Reuma ja Trexan-lääkitys

kyselijä

itsellä on ollut n.5,5 vuotta trexan-lääkitys reuman takia.aluks ei ollut mitään sivuvaikutuksia,mut nyt tässä 3:n vuoden aikana se on aiheuttanu pahaa oloa mulle,välillä olen oksentanut sen takia(mut harvoin) ja väsymystä.
kannattaako tota lääkitystä jatkaa noiden oireiden takia?tällä hetkellä 1,5 tablettia kerran viikossa.

53

35817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ciidii

      Älä ihmeessä ominpäin jätä Trexania ottamatta. Ja jos se sinulla onmuuten toiminut niin sitä suuremmalla syyllä. Mutta oli miten oli niin juttelehan lääkärin kanssa.
      Lääkäri voi kirjoittaa Sinulle pahoinvointilääkettä, jota otat abaut tuntia ennen Trexania.

      • pahoinvointilääkkeet

        joo... itse olen käyttänyt trexania aikas kauan lastenreumaan. Nuorempana siitä ei tullut pahoinvointia mutta nyt kolme päivää lääkkeen oton jälkeen huippaa päästä ja oksettaa.. siis kauhea olo.. Minulle määrättiin b-vitamiinia Folvitea ja pahoinvointilääkettä, mutta ei niistä paljon apua ole ollut. Itselläni on vuorotyö eikä työvuoroja voi oikein suunnitella lääkkeenoton kannalta. Todella kurjaa käydä töissä kun on huono olo. Oma lääkäri ei oikein ole ottanut vakavasti sanomisiani tästä pahoinvoinnista vaan sanonut vaan että tämä on hyvä lääke, kannattaa ottaa.


      • äiti-72
        pahoinvointilääkkeet kirjoitti:

        joo... itse olen käyttänyt trexania aikas kauan lastenreumaan. Nuorempana siitä ei tullut pahoinvointia mutta nyt kolme päivää lääkkeen oton jälkeen huippaa päästä ja oksettaa.. siis kauhea olo.. Minulle määrättiin b-vitamiinia Folvitea ja pahoinvointilääkettä, mutta ei niistä paljon apua ole ollut. Itselläni on vuorotyö eikä työvuoroja voi oikein suunnitella lääkkeenoton kannalta. Todella kurjaa käydä töissä kun on huono olo. Oma lääkäri ei oikein ole ottanut vakavasti sanomisiani tästä pahoinvoinnista vaan sanonut vaan että tämä on hyvä lääke, kannattaa ottaa.

        Huomenta! Tuo mainitsemasi lääke aiheuttaa monelle pahoinvointia, vaikkei ihan heti niin ennen pitkää kuitenkin. Itselläni ja pojallani on reaktiivinen artriitti ja me kumpikaan emme tällä hetkellä kyseistä lääkettä syö, salazopyriniä kylläkin. Pojan lääkäri sanoi, ettei edes halua aloittaa tuota lääkettä, kun sen joutuu moni pian lopettamaan pahoinvoinnin takia. Reumalääkkeitä on niin paljon, että jos ei yksi sovi, sitten joku toinen sopii. Ja jokainen itse päättää, kuinka kauan haluaa voida noinkin pahoin ja kun ei enää halua, sitten pitää itse ilmoittaa lääkärille, että nyt on aika vaihtaa lääke. Ei meilläkään lääkäri ilosta hyppinyt kun lääkkeitä jouduttiin vaihtamaan, mutta kyllä se elämänlaatukin jotain ratkaisee...


    • käyttäjä

      Minulla pahoinvointi väheni huomattavasti, kun toimin näin: Syön kunnolla ennen metotreksaatin ottamista. Juon mehua ja vettä runsaasti siihen asti, että saan ottaa foolihapon. Kannattaa myös kokeilla, onko vaikutusta, jos ei käytä tulehduskipulääkkeitä ja kofeiinipitoisia juomia samana päivänä, kun ottaa metotreksaatin.

      Mieti itse, onko sivuvaikutukset niin pahat, ettet voi käyttää lääkettä.

      • yx vaan

        Käytän itse myös reumaan trexan foolihappo yhdistelmää, mutta otan foolihapon 3 päivää ennen trexania. Foolihappo on käsitykseni mukaan vitamiini jolla suojataan maksaa jota trexan rasittaa. Pahoinvointa oli minullakin aluksi, mutta sain siihen pahoinvointi lääkkeen jota käytin jonkin aikaa ja lopetin eikä pahoinvointia ole enään tullut.


    • pelleriina

      Minullekin Trexan-tablettihoito aiheutti monen päivän pahoinvoinnin pahoinvointilääkkeistä huolimatta. Nyt vaihdettiin Methotrexate-injektioihin ja pahoinvointi kestää ainoastaan yhden päivän. Injektion voi pistää itse, se opetetaan, jos vaihtoon päädytään. Kannattaa kysyä vaihtoa!

    • Terve!

      Mihn aikaan ja miten otat lääkkeen?

      Itse toimin seuraavalla tavalla ja ei ole ollut mitään ongelmia: Otan terxan (8 tabl.) lääkkeen päivällä tukevan ruoan jälkeen n. puolen päivään aikaan. Siitä sitten kahden päivän päästä se trexan lääkkeen tukihoitotabletti myös päivällä tukevan aterian jälkeen. Ja toimii todella hyvin. Ei tule mitään pahoin vointia tai muuta ongelmia. En tosin käytä kofeiinia ollenkaan.
      Olen käyttänyt ko. lääkettä n. 12 vuotta.

    • kyselijä

      otan lääkkeen iltapäivällä n.klo 17-18 välillä

      • Tässä voi olla ongelma. Oletko kysynyt lääkäriltä, mikä olisi se ihanteellisin ajankohta ottaa lääke? Otatko samaan aikan jotain muuta lääkettä? Se voi aiheuttaa ongelmia olotilaan.


      • Ronja Ruttunen

        Minä olen kokeillut lääkkeen ottamista eri aikoihin päivästä. Ei mitään vaikutusta. Nyt pistän Methotrexaten aikaisin aamulla syötyäni puuron. Siitä huolimatta pahoinvointi haittaa jonkin verran nukkumista vielä seuraavana yönä. Muiden lääkkeiden poisjätöllä ei ollut vaikutusta. Myöskään etukäteen tai joka päivä otettu foolihappo ei auttanut lainkaan. Kahvia en juo lainkaan, mutta esim. Pepsi pahentaa oloa.


      • lääkkeen nauttiminen
        Ronja Ruttunen kirjoitti:

        Minä olen kokeillut lääkkeen ottamista eri aikoihin päivästä. Ei mitään vaikutusta. Nyt pistän Methotrexaten aikaisin aamulla syötyäni puuron. Siitä huolimatta pahoinvointi haittaa jonkin verran nukkumista vielä seuraavana yönä. Muiden lääkkeiden poisjätöllä ei ollut vaikutusta. Myöskään etukäteen tai joka päivä otettu foolihappo ei auttanut lainkaan. Kahvia en juo lainkaan, mutta esim. Pepsi pahentaa oloa.

        Trexan on paras ottaa ruokailun yhteydessä päivällä ja foolihappo 2 päivää sen jälkeen myöskin päivällä. Huom. Ei kofeiinia samalla kertaa, kun nautit nuo lääkkeet.


      • foolihapon
        lääkkeen nauttiminen kirjoitti:

        Trexan on paras ottaa ruokailun yhteydessä päivällä ja foolihappo 2 päivää sen jälkeen myöskin päivällä. Huom. Ei kofeiinia samalla kertaa, kun nautit nuo lääkkeet.

        Aluksi kokeilin ottaa trexanin aamulla ja foolihapon seuraavana, kun lääkäri niin neuvoi. mutta illan oli aina maha kipeä.
        nyt iltapäivällä trexan ja aamulla fooli


      • s-reumainen
        foolihapon kirjoitti:

        Aluksi kokeilin ottaa trexanin aamulla ja foolihapon seuraavana, kun lääkäri niin neuvoi. mutta illan oli aina maha kipeä.
        nyt iltapäivällä trexan ja aamulla fooli

        Hei!
        Ihmettelen minkä takia otatte foolihapon vasta monen päivän kuluttua? Itse otan sen n. 5 tuntia metotreksaatin oton jälkeen. Tämä ohje on lääkäriltä ja se on myös reuma-aapisessa. Nyt olen alkanut ottamaan vielä maitohappobakteereita kapselina muutaman tunti foolihapon jälkeen. Voimakasta pahoinvointia ei ole ollut, ainoastaan pientä vatsan vääntelyä. Eli otan ennen nukkamaanmenoa trexanin ja herään viiden tunnin päästä ottamaan foolin ja kun aamulla herään, otan vielä m.happobakteeria 2 kapselia.


      • selkärankareumaatikko
        s-reumainen kirjoitti:

        Hei!
        Ihmettelen minkä takia otatte foolihapon vasta monen päivän kuluttua? Itse otan sen n. 5 tuntia metotreksaatin oton jälkeen. Tämä ohje on lääkäriltä ja se on myös reuma-aapisessa. Nyt olen alkanut ottamaan vielä maitohappobakteereita kapselina muutaman tunti foolihapon jälkeen. Voimakasta pahoinvointia ei ole ollut, ainoastaan pientä vatsan vääntelyä. Eli otan ennen nukkamaanmenoa trexanin ja herään viiden tunnin päästä ottamaan foolin ja kun aamulla herään, otan vielä m.happobakteeria 2 kapselia.

        Hei

        Mulle lääkäri sanoi että trexan kannattaa ottaa yöksi jotta ei tule pahaa oloa. Otan trexanin puoliltaöin ja foolihapon heti aamulla. Maitotuotteita vältän tietekin 2h ennen ja jälkeen lääkkeenoton.
        Otan 8tablettia kerran viikossa.


      • trexan 3v
        selkärankareumaatikko kirjoitti:

        Hei

        Mulle lääkäri sanoi että trexan kannattaa ottaa yöksi jotta ei tule pahaa oloa. Otan trexanin puoliltaöin ja foolihapon heti aamulla. Maitotuotteita vältän tietekin 2h ennen ja jälkeen lääkkeenoton.
        Otan 8tablettia kerran viikossa.

        Kai olet tietoinen että nykyään ei enää ole tuota maitotuoterajoitusta Trexanin kanssa?! Minullekin alussa sanottiin että ei maitotuotteita pari tuntia ennen ja jälkeen, mutta sen jälkeen asiaa on tutkittu ja on todettu ettei maitotuotteilla ole vaikutusta.


      • näin minä
        s-reumainen kirjoitti:

        Hei!
        Ihmettelen minkä takia otatte foolihapon vasta monen päivän kuluttua? Itse otan sen n. 5 tuntia metotreksaatin oton jälkeen. Tämä ohje on lääkäriltä ja se on myös reuma-aapisessa. Nyt olen alkanut ottamaan vielä maitohappobakteereita kapselina muutaman tunti foolihapon jälkeen. Voimakasta pahoinvointia ei ole ollut, ainoastaan pientä vatsan vääntelyä. Eli otan ennen nukkamaanmenoa trexanin ja herään viiden tunnin päästä ottamaan foolin ja kun aamulla herään, otan vielä m.happobakteeria 2 kapselia.

        Otan Trexanin aamupäivällä juotuani kahvia ja syötyäni leipää (ei siis mikään runsas ateria!) ja foolihapon iltapäivällä noin 5 tunnin kuluttua. Ei ole tullut pahoinvointia, tosin olen käyttänyt lääkettä alle vuoden ja annoskin on suhteellisen pieni eli 5 x 2,5 mg.


      • tuotteet
        trexan 3v kirjoitti:

        Kai olet tietoinen että nykyään ei enää ole tuota maitotuoterajoitusta Trexanin kanssa?! Minullekin alussa sanottiin että ei maitotuotteita pari tuntia ennen ja jälkeen, mutta sen jälkeen asiaa on tutkittu ja on todettu ettei maitotuotteilla ole vaikutusta.

        Itse sain juuri viime viikolla trexan ja foolihappo yhdistelmän. Trexan ensin ja sitten 4-12 h sen jälkeen foolihappo oli ohjeena ja kyllä lääkäri edelleenkin sanoi ettei maitotuotteita 2 h enne ja jälkeen trexanin.


      • Teppa33
        näin minä kirjoitti:

        Otan Trexanin aamupäivällä juotuani kahvia ja syötyäni leipää (ei siis mikään runsas ateria!) ja foolihapon iltapäivällä noin 5 tunnin kuluttua. Ei ole tullut pahoinvointia, tosin olen käyttänyt lääkettä alle vuoden ja annoskin on suhteellisen pieni eli 5 x 2,5 mg.

        MIelenkiintoisia kokemuksia kirjoittajilla !

        Itse otan Trexanin (1,5 tabl) sunnuntai-illalla kahdeksan aikaan ja syön samalla melko tukevan iltapalan. Foolihapon (1 tabl) otan sitten heti maanantai aamuna kun herään. AInakaan tällä systeemillä ei vielä ole esiintynyt pahoinvointia.(kop kop, koputan puuta)

        MIten teillä muilla on tuon alkoholin käytön kanssa ? - itse en ole enää ottanut yhtään Trexanin käytön aloituksen jälkeen.


      • jep...
        Teppa33 kirjoitti:

        MIelenkiintoisia kokemuksia kirjoittajilla !

        Itse otan Trexanin (1,5 tabl) sunnuntai-illalla kahdeksan aikaan ja syön samalla melko tukevan iltapalan. Foolihapon (1 tabl) otan sitten heti maanantai aamuna kun herään. AInakaan tällä systeemillä ei vielä ole esiintynyt pahoinvointia.(kop kop, koputan puuta)

        MIten teillä muilla on tuon alkoholin käytön kanssa ? - itse en ole enää ottanut yhtään Trexanin käytön aloituksen jälkeen.

        Kyllä alkoa tulee välillä otettua. Otan terexanin ma illalla ja foolihapon ti aamusta. Su ja ti ainakin siinä ympärillä täysin tipattomia päiviä.


      • hiusharja
        jep... kirjoitti:

        Kyllä alkoa tulee välillä otettua. Otan terexanin ma illalla ja foolihapon ti aamusta. Su ja ti ainakin siinä ympärillä täysin tipattomia päiviä.

        Olen syönyt tabletteian Trexania monta monta vuotta 20 mg. Joskus nostettiin 25 mg ja alkoi hiukset irtoilla. Nyt aloin pistämään Trexania ja määrä vastaa 20 mg annosta (ruiskussa 8 ml). Kävin just lääkärissä ja meinas, että nostetaan määrä 25:een. No nyt viimeisen kahden viikon aikana olen huomannut, että hiuksia lähtee taas. Niitä jää harjaan ja huomaa suihkun viemäristä. Eli onko sillä nyt ero, että vaikka pistän periaatteessa "saman määrän" kuin söin tablettina, että vaikutus on vahvempi pistettäessä ja hiuksia taas irtoaa? Kokemuksia? En nyt kyllä ähalua nostaa sitä määrää. On aika iso määrä jo mutenkin, kun olen tällainen 156 cm ja 46 kg.


      • HoitajaN
        hiusharja kirjoitti:

        Olen syönyt tabletteian Trexania monta monta vuotta 20 mg. Joskus nostettiin 25 mg ja alkoi hiukset irtoilla. Nyt aloin pistämään Trexania ja määrä vastaa 20 mg annosta (ruiskussa 8 ml). Kävin just lääkärissä ja meinas, että nostetaan määrä 25:een. No nyt viimeisen kahden viikon aikana olen huomannut, että hiuksia lähtee taas. Niitä jää harjaan ja huomaa suihkun viemäristä. Eli onko sillä nyt ero, että vaikka pistän periaatteessa "saman määrän" kuin söin tablettina, että vaikutus on vahvempi pistettäessä ja hiuksia taas irtoaa? Kokemuksia? En nyt kyllä ähalua nostaa sitä määrää. On aika iso määrä jo mutenkin, kun olen tällainen 156 cm ja 46 kg.

        Olen käyttänyt Trexan 12,5 mg nyt 6 kk ajan. Viime kuukausina olen huomioinut että hajuaistini on heikentynyt. Onko muilla?
        Otan lääkkeet ti iltana runsaan ruuan kera ja ke aamuna foolihapon.


      • 14veepoika
        HoitajaN kirjoitti:

        Olen käyttänyt Trexan 12,5 mg nyt 6 kk ajan. Viime kuukausina olen huomioinut että hajuaistini on heikentynyt. Onko muilla?
        Otan lääkkeet ti iltana runsaan ruuan kera ja ke aamuna foolihapon.

        Mä oon 14 vee nivelreumaa sairastava poika ja mulle on pistetty injektiona trexan piikkiä jo monta vuotta.Ekaks mulla oli tabletti mutta huomattiin että mullakin oli pahoinvointia ja tablettina lääke ei kuulemma imeytynyt.
        Mulla on sama juttu että kun se injektio pistetään niin tulee paha olo ja se on sen koko loppupäivän..

        Olisiko vinkkejä miten sais helpotettua?Reuma taitaa aiheuttaa minulle myös pistettävässä huoneessa yliherkkyyden että minun pitää pitää nenästä kiinni.En kestä sitä hajua ja sekin on varmaan osasyy pahaan oloon..Onko muita samanlaisia kokemuksia?


      • Kiinnostunut.....
        14veepoika kirjoitti:

        Mä oon 14 vee nivelreumaa sairastava poika ja mulle on pistetty injektiona trexan piikkiä jo monta vuotta.Ekaks mulla oli tabletti mutta huomattiin että mullakin oli pahoinvointia ja tablettina lääke ei kuulemma imeytynyt.
        Mulla on sama juttu että kun se injektio pistetään niin tulee paha olo ja se on sen koko loppupäivän..

        Olisiko vinkkejä miten sais helpotettua?Reuma taitaa aiheuttaa minulle myös pistettävässä huoneessa yliherkkyyden että minun pitää pitää nenästä kiinni.En kestä sitä hajua ja sekin on varmaan osasyy pahaan oloon..Onko muita samanlaisia kokemuksia?

        Kuinka hyvin teillä on auttanut tuo Trexan? Oletteko sen ansiosta oireettomia vai onko edelleen jotain oireita ja kuinka pahoja, jos on ? Kauanko menee että se alkaa vaikuttaa?


      • Milka82
        Kiinnostunut..... kirjoitti:

        Kuinka hyvin teillä on auttanut tuo Trexan? Oletteko sen ansiosta oireettomia vai onko edelleen jotain oireita ja kuinka pahoja, jos on ? Kauanko menee että se alkaa vaikuttaa?

        Mulla aloitettiin Trexan toukokuussa tabletteina. Otan joka aamu foolihapon ja perjantaisin on trexan päivä. Ensin kun söin tabletteina (15mg), kärsin hieman pahoinvoinnista, jonka vuoksi otin sen aina iltaisin iltapalan jälkeen. Lääkäri antoi ohjeen että foolihappo otetaan kerran päivässä tai jos tulee voimakas pahoinvointi, foolihappoa otetaan vain trexan päivänä aamulla 5-10kpl. Nyt syksyllä mulla vaihdettiin trexan pistosmuotoon (metoject) ja pahoinvointi on hävinnyt kokonaan. Tosin nyt lähtee hiuksia aivan tajuttomasti päästä. Trexanin vaikutus alkaa noin parin kk:n kuluttua aloittamisesta, mutta itsellä todettiin hyöty vasta viime kuussa: yksi nivel paremmassa kunnossa. Tosin itselläni on todella vaikea reuma ja nyt kahden viikon päästä aloitetaan biologiset lääkkeet. Alkoholin käytön lopetin kokonaan kun aloitettiin reumalääkkeet. Kahvia, pepsiä, kokista, mustaa teetä ym. kofeiinipitoisia tuotteita en käytä. Kofeiinituotteet lisäävät pahoinvointia käytettynä samana päivänä trexanin kanssa. Maitotuotteiden vaikutuksesta en ole ennen kuullutkaan enkä ole itse huomannut mitään vaikutusta. Pointti oli siis se, että kokeilkaa ottaa trexan yötä vasten, oli se sitten tabletti tai injektio.


      • Sairaanhoitaja vaimo
        hiusharja kirjoitti:

        Olen syönyt tabletteian Trexania monta monta vuotta 20 mg. Joskus nostettiin 25 mg ja alkoi hiukset irtoilla. Nyt aloin pistämään Trexania ja määrä vastaa 20 mg annosta (ruiskussa 8 ml). Kävin just lääkärissä ja meinas, että nostetaan määrä 25:een. No nyt viimeisen kahden viikon aikana olen huomannut, että hiuksia lähtee taas. Niitä jää harjaan ja huomaa suihkun viemäristä. Eli onko sillä nyt ero, että vaikka pistän periaatteessa "saman määrän" kuin söin tablettina, että vaikutus on vahvempi pistettäessä ja hiuksia taas irtoaa? Kokemuksia? En nyt kyllä ähalua nostaa sitä määrää. On aika iso määrä jo mutenkin, kun olen tällainen 156 cm ja 46 kg.

        Ei ole hiukset lähteneet, päinvastoin paksuuntuneet. Annostuksesi on aika suuri, riippuu sairauden laadusta tietysti. Mieheni on iso mies ja pistän vain 0,4 ml eli 10mg. Trexan on 25mg/ml, eli sinun pitäisi siis pistää 0,8 ml x 1 viikossa. Silti on reilu annos? Et kai ole pistänyt 10 ml ruiskulla 8 ml, johan siinä lähtee hiukset ja muut. Tarkistuta vielä annos lääkäriltäsi. Hanki vaikka vielä toinen asiantuntija lausuno toiselta lääkäriltä varmuuden vuoksi.


      • Tuomit
        trexan 3v kirjoitti:

        Kai olet tietoinen että nykyään ei enää ole tuota maitotuoterajoitusta Trexanin kanssa?! Minullekin alussa sanottiin että ei maitotuotteita pari tuntia ennen ja jälkeen, mutta sen jälkeen asiaa on tutkittu ja on todettu ettei maitotuotteilla ole vaikutusta.

        Kävin eilen reumatologilla ja kyllä maitotuoterajoitus edelleen on. Reumasairaanhoitaja vielä toisti tuon saman.


      • piio
        s-reumainen kirjoitti:

        Hei!
        Ihmettelen minkä takia otatte foolihapon vasta monen päivän kuluttua? Itse otan sen n. 5 tuntia metotreksaatin oton jälkeen. Tämä ohje on lääkäriltä ja se on myös reuma-aapisessa. Nyt olen alkanut ottamaan vielä maitohappobakteereita kapselina muutaman tunti foolihapon jälkeen. Voimakasta pahoinvointia ei ole ollut, ainoastaan pientä vatsan vääntelyä. Eli otan ennen nukkamaanmenoa trexanin ja herään viiden tunnin päästä ottamaan foolin ja kun aamulla herään, otan vielä m.happobakteeria 2 kapselia.

        Minä otan noin 11:sta aikoihin ruokailun yhteydessä ja noin 5 tunnin kuluttua foolihapon, tehnyt näin alusta asti eli 4 vuotta kun reuma todettiin. Ensimmäisen viikon aikana oli vatsa vähän kipeä ja pää, mutta sen jälkeen ei mitään ongelmia paitsi kerran kun unohdin foolihapon


    • Huonovointinen

      Järjetön pahoinvointi

      Olen käyttänyt metotrexaattia pistosmuodossa vasta n. puoli vuotta ja jokaisen pistokerran jälkeen tulee n. 2-3 päivää kestävä pahoinvointi! Pahoinvointi ei ole jatkuvaa, vaan tulee ns. aaltoina (etovaa, oksettavaa oloa). Pistän vain 0,5 ml yleensä iltapäivällä ja foolihapon otan seuraavana päivänä.
      Onko kenelläkään samanlaista, monta päivää kestävää pahoinvointia ja oletteko löytäneet siihen jonkinlaista helpotusta?

    • Jokueräs

      Mulla pahoinvointiin auttaa se, että pitää huolen, ettei trexanin ja foolihapon väliin jää liikaa aikaa. Lääkäri on määrännyt foolihapon otettavaksi 5-10 tuntia trexanin jälkeen ja olen huomannut, että jos foolihapon ottaa yli 7 tuntia trexanin jälkeen, niin pahoinvointi on ihan varma juttu... Yleensä laitankin kännyn hälyttämään 5 tunnin päähän ja otan foolihapon.

      Myös riittävä syöminen ja juominen ottopäivänä auttaa. Ja jos pahoinvointi siitä huolimatta iskee, niin tekeminen tuntuu auttavan, ei kerkeä ajattelemaan sitä pahoinvointiaan kun saa muuta ajateltavaa.

      • Persarska

        Mulla on trexan tabletteina, ja otan niitä 7kpl kerran viikossa. En ole mikään bilehirmu, joten otan lääkkeen aina lauantaisin tukevan ruokailun jälkeen. Otin aluksi illalla klo 22 lääkkeen ja heti aamulla noin klo 06 foolihapon 5mg. Tuli aina päivän kaks kestävä kuvotus. Ei mikään järkky, mutta inhottava ja häiritsevä. sain vinkin, että tuon foolihapon voi ottaa jo kolmen tunnin päästä Trexanin ottamisesta, muttei yhtään aikaisemmin. Kokeilin tätä, ja pahoinvointia ei juurikaan ole.

        Voi myös kokeilla ottaa viellä yhden foolihapon vuorokauden sisällä.


    • amukka

      Olen sairastanut nivelreumaa 2vuotta trexan tabletteina 20milliä 2x2salzopyrin päivässä.Kipuihin panacod 500mg.Aluksi tuli unettomuutta kunotin trexanin lääkäri sanio kellään ei ole tälläistä ollut.Sain nukahtamis lääkettä..Nyt otan illalla melatiiniä 2mg ilalla. Sormissa kipuja johon paikalisesti kortisooni piikkiä.Haluaisin vaihtaa lääkitystä ei kortisoonia tabina.

    • päätrexox

      Trexan-tabletit aloitin syksyllä 1 tbl.10mg/vko ja tuttu Oxiclorin jatkuu rinnalla. Minulla Trexan ei juuri vaikuta pahoinvoivasti, mutta PÄÄ on kuin jatkuvasti olisi tulehtunut ja kuin otsalohkossa panta ja takaraivon alaosassa kans omituinen olo. Eikö kenelläkään muulla käy päähän tämä lääke? Jos käy niin, mitä teet?
      Herkästi on alkanut huimata.

      • Anonyymi

        minua huippaa trexanin jälkeen pari päivää,aluksi vointi parani mutta nyt tunnen itseni joskus suorastaan avuttomaksi.ihan kuin olisin kangistunut enemmän ja haittaa jokapäiväisessä elämässä,tuntuu joskus että mikään ei onnistu eikä mikään pysy käsissä


    • Polymyosiitti/53v

      Moikka!

      Mulla lihaskivut alkoi 2006 kesällä ja oli vaihtelevat. Välillä en päässyt kunnolla kävelemään. Juoksin tutkimuksesta toiseen välillä omalla ja välillä kunnan kustannuksella. Kunnallisessa kaikki vaan toimi niin hitaasti että omaa rahaa upposi tosi paljon. Matkan varrelle osui lääkäriä jos jonkinlaista. Onneksi suurin osa suhtautui asiallisesti vaikka ei alkuun löydetty syytä kipuihin. Yhden lääkärin kommentti on jäänyt mieleen "sinun pitää oppia elämään kivun kanssa". Lääkkeitä sain hermokipuun ilman apua. Loppujen lopuksi kaikki kipu ja lääkäriltä toiselle juoksu ilman diagnoosia ja apua kipuihin meni korvien väliin ja masennuin ja hermostuin. Kotona sain kauheita raivareita, en saanut kunnolla nukuttua. Psykiatri/psykologi/lääkitys. Niin mentiin jonkin aikaa ja juoksin tutkimuksesta toiseen aina odottaen että NYT saan oikean lääkkeen. Lopulta diagnoosi tuli noin puolitoista vuotta sitten: Polymyosiitti. Siihen sain kortisonia ja trexan tabletit (2kpl kerran viikossa) plus kipulääkkeet. Trexan tabletit aiheuttivat pahoinvointia ja siirryin pistokseen. Nyt parempi. Pistän ke illalla noin klo21 ja foolin(1kpl) otan aamulla kl5-7 miten herään. Maitotuotteista sanottiin myös minulle, ei noin2 tuntia ennen eikä jälkeen pistoksen. Alkoholia otan viikonloppuna enintään 4-6 annosta joskus vain yhden/0 miten tekee mieli. Raivoraittiiksi en aio alkaa. Olen tosi väsynyt ja nukun paljon, ilmeisesti metoject tekee sen. Tällä hetkellä voin "hyvin" verrattuna mikä oli tilanne kaksi vuotta sitten. Päivä kerrallaan. Aurinkoisia talvipäiviä kaikille ja parempaa vointia!

    • Tätäsamaa

      Itelläni alkoi nyt Trexan Salazopyrin lääkitys.
      Kun tää nivelreuma (nilkoissa) todettiin n. 6 vuotta sitten, niin alotettiin aluks Salazopyrinillä, mutta sillä ei ollu mitään vaikutusta. Sitten oli leikkaus, joka auttoi hetkellisesti, mutta sitte nivel alko taas tulehtelemaan (vaikka laitettiin välillä kortisonipiikkiä suoraan niveleen).
      Kokeiltiin Methotrexaatti pistosta, mutta siitä tuli ihan järkyttävän huono-olo, eli se piti lopettaa n. kuukauden käytön jälkeen. Sitte oli pientä taukoa ja alotettiin tablettimuodossa se. Seki toimi vähän yli kuukauden, kunnes alko taas pahoinvointiaallot.

      Nyt sitte lääkäri sano, että kokeillaanpa kahta lääkettä päällekäin: Toisella ei siis ollut aluksi mitään vaikutusta ja toinen aiheuttaa parin päivän pahoinvoinnin. Kiiitoooooos.
      Ja kyllä, mainitsin lääkärille tästä ja sanoin, etten mielelläni aloita kumpaakaan. Kysyin voisiko leikkauksen uusia, mutta oli todella skeptinen, ettei se auta (molemmat nilkat siis leikattiin keväällä 2008) ja oikea nilkka on nyt se, joka oireilee oikeastaan enemmän. Eli periaatteessa jatkuvaa kipua, vaikka kuinka popsis panadolia/buranaa. Kävely/melkeinpä mikä tahansa aiheuttaa kipua ja vähänkin jos astuu huonosti jalalla, kipuaalto on aivan tajuton.

      Kannattaako kysyä yksityiseltä, että leikkaisiko ne, vai pitääkö vaan kysellä lääkäriltä yhä, että eikö sitä leikkausta voisi tehdä? (kun tulehdus uusiutuu jatkuvasti/pysyy yllä).

      Nyt sitten alkaa taas alusta, ja pitänee odotella se 3-6 kk, että EHKÄ KENTIES tapahtuu jotain tai sitten ei.
      Olen 22 -vuotias ja vaikka sairaus ollut jo 6 vuotta, niin silti ei oikein osaa hyväksyä sitä, eikä halua hyväksyä sitä.
      Olisiko esim fysioterapiasta tms, jotain hyötyä? Vähän epätoivoista tää touhu :/

      • Jalkaterapeutti

        Hei,

        mikä/ mitkä nivelet tarkalleen ottaen ovat tulehtuneet? Siis onko kyseessä esim. ylempi/ alempi nilkkanivel? Onko sinulle tehty tukipohjallisia? Millä tavalla niveltä on operoitu - puhdistusleikkaus/ jäykistys vai muu operaatio?

        Tulehdus nyt ensi sijassa pitäisi saada pois ja nilkan/ jalkaterän koko alaraajan ja vartalon liikeketju toimivaksi, jos siinä jotain vikaa. Onko aikaisempia murtumia, revähdyksiä tms?

        Yritän muodostaa kuvaa ongelmasta, jos osaisin sitten jotenkin auttaa eteenpäin.


      • Kiitosvastauksesta
        Jalkaterapeutti kirjoitti:

        Hei,

        mikä/ mitkä nivelet tarkalleen ottaen ovat tulehtuneet? Siis onko kyseessä esim. ylempi/ alempi nilkkanivel? Onko sinulle tehty tukipohjallisia? Millä tavalla niveltä on operoitu - puhdistusleikkaus/ jäykistys vai muu operaatio?

        Tulehdus nyt ensi sijassa pitäisi saada pois ja nilkan/ jalkaterän koko alaraajan ja vartalon liikeketju toimivaksi, jos siinä jotain vikaa. Onko aikaisempia murtumia, revähdyksiä tms?

        Yritän muodostaa kuvaa ongelmasta, jos osaisin sitten jotenkin auttaa eteenpäin.

        Moi!

        Tällä hetkellä tulehdus on tuossa oikean nilkan alemmassa nilkkanivelessä, mutta välillä se pallottelee iha miten lystää.. Vasemmassa jalassa ei tulehdusta ole ollut leikkauksen jälkeen oikeastaan kertaakaan, vähän välillä särkee, mutta sekin johtuu suurimmalta osin siitä, että tuen enemmän painoa sille jalalle, varsinkin, jos tuo oikea nilkka on todella kipeä. Tukipohjalliset on tehty ja on käytössä kyllä päivittäin (välillä oon myös kokeillu ottaa ne pois, jos kävely helpottais, mutta eipä kauheasti eroa ole. Ne on tehty tukemaan juuri tuota sisäkaarretta).

        Ja tähystämällä tosiaan puhdistettiin molemmat nivelet, ja sitä ei kuulemma lääkäri sitten enää suosittele, koska sitten tulehdus saattaa tulla entistä pahempana takaisin, tai että puhdistus ei välttämättä enää auta.
        Murtumia tai revähdyksiä ei ole oikeastaan koskaan ollut (revähdys varmaankin viimeksi silloin ennen reumaa) muutaman kerran ehkä vähän vääntynyt, kun on astunut huonosti, muttei sen suurempaa.


      • Sori kun kesti..
        Kiitosvastauksesta kirjoitti:

        Moi!

        Tällä hetkellä tulehdus on tuossa oikean nilkan alemmassa nilkkanivelessä, mutta välillä se pallottelee iha miten lystää.. Vasemmassa jalassa ei tulehdusta ole ollut leikkauksen jälkeen oikeastaan kertaakaan, vähän välillä särkee, mutta sekin johtuu suurimmalta osin siitä, että tuen enemmän painoa sille jalalle, varsinkin, jos tuo oikea nilkka on todella kipeä. Tukipohjalliset on tehty ja on käytössä kyllä päivittäin (välillä oon myös kokeillu ottaa ne pois, jos kävely helpottais, mutta eipä kauheasti eroa ole. Ne on tehty tukemaan juuri tuota sisäkaarretta).

        Ja tähystämällä tosiaan puhdistettiin molemmat nivelet, ja sitä ei kuulemma lääkäri sitten enää suosittele, koska sitten tulehdus saattaa tulla entistä pahempana takaisin, tai että puhdistus ei välttämättä enää auta.
        Murtumia tai revähdyksiä ei ole oikeastaan koskaan ollut (revähdys varmaankin viimeksi silloin ennen reumaa) muutaman kerran ehkä vähän vääntynyt, kun on astunut huonosti, muttei sen suurempaa.

        ..vastata!
        Sinulta siis varmaankin on poistettu sieltä tulehtunutta kudosta. Puhdistusleikkaus tehoaa jonkin aikaa hyvin kipuun ja tulehdukseen, mutta ei pysäytä tulehdusta. Kortisonia voi kyllä pistää tulehduksen rauhoittamiseksi, mutta siinäkin on rajansa, kuinka monta kertaa samaan niveleen voi pistää ja kuinka pitkä tauko välissä pidettävä kortisonivaurioiden välttämiseksi. Kuulostaisi vähän siltä, että lääkitystä on mietittävä uudelleen - pitäisikö harkita biologisia lääkkeitä, jos trexan salazopyrin/ ( saatko tabletteina kortisonia?) eivät sovi? Tulehduskierre pitäisi saada loppumaan, jotta nivelesi pääsevät rauhoittumaan. Saattaa olla ns. hyppivä/ palindrominen nivelreuma, kun on tuo tulehdusten pallottelu ja vielä molemmissa nilkoissa. Jos ei tuo tämänhetkinen lääkeyhdistelmä auta, niin varmasti löytyy esim. juuri biologinen, tai muu vaihtoehto, jota kokeillaan seuraavaksi (tiedän, ärsyttävää ootella ja kärsiä sivuvaikutuksista... harmi kun reumalääkkeet alkavat tehoamaan usein vasta jonkun kuukauden kuluessa) Fysioterapiasta voisi hyvinkin olla apua, varsinkin kun et nyt pysty kuormittaen jalkoja paljoa rasittamaan, niin pitäisi kuitenkin lihasten kunnosta ja nivelten liikkuvuudesta pitää huoli - fysioterapeutilta saat yksilölliset ohjeet siihen, kysy lähetettä hoitavalta lääkäriltäsi. Puettavista nilkkatuista, esim. Futuro, voi olla apua, jos nilkka meinaa pettää kuormituksessa, ja pohjallisia kannattaa käyttää, jotta varsinkaan sisempi holvikaari ei pääse "romahtamaan", jos löysyyttä sillä puolella. Joko sait lääkäriltä lähetteen sopeutumis/valmennuskurssille? Nyt olisi tärkeää saada vertaistukea muilta sairastuneilta, siitä on oikeasti apua. Monilla paikkakunnilla toimii reumayhdistyksessä oma nuorten aikuisten ryhmä. Katsos, mikä olisi lähin: www.reumaliitto.fi. Tsemppiä!


    • Haittaakin on

      Äitini käytti reumalääkkeenä Trexania 20 vuotta, kunnes sen sivuvaikutuksena sairastui interstitiaaliseen keuhkosairauteenn ,ja se lopetettiin. Ennen sitä kärsi voimakkaista pahoinvointikohtauksista varsinkin aurinkoisella ilmalla, etenkin kesät olivat vaikeita. Toivottavasti teiille kaikille, jotka sitä lääkettä käytätte, tehdään säännölliset tutkimukset haittavaikutuksien suhteen. Myös aina jonkin infekstiolääkityksen yhteydessä se pitäisi jättää tauolle, äidilläni se meni koko ajan. Tuo äitini sairaus on harvinainen Trexanin aiheuttama haitta, mutta mahdollinen, ja voi tulla kelle vain.

    • Minä

      Minä söin useita vuosia trexania sle:hen, lääkken otto päivänä huonoolo kokopäivän ja vielä parina seuraavanakin päivänä hieman huonoolo ja mahasekasin. mutta pahin haittavaikutus oli painajaiset joiden en kylläkään tajunnut johtuvan trexanista ennenkuin se lopetettiin. Painajaisia näin montakertaa viikossa ja ne olivat enemmänkin sellaisia kauhukohtauksia joista oli todella vaikea toipua yöllä. Niihin liittyi myös liikkumista ja puhumista/huutamista unissaan melkein aina. saatoin esim herätä yöllä siihen kun hakkasin seinää ja huusin kuulemma jotakin pois pääsystä tai saatoin herätä paniikissa eri huoneesta tai mistäpäin makuuhuonetta tahansa sekä joskus kuulemma saatoin lyödä myös miestäni näitten painajaisten yhteydessä, en kylläkään mitenkään lujasti. Ja kun näistä heräsi sitten lopulta, sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja se paniikin ja kauhun määrä oli valtava.
      olen mysö kuullut että olisi aiheuttanut joillakin muillakin pahoja painajaisia. Ja nämä tosiaan loppuivat kun lopetin lääkkeen. nykyään tulee joskus lievempiä tällaisia jos esim otan yöksi jonkin kolmio lääkkeen.

      • Trexan ja mii

        Trexania olen syönyt monta vuotta, annostus on tosin ollut pieni. Otan trexanit illalla ruokailun yhteydessä ja foolihapon seuraavan aamuna. Välttelen tällöin maitotuotteita.
        Trexanista on tullut pientä kuvotuksen tunnetta noin 3-4 tuntia tablettien ottamisen jälkeen, mutta olen huomannut hyväksi konstiksi että kun alkaa kuvotusta tuntua, syön ruisleipäviipaleen. Ja auttaa. Kuvotuksen tunne menee ohi. Tepsii joka kerta.
        Nyt trexan annostusta lisättiin vielä jonkin verran ja pelkäsin että josko kuvotuksen tunne lisääntyy, mutta niin ei käynyt.


      • eppu2

        Minulla myös painajaisia tullut mukaan nukkumiseen. Huudan, tai kerran löin miestäkin vahingossa. Viimeksi viimeyönä huusin apua.


    • nivelreuma-88

      Hei!
      Haluaisin mielipiteitä, että kannattaako mun ottaa trexania lääkkeeksi, edes kokeiluun? Mulla on 2 vuotta ollut nivelreuma, lääkkeinä ollut salazopyrin, kortisoni tabl. pistokset, nyt Oxiklorin 10mg kortisoni. Salazopyrinistä vatsalaukku tosi huonoon kuntoon, en pystynyt syödä n. 1kk juuri mitään, en tajunnut että johtuu lääkkeestä, aina kun laitoin jotain suuhuni, niin puolen tunnin sisään iski hirveä kipu ylävatsaan ja jatkui 2-4h. Kokeiltiin sitä 3 kertaa uudestaan mutta joka kerta sama homma. Sen jälkeen maha ollut tosi huonona, ennen ei ole ollut mitään ongelmia, mutta nyt jos syö vähänkin jotain erikoista niin maha kipeä ja sekaisin 2 päivää. Lääkäri meinas ettei oxiklorin auta, ja on koko ajan tuputtamassa trexania. En ole vielä suostunut kokeilemaan, kun juuri mennyt naimisiin, ja lapsiakin haluttais saada, ja pelottaa miten mun mahan käy sitten.
      Eli uskaltaisinko teidän mielestä kokeilla sitä trexania kun maha jo valmiiksi tässä kunnossa?

      Onko kokemuksia trexanista ja raskaaksi tulosta? Lääkäri sanoo että puoli vuotta käytön jälkeen pitäis olla varma ehkäisy. Onko muille sanottu samaa?
      Meillä on jo 2 vuotta ajateltu että lapsi saa tulla kun on tullakseen, eikä ole tullut, pelottaa siirtää lapsentekosuunnitelmia kun jos sitten ei saakkaan lapsia.. haluaisin selvittää ensin että saadaanko niitä ylipäätänsä ja sitten vasta koittaa trexania.
      Tiedän kyllä että sairaus olisi saatava kuriin.. ja että kipeänä pienen lapsen kanssa olis rankkaa.. mut nämä on näitä pelkoja ja valintoja.. :/

    • RovaSe

      Hei !
      Kokeilin luomuhoitaa nivelkipuja, ilman särkylääkkeitä ja hyvin tehosi. Aluksi 3 kert. 4 kaps/ pv. valkosipulikapselia (Kyolic , paras teho ) B-vitamiini 2 kaps./ pv. ( Ruotsista saa 50 mg. vahvuista ,jossa kaikki ryhmän vitamiinit ) Suomesta saa vaan mietoja valmisteita . Kurkuma kapselit ovat mukana maksaa suojaamaan . Kasvisruokavalio olisi myös paras mutta kunhan sianliha on poissa ruokavaliosta , sekin on plussaa.
      Minulla tämä toimi ja kivut hellittivät kolmenpäivän kuluttua jolloin vähensin valkosipulikapselit . Aina välillä on hyvä pitää viikon- kahden tauko. Jos toimisi myös ollakin muullakin.
      Ei ainakaan haitaksi ?

    • yhteisvaikutus

      Hei! Jos jollakin sattuu olemaan mahansuojalääke Zolt reumalääke metotreksaatin kanssa, pahoinvointi ja ennenkaikkea huimaus sivuvaikutuksena voi olla erittäin voimakasta. Suuriannoksinen metotreksaatti ja Zolt eivät kuulu samaan "pakkiin". Kannattaa kysellä omalta lääkäriltä tai apteekista em. asiaa.

    • SAMI3

      Heips tää on kyllä jo vanha ketju mut päätin kirjoittaa tänne. Mulla lääkäri meinas alottaa trexan lääkityksen kesäkuussa ja kauhulla ootan mitä se tuo tullessaan. Mulla on hieman ylipainoa ja sen takia lääkäri meinaa et olis tullut nyt nivel reuma, vasen polvi ja nilkat särkee vihlovasti välillä niin hirveesti että ei mitään rajaa, mä haen aina kerran kuussa piikin että jaksan taas kävellä, olen laihtunut 134 kilosta 116 kiloon ja vielä ois tiputettavaa. Mulla on viel psori joten auttaaks toi sama lääke ihoon kun lääkäri meinas et siittä vois olla apua. Jos ei ni en tie mitä täs enää tekis :(... Oon vasta 28 v mies ja vituttaa että päästin itseni tähän kuntoon:(

    • Minulla tuli trexanista lopulta ripuli ja lääke muutettiin injektiomuotoon metojectiksi. Trexanin kanssa vielä pärjäsi vaikka selviä mielialaoireita tulikin.Metojectin kanssa oli sitten aivan kamalaa kun sen pisti, ei kyennyt nukkuman neljään päivään eikä yöhön ollenkaan vaikka väsytti aivan tautisesti, en tiedä tuleeko vaikutus mielialaan siitä että ei pysty nukkumaan ollenkaan, vai itse lääkkeestä. Yritin pärjätä lääkkeen kanssa viitisen kuukautta, luulin että elimistö siihen jotenkin tottuisi mutta ei tottunut. Ihme että en kuollut. Lääkken lopettamisen jälkeen mieliala nousi kymmenessä päivässä normaaliksi. Lääkkeen lopetin itse etten kuolisi, samaa mieltä lopettamisesta olivat myös reumapolilla. Nyt menee salazopyrin, enkä tiedä syöväni lääkettä ollenkaan, ei minkäänlaisia sivuoireita ja toistaiseksi myös niveloireet pysyneet kurissa.

    • tase42

      Hi!söin tabletti muodossa trexan vuoden verran mutta psori ei pysynyt kurissa niin tänään eka pistosta!aamulla pistin ja hoitaja oli vieressä.työpäivä oli raskasta kun oli vatsa arkana ja pisto alue edelleen arkana

    • kouvostoliitto55

      Ite oon syöny Trexania jo 15 vuotta ja en ole huomannu juurikaan haittavaikutuksia

    • Pats

      Pillerinä 25mg vuoden, ke iltana ja to aamulla foolihappo. Ihan hirvee 3 päivää kunnes olo parani. Nyt 15mg metoject, samaan aikaan pisto ja foolihappo. Paha olo kestää vain illan mutta vatsa menee sekasin ja kaikki mitä syö ennen piikkiä tulee kurana ulos. Kannattaa juoda mahdollisimman paljon piston jälkeen, hiilihapollinen vesi helpottaa itellä. Kynän mukana tuleva alkoholipyyhe on jääny käyttämättä kun meinaa laatta lentää kun sen aukasee.

    • Pekka-neuvoo

      Parilla tuttavallani on reumaa sormissa, tai oli ne katosi heidän vaihdettuaan ruokavalionsa vähähiilihydraattiseksi. Siis ei varsinkaan viljatuotteita, koska ne juuri saattavat aiheuttaa reumaa. Mainitsemieni henkilöiden ongelmana on se, että jos vaikka matkoilla tai kylässä ottaa toisia miellyttääkseen palan leipää, niin säryt palaavat välittömästä, mutta he ei tarvitse enää lääkkeitä

    • Anonyymi

      Moi!
      Luen tekstissa 1,5 tbl, 8 tbl.... Trexan on 2,5 mg ja 10 mg tabletit... Vahan vaikea siitä päättäannostus.
      Itselläni on 20 mg. Ja se on 2 tbl.

    • Anonyymi

      Minulla oli trexan tablettina josta sain pahoinvointia, nyt metojec pen 30ml ja 6tunnin jälkeen foolihappo, pistän iltapalan jälkeen ja yöllä kun käyn vessassa otan foolihapon, hyvin on toiminut, ei pahoinvointia, ei hiustenlähtöä, puolivuosittain verikokeet jossa ei muutoksia. Olutta kesällä puoli pulloa saunan jälkeen. 20 vuotta toiminut hyvästi. Olen psoriaatikko ja reumaatikko

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe