Mikähän olisi paras valinta vanhan kissan kuivaruoaksi? Pitääkö aina ostaa vain senioriruokia, onko esim. Acana vanhalle kissalle huonoa? Saako vanhalle kissalle syöttää enää edes normaaleja aikuisen kissan eläinkaupan purkkiruokia vai pitääkö niissäkin valita seniorivaihtoehto? Mihinköhän pitäisi kiinnittää huomiota ruokaa valittaessa vanhalle kissalle?
Vanhan kissan ruokinta
5
3255
Vastaukset
- Sae
vanha kissasi on?
Tavallinen laadukas adult-ruoka (esim Acana) riittää mielestäni hyvin vanhallekin kissalle. Usein senior-ruuissa on hirvittävän paljon viljaa (suolen toiminnan ja pehmeämmän koostumuksen takia) ja se heikentää monen ruuan laatua aika oleellisesti. Raksusta pitää löytyä ehdottomasti virtsan ph-säätäjä, koska vanha kissa saattaa unohtaa käydä laatikolla riittävän usein ja virtsa ehtii väkevöityä aiempaa enemmän.
Hyvä vaihtoehto senior-ruuille on antaa tavallisten laadukkaiden raksujen lisäksi päivittäin raakaa lihaa, johon on lisätty vähän (tl-rkl) veteen keitettyä kaurapuuroa tai riisiä. Vaihtoehtoisesti voisi antaa viljapitoista märkäruokaa yhden pussin päivittäin, senkin sisältämä vilja riittää hyvin kissan päivän tarpeeseen. Pirskatti-kuuri kannattaa antaa vanhemmalle kissalle tavallista useammin, samoin rasvahappokuuri. Riittävästä juomisesta kannattaa huolehtia, sillä liian vähäinen nesteen saantikin edesauttaa ummetuksen syntymistä.
Itselläni on 18v vanha katti, eikä se ole pystynyt katkenneen hampaansa takia syömään raksuja enää moneen vuoteen. Tämä kissa syö pelkästään pehmeähköä lihaa kalkki- ja vitamiinilisillä höystettynä ja silloin tällöin annan sopivan määrän märkäruokaa, että kakka luistaa (suoli ei muuten toimi enää ollenkaan).- mietityttää
Hill'sin mielestä vanha kissa on yli 7-vuotias, Royal Caninin yli 10-vuotias. Mietin, vaan, että onkohan Acanassa liikaa fosforia. Royal Caninin Active Maturessa olisi vain 0,61 %, mutta sen proteiinipitoisuus on vain 28 %. Mature 27:ssa on proteiinia vain 27 % ja toisaalta magnesiumia 0,09 % eli enemmän kuin Acanassa, vaikka fosforia onkin vain 0,61 %. Kissallani on vielä hyvät hampaat, niin pehmeän ruoan syöttäminen (Mature 27) huonontaisi varmaan hampaita. Hill's seniorissa on fosforia vähemmän kuin Acanassa, mutta muuten Hill'sin ruoassa on ilmeisesti maissia ja soijaa ja tavoite pH on Hillsillä 6,4-6,6, kun Acanalla on taas 6,0-6,4. Jostain kumman syystä Royal Caninin Mature ruokien tavoitepH on 6,4-6,6, mutta muissa Royal Caninin ruoissa 6,0-6,5. Mikäköhän sitten onkaan oikea vanhan kissan virtsan pH?
- Sae
mietityttää kirjoitti:
Hill'sin mielestä vanha kissa on yli 7-vuotias, Royal Caninin yli 10-vuotias. Mietin, vaan, että onkohan Acanassa liikaa fosforia. Royal Caninin Active Maturessa olisi vain 0,61 %, mutta sen proteiinipitoisuus on vain 28 %. Mature 27:ssa on proteiinia vain 27 % ja toisaalta magnesiumia 0,09 % eli enemmän kuin Acanassa, vaikka fosforia onkin vain 0,61 %. Kissallani on vielä hyvät hampaat, niin pehmeän ruoan syöttäminen (Mature 27) huonontaisi varmaan hampaita. Hill's seniorissa on fosforia vähemmän kuin Acanassa, mutta muuten Hill'sin ruoassa on ilmeisesti maissia ja soijaa ja tavoite pH on Hillsillä 6,4-6,6, kun Acanalla on taas 6,0-6,4. Jostain kumman syystä Royal Caninin Mature ruokien tavoitepH on 6,4-6,6, mutta muissa Royal Caninin ruoissa 6,0-6,5. Mikäköhän sitten onkaan oikea vanhan kissan virtsan pH?
kissa on vasta elämänsä puolivälissä. Itse pidän vanhana vasta n. 13 vuotiasta kissaa, riippuu tietysti kissan kunnostakin. :)
Virtsan pH:n pitäisi pysyä hitusen alle 6,5 (6,0-6,4), joten noiden ruokien pH:t eivät vielä näytä kovin pahoilta. En tiedä sitten, miten jatkuvasti esim 6,6 pysyvä pH vaikuttaisi virtsateihin, tuskin kovin hyvin. Acanassa on fosforia tismalleen oikea määrä kalkkiin nähden. Kalkki tasapainottaa liiallista fosforia, jos sitä ruuassa olisi.
Sopivan ruuan valinta on kyllä hankalaa. Joka valmistaja mainostaa omaa ruokaansa parhaana ja kertoo muutaman korostetun tiedon ruuan sisällöstä luoden mielikuvan täydellisestä ruuasta.
- Misumamma
Hei!
Ajattelin kirjoittaa kun muutama vuosi sitten itsellänikin pyöri samat asiat mielessäni. Itselläni on 16-vuotias kissa mamma. Joten näitä asioita on tullut mietittyä moneen kertaan. Senior ruuassa ei oikein ole muuta eroa kuin ruuan viljapitoisuus. Eli masu toimii ja ruuat on helppo syödö kun on pehmeitä. Oma mammani ei senioreita suostu syömään, paitsi muutaman päivän paaston jälkeen. Ei ole ollut hampaissa eikä suolentoiminnoissa mitään ongelmia, joten mielestäni on parasta myös kuunnella itse kissaa. Jos "vanhuksesi" syö mielellään andult ruokia niin anna syödä. Kuka meistä nyt heti mielellään eläkkeelle siirtyisi? =) Myöskin asiaa voi kysyä kissaa hoitavalta eläinlääkäriltä. Oma eläinlääkärini ihmetteli kissani ikää kun kävimme poistamassa kaksi kasvainta. Kuulemma sydän äänet yhtä vetreät kuin 6-8 vuotiaalla kissalla. =)- nbtrytry
Minulla on myös 15 vuotias kissa. Vanhoille kissoille kannattaa laittaa vettä kulhoon ja pitää pari päivää lämpimässä. Vanhat kissat tykkäävät lämpimästä vdestä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1391412
- 104901
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15553ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40494Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..36441- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402