Millainen on hyvä rehtori?

Hyvää ja huonoa kohtelua ko...

Mitä ominaisuuksia arvostatte rehtorissa? Entä millainen on "hankala" rehtori? Olen viime aikoina joutunut pakostakin miettimään yllämainittuja asioita. Keskusteluyhteys ei nimittäin toimi.

13

3665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös huonon alaisena palvellut

      Hyvä rehtori tietenkin osaa hommansa: johtamisen, lukujärjestykset yms. Hän on alaisiaan (ei alamaisiaan) kohtaan tasapuolinen. Takaa tasapuoliset tuntimäärät opettajien toiveita huomioon ottaen. Hyvä rehtori ei harrasta suosikkijärjestelmää, jossa vain jotkut pääsevät koulutukseen, saavat mukavat ylitunnit. Hyvällä rehtorilla ei ole mitään saavutettuja etuja, jotka pyörivät samoilla vuodesta toiseen (hyvät lukujärjestykset, paljon mukavia pikkudemoja, joista maksetaan).

      Hyvä rehtori myös luottaa alaisiinsa eikä "kyylää" ja aina epäile lintsauksesta. Hyvällä rehtorilla ei myöskään ole "susia", jotka kantelevat muista opettajista.

    • Oletko sinä sellainen?

      Olen seurannut erään työtoverini toimia: hän on aivan sekaisin ja syyttää rehtoria puhumattomuudesta, kiusaamisesta jne. En ymmärrä. Rehtori on normaali ihminen - tavallinen ja täyspäinen.

      Oletko itse hankala? Onko normaalia, että pohdit yhteyttäsi rehtoriin juhannuksen alla? Katso peiliin, voisiko "hankaluus" katsoa sieltä.

    • Maisteri Sirola

      Hyvä rehtori on tamburiini-miehiä.
      Suosikkijärjestelmä on myös suotavaa;
      1. Musiikin opettaja 2. Uskonnon opettaja
      ...muut kaukana perässä, ainakin meillä
      Peräseinäjoella.
      Lisäksi hyvä rehtori puhuu kuuluvasti. Ei
      kuuntele(eikä katsele) Rissas-Untokaan(fil.maist)
      piipittävää rehtoria. Ei niin millään.
      Rissas-Uti rapsautti 70-luvulla yhdeltä piipertäjältä jalat alta käytävällä ja kohteena
      ollut rehtori on ollut neliraajahalvaantunut
      siitä lähtien. Loppu se mutina ja lasien yli
      pälyily. No, potilas käy avustajansa kanssa vieläkin koulullamme vierailulla ja Uti tais tehdä
      ennen elakkeelle lähtöä puisen mukin ja katajaisen
      pillin mistä hän voi siemailla maitoa seuratessaan
      kuuluvaa musiikinopetusta. Eikun ihania hellesäitä
      kaikille!

    • Opettaja minäkin

      Melkein tekisi mieleni sanoa, että ikä- ja koulutuskysymys se on. Minun matkani varrella on ollut paljon rehtoreita, useimmat heistä eivät ole olleet tehtäviensä tasalla. Parhaat rehtorit ovat jo lähellä eläkeikää, humanisteja ja jopa väitöskirjan tehneitä. He ovat rauhallisia, huumorintajuisia ja suhtautuvat henkilöstöön lämmöllä. He seisovat omilla jaloillaan eivätkä pelkää koulutoimenjohtajia tai oppilaiden vanhempia. He eivät tärkeile.

      Huonoimmat rehtorit ovat pelkkiä bisnesmiehiä, jotka puhuvat koko ajan kännykkään ja ajavat kalliilla autoilla. Huonot rehtorit ovat maistereita. He pelkäävät ympäröivää maailmaa ja huonoa palautetta. He luulevat olevansa yritysjohtajia ja ottavat kritiikittä vastaan kaikki muutosvaatimukset, joita kouluille asetetaan 24/7.

    • paremp

      Olen olllut pitkään opettajana ja nähnyt monenlaisia rehtoreita: yksi byrokraatti, yksi joka halusi pitää kaikki langat käsissään ja yksi joka ei osaa esiintyä varsinkaan vanhempainilloissa ja on täysi vitsi.=siis surkea

    • Emis2

      Pahin on selkään puukottaja. Se rehtori, joka yllyttää ensin opettajaa ja sitten piilottelee opettajan selän takana, kun tulee kökköä niskaan. Tämä näkyy esimerkiksi vanhempien kanssa toiminnassa.

    • Mikkosetä

      Kyllä näitä on nähty. Nykyisellä on vuosikausia kestänyt suosikki/ vasikointijärjestelmä. Tyyppi hilluu pitkin kyliä millon missäkin kissanristiäisissä eikä ole juuri koskaan paikalla. Ja jos on, ei voi koskaan tietää mistä päin tuulee. Arvaamaton ja epäluotettava. Hyvä rehtori on siis kaiken tämän vastakohta.

    • isomaha

      Fyysisesti rehtonen näköinen. Iso maha jne.

    • ihmisenkaltainen

      Hyvä rehtori puhuu toiselle aikuiselle kuin aikuiselle
      eikä kuten tuhmalle ja tyhmälle teinille.

      Hyvä rehtori ja ap. rehtori on tiiminsä puolta,
      EI johda pelolla
      kuuntelee huolipuhetta
      ei väheksy toisten jaksamista (vaikka olisi itse goljatti)
      ei huijaa palkassa, ei työsopimuksissa
      ei pidä henkilöstöä lattiarättinä
      ei valehtele
      ei puukota (ainakaan selkään)
      vaan on reilu vakkareille ja sijaisille

      Hyvältä rehtorilta uskaltaa kysyä ilman
      että täytyy pelätä kettuilua


      Toisilla näyttää olevan esimiestaidot hukassa.
      Mua ei kiinnostaa pelastaa kenenkään uraa
      kun tekemisen kohde ja focus pitäisi olla jotain muuta.

      Parhaat reksit näyttävät olevan lähellä eläkeikää.

    • rehtoriksi

      Olen ollut opettajauran aikana useamman rehtorin alaisuudessa ja harva on ollut hyvä.
      Tapaus 1. Rehtori, joka haluaa pitää kaikki langat käsissään. Tällainen rehtori oli mulla opona: ei suunnittelua lukuvuodelle, mutta kaikenlaisiin projekteihin ja kissanristiäisiin meni aikaa
      Hän torpedoi kaikki minun ideat eli koki minut uhkaksi'
      Tapaus 2: Rehtori vain delegoi, eikä ole vieläkään oppinut kunnolla tekemään lukujärjestystä. vararehtori tekee lähes kaiken ja on aivan uupunut. Tämä rehtori on täysi vitsi myös yläkoululaisten silmissä. Sanoisin että kunta x saa harmitella kun tuli maksettua palkkaa yli 1,2 miljoonaa euroa ja aivan turhasta. Onneton tilanne. Vanhempainillassa ja yo-juhlissa ei osaa lukea paperista: lukee asioita väärin.
      Tapaus 3: Pikkumainen rehtori: puuttuu aivan mitättömiin asioihin

    • LEHTORI

      Hyvällä rehtorilla on hyvät tai jopa erinomaiset vuorovaikutustaidot, huomioi kokonaisuudet, osaa JOHTAA, antaa palautetta työntekijöille, on verkostoihminen ja uudistusmielinen. Hyväksyy opinto-ohjaajan ideat.

    • Anonyymi

      Tämä ketju on aika vanha mutta aina ajankohtainen.

      Olen kerännyt työkokemusta erittäin monesta koulusta. Yksi rehtori on osoittautunut huonoudessaan ylivoimaiseksi. Hän yritti mm. ajaa tahallaan autolla päälleni. Työskentelin tuolloin jo toisessa koulussa. Olin vaihtanut koulua nimenomaan hänen käyttäytymisensä, työtaidottomuutensa ja lähes kaikkien tehtävien laiminlyönnin tai sotkemisen vuoksi.

      Hän mm. toivoi aivan äänen sanoen työpävien aikana mm. nimeltä ihmisille vakavia sairauksia ja jopa kuolemaa. Kuolematoivomukset seuraavat erityisesti, jos jollekin on tapahtunut jotain mukavaa.

      Hän huusi aiheettomasti ja sattumanvaraisesti opettajille myös niin, että oppilaat ovat paikalla (yläkoululaisia). Hänellä on tapana soitella opettajille arki-iltaisin ja viikonloppuisin jopa klo 22 jälkeen. Kun opettaja vastaa puhelimeen, saattaa alkaa suora hyökkäys mitättömästäkin asiasta. Jos ei vastaa, tulee jopa 5 tekstaria tunnissa.

      Rehtori on ajoittain niin humalassa koulun tapahtumissa, ettei ole aivan työkykyinen. Kyse on myös sekakäytöstä. Kännipäissään hän myös solvasi mm. sellaisia opettajia, jotka ovat myöhemmin saaneet toisissa kouluissa tai muualla opetusalalla työskennellessään erityisiä positiivisia huomionosoituksia.

      Tämä koulu on oikeastaan tietenkin Espoossa. Tietenkin siksi että Espoossa tuollainen meno voi jatkua vuosikymmenestä toiseen. Kyse ei tietenkään ole Saunalahdesta. Espoossa toimitaan niin, että kaupungin ylin johto suosii eniten niitä, jotka toimivat kaikkein huonoiten. Tähän suosijajoukkoon lukeutuu Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä sekä erityisesti paikallista Kokoomus-väkeä. Monen ko. puolueen vaikuttajan lapsia on känyt tai juuri käymässä kyseistä koulua.

    • Anonyymi

      Rehtori on erityislapsen isä, joka purkaa henkilökohtaista traumaansa alaisiinsa. Eli inkluusiosta johtuvat työrauha häiriöistä hän syyllistää opettajia, tuki ei seuraa oppilaita, vaan opettajan pyytäessä ohjaajaa luokkaansa hän kehottaa opettajia menemään työterveyshuoltoon. Oppitunteja häiritsevän oppilaan vanhemmat kantelevat rehtorille Wilma-merkinnöistä ja rehtori lähtee hiillostamaan naispuolisia opettajia. Kollegiaalista yhteishenkeä ei ole, vaan rehtorin suosikkijörjestelmä. Toisissa valinnaisaineen ryhmissä on useita pienryhmät oppilaita eikä yhtään ohjaajaa apuna, kun taas rehtorin suosikkien ryhmissä heitä ei ole yhtään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe