Synnytyksen jälkeen alkoivat jatkuvat lisälyönnit, joita tuli n. joka minuutti. Kävin monta kertaa ekg:ssä ja lopulta sain yksityiseltä lääkäriltä selectolia, joka hillitsee lisälyöntejä. Verikokeita tehty monta, ja holterissa oli 7 kammiolisälyöntiä. Rasitus ekg tehtiin yksityisellä ja löydös oli normaali, yhtään lisälyöntia siinä ei tullut. Nyt kuitenkin lisälyönnit lisääntyneet ja sitä kautta kuolemanpelko ja paniikkihäiriö. Koko ajan pelkään, että sydän pettää. Onko kenelläkään kokemuksia lisälyönneistä? Oletteko keksineet jotain keinoa niitä helpottamaan? Olen myös huomennut, että jos juon vaikka lasin viiniä niin lisälyönnit pahenee heti. Tällä hetkellä lääkityksenä on selectol, seromex(paniikihäiriöön) ja diapam jos oikein alkaa ahdistamaan. Ennen raskautta vastaavaa ei ollut ja olen todella peloissani.
lisälyönnit
17
29039
Vastaukset
- mies42
Moi!
Synnytyksen yhteydestä en osaa sanoa mitään mutta itselläni on ollut nyt n. 2v jatkuvia lisälyöntejä. Minulle on tehty rasituskoe, ultraäänitutkimus ja verikokeita. Vastaus on ollut kaikista sama, sydän on terve mutta näitä lisälyöntejä esiintyy kuulemma yli 60% väestöstä.
Itseäni huoletti ja huolettaa toisinaan vieläkin se, että näitä lisälyöntejä tulee toisinaan aika tiuhaan, esim. joka kymmenes lyönti. Minulla on Propral 40mg lääkitys tähän vaivaan, joka auttaa melko mukavasti. Mielialalääkkeitä minulle ei ole yritettykään määrätä, enkä niitä ottaisikaan.
Kuten eräs lääkäri sanoi:"koeta jaksaa niitten mukseitten kanssa tai syö sitten beettasalpaajaa". vaikka en jatkuvaa lääkitystä haluaisikaan niin kyllä on mukavampaa, kun ei lisälyöntejä esiinny.
Pienen lapsen isänä minullakin o0li alkuun valtava kuolemanpelko ja huoli siitä, kuinka perheemme pärjää, jos minulle sattuu jotain mutta pikkuhiljaa näihin tottuu ja varsinkin, kun nuo testit kertovat hyvästä "löysöksestä" niin Propraalin kanssa oppii kyllä elämään, se ei estä kuntosaliharjoitustakaan. "Vertaisrthmän" kokemukset auttavat myös. - löytyy monta vuotta
Hei! Tapauksesi on ihan tyypillinen. Jos viitsit lueskella tätä palstaa taaksepäin, löytyy monta samanlaista - siis tarkoitan sellaista, jossa tutkimusten kautta on päädytty vaarattomiin lisälyönteihin. Sinut on huolellisesti tutkittu ja lisälyöntimääräsikin on kovin pieni. Itselläni oli ja voi tulla vieläkin hetken aikaa joka toinen lyönti lisälyöntinä.
Tärkein asia sinulla on muuttaa ajatusmaailmaasi vähemmän huolissaan olevaksi ja vastaamaan todellisuutta. Kerää faktoja, älä luuloja.
Tiedän, että tämä kuulostaa kliseeltä, mutta koeta olla realisti. Jos sinulle on sanottu, että ne ovat vaarattomia, usko se koska toisin ei ole todistettu. Älä pidä sormeasi valtimolla ja laske niitä. Mutta jos tunnet ne niin voimakkaina jatkuvasti, ettet esim. voi nojata tuolin selkänojaan kun ne häiritsevät tai maata vasemmalla kyljelläsi, silloin tarvitset lääkeapua. Olet saanut Selectolia, joka on eräs lukuisista beetasalpaajalääkkeistä. Se auttaa, ellei auta, mene uudelleen lääkäriin. Et kerro käytätkö niitä, mutta ellet, ota muutama viikko ainakin niitä säännöllisesti lääkärin ohjeen mukaan. Saat tuntumaa, onko niillä vaikutusta. Käsitykseni mukaan niitä ei kannata napsia silloin tällöin vaan säännöllisesti. Voin tietysti olla väärässäkin. ja lääkkeen käytön "määräävät" lääkärit.
Sinulla on myös Diapamia, älä sorru ottaamaan liikaa, napsaise vaikka puolet ottamastasi määrästä, sekin auttaa, jos olet luottavaisella mielellä. Seromexia en tunne, mutta sen vaikutus-ja sivuoiretiedot ovat samankaltaisia kuin muiden vastaavien valmisteiden. Tietämättä oletko käyttänyt niitä, tee sen mukaan miten tunnet tarvitsevasi - toivottavasti et tarvitse.
Synnytyksestä olet selvinnyt ja sinulla on vauva. Saat hänestä paljon iloa elämääsi ja mukavia hetkiä nautittavaksi - paljon työtäkin tietysti. Koeta päästä eroon pelostasi ja eteenpäin aina yksi päivä kerrallaan ja iloitse, jos olet selvinnyt siitä "kunnialla".
Omalla kohdallani olen rauhoittunut ja lisälyöntien tuntuminen on nykyisin vain harmillinen sivuseikka. Olen kokenut nuo samat pelot ja vielä yllättävään sydänlihassairauteenkin saanut tottua.
Kirjoita vielä miltä tuntuu, vastaan kyllä - nyt loppuu aika - hyvää juhannusta!- tiitu
Lisälyöntejä todellakin tuli juuri niin, etten pystynyt makaamaan selälläni enkä vasemmalla kyljellä. Eteis- ja kammioperäisiä lisälyöntejä näkyi sydänfilmissä joka kerta, ja niitä tuli todella paljon. Yleisellä puolella sanottiin vain että vaarattomia ovat, ei muuta. Sitten menin yksityiselle ja siitä lähtien olen syönyt selectolia säännöllisesti, myös silloin kun holter tehtiin ja rasitus ekg. Voiko vastaus olla luotettava kun tuo lääkitys oli silloin päällä? Minua on tutkinut lääkäri olkinuora, onko kenelläkään kokemuksia hänestä? Pelkoa lisää myös se, että isälläni on todettu idiopaattinen dilatoiva kardiomyopatia, ja pelkään saavani sen. Paljon on ympärilläni sairastunut ihmisiä viimeisen vuoden aikana ja sekin pistää pelottamaan. Tuntuu että huono onni seuraa minua. Kuulostaa taatusti hullulta. Ikävää on että tämä häiritsee keskittymistä normaaliin elämään. Ja koko ajan vaan ajattelen ettei moinen vika sydämessä voi olla vaaratonta. Ihmettelen myös sitä että sydän hakkaa todella kovaa, mahan päältä pulssi näkyy aivan selvästi, vaikka olisi paita päällä. En koskaan ole pelännyt mitään näin paljon. Toivon oloni helpottavan!
- tiitu
sellainen asia että pulssini tuntuu usein oudolta. Hakkaa nopeasti tai kovempaa ja sitten taas hitaampaa. Eli pulssi ei tunnu säännölliseltä. Onkohan tuo kuitenkin normaalia pulssin vaihtelua.
- löytyy ...jatkoa
Heipä taas. Jatketaanpa. Tuommoinen "olkinuora" -vihje on aika hankala. En tunne, mutta löysin kaikentietävän Googlen avulla tämmöisen sivun, joten Sydänyhdistyksen kelpuuttama asiantuntija on sen perusteella, jos on sama mies: http://www.naisensydan.fi/uudetvastaukset.html#rytmihäiriöt. Vilkaiseppa!
Kun ajattelee kuinka lääkärin pitää parissakymmenessä minuutissa kartoittaa koko potilaan elämä ja sairaus sekä antaa oikeat ohjeet, niin taitoa se vaatii. Parasta olisi, jos voisi pitää saman erikoislääkärin pitkään. Olen itse hakeutumassa hyvältä yksityiseltä kardiologilta yleiselle puolelle saadakseni kalliit tutkimukset kohtuullisempaan hintaan. Mutta olen valmis tiukan paikan tullen palaamaan yksityiselle saamaan nopeaa asiantuntemusta. Kun terkkarin omalääkäri kuuntelee sydänäänet, tekniikka on aivan toista luokkaa kuin kardiologilla, joka todella näyttää kuulevan ja kertoo kuuntelunsa tulokset.
En tunne synnytyksen jälkeisten rytmihäiriöiden ilmaantumisen syytä, tiedätkö sinä. Onko se elimistön rasitusilmiö tai stressinkaltainen prosessi?
Stressi on kyllä muuten lisälyöntejä lisäävää. ilmiö - myös fyysinen väsymys vaikuttaa samoin.
Viimeksi kirjoittamasi asia, pulssin epäsäännöllisyys, ei kuulosta kovin erikoiselta, mutta nämä sydänasiat ovat sellaisia, että yksittäisestä oireesta on vaikea päätellä mitään, koska ihminen elimistöineen on kokonaisuus. Oireet voivat riippua fyysisestä kunnosta, epä- tai säännöllisestä elämästä, liikunnasta, ruokailutottumuksista, muista sairauksista, perimästä jne.
Mainitsemasi sykkeen näkyminen vatsan kohdalla paitaa pompottamassa on myös ihan luonnollista, kaikki valtimothan tykyttävät kehossamme. Sydän saa töitä toimistamme välillä enemmän, esim. runsaan aterian sulatteleminen työllistää sitä kuten liikunta eri muodoissa jne.
En tarkoita, että minä pystyisin päättelemään, olen vain potilas, en lääkäri enkä hoitajakaan. Omaan tilanteeseeni olen yrittänyt perehtyä mahdollismman hyvin, koska uskon, että tieto ei lisää tuskaa, vaan auttaa ymmärtämään. Poden saamaa kuin isäsikin, sydäntulehduksen jälkeistä idiopaattista dilatoivaa kardiomyopatiaa.
Sydäntulehdus ei antanut mitään merkkejä syntymisestään eikä paranemisestaan, joten lopputulos oli yllätys.
Pelkäät samaa sairautta kuin isälläsi. Onko muuten isäsi liittynyt Sydänliiton alaiseen Kardiomyopatiapotilaat - Karpatiat ry - nimiseen yhdistykseen?
Pelkääminen etukäteen ei kyllä auta, mutta ymmärrän, että epämääräisten ja vaihtelevien oireiden keskellä hämmentyy ja pelottaa, eikä oikein toisen ajatuksiin voi vaikuttaa.
Piste i:n päällä olisi mielestäni käynti kardiologin vastaanotolla, kaikki tähänastiset tutkimustulokset mukana. Kerrot kaikki pelkosi, varaudut käymään pari - kolme kertaa, haluat varmuuden tilanteeseesi, eli ultraäänitutkimuksen. Jos olet pääkaupunkiseudulta, voisin suositella pariakin kardiologia. Tutkimus ja käynnit kyllä maksavat, mutta jos pidät sitä sen arvoisena niin....Ja yksityinen kardiologikin voi aina toimittaa lähetteen keskussairaalaan.
Toivon koko laajentuneen sydämeni voimalla, että saisit tasapainon oireistoosi ja huolet pois! - tiitu
löytyy ...jatkoa kirjoitti:
Heipä taas. Jatketaanpa. Tuommoinen "olkinuora" -vihje on aika hankala. En tunne, mutta löysin kaikentietävän Googlen avulla tämmöisen sivun, joten Sydänyhdistyksen kelpuuttama asiantuntija on sen perusteella, jos on sama mies: http://www.naisensydan.fi/uudetvastaukset.html#rytmihäiriöt. Vilkaiseppa!
Kun ajattelee kuinka lääkärin pitää parissakymmenessä minuutissa kartoittaa koko potilaan elämä ja sairaus sekä antaa oikeat ohjeet, niin taitoa se vaatii. Parasta olisi, jos voisi pitää saman erikoislääkärin pitkään. Olen itse hakeutumassa hyvältä yksityiseltä kardiologilta yleiselle puolelle saadakseni kalliit tutkimukset kohtuullisempaan hintaan. Mutta olen valmis tiukan paikan tullen palaamaan yksityiselle saamaan nopeaa asiantuntemusta. Kun terkkarin omalääkäri kuuntelee sydänäänet, tekniikka on aivan toista luokkaa kuin kardiologilla, joka todella näyttää kuulevan ja kertoo kuuntelunsa tulokset.
En tunne synnytyksen jälkeisten rytmihäiriöiden ilmaantumisen syytä, tiedätkö sinä. Onko se elimistön rasitusilmiö tai stressinkaltainen prosessi?
Stressi on kyllä muuten lisälyöntejä lisäävää. ilmiö - myös fyysinen väsymys vaikuttaa samoin.
Viimeksi kirjoittamasi asia, pulssin epäsäännöllisyys, ei kuulosta kovin erikoiselta, mutta nämä sydänasiat ovat sellaisia, että yksittäisestä oireesta on vaikea päätellä mitään, koska ihminen elimistöineen on kokonaisuus. Oireet voivat riippua fyysisestä kunnosta, epä- tai säännöllisestä elämästä, liikunnasta, ruokailutottumuksista, muista sairauksista, perimästä jne.
Mainitsemasi sykkeen näkyminen vatsan kohdalla paitaa pompottamassa on myös ihan luonnollista, kaikki valtimothan tykyttävät kehossamme. Sydän saa töitä toimistamme välillä enemmän, esim. runsaan aterian sulatteleminen työllistää sitä kuten liikunta eri muodoissa jne.
En tarkoita, että minä pystyisin päättelemään, olen vain potilas, en lääkäri enkä hoitajakaan. Omaan tilanteeseeni olen yrittänyt perehtyä mahdollismman hyvin, koska uskon, että tieto ei lisää tuskaa, vaan auttaa ymmärtämään. Poden saamaa kuin isäsikin, sydäntulehduksen jälkeistä idiopaattista dilatoivaa kardiomyopatiaa.
Sydäntulehdus ei antanut mitään merkkejä syntymisestään eikä paranemisestaan, joten lopputulos oli yllätys.
Pelkäät samaa sairautta kuin isälläsi. Onko muuten isäsi liittynyt Sydänliiton alaiseen Kardiomyopatiapotilaat - Karpatiat ry - nimiseen yhdistykseen?
Pelkääminen etukäteen ei kyllä auta, mutta ymmärrän, että epämääräisten ja vaihtelevien oireiden keskellä hämmentyy ja pelottaa, eikä oikein toisen ajatuksiin voi vaikuttaa.
Piste i:n päällä olisi mielestäni käynti kardiologin vastaanotolla, kaikki tähänastiset tutkimustulokset mukana. Kerrot kaikki pelkosi, varaudut käymään pari - kolme kertaa, haluat varmuuden tilanteeseesi, eli ultraäänitutkimuksen. Jos olet pääkaupunkiseudulta, voisin suositella pariakin kardiologia. Tutkimus ja käynnit kyllä maksavat, mutta jos pidät sitä sen arvoisena niin....Ja yksityinen kardiologikin voi aina toimittaa lähetteen keskussairaalaan.
Toivon koko laajentuneen sydämeni voimalla, että saisit tasapainon oireistoosi ja huolet pois!Minkä nimisiä kardiologeja suosittelet? Juu, kyllä se oli sama mies eli Jyrki Olkinuora. Hän on tutkinut minua 3kertaa, ja Holterin tulkitsi kardiologi Juhani Partanen jorvin sairaalassa. vastauksena oli, että sydän täysin terve. En kyllä itse tavannut koko miestä. Minusta on myös otettu Thorax-kuva jorvissa ja siinä luki että sydän on kooltaan normaalin rajoissa? Näkyykö kardiomyopatia esim. ekg:ssä? Pelkään taudin perinnöllisyyttä. Jos lääkärit olisivat sitä mieltä, että tauti on prinnöllinen niin kutsutaanko lähisukulaiset automaattisesti tutkimuksiin? Isäni enot ovat kuolleet sydäntauteihin 30-40 vuotiaina. Toisaalta isäni on käyttänyt runsaasti alkoholia jo vuosikaudet.
Kaikenkaikkiaan seyraavat tutkimukset on siis tehty: ekg(monta kertaa), Holter, rasitus ekg, ja liuta verikokeita mm.sydän entsyymit, kolestroli, maksa ja munuaisarvot yms. Kävin myös kerran sydänfilmien ja muiden kokeiden tulosten kanssa toisella yksityisellä(taisi olla eero honkanen), ja hän sanoi samaa kuin kaikki muutkin. Oliko sinulla lisälyönnit oireena tuosta kardiomyopatiasta ja ja havaittinko silloin jo ekg:ssä muutoksia? - jatkuu...
tiitu kirjoitti:
Minkä nimisiä kardiologeja suosittelet? Juu, kyllä se oli sama mies eli Jyrki Olkinuora. Hän on tutkinut minua 3kertaa, ja Holterin tulkitsi kardiologi Juhani Partanen jorvin sairaalassa. vastauksena oli, että sydän täysin terve. En kyllä itse tavannut koko miestä. Minusta on myös otettu Thorax-kuva jorvissa ja siinä luki että sydän on kooltaan normaalin rajoissa? Näkyykö kardiomyopatia esim. ekg:ssä? Pelkään taudin perinnöllisyyttä. Jos lääkärit olisivat sitä mieltä, että tauti on prinnöllinen niin kutsutaanko lähisukulaiset automaattisesti tutkimuksiin? Isäni enot ovat kuolleet sydäntauteihin 30-40 vuotiaina. Toisaalta isäni on käyttänyt runsaasti alkoholia jo vuosikaudet.
Kaikenkaikkiaan seyraavat tutkimukset on siis tehty: ekg(monta kertaa), Holter, rasitus ekg, ja liuta verikokeita mm.sydän entsyymit, kolestroli, maksa ja munuaisarvot yms. Kävin myös kerran sydänfilmien ja muiden kokeiden tulosten kanssa toisella yksityisellä(taisi olla eero honkanen), ja hän sanoi samaa kuin kaikki muutkin. Oliko sinulla lisälyönnit oireena tuosta kardiomyopatiasta ja ja havaittinko silloin jo ekg:ssä muutoksia?Hei! laita mulle sähköpostia: [email protected] että saan sinun osoitteesi ja voin vastata sinulle tässä pyhien välillä ja kerro mitä kysyin isästäsi. Siis tiedätkö hänen kuuluvan yhdistykseen? Kysymyksissäni on aina asia takana, ei pelkkä utelu.
En halua myöskään kirjoittaa lääkärien nimiä julkisesti. Kyllä kaikki kardiologit asiansa osaavat, kuka asitten kertoo mitenkin.
Pliis teethän näin, niin päästään taas eteenpäin! - stellina
löytyy ...jatkoa kirjoitti:
Toivon koko laajentuneen sydämeni voimalla, että saisit tasapainon oireistoosi ja huolet pois!Hei!
Miten sinulla todettiin dilatoiva kardiomyopatia?Kuinka kauan tulehduksesta oli kulunut aikaa taudin puhkeamiseen?
Itselläni oli sydäntulehdus tammikuussa 2005, todettiin tosin vasta huhtikuussa. Nyt siis melkein kaksi vuotta kulunut. Kärsin runsaista lisälyönneistä, niin levossa kuin liikkuessakin. Beetasalpaajan avulla voin liikkua ja jaksan hyvin. Ultra oli vuosi tulehduksen jälkeen ok. LepoEKG edelleenkin ok, mutta rasituskokeessa tuli jatkuvia lisälyöntejä ilman lääkettä. Voiko minulla silti olla dilatoiva kardiomyopatia? Voiko se tulla vielä näin pitkän ajan jälkee tulehduksesta? Tuleeko siitä aina muutoksia myös lepo-EKG:hen ja näkyykö aina varmasti ultraäänitutkimuksessa?
- AL3
Sydämen lisälyönnit ovat vaarattomia ja kärsin itse niistä ajoittain sadoista-tuhansiin/vrk. Stressi, kahvi alkoholi voi altistaa niille. Lisälyönnit ovat toki epämiellyttäviä, mutta voit varmasti olla huolestumatta, meitä on paljon joilla niitä esiintyy! Tsemppiä!
- Lisälyönteihin tottunut
Minullakin on niitä ollut siitä asti kun 14-vuotiaana ihmettelin, että eikös sydämen pitäisi lyödä suhteellisen tasaisesti ja sitten se parin vuoden päästä siitä tutkittiinkin holterilla ja siitä vielä parin vuoden päästä uudestaan holter mitauksella.
Tulos: sekä eteis- että kammioperäisiä lisälyöntejä 2000-4000 per päivä. Uskoisin että hyvinä päivinä saattaa jäädä alle 1000, mutta kyllä tähän kiusalliseen vaivaan tottuu ajan kanssa. Olisihan se jo tappanut jos olisi tappaakseen ja kun sitä se nimenomaan ei ole :D
- wenla-2
Minulla on myös lisälyöntejä joskus jopa 2 kertaa viiden sekunnin aikana. Alussa oli vaikea tottua niihin, mutta kun ajattelee, että ne ovat vaarattomia, niin sitten ei niin panikoi ja pelkää. Välillä tosin väsyy niihin ja otan myös diapamin, kun oikein alkaa ne hermostuttamaan. Tänäänkin olen siivonnut ja tehnyt kaikenlaista vaikka sydän mulskahtelee ja lisälyönnit tuntuvat. Joskus voi olla päivä, ettei niitä ole mutta sitten kun ne tulee päälle, ei lopu millään. Minulla on ollut jo monta viikoa aika tiheään.
Yritä ajatella niin, etteivät ne tapa, eivätkä ole vaarallisia, vaan yritä elää normaalia elämää, minä yritän ajatella niin, että nämä sitten kuuluvat minun elämääni ja on pyrittävä elämään mahdollisimman normaalisti.
Tosin jos oikein stressaantuu ja jokin asia ärsyttää niin ne lisääntyvät. Uskon, ettei näistä tarvitsisi niin paljoa kärsiä jos saisi olla rauhassa ja elää mahdollisimman stressaamatonta elämää, mutta tuo on turha haave tässä yhteiskunnassa. Jotkut ihmiset ottavat ns. päähän ja sitten ne lisääntyvät eli olen huomannut, että sydän reakoi epämiellyttäviin asioihin. Kun luen lehteä tai muuten voin rentoutua niin ne unohtuvat. Meitä on paljon jotka kärsivät samasta ongelmasta ja kaikilla on oma kikkansa miten niihin sopeutuu tai miten selviytyy. Yritä sinä löytää omasi. Meidän sydän nyt lyö lisälyöntejä ja sen valitettavasti myös tuntee ja se kuuluu osana meidän kropan tuntemuksiin. Eletään toivossa, että joskus ne edes harvenevat tai loppuvat kokonaan. Niille ei oikein tehdä mitään, sillä niitä pitää olla tuhansia päivässä ennenkuin leikkausta edes harkitaan ja sekin vain silloin jos potilas ei kertakaikkiaan siedä niitä, tosin leikkauskaan ei ole riskitön, eikä anna 100 prosenttista varmuutta, että ne loppuisivat.
Olen uskossa ja luotan Jumalaan, joten asiat ovat korkeamman käsissä.
Nämä lisälyönnit kiduttaa henkisesti mutta eivät ole vaarallisia. Kunhan saat itsesi vakuutettua siitä, etteivät ne ole vaarallisia vaan vaarattomia, uskon, että osaat elää paremmin niiden kanssa. - 1 SYDÄN
Minulla myös oli lisälyöntejä (tunne, että sydän jättää lyönnin väliin. joskin kaikki alkoi siten että sydän rupesi levossa hakkaamaan yhtä-äkkiä tuhatta ja sataa, heti läksin sairaalaan) synnytyksen jälkeen, liekö olleet stressi peräisiäkin, koska elämä oli silloin helvettiä parisuhteessa. Sain betasalpaajia ja lääkäri kysyi myös onko elämässäni paineita. Vastasin kyllä ja lääkäri kehoitti tekemään asialle jotain, on vain yksi elämä. Se avasi silmäni tajuamaan asia laidan. Erosin miehestäni ja uusi elämä alkoi. (tarina kuullostaa hyvin yksioikoiselta ja karkealta. en lähde tässä sen helvetin tarkempiin yksityiskohtiin, ymmärrätte varmaan, elämässä on kaikenlaista) Betasalpaajat lopetin itse pikkuhiljaa, koska rupesi tuntumaan loppuajasta, että helpotuksen sijaan olo oli "outo". Myös lisälyönnit jäivät!! Kaikesta on nyt 4 vuotta aikaa ja kerran tänä aikana olen tuntenut sydämessä muutaman sekunnin ajan noita lisälyöntejä. Olen onnellinen ettei vaiva ollut pysyvää, mutta tietoinen siitä että sehän voi tulla uudestaankin. Olen myös kuullut että lisälyöntejä voidään hoitaa leikkauksella, jossa reisivaltimon kautta viedään laite sydämeen, jolla poltetaan sinussolmuketta sydämestä, jolloin sydämen tahti muuttuu. mm. Jani Sieviselle on tehty kyseinen operaatio. Ja vaiva poissa. Lisälyönnit voivat vaivata ketä vaan, ikään, sukupuoleen, kiloihin tms katsomatta. Itse osaan nykyään olla stressaamatta ja hallita elämää stressaavia tilanteita vältellen, sen minkä pystyn.
Voimia kaikille! - wenla-2
Älä ole peloissasi sillä lisälyönnit ovat sydämenlihaksen ylimääräinen supistus ja täysin vaaraton mutta kiusallinen ja hermostuttava koska se tuntuu sydämmessä lumpsahduksina ja epämiellyttävänä tuntemuksena. Minulla on ollut niitä ihan nuoresta asti ja nyt olen jo 57- vuotias, sydän on kestänyt ne hyvin. Nyt vanhemmiten ne ovat lisääntyneet ja silloin tällöin niitä on parin päivän aikana lähes joka kolmas tai neljännen lyönnin väleillä. Ne tuntuvat lisäksi siltä kuin sydän hetkesi pysähtyisi mutta se johtuu siitä sydämen lihaksen ylimääräisestä supistuksesta.
Rauhallisuus ja maltti ja stressin välttäminen vähentävät niitä. Mitä enemmän panikoi tai hermostuu niin siitä ne lisääntyvät. Minä tänäänkin siivosin ja olen tehnyt ihan normaalit päivän arkirutiinit vaikka vähän väliä sydän " lumpsahtelee. Ärsyttäväähän se on mutta kun tiedostaa järjellä ettei ne ole vaaraksi niin yrittää vain tsempata. Minulla jos pulssi nousee yli 80 lisälyönnit lisääntyvät. Joskus ne pitävät pitkiäkin taukoja ja eivät ole riesana viikkoihin tai kuukausiin mutta kun ottavat sen pään, niin eivät lopu vaan ovat muutaman päivän. Jokin asia voi laukaista tuon asian. Pitäisi olla rauhallinen ja positiivinen ilmapiiri se rauhoittaa ja tehdä kaikkea kivaa josta pitää niin silloin ne helposti unohtuvat. Jos niitä oikein kuuntelee ja tarkkailee sekä jännittää niin ne ovat enemmän esillä. Joskus minulla on ollut lähes joka toinen lyönti lisälyönti eli ylimääräinen sydämen lihassupistus.
Koetetaan kestää vaikka ei se helppoa olekaan. Kyllä minäkin otan Diapamin silloin kun oikein on riesaa niistä, ne auttavat paremmin sietämään niitä. Olet oikeassa ne ottavat hermoille mutta sydämmelle ne eivät ole vaaraksi.
Toivon, että tämä tieto auttaisi, varsinkin se ,etteivät ne ole minun sydämmelleni olleet mitenkään vaaraksi. Liikun ja ulkoilen sekä välillä poljen kuntopyörääkin vaikka lisälyöntejä on. Älä siis pelkää!!!- Minullakin
Heippa!
Minulla lisälyönnit alkoivat ensimmäisen raskauden aikana rv:lla 9. Nyt synnytyksestä on jo 8kk ja lisälyöntejä on edelleen... Toivoin niin niiden loppuvan synnytykseen. Nyt elättelen toivoa, että en loppuvat imetyksen loppuessa.
Joskus on hyviä päiviä, että muljahduksia on vaan muutama päivässä. Jotkut päivät ovat taas huonoja, muljahduksia on noin 10 sekunnin välein monta tuntia... Se on kauheaa. Tuntuu, että henkisen tai fyysisen ponnistelun jälkeen tulee enemmän muljahduksia, mutta sinänsä rasituksen aikana en ole niitä huomannut.
Mulle on tehty EKG (monta kertaa) sekä erilaisia verikokeita (kalium, natrium, valtimoverinäyte, kilpirauhanen). Ne kaikki ovat normaaleita. Lisälyönnit on saatu myös EKG:lle ja ne näyttävät ns. normaaleilta lisälyönneiltä. Nyt olen menossa käymään yksityisellä kardiologilla ja toivon hänen tekevän samalla ultran. Pelottaa niin vietävästi, jos tämä onkin merkki jostain vakavammasta. - Lisäri
Eli, missäpäin rintakehää tunnette lisälyönnit? Lähinnä sillä kyselen, kun itselläni ne paikallistuvat hyvin useasti tuohon pallean kohteille, mutta myös joskus kurkussa asti tuntuu.
Rasittava vaiva ja olen lisäreistä nyt 10kk kärsinyt. Tutkittu on moneen kertaan, holteroitu, ultrattu, useat EKG:t otettu ja normaaleja lisäreitä ovat. Propral 40mg olen saanut lääkkeeksi ja yleensä puolikas 2-3/pvä riittää rauhoittelemaan lähinnä oloa. Muljahduksia silti tuntuu, mutta ei niin ilkeäsi. Ongelmana tuon lääkkeen kanssa on, että leposykkeeni laskee normaalista 60-65 noin 50-55 ja joskus jopa allekin. :/ Olo on lääkkeen kanssa kohtuu töttöröö.. - Dussu
Lisäri kirjoitti:
Eli, missäpäin rintakehää tunnette lisälyönnit? Lähinnä sillä kyselen, kun itselläni ne paikallistuvat hyvin useasti tuohon pallean kohteille, mutta myös joskus kurkussa asti tuntuu.
Rasittava vaiva ja olen lisäreistä nyt 10kk kärsinyt. Tutkittu on moneen kertaan, holteroitu, ultrattu, useat EKG:t otettu ja normaaleja lisäreitä ovat. Propral 40mg olen saanut lääkkeeksi ja yleensä puolikas 2-3/pvä riittää rauhoittelemaan lähinnä oloa. Muljahduksia silti tuntuu, mutta ei niin ilkeäsi. Ongelmana tuon lääkkeen kanssa on, että leposykkeeni laskee normaalista 60-65 noin 50-55 ja joskus jopa allekin. :/ Olo on lääkkeen kanssa kohtuu töttöröö..Itsellä loppui lisälyönnit kun lopetin kahvin juonnin. Oletko tutkinut tämän vaihtoehdon?
Ja mikään ei lisää rytmihäiriöitä niin kuin itsetarkkailun kierre.
- teepuro
Viime talvena itselläni holteroitiin lisälyöntejä yli 5000 kpl/vrk.
Koko seuraavan kevään ne vaivasivat.
Sain sitten selville, että mm. suklaa, kahvi, viini ja urheilujuomat aiheuttivat lisälyöntejä.
Nyt on helpottanut kun on vähentänyt edellä mainittuja aineita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362779Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182587100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381592Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 301222
- 261151