Poskiontelotulehdus experteille:)

Tietämätön-

Onko poskiontelotulehdus?? Aamuisin olo on tosi tukkoinen. Limaa valuu kurkkuun tosi paljon ja on kellertävän vihreän väristä. Välissä muljahtelee nenän kautta kurkkuun oikein isoja möhkäleitä. Silloin tällöin kun nenästä saa jotain niistettyä on se kellertävän vihreän väristä ja koostumukseltaa kuin sitkeää liimaa.. Pää on välissä kipeä, olo on vähän pökkeröinen:) mutta poskipäillä ei painetta tunnu.. Onko haittaa jos punkteerataan vaikka poskiontelotulehduksen varmaa diagnoosia ei pystytä tekemään. Voiko olla punkteerauksen jälkeen komplikaatioita, ensimmäinen kerta olisi kyseessä. Kyseessä siis olisi kokeilu jos olo helpottuisi.

Kiitos jo etukäteen jos joku sai selvää tekstistäni ja osaa auttaa:)

8

8318

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JaquarN

Kyllähän tuo sinuiitilta vaikuttais.. eli ei muutaku punkteeraukseen. Minua on punkteerattu elämäni aikana useita satoja kertoja.. jopa useamman kuukauden ajan muutaman kerran viikossa. Punkteeraus minulle tehtiin joko diagnostisessa mielessä tai sitten jo jylläävän tulehduksen parantamiseen (antibiootit ei mulle enää tehonneet, niitäkin söin yleensä 4-5 kuuria putkeen). Nyt mun poskiontelot on kahdesti leikattu ja vihdoinkin sairastelukierre on katkennut.. :))

Ekaan kertaan kannattaa varautua henkisesti.. puudutuspiikit näyttää pelottavilta, mutta niiden paikalleen asettaminen tuntuu lähinnä epämiellyttävälle, eli ei satu. Puudutusaineen annetaan vaikuttaa noin 20 minuuttia. Toimenpiteen aikana punktioneula viedään poskionteloon ruston läpi ja tämä kuullostaa päässä inhottavalta rusahdukselta.. se ei satu, jos puudutus on kunnolla onnistunut. Ääni on todella inhottava, mutta piikin asettaminen ei kauaa kestä. Tämän jälkeen punktioneulaan liitetään huuhteluletku ja ruisku jolla painetaan puhdistusvesi poskionteloon. Huuhteluvesi valuu nenän kautta ulos kaarimaljaan.. ja kaarimaljasta voi sitten bongata mahdollisia räkä/lima/märkäkokkareita. :) Posket tuntuvat helliltä päivän verran toimenpiteen jälkeen ja vettä (yleensä verensekaista) tulee nenästä vielä pitkin päivää toimenpiteen jälkeen.. joten muista varata nenäliinoja mukaan. :) Muita komplikaatioita ei mulle ole tullut.. tai no ehkä lievää otsa- ja päänsärkyä, mutta vain silloin kun mua punkteerattiin parhaimmillaan kolmesti viikossa.

Ei muutaku tsemppiä... ja rohkeasti vaan hoitoon. :) Paineentunne helpottaa heti ja tukkoinen olo myös. Voimia sulle.. kyl kaikki menee hyvin. :))

• ongelmainen

Kerroit, että sinulta on leikattu poskiontelot leikattu kahdesti. Millainen tuo leikkaus oli? Paraniko pian? kävitkö yksityisellä, paljonko suunnilleen tuli maksamaan?
        kyselen, koska minulle on harkittu leikkausta (korkeintaan syksyllä) toistuvien poskiontelotulehdusten ja limaongelman takia. Yksityiselle olisin menossa.
        Kiitoksia jos jaksat vastata!!

• JaquarN
        ongelmainen kirjoitti:

Kerroit, että sinulta on leikattu poskiontelot leikattu kahdesti. Millainen tuo leikkaus oli? Paraniko pian? kävitkö yksityisellä, paljonko suunnilleen tuli maksamaan?
        kyselen, koska minulle on harkittu leikkausta (korkeintaan syksyllä) toistuvien poskiontelotulehdusten ja limaongelman takia. Yksityiselle olisin menossa.
        Kiitoksia jos jaksat vastata!!

Hei! Kyllä poskionteloitani on leikattu kahdesti. Ensimmäinen leikkaus tehtiin puudutuksessa, jossa nenässä ja poskionteloissa olevia "luonnollisia reikiä" suurennettiin. Tällä pyrittiin siihen että poskionteloiden "tuuletus" paranisi, mutta minun tapauksessani se ei riittänyt. Toisessa leikkauksessa luonnollisten reikien lisäksi tehtiin ylimääräiset tuuletusaukot.. ja tämä sitten auttoi. Toinen leikkaus tehtiin nukutuksessa. Itse kävin paikkakuntani terveyskeskuslääkärillä, joka ohjasi minut erikoislääkärille. Kunnallisella puolella siis leikattiin.. ja hintaa tuli kummastakin leikkauksesta parin sairaalapäivän verran. Eli oisko nyt jonkun 50 euroa.. Yksityisellä varmasti maksaa enemmän. Leikkauksesta toipuminen vei noin viikon verran.. ikävintä leikkauksen jälkeen oli nenään asetettavat "tamponit".. ne tukkivat nenän ja niiden poisto leikkauksen jälkeisenä päivänä teki todella kipeää.. mutta vain hetken verran. Kipua ja särkyä oli vähän..mutta niihin sai kipulääkkeitä. Verenvuotoherkkyys nenästä jäi minulle pysyväksi vaivaksi.. mutta se on pieni hinta, että saa olla terveenä. :) Valitettavasti vastaus tulee näin myöhässä.. toivottavati olet leikkauksessa jo käynyt ja päässyt inhottavasta vaivasta. :) Jos vielä jäi jokin asia vaivaamaan, niin kysy ihmeessä.. :)
        Tsemppiä!!

• -91

Hei kaikki!

mulle ittelle leikatttiin ne reijät poskionteloihin ku olin joku 7.v ei niistä apua ollu... sit punkteerattiin useamman kerran ei ollu apua ja sit punkteerauksen lisäksi söin melkein joka viikko antibiootteja... sit kävin tampereella niin lääkäri siellä sanoi et on olemas vaihto ehto punkteeraukselle eli sarvikuono.

Sarvikuonos on sama periaate ku punkteerauksessa mutta se EI OO KIVULIASTA sä kaarat vain toisesta sieraimesta suola vettä nenääs ja se tuloo toisesta sieraimesta ulos eikä satu yhtään.
        Itte oon käyttäny sarvikuonoa 7 vuotiaasta saakka ja nyt oon 16.v

en suostu enää yhtään kertaa punkteerattavaksi vaan ainakun mulla on tukkoinen olo kaivan sarvi kuonon esiin ja huutelen nenä pari kertaa se on sit siinä...

Sarvikuonoja saa apteekista ja niis mukana tuloo käyttö ohjeet myös henkilö kunta neuvoo kannunkäytös

kannattaa kokeilla mulla on vain hyviä kokemuksia sarvikuonosta... lääkärit ei suosittele tätä ikänä koska ne ei usko et tästä on apuu....vaikka siitä on apua oikesti...kokemusta mulla on....

KOKEILKAA TÄTÄ ENNENKÖ ANNATTE LEIKELLÄ TAI PUNKTEERATA ITTEENNÄ TAI ENNENKÖ SYÖTTÄ ANTIBIOOTTIA KOKO IKÄÄNNÄ POSKI ONTELOOHIN...

Sarvikuonoja saa kahta väriä sinistä ja punaista...

• hesus

ei ehkä kannata mennä punkteeraamaan ihan kokeilunhalusta. kannattaa mennä ensi lääkäriin ja ottaa selvää onko oikeasti po-tulehdus vai ei. enkä usko että lääkäri edes alkaa punkteeraamaan jossei tulehdusta ole. lisäksi punkteerauksen jälkeen tulehdus uusii helposti.

• punkteerattu

"Onko haittaa jos punkteerataan vaikka poskiontelotulehduksen varmaa diagnoosia ei pystytä tekemään."

Poskiontelotulehdusta pyritään diagnosoimaan röntgen-, ultraäänitutkimuksen ja punkteerauksen avulla. Ultraäänitutkimusta pidetään melko epäluotettavana kertomaan poskiontelotulehdusesta. Punkteerausta tehdään diagnoositarkoituksessa, joten en usko siitä olevan haittaa. Menisin korva-nenä-kurkkutautien erikoislääkärille ja luottaisin hänen arvioonsa punkteerauksen tarpeellisuudesta.

Toisen vastaajan näkemystä siitä, että punkteerauksen jälkeen tulee uudelleen helpommin tulehduksia, en oikein ymmärrä. Voi tietysti tulla jollekin ihmiselle, mutta johtuuko se nimenomaan punkteerauksesta vai siitä, että ko. ihmisen poskionteloiden rakenne ehkä on sellainen, että poskiontelotulehduksia tulee muutenkin helposti? Punkteerauksessahan huuhdellaan poskiontelot limasta, mikä ei itse pääse poskionteloista pois. Eli maalaisjärkeni mukaan tulehdusta ylläpitävä paksu lima ja bakteerien määrä vähenee ja olo samalla helpottuu, kun paine vähenee. Eli olosuhteet tulehdukselle ovat huonommat punkteerauksen jälkeen kuin ennen punkteerausta. Toimenpide on kyllä vähän ikävän tuntuinen potilaalle, mutta käsittääkseni kuitenkin vaaraton ja sen edut ihan järjelliset. Joskus ei edes paljon vaihtoehtoja ole.

• poskiontelutulehdus

mutta kannattaa lääkärillä varmistaa asia ennen kuin menee punkteerausta tekemään. Miehelläni on täysin samankaltaisia oireita kuin poskiontelutehdusksessa, vaan eipä kumminkaan sitä ole. Limakalvot ovat turvoksissa, joka tekee samoja oireita kuin poskiontelotulehduksessa. Hänellä on joku virusperänen tauti joka on NIIN sitkeä ja tukala ettei meinaa lähteä pois lainkaan. Minulla oli parisen viikkoa sitten poskiontelotulehdus, sain lääkettä ja sillä lähti. Oireet kylläkin jäivät, kylläkin lievemmin. Minullakin on turvotusta limakalvoissa, väitettiin allergiaksi, mutta eipä sitä sitten tiedä.... Jos sama tauti tulossa, pääkin on kipeä koko ajan.

• punkteerattu
        poskiontelutulehdus kirjoitti:

mutta kannattaa lääkärillä varmistaa asia ennen kuin menee punkteerausta tekemään. Miehelläni on täysin samankaltaisia oireita kuin poskiontelutehdusksessa, vaan eipä kumminkaan sitä ole. Limakalvot ovat turvoksissa, joka tekee samoja oireita kuin poskiontelotulehduksessa. Hänellä on joku virusperänen tauti joka on NIIN sitkeä ja tukala ettei meinaa lähteä pois lainkaan. Minulla oli parisen viikkoa sitten poskiontelotulehdus, sain lääkettä ja sillä lähti. Oireet kylläkin jäivät, kylläkin lievemmin. Minullakin on turvotusta limakalvoissa, väitettiin allergiaksi, mutta eipä sitä sitten tiedä.... Jos sama tauti tulossa, pääkin on kipeä koko ajan.

hesus: "ei ehkä kannata mennä punkteeraamaan ihan kokeilunhalusta. kannattaa mennä ensi lääkäriin ja ottaa selvää onko oikeasti po-tulehdus vai ei. enkä usko että lääkäri edes alkaa punkteeraamaan jossei tulehdusta ole..."

poskiontelutulehdus: "mutta kannattaa lääkärillä varmistaa asia ennen kuin menee punkteerausta tekemään..."

Tarkoituksenani ei ole olla kielipoliisina eikä aiheuttaa kenellekään mielipahaa, mutta nuo lauseet pistivät silmääni. Punkteeraustahan ei siis suorita kukaan muu kuin lääkäri, joten käsittääkseni ei voi edes itse mennä tekemään punkteerausta, eli lääkäri määrittelee punkteerauksen tarpeen ja lääkäri tekee sen, ei esim. sairaanhoitaja potilaan pyynnöstä.

"Sarvikuono" taas on apteekista ostettava nenähuuhtelukannu, jolla voi itse huuhdella nenää sopivanlämpöisellä keittosuolaliuoksella. Keittosuolaliuosta saa myös apteekista tai sitä voi helposti tehdä kotona itse pakkauksessa olevan ohjeen mukaan. Nenähuuhtelukannu on monelle esim. allergikolle, flunssaiselle ja poskiontelotulehduksesta kärsivälle ihmiselle suuri apu, koska se puhdistaa ja kosteuttaa limakalvoja. Täysin sama asia se ei kuitenkaan ole kuin punkteeraus eikä välttämättä poista punkteerauksen tarvetta, mutta kotikonstina se voi olla avuksi, kun yrittää pitää limakalvot mahdollisimman hyvässä kunnossa. Nenähuuhtelukannulla limakalvoja voi huuhdella kotona kuka tahansa ilman lääkärin määräystäkin. Oikein käytettynä (eli lämmintä keittosuolaliosta käytettynä) siitä ei ole haittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2223
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe