Kaason aikataulu

Miria

Kaverini pyysi minua kaasoksi ensi kesänä järjestettäviin häihin. Kieltäytyä en viitsinyt ja ihan mielenkiinnolla menenkin kohti tulevaa, mutta silti toisaalta.. pieni paniikki nostaa päätään. Koskaan en ole millään tapaa perehtynyt kaason tehtäviin joten koko hommasta ei ole hajuakaan. Itse menin aikanaan naimisiin maistraatissa eikä kaasoa tmv. ollut.
Kaverini on ns. hienosta perheestä ja tiedän että he haluavat että häissä on kaikki täydellistä. Pelottaakin että jos edes joku pieni asia menee heidän mielestään pieleen niin kaikki kääntyy sitten minun syyksi. Lisäksi hänen puolen sukunsa on rikasta toisin kuin minä... en millään voi järjestää tulevalle morsiamelle suuren budjetin polttareita ym.
Mutta lähinnä nyt tässä mietin aikataulua. Jos siis häät on ensi kesänä (2007) niin milloin olisi sopiva aika alkaa suunnitella kaikkea tarvittavaa? Olen muutenkin hieman sellainen "jännittäjä" joten hieman pelottaa että meneekö tässä nyt koko vuosi tästä eteenpäin pienen jännityksen ja hermostuneisuuden vallassa...hope not.
En nyt halua antaa kuvaa että valittaisin hommasta tmv.. itsehän jobin otin vastaan mutta vinkkejä vain kaipaisin.

8

2616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fiia

      Lohdutus: internet on täynnä hääjuttuja, joissa kaaso -osuus on mukana. Kannattaa tutustua keskustelufoorumeihin, joista mielestäni parhaimmat ovat http://www.amoriini.com ja http://www.naimisiin.info

      Suurin ja tärkein informaationlähde on kuitenkin morsian. Kysy häneltä suoraan mitä hän odottaa sinun tekevän. Kaasolla on kuitenkin omakin aikataulu ja resurssit.. missään nimessä sinä et ole mikään raha-automaatti, joka maksaa omasta pussista morsiusparille kuuluvia kuluja. Yleensä polttarit on kaason vastuulla, mutta siihen saanet apuja myös muilta polttareihin kutsutuilta?! Laatikaa budjetti polttareille, ja pitäkää siitä kiinni.

      Mikäli morsiuspari haluaa sinun pukeutuvan tietyn teemavärin mukaisesti ovat he mielestäni velvollisia kustantamaan myös silloin kaason pukusi.

      Kirjoitit "Kieltäytyä en viitsinyt ja ihan mielenkiinnolla menenkin kohti tulevaa.." Kannattaa kieltäytyä mikäli ei pysty täydellä sydämellä olemaan mukana. Häät ja niihin liittyvät valmistelut on kokonaisuus, jota hääpari muistelevat (olen sen huuman kokenut morsiamenakin). Älä tee mitään hampaat irvessä vaan suo heille täydellinen päivä, sillä sitä se on heille.

      Muista, että sinulla on omakin elämä ja muistuta siitä morsianta, jos alkaa olemaan liikaa tehtäviä joista et suoriudu/halua tehdä. Puhukaa ehdottomasti suoraan, sillä se estää monia konflikteja.

      • tehtävistä

        Olen itse ollut kaasona kaksi kertaa - ja pari kertaa seremoniamestarina, kerran morsiamenakin; häitä on siis nähty.

        Kaason tärkeimmät tehtävät ovat mielestäni morsiamen kuunteleminen ja psyykkaaminen suunnitteluvaiheessa, kun hän kaipaa mielipiteitä erilaisista asioista päätöksiä tehdessään. Polttarit luku sinänsä. Ja sitten häitä edellisenä iltana/yönä ja hääpäivänä morsiamen täyspäisenä pitäminen pikkuasioista (nenäliina, puuteri, varasukat jne jne...) huolehtiminen.

        Jotkut kaasot suostuvat orjatyövoimaksi ja niska limassa raatavat kaikenlaisten askartelujen parissa. Mielestäni tämä ei kuulu automaattina kaason tehtäviin, morsiamen ei pitäisi sellaista oikeastaan edes pyytää. Mutta jos pyyntö kuuluu, sinulla on ensinnäkin mahdollisuus kieltäytyä, jos et koe sitä omimmaksi jutuksi tai jos aika ei yksinkertaisesti riitä. Älä vastaa myöntävästi kohteliaisuudesta mihinkään kysymykseen, jos et ole varma, ettet pysty lupausta täyttämään - tässä on helpoin kohta mennä pieleen ja saada "haukkuja". Lupaa siis vain se, minkä pystyty toimittamaan.

        Polttarien järjestelyissä kaason ensimmäinen tehtävä on selvittää yhteystiedot mukaan kutsuttaville ystäville ja informoida näitä henkilöitä. Kokoa iskuryhmä suunnittelemaan juhlia. Yksin ei kaason tarvitse polttareita järjestää, monta kertaa ystäväpiirissä on henkilöitä, joilta tällaiset organisointi ja ideointiasiat hoituvat luonnostaan; anna siis tarvittaessa järjestelyvastuuta muiden käsiin. Kaikissa niissä polttareissa, joissa olen itse ollut mukana, on yhteiset kulut jaettu aina kaikkien osallistujien kesken (mukaan lukien kaikki morsiamen kulut) eli kaaso ei ole ainoa rahoittaja niissä juhlissa. Jo suunniteltaessa on usein määritelty joku maksimisumma/osallistuja, josta on saatu budjettikehys, jonka perusteella on suunnittelua jatkettu. Sinä ja ystävänne tunnette morsiamen parhaiten, joten yhteen viisaat päänne lyömällä onnistutte varmasti järjestämään morsiamelle ikimuistoiset polttarit, joissa hänellä on kivaa ja joissa hän myös nauttii - nolaaminen ja nöyryyttäminen polttareissa on onneksi jäänyt muistoksi kahdeksankymmentäluvulta.

        Nettilinkkivinkit, jotka jonkun toisen vastauksessa mainittiin, ovat mielestäni myös hyviä kaikenlaisten vinkkien ja näkemysten saamiseksi.

        Reippaasti ja rohkeasti vain toimeen, kun olet morsiamesi kanssa samalla aaltopituudella siitä, mitä hän odottaa ja mitä sinä olet valmis tekemään, ei päivä pieleenkään voi mennä eikä jännittämisen aiheita ole. Juttele morsiamesi kanssa, mitä hän on ajatellut kaason tekevän ja mitä hän kokee tärkeäksi, kukaan muu ei voi sitä tietää!

        Hienoa kaasoilua Sinulle, päivästä tulee varmasti ikimuistoinen!


      • Eräs vaan
        tehtävistä kirjoitti:

        Olen itse ollut kaasona kaksi kertaa - ja pari kertaa seremoniamestarina, kerran morsiamenakin; häitä on siis nähty.

        Kaason tärkeimmät tehtävät ovat mielestäni morsiamen kuunteleminen ja psyykkaaminen suunnitteluvaiheessa, kun hän kaipaa mielipiteitä erilaisista asioista päätöksiä tehdessään. Polttarit luku sinänsä. Ja sitten häitä edellisenä iltana/yönä ja hääpäivänä morsiamen täyspäisenä pitäminen pikkuasioista (nenäliina, puuteri, varasukat jne jne...) huolehtiminen.

        Jotkut kaasot suostuvat orjatyövoimaksi ja niska limassa raatavat kaikenlaisten askartelujen parissa. Mielestäni tämä ei kuulu automaattina kaason tehtäviin, morsiamen ei pitäisi sellaista oikeastaan edes pyytää. Mutta jos pyyntö kuuluu, sinulla on ensinnäkin mahdollisuus kieltäytyä, jos et koe sitä omimmaksi jutuksi tai jos aika ei yksinkertaisesti riitä. Älä vastaa myöntävästi kohteliaisuudesta mihinkään kysymykseen, jos et ole varma, ettet pysty lupausta täyttämään - tässä on helpoin kohta mennä pieleen ja saada "haukkuja". Lupaa siis vain se, minkä pystyty toimittamaan.

        Polttarien järjestelyissä kaason ensimmäinen tehtävä on selvittää yhteystiedot mukaan kutsuttaville ystäville ja informoida näitä henkilöitä. Kokoa iskuryhmä suunnittelemaan juhlia. Yksin ei kaason tarvitse polttareita järjestää, monta kertaa ystäväpiirissä on henkilöitä, joilta tällaiset organisointi ja ideointiasiat hoituvat luonnostaan; anna siis tarvittaessa järjestelyvastuuta muiden käsiin. Kaikissa niissä polttareissa, joissa olen itse ollut mukana, on yhteiset kulut jaettu aina kaikkien osallistujien kesken (mukaan lukien kaikki morsiamen kulut) eli kaaso ei ole ainoa rahoittaja niissä juhlissa. Jo suunniteltaessa on usein määritelty joku maksimisumma/osallistuja, josta on saatu budjettikehys, jonka perusteella on suunnittelua jatkettu. Sinä ja ystävänne tunnette morsiamen parhaiten, joten yhteen viisaat päänne lyömällä onnistutte varmasti järjestämään morsiamelle ikimuistoiset polttarit, joissa hänellä on kivaa ja joissa hän myös nauttii - nolaaminen ja nöyryyttäminen polttareissa on onneksi jäänyt muistoksi kahdeksankymmentäluvulta.

        Nettilinkkivinkit, jotka jonkun toisen vastauksessa mainittiin, ovat mielestäni myös hyviä kaikenlaisten vinkkien ja näkemysten saamiseksi.

        Reippaasti ja rohkeasti vain toimeen, kun olet morsiamesi kanssa samalla aaltopituudella siitä, mitä hän odottaa ja mitä sinä olet valmis tekemään, ei päivä pieleenkään voi mennä eikä jännittämisen aiheita ole. Juttele morsiamesi kanssa, mitä hän on ajatellut kaason tekevän ja mitä hän kokee tärkeäksi, kukaan muu ei voi sitä tietää!

        Hienoa kaasoilua Sinulle, päivästä tulee varmasti ikimuistoinen!

        Puhut asiaa nimimerkki Kaason tehtävistä


      • Miria
        Eräs vaan kirjoitti:

        Puhut asiaa nimimerkki Kaason tehtävistä

        Kiitos hyvostä vinkeistä ja rohkaisusta... eiköhän me siitä hyvä päivä saada aikaiseksi kun kaikki antaa oman panoksensa. Ja toki haluan että hääparille jää kaikin puolin hyvä muisto yhdestä elämänsä tärkeimmästä päivästä. :) Sitä tässä vaan vielä mietin että josko sitä kannattaisi jo alkaa jotain suunnittelemaan vaiko ehtiikö jos loppuvuodesta.. kun paha tapa jättää asioita viime tinkaan..:/ Viisainta olisi tietty aikatauluttaa jutut kun on ensin ottanut selvää tulevista tehtävistä..

        Aurinkoisia päiviä teille..:)


      • tehtävistä
        Miria kirjoitti:

        Kiitos hyvostä vinkeistä ja rohkaisusta... eiköhän me siitä hyvä päivä saada aikaiseksi kun kaikki antaa oman panoksensa. Ja toki haluan että hääparille jää kaikin puolin hyvä muisto yhdestä elämänsä tärkeimmästä päivästä. :) Sitä tässä vaan vielä mietin että josko sitä kannattaisi jo alkaa jotain suunnittelemaan vaiko ehtiikö jos loppuvuodesta.. kun paha tapa jättää asioita viime tinkaan..:/ Viisainta olisi tietty aikatauluttaa jutut kun on ensin ottanut selvää tulevista tehtävistä..

        Aurinkoisia päiviä teille..:)

        Polttarit ovat oikeastaan ainoa asia, jonka aikatauluun voit itse suoranaisesti vaikuttaa, muut asiat tapahtuvat hääparin määrämässä tahdissa, joten voit niiltä osin mielestäni jäädä odottavalle kannalle.

        Polttareita ei voi alkaa järjestämää ennenkuin hääpäivä on julkista tietoa. Jotkut parit eivät kerro päivää etukäteen muille kuin "avainhenkilöille" eli vanhemmille, sisaruksille, kaasolle ja bestmanille. Jos tämä on tilanne, tulee tieto julkiseksi vasta kutsukorttien postituksen myötä ja näin ollen polttarijärjestelyissäkin, ainakin osuudessa jossa kutsut muita mukaan, on odotettava tätä.

        Mikäli hääpäivä on jo kavereiden tiedossa on tilanne helpompi. Jos tuttavapiirin ihmisillä tuppaa olemaan viikonloput täynnä kaikenlaista tapahtumaa, kannattaa ainakin päivä sopia ajoissa, vaikka muun suunnittelun aloittaisikin vasta lähempänä polttaripäivää.

        Jossain määrin aikatauluasiasta voi keskustella myös bestamanin kanssa; usein polttarit on ajoitettu samalle viikonlopulle sekä morsiamelle että sulhaselle.


      • kommentista
        tehtävistä kirjoitti:

        Olen itse ollut kaasona kaksi kertaa - ja pari kertaa seremoniamestarina, kerran morsiamenakin; häitä on siis nähty.

        Kaason tärkeimmät tehtävät ovat mielestäni morsiamen kuunteleminen ja psyykkaaminen suunnitteluvaiheessa, kun hän kaipaa mielipiteitä erilaisista asioista päätöksiä tehdessään. Polttarit luku sinänsä. Ja sitten häitä edellisenä iltana/yönä ja hääpäivänä morsiamen täyspäisenä pitäminen pikkuasioista (nenäliina, puuteri, varasukat jne jne...) huolehtiminen.

        Jotkut kaasot suostuvat orjatyövoimaksi ja niska limassa raatavat kaikenlaisten askartelujen parissa. Mielestäni tämä ei kuulu automaattina kaason tehtäviin, morsiamen ei pitäisi sellaista oikeastaan edes pyytää. Mutta jos pyyntö kuuluu, sinulla on ensinnäkin mahdollisuus kieltäytyä, jos et koe sitä omimmaksi jutuksi tai jos aika ei yksinkertaisesti riitä. Älä vastaa myöntävästi kohteliaisuudesta mihinkään kysymykseen, jos et ole varma, ettet pysty lupausta täyttämään - tässä on helpoin kohta mennä pieleen ja saada "haukkuja". Lupaa siis vain se, minkä pystyty toimittamaan.

        Polttarien järjestelyissä kaason ensimmäinen tehtävä on selvittää yhteystiedot mukaan kutsuttaville ystäville ja informoida näitä henkilöitä. Kokoa iskuryhmä suunnittelemaan juhlia. Yksin ei kaason tarvitse polttareita järjestää, monta kertaa ystäväpiirissä on henkilöitä, joilta tällaiset organisointi ja ideointiasiat hoituvat luonnostaan; anna siis tarvittaessa järjestelyvastuuta muiden käsiin. Kaikissa niissä polttareissa, joissa olen itse ollut mukana, on yhteiset kulut jaettu aina kaikkien osallistujien kesken (mukaan lukien kaikki morsiamen kulut) eli kaaso ei ole ainoa rahoittaja niissä juhlissa. Jo suunniteltaessa on usein määritelty joku maksimisumma/osallistuja, josta on saatu budjettikehys, jonka perusteella on suunnittelua jatkettu. Sinä ja ystävänne tunnette morsiamen parhaiten, joten yhteen viisaat päänne lyömällä onnistutte varmasti järjestämään morsiamelle ikimuistoiset polttarit, joissa hänellä on kivaa ja joissa hän myös nauttii - nolaaminen ja nöyryyttäminen polttareissa on onneksi jäänyt muistoksi kahdeksankymmentäluvulta.

        Nettilinkkivinkit, jotka jonkun toisen vastauksessa mainittiin, ovat mielestäni myös hyviä kaikenlaisten vinkkien ja näkemysten saamiseksi.

        Reippaasti ja rohkeasti vain toimeen, kun olet morsiamesi kanssa samalla aaltopituudella siitä, mitä hän odottaa ja mitä sinä olet valmis tekemään, ei päivä pieleenkään voi mennä eikä jännittämisen aiheita ole. Juttele morsiamesi kanssa, mitä hän on ajatellut kaason tekevän ja mitä hän kokee tärkeäksi, kukaan muu ei voi sitä tietää!

        Hienoa kaasoilua Sinulle, päivästä tulee varmasti ikimuistoinen!

        tämä helpotti kovasti... toisaalta toivon, että "oma" morsiamenikin on täällä tätä lukemassa. :)
        nimim. kaaso talvihäissä


    • nyt...

      kaasona ja ainakin minusta riitti vallan hyvin, kun polttareita alkois suunnittelemaan pari kuukautta ennen häitä. Silloin vielä pystyy varaamaan erilaisia ohjelmanumeroita. Minusta ainakin olisi ollut aivan turha aloittaa suunnittelua jo vuotta aiemmin. Ole siis rauhassa ja odota nyt ainakin vuoden vaihteeseen ennen kuin alat asioita sen enempää murehtia!

    • Tirppi-n

      Etsi morsmaikun parhaat ystävät koolle luoksesi ja suunnitelkaa päivä, sitten alatte miettimään ohjelmaa. ei sun tehtävä ole kaikke sinne haalia. =) tuntevat ne muutkin morsiamen ja voivat kehitellä jotain?
      =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe