Käynnistysongelma???

APUA!

Missäkähän vika carina II 88 :ssa kun alan startata autoani niin mitään ei tapahdu ensimmäisen 2-3 sekuntiin. Kun pidän vain avainta startissa niin kohta alkaa startti "herätä" ja pyöräyttelee laiskahkosti mutta kun aikansa vain starttaa niin lopulta auto käynnistyy. Onko vika akussa vai startissa?

15

3780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..vaikuttaa... eli vastaus kysymykseesi: startissa.

      • Korolla

        kosketinkärjet


      • Korolla kirjoitti:

        kosketinkärjet

        ...kirjoittaja puhui viiveestä, jolloin voisi olettaa solenoidin myös jumittavan.

        Kaikille vanhempien Tojojen omistajille on tuttua startin kosketinkärkien kuluminen, mutta jos autoa pitää riittävästi, joutuu toteamaan, että kärkien vaihto ei enää riitä. Pitää vaihtaa myös solenoidi, koska kiekko johon kärjet yhdistävät kuluu myös loppuun.....


      • Apua
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...kirjoittaja puhui viiveestä, jolloin voisi olettaa solenoidin myös jumittavan.

        Kaikille vanhempien Tojojen omistajille on tuttua startin kosketinkärkien kuluminen, mutta jos autoa pitää riittävästi, joutuu toteamaan, että kärkien vaihto ei enää riitä. Pitää vaihtaa myös solenoidi, koska kiekko johon kärjet yhdistävät kuluu myös loppuun.....

        Onkohan tuo solenoidin tai kosketinkärkien vaihtaminen vaikeaa / onko osat kalliita?


      • Apua kirjoitti:

        Onkohan tuo solenoidin tai kosketinkärkien vaihtaminen vaikeaa / onko osat kalliita?

        ....riippuu korjaajan taidoista. Minusta ei ole vaikeaa.

        Startti on parilla pultilla kiinni. Pöydällä on helppo sitten jo purkaa starttia sen verran, että em. osat saa vaihdettua. Erikoistyökaluja ei tarvita.

        Osat haet esim. Motonetista muutamalla kympillä


      • TC-94
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....riippuu korjaajan taidoista. Minusta ei ole vaikeaa.

        Startti on parilla pultilla kiinni. Pöydällä on helppo sitten jo purkaa starttia sen verran, että em. osat saa vaihdettua. Erikoistyökaluja ei tarvita.

        Osat haet esim. Motonetista muutamalla kympillä

        mitata akun jännite kuormitettaessa. Eli pyydä jonkun starttaamaan ja mittaa samalla yleismittarilla akun jännitettä. Jos putoaa esim.11V:iin, niin akku on valmis.

        Jos solenoidi olisi jumissa, alkaisi startti kiertää pirusti ilman, että se lyö päälle.

        Akun tyhjyys voi ilmetä joskus erikoisella tavalla.

        Sitäpaitsi ei Toyotan tartti hajoa. Pitäishän sun Tojo-Kölli se tietää :)


      • TC-94
        TC-94 kirjoitti:

        mitata akun jännite kuormitettaessa. Eli pyydä jonkun starttaamaan ja mittaa samalla yleismittarilla akun jännitettä. Jos putoaa esim.11V:iin, niin akku on valmis.

        Jos solenoidi olisi jumissa, alkaisi startti kiertää pirusti ilman, että se lyö päälle.

        Akun tyhjyys voi ilmetä joskus erikoisella tavalla.

        Sitäpaitsi ei Toyotan tartti hajoa. Pitäishän sun Tojo-Kölli se tietää :)

        Niin tai voihan startista olla hiilet loppu. Mutta kuitenkin testaisin akun ensin, kun se on aikapaljon pienempi vaiva.


      • TC-94 kirjoitti:

        Niin tai voihan startista olla hiilet loppu. Mutta kuitenkin testaisin akun ensin, kun se on aikapaljon pienempi vaiva.

        Voihan se olla akkukin kesy. Testaisin apukäynnistin kaapeleilla tai toisella akulla, koska vika voi olla myös akun syöksyvirran puutteesta, ei yksin jännitteen.

        Mietipäs uudelleen mitä puhut. Solenoidi kytkee virran starttiin ja jos se ei vedä, ei startti pyöri yhtikäs mihinkään.

        Se siirtyvä ratas, jonka avulla startti pyörittä vauhtipyörää on ihan toinen juttu, en minä sitä tarkoittanut.

        Ja juu, solenoidi/kärkivikoja tulee juuri vanhempiin Tojoihin. Itsella Carinassa uusin kärjet kahdesti (hiilet joidenkin mielestä) ja solenoidin kerran.

        Avessa ei ole ollut moisia vikoja. Täytyy olla startin rakenne toisenlainen???


      • asiaan...
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Voihan se olla akkukin kesy. Testaisin apukäynnistin kaapeleilla tai toisella akulla, koska vika voi olla myös akun syöksyvirran puutteesta, ei yksin jännitteen.

        Mietipäs uudelleen mitä puhut. Solenoidi kytkee virran starttiin ja jos se ei vedä, ei startti pyöri yhtikäs mihinkään.

        Se siirtyvä ratas, jonka avulla startti pyörittä vauhtipyörää on ihan toinen juttu, en minä sitä tarkoittanut.

        Ja juu, solenoidi/kärkivikoja tulee juuri vanhempiin Tojoihin. Itsella Carinassa uusin kärjet kahdesti (hiilet joidenkin mielestä) ja solenoidin kerran.

        Avessa ei ole ollut moisia vikoja. Täytyy olla startin rakenne toisenlainen???

        että lämpimänä starttaa heti mutta jos on ollut pidempään parkissa niin silloin erityisesti on ongelmia käynnistymisessä???


      • asiaan... kirjoitti:

        että lämpimänä starttaa heti mutta jos on ollut pidempään parkissa niin silloin erityisesti on ongelmia käynnistymisessä???

        1. Sterttiin vaikuttaa mm. osien "notkeus" ja kytkentäpintojen lämpölaajeneminen.

        2. Akulle tilanne vieläkin merkittävämpi
        a) moottori pyörii liukkaammin, tarvitaan vähemmän virtaa
        b) jos akku on viallinen eli itsestään tyhjenevä, virtaa on akussa vähän jäljellä toisin kun lämpimänä juuri ladattuna

        Taidan siis "TC-94" tapaan ehdottaa sittenkin ykkösvaihtoehdoksi sitä akkua......


      • Sama vikä päällä parasta aikaa
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        1. Sterttiin vaikuttaa mm. osien "notkeus" ja kytkentäpintojen lämpölaajeneminen.

        2. Akulle tilanne vieläkin merkittävämpi
        a) moottori pyörii liukkaammin, tarvitaan vähemmän virtaa
        b) jos akku on viallinen eli itsestään tyhjenevä, virtaa on akussa vähän jäljellä toisin kun lämpimänä juuri ladattuna

        Taidan siis "TC-94" tapaan ehdottaa sittenkin ykkösvaihtoehdoksi sitä akkua......

        Olen varma, että kyseessä on juurikin startista löytyvät kuparikynnet jotka kuluvat käynnistyksen yhteydessä. Vaihtamalla nuo kupariset tartuntapinnat eli ns "kynnet" ongelmasi ratkeaa. Itsellä auto menossa huoltoon, sillä en aio pihassa ruveta starttia irroittamaan ja parin kympin osia sisälle vaihtamaan. Starttimoottorin irroittaminen on likaisempi työ kuin uusien osien vaihtaminen itse starttiin.

        Ps. Jos sulla olisi akku sökö, niin toimisivatko autosi muut sähkölaitteet normaalisti?!? Ei akussasi ole mitään vikaa.


      • makko
        Sama vikä päällä parasta aikaa kirjoitti:

        Olen varma, että kyseessä on juurikin startista löytyvät kuparikynnet jotka kuluvat käynnistyksen yhteydessä. Vaihtamalla nuo kupariset tartuntapinnat eli ns "kynnet" ongelmasi ratkeaa. Itsellä auto menossa huoltoon, sillä en aio pihassa ruveta starttia irroittamaan ja parin kympin osia sisälle vaihtamaan. Starttimoottorin irroittaminen on likaisempi työ kuin uusien osien vaihtaminen itse starttiin.

        Ps. Jos sulla olisi akku sökö, niin toimisivatko autosi muut sähkölaitteet normaalisti?!? Ei akussasi ole mitään vikaa.

        Samaa vikaa meitsinkin Carinassa vm90 1.6 16v. Mitenkäs tuo startti irroitetaan? On aika ahtaan näköinen paikka. Alakauttako?


      • Ei enää samaa vikaa parasta...
        makko kirjoitti:

        Samaa vikaa meitsinkin Carinassa vm90 1.6 16v. Mitenkäs tuo startti irroitetaan? On aika ahtaan näköinen paikka. Alakauttako?

        Jep, ahtaassa on startti. Irti tosin lähtee muistaakseni kahden pultin irroituksella. Omani käytin juuri tänään tuossa kyseisessä huollossa. Töiden hinnaksi osineen tuli noin viiskymppiä. Alle pari tuntia oli mennyt aikaa. Enpä siis viitsi itteäni moisella vaivata. Nyt toimii taas hienosti!


      • tarkoitit
        TC-94 kirjoitti:

        mitata akun jännite kuormitettaessa. Eli pyydä jonkun starttaamaan ja mittaa samalla yleismittarilla akun jännitettä. Jos putoaa esim.11V:iin, niin akku on valmis.

        Jos solenoidi olisi jumissa, alkaisi startti kiertää pirusti ilman, että se lyö päälle.

        Akun tyhjyys voi ilmetä joskus erikoisella tavalla.

        Sitäpaitsi ei Toyotan tartti hajoa. Pitäishän sun Tojo-Kölli se tietää :)

        Sorry tyhmyyteni, mutta onko Toyotan startti toiminnaltaan erilainen kuin yleensä muissa?

        Ensin solenoiri vetää, elikkä painaa solenoidin varrella olevat kontaktipalan niihin nastoihin kiinni.
        Tämän jälkeen startti saa virtaa ja aloittaa pyörimisen.
        Pendix liikkuu vauhtipyörän hammaskehälle ja pyörittää moottori, joka toivottavasti sitten käynnistyy.
        Tapahtuu tuossa paljon muutakin, mutta se nyt jääköön selittämättä.

        Syynä saattaa tuohon "vedon" hitauteen olla solenoidin varren kuluminen, josta syystä se takertelee hiukan ennen kontaktin tekoa.

        Jotkut huolloissaan innostuu rasvaamaan solenoidin varren ja rasva käytössä pikeentyy ja saattaa tehdä vastaavaa hitautta tuohon vetoon.

        Alkuperäisen kysyjän ongelma viittaa paljolti tuohon solenoidin vikaan, sillä jos solenoidi vetää, niin kaikki muu tapahtuu vasta sen jälkeen ja jos startti pyörittää kunnolla, niin silloin vika ei ole hiilissä tms.


    • Anonyymi

      Solenoidin kärjet epätasaiset jolloin ei saa kunnon kosketusta. itse tein 12mm kupariputkesta uudet ja nyt lähtee kun palmunalta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe