Hei!
Olen tässä raivonnut pari päivää eilisestä Dna-onni-liittymän laskusta pojalleni, joka 10-vuotias.
Pojan liittymässä on ollut kaikkein vahvin estoluokitus, ei siis soittoja maksullisiin palvelunumeroihin eikä ulkomaille. Homma toiminutkin hyvin pari vuotta, mutta 10.5 - 14.5 sekä vielä 22.5 poika on typerehtinyt todella raskaasti.
Hän on soittanut 118-numeropalveluun sekä 0100 100 eniron numeropalveluun sekä 020202-palvelunumeroon kyselläkseen äidin (minun) puhelinnumeroa näistä puhelinnumeroista - kappas kun en ole mukamas vastannut puhelimeen. En voi käsittää, mistä hän on edes keksinyt nuo numeropalvelunumerot??
Laskua näistä viidestä päivästä on kertynyt vain vaille 95 euroa, kun yhteislasku on 101.88 ( 5 euroa hyvitystä).
Dna-lle räyhätessä, vaikka aika voimaton olinkin, kävi selväksi, että kaikkei estävin estoluokka ei estäkään kaikkia maksullisia numeropalveluita, nämä numeropalvelut kuuluvatkin "höllempään" palvelunumeroestoon, jossa taas sallitaan ulkomaanpuhelut.
Järkyttyneenä tein ohjeen mukaan niin, että höllättiin estoluokkaa ja sitten sim-korttiin tehtiin muutos, ettei sillä pysty soittamaan ulkomaanpuheluita.
Olen aivan poikki asian suhteen, mutta olisko asiassa jotain tehtävissä? Mielestäni aikuisen palvelunumeroon vastaajan (eniro jne) olisi pitänyt älytä, että kyse lapsesta, eikä aikuisesta ja selittää asia lapselle, ettei tänne kannata soittaa. Varsinkin kun sieltä ei pysty antamaan mun numeroa, koska salainen. Jäpikälle ei oltu selitetty hintapolitiikkaa.
Onko puhelinnumerovastaajilla mitään vastuuta vastatessaan näin moneen lapsen kysymykseen puhelinnumerosta. (Kaikkein kurjinta on, että poika ei ole soittanut isälleen vaan vain minulle, ja olen varmaan silloin laittanut puhelimen pois päältä muutamaksi tunniksi, muuten en pysty selittämään vähäjärkisen poikani toilailuja).
Totta kai maksan laskun, mutta onko tässä mitään järkeä, pahin mahdollinen estoluokka falskaa numeropalveluiden kanssa?? Ilman muuta maalaisjärjellä ajatellen tämä ei voi olla totta.
Onko jollain lohduttavaa sanaa onnettomalle äidille :)
Mitä ihmettä teen (paitsi maksan)
13
7064
Vastaukset
- mitä ne sulle on selittäneet
Meillä elisalla vahvin estoluokitus kattaa KAIKKI alemmat estoluokat sitten tietenkin numerotiedustelut ym. sinuna vaatisin hyvityslaskua...
- elisalainen oikein olet :D
Siis jos haluat estää numerotiedusteluihin soitot on estoluokituksen oltava D.
- Sama äiti
elisalainen oikein olet :D kirjoitti:
Siis jos haluat estää numerotiedusteluihin soitot on estoluokituksen oltava D.
Jep, kuvittelin dna:lla tiedetään, mitä tarkoitetaan "estävin" luokka...
Esto oli siis kaikkein estävin, mutta "pienin" poikkeuksin --> kalliisiin numeropalvelunumeroihin sillä on voinut soittaa, mutta ei ulkomaille.
Luulisi, että jos kännykän tilaaja pyytää kaikkein kattavinta estoluokkaa, sellaisen myös saa?
Ilman muuta vaadin hyvityslaskua, mutta arvatkaas onko jonoa hyvityspuolella :) Ellei ihmettä tapahdu, saan kärsiä poikani toilailuista taas nahoissani.
Toivottavasti jollekin muullekin vanhemmalle tulee mieleen jutella taas kerran lapsensa kanssa
kännykän käytöstä vakavasti. Rankkoja puhelinlaskuja ei enää pitäisi tulla nykyisillä systeemeillä.
- en tajua..
>Laskua näistä viidestä päivästä on kertynyt vain vaille 95 euroa
Siis mikä on niiden minuuttitaksa? Ja montaako kertaa hän soitti sinne? Eniron numerotiedustelu muistaakseni maksaa 0,65€, joten kai poikkaisi parinkymmenen kyselyn jälkeen tajuaisi ettei numeroasi löydy?
Jopa pornolinjoille soittamalla pitää kyllä ihan yrittää saada 95€ lasku, helposti sekään ei onnistu.- sama mami
Hei,
niinpa, katselin laskusta etta poika jutellut "tadin" kanssa jopa 3 euron edesta per soittokerta niina soittopaivina ja niita oli monta! Ja miksikohan han on sinne soittanut, ei useiden kuulusteluiden jalkeen selvinnyt. Luultavasti se on ollut ns. viihdyketta.
Poitsu on menossa nelosluokalle, ja jarjenkayttoa han ei nakojaan harrasta, valitettavasti. Olen yrittanyt hanta neuvoa, ettei kannykalla ole tarkoitettu soittaa kuin niihin numeroihin, jotka sinne on asennettu, siis max 6 numeroa, josta kaksi kaverin. Ja kavereillekin on syyta menna kaymaan jos on asiaa, koska jokainen soitto maksaa - siis asiasta on keskusteltu moneen kertaan. Ja koska olen joutunut joskus jamba.fi palvelusta maksamaan jonkun verran (lahettivat vanhaan Nokia-rapsyyn polyfonisia soittoaania ja pelipaketteja muutaman kuukauden, vaikka kannykka vanha kaksitaajuuspuhelin) se kokemus opetti sen verran, etta estoluokka tiukimmalle. Jokaisen operaattorivaihdon jalkeen olen muistanut mainita asiasta tilatessani estoluokkia, etta tiukin mahdollinen, ei soittoja eika tekstiviesteja mihinkaan maksulliseen ja samat muistelot jamba.fi-sta, etta ei enaa sellaista palvelunumeroa kiitos ikina. Siksi valinta oli helppo, palvelunumerot ja ulkomaanpuhelut pois.
Numero-palvelujen velotus on jotain 83 senttia aloitus, sen jalkeen muutama kymmensenttinen per sykaus, ainakin yhden helpparin mukaan, laskusta kun katsoo, niin 3 minuuttia on 3 ja 4 euron valilla. Sita en tieda, ovatko he mukamas lahettaneet pojalle jotain karttaa tai vastaavaa..
Enirolta muuten laittoivat jonkun lakimiehen avustajankin vastaamaan, ettei kuulu heille. Todella poyristyttavaa asiakaskohtelua!!
Enirolta nakevat soittoajat ja sykaukset yms, silla kaikki tiedot tallentuvat laskutusrekisteriin automaattisesti. Rahat pois ja vastuu aivan jonkun muun kuin heidan! Nythan eniro ja 020202 mainostavat tiheaan itseaan ja varmasti rahaa tulee mainoksen jalkeen lapsiltakin mukavasti
DNAlta ei ole edelleenkaan kuulunut mitaan. Laitoin asiasta kirjeen kuluttajasuojaankin, jos siella on tapauksia tamantyyppisten varalle.
Poika... hanella on ehdoton soittokielto yhtaan mihinkaan koskaan. Toivottavasti oppii jotain, ettei Lostin ym mainosten numerot ole huvisoittonumeroita.
Sorry aakkoset, nappaimisto ymmartaa valiaikaisesti vain ameriikkaa.
- polemiikki
Soitonestot
Viestintävirasto on jakanut maksulliset asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihteen (esim. 0600- ja 0700-alkuiset) palvelunumerot kuuteen eri luokkaan.
Soitonestoluokat
1. Soitonestoluokka C1
Estää lähtevät puhelut kansainvälisiin televerkkoihin, sekä seuraaviin palveluryhmiin:
* asiointipalvelut
* ajanvietepalvelut
* aikuisviihdepalvelut.
2. Soitonestoluokka C2
Estää lähtevän teleliikenteen kansainvälisiin televerkkoihin, sekä seuraaviin palveluryhmiin:
* ajanvietepalvelut
* aikuisviihdepalvelut
3. Soitonestoluokka D
Estää lähtevät puhelut seuraaviin palveluryhmiin:
* yleishyödylliset palvelut
* asiointipalvelut
* ajanvietepalvelut
* aikuisviihdepalvelut
4. Soitonestoluokka E
Estää lähtevät puhelut seuraaviin palveluryhmiin:
* asiointipalvelut
* ajanvietepalvelut
* aikuisviihdepalvelut
5. Soitonestoluokka F
Estää lähtevät puhelut seuraaviin palveluryhmiin:
* ajanvietepalvelut
* aikuisviihdepalvelut
6. Soitonestoluokka G
Estää lähtevät puhelut seuraavaan palveluryhmään:
* aikuisviihdepalvelut
Mikäli haluat estää puhelut vain 0600- ja/tai 0700-alkuisiin palvelunumeroihin, voit valita jonkun seuraavista soitonestoluokista:
7. Soitonesto 0600
Estää lähtevät puhelut 0600- ja 358600-alkuisiin numeroihin.
8. Soitonesto 0700
Estää lähtevät puhelut 0700- ja 358700-alkuisiin numeroihin.
9. Soitonestot 0600 ja 0700
Estää lähtevät puhelut 0600-, 0700-, 358600- ja 358700-alkuisin numeroihin.
Huom.
* Ainoastaan yksi estoluokka voi olla aktiivisena kerrallaan.
* Puhelut kansallisiin ja kansainvälisiin ilmaisnumeroihin ovat mahdollisia huolimatta estoluokasta.
* Puhelut yleiseen hätänumeroon 112 sekä poliisin hätänumeroon 10022 ovat aina mahdollisia kaikista estoista huolimatta.
Yllä oleva teksti on suora lainaus DNA:n omilta nettisivuilta. Lisäksi selvennän mitä nuo palveluryhmät tarkoittavat:
Yleishyödylliset:
aikataulut, uutiset, tiedotusnumerot, puhelinpankkipalvelut.
Asiointi:
Lääkäri-, laki- ja veropalvelut
Ajanviete:
Kohtauspaikat, soittoäänien ja taustakuvien tilauspaikat jne.
Aikuisviihde: Senssipuhelimet ja eroottiset linjat- tätä kännykköjen maailmaa
Takaisin ne ajat jolloin sormella pyöritettiin peruspuhelimen valintalevyä ja oli vain lankaliittymä!
- kommentoi
Ikävä kuulla. En tiedä estoluokista, itse en ole ollut sellaisten kanssa tekemisissä. Numerotiedustelun etiikasta haluaisin kommentoida tässä hieman. Itse olen töissä numerotiedustelussa, ja kun esimerkiksi lapsi, vanhus tai humalainen soittaa, pyrimme palvelemaan häntä mahdollisimman hyvin, mutta emme todellakaan pitkitä mitään puheluita tieten tahtoen. Lapset soittelevat usein "pilapuheluita" ja ne katkaisemme nopeasti. Jos soittelu jatkuu (niin, että se tulee samalle asiakasneuvojalle useamman kerran), pyrimme kertomaan lapsille että puhelu maksaa rahaa, eikä kannattaisi soittaa jos todellista asiaa ei ole, tämä yleensä tehoaa. Aikuisten kyseessä ollen annamme heidän rauhassa miettiä, jos numeroa ei tunnu löytyvän, olisiko jokin muu numero josta voisi olla apua, mutta lapsilta pyrimme kysymään melko nopeasti, voisikohan äidin numero löytyä vaikka isältä tai mummilta, tai joltakin ystävältä, ettei puhelusta tule liian pitkä.
Haluaisin vielä lisätä, koskaan emme pitkitä puheluita tahallamme, vaan tavoitteenamme on todellakin palvella asiakkaat nopeasti. Itse asiassa, jos olemme olleet liian "hitaita" eli yksittäisten puhelujen pituus on keskimäärin liian pitkä (tavoitteena on ettei keskimääräinen puhelun pituus olisi enempää kuin 40 sekuntia), saamme siitä kyllä palautetta. - Ei ole kuulunut mitään kesä...
Hei,
Tänään Itiksen (jomman kumman) sähköisillä sivuilla on vielä pahempi tapaus, pieni 9 v poika
on soitellut TV:n mobiilipeleihin 3000 eurolla.
Tätä juuri tarkoitin, kun haluaisin, että näistä järjettömän suurista (mä selviän melko "halvalla" tässä tapauksessa)lasku-mahdollisuuksista pitäisi päästä eroon ja kännyköiden käytöstä pitäisi jutella omatoimisten pikkuihmisten kanssa tosi vakavasti. Ja miksi ihmeessä operaattorit eivät laita automaattisesti kaikkia maksullisia puhelinnumeroita kiinni?? Ja jos asiakas tietää haluavansa soittaa maksullisiin puhelinnumeroihin, hän vain ilmoittaa höllennyksestä. Operaattoreillekaan ei tulisi niin paljon selvittelyä laskuista, kuin mitä ehkä nyt.
Jos ennen vanhaan ei pystynyt soittamaan järjettömiä puhelinlaskuja, ei pitäisi nytkään uudella tekniikalla.
Se prepair-liittymän mahdollisuus vaivaa minua..
sillä on erityisen hyvät piirteet, mutta myös erityisen huonot piirteet.. jos vaikka joku oikea hätä sattuu ja kännykällä ei pysty sen vuoksi soittamaan etten olisi muistanut siihen ostaa puheaikaa?? Satasen lasku on siihen verrattuna mitätön, jos lapsen hengestä tai muusta on kysymys.- laksu
Moro,näiden asioiden joita näissä viesteissä on olen selvitellyt asiaa niin operaattoreiden,palvelun tarjoajien sekä vanhempien kanssa ,ja välillä näiltä kaikilta tuntuu unohtuvan yksi seikka,JOS KYMMENEN VUOTIAS POIKA/TYTTÖ TEKEE MIHIN TAHANSA MAKSULLISEEN PALVELUUN VAIKKA 10 000€ LASKUN SITÄ EI TARVITSE MAKSAA,JOS VANHEMMAT EIVÄT OLE ANTANEET LUPAA TAI OLE TIETOISIA SIITÄ ETTÄ LAPSI SOITTAA TÄLLAISIIN NUMEROIHIN,tietenkin kaksi tahoa,operaattorit sekä palvelun tarjoajat väittävät tässä asiassa monesti vastaan, mutta otan esimerkin viimeisimmästä tapauksesta,13 vuotias poika teki 350€ laskun eroottisiin numeroihin.STOP...mitä laki sanoo tälläisten palvelujen ikä rajasta?18 vuotta ja palvelun tarjoajan pitää varmistaa ikä."oletko 18" kysyminen ei riitä,siis muutenhan esim baarit olisi alaikäisiä täynnä,asia ratkesi lapsen perheen hyväksi.sama koskee esim känny pelejä.MUISTAKAA että vaikka vanhemmat on vastuussa lapsistaan, on myös palvelun tarjoajilla vastuu,en pitkästytä teitä enempää mutta nähkääpä sen verran vaivaa että ottakaa selvää mitä suomen laki sanoo ko asiasta.
- pipa5555
laksu kirjoitti:
Moro,näiden asioiden joita näissä viesteissä on olen selvitellyt asiaa niin operaattoreiden,palvelun tarjoajien sekä vanhempien kanssa ,ja välillä näiltä kaikilta tuntuu unohtuvan yksi seikka,JOS KYMMENEN VUOTIAS POIKA/TYTTÖ TEKEE MIHIN TAHANSA MAKSULLISEEN PALVELUUN VAIKKA 10 000€ LASKUN SITÄ EI TARVITSE MAKSAA,JOS VANHEMMAT EIVÄT OLE ANTANEET LUPAA TAI OLE TIETOISIA SIITÄ ETTÄ LAPSI SOITTAA TÄLLAISIIN NUMEROIHIN,tietenkin kaksi tahoa,operaattorit sekä palvelun tarjoajat väittävät tässä asiassa monesti vastaan, mutta otan esimerkin viimeisimmästä tapauksesta,13 vuotias poika teki 350€ laskun eroottisiin numeroihin.STOP...mitä laki sanoo tälläisten palvelujen ikä rajasta?18 vuotta ja palvelun tarjoajan pitää varmistaa ikä."oletko 18" kysyminen ei riitä,siis muutenhan esim baarit olisi alaikäisiä täynnä,asia ratkesi lapsen perheen hyväksi.sama koskee esim känny pelejä.MUISTAKAA että vaikka vanhemmat on vastuussa lapsistaan, on myös palvelun tarjoajilla vastuu,en pitkästytä teitä enempää mutta nähkääpä sen verran vaivaa että ottakaa selvää mitä suomen laki sanoo ko asiasta.
ostin prepeirliittymän,saako siihen vaihdettua entisen numeroni?haluaisin pitää sen helppouden vuoksi
- nohuhhuhoh
laksu kirjoitti:
Moro,näiden asioiden joita näissä viesteissä on olen selvitellyt asiaa niin operaattoreiden,palvelun tarjoajien sekä vanhempien kanssa ,ja välillä näiltä kaikilta tuntuu unohtuvan yksi seikka,JOS KYMMENEN VUOTIAS POIKA/TYTTÖ TEKEE MIHIN TAHANSA MAKSULLISEEN PALVELUUN VAIKKA 10 000€ LASKUN SITÄ EI TARVITSE MAKSAA,JOS VANHEMMAT EIVÄT OLE ANTANEET LUPAA TAI OLE TIETOISIA SIITÄ ETTÄ LAPSI SOITTAA TÄLLAISIIN NUMEROIHIN,tietenkin kaksi tahoa,operaattorit sekä palvelun tarjoajat väittävät tässä asiassa monesti vastaan, mutta otan esimerkin viimeisimmästä tapauksesta,13 vuotias poika teki 350€ laskun eroottisiin numeroihin.STOP...mitä laki sanoo tälläisten palvelujen ikä rajasta?18 vuotta ja palvelun tarjoajan pitää varmistaa ikä."oletko 18" kysyminen ei riitä,siis muutenhan esim baarit olisi alaikäisiä täynnä,asia ratkesi lapsen perheen hyväksi.sama koskee esim känny pelejä.MUISTAKAA että vaikka vanhemmat on vastuussa lapsistaan, on myös palvelun tarjoajilla vastuu,en pitkästytä teitä enempää mutta nähkääpä sen verran vaivaa että ottakaa selvää mitä suomen laki sanoo ko asiasta.
missähän todetaan, ettei laskun tekijällä ole vastuuta? lapsi ei ole sopimusta tehnyt operaattorin kanssa, sen on tehnyt huoltaja. huoltaja vastaa kaikista liittymällä tehdyistä laskuista. huoltaja on täysiikäinen ja velvollinen maksamaan liittymällä tehdyt laskut. huoltaja on velvollinen myöskin laittamaan tarvittavat estot puhelimeen, jos laskua ei halua kertyvän.
huoltaja voi toki jättää laskut maksamatta ja riitauttaa tarvittaessa oikeuteen. oikeus tekee sitten ratkaisunsa ja tarvittaessa huoltajan sijaan lapselle määräytyy korvausvastuu, jotka sitten peritään aikuisena korkojen kera, jos huoltaja ei halua näitä maksaa.
eikai nyt kukaan nykypäivänä ole niin daiju, ettei ota lapsen puhelimeen estoja ja saldokattoa? tai käytä suoraan prepaideja...
suomen laki tuskin sanoo, ettei lapsensa tekemisistä ja maksuista ole vastuussa... - tuskinpavain
pipa5555 kirjoitti:
ostin prepeirliittymän,saako siihen vaihdettua entisen numeroni?haluaisin pitää sen helppouden vuoksi
tuskin, ne on prepaidliittymiä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619444Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492970Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja402736- 572591
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1972005- 981892
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241856Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501399Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1101254- 281231