Omega 30

Venekuume

Onko jollain kokemuksia Omega 30:sta? Minkälainen purjehtia? Onko toimivat sisätilat? Mitenkäs hinta-laatusuhde?

18

7800

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kyllä

      Omistin nimittäin 20 vuotta omega 30A version. Se on kyllä tullut vaihdettua uuteen veneeseen

      Omega on ihana vene purjehtia. Se on nopea ja helppo kuljetettava. Itseskuuttaavalla fokalla liikkuu retkikäytössä aivan tarpeeksi hyvin.

      Sisätiloista sen verran, että A versio jossa on punkat perässä molemmilla puolilla oli tosi viihtysä. Veneeseen mahtuu 5 henkeä punkkaamaan hyvin, kuusi jos pienempiä mukana. Sisätiloista oikeastaan ainoana huonona puolena koin vessan sijoituksen. Kun keulapiikissä oli vieraita nukkumassa, niin ei oikein yöllisillä asioilla viitsinyt käydä.

      Huonoja puolia on luultavasti alkuperänen kone joka on 7,5 Hp Yanmar ja merivesijäähdytteinen. Jos koneelle ei ole vielä remppaa tehty se tulee eteen kohta. Vannasputki vuotaa monessa veneessä hieman, mutta ei ole paha ongelma ja senkin saa fixattua. Kovemmista pohjakosketuksista tulee isompaa remppaa, niitä ne eivät kestä. Mutta kestääkö mikään? Sitten niihin tulee aina pientä remppaa, mutta eiköhän kaikkiin veneisiin tule joten ei se varmaan kaupan esteeksi tule.

      Jos hintaluokka on 30 - 35 kiloeuron välissä niin musta hinta/laatusuhde on OK.

    • balle

      Kirjassa "500 segelbåtar i test" huomautetaan muistaakseni huonosta kölintuennasta.

      • on kyllä

        joo näin on. Kyllä se pienen kolistelun kestää, mutta ei isompia. Sen yritän sanoa. Tai oikeastaan ne huomauttelee ohkasesta pohjasta...sinänsä lopputulos sama.


        Toisaalta kuitenkin sanoisin, ettei nyt sen huonompi kuin moni muukaan. Ihan ehdottamasti edelleen mun leppariveneitä noista 80-luvun kolmekymppisistä.


      • ehkä huono

        Mutta Bavarian kölituennat puuttuvat..

        Lisäksi ne ovat hitaita.


    • Hmm...

      Kumman valitsisitte ja miksi: Omega 30 vai Helmsman 31?

      • kumpaakaan

        Bavaria 30.

        Kumpikin noista mainituista veneistä edustaa yli kaksikymmentä vuotta vanhaa purjehdustietämystä.

        Uusi B30 pesee mennen tullen kaikissa ominaisuuksissa eikä hintakaan ole juuri korkeampi, ottaen huomioon vanhojen ammeiden ylläpitokustannukset.


      • $$$
        kumpaakaan kirjoitti:

        Bavaria 30.

        Kumpikin noista mainituista veneistä edustaa yli kaksikymmentä vuotta vanhaa purjehdustietämystä.

        Uusi B30 pesee mennen tullen kaikissa ominaisuuksissa eikä hintakaan ole juuri korkeampi, ottaen huomioon vanhojen ammeiden ylläpitokustannukset.

        "eikä hintakaan ole juuri korkeampi, ottaen huomioon vanhojen ammeiden ylläpitokustannukset"

        Ho hoijaa...
        Aiemmassa viestissä puhuttiin, että Omaga 30:n hinnat alkavat 30k€:n paikkeilta ja uusi Bavaria 30 maksaa käsittääkseni n.58k€ maahantuonti varusteita = n.72ke, joten kyllä siinä vähän jää "vanhalle ammeelle" ylläpitoon...

        Taidat olla Bavan myyntimies, omaan hankintaan pettynyt tai muuten vaan TÄYSI PÄSSI!!!!


      • Kokenut
        $$$ kirjoitti:

        "eikä hintakaan ole juuri korkeampi, ottaen huomioon vanhojen ammeiden ylläpitokustannukset"

        Ho hoijaa...
        Aiemmassa viestissä puhuttiin, että Omaga 30:n hinnat alkavat 30k€:n paikkeilta ja uusi Bavaria 30 maksaa käsittääkseni n.58k€ maahantuonti varusteita = n.72ke, joten kyllä siinä vähän jää "vanhalle ammeelle" ylläpitoon...

        Taidat olla Bavan myyntimies, omaan hankintaan pettynyt tai muuten vaan TÄYSI PÄSSI!!!!

        Omega 30 S mallissa on punkat molemmin puolin, eikä A:ssa. Hassua että ensimmäisen vastauksen kirjottaja omisti Omegansa 20 vuotta, eikä sinäkään aikana saanut oman veneensä mallimerkintää selville.

        http://www.omega30.se/broschyr1.html

        Omega 30:stä enemmän kiinnostuneille onj myör ruotsissa oma kerho. Lisätietoa löytyy osoitteesta:

        http://www.omega30.se


      • on ky´llä
        Kokenut kirjoitti:

        Omega 30 S mallissa on punkat molemmin puolin, eikä A:ssa. Hassua että ensimmäisen vastauksen kirjottaja omisti Omegansa 20 vuotta, eikä sinäkään aikana saanut oman veneensä mallimerkintää selville.

        http://www.omega30.se/broschyr1.html

        Omega 30:stä enemmän kiinnostuneille onj myör ruotsissa oma kerho. Lisätietoa löytyy osoitteesta:

        http://www.omega30.se

        20 vuotta harhauskossa. Itseasiassa alustodistuksessa luki Finn Express 94... et silleen.

        Vaikka kirjain menikin pieleen -:( niin veneestä tykkäsin silti ja kyllä se aina purjehdusominaisuuksiltaan Bavaria 30 voittaa.

        toi klubikin on ihan asiallinen, olin itseasiassa jäsen jonkin aikaa maksoi muistaakseni 100 SEK. (sorry taas jos meni väärin)


      • jiiku
        kumpaakaan kirjoitti:

        Bavaria 30.

        Kumpikin noista mainituista veneistä edustaa yli kaksikymmentä vuotta vanhaa purjehdustietämystä.

        Uusi B30 pesee mennen tullen kaikissa ominaisuuksissa eikä hintakaan ole juuri korkeampi, ottaen huomioon vanhojen ammeiden ylläpitokustannukset.

        Edustaako em. viestin kirjoittaja näkemystä, jonka mukaan venettä kannattaa vaihtaa samaan malliin kuin autoa, parin vuoden väleinkö(?), jotta pysyy mukana alan "kehityksessä"??

        Missähän suhteessa B30 "pesee" "vanhat ammeet" ja mitkä ovat vanhemman veneen ylläpitokustannukset? Entä missä suhteessa Bavaria 30 olisi jotenkin edellä "purjehdustietämyksessä"??


      • kalle_
        kumpaakaan kirjoitti:

        Bavaria 30.

        Kumpikin noista mainituista veneistä edustaa yli kaksikymmentä vuotta vanhaa purjehdustietämystä.

        Uusi B30 pesee mennen tullen kaikissa ominaisuuksissa eikä hintakaan ole juuri korkeampi, ottaen huomioon vanhojen ammeiden ylläpitokustannukset.

        On sinänsä ihailtavaa, että mainostat venettä, josta sinulla ei ole pienintäkään käsitystä saatika että omistaisit sellaisen. Ero on nimittäin siinä, että minäpä olenkin B30-venettä purjehtinut. Vene on erittäin tilava ja uudeksi veneeksi edullinen, mutta sitä ei ole tarkoitettu kisaamiseen, joten sen ei edes tarvitse olla nopea.

        Muutenkin: miksi ihmiset hehkuttavat Bavariaa ihan vain muita provosoidakseen. Ihan sama juttu Rakentamispalstalla, jossa muutama sekopää hohkaa kokoajan ruotsalaisesta Älsby-talosta.


      • Petex
        kalle_ kirjoitti:

        On sinänsä ihailtavaa, että mainostat venettä, josta sinulla ei ole pienintäkään käsitystä saatika että omistaisit sellaisen. Ero on nimittäin siinä, että minäpä olenkin B30-venettä purjehtinut. Vene on erittäin tilava ja uudeksi veneeksi edullinen, mutta sitä ei ole tarkoitettu kisaamiseen, joten sen ei edes tarvitse olla nopea.

        Muutenkin: miksi ihmiset hehkuttavat Bavariaa ihan vain muita provosoidakseen. Ihan sama juttu Rakentamispalstalla, jossa muutama sekopää hohkaa kokoajan ruotsalaisesta Älsby-talosta.

        Monet Bavarian hankkineet potevat alemmuuskompleksia. Koska Bavariaa tai Älvsby-taloja ei pidetä minään huipputuotteina, on heidän rummutettava tuotteen erinomaisuuttaan lievittääkseen tuskaansa.

        Bavaria ja Älvsby-talot ovat kuitenkin ideaologialtaan hyvinkin samanlaisia. Tehdään toimivia tuotteita teollisesti mahdollisimman halvalla. Kaikkia tällä ei voi toki miellyttää, mutta kohderyhmää kuitenkin löytyy. Samaan sarjaan voisi vielä iskeä IKEA:n, niin saadaan hieman perspektiiviä.

        Toisaalta teoriani voi vetää vessanpyntystä alas, koska tiedän tyytyväisiä Bavarian omistajia ja suurimmalla osalla Bavarian hehkuttajia ei ole mitään kokemusta ko. veneestä.


      • Petex

        Jos minun pitäisi valit Helmsmannin ja Omegan välillä, niin päätyisin kyllä Omegaan, ja erityisesti 30S malliin. Valinta perustuisi lähinnä
        Omegan sisätilojen toimivuuteen. Lisäksi Omega on mielestäni nätimpi.

        Täytyy varmaankin vielä mainita, ettei minulla ole ollut kumpaakaan venettä, mutta olen kyllä tutustunut molempiin ihan paikanpäällä. Aikanaan oli myös lähellä, ettei valintamme olisi kohdistunut Omega 30S malliin.


      • kalle_
        Petex kirjoitti:

        Monet Bavarian hankkineet potevat alemmuuskompleksia. Koska Bavariaa tai Älvsby-taloja ei pidetä minään huipputuotteina, on heidän rummutettava tuotteen erinomaisuuttaan lievittääkseen tuskaansa.

        Bavaria ja Älvsby-talot ovat kuitenkin ideaologialtaan hyvinkin samanlaisia. Tehdään toimivia tuotteita teollisesti mahdollisimman halvalla. Kaikkia tällä ei voi toki miellyttää, mutta kohderyhmää kuitenkin löytyy. Samaan sarjaan voisi vielä iskeä IKEA:n, niin saadaan hieman perspektiiviä.

        Toisaalta teoriani voi vetää vessanpyntystä alas, koska tiedän tyytyväisiä Bavarian omistajia ja suurimmalla osalla Bavarian hehkuttajia ei ole mitään kokemusta ko. veneestä.

        Erityisesti viestisi viimeinen kappale on asiaa. Suurimmalla osalla sekä Älvsby:n että Bavarian hehkuttajista ei ole mitään kokemusperäistä tietoa. He vain ovat huomanneet asian aiheuttavan näskästystä ja takertuvat tähän seikkaan. Toinen hyvä tapa on haukkua H-venettä: melkein kaikki purjehtijat ovat nuorena seilanneet hoolla ja täten hookkarin silmitön haukkuminen aiheuttaa provomiehelle mielihyvää.


    • 19111

      Mikä hinta on?

      • Rumamaa

        Ei ole varmaankaan kovin kallis?


      • Omistaja

        15 000 - 25 000 varustelusta ja kunnosta riipouen


    • Anonyymi

      Täytyypä todeta, että molemmissa Omega 30a:ssa ja 30s:ssä on peräpunkat molemmin puolin. S:ssä on 2 pistopunkkaa ja navigointiasema styyran puolella. A:ssa on takakajuutta, eli styyran punkkaan pääsee takaluukusta kapuamalla tai salongista kömpimällä paapuurin punkan kautta. A:ssa ei ole navigointiasemaa, vaan tila on käytetty minun mielestäni järkevämmin suuremmalle pentterille.

      Nyt 5 kesää Omega 30a:lla purjehtineena voin sanoa että on upea vene purjehtia. Ei erityisen reiviherkkä, mutta sitten taas liian suurella purjepinta-alalla peräsimestä loppuu pito. Omegan broach on kuitenkin lempeä. Asuttavuudelta luulen että Bavariat tai vastaavat on parempia; säilytystiloja on turhan vähän, mutta kyllä Omegalla kelpaa perheenkin kanssa purjehtia pidempiäkin matkoja. Pursiseurojen viikkokisoissa Omega on kova menijä.

      Omegan pitäisi olla kyllä ihan kestävä vene. Veneessä on ainakin uutena ollut olikohan jonkun ruotsalaisen virallisen tahon (joku venevakuuttajien keskusjärjestö tmv.) vakuutus, että vene selviää 6kn vauhdissa pohjaosumasta. Tämä vakuutus on juhlallisella sinisellä plakaatilla sitlodassa. Peräsin on kiinni vain akselilla, eli skegiä ei ole. Näin ollen veikkaan myös että peräsinosumat tekee kipeää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      300
      2195
    2. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      218
      2114
    3. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      46
      1315
    4. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      87
      1251
    5. Oletko kaivattusi

      Mielestä hyvä sängyssä🤔
      Ikävä
      101
      1203
    6. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      82
      1191
    7. Millainen ihminen linda brandt-ahde on

      Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta
      Lappeenranta
      43
      1185
    8. Martina makkarankuori päällä

      Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      1131
    9. Ketä sinä

      Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      1060
    10. Tykkäätkö kuinka

      Paljon kaivatustasi?
      Ikävä
      60
      954
    Aihe