LA-Puhelimet

entinen LA-mies

Vieläkö joku harrastaa LA-Puhelimia?

Onko kanavilla ruuhkaa?

Vieläkö seiska on kutsukanava?

123

15220

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?????????????

      Ollut nykyään kanavilla aika hiljasta. Jotkut kyllä käyttävät tuota ch 7 kutsukanavana mutta suurin osa porukoista siirtynyt ch 31:lle.

    • LA-MIÄS

      Kyllä LA:lla on vielä porukkaa. Yleensäkin 7 kanava on kutsukanava, mutta itse en juuri ole kuullut liikennettä kyseisellä kanavalla. 19 AM on ollut rekkamiesten pulinakanava. 31 FM on myös ollut suosittu. Ei LA-liikenne ole silti enään sitä mitä se oli 80- ja 90- luvuilla, mutta kyllä harrastajia vielä on ja edelleen toimii LA-kerhoja ympäri suomen... Nykyään kanavapolitiikka on vähän erillainen kuin ennen, eli ei ole enään ne tietyt kanavat vaan satunnaisilla kanavilla on yleensä eri ryhmät jotka pitävät rinkulaa. Mukaan vain rohkeasti...Nykyään käytetään linkityksiä internetin avustuksella jolloin saadaan yhteys vaikka indokiinaan asti. Eli esimerkiksi Helsingissä on linkki kanavalla 1 FM, joka on kytketty internettiin. Porissa on linkki kanavalla 2 FM joka on myös kytketty internettiin, kun Helsingistä lähettää kanavalla 1, se kuuluu Porissa kanavalla 2, ja päinvastoin. Yleensäkin kun Helsingistä lähettää internetin välityksellä puhetta niin se kuluu kaikkialla missä vain on linkki yhdistettynä internettiin samalle palvelimelle. Tämä oli siis esimerkki ja lisää tietoa saa SUOMEN eQSO:n sivuilta osoitteesta: www.eqso.be

      Myös LA:lla voi harjoittaa pakettiradiotoimintaa....

      • Kyllä näkyy harrastajia olevan ja täällä etelässä ainakin on ch-28usb kovin suosittu, tuolta kilometrin päästä laskettelurinteen päältä kulkee yhteydet (qsot) hyvin, ihan luokkaa max 200-300km ilman mitään ihmeempiä radiokelejä, korkeus on 160m. 73', asema zero Hyvinkää.


    • la nalle

      on joskus olen itsekkin vanha ja toimiva la mies ainakin olun seudulla on asemia suhteellisesti myös kokkola kalajoki ylivieska on porukkaa äänes eteläs kuulemma jonkun verran ei muutakuin ääneen taas ja aesemaa pystyy aloittanut joskus 79

    • "purkki"

      ruuhkaa ei juurikaan ole, mutta jonkin verran porinkin seutuvilla vielä asemia löytyy ja itsekkin kuulolla usein!eli ch31FM.(purkki) Oikeastaan lisää vanhojakin asemia vaan ääneen.niin itsekin tein.

      • pinnassa...

        Juu, 1970-1980-luvuthan ne olivat la:n kulta-aikaa, tiedän koska itse olen aloitellut tuossa 1980-luvun puolivälissä harrastuksen silloin vielä oli porukkaa kanavilla. Nykyisin on la-harrastus ainakin tässä, muutamia paikkoja mainitakseni mm. Rääkkylä-Tohmajärvi-Kitee-Joensuu alueella melkoisen laimeaa. Homma alkoi pikkuhiljaa "kuivua kasaan" tuossa 90-luvun puolivälissä ja tätä nykyä on hiljentynyt, sanotaanko että melkeinpä tyystin. Paikallisia asemia on enää nimeksi ja uusia ei ole ainakaan minun kuuluvuusalueelle ilmaantunut enää vuosiin, ja siksipä täälläpäin onkin vain tyyliin allekirjoittanut ja eräs toinen asema, jotka yleensä silloin tällöin äänessä enää olemme. Jos haluaisi näitten vähien asemien kanssa enää yhteyksiä pitää, tulisi antenniratkaisujen olla jo ihan jonkin verran isompia kuin mitä esim. itselläni on edes mahdollista asemapaikallisista syistä laittaa, asun nimittäin rivitalo(=kolhoosi)alueella, ja tällainen kun on asumismuoto, niin silloin jos sitten yleensä, tulee ottaa isännöitsijän, seinänaapurin ym. taloyhtiöläisten mielipiteet huomioon .

        T. Eräs lähes 25-vuotta alaa harrastanut.


      • sierra
        pinnassa... kirjoitti:

        Juu, 1970-1980-luvuthan ne olivat la:n kulta-aikaa, tiedän koska itse olen aloitellut tuossa 1980-luvun puolivälissä harrastuksen silloin vielä oli porukkaa kanavilla. Nykyisin on la-harrastus ainakin tässä, muutamia paikkoja mainitakseni mm. Rääkkylä-Tohmajärvi-Kitee-Joensuu alueella melkoisen laimeaa. Homma alkoi pikkuhiljaa "kuivua kasaan" tuossa 90-luvun puolivälissä ja tätä nykyä on hiljentynyt, sanotaanko että melkeinpä tyystin. Paikallisia asemia on enää nimeksi ja uusia ei ole ainakaan minun kuuluvuusalueelle ilmaantunut enää vuosiin, ja siksipä täälläpäin onkin vain tyyliin allekirjoittanut ja eräs toinen asema, jotka yleensä silloin tällöin äänessä enää olemme. Jos haluaisi näitten vähien asemien kanssa enää yhteyksiä pitää, tulisi antenniratkaisujen olla jo ihan jonkin verran isompia kuin mitä esim. itselläni on edes mahdollista asemapaikallisista syistä laittaa, asun nimittäin rivitalo(=kolhoosi)alueella, ja tällainen kun on asumismuoto, niin silloin jos sitten yleensä, tulee ottaa isännöitsijän, seinänaapurin ym. taloyhtiöläisten mielipiteet huomioon .

        T. Eräs lähes 25-vuotta alaa harrastanut.

        meillä pohoisessa meri-lapin alueella on tällä hetkellä vähän yli kymmenisen kunta tukiasemaa ja niistä suurin osa on KRC club:in vanhoja jäseniä jotka pitävät kipinää vielä yllä.itellä löytyy autosta vielä la puhelin ja tätä ilmiötä on alettu herättämään henkiin uudelleen..Nykyajan nuorisosta ku ei noin puoletkaan tiedä mitä kyseinen harrastus on ja nyt näitä puhelimia on joutunut alkamaan etsimään kavereiden ja mummojen kaapeista että saadaan muihinki kulkuneuvoihin puhelimet. tällä hetkellä tunnen noin kymmenisen kunta kaveria joilla on puhelimet autoissa ja ja kysyntä on kasvamaan päin. toivottavasti tästä saataisiin uus trendi nyky nuorisonkin pariin


      • kigale
        sierra kirjoitti:

        meillä pohoisessa meri-lapin alueella on tällä hetkellä vähän yli kymmenisen kunta tukiasemaa ja niistä suurin osa on KRC club:in vanhoja jäseniä jotka pitävät kipinää vielä yllä.itellä löytyy autosta vielä la puhelin ja tätä ilmiötä on alettu herättämään henkiin uudelleen..Nykyajan nuorisosta ku ei noin puoletkaan tiedä mitä kyseinen harrastus on ja nyt näitä puhelimia on joutunut alkamaan etsimään kavereiden ja mummojen kaapeista että saadaan muihinki kulkuneuvoihin puhelimet. tällä hetkellä tunnen noin kymmenisen kunta kaveria joilla on puhelimet autoissa ja ja kysyntä on kasvamaan päin. toivottavasti tästä saataisiin uus trendi nyky nuorisonkin pariin

        Joo,meri-lapin alueella kuullut nyt muutaman kaverin asiasta kiinnostuneen,ovat kuunnelleet 80-luvun meininkiä ja harrastus toivottavasti heräisi henkiin taas,ei muuta kuin autoon asentelemaan ja homma pyörimään,oli se hauskaa ja tieto kulki......


    • OHpööpöö

      Kyllä ainakin Tampereella on jonkin verrankin LA-harrastajia (enemmänkin saisi olla). Tampereella on joka ilta rinkula kanavalla 27 FM klo 22:30 alkaen ja varsinkin viikonloppuisin väkeä rinkulaan osallistu enemmän ja vähemmän. Muutenkin Pirkanmaalla käytetään kutsukanavana 27 FM harrastajien parissa. Melkein aina jos huutelet jotain kyseisellä kanavalla niin saat vastauksen..

      • hjordis

        ainakin espoossa on porukka kanavalla 11fm. kannattaa huhuilla kun tulee kehä 3 tuntumaan tai sisäpuolelle. mulla on autoasema ja kotiasema.


      • kallio11
        hjordis kirjoitti:

        ainakin espoossa on porukka kanavalla 11fm. kannattaa huhuilla kun tulee kehä 3 tuntumaan tai sisäpuolelle. mulla on autoasema ja kotiasema.

        helsingin kalliolle nousi uusi asema tuki asema mutta kun tuo inventteri riittää niin autossa myös kanavaa olen miettinyt mut jos 31 hiljaa niin 11 hyvä vai millä kanavilla jengi liikkuu nykyään?


      • Hjorde
        kallio11 kirjoitti:

        helsingin kalliolle nousi uusi asema tuki asema mutta kun tuo inventteri riittää niin autossa myös kanavaa olen miettinyt mut jos 31 hiljaa niin 11 hyvä vai millä kanavilla jengi liikkuu nykyään?

        Nykyään pääkaupunkiseudun kutsukanava 29.


      • Hjorde

      • herttakäsi
        kallio11 kirjoitti:

        helsingin kalliolle nousi uusi asema tuki asema mutta kun tuo inventteri riittää niin autossa myös kanavaa olen miettinyt mut jos 31 hiljaa niin 11 hyvä vai millä kanavilla jengi liikkuu nykyään?

        Netissä ne nykyisin on ja sättäilee, ei kukaan enää mitään antenneja virittele.

        Netissä on e-qso mahdollisuus, kuuluu ympäri maailmaa.


      • reikkirei
        herttakäsi kirjoitti:

        Netissä ne nykyisin on ja sättäilee, ei kukaan enää mitään antenneja virittele.

        Netissä on e-qso mahdollisuus, kuuluu ympäri maailmaa.

        Vai ei kukaan enää antenneja virittele..ei kaikki netissä sättäile, on meitä laa-harrastajiakin vielä, aika paljonkin vielä, ensi viikolla alkaa antennivirittely, asema parempaan kusokuntoon..


      • Anonyymi
        hjordis kirjoitti:

        ainakin espoossa on porukka kanavalla 11fm. kannattaa huhuilla kun tulee kehä 3 tuntumaan tai sisäpuolelle. mulla on autoasema ja kotiasema.

        asia ei tähän kuulu mutta kuinka lähelle cb puhelinta voi laittaa am /FM PUHELIMEN SIIS AUTO ASENNUKSEEN VAI OTTAAKO HÄIRIÖITÄ


    • Poistoonko

      Olisi ylimääräinen LA-tuki aseman antenni.

      • haen heti

        Jos ei liian kaukana. Miten kulkee henkilaution katolla??


      • hjördis

        laita sähköpostia [email protected] ja kerro missä antenni on ja puhelinnumero, jos kuljen sillä suunnalla niin haen tukikepin pois, jos on hyvässä kunnossa niin voin maksaakin jotain pientä.

        suurta arvoa vanhoilla antenneilla ei ole sen vuoksi, että säiden armoilla tahtoo hapettua piloille ja on iso homma saattaa käyttökuntoon, jos edes saa


      • Laalaatilaa
        hjördis kirjoitti:

        laita sähköpostia [email protected] ja kerro missä antenni on ja puhelinnumero, jos kuljen sillä suunnalla niin haen tukikepin pois, jos on hyvässä kunnossa niin voin maksaakin jotain pientä.

        suurta arvoa vanhoilla antenneilla ei ole sen vuoksi, että säiden armoilla tahtoo hapettua piloille ja on iso homma saattaa käyttökuntoon, jos edes saa

        Laita antenni myyntiin huutopistenettiin, kyllä vanhasta laa-antennista vielä helposti saa 150e.
        Minä myin siellä vanhoja ruosteisia laa-puhelimia kaksi kappaletta ja sain niistäkin 80e kpl, vaikka ne oli ihan paskoja eikä toimineet enää, toinen oli veneessä ollut ja kastunutkin läpimäräksi, merivesi ei varmaan ihan hyvää tehnyt sisäkaluille.
        Eihän vanhalle tavaralle kannata takuuta antaa, sanoo vaan että joskus ainakin on toiminut


      • aikansa kutakin
        Laalaatilaa kirjoitti:

        Laita antenni myyntiin huutopistenettiin, kyllä vanhasta laa-antennista vielä helposti saa 150e.
        Minä myin siellä vanhoja ruosteisia laa-puhelimia kaksi kappaletta ja sain niistäkin 80e kpl, vaikka ne oli ihan paskoja eikä toimineet enää, toinen oli veneessä ollut ja kastunutkin läpimäräksi, merivesi ei varmaan ihan hyvää tehnyt sisäkaluille.
        Eihän vanhalle tavaralle kannata takuuta antaa, sanoo vaan että joskus ainakin on toiminut

        Kouvolassa paljon mitään kuulu, tosin minulla ei ole mikään hyvä antennikaan, saattaa olla jo kastunut liitokset ja hapettuneetkin, en enää kyllä niitä korjaile vaan revin alas loputkin.

        Tukiasemakoneena Base station 40 kanavainen am fm ja mikkinä olen käyttänyt enimmäkseen pöytämikkiä turner merkiltään. Kaikki myyn pois ei kiinnosta kun on tullut tämä tietokonepelit ja muut sovellukset tilalle, laakoneita on useitakin ja kaikenlaista tarviketta mitä vuosien saatossa kertynyt laatikoiden pohjalle, imureita mittareita, vähän kaikkea. en tiedä mitä niistä saisi mutta eiköhän koko läjästä ainakin sataviisikymmpiä pitäisi saada.

        Kunhan ehdin vähän lajitella niitä sopiviin laatikoihin niin ilmoitan vaikka täällä s-24 myyntisivulla niistä tarkemmin.


      • seppä.
        aikansa kutakin kirjoitti:

        Kouvolassa paljon mitään kuulu, tosin minulla ei ole mikään hyvä antennikaan, saattaa olla jo kastunut liitokset ja hapettuneetkin, en enää kyllä niitä korjaile vaan revin alas loputkin.

        Tukiasemakoneena Base station 40 kanavainen am fm ja mikkinä olen käyttänyt enimmäkseen pöytämikkiä turner merkiltään. Kaikki myyn pois ei kiinnosta kun on tullut tämä tietokonepelit ja muut sovellukset tilalle, laakoneita on useitakin ja kaikenlaista tarviketta mitä vuosien saatossa kertynyt laatikoiden pohjalle, imureita mittareita, vähän kaikkea. en tiedä mitä niistä saisi mutta eiköhän koko läjästä ainakin sataviisikymmpiä pitäisi saada.

        Kunhan ehdin vähän lajitella niitä sopiviin laatikoihin niin ilmoitan vaikka täällä s-24 myyntisivulla niistä tarkemmin.

        Olihan tuo laa touhu välillä hiljentynyt, mutta näyttäisi nyt taas olevan nousussa.

        http://cluster.nettisivu.org/


      • PEMARIMIES
        seppä. kirjoitti:

        Olihan tuo laa touhu välillä hiljentynyt, mutta näyttäisi nyt taas olevan nousussa.

        http://cluster.nettisivu.org/

        Tampereella on Laa-radiotouhu kokonaan kuollutta, ei ole minkäänlaista liikennettä enää. Samanlaisia viestejä olen kuullut kavereiltani muualtakin päin.

        Sensijaan pmr radiot pauhaa pitkin päivää, ihmekös tuo kun ne on pieniä kooltaan ja mahtuvat kivasti taskuun, kuuluvuuskin uusimmilla jo kymmenen kilometrin luokkaa ja paljon enempikin, kun sattuu hyvät olosuhteet kohdalle, korkeat paikat avoimet maastot ym.


      • stereoeerikki

        Pääasia että ennätyspuhheita riittää. Itekkin kuulin jollain bebysuorittimella olkkarista pihalle asti. UPEETA MAHTAVAA. Ainaskii näi täällä hYvinkällä.


      • hjorde
        aikansa kutakin kirjoitti:

        Kouvolassa paljon mitään kuulu, tosin minulla ei ole mikään hyvä antennikaan, saattaa olla jo kastunut liitokset ja hapettuneetkin, en enää kyllä niitä korjaile vaan revin alas loputkin.

        Tukiasemakoneena Base station 40 kanavainen am fm ja mikkinä olen käyttänyt enimmäkseen pöytämikkiä turner merkiltään. Kaikki myyn pois ei kiinnosta kun on tullut tämä tietokonepelit ja muut sovellukset tilalle, laakoneita on useitakin ja kaikenlaista tarviketta mitä vuosien saatossa kertynyt laatikoiden pohjalle, imureita mittareita, vähän kaikkea. en tiedä mitä niistä saisi mutta eiköhän koko läjästä ainakin sataviisikymmpiä pitäisi saada.

        Kunhan ehdin vähän lajitella niitä sopiviin laatikoihin niin ilmoitan vaikka täällä s-24 myyntisivulla niistä tarkemmin.

        Jos 30 asemaa saa yhden illan aikana kuitattua eikä tuo ole edes monta. Viime lauantaina klo 20.00 alkaneessa sössörinkulassa kuului asemia mm. kangasalta ja kouvolasta tänne pääkaupunkiseudulle. Tampereen mölinät kanavalla 27 yleensä ja alkavat kai suht myöhään eli 22.00 maissa? tällaista olen kuullut paikallisilta harrastajilta. Tampereella kun autolla ajellut niin joka kerta tullut tuossa 27:lla yhteyksiä. Kouvolan suunnalla taitavat käyttää 31 -kanavaa. Kyllä tuolla radioaalloilla meteliä on ja harrastajia tuntuu tulevan taas lisää.

        Jos ei mitään kuulu niin kannattaa tarkastaa antennit ja muutenkin laitteet. Helsinki-oulu väliltä ei taida suomesta paikkaa löytyä johon ei joku harrastaja kuuluisi päivittäin tai ainakin viikoittain, joskus saanut jutella koko ajomatkan. (lukuunottamatta ehkä pahimpia monttuja) Suomussalmella on ollut la-puolella hiljaista, mutta mäeltä viime pääsiäisenä pidin sieltä kusoja ympäri eteläistä suomea kun kelit olivat kohdillaan. Kesäisin lapissa ajellessa kannattaa pitää puhelinta auki. Viimekesänä kuului useampi autoasema lapista tänne eteläiseen suomeen useana iltana peräkkäin. Ei muuta kun laitteet kuntoon ja aalloille mölisemään.. :D


      • Mopoautollakesään
        hjorde kirjoitti:

        Jos 30 asemaa saa yhden illan aikana kuitattua eikä tuo ole edes monta. Viime lauantaina klo 20.00 alkaneessa sössörinkulassa kuului asemia mm. kangasalta ja kouvolasta tänne pääkaupunkiseudulle. Tampereen mölinät kanavalla 27 yleensä ja alkavat kai suht myöhään eli 22.00 maissa? tällaista olen kuullut paikallisilta harrastajilta. Tampereella kun autolla ajellut niin joka kerta tullut tuossa 27:lla yhteyksiä. Kouvolan suunnalla taitavat käyttää 31 -kanavaa. Kyllä tuolla radioaalloilla meteliä on ja harrastajia tuntuu tulevan taas lisää.

        Jos ei mitään kuulu niin kannattaa tarkastaa antennit ja muutenkin laitteet. Helsinki-oulu väliltä ei taida suomesta paikkaa löytyä johon ei joku harrastaja kuuluisi päivittäin tai ainakin viikoittain, joskus saanut jutella koko ajomatkan. (lukuunottamatta ehkä pahimpia monttuja) Suomussalmella on ollut la-puolella hiljaista, mutta mäeltä viime pääsiäisenä pidin sieltä kusoja ympäri eteläistä suomea kun kelit olivat kohdillaan. Kesäisin lapissa ajellessa kannattaa pitää puhelinta auki. Viimekesänä kuului useampi autoasema lapista tänne eteläiseen suomeen useana iltana peräkkäin. Ei muuta kun laitteet kuntoon ja aalloille mölisemään.. :D

        Täällä hämeen härkämailla ei kuulu kuin ulkomaankeliä, mitään sellaista joka tukisi väitteitä laa touhun lisääntymisestä ja elpymisestä ei ole havaittavissa, myyntisivustot pullistelee laa koneita joita on ostettu suurin toivein, pitkistä yhteyksistä.

        Radioharraste kaikkineen on siirtynyt nettiin, itse olen myös viimeisiä höyrykoneita myymässä, nyt ollaan netissä, siellä on porukkaa e qusossa ja juttu luistaa, eikä tarvitse katolla ravata antennia säätämässä ja lupien kanssataistella.

        Kesällä sujautetaan reppuun pieni minikannetteva ja pmr puhelin, siinä on toimiva yhdistelmä lomareissuille.


      • 56fl045
        Mopoautollakesään kirjoitti:

        Täällä hämeen härkämailla ei kuulu kuin ulkomaankeliä, mitään sellaista joka tukisi väitteitä laa touhun lisääntymisestä ja elpymisestä ei ole havaittavissa, myyntisivustot pullistelee laa koneita joita on ostettu suurin toivein, pitkistä yhteyksistä.

        Radioharraste kaikkineen on siirtynyt nettiin, itse olen myös viimeisiä höyrykoneita myymässä, nyt ollaan netissä, siellä on porukkaa e qusossa ja juttu luistaa, eikä tarvitse katolla ravata antennia säätämässä ja lupien kanssataistella.

        Kesällä sujautetaan reppuun pieni minikannetteva ja pmr puhelin, siinä on toimiva yhdistelmä lomareissuille.

        ja pirusti tässä länsirannikolla kokkolasta ouluun ja sisämaahan päin
        mitään kuollutta oo laa-touhu NO Haloo


      • Kosla957
        PEMARIMIES kirjoitti:

        Tampereella on Laa-radiotouhu kokonaan kuollutta, ei ole minkäänlaista liikennettä enää. Samanlaisia viestejä olen kuullut kavereiltani muualtakin päin.

        Sensijaan pmr radiot pauhaa pitkin päivää, ihmekös tuo kun ne on pieniä kooltaan ja mahtuvat kivasti taskuun, kuuluvuuskin uusimmilla jo kymmenen kilometrin luokkaa ja paljon enempikin, kun sattuu hyvät olosuhteet kohdalle, korkeat paikat avoimet maastot ym.

        Kyllä tampereella on LA/CB -radioliikennettä.
        Arkisin ja viikonloppuisin n.22.30 alkaen CH27
        Ja aivan joka päivä
        Kosla957
        http://www.kotinet.com/jt/kosla/


    • tukiasemanantenni

      puolenaallon keppi ois tuossa myytävänä.alumiinia pituus noin 6m. Toimii testasin äsken.ei tarvetta hintaa ois 50e .olisi nurmeksessa. 0400-578088

      • tarttilantulinen

        kyllä tota harrastetaan aika paljon radioamatööri kerhoilla olen siellä muutaman LA-puhelimen nähnyt


      • n3v4
        tarttilantulinen kirjoitti:

        kyllä tota harrastetaan aika paljon radioamatööri kerhoilla olen siellä muutaman LA-puhelimen nähnyt

        Harrastajilla paljon olemassa myös ns. isompia asemia suunta-antenneineen, kuuluvuudet yli 100km tukiasemasta tukiasemaan. Mobile-Mobile yhteydet 40km .

        Harrastajia on kun laittaa kunnon laitteet niin kuulee vähän laajemmalta alueelta.

        Puhelimia on paljon myynnissä koska harrastajat kierrättävät ja säätävät laitteistojaan. Samat la-puhelimet kiertävät suomen harrastajilla ja jotkut tekevät löytöjä naapurin ukon kaappien kätköstä. Ei ole kuollutta touhua ei. http://radiohullut.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5449&hilit=loki&start=15


      • Räkä poskilla
        n3v4 kirjoitti:

        Harrastajilla paljon olemassa myös ns. isompia asemia suunta-antenneineen, kuuluvuudet yli 100km tukiasemasta tukiasemaan. Mobile-Mobile yhteydet 40km .

        Harrastajia on kun laittaa kunnon laitteet niin kuulee vähän laajemmalta alueelta.

        Puhelimia on paljon myynnissä koska harrastajat kierrättävät ja säätävät laitteistojaan. Samat la-puhelimet kiertävät suomen harrastajilla ja jotkut tekevät löytöjä naapurin ukon kaappien kätköstä. Ei ole kuollutta touhua ei. http://radiohullut.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5449&hilit=loki&start=15

        Naapurin mopoikäset räkänokat ajeli ympäriinsä ja rääkyivät kuin siat jollain lälläreillä. Ei siinä paljoa edes olisi lälläriä tarvittu kun se rääkynä kuului muutenkin kesäillassa ihan tarpeeksi kauaksi järven yli.

        Jos ei muuten kuulu niin miksei käytä kännykkää niin kuuluu huomattavasti kauemmaksi jos se siitä on kiinni.


    • Alan 100 Plus B +115

      Nyt ei tunnu keliä olevan , enimmäkseen voimakasta kohinaa.

    • lällykkä

      Jos laittaa antennin perään niin voi kuulua muutakin.

    • PersAntti

      Omaan vai naapurin (muijan) perään?

    • wd
    • rooker itse

      Joku tuolla mainitsi että kuuluu voimakasta kohinaa, kyllä sitä kohinaa kuuluu vaikka on keli hyväkin ssi radiokeli, nyt en tarkota että aurinko paistaa ja limmut laulaa :) vi...mitkä limmut kun piti kirjoittaa että linnut, kyllä maar on radioliikennettä laa puolella ja vilkastakin, nousussa tämä la-harrastus ja moni siirtyy la puolelta sitten radioamatööripuolelle, ei muuta kun ostamaa on länkky ja kanaville turisemaan, kannattaa tsekata "käytösopas" kuinka nykyään länkky piiri toimii.

    • wd

      FM31 nyt auki mutta ei oikein tolla autoantennilla kuulu, pitäis hankkia tukiasema-antenni sit ku on varaa.
      Käsikapulakin löytyy nyt ,Midland CB 75-750A , vaan ei sekään kuulu täällä kämpässä.

    • rooker itse

      välillä ruuhkaakin kanavilla ja ihan asiallista keskustelua, hyvä niin, jotkut vain vois sen kutsun hoitaa asiallisemmalla tavalla kuin viheltelemällä mikkiin, yleiskutsu hyvä tapa ja perään kun vielä mainitsee oman koolin niin parempi kuin vislailla. eli "yleiskutsu" tai "yleinen kutsu" sekä oma "kooli", vähän tuonne radioamatöörien suuntaan kun käytös kääntyy niin vot, sen kun oppii niin helppo siirtyä hamipuolelle, monihan workkiikin molemmilla puolin ja sen kyllä huomaa, erottuu näistä koiransa perään viheltelijöistä.

    • Ptruuiptruuui vaan

      Ei mikään laki kiellä viheltämistä tai laulamista. Joka sellaiseen tulee puuttumaan saa yleensä itse haisevat vastalauseet takaisin.

    • olis poijaat president jacksoni am fm ssb tuo hopea naama alan miehet tietää orpona kaapissa brocomin keinomaa venekeppi mukaan voi kysellä

    • wscdf

      mitäs hintaa olet ajatellut?

    • huom 320 kanavaa menee 10metrille asti

      • Läääääh

        Myyt sitten vähän niinkuin laittomia koneita. mietis vähän mitä oot tekemässä ?


    • 34567

      Vanhasta raadosta maksan 50 euroa jos on toimiva. Laita pakettiin, tulen hakemaan.

    • huumori pelaa

    • 34567

      Jaa, luulin että olit tosissasi. Älä sitten tarjottele.

    • 450e

    • kaakonkulmalta

      Kyllä on poskettomat hintapyynnit vanhoista länkyistä !

      Itse olen myynyt kasapäin vanhoja Mocomia 5-20e per kpl, kunnosta riippuen.

    • meesterhenc

      Tarjoan tasarahan 500. Näyttäis olevan senverran hyvä kone. Ota yhteyttä.

      • ei muuta kun numeroo tai spostia


    • Kiitos vinkistä

      Jaa, luulin että se oli uusi ja hyvä ja olisin ilman muuta ostanut. Jos niitä noin halvalla saa niin haenkin sellaisen. Hyvä etten ostanuta tuota.

      Kaikenlaista huijaria sitä täällä liikkuukin. Olkaapa varovaisia.

      • kaukaa täytyy hakea parasta ruveta säästään.äläkä jolkki rupee syytteleen ettei tule puheita


    • LaListi

      Ei oikein löydy netistä tietoa ko. jakconista. Minkä ikäinen se on ja mikä on sijainti? Millainen antenni? Tiukka hinta jos haen tänään?

      • la.listi miten suhun saa yhteyden kerron parenmin


      • LaListi
        hofnari kirjoitti:

        la.listi miten suhun saa yhteyden kerron parenmin

        Haluan nähdä ja testata koneen. Missä nähtävissä?


      • LaListi kirjoitti:

        Haluan nähdä ja testata koneen. Missä nähtävissä?

        tampereella ja edelleen puh tai sp osoite


      • LaListi
        hofnari kirjoitti:

        tampereella ja edelleen puh tai sp osoite

        Olen mahdollisesti Tampereen suunnalla viikonlopulla. Annapa numeroa mistä saa kiinni.


      • LaListi kirjoitti:

        Olen mahdollisesti Tampereen suunnalla viikonlopulla. Annapa numeroa mistä saa kiinni.

        LALISTI 0465402535 HOFNARI


      • juristi,
        hofnari kirjoitti:

        LALISTI 0465402535 HOFNARI

        Numeron haltija lupasi ruveta oikeustoimiin ilmoittamastasi toisen henkilön numerosta.


      • LaListi
        juristi, kirjoitti:

        Numeron haltija lupasi ruveta oikeustoimiin ilmoittamastasi toisen henkilön numerosta.

        Niin ja jos ei rupea, niin minä rupean. Olen myös juristi.
        Useita henkilöitä näköjään harhautettu.


    • iytri

      itse olen maksanut vanhoista laa-puhelimista 30-50 euroa ja kaikki olleet toimivia, juuri ostin danitan 340 laan ja 30 euroa maksoin. joku tuolla edellä kirjoitteli että ei laki kiellä vihehtelyä yms laa kanaville, ei toki kielläkään mutta järkevä la-taajuuksien käyttäjä kertoo oman kutsunsa ja kutsuna käyttää jotakin muuta kuin viheltelyä, itse en ainakaan viheltelyihin vastaa.

    • aivan vapaasti olen oikeusaktivisti

    • tupakkiton

      Laittakaa nimi muistiin!

    • eihme jos kusot suomessa loppuneet,jos kanavilla puörii tollaisia hörhöjä.mutta kertoohan se jo jotanikin jos kusot tien toiselle puolelle hoidetaan danitoilla ja vanhoilla mokomilla..sekoilkaa rauhassa ja muistakaa ottaa ilta lääkkeenne.niin ei kuuppa pehmene enenpää.mukavia skippikelejä naapurin masalle

    • ja nimen voi vapaasti laittaa muistiin olen tarjoamassa laatua la hommiin en mopo pojille nurkka kusoo ja kaikki pyörii laillisesti. ja numeroro jokä näkyy on minun ei toisen vastaan kyselyihi 30v kokemus la.jurisisti voi pistää sormen sinne mihin mopedin vilkku ei riitä

    • © Suomi24 Oy

      Odota nyt vielä muutama vuosi, että edes sen mopokortin saisit. Et näköjään tiedä, että sille on ikäraja olemassa.

    • mulleko kirjotit

    • jagi-mään

      kuinka niin "hofnari" kusot suomesta loppuneet??

      joka päivä useita kusoja ja varsinkin iltaisin eikä todellakaan tien toiselle puolelle millään vanhalla danitalla..no löytyy kyllä repertuaarista danitakin ja muutama muukin vanha laite..kyllä kusojen kulkee laajalla ympyrällä..voi sanoa että 400-500 km ympyrässä 200-300 km kelillä kuin kelillä..ja ihan asiallista porukkaa laa-bandeilla.

    • varmaan vielä onkin vanhan ajan mukavia rinkejä kuten jouluringitkin,vaan ajat ovat muuttuneet

      • CH 7

        onkohan keski suomen pohjois savon alueilla enää länkky toimintaa tuli tässä mieleen että kannattaiskohan kaivaa vanhat länkky värkit esille länkyttelin 80-90 luvuilla melko ahkerasti asema kutsu nimellä Rullaati jos joku vanha asema tuttu huomaa tämän kommentin niin niin olis mukava kuulla vanhoista rupa ratioUKOISTA ja AKOISTA


    • erakko

      moi ottaisin LA-puhelimen ja auto anteeniin lahjoituksena vastaan
      pojalleni myös käsi la käy
      yhteyden otot sähköpostilla [email protected]

      • on se uusi

        minä ottaisin kans auton saa olla la-puhelinkin mukana niin lahjoituksena vastaan.

        saa olla uusikin.


    • tryeatyae

      Mistä voi ostaa la puhelimen?

      • kerpiilos

        rxtx tre


      • se on halpa

        Helsingin Radiopuoti


    • hoonari
      • miesten mies

        Ja quso kulkee!


    • aloittelija

      Tuli hankittua halvalla käytetty cb-puhelin ja swr-mittari ja olen johdon pätkällä kuunnellut välillä rinkuloita, mutta nyt kiinnostaisi hankkia oikea antenni, että voisi välillä osallistuakin.

      Oliskohan mitään ideaa tämmösessä kompromissiantennissa kuin Sirio thunder 27? Olis metrin mittanen tikku ilman erillisiä maatasoja. Sen kehtais pystyttää parvekkeen nurkalle. Viritys kaapelin pituudella.

      Onko muita ideoita, kun katolle tuskin saa asentaa, eikä voi laittaa parvekkeen reunaltakaan mitään piiskoja sojottamaan. Hukkuukohan tuossa paljonkin tehoa kaapeliin, jos sen 5,42m vaikka yrittäis laittaa ja onko pituus kuinka tarkka.

      • qyso kulkee

        Ihan toimiva. rxt-tuotteessa vieläpä tarjouksessa.


      • aloittelija
        qyso kulkee kirjoitti:

        Ihan toimiva. rxt-tuotteessa vieläpä tarjouksessa.

        Taitaapa mennä siis tilaukseen. Kuinkahan tuo swr-mittaus toimii, kun johtoa on ennen ja jälkeen mittarin? Kun siis antennin viritys riippuu juuri kaapelin pituudesta. Vai onko hyötyä edes mitata, jos on oikean pituinen kaapeli?


      • qusoukko
        aloittelija kirjoitti:

        Taitaapa mennä siis tilaukseen. Kuinkahan tuo swr-mittaus toimii, kun johtoa on ennen ja jälkeen mittarin? Kun siis antennin viritys riippuu juuri kaapelin pituudesta. Vai onko hyötyä edes mitata, jos on oikean pituinen kaapeli?

        Ei ole kaapelin pituudella merkitystä kunhan antenni on vireessä.


      • aloittelija
        qusoukko kirjoitti:

        Ei ole kaapelin pituudella merkitystä kunhan antenni on vireessä.

        Niin, eihän sillä yleensä, mutta tässä tapauksessa viritys tapahtuu juuri kaapelilla. Antenni oli se sirio thunder 27, jossa ei ole maatasoja. Rxtx:n sivuilla oli annettu kaapelin pituudelle vaihtoehdot.


      • oldtimer
        aloittelija kirjoitti:

        Niin, eihän sillä yleensä, mutta tässä tapauksessa viritys tapahtuu juuri kaapelilla. Antenni oli se sirio thunder 27, jossa ei ole maatasoja. Rxtx:n sivuilla oli annettu kaapelin pituudelle vaihtoehdot.

        Muuta säteilijän pituutta. Niin se viritetään, eli lyhennetään rautasahan kanssa sopivaan pituuteen.


      • aloittelija
        oldtimer kirjoitti:

        Muuta säteilijän pituutta. Niin se viritetään, eli lyhennetään rautasahan kanssa sopivaan pituuteen.

        Eipä sitä onneksi sahailla tarvinnut. Swr on jo valmiilla 2,4m kaapelilla alle kahden koko alueella. Osaakoha joku sanoa, onko sillä kaapelin pituudella muuta väliä? Ohjeessa suositellaan 2,73 5,46 8,48m ...

        Periaate antennilla on helical dipole ja säteilijän ympärillä muovikuori, jota ei tarkoitettu avattavaksi.


      • 6+6
        aloittelija kirjoitti:

        Eipä sitä onneksi sahailla tarvinnut. Swr on jo valmiilla 2,4m kaapelilla alle kahden koko alueella. Osaakoha joku sanoa, onko sillä kaapelin pituudella muuta väliä? Ohjeessa suositellaan 2,73 5,46 8,48m ...

        Periaate antennilla on helical dipole ja säteilijän ympärillä muovikuori, jota ei tarkoitettu avattavaksi.

        Kannattaa lopettaa se kaapelin pituuden kanssa leikkiminen. Sehän ei antennin impedanssia muuta mihinkään jos se on pielessä. Ainoastaan säteilijän pituuden säätö vaikuttaa tulokseen. Kaapelin pituus saa olla juuri sellainen kuin tarvitaan lähettimestä antenniin asti. Lähellä kahta oleva swr on liian suuri, eikä tee muuta ajan kanssa kuin polttaa pääteasteen. Tehotkin häviää vain kaapelin lämmitykseen.
        Mutta tyylinsä kullakin.


    • RustyNail

      Ehkäpä viestintävirasto on poistanut nämäkin taajuudet, kuten jossain toisessa topicissa ehdotettiin :P

    • sumppi_x

      Kyllä vaan harrastaa, kuuluu vastaus kysymykseen. Harmittaa ettei enemmänkin harrasteta; vaikka onkin joka iikalla pirusti massia taskussa tuntuu pöljältä soittaa kännykällä näköyhteydeltä edellä ajavaan autoon. Pöljää on myös soittaa kännykällä avaamaan alaovi/heittämään avain ym. kun tekniikkaa on jo olemassa. Myöskin muistan tilanteita joissa ajoin aikanaan nelostietä väliä Rovaniemi - Helsinki, jotain läppää olisi ollut mukava kuunnella ja haastaa.

      Olisi voinut rakentaa hienoja kilpailutustilanteita kun aikoinaan puhelinmyyjät soitteli ja yritti tarjota liittymiä (enää ei kai saa?); länkyn kanssa ei sen puheajan kanssa pystyisi kukaan litaniaansa lukeva toope papukaija myyjä kilpailemaan. Aina kyllä otin liittymän ja puhuin niistä sen ilmaisen ajan pois... Eikä sillä, kaikki länkkyharrastajathan on miljonäärejä. Varsinkin perjantai-illan rinkuloissa.

      Joskus pärjättiin kokonaan pelkän länkyn varassa ennen kännyköitä. Ajoin autolla baariin, yöllä onnistui länkyllä kavereista kuski ajamaan kämpille. Siltä ajalta muistuu mieleen ihan hätäkanava (11A) jota myös kunnioitettiin, veneilijöille 16 ja valtakunnallinen kutsukanava 7. Muistan jotain juttua että pizzaakin sai tilattua länkyllä? Espoo?

      Miksiköhän 7:sta kutsukanavana on luovuttu? Joku uusi tulokas kun löytää vanhan 22-kanavaisen koneen ei pääse noille ylemmille, ja aina pitää vaihteleva kutsukanava muistaa tai kaivella netistä maakunnissa ajellessa sen helpon sijaan.

      • länkkyukko

        "Muistan jotain juttua että pizzaakin sai tilattua länkyllä? Espoo?"

        Espoosta en tiedä sanoa, mutta Kotkassa sai pizzan tilattua LA-puhelimella ja Hangossa veneillessä sai HSF:n ravintolasta varattua pöydän myös LA-puhelimen avulla. Oli ne aikoja!


      • Kalju_Pitkätukka

        Tuntuu aina uusiakin harrastelijoita tulevan kehiin.

        Itse aloitin viime kesänä, kun länkkyjen kulta-aikana jäi harrastelu väliin.

        AM-FM- koneet on edullisia, mutta kannattaa laittaa sellainen, josta löytyy myös SSB- modulaatio, jos kaukoyhteydet kiinnostavat.

        Joissain paikoissa voi olla harrastajat niin vähissä, ettei vasta-asemaa löydy.


    • Äkkinäinen

      Harrastetaan siis nykyäänkin??? Keravalla 80-luvulla oli ahkera la-piiri ja juttua riitti monenlaista. Se oli mukavaa aikaa, toivottavasti la innostus saa uuden alun. T. Äkkinäinen

      • Kalju_Pitkätukka

        Juu, nytkin turisen parin äijän kanssa... Nettikirppikseltä sikana säkissä vanha zodiacci 25€, toimii... Nostalgian kanssa saa olla varovainen, ei se entinen aika palaa. Mutta kyllä länkkyjen kanssa voi harrastella, uusiakin koneita löytyy. Jos ei paikallista porukkaa löydy, ja saa kunnon antennin pystyyn, kyttää ulkomaankelejä.


      • länkkyukko

    • Kalju_Pitkätukka

      Monin paikoin kerhot ja yhdistykset ovat näivettyneet, mutta jokunen harrastelija kuitenkin äänessä on.

      Ei tässä Oulun ympäristössäkään aina juttukaveria löydy, kun radion aukaisee, joskus voi mennä monta päivääkin, ettei satu toista länkkyukkoa samaan aikaan olemaan äänessä.

      DX:ien kyttääminen on omassa harrastelussa olennaisin sisältö, lanka-antennien virittely ja kokeileminen, vanhojen radioiden fiksailu.

      Juuri tuohon vanhaan 22- kanavaiseen Zodiakkiin laitoin yläkanavat, menee 39- kanavalle asti(juutuupissa on ohjeita)

      Monelle voi olla pettymys se, ettei porukkaa ole kuitenkaan entiseen malliin äänessä, jos vaikka 50km säteellä on 20 asemaa, ei siellä välttämättä ole perjantai-iltana kuitenkaan ketään äänessä.

      Ulkomaankelit ovat satunnaisten ilmiöiden varassa ja usein kun keliä on, on sitten melua niin, että kanavat ovat ihan tukossa, saksalainen huutaa kaukoyhteyskutsua, yrität vastailla, tanskalainen turinarinki nousee pulisemaan päälle ja venäläinen taksiasema heittää s-mittarin tappiin...

      • jammijammi

        Taisi olla Zodiac M 5123, johon yläkanavat sai aika simppelisti. Näytölle kaikki kanavat eivät tule oikein ja yhden yläkanavan lähetystaajuus on pielessä. En muista mikä kanava se oli.


      • Kalju_Pitkätukka

        Kiitti tiedosta.

        Modaamani kone on M-5126, siinä muutos ei ole ihan yhtä simppeli kuin M-5123:ssa.

        Vaikuttaisi M-5126:ssa näyttö näyttävän oikein ja ainakin kanavien 27 ja 31 taajuus on kohdallaan.
        Pitääpä tarkistaa loputkin kanavat.

        Minulla on modaamaton M-5123:kin, pitääpä olla tarkkana tuon kanssa jos tekee yläkanavamodiksen siihenkin.
        M-5123:een se on tosiaan hävyttömän helppo laittaa, ystävällinen sielu juutuupissa senkin neuvoo.


      • jammijammi
        Kalju_Pitkätukka kirjoitti:

        Kiitti tiedosta.

        Modaamani kone on M-5126, siinä muutos ei ole ihan yhtä simppeli kuin M-5123:ssa.

        Vaikuttaisi M-5126:ssa näyttö näyttävän oikein ja ainakin kanavien 27 ja 31 taajuus on kohdallaan.
        Pitääpä tarkistaa loputkin kanavat.

        Minulla on modaamaton M-5123:kin, pitääpä olla tarkkana tuon kanssa jos tekee yläkanavamodiksen siihenkin.
        M-5123:een se on tosiaan hävyttömän helppo laittaa, ystävällinen sielu juutuupissa senkin neuvoo.

        Tarkistin äsken nuo tx-taajuudet ja vertasin niitä kanavaluetteloon
        http://lakutsu.net/laardi/la/la-_ja_pr-27_-taajuudet.html
        Kanavalla 23 Zodiac lähettää 27255kc ja kanavalla 24 27235kc. Mä luulin, että kanavanumeron kasvaessa tx-taajuus kasvaa, mutta juuri em. kanavien kohdalla on tuollainen kummallisuus. Luulin, että jotain on lällärissä sekaisin, mutta eipä ollutkaan.

        Yläkanavien ollessa käytössä näytössä 8A = 11A. Kanavien 21-29 vasemman puoleisesta segmentistä ( numero 2 ) puuttuu pystyviivat, 30:sta alkaen ovat ok.


      • Kalju_Pitkätukka

        Onpas tosiaan hassusti ristissä 23 ja 24. 19.00 ja perjantai, ei ketään seiskalla ja kantama sentään on 30-150 km suunnasta ja vasta-asemasta riippuen.


      • Kalju_Pitkätukka
        jammijammi kirjoitti:

        Tarkistin äsken nuo tx-taajuudet ja vertasin niitä kanavaluetteloon
        http://lakutsu.net/laardi/la/la-_ja_pr-27_-taajuudet.html
        Kanavalla 23 Zodiac lähettää 27255kc ja kanavalla 24 27235kc. Mä luulin, että kanavanumeron kasvaessa tx-taajuus kasvaa, mutta juuri em. kanavien kohdalla on tuollainen kummallisuus. Luulin, että jotain on lällärissä sekaisin, mutta eipä ollutkaan.

        Yläkanavien ollessa käytössä näytössä 8A = 11A. Kanavien 21-29 vasemman puoleisesta segmentistä ( numero 2 ) puuttuu pystyviivat, 30:sta alkaen ovat ok.

        Nyt väsäsin 5123:eenkin yläkanavat. Yläkanavien ollessa käytössä kanavilla 21-29 näkyy ensimmäisen kakkosen paikalla 3 vaakaviivaa.


      • Jammijammi

        Joo, sama havainto. Myös juutuupissa näyttö oli tuollainen. No eipä tuo haittaa, kun sen tietää. Täällä porin eteläpuolella on aika hiljaista lälläbandilla. Italiaanoja tietty kuuluu kun on vähänkin keliä.


      • länkkyukko
        Kalju_Pitkätukka kirjoitti:

        Nyt väsäsin 5123:eenkin yläkanavat. Yläkanavien ollessa käytössä kanavilla 21-29 näkyy ensimmäisen kakkosen paikalla 3 vaakaviivaa.

        Numerot saa yläkanavilla näkymään kunnolla lisäämällä M-5123 radioon yhden transistorin ja pari vastusta. Tähän ei vielä ole olemassa modifiointiohjetta, mutta sellainenkin on aikanaan tulossa kunhan saadaan tehtyksi..


    • Kalju_Pitkätukka

      Tukkiiko Porissa tanskalaisten paikallispulinat eurooppakelien aikaan 31:n ja ympäristön? Tässä Oulun korkeudella usein käy niin.

    • Asema-807

      Kanavalla 28 USB nykyään kovasti porukkaa. Hyvin alkaa heräillä vanhat harrastajat ja uusiakin tulee hiljalleen mukaan. Ja kyllä vielä 31 FM puolellakin väkeä kuulemma on. Maata kiertäessä sen ehkä paremmin huomaa, kun rohkeasti tarttuu kapulaan ja heittelee yleiskutsua ns. kutsukanavilla ja kiertelee "rumpua".

    • EiköVieläkään

      Muistan kun silloin vuonna miekka ja kilpi kaikki haaveli et voi kun saatas mekin käyttää ssb, president laitteita yms :D..
      eli onko suomessa lupavapaasti edelleen sallittu vain se 40 kanavaa ja am/fm?

      • Haminaattori

        Ei ole! Tilanne muuttu taas hieman ennen joulua ja asian voi tarkistaa viestintäviraston sivulta määräyksestä: Viestintävirasto 15 AI/2015. Siinä asia on kerrottu.


      • Kalju_Pitkätukka

        40 kanavaa AM, FM(4W) ja SSB(12W).


    • radiot-tulille

      On meitä, mutta vähemmän kuin 90-luvulla.

    • entinenla-mies

      Käyttääkö la-ihmiset nykyään enemmän am vai fm modulaatiota?

      Aikoinaan kun joskus 90-luvulla tuli pr-puhelimet, niin niissä ei ollut kuin fm. Tämä oli pettymys, koska olin mieltynyt am puolen kohinattomuuteen. Sitä pystyi kuuntelemaan monesti kohinasalpa auki ja loppukohahdus tangentista irrotettaessa puuttui. Onneksi nyky la-puhelimissa on taas am. Tiedä vaikka joskus vielä innostuisin palaamaan aalloille.

      Minkähänlainen muuten on se ssb?

      • wanha.länkkyukko

        Kyllä se vain FM on pääasiassa käytössä, AM lähetettä voi käyttää hätätilassa jos joku vanhoilla vehkeillä tulee ääneen, mutta muuten se FM on kyllä nykyaikaa ja eniten harrastajain käytössä.

        Rekkamiehet ovat lähes ainoa porukka joita AM lähetteillä enää jatkuvasti kuulee.

        SSB vaatii jo paremmat radiot sillä halvalla LA-käyttöön tehtyjen radioiden taajuusvakavuus ei SSB-käyttöön riitä, käytännössä yksisivunauhalähetteellä operoivat käyttävät nykyään surutta radioamatöörikäyttöön tehtyjä radioita. Näinhän ei lain mukaan saisi toimia, mutta niin vain monet toimivat.


      • Anonyymi

        Kyllä nuo nyky-ssb koneet ovat riittävän taajuusvakavia, mm.President Grant 2 tai Jackson 2.

        Hinnst vain ovat vähän karvaisia, vanhan sm/fm- koneen voi kirppsrilta saada parilla kympillä kun em. koneet ovsg 250-300€.

        SSB on AM- modulaation muoto, jossa on lähetteestä poistettu kantoaalto ja toinen sivukaista.
        Lähettimen teho käytetään vain informaatiota sisältävän lähetteen lähettämiseen.
        Haittapuolena on suuremmat vaatimukset laitteistolle niin lähetyksessä kuin vastaanotossa.

        SSB kestää paremmin myös häiriöitä, esim. revontuliheijastus muuttaa äänen korisevaksi, mutta sitä silti pystyy ymmärtämään, toisin kuin tavallisem AM:n ja FM,:n tapauksessa.


    • luulis.vituttavan
      • Anonyymi

        Kyllä, pulina vaan jatkuu. Välillä hiljaisempia aikoja, mutta kyllä aina joku kuulolla tuntuu olevan. Oma asema kuuntelee kanavia 31FM ja 28USB. Välillä myös 7AM/FM.

        Lisää harrastajia kannustaisin mukaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, pulina vaan jatkuu. Välillä hiljaisempia aikoja, mutta kyllä aina joku kuulolla tuntuu olevan. Oma asema kuuntelee kanavia 31FM ja 28USB. Välillä myös 7AM/FM.

        Lisää harrastajia kannustaisin mukaan!

        Juu, mainio ja edullinen tapa aloittaa radioharrastus, varsinkin jos alueella on aktiviteettia AM/FM radioilla.

        Monin paikoin harvat harrastajat ovat siirtyneet SSB:lle, radion hankinnat ovat sitten korkeammat(alk. n. 200€)


    • Rha-68BandiVapautuu

      Ensi vuonna vapautuvat RHA-68 eli metsästys-VHF-puhelimet lupapakosta. Jos pari kaverusta omistaa sellaiset tai hankkii ne, saavat melko häiriöttömät lähiyhteydet.

      • kysyväinen

        Onkohan jo vapautuneet?


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Harrastajia joitain satoja, puolen vuoden aikana olen lokitietojeni mukaan kopittanut n.90 kotimaista asemaa ja ulkomaalaiset päälle.
      Kutsukanavina 7FM 31 FM ja 28USB pulinakanavana, joka kelin aikaan tukossa porukkaa.

      T. uusi harrastaja.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei niitä enää - vaan kohtako PP-Petelius pyytää anteeksi pilkasta LAA-puhelimien käyttäjiltä?

    • Anonyymi

      LA-harrastuneesta kiinnostuneet;

      www.koslary.fi

      Rohkeasti kyselkää, uudet harrastajat otetaan mielellään vastaan.

    • Anonyymi

      LA harrastajien leireilyistäkin kannattaisi mm täällä mainita..

      Kun POLAkin on äänessä.. ja Nurmesleireilijöta vai olivatko Lieksassa..

      Samoin radioamatöörikerhojen kerhojen kesäleiri!

      Kaikki ei ole FB laittomasta henkilörekisterissä..

    • Anonyymi

      Mahtaako Merilapin alueella olla enääyhtään entista/nykyistä TLA tunnusta käyttävää tai käyttänyttä asemaa. Täällä yksi entinen TLA asema

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe