Käynnistysongelma???

APUA!

Missäkähän vika carina II 88 :ssa kun alan startata autoani niin mitään ei tapahdu ensimmäisen 2-3 sekuntiin. Kun pidän vain avainta startissa niin kohta alkaa startti "herätä" ja pyöräyttelee laiskahkosti mutta kun aikansa vain starttaa niin lopulta auto käynnistyy. Onko vika akussa vai startissa?

15

3831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..vaikuttaa... eli vastaus kysymykseesi: startissa.

      • Korolla

        kosketinkärjet


      • Korolla kirjoitti:

        kosketinkärjet

        ...kirjoittaja puhui viiveestä, jolloin voisi olettaa solenoidin myös jumittavan.

        Kaikille vanhempien Tojojen omistajille on tuttua startin kosketinkärkien kuluminen, mutta jos autoa pitää riittävästi, joutuu toteamaan, että kärkien vaihto ei enää riitä. Pitää vaihtaa myös solenoidi, koska kiekko johon kärjet yhdistävät kuluu myös loppuun.....


      • Apua
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...kirjoittaja puhui viiveestä, jolloin voisi olettaa solenoidin myös jumittavan.

        Kaikille vanhempien Tojojen omistajille on tuttua startin kosketinkärkien kuluminen, mutta jos autoa pitää riittävästi, joutuu toteamaan, että kärkien vaihto ei enää riitä. Pitää vaihtaa myös solenoidi, koska kiekko johon kärjet yhdistävät kuluu myös loppuun.....

        Onkohan tuo solenoidin tai kosketinkärkien vaihtaminen vaikeaa / onko osat kalliita?


      • Apua kirjoitti:

        Onkohan tuo solenoidin tai kosketinkärkien vaihtaminen vaikeaa / onko osat kalliita?

        ....riippuu korjaajan taidoista. Minusta ei ole vaikeaa.

        Startti on parilla pultilla kiinni. Pöydällä on helppo sitten jo purkaa starttia sen verran, että em. osat saa vaihdettua. Erikoistyökaluja ei tarvita.

        Osat haet esim. Motonetista muutamalla kympillä


      • TC-94
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....riippuu korjaajan taidoista. Minusta ei ole vaikeaa.

        Startti on parilla pultilla kiinni. Pöydällä on helppo sitten jo purkaa starttia sen verran, että em. osat saa vaihdettua. Erikoistyökaluja ei tarvita.

        Osat haet esim. Motonetista muutamalla kympillä

        mitata akun jännite kuormitettaessa. Eli pyydä jonkun starttaamaan ja mittaa samalla yleismittarilla akun jännitettä. Jos putoaa esim.11V:iin, niin akku on valmis.

        Jos solenoidi olisi jumissa, alkaisi startti kiertää pirusti ilman, että se lyö päälle.

        Akun tyhjyys voi ilmetä joskus erikoisella tavalla.

        Sitäpaitsi ei Toyotan tartti hajoa. Pitäishän sun Tojo-Kölli se tietää :)


      • TC-94
        TC-94 kirjoitti:

        mitata akun jännite kuormitettaessa. Eli pyydä jonkun starttaamaan ja mittaa samalla yleismittarilla akun jännitettä. Jos putoaa esim.11V:iin, niin akku on valmis.

        Jos solenoidi olisi jumissa, alkaisi startti kiertää pirusti ilman, että se lyö päälle.

        Akun tyhjyys voi ilmetä joskus erikoisella tavalla.

        Sitäpaitsi ei Toyotan tartti hajoa. Pitäishän sun Tojo-Kölli se tietää :)

        Niin tai voihan startista olla hiilet loppu. Mutta kuitenkin testaisin akun ensin, kun se on aikapaljon pienempi vaiva.


      • TC-94 kirjoitti:

        Niin tai voihan startista olla hiilet loppu. Mutta kuitenkin testaisin akun ensin, kun se on aikapaljon pienempi vaiva.

        Voihan se olla akkukin kesy. Testaisin apukäynnistin kaapeleilla tai toisella akulla, koska vika voi olla myös akun syöksyvirran puutteesta, ei yksin jännitteen.

        Mietipäs uudelleen mitä puhut. Solenoidi kytkee virran starttiin ja jos se ei vedä, ei startti pyöri yhtikäs mihinkään.

        Se siirtyvä ratas, jonka avulla startti pyörittä vauhtipyörää on ihan toinen juttu, en minä sitä tarkoittanut.

        Ja juu, solenoidi/kärkivikoja tulee juuri vanhempiin Tojoihin. Itsella Carinassa uusin kärjet kahdesti (hiilet joidenkin mielestä) ja solenoidin kerran.

        Avessa ei ole ollut moisia vikoja. Täytyy olla startin rakenne toisenlainen???


      • asiaan...
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Voihan se olla akkukin kesy. Testaisin apukäynnistin kaapeleilla tai toisella akulla, koska vika voi olla myös akun syöksyvirran puutteesta, ei yksin jännitteen.

        Mietipäs uudelleen mitä puhut. Solenoidi kytkee virran starttiin ja jos se ei vedä, ei startti pyöri yhtikäs mihinkään.

        Se siirtyvä ratas, jonka avulla startti pyörittä vauhtipyörää on ihan toinen juttu, en minä sitä tarkoittanut.

        Ja juu, solenoidi/kärkivikoja tulee juuri vanhempiin Tojoihin. Itsella Carinassa uusin kärjet kahdesti (hiilet joidenkin mielestä) ja solenoidin kerran.

        Avessa ei ole ollut moisia vikoja. Täytyy olla startin rakenne toisenlainen???

        että lämpimänä starttaa heti mutta jos on ollut pidempään parkissa niin silloin erityisesti on ongelmia käynnistymisessä???


      • asiaan... kirjoitti:

        että lämpimänä starttaa heti mutta jos on ollut pidempään parkissa niin silloin erityisesti on ongelmia käynnistymisessä???

        1. Sterttiin vaikuttaa mm. osien "notkeus" ja kytkentäpintojen lämpölaajeneminen.

        2. Akulle tilanne vieläkin merkittävämpi
        a) moottori pyörii liukkaammin, tarvitaan vähemmän virtaa
        b) jos akku on viallinen eli itsestään tyhjenevä, virtaa on akussa vähän jäljellä toisin kun lämpimänä juuri ladattuna

        Taidan siis "TC-94" tapaan ehdottaa sittenkin ykkösvaihtoehdoksi sitä akkua......


      • Sama vikä päällä parasta aikaa
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        1. Sterttiin vaikuttaa mm. osien "notkeus" ja kytkentäpintojen lämpölaajeneminen.

        2. Akulle tilanne vieläkin merkittävämpi
        a) moottori pyörii liukkaammin, tarvitaan vähemmän virtaa
        b) jos akku on viallinen eli itsestään tyhjenevä, virtaa on akussa vähän jäljellä toisin kun lämpimänä juuri ladattuna

        Taidan siis "TC-94" tapaan ehdottaa sittenkin ykkösvaihtoehdoksi sitä akkua......

        Olen varma, että kyseessä on juurikin startista löytyvät kuparikynnet jotka kuluvat käynnistyksen yhteydessä. Vaihtamalla nuo kupariset tartuntapinnat eli ns "kynnet" ongelmasi ratkeaa. Itsellä auto menossa huoltoon, sillä en aio pihassa ruveta starttia irroittamaan ja parin kympin osia sisälle vaihtamaan. Starttimoottorin irroittaminen on likaisempi työ kuin uusien osien vaihtaminen itse starttiin.

        Ps. Jos sulla olisi akku sökö, niin toimisivatko autosi muut sähkölaitteet normaalisti?!? Ei akussasi ole mitään vikaa.


      • makko
        Sama vikä päällä parasta aikaa kirjoitti:

        Olen varma, että kyseessä on juurikin startista löytyvät kuparikynnet jotka kuluvat käynnistyksen yhteydessä. Vaihtamalla nuo kupariset tartuntapinnat eli ns "kynnet" ongelmasi ratkeaa. Itsellä auto menossa huoltoon, sillä en aio pihassa ruveta starttia irroittamaan ja parin kympin osia sisälle vaihtamaan. Starttimoottorin irroittaminen on likaisempi työ kuin uusien osien vaihtaminen itse starttiin.

        Ps. Jos sulla olisi akku sökö, niin toimisivatko autosi muut sähkölaitteet normaalisti?!? Ei akussasi ole mitään vikaa.

        Samaa vikaa meitsinkin Carinassa vm90 1.6 16v. Mitenkäs tuo startti irroitetaan? On aika ahtaan näköinen paikka. Alakauttako?


      • Ei enää samaa vikaa parasta...
        makko kirjoitti:

        Samaa vikaa meitsinkin Carinassa vm90 1.6 16v. Mitenkäs tuo startti irroitetaan? On aika ahtaan näköinen paikka. Alakauttako?

        Jep, ahtaassa on startti. Irti tosin lähtee muistaakseni kahden pultin irroituksella. Omani käytin juuri tänään tuossa kyseisessä huollossa. Töiden hinnaksi osineen tuli noin viiskymppiä. Alle pari tuntia oli mennyt aikaa. Enpä siis viitsi itteäni moisella vaivata. Nyt toimii taas hienosti!


      • tarkoitit
        TC-94 kirjoitti:

        mitata akun jännite kuormitettaessa. Eli pyydä jonkun starttaamaan ja mittaa samalla yleismittarilla akun jännitettä. Jos putoaa esim.11V:iin, niin akku on valmis.

        Jos solenoidi olisi jumissa, alkaisi startti kiertää pirusti ilman, että se lyö päälle.

        Akun tyhjyys voi ilmetä joskus erikoisella tavalla.

        Sitäpaitsi ei Toyotan tartti hajoa. Pitäishän sun Tojo-Kölli se tietää :)

        Sorry tyhmyyteni, mutta onko Toyotan startti toiminnaltaan erilainen kuin yleensä muissa?

        Ensin solenoiri vetää, elikkä painaa solenoidin varrella olevat kontaktipalan niihin nastoihin kiinni.
        Tämän jälkeen startti saa virtaa ja aloittaa pyörimisen.
        Pendix liikkuu vauhtipyörän hammaskehälle ja pyörittää moottori, joka toivottavasti sitten käynnistyy.
        Tapahtuu tuossa paljon muutakin, mutta se nyt jääköön selittämättä.

        Syynä saattaa tuohon "vedon" hitauteen olla solenoidin varren kuluminen, josta syystä se takertelee hiukan ennen kontaktin tekoa.

        Jotkut huolloissaan innostuu rasvaamaan solenoidin varren ja rasva käytössä pikeentyy ja saattaa tehdä vastaavaa hitautta tuohon vetoon.

        Alkuperäisen kysyjän ongelma viittaa paljolti tuohon solenoidin vikaan, sillä jos solenoidi vetää, niin kaikki muu tapahtuu vasta sen jälkeen ja jos startti pyörittää kunnolla, niin silloin vika ei ole hiilissä tms.


    • Anonyymi

      Solenoidin kärjet epätasaiset jolloin ei saa kunnon kosketusta. itse tein 12mm kupariputkesta uudet ja nyt lähtee kun palmunalta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe