ne. Kyllä jokainen omat paperinsa voi nostaa. Ei siihen tarvita orjia.

        Vois kaataa kirjahyllyn kirjastossa nurin ja oottaa että muut kerää.


    • Juhana-ni

      Olen nuorehko mies ja minulla oli tapana avata tarvittaessa ovi ja pitää sitä auki. Näin oli kotona joskus hamassa menneisyydessä opetettu.

      No, homma loppui aika lyhyeen, koska en enää jaksanut katsella suomalaisnaisten ivallista naureskelua. Jostain syystä yhdeksässä tapauksessa kymmenenestä erityisesti suomalaisnaiset eivät pystyneet suhtautumaan tähän luontevasti.

      • itsekin:nainen

        Älä välitä, suomalaisnaisista suurin osa on idiootteja. Jos annat periksi suomalaisten moukkamaisuudelle ja unohdat omat käytöstapasi, ajattele, minkä karhunpalveluksen teet itsellesi.. jos joudut (tai pääset siis) joskus muuttamaan ulkomaille, ja sinuun on ehtinyt iskostua suomalaiset käytöstavat, et kyllä pitkälle pääse. Joten pidä hyvistä tavoistasi kiinni, minäkin yritän, vaikka selvää minoriteettia tässä maassa edustammekin. =)


    • ETELÄ-SUOMEN..

      Ongelma tuokin juttu, eipä ole pohjoisempana tuota ongelmaa, ihmiset on toisille kohteliaita lähes aina.

    • matkustajatar

      paljon matkustaneena kyllä suomi on alaarvoinen ja tyly harvoin saa missään ystävällistä palvelua ehkä nykyisin hiukkasen .Useimmiten miehet on erittäin ystävällisiä ja nimenomaan nuoret miehet enemmän kuin naiset ja ilmekin on ystävällinen .
      Naisilla on kovin teennäinen palvelu ja aika ynseää ja varsinkin naisille
      näissäkin on tietty poikkeuksia joitakin .
      Suomessa kuitenkaan ei ole läheskään niin tylyä kuin on virolaiset ovat siinä on oikein tylyyden ja epäystävällisyyden huippu nuo virolaiset on sitten puhelinkeskustelu tai ostospaikka kyseessä samanlaisia tylyjä ovat ja näissäki erityisesti kunnostautuu naiset .
      Ruotsissa mielestäni aina on ollut jokapaikassa erittäin ystävällista ja mukavaa palvelu samoin saksassa ja monissa muissa euroopanmaissa
      Jossain kreikan lomakohteissa joskus kävin mutta sielä oli todella tylyä palvelu ja kyllästyneitä ilmeisesti eivät tykkää ihmisistä
      Italiassa taas on aina ollut eittäin hyvä ja ystävällinen kohtelias käytös
      Luulenpa että jokaisella on oma mielipiteensä siitä miten kohdellaan missäkin ja sen mukaan kertoo ja tekee päätelmät . minun mielipiteeni nyt on tämä koska vertaan kaikkiin niihin maihin missä olen paljon käynyt niin esim malta on aivan ihana maa siellä ei koskaan ole kukaan ollut epäystävällinen samoin italia ja ruotsi ne on parhaat suomessa saa joskus jossain hyvää palvelua esim Porvoon vanhassa kaupungissa ja joissakin pikkukaupungeissa suomessa aivan mahtavaa ystävällistä ollut joku kerta
      ja Lapissa inari ivalo saariselkä ja norjassa norjan lapissa erityisesti ihania ihmiset

    • Majuri fin

      Jos joku ihminen on lähellä tulossa samaan paikaan, olen oven ulkopuolella tai ovensuussa pitämässä ovea auki, yksi asia ihmetyttää kaupassa kassalla kun on näitä palikoita jossa lukee seuraava, on se kumma että niitä ei voida asettaa tiskille valmiiksi seuraavalle.

    • viikko per kuukausi:)

      Kyllä on testaus varmasti oikeassa. Olenkin itsekseni ihmetellyt mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa.

      Käytös käy päivä päivältä epäkohteliaammaksi ja ylimielisemmäksi.

      Jopa asiakaspalvelutehtävissä...

      ...siellä sinutellaan ja sanotaan "Mimmi ei ole nyt paikalla..." valtakunnalllisia > Hyvät Tavat -kampanjoita vaikka kerran kuukaudessa.

      Sehän olisi hauskaakin...siitä se voisi käynnistyä hyvien tapojen oppiminen:) huumorin kera:)

      • okay....

        Jaahas. Mites polynomiepäyhtälöt liittyvät aiheeseen? "Pitämään on suurempi kuin valtakunnallisia on suurempi kuin Hyvät tavat miinus kampanjoita"


    • sydämellä

      Kulttuurit usein määräävät käyttäytymisestä, kuten esimerkiksi sen että mikä on "kohteliasta" ja mikä ei.

      Kävin taannoin Ruotsissa, tuttu maa jo ennestään minulle ja ei minun olisi tarvinnut mitään oppaita Ruotsista lukea mutta luinpahan kuitenkin, niissä mainittiin mm. että ruotsalaiset ovat erittäin kohteliaita, katsovat aina puhuttaessa silmiin, tervehtivät ja ennen kaikkea kun olet asiakkaana esim. baarissa tai ravintolassa sinulle hymyillään ja yritetään olla helposti lähestyttäviä.

      No niin, niinhän siellä sanottiin, mutta Tukholmassa ei katsottu edes silmiin, baaritiskillä baarimikko katseli TV:tä ja antoi odottaa, tarjoilijat eivät kiittäneet tai hymyilleet vaikka kuinka yritin aina olla "tack tack". Tämä saattoi tietenkin olla poikkeuksellista, kaikilla sattui olemaan huono päivä.

      Aki Kaurismäen elokuvissa jotka ovat lähes aina taiteellisia koetaan suomalaisuuden yksi vahva osa, ollaan ilmeettömiä.

      "Tunteita ei saa näyttää ja miehet ei itke". Toki tuo ei pidä paikkaansa, hymyilläänhän Suomessakin, joskus... Eli tästä voidaan huomata että suomalaisuuden yksi tukipilari on se että ei näytetä tunteita helposti, jos milloinkaan, myös yksi hauska puoli joka kävi ilmi Kaurismäen elokuvista oli se että kaikki "small tookki" oli jätetty pois, eli sanottiin mahdollisimman nopeasti ja lyhyesti asia, mutta kuitenkin aina kiitettiin. Kuten osuvasti Schatz Roman, saksalaissyntyinen ystävämme sanoi, suomalaisilla on helppoa, saksan kieliellä tai englanniksi käydessä läpi "small tookkia" joudutaan vaihtavamaan n. 15 repliikkiä, kun taas suomen kielellä se käydään kahdella repliikillä: a)Mitäs sinulle kuuluu? b)Paskaaks tässä.

      Luonnollisesti, jos nainen tulee virastoon, tai muuhun julkiseen paikkaan, (toki omille vieraille ovi avataan) ja mies on ovella niin hän mitä luultavammin sen avaa, tai ainakin pitäisi, tämän pitäisi toimia myös niin että aina vanhemmalle avataan jos ollaan niin että se onnistuu ilman että tarvitsee mitään juoksulenkkiä tehdä, eli käännetään kaveri ojassa selälleen jottei hän hukkuisi.

      Suomalaisuuteen kuuluu myös pidättyväisyys, joka on suuri syy sille miksi ei esim. mennä auttamaan toista jos hän pudottaa nipun papereita ja ainahan voidaan ajatella että ne saattavat olla yksityisiä papereita. Varsinkin jos joku "mörkön" näköinen mies seisoo bussipysäkillä vihaisen näköisenä niin häntä ei moni lähesty. Bussissa taas mielummin seistään kuin mennään toisen viereen istumaan.

      Kaupassa käydessäni aina kiitetään ja tervehditään, itse en ole kokenut epäkohteliaita myyjiä, tosin aina jollain nakkikioskilla voi kohdata elämäänsä tylsistyneen myyjän.

      Oma kulttuurimme on hieno ja kohtelias silloin kun sitä vaaditaan, emme ole muita huonompia tai velkaa kenellekään.

      Hymyillään takaisin.

    • Nykyulkkari

      Tuntuu välillä ikään kuin suomalaisilta perittäisiin veroa siitä, että avaavat suunsa. Bussissa kun joku on jäämässä pois eikä tajua moukkamaisuuttaan sanoa, että "anteeksi olisin jäänyt pois" niin sanon oikein piruuttani, että "ai oletkos jäämässä pois?". :) Samoin taitaa kiitos ja anteeksi olla maksullisia sanoja.

      Todellakin itsekkyys näkyy epäkohteliaisuutena. Meitä on täällä maapallolla reilut 5 miljardia ja on ihan eri asia, jos asuu korvessa missä ei ketään muuta koskaan tapaa, mutta jotta voisimme sulassa sovussa kaikki elää niin täytyy ottaa myös muut huomioon.

      Silloin kun Suomessa törmää kohteliaisiin ihmisiin, niin oikein hämmästyy. Ja kohteliaisuudesta tulee yleensä hyvä mieli molemmille, kun yleensä siinä vaihdetaan hymyjä.

      Vanhemmat miehet ovat ihania, kun vielä ovat kohteliaita naisväkeä kohtaan. Monesti Helsingissä asuessa pöyristyin kun ikäiseni, nuoret n. 30 v. miehet saattoivat kulkea ovesta laskematta naista ensin. Kun on tottunut hyväkäytöksisiin miehiin, niin sen jälkeen tälläiset törppökäytöksiset miehet eivät kyllä paljoa saa arvoa. Ihan vaan vinkkinä sinkkumiehille. :)

      • Myyjä

        Olen itse kaupan kassalla töissä ja todella PIDÄN työstäni.. (ja huom. olen helsinkiläinen!)Saan itselleni suuren ilon tunteen aina kun voin auttaa asiakasta jonkin ongelman suhteen. Kovassa kiireessä jokaiselle asiakkaalle ei kuitenkaan aina ehdi antaa kovin personoitua ja erityislaatuista palvelua hyvän kesän toivotuksineen, vaan pelkkä "kiitos ja ole hyvä" riittävät (hymyn kera toki).

        Kassan työ on kuitenkin melko raskasta, joten ymmärrän niitä kassoja, jotka eivät aina onnistu peittämään väsymystään hymyn taakse.

        Itse kuitenkin hymyilen AINA ja KAIKILLE! Silti se on melko kummallista että jotkut asiakkaat eivät kykene edes tervehdykseen vastaamaan, vaan ilmeilevät pilkallisesti ja paiskaavat rahat tiskiin.. Onhan se tietysti hyvä jos suomalainen mies purkaa agressionsa murisemalla kassalla, eikä hakkaamaalla vaimoa kotona, mutta turha se on kassallekaan raivota ilman syytä!

        Lopulta kuitenkin asiakas saa omalla kohteliaisuudellaan parempaa ja henkilökohtaisempaa palvelua kuin yrmyilemällä kassalle, jolla ei ole mitään tekemistä asiakkaan henkisen pahoinvoinnin kanssa!!!


      • feministi .

        Ai ovatkos naiset niin heikkoja etteivät edes jaksa avata ovia? Noh, lasikatto taitaa olla ihan perusteltu - eihän sellainen ihminen voi olla johtaja joka ei edes osaa avata ovia. Ja se, että naisen euro on 80 senttiä on jokapäiväinen ovenavausmaksu.


    • herrasmies vaikka voissa pa...

      Tähänhän olikin tullut paljon vastauksia. En jaksanut lukea kaikkia koska niitä oli niin paljon, mutta näköjään kohteliaisuus jakaa kansaa kahtia. Joku otti nokkiinsa sitä, kun 15 vuotias ei piä ovea auki vaan vetää perässään kiinni, niin sekö on tekosyy olla epäkohtelias muille? No ei! Voi jösses sentään.
      Kasvakaa te aikuisetkin aikuiseksi joskus.

      Minun kokemukseni epäkohteliaasta kokemuksesta oli tämä:
      Olin menossa liikkeeseen ja vastapäätä tuli nuori nainen. Avasin oven ja ajattelin päästää tämän nuoren naisen ensin. Kuis ollakaan, tämä topakka nuori nainen pysähtyi kuin seinään ja sanoi:
      "Ossaan mie itekki aukasta oven!" Ennenkuin ehdin sanoa mitään, niin takaani tuleva nainen käveli röyhkeästi minun ja sen pakananaisen välistä sisään liikkeseen. Siinä samalla nyökkäsi katsomalla minua silmiin ja sanoi kiitos. Menin välittömästi tämän naisen perässä sisälle ja vedin liikkeen ovea kiinni minkä pystyin. (ovensulkija pani hanttiin)

      Ja ajatelkaa, opin olemaan kohtelias peruskoulussa. Ja opin kotonakin jotain..

    • m71

      Jos joku näyttää olevan pulassa niin tottahan silloin pitää auttaa ja naapureita pitää aina tervehtiä myös. Ovenkin auki pitäminen on aika helppoa, kun vähän reilummin tökkäsee sitä mennessään, niin siitähän menee monta muutakin samalla kerralla :). Jos jotain annetaan, niin siitä myös kiitetään. Tässä ne taitaa olla suomalaiset kohteliaisuudet, ja minulle ainakin ne riittävät vallan mainiosti.

      Mutta me suomalaiset nyt vaan olemme sellaisia (jo pelkästään sen vuoksi, että maa on niin harvaan asuttu), että emme aina ota ylenpalttista kohteliaisuuttakaan aivan positiivisena ilmiönä. Hajurako pitää säilyttää.

      Kyllä mulla ainakin ulkomailla välillä ärsyttää, kun tuntemattomat tulee 10 sentin päähän naamasta ja jos otat askeleen taakse niin, eikö ne tule perässä. Eikä edes tajua häipyä hienovaraisilla eleillä. Mitä siinä pitäis sitten tehdä, tuijotuskisa vai :)?

      Suomessa, jos joku tulee naaman eteen samanlailla niin kyllä ekana tulee mieleen, että kaveri taitaa olla vähintään kännissä tai vielä lisäksi aikeissa pummia jotain.

      Voi olla, että vähän juntteja ollaan kyllä, mutta ei siinäkään periaatteessa ole niin pahaa. Oltais vaan ylpeitä omituisuuksistamme, eiköhän nekin globalisaation myötä ajanmyötä katoa.

    • Lissu

      kävelee päivittäin meidän kämpän ohi koiriensa kanssa. olen tervehtinyt joka ikinen kerta kun olen ollut pihassa mutta eivät vielä ole vastanneet. katsovat vain toiseen suuntaan, joskus jopa päin, sanomatta mitään. tiedän että sekä kuulevat että ymmärtävät. kolme ja puoli vuotta tämä on jatkunut. ens kerralla kun näen niin aion kysyä mikä maksaa - meillä kun tervehtiminen on aina ollut ihan ilmaista...

      • aika hyvätapainen...?

        Ihan pakko kommentoida! Viime talvena ei voinut kuin ihmetellä Tukholmalaisten kohteliaisuutta. Meitä oli semmoinen neljän nuoren miehen porukka. Kysyimme noin viisi kertaa ihmisiltä kaduilla ja ostoskeskuksissa milloin mitäkin: Missä on pankkiautomaatti, baari, sergelin tori ja muita tyypillisiä turistikysymyksiä. Joka kerta ihmiset pysähtyivät ja neuvoivat, osa otti auttamisen jopa melkein sydämenasiakseen ja neuvoi niin perusteellisesti, että melkein hävetti kun tuli tyhmiä kysyttyä! :)
        No, tulimme sitten Helsinkiin. Rautatieaseman tuntumassa, oli kyllä vaikeaa saada neuvoa ihmisiltä millä pääsemme paikkaan x Helsingissä. Ihmiset vain kävelivät ohi... Ero Tukholmaan oli valtava.


    • Nimetön

      nyt ihmiset järki käteen vähän käytöstapoja.. ehkä ois vanhempienkin aika katella lastensa perään.. tai oppia itsekin niin pieni juttu kuin että avaisi takana tulevallekin oven.. ja se nyt on pienin juttu minkä voi tehä..

      • tyttö21

        Tänää tullessani kaupasta teini-ikäinen poika vetäisi oven kiinni nenäni edestä. No takaatulevalle vanhalle naiselle jäin pitämään ovea auki niin marssi ovesta kiitosta sanomatta. Kaikki on joskus niin omissa ajatuksissaan ettei huomaa tuollaisia asioita, mutta mitäs jos edes yritettäisiin olla tuijottamatta aina omaa napaa.

        Tapanani on pitää ovea auki aina kun huomaan, että toinen on lähietäisyydellä tulossa. Etenkin vanhemmat naiset ja äidit vaunujen kanssa ovat yleensä kohteliaita ja kiittävät avusta. Itse saan useimmiten apua ja kohteliasta käytöstä miehiltä. Tänäänkin oikeen moneen otteseen löytyi herrasmiehiä :)

        Teini-ikäiset ei nykyään jostakin syystä useinkaan osaa tervehtiä, kiittää tai auttaa pyytämättä. Omat lapseni tulen kasvattamaan niin että osaavat ottaa muut huomioon ja tarjota apuaan.


    • Tapakasvatus

      3 ja 4 -vuotiaat lapseni osaavat automaattisesti sanoa päivää mennessämme kauppaan, postiin, pankkiin, kirjastoon, tms, usein jopa kajauttaen reippaasti: "hyvää päivää!". Lähes aina olemme saaneet hyväksyvää ja positiivista palautetta, kieltämättä myös hieman hämmästynyttä ihmettelyä, että noin pienet lapset ovat noin "kohteliaita ja reippaita".

      Tämä on sikäli hassua, että tavallinen "Päivää"-tervehdys pitäisi olla aivan itsestään selvyys, eikä hämmästeltävä asia. Se peilaa ilmeisesti yleensä lasten kasvatusta, tai sitä, että nimenomaan lapsia ei kehoteta tervehtimään muita; että tervehtiminen on jotenkin "aikuisten asia".

      Joissakin kaupoissa olen antanut lasten (tai lapsen) tervehtiä ensiksi, itse ollen hiljaa, että myyjä ehtii reagoida ja vastata LAPSELLE. Monesti käy niin, ettei myyjä edes vilkaise lasta vaan tervehtii mukana olevaa aikuista. Silloin kehotan lasta sanomaan uudestaan "jos täti ei kuullut", haluan, että lapsi ei pety ja koe tervehtimistä turhaksi. Vielä kertaakaan tämä ei ole ollut turhaa, aina lastakin tervehditään viimeistään tällä "kehotuskerralla".

      Yritän parhaani mukaan opettaa pojilleni hyvät tavat, että kaikkia tervehditään, avataan ovi toiselle, kiitetään ja sanotaan ole hyvä; ihan kaikki perinteiset hyvän käytöksen mittarit.

      Luulen, että monet kohteliaan kasvatuksen saamattomat ovat vain jääneet ajattelemattomien vanhempien kasvatuksen "uhreiksi", heitä yksinkertaisesti ei ole opetettu tähän. Harva varmaankaan on ilkeä tai tahallaan töykeä, he ehkä eivät tiedä, että tulisi sanoa kiitos tai avata ovi... Tähän ryhmään luen myös ne nuoret naiset, jotka eivät osaa ottaa vastaan esim. oven avausta. Vika ei ole silloin avaajassa, vaan vastaanottajassa, eikä toimintoa siksi pidä lopettaa...

      Huomioonottavaa ja kohteliasta jatkoa kaikille!

      • inhottavaksi.

        Olen aikaisemmin marketin kassajonossa hieman vilkuillut taaksepäin ja jos huomaan että minulla on kamalasti tuotteita kärryssä ja takanaolevalla vaikka margariintoosa.
        Tulipa pitkä lause.
        No niin, ystävällisesti lausun että ole hyvä, voit maksaa minua ennen, ettei tarvitse jonottaa jos vaikka olisi kiire.
        No,mutta,mutta,arvatkaa olenkos kiitosta saanut tönäisty on ja hirveällä meuhkauksella ampaistu maksamaan.
        Pieni katsekontakti ja kiitos riittäisi.
        Ei vaan avaudu suomalaiselle tämä, arvatkaa annanko enää tietä.
        Ehei,siinä sitten pullistelen ostoksieni kanssa.
        Heheh.


    • Goya

      Tulin tähän mukaan vasta kun on ilmeisesti julkaistu jo valtava määrä vastauksia kysymykseen, enkä aio answereita lukea. Toteanpahan vain, että "kohteliaisuus" on kulttuurikysymys. Eri maissa ja kulttuureissa eri asioita pidetään "kohteliaina" ja toisia taas "epäkohteliaina". Tilanteet siis vaihtelevat, mikä ei sulje pois sitä, etteikö olisi löydettävissä jonkinlainen "ylikulttuurinen" tapa käyttäytyä kohteliaasti ja sivistyneesti, kuten esim. diplomaatit maailman kaikista maasta tekevät. Mutta se vaatii tietenkin sivistystä, eikä sitä voi edellyttää minkään maan tavallisista sivistymättömistä junteista, joita on ihan joka maassa, ei vain Suomessa. Pitäisi vain tehdä tilastollinen tutkimus, missä maassa on ENITEN juntteja...? Eikö olisikin mielenkiintoista? Epäilen, ettei Suomi jäisi ainakaan ihan viimeiseksi. Tosin kaikki olisi kiinni määritelmistä... Ja kuka ne tekee.

    • Goya

      En jaksanut lukea kuin 5-6 ensimmäistä viestiä, niin johan tajusi mistä on kyse.
      Sanonpahan vain, ettei se väite pidä OLLENKAAN paikkaansa, että jos puhuu tai on ystävällinen tai hymyilee toiselle, niin katsotaan kuin halpaa makkaraa. Ei todellakaan! Päin vastoin! Ystävällisyys palkitaan ystävällisyydellä. Eli luulen, että nämä, jotka tuollaista alussa esitettyä väittävät, eivät ole koskaan itse kokeilleet oikeasti, tai sitten on vain itselläänkin ollut liian nyrpeä naama!
      Ystävällisyys palkitsee AINA itse itseänsä, vaikka ei tarvitsisikaan, koska eihän sitä siksi esitetä.

      • Olen_Kaija

        Kuule Goya se ei mene noin. Olen kohtelias, ja monesti minua katsotaan sillä lailla, että "Mitä sinä minusta haluat? Mitä taka-ajatuksia sinulla on?" Tietenkään kaikki eivät suhtaudu näin, mutta moni kylläkin.


    • perus-suomalainen

      En tiedä mutta minua ainakin ärsyttää enemmän sellanen teennäinen mielistely kun se, että pitää ihan ite avata se ovi niinkuin sen edellä menijänkin. Ja kaupan kassatädit ei ole siellä sitä varten, että me kiitetään niitä vaan että ne saa rahaa ja me ostoksemme.

      • 13+4

        näyttää sulla toi asennevamma olevan. Ketjussa on ihan liikaa jostain syystä korostunut nimenomaan ovien avaaminen, joka on ihan peruskauraa. Se vaan on joillekin ihan selvä juttu, jotkut kokevat sen mielistelynä, kun kysymys on ihan peruskäytöstavoista.

        Minulla on tapana kohteliaasti kiittää missä tahansa asioin, kassalla, kaupoissa muuten, puhelinpalveluissa, missä tahansa. Kuten joku tuolla sanoi, kohteliaisuus ei maksa mitään, siitä jää myös itselle hyvä mieli ja niin se metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. Toi viimeinen lauseesi paljasti pahan asennevammasi. Luultavasti - ja onneksi sen kanssa eläminen on vaikeaa ennen muuta sinulle itsellesi. Hyvää jatkoa, sääliksi käy.


    • kyllästynytttt

      Ja täytyy sanoa että nykyajan suomalaiset ovat niin töykeitä ja epäkohteliaita.

      Ulkomalaisena olen aina iloinen ja tosi kohtelias mutta mulkoillaan takasin ni emmäkää ole enään kohtelias mäki etuilen ja mulkoilen takasin koska näyttää siltä ettei tääl ihmiset ansaitse muuta.

      Sitten jotkut vielä kehtaa haukku virolaiset tai muita maalaisia koska ovat niin iloisia.

      • hyi suomalaiset

        olet ihan oikeassa, itse olen supi suomalainen mutta myönnän sen että joskus häpeän sitä. etenkin kun käyn turistina muissa, sivistyneissä maissa, ja näen kuinka ihmiset ovat fiksuja toisiaan kohtaan. häpeän tätä juntti kansaa, joka on paitsi tökeröä ja junttimaista, myös hyvin pahansuopaa ja kateellista. on väärin, että näin tökeröllä kansalla on näin hyvät oltavat. toivottavasti suomalaiset saavat vielä joskus rangaistuksensa.

        olen alkanut aina kun on mahdollista käydä sivistysmaissa, joissa osataan käyttäytyä.


      • 12+1

        olin Tallinnassa lomalla ja voin sanoa, että KOSKAAN en ole saanut Suomessa niin epäystävällistä palvelua niin monessa paikassa muutaman päivän aikana. Aivan kuin kaikki Tallinnalaiset myyjät ja asiakaspalvelijat olisivat puraisseet sitruunaa ennen meidän palvelemistamme, siis käytös oli aivan pöyristyttävää. Mieheni kanssa olimme aivan ihmeissämme monta kertaa kassalta poistuttuamme, että teimmekö jotain väärin. Että eivät ne siellä Virossakaan niin ystävällisiä ole.


    • tukkapöllytys takas

      hittojako valitatta täähän on vapaakasvattajen eli päättäjien syytä meitsillä on vanhan ajan kasvatus ja avaan ovet ja niin edespäin

    • äiti minäkin

      Pienet lapset polkevat helmoille, isot lapset sydämelle.

      Nuoriso ilkeää oottaa kotiväeltä palveluja, mutta jos käsketään tekemään jotakin nousee älytön sota.
      Kyllä ruoka, ilmainen asuminen ja oleminen kelpaa kakskymppisille.

      Istutaan vaikka ilta facebookissa ja selaillaan mitä kukin sanoo ja tekee. Netti koukuttaa liikaa, ollaan kiinnostuneita toisten menemisistä ja tulemisista, niinkun ei olis omissa tietämistä.
      Mihin mennään !!!

    • Obama-san

      Suomalaiset ovat epäluotettavia ja sivistymätöntä roskaväkeä. Suominaiset ovat pelkkiä huoria ja miehet pelkkiä juopporunkkareita.

    • LEMPISUKLAA-S

      PAHIN KIROSANA JA PARTIORETKI, JOSSA KAKSI HOLLANTILAISMIESTÄ LÄHETTÄÄ KIRJEEN LEIRIN JÄLKEEN TERVEISTEN SEKÄ TOBLERONEPATUKKOJEN KERA...SUOMEEN?

      • >:/

        KYLLÄHÄN SITÄ KOHTELIAISUUTTA VÄLILLÄ LÖYTYY MUTTA JOTKUT PAINAVAT SEN ALAS TÄMMÖISISSÄKIN TILANTEISSA "Suomalaiset ovat epäluotettavia ja sivistymätöntä roskaväkeä. Suominaiset ovat pelkkiä huoria ja miehet pelkkiä juopporunkkareita." JUST NÄIN. HAUKUTTE NYTKIN ITTEÄNNE ! KYLLÄ OULUSSAKIN OLLAAN EDES VÄHÄN KOHTELIAITA MUTTA KATSOKAAPA "kohteliaat" itseänne nyt kun haukutte muita.


    • aöosiefaoöerbhöauioe

      Vai että ovat suomalaiset sivistymättömiä sikoja. Jaah.

      Mikä nyt sitten muuten mielletään kohteliaisuudeksi? Itse availen niitä ovia ja hymyilen kassalla, sanon kiitokset ja tervehdykset ja hyvästitkin. Kysyn hymyillen että anteeksi, pääsisinkö tästä kun tummut Prismassa blokkaa kokonaisen käytävän kun Marttakerho kokoontuu taas hyllyjen välissä. Juttelen mielelläni tuntemattomienkin kanssa jos aloittavat keskustelun - ajanvietettä sekin. Jos kuulen junassa muiden miettivän että olikohan se ravintolavaunu tuossa vai tuossa suunnassa, niin nappaan kuulokkeet pois korvilta ja kerron että se taisi olla tuossa suunnassa. Tervehdin kerrostalon naapureita kun tulevat vastaan. Kysyn tuttavallisesti myyjältä apua kun sitä tarvitsen - jotkut eivät siitä pidä, en vain osaa olla muuten kuin tuttavallinen kun tulee niin luonnostaan se hymy ja höpöttely. Ei ne myyjätkään aina hymyile takaisin kun ovat saaneet sen robottivaiheensa päälle päästäkseen asiakkaista mahdollisimman nopeasti, ja jotkut kokevat että päällepäsmäröin kun kerron missä se ravintolavaunu on.

      Myönnettäköön sekin, että joskus 16 vanhana oli semmoinen kausi, ettei kiinnostanut hetkeäkään mitä muut miettivät. Takana oli monta vuotta kohteliasta käytöstä ja koulukiusausta, ja kun vihdoin jotenkin kasvoi se selkäranka, niin siitä tuli hetkeksi semmoinen kulmikas. Antaisiko joku minulle anteeksi?

      Niin, pointtini oli se, että aika moni suomalainen on ujo ja jäykkä, ja se koetaan epäkohteliaisuudeksi. Asiaa auttaa kummasti molemminpuolinen rentoutuminen ja tikkujen poistaminen takapuolelta - kokeilkaa joskus käydä Ameriikan ihmemaassa, siellä vilahtaa hyvin nopeasti keskisormi pienestäkin asiasta. Itse olen nauttinut eniten elämästä Keski-Pohjanmaalla, harmillisesti vain tännekin on alkanut hiipiä se kehä kolmosen masentuneiden ihmisten elämänmeno.

    • mousez

      Olen virolainen puhelinmyyjä ja pari päivä sitten puhuin epäkohtelijan asiakkaan kanssa. En tietää onko tämä henkilö aina näin epäkohtelias vai oliko se rasistinen... Itse olin alusta alkaen positiivisissa tunnelmissa, olin kohtelias ja kysyin miten voin auttaa jne. Tiedän miten käy asiakaspalvelu ja teen työtäni mielestäni hyvin. Ensiksi asiakas antoi kanta-asiakasnumeronsa niin nopeasti että sitä olisi ilmeisesti vaikea ymmärtää kenellä tahansa. Sanoin että "anteeksi, tämä tuli liian nopeasti, voisitteko toistaa". Hän antoi sitten numeronsa ainakin samalla nopeudella. Periaatteessa ymmärsin silloin että asiakkaalla oli huono asenne. Puhelun aikana hän oli muutenkin koko ajan ylenkatseellinen... Ja sitten, puhelun lopussa hän oli erittäin törkeä sen jälkeen kun kysyin että "miten sovitaan laskusta? lähetänkö laskun vaikka sähköpostitse vai kotiin?". Minusta ihan normaali kysymys jos jotain ostetaan, josta tietysti täytyy myös maksaa. Mutta tämä ko asiakas siis huusi (!) minulle että "SINÄ ET LÄHETTÄÄ MIHINKÄÄN LASKUN KUN MINÄ OTAN VARAUSNUMERON". Ilmeisesti siis halusi maksaa myymälässä mutta sitä olisi voinut sanoa kun ihminen ihmiselle. Joka tapauksessa oli sen jälkeen olo aika huono.. Ei onneksi pitkään, koska ymmärrän että ihmisiä on kaikenlaisia ja olen tottunutkin siihen...mutta kuitenkin, onko se teidän mielestä ok jos asiakas näin käyttäytyy? Myyjältä ja asiakaspalvelijalta odotetaan aika paljon mutta eikö tämä "respect" pitäisi olla molemminpuolinen?

    • xcvdvdd

      vanha juttu mutta eipä se ole mihinkään muuttunut. muistan kun olin raskaana, viimeisilläni ja maha myös sen kokoinen! bussilla matkustin ja sehän oli tietty ihan täynnä. kukaan ei viitsinyt päästää istumaan, käytävät olivat täynnä joten piti jäädä bussin etuosaan seisomaan. no kun tuli pysäkki jolle piti jäädä, keskioville en päässyt koska kulkutie tukossa muista ihmisistä. olin sitten etuovesta menossa nii eipä kuski suostunut avaamaan ovea vaan piti saarnan että bussista poistutaan keskiovista. siinä sitten tunkemaan ihmisjoukon läpi jättimahan kanssa. kyllä sai kuski minulta ja muista matkustajilta vihaista palautetta ja lähetin myös bussiyhtiölle palautetta.

      yleensä myös väitetään että nuoret on epäkohteliaita eikä koskaan auta. kyllä ne omalla kohdallani on olleet melkein aina nuoria jotka ovat auttaneet esim. oven avauksessa jos vaunujen kanssa olen vaikka apteekkiin menossa. se kun ei ole kovin helppoa pitää yhdellä kädellä ovea auki ja toisella työntää vaunuja sisään... pariin kertaan on jopa jokunen perusjuoppo tullut pitämään ovea auki kun on huomannut että on vähän hankalaa. eräs tapaus on jäänyt mieleen näistä vanhemmista ihmisistä: olin apteekkiin menossa vaunujen kanssa, ja yritin sinne sitten päästä pitämällä toisella kädellä ovea auki ja toisella työntää vaunuja sisään. no talvi kun oli niin oli molemmat ovet kiinni eli kun on ekasta ovesta päässyt välikköön, niin sitten työnnetään vaunuja sivummaksi että saa sen toisen oven auki että pääsee sinne apteekkiin asti. takanani oli tulossa vanhempi nainen(selvästi hyväkuntoinen)joka siellä sitten kirosi että koittaa nyt mennä että pääsee muutkin. katsoin kyllä sitä naista kuin halpaa makkaraa ja sanoin että kyllä sitä saa auttaakin niin pääsee nopeemmin.

      omista havainnoista voin kertoa että useimmiten ne on ne vanhemmat rouvashenkilöt jotka eivät viitsi vaivautua auttajan tasolle. mutta heitä pitää tietty auttaa aina!

      • mousez

        tämä bussijuttu ihan uskomatonta.. mutta minäkin olen huomannut että tämä viimeinen pitää paikkansa :(


    • saksalainen

      >Suomalaiset ovat epäkohteliaita

      No on se hyvä että asia on edes tiedostettu. Se on jo puoli voittoa!

    • jeeesp

      Olen itse 25-vuotias nainen ja olen ollut pari vuotta asiakaspalvelutyössä ja olen suorastaan järkyttynyt ihmisten epäkohteliaisuudesta! Monesti asiakkaat eivät vastaa tervehdykseen, eivät kiitä, pahimmassa tapauksessa eivät edes kerro mitä haluavat ostaa vaan osoittavat sormella "toi tuol". Anteeksi mitä??? Itse olen myös huomannut joskus kaupassa käydessäni, että kassa ei tervehdi ennen kuin häntä tervehtii itse ensin - lieneekö tämä turhautumista tyhmiin ja tylyihin asiakkaisiin. Useasti olen kuullut asiakkailta myös suoranaista törkyä. Miltä tuntuisi esim. kuulla kaupan kassalta tälläistä kommenttia " painus helvettii nyt siitä toisten tieltä saatanan läski."
      En usko että sekään päivä on kaukana kun monet käyttäytyvät miten sattuu, olisi ihan oikein että sitä saa mitä tilaa ja kassa voisi olla törkeä tyhmille, huonosti käyttäytyville asiakkaille.Itse en ainakaan viitsi olla yhtään kiva enää jos asiakas aukoo päätään, ei tervehti ja meuhkaa. Ovet avaan aina kaikille iästä riippumatta ja bussissa annan istumapaikan vanhemmille ihmisille, kyllä tämä on ihan itsestäänselvyys.

      • Joosua_

        Minä en ainakaan enää jaksa tervehtiä tai hymyillä kassalle, kun eivät kuitenkaan vastaa.

        Ainakin pääkaupunkiseudulla ihmiset katsovat todella vihaisesti kadulla. Olen suojamekanismina oppinut katsomaan muita yhtä pahasti mahdollisimman halveksuen. En ota enää katsekontaksia ja yleensä pyrin katsomaan muiden läpi kuin heitä ei olisi. Tulee aina vähän paha mieli kulkea ulkona.

        Tämä käyttäytyminen vaihtelee maittain, mutta suomessa se on pahinta.


    • öasdjföajk

      Vai pitäisi myyjiä oikein kiitellä vielä siitä ilosta että kaikki maksaa suomessa vitusti. Voisi siinä ulkkomaanpelleiltäkin kiittelyt jäädä kun pikku kokis pullo maksaa marketissa kaksi euroa.

    • Kiittämätöntä

      Monesti on käynyt niin, että olen pitänyt ovea jollekin, ja tämä on mennyt viereisestä ovesta!

    • Anonyymi

      Reissultaan kun palaa Suomeen, niin kylmä pyyhe tulee kasvoille kun ehtinyt edes kotiin. Olen tätä monesti ihmetellyt. On Suomalainen jäykkä, voi suru.

    • Anonyymi

      Sinä ja sormellaosoitus riittää melko mainiosti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      585
      1023
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      940
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      806
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      721
    Aihe