Joihinkin uskontoihin, mm. islamiin, kuuluu poikalasten esinahan poisto, jota kutsutaan ympärileikkaukseksi.
Toimenpidettä ei voida perustella millään lääketieteellisillä syillä. Sillä kajotaan ihmiskehoon tavalla, jota myöhemmin ei voida peruuttaa. Jos lääkäri tekee sen, se on lääkärin etiikan vastaista.
Toivottavasti poikalasten yleinen silpominen uskonnollisin perustein kielletään Suomessa. Ei ole mitään syytä sallia tapoja, jotka on kehitetty vuosituhansia sitten aivan toisenlaisissa olosuhteissa.
Täytyykö silpominen sallia?
13
1619
Vastaukset
- Gohar
...mualimassa, mm yhdysvalloissa ympärileikataan valtaosa pojista ( ei-uskonnollisista syistä) ja mm myös juutalaiset ympärileikataan,ei ainoastaan muslimit,joten veikkaanpa että toimenpide on yleisempi kuin kuin yleensä osataan ajatellakaan ja sille on muitakin kuin uskonnollisia perusteluita.
- Sananvapaus
Yhdyssvalloissa on huomattavasti vähäisempää ei-juutalaisten ja ei-muslimien keskuudessa, kuin mitä se oli aikaisempina vuosikymmeninä. Asiasta on ollut artikkeleja viime vuosina.
Myös Yhdysvalloissa on herätty huomaamaan, että silpomiselle ei normaalitapauksissa ole perusteita, vaan päin vastoin. - perustelut?
Että jotkut muutkin tekevät väärin, on peruste sille että "meilläkin tehdään"? No eipä ole. Silpominen ei ole paitsi väärin avuttomia vauvoja kohtaan, ei ole heiltä mielipidettä kysytty =( Jos esinahka on niin kireä, että se pitää lääketieteellisin perustein poistaa, on asia ok. Mutta näin on HARVOIN. Muissa tapauksissa ei. Vaikka vääryyttä olisi tehty miljoona vuotta ja monenlaisissa piireissä ja vaikka minkälaisin perusteluin, on se silti aina, ei muuta kuin vääryyttä. Jonka pitäisi loppua. Onneksi tyttöjen silpomiset ovat edes joissakin maissa vähenemään päin =)
- Huom!>
"Täytyykö silpominen sallia?"
Se, että silpomiseen syyllistyvät muutkin kuin muslimit, ei vastaa esitettyyn kysymykseen. - niitä perusteita
meillekin tiedoksi ja opastukseksi. Onko niin, että määrä oikeuttaa? Ihmisiä tapetaan paljon ympärs mualimaa. Tekeekö moinen tosiasia siitä oikeutetun?
- terveydelliset syyt
Itse olen joskus miettinyt tuota ympärileikkausta, ja olen tullut siihen tulokseen että jos se tehdään terveydellisistä syistä niin kyllä minä sen hyväksyn. Ja tehdäänhän tuota uskonnolisistakin syistä jota minä en kannata.
- pippelien
terveydelliset syyt kirjoitti:
Itse olen joskus miettinyt tuota ympärileikkausta, ja olen tullut siihen tulokseen että jos se tehdään terveydellisistä syistä niin kyllä minä sen hyväksyn. Ja tehdäänhän tuota uskonnolisistakin syistä jota minä en kannata.
silpomiselle on terveydellisiä syitä vain aavikko-olosuhteissa. Ei muualla. Kumpaakaan ei Koraani "määrää", vaan kyseessä on kulttuurinen tapa. Suomen rikoslain mukaan kyseessä on rikos.
- Insinööri75
Minäkin odottelen niitä perusteluita, miksi ympärileikkaus tehtäisiin vauvalle. Uusien tutkimusten valossa tästä toimenpiteestä jää lapselle myös henkisiä traumoja.
- seuraus
jos silpominen Suomessa kiellettäisiin?
Silpomista jatkettaisiin salassa, epähygieenisissä olosuhteissa tai matkustettaisiin suorittamaan se johonkin 'takapajulaan', jossa kukaan ei valvo eikä pidä silmällä.
Seurauksena olisi kipua ja vaivaa poikaparoille ja pahempaakin.
Ei pidä luulla, että uskonnollisista säädöksistä luovuttaisisn vain, koska maallinen laki ne kieltää.- on kiellettyä,
se on rikos. Se, että rikoksia tehdään joka tapauksessa ei ole syy kieltää jotain. Muutoinhan kaikki pitäisi sallia vain siksi, että "sitähän tehdään kuitenkin".
- Fady
Mielestäni ympärileikkausta ei pitäisi kieltää koska pojat eivät myöhemmin elämässä kärsi siitä vaan ehkäpä jopa hyötyy siitä, parempi se on tehdä kun lapsi on pieni koska jos ympärileikataan 17v. poikia nii kyllä varmaan tulee traumoja.
- totta ja>>>>
Ap. t. 7:8
Jumala teki Abrahamin kanssa liiton, jonka merkkinä on ympärileikkaus. Abrahamille syntyi Iisak, ja Abraham ympärileikkasi hänet kahdeksantena päivänä, samoin Iisak Jaakobin ja Jaakob kansamme kaksitoista kantaisää. [1. Moos. 17:10, 21:4, 25:21-26, 35:23-26]
Room. 2:25
Ympärileikkaus on kyllä hyödyksi, jos noudatat lakia. Mutta jos olet lainrikkoja, ympärileikkauksesi on mitätön. [Gal. 5:3]
Room. 2:28
Oikea juutalainen ei ole se, joka on juutalainen ulkonaisesti, eikä oikea ympärileikkaus ole se, joka on ulkonaisesti näkyvänä ruumiissa. [Matt. 3:9; Joh. 8:39; Room. 9:6-8; Gal. 6:15]
Room. 2:29
Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki. Tällainen juutalainen saa kiitoksen Jumalalta, ei ihmisiltä. [5. Moos. 10:16; Jer. 4:4; Ap. t. 7:51]
Kol. 2:11
Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois. [Room. 6:6; Ef. 4:22; Fil. 3:3]
http://suomenshiiamuslimit.org/phpBB2/viewtopic.php?t=2506&highlight=ymp%E4rileikkaus
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337253Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654400Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen543462Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5063165Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2942112Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361763Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201701- 911573
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791485Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151436