Mikä Ilmalämpöpumppu ( ILP ) on, tiivistelmä, koska kaikki ei, osaa, halua, viitsi selata erittäin hyvää http://www.lampopumput.info
foorumia:
( tässä myös kyselijälle: tietoa Ilmalämpöpumpusta kaipaavalle, nimim. "kuumissaan" )
Itse liki neljän vuoden kokemuksella, itseopiskellen, lukemalla, sekä muita kuunnellen, on tarttunut, ja olen laittanut korvan taakse seuraavaa ILP:stä:
TARKOITETTU PÄÄLÄMMITYSJÄRJESTELMILLE TUEKSI JA TURVAKSI
ELI SE ON TUKILÄMMITYSJÄRJESTELMÄ AIVAN SIINÄ KUN
• TULISIJAT JA KAMIINAT
• AURINKOLÄMMITYS
ILP ottaa ulkoilman sisältämää energiaa, sisäilmaan ( taikka veteen ), ulkona olevan kompressorin avulla.
Ilmalämpöpumppu koostuu ulkoyksiköstä ja yhdestä tai useammasta sisäyksiköstä. Taloudellisesti tehokkaimmin ilmalämpöpumppu toimii huonekohtaisen suoran sähkölämmityksen rinnalla vanhoissa ja uusissa pientaloissa ( nykyään myös öljylämmitystaloissa ). ILP ei vaihda vaan kierrättää sisäilmaa, ja tekee sen kyllä erittäin tehokkaasti
Toiminta parhaimmillaan:
Kun ulkoilma –10 °C - 10 °C
Nyrkkisääntönä on, että 1 kW riittää n. 30 m2 lämmitykseen ja n. 15 m2 jäähdytykseen. Oikean tehoista ilmalämpöpummppua valittaessa on huomioitava talon koko ja energialuokka - elikkä kuinka hyvin lämpö pysyy talon sisällä. (eristys, ilmanvaihto, ikkunat, ym),
http://www.tut.fi/units/me/ener/julkaisut/LP-Rap.pdf
N. 100 m2 omakotitaloon pitäisi 3,3 kW perusmallin riittää. Mikäli kuitenkin kesällä on suuri jäähdytystarve - suosittellaan tehokkaampaa mallia. Myös pienempi invertteri-malli tulee kysymykseen. Ilmalämpöpumppu-asentajat ja myyjät auttavat oikean mallin valinnassa.
Kompressorin käyttöikä: keskimäärin 15 vuotta
Lämmön siirto onnistuu jos.
- laite on Suomen olosuhteisiin varusteltu "NORDIC" malli, eli höyrystimen sulatus riittävä, ulkoyksikön höyrystimen sulatuksessa on ollut ongelmia.
- tehon on oltava riittävän pieni lämmöntarpeeseen nähden, ja lämmön pitäisi päästä leviään sisätiloissa ( avara huoneratkaisu )
- lisälämmön säätö pitäisi saada synkroniin sisäyksikön säädön kanssa, eli lisälämpö saa kytkeytyä sitten vasta, jos ilmalämpöpumpun teho ei riitä pitämään normaalilämpöä yllä
- laite asennettu asianmukaisesti, myös selkeät käyttöohjeet, ja oikea käyttö
- jos onnistutaan saamaan kaikki kohdalleen säästöä voidaan saada jopa 40- 50 %
- jolloin päästöt vähenevät suunnilleen samassa suhteessa.
Tärkeintä on, että ilmalämpöpumpun sisäyksikön edessä ja alla on reilusti vapaata tilaa, niin että ilma pääsee esteettä leviämään koko lämmitettävään tilaan.
SÄÄSTÖ:
Ehdottomasti säästää. Ilmalämpöpumpun hyötysuhde (COP = Capacity On Power) kertoo kuinka tehokkaasti kulutettu sähköenergia saadaan muutettua lämpöenergiaksi 6 °C ulkolämpötilassa.
Esimerkiksi, kun COP = 3 => 1kW sähköä tuottaa 3 kW lämpöä, Ilmalämpöpumppu voi hyvin toteutettuna säästää sähkölämmitystalon lämmityssähkön kulutuksesta noin 40 %, jolloin päästöt vähenevät suunnilleen samassa suhteessa
Vielä kerran: Lämpökerroin ilmoittaa kuinka moninkertaisesti saat käytetyn sähköenergian takaisin. Yleinen lämpöpumpun lämpökerroinarvo on noin 3-3,5 eli yhdellä ostetulla sähkökilowattitunnilla saat 3-3,5 kilowattituntia lämpöenergiaa.
Jos ILP on sisäyksikkö on pistotulppaan liitettävä, osta kulutusmittari siihen niin näet miten käytät ILPiäsi. >Mitä enemmän ILP lämmityskäytössä kuluttaa, sitä enemmän se myös säästää karvalakki malli vai kaikki hienoudet, inverter, ionosaattori, kappirikastin ym<
ON/OFF-mallin etuna on edullisempi hankintahinta ja tehokkaampi jäähdytys.
INVERTTERI-mallin etuna on nopeampi ja tasaisempi lämpö.
Olen itse seurannut vain Invertteri malleja, ja tiedän näiden toimivat tehokkaasti ja melko äänettömästi, ainakin omakotitaloissa.
TEHOKAS JA TLOUDELLINEN KÄYTTÖ:
Kannattaa lukea käyttöohje huolellisesti, ja opetella ottamaan kaikki energiahyöty esim. lämmityskaudella, ja toisaalta kesällä HELTEELLÄ, jos on automatiikka päällä, ettei jäähdytys ala kesken kaiken vaihda lämmittämään!
LÄMMITYSKÄYTTÖ:
Minä en käytä lämmitystoiminnolla AUTOTOIMINTAA päällä lainkaan syystä, ( pidän toimintoa jossa on auringon kuva ), ettei laite kesken kaiken ala jäähdyttämään, esim. uunia lämmitettäessä.
(lainaus Sharpin käyttöohjeesta):
PIDÄ LAITE LÄMMITYSKAUDELLA LÄMMITYSTOIMINNOLLA JA HELTEILLÄ JÄÄHDYTYSTOIMINNOLLA ( EI AUTOMATIIKALLA) NIIN TIEDÄT MITÄ LAITE TEKEE: TÄLLÖIN LAITE EI ESIM. "KARKAA" JÄÄHDYTTÄMÄÄN TALVELLA KUN TAKKAA LÄMMITETÄÄN.
Puhalluksen olen kyllä pitänyt auto toiminnalla, on kyllä mahdollisuus valita myös nopea, hidas ja
pehmeä käynti !
SULATUS TALVELLA:
Syksyllä ja talvella nollan molemmin puolin kostealla säällä ulkoyksikön höyrystimen lamelleihin kertyy huurretta, jonka automatiikka sulattaa noin kerran tunnissa, ja ulkoyksikön pohjassa olevasta reiästä valuu jopa ämpärillinen kondenssivettä ,tämä on huomioitava ulkoyksikön paikkaa valittaessa.
>Millaisella pakkasella kannattaa koko pumppu pistää päältä pois?<
Toiminta on siis parhaimmillaan: kun ulkoilma –10 °C - 10 °C
Kovemmilla pakkasilla 0-15 pakkasastetta, ulkoyksikön kennoon (lamelleihin) saattaa kuitenkin muodostua jäätä, jos automatiikka ei pysty sulatukseen, niin voihan sitä sulatella lämpimällä vedellä, tai kauenpaa varovasti lämpöpuhaltimella esim. hiustenkuivaajalla !
JÄÄHDYTYS KESÄLLÄ:
Joka kylläkin syö lämmityskauden säästöä ( mukavuudesta pitää maksaa, autossakin ).
Kesällä lämpöpumppua voidaan käyttää myös käänteisesti, jäähdyttämään sisäilmaa samalla poistamaan sisäilmasta kosteutta,
kondenssivettä poistuu sisäyksiköstä, joko lavuaariin, tai ulos kukkapenkkiin, muista laskua vähintään sentti metrillä. ( muuten kosteus valuu rakenteisiin ).
Kesähelteellä kun puhalletaan sisätiloihin kylmää ilmaa on hyvä pysytellä KOHTUUDESSA, ja välttää turhaa energian kulutusta. Vaikka aurinko helottaa ja kuumottaa ei sisätiloja kannata viilentää liikaa, muutoin saattaa kesäflunssa yllättää ( vertaa auton ilmastointi ). Pienikin lämpötilan lasku esim. 27° C 25 ° C asteeseen tekee ihmeitä aikaan. Jäähdytystehoa laskettaessa on huomioitava talon kokonaislämpökuorma, johon vaikuttavat mm. ikkunoiden suunta ja pinta-ala, kattorakenne, sauna, kodinkoneet, valaistus ja asukkaiden lukumäärä.
ASENNUS:
Lisäksi haluan ottaa kantaa seuraavasti. Asennusliikkeiltä puuttuu ”toistaiseksi” keskinäinen kilpailu. Olen sitä mieltä, että 500-600 euroa normaalista ilp asennuksesta on liikaa, josta vähintään puolet pois. Jos asennuksessa menee keskimäärin 4-5 tuntia, työn tuntihinta on 120 euroa ( eli 713,50 vanhaa mummon markkaa ), joka on mielestäni aivan liikaa! Tämä on yli lääketieteellisen hinnoittelun! ( Tampereen lääkärikeskus veloittaa 74 € käynti ).
Ja jos aikaa tuhraantuu kauemmin voi kylmäasentajan ammattitaidon kyseenalaistaa. Puhun nyt asennuksesta jossa on yksi ulkoyksikkö sekä sisäyksikkö, ja asennus tarvitsee vain yhden ulosviennin ( 1 reikä seinään ).
Jos ILP:tä joutuu asennus pumppu kytköksestä maksamaan esim. ( huipputehokas Panasonic HE-sarja cop 5,22 ) yli 1500 €, se on liikaa.
YKKÖSET- lehti, ke 21.6.2006, Töyssä/Tuuri alueella on jo inhimilliset hinnat. Asennustarjoukset malleihin, Panan Invertterit sekä Nordic mallit alkaen 890 €, ja Panan huipputehkas HE- sarja cop 5,22, 1250 €.
Ja pelkät laiteasennukset edullisesti.
Olen kuullut kyllä jo 250-300 € asennushinnoista. Suomi on vapaa maa, jossa jokainen yrittäjä hinnoittelee kulunsa ja palkkansa (katteensa) itse.
ULKOYKSIKÖN ASENNUS:
Ulkoyksikön ilmansuunnalla ei ole juurikaan merkitystä laitteen energiatalouden kannalta. Ulkoilman lämpötila talon ulkoseinustalla on talvisin lähes sama niin talon Pohjois- kuin Eteläpuolellakin. Mutta kesäaikana taas olisi parempi, jäähdytystä ajatellen, jos ulkoyksikkö sijaitsisi varjossa, mutta mieluummin ei makuutilojen välittömässä läheisyydessä.
Lämmityksen kannalta taas Etelä-Länsisuunta on parempi kevättä ja kevätaurinkoa ajatellen ( kompromissi "nääs" ).
Yleensä ulkoyksikkö kiinnitetään talon sokkeliin konsolikannakkeilla. Puurunkoisissa ja hirsitaloissa ulkoyksikkö kannattaa asentaa erilliselle maavaraiselle pukille, jolloin vältytään runkoääniltä, (resonointi).
Pitää välttää asennusta oleskelutilojen, etenkin makuuhuoneiden seinälle.
Asennuskorkeus on n. 60-120 cm. ajatellen huoltoa ja veden roiskumista. Kannattaisi myös järjestää viemäröinti varustettuna itsesäätyvällä sulatuskaapelilla.
ITSELLÄNI:
On SHARP INVERRTERI 5 kW ( nykyään IVT ), 23.1.2003 alkaen, ja joka on toiminut moitteettomasti, ainoastaan huolto ei toimi lainkaan ( H:gin ja Nokian IVT ), en ole saanut kahdensuuntaista yhteyttä, useammasta yhteyspyynnöstä huolimatta, jos saan jotain langan päähän, toisessa selitetään, on KIIRETTÄ ei keritä vastaamaan, E mailiin ei vastata!
Käyttöohjekirjaa ( huonon monisteen tilalle ) en ole saanut!
Mutta olen pärjännyt omin ”nokkineni jotenkuten”!
SIITÄ HUOLIMATTA, ILMALÄMPÖPUMPPUA SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI; talvella lämmittämiseen sekä kesällä jäähdyttämiseen!
Mikä ihmeen ilmalämpöpumppu?
20
10470
Vastaukset
- kiitos!!
Lisäyksenä vain, että mittasin viime kesänä kuukauden sähkönkulutuksen jäähdytyskäytössä. Kuukauden jaksoon sisältyi kahden viikon hellejakso. Itsellä on Panasonic inverter kahdella sisäyksiköllä, hankintavuosi 2002. Mittaustulos oli 89kWh. Eli ei tarvitse kesän sähkönkulutusta hirvittävästi pelätä.
- päälämpö
Muuten ihan asiallinen kirjotus mutta itse voin
kyllä sanoa että ILP itselläni on päälämmitys muotona.Uuni tulille jos menee -20C pakkasille
pumppu saanut jauhaa jatkuvasti kierrättää uunin lämpöä paremmin.
MUTTA mulla on pieni kämppä jossa kaikki yhdessä tasossa ja ILP:n sai sijoitettua siten että levittää ilmaa aika kivasti jokapuolelle.
Sokkeloisessa kaksikerroksisessa talossa yhden sisäyksikön koneen kanssa on aivan varmasti kusessa. Sitä voi hyvin kokeilla laittamalla sellasessa talossa 2000W puhaltimen (vaikka auton sisälämppärin)syksyllä puhaltamaan johonkin(hyvään)paikkaan niin voi todeta että ei lämpene talo ;-) - kirjoituksesta
Ulkoyksikön korkeudesta, voisiko sen laittaa räystään alle? Olisi siellä suojassa sateelta ja auringolta. Minkä verran ulkoyksikkö tarvitsee huoltoa? Kondensoituuko sisäyksikön pintaan vettä? Laskua sentti/metri, koneeseen vai putkeen?
- -Ei
On niitä ylöskin asennettu itse en asentaisi.
Kone kuin kone voi huonolla tuurilla vetästä itsensä sellaseen jäähän että vaatii sulattamisen
esim kuumalla vedellä ja sillon on mälsää keikkua
kauheessa puhurissa katonrajassa tikkailla jotka on hirveen jäätikön päällä (sulamisvedet kun putoo siihen pumpun alle ja jäätyy)Mulla meni viime vuonna kaksi kertaa pohja jäähän vika ei sinänsä ollut pumpussa vaan siinä että havunneulaset oli tukkineet poistoaukon.Muutenhan ulkoyksikkö ei sinänsä huoltoa kaipaa lamellitkin pysyy näemmä aika hyvin puhtaina kun talvella sulatusjaksot putsaa roskat alas ja tukkii poistoaukon ;-)Sisäyksiköltä kannattaa laittaa niin paljon laskua kun vaan helpolla saa koska jäähdytyksessä se samalla tavalla pudottaa pölyä lamelleista (kyllä sitä pölyä yleensä lähtee vaikka on millaset suodattimet ja nyt en rupea tappelemaan että eikö jossain 3000 tonnin vehkeessä tule kun on jotkut sähkösuodattimet tms
yleensä pölyä jää varsinkin kun lamelli on jäähdytyksessä kokoajan märkä.
- asiallinen ja
kattava kirjoitus, kiitos siitä. Varmasti monelle hyödyllinen lukea, itselleni ainakin.
Tuota vain olen miettinyt, kun en ole moista laitetta käytännössä nähnyt tai kokenut, että onko ilmalämpäpumppua mahdollista tai edes tarpeellista kytkeä esim. talon ilmastointijärjestelmään, tai olisiko sille mahdollista tai järkevää tehdä vaikka omansa (putkisto) ?- -Ei
Kaikkiin kysymyksiin vastaus on Ei.Toki mahdollista mutta ei mitään järkeä.
- mikänäköinenpeli
mahtaako kysyjä edes tietää minkä näköinen ilmalämpöpumppu edes olla??
- Osku.
Kiitos palautteesta!
Kirjoitus oli yleensä Ilmalämpöpumpusta,oman kokemuksen, harraste ym.pohjalta, hienosäätöön pitäisi varata "paljon".....!
Ja vastaan näihin neljään asialliseen kysymykseen joiltaan osin, mutta suosittelen tästä eteenpäin kysymään sellaiset kysymykset jotka vaativat ”korkeampaa” ammattitaitoa ( nippelitieto ym.) http://www.lampopumput.info
foorumilta.
Täällä voi lukea kysymyksiä ja vastauksia ilman rekisteröintiä, mutta jos haluaa kysyä jotain, tai ottaa osaa keskusteluun, pitää rekisteröityä.
Rekisteröinti ei velvoita mihinkään muuhun, kun noudattamaan foorumin sääntöjä, suosittelen!
Nimimerkki ”kiitos”!! kirjoitti:
>Kuukauden sähkönkulutus ja kahden viikon hellejakso, mittaustulos oli 89kWh. Eli ei tarvitse kesän sähkönkulutusta hirvittävästi pelätä<
Olen samaa mieltä nimimerkin kanssa ILP:n sähkönkulutuksesta, 89/30 = 2,97 kWh/vrk. ( helle 2 viikkoa 89/15 = 5,93 kWh )
Itsellä menee jäähdytykseen noin 0,5 kWh/h ( tunnissa )!
Lämmitykseen meni Joulukuussa, 205 kWh, eli 6,6 kWh/vrk mutta keskimäärin kulutus on talviaikana noin 10 kWh/vrk
Nimimerkki ”päälämpö” kirjoitti:
>Muuten ihan asiallinen kirjotus mutta itse voin
kyllä sanoa että ILP itselläni on päälämmitys muotona.Uuni tulille jos menee -20C pakkasille
pumppu saanut jauhaa jatkuvasti kierrättää uunin lämpöä paremmin.
MUTTA mulla on pieni kämppä jossa kaikki yhdessä tasossa ja ILP:n sai sijoitettua siten että levittää ilmaa aika kivasti jokapuolelle.<
On hyvä jos tähän päästäisiin, että ILP on päälämmitysmuotona ( tulevaisuudessa ehkä ilma-vesilämpöpumppu ), mutta suurimmalla osalla asujista on sähkö, öljy, puu- tai pellettilämmitys ( maa-kaukolämmitys ) päälämmitysmuotona, joka myös tekee lämpimän käyttöveden, sekä tulee avuksi jos ILPin lämpö ei riitä esim. kovemmilla pakkasilla yli -15° C.
Itsellä on öljylämmitys joka tekee lämpimän käyttöveden ( suihku/käsienpesu, astianpesu ) kovemmilla pakkasilla yli 25° C saattaa patteritermostaatit vähän jo aueta.
Aivan joka huoneeseen ( autotalliin ) ei
ilmalämpöpumpun lämpö yllä, vaikka pitäisi ovia auki. Muuten on kyllä avara eteisaulan tilaratkaisu.
Nimimerkki ”kirjoituksesta” kirjoitti:
>Ulkoyksikön korkeudesta, voisiko sen laittaa räystään alle. Olisi siellä suojassa sateelta ja auringolta?<
Mielestäni voi, onhan se suojassa sateelta ja auringolta, edellyttäen että sulamisvesi johdetaan hallitusti viemäriin, ettei sulamisvesi roisku pitkin seinää vaurioittaen rakenteita.
>Minkä verran ulkoyksikkö tarvitsee huoltoa?<
Huolto on ainakin minun ulkoyksikössä ollut erittäin pientä, ja onhan tikapuut!
Mutta ulkoyksikön lamellien jäätymisen tarkkailua, ja mahdollista sulattelua varten, itse asentaisin yksikön korkeintaan silmien korkeudelle.
>Kondensoituuko sisäyksikön pintaan vettä? Laskua sentti/metri, koneeseen vai putkeen?
<
Kesäkuumalla sisäilma on usein liian kosteaa. Jäähdytyksen yhteydessä poistuu kosteutta jopa 1-2 litraa tunnissa, tämä kosteus valuu lamellien pinnalta sisäyksikön keruukaukaloon, josta on yhde ulosmenevään putkeen.
Sisä-että ulkoyksikön kylmäkoneasentaja kyllä asentaa vatupassilla ”rääppäsilmällä vaateriin” eli suoraan.
Tämä kosteus ( vesi ) johdetaan kestävällä muoviputkella ( mieluummin kudosvahvistetulla ) lavuaarin hajulukon yläpuolelle, LVI liikkeestä saatavalla jatko-osalla, tai ulos kukkapenkkiin.
Laskua saa olla enemmänkin kun 1 cm/metrillä! Sisäyksikön vesi ei jäädy ( kesä ”nääs” )
Veden ulos virtaamisen voi tutkia nostamalla sisäyksikön kannen ylös, jonka takana ja alaosassa on kaukalo, johon lirutetaan noin litra vettä, jos sama määrä tulee putken toisesta päästä ulos, kaikki on OK
Nimimerkki ” asiallinen ja kattava” kirjoitti:
>Tuota vain olen miettinyt, kun en ole moista laitetta käytännössä nähnyt tai kokenut, että onko ilmalämpäpumppua mahdollista tai edes tarpeellista kytkeä esim. talon ilmastointijärjestelmään, tai olisiko sille mahdollista tai järkevää tehdä vaikka omansa (putkisto) ?<
Tästä asiasta on kysytty muillakin foorumeilla jo aikaisemminkin, ja vastaukset ovat olleet muistaakseni järjestään; pidetään järjestelmät erillään toisistaan, eli pidetään ennallaan - kattolämmitys
Minulla on kattolämmitys ja sähkön toimituksessa kausitariffi. Osaako näin asiantuntevassa porukassa joku vastata:
1. Kannattaako kattolämmitys kytkeä kokonaan pois, vai voiko ILP ja se olla yhtäaikaa päällä?
2. Kannattaisiko ILP ohjelmoida siten, että se on päällä päivisin ja yöllä sitten vain kattolämmitys (kait senkin voi ajastaa)? Voisi nukkua ilman hurinaa, halvan tariffin turvin.
3. Miten olette ratkaisseet suoran sähkölämmityksen ja ILP:n rinnakkaiselon?- vastauksia
Ei kannata pitää päällä yhtäaikaa on kuitenkin vaikea saada säädettyä niin että ILP ei ole yhtä aikaa päällä kattolämmityksen kanssa.Jos välttämättä niin haluaa tehdä niin kattolämmityksen pitää olla reilusti ILP:n asetusta alempana.
Vaihto yöllä kattolämmitykselle ei myöskään ole järkevää sillä ILP:n hyötysuhde on kuitenkin parempi vaikka sähkö olisikin hieman halvempaa yöllä ;-) Toki jos ääni häiritsee niin siitä vaan - suora sähkö
Suora sähkö ja ilp = patterit säädetty meillä 19 asteeseen. Ei mene käytännössä päälle kuin tuulikaapissa joskus, toki asunnon pohja on mitä parhain ilppiä ja ilmankiertoa ajatellen.
>15 pakkasilla lämmitetään takka, jonka lämpöä siirretään ilpin (pelkän) puhallustoiminnon avulla. Sähköä meillä menee ~10.000 kw vuodessa, talo n. 100 m2.
- pumppumyyjät
http://www.sulpu.fi/info_jasenet.asp
kannattaa tarkistaa löytyykö asennusliike ko. sivuilta.
ei ainakaan ultimate market ihan heti taida tuolta löytyä!- Viraton
Itsellä ei ole mitään tekemistä Ultimatemarketin saatika heidän laitteidensa kanssa...Eivät varmaankaan ole sulpu:n jäseniä, mutta liikkeet jotka heitin laitteita asentaa varmaan sitä on...Mitä itse laitteisiin tulee, niin ei ne toiminta periaatteeltaan ole sen kummempia kuin muutkaan...Helyt, joista valmistetaan tulevat suurimmaksi osaksi varmaan samasta tehtaasta pingpong maasta jne...Onhan se paha kun joku tulee myymään halvemmalla, joutuu muutkin tinkimään siitä ilmasta/katteesta joka niissä on...
- ilppi
Viraton kirjoitti:
Itsellä ei ole mitään tekemistä Ultimatemarketin saatika heidän laitteidensa kanssa...Eivät varmaankaan ole sulpu:n jäseniä, mutta liikkeet jotka heitin laitteita asentaa varmaan sitä on...Mitä itse laitteisiin tulee, niin ei ne toiminta periaatteeltaan ole sen kummempia kuin muutkaan...Helyt, joista valmistetaan tulevat suurimmaksi osaksi varmaan samasta tehtaasta pingpong maasta jne...Onhan se paha kun joku tulee myymään halvemmalla, joutuu muutkin tinkimään siitä ilmasta/katteesta joka niissä on...
Itse ostin myös ilp:n. Ainakin toistaiseksi olen huomannut sähkölaskujen pienentyneen. Tosipaikka tulee sitten talvella, mutta kaveri joka minulle kyseistä laitetta suositteli kertoi, että sähkölaskussa sen kyllä huomaa. Onhan tämä tietysti myös egolokisempaa, joten voin ainakin mennä hyvillä mielin nukkumaan. Tuollaisesta paikasta ostin kuin http://www.pumputkotiin.fi/
- 17+19
Ei ollut tuotakaan firmaa enää ja miten on takuiden laita, itsellä oli ongelma oman pumpun kanssa kun meni puhallinmoottori. Myyjä nurin ja toimii eri nimellä ja myy ilppejä taas kiivaaseen tahtiin.
Ostin nyt uuden pumpun, tuon Summitin, http://tarjousnet.fi/yritys.php?y=SanyoShop, 5v palvelleen tilalle ja toivon ison toimijan, Ahsellin, takaavan pumpun takuun olevan mitä luvataan! - yammieeh
moi jooona :)
- j0n1234
i feel your artistical level
- pensselijorma
mulla on kuppa :)
- jajajjajajajoo
i would like to hear more about your interesting disease
- pensselijorma
harrastin kerran seksiä aasin kanssa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa43118Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.92148Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1151766Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus101096Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R450992Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn129986- 35774
- 53733
- 67701
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.30665