propralia raskaana?

jännittäminen

Hei!
sain juuri tietää olevani raskaana ja olen käyttänyt jännittämiseen propralia 5-10mg päivässä,joskus 20mg.
Tiedän että sitä voi käyttää ainakin satunnaisesti ja aion kyllä varmistaa asian vielä lekurilta, työssäkäyminen on vain minulle aika vaikeaa ilman tätä lääkettä ja en haluaisi puhua asiasta muille.

Onko kokemuksia/tietoa?

14

17652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiellettiin

      itselle lääkäri sanoi että jopa sikiökuolemia tapahtunut propralin käytöstä - koska se tasaa sydämensykettä ja sama vaikutus on sikiön sydämeen joka ei sitä välttämättä kestä- joten lääkäri oli sitä mieltä ettei kannata riskeerata.

      • - kuten yleensä täällä...

        Missähän puoskarilla sitä on tullut käytyä?

        Propral on yksi tunnetuimmista ja pitkäaikaisimmin käytössä olleista beetasalpaajista raskauden aikana. Helsingin Naistenklinikan lääkärit ainakin toteavat että sitä voi huoletta käyttää, muistaakseni jopa 180 mg/vrk esim kohonneeseen verenpaineeseen. Itse käytin sitä lääkärin ohjeiden mukaan enimmillään 20 mg x 3 eli 60 mg/vrk rytmihäiriöihin raskauden aikana. En olisi selvinnyt ilman tuota lääkettä!
        Aijempi rytmihäiriölääkkeeni Bisosbrolol vaihdettiin Propraaliin juuri raskauden vuoksi.

        Älä usko kaikkea paskaa mitä täällä kirjoitetaan. Eiköhän Naikkarin dosentit tiedä paremmin. Soita ja kysy jos et usko...


      • bisoprololia
        - kuten yleensä täällä... kirjoitti:

        Missähän puoskarilla sitä on tullut käytyä?

        Propral on yksi tunnetuimmista ja pitkäaikaisimmin käytössä olleista beetasalpaajista raskauden aikana. Helsingin Naistenklinikan lääkärit ainakin toteavat että sitä voi huoletta käyttää, muistaakseni jopa 180 mg/vrk esim kohonneeseen verenpaineeseen. Itse käytin sitä lääkärin ohjeiden mukaan enimmillään 20 mg x 3 eli 60 mg/vrk rytmihäiriöihin raskauden aikana. En olisi selvinnyt ilman tuota lääkettä!
        Aijempi rytmihäiriölääkkeeni Bisosbrolol vaihdettiin Propraaliin juuri raskauden vuoksi.

        Älä usko kaikkea paskaa mitä täällä kirjoitetaan. Eiköhän Naikkarin dosentit tiedä paremmin. Soita ja kysy jos et usko...

        ja olen kanssa miettinyt voinko käyttää sitä raskauden aikana. Meillä on vauva vasta suunnitteilla. Mä kyllä käytän aika pientä annostusta, eli otan iltaisin puolikkaan 5 mg tabletista, sydämen tykytykseen et saan nukuttua. Rytmihäiriöistä kärsin myös, mut aika vähän niitäkään enää on ollut. Eli ei tuo määrä ilmeisesti haittaa raskautta, eikä tarvii vaihtaa propraliin?


      • läheltä seurannut
        - kuten yleensä täällä... kirjoitti:

        Missähän puoskarilla sitä on tullut käytyä?

        Propral on yksi tunnetuimmista ja pitkäaikaisimmin käytössä olleista beetasalpaajista raskauden aikana. Helsingin Naistenklinikan lääkärit ainakin toteavat että sitä voi huoletta käyttää, muistaakseni jopa 180 mg/vrk esim kohonneeseen verenpaineeseen. Itse käytin sitä lääkärin ohjeiden mukaan enimmillään 20 mg x 3 eli 60 mg/vrk rytmihäiriöihin raskauden aikana. En olisi selvinnyt ilman tuota lääkettä!
        Aijempi rytmihäiriölääkkeeni Bisosbrolol vaihdettiin Propraaliin juuri raskauden vuoksi.

        Älä usko kaikkea paskaa mitä täällä kirjoitetaan. Eiköhän Naikkarin dosentit tiedä paremmin. Soita ja kysy jos et usko...

        Olen terveydenhuoltoalalla ja tiedän, että lääkärit saattavat kertoa, että jotakin lääkettä voi käyttää raskauden aikana vaikka todellisuudessa se voikin aiheuttaa ongelmia sikiölle tai vaikeuttaa raskautta.

        Mikäli lääkkeestä ei vain ole vielä tarpeeksi ikäviä kokemuksia sitä käytetään, seuraukset kun voivat olla niin harvinaisia ja tulla pitkän ajan kuluessa (esim. vahingoittunut sikiö/v), ettei vielä ole virallisia tietoja asiasta. Tämä voi siis sattua myös sellaisten lääkkeiden kanssa, joita on käytetty raskaudessa ja tutkittu. Tietty sivuvaikutus vain on niin harvinainen, ettei sitä osata yhdistää lääkkeen käyttöön.

        Kyseisestä lääkkeestä en tiedä, mutta lääkkeillä on usein harvinaisiakin sivuvaikutuksia, jotka siis osuvat todella harvojen kohdalle. Minä ainakin olisin erittäin varovainen psyykelääkkeiden tai muidenkin lääkkeiden käytössä raskauden aikana. Eli käyttäisin vain jos on pakko.

        Minulle yksi lääkäri määräsi särkylääkettä, joka on turvallinen raskauden aikana, mutta kun tutkin asiaa tarkemmin, lääkkeestä ei ollut edes tarpeeksi raskauden aikaista tietoa. Lääkkeet ehdin jo apteekista hakea, mutta käytän niitä sitten imetysajan jälkeen, jos on päänsärkyä tms.


      • terveydehoiotoalata
        läheltä seurannut kirjoitti:

        Olen terveydenhuoltoalalla ja tiedän, että lääkärit saattavat kertoa, että jotakin lääkettä voi käyttää raskauden aikana vaikka todellisuudessa se voikin aiheuttaa ongelmia sikiölle tai vaikeuttaa raskautta.

        Mikäli lääkkeestä ei vain ole vielä tarpeeksi ikäviä kokemuksia sitä käytetään, seuraukset kun voivat olla niin harvinaisia ja tulla pitkän ajan kuluessa (esim. vahingoittunut sikiö/v), ettei vielä ole virallisia tietoja asiasta. Tämä voi siis sattua myös sellaisten lääkkeiden kanssa, joita on käytetty raskaudessa ja tutkittu. Tietty sivuvaikutus vain on niin harvinainen, ettei sitä osata yhdistää lääkkeen käyttöön.

        Kyseisestä lääkkeestä en tiedä, mutta lääkkeillä on usein harvinaisiakin sivuvaikutuksia, jotka siis osuvat todella harvojen kohdalle. Minä ainakin olisin erittäin varovainen psyykelääkkeiden tai muidenkin lääkkeiden käytössä raskauden aikana. Eli käyttäisin vain jos on pakko.

        Minulle yksi lääkäri määräsi särkylääkettä, joka on turvallinen raskauden aikana, mutta kun tutkin asiaa tarkemmin, lääkkeestä ei ollut edes tarpeeksi raskauden aikaista tietoa. Lääkkeet ehdin jo apteekista hakea, mutta käytän niitä sitten imetysajan jälkeen, jos on päänsärkyä tms.

        kai tiedät että beetasalpaaja ei ole psyykenlääke vaan sydämen lyöntitiheyttä ja verenpainetta alentava lääke. Lääke, jota voidaan myös käyttää levottoman psyyken somaattisiin oireisiin, kuten esim. vapinaan. Propral ei ole siis mikään psyykeä rauhoittava lääke, vaan fysiologisia elintoimintoja hidastava lääke.

        Lääkäri määrää lääkevalmisteen punniten sen haittoja ja hyötyjä versus kyseessä olevaan vaivaan ja terveydentilaan.

        Lääkevalmisteen selosteessa mainitaan, että käytöstä tulee raskauden ja imetyksen aikana keskutella lääkärin kanssa.


      • tai...
        bisoprololia kirjoitti:

        ja olen kanssa miettinyt voinko käyttää sitä raskauden aikana. Meillä on vauva vasta suunnitteilla. Mä kyllä käytän aika pientä annostusta, eli otan iltaisin puolikkaan 5 mg tabletista, sydämen tykytykseen et saan nukuttua. Rytmihäiriöistä kärsin myös, mut aika vähän niitäkään enää on ollut. Eli ei tuo määrä ilmeisesti haittaa raskautta, eikä tarvii vaihtaa propraliin?

        soita apteekkiin ja kysy proviisorilta. Olen itse lukenut sieltä että bisosprolol valmisteesta tulisi siirtyä johonkin toisenlaiseen salpaaja-valmisteeseen (kuten propral) raskauden aikana. Perustelu oli niin monimutkainen etten osaa sitä tässä luonnehtia. Itse soitin gynelleni joka kirjoitti propralin. Alkion aineenvaihdunta alkaa äidin kanssa muistaakseni jollain 5 viikosta eteenpäin joten ei pitäisi olla hätiä mitiä vielä. Erikoislääkäriltä saatte asianmukaista tietoa.


      • terveydenhuoltoalalla
        terveydehoiotoalata kirjoitti:

        kai tiedät että beetasalpaaja ei ole psyykenlääke vaan sydämen lyöntitiheyttä ja verenpainetta alentava lääke. Lääke, jota voidaan myös käyttää levottoman psyyken somaattisiin oireisiin, kuten esim. vapinaan. Propral ei ole siis mikään psyykeä rauhoittava lääke, vaan fysiologisia elintoimintoja hidastava lääke.

        Lääkäri määrää lääkevalmisteen punniten sen haittoja ja hyötyjä versus kyseessä olevaan vaivaan ja terveydentilaan.

        Lääkevalmisteen selosteessa mainitaan, että käytöstä tulee raskauden ja imetyksen aikana keskutella lääkärin kanssa.

        En väittänyt kyseisen lääkkeen olevan psyykelääke, mainitsin psyykelääkkeet, koska olen itse psykiatrian puolella töissä ja kokemusta siis niistä enemmän, toki psykiatrian puolella määrätään joskus myös muita kuin ns. psyykelääkkeitä. Kuten mainitsin viestissäni kyseisestä lääkkeestä en tiedä. Ja luuletko tosiaan, että jos ihminen on terveydenhoitoalalla hän tuntee kaikki lääkkeet -täysin väärä luulo.

        "Lääkevalmisteen selosteessa mainitaan, että käytöstä tulee raskauden ja imetyksen aikana keskutella lääkärin kanssa."

        Tämä jo kertoo siitä, että lääkettä ei ole todettu turvalliseksi raskauden ja imetyksen aikana vaan, että lääkäri arvioi voiko käyttää (ja lääkärit voivat ja usein ovatkin eri mieltä asiasta).


      • linkki lääkeoppaaseen
        terveydenhuoltoalalla kirjoitti:

        En väittänyt kyseisen lääkkeen olevan psyykelääke, mainitsin psyykelääkkeet, koska olen itse psykiatrian puolella töissä ja kokemusta siis niistä enemmän, toki psykiatrian puolella määrätään joskus myös muita kuin ns. psyykelääkkeitä. Kuten mainitsin viestissäni kyseisestä lääkkeestä en tiedä. Ja luuletko tosiaan, että jos ihminen on terveydenhoitoalalla hän tuntee kaikki lääkkeet -täysin väärä luulo.

        "Lääkevalmisteen selosteessa mainitaan, että käytöstä tulee raskauden ja imetyksen aikana keskutella lääkärin kanssa."

        Tämä jo kertoo siitä, että lääkettä ei ole todettu turvalliseksi raskauden ja imetyksen aikana vaan, että lääkäri arvioi voiko käyttää (ja lääkärit voivat ja usein ovatkin eri mieltä asiasta).

        Tässäpä linkki, tämä lääke kai on kyseessä, ainakin nimen perusteella. Eipä näytetä suositeltavan Lääkeopas on Lääketietokeskuksen ylläpitämä lääketietokanta, jossa on esitelty yleisimmät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitus.

        http://www.coronaria.fi/www/mtv3/laakkeet.php?id=851


      • terveydenhuoltoalalla...
        linkki lääkeoppaaseen kirjoitti:

        Tässäpä linkki, tämä lääke kai on kyseessä, ainakin nimen perusteella. Eipä näytetä suositeltavan Lääkeopas on Lääketietokeskuksen ylläpitämä lääketietokanta, jossa on esitelty yleisimmät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitus.

        http://www.coronaria.fi/www/mtv3/laakkeet.php?id=851

        niin varmaan tiedät että tuo lause "tulisi välttää turvallisuussyistä" on siellä ainoastaan juridisista syistä. Aivan samoin tuolla alempana neuvolan epämääräinen vastaus "melko turvallinen" on kannanotto siihen että kukaan ei halua/voi ottaa henkilökohtaista vastuuta toisen terveydestä.

        Propralia on käsittääkseni käytetty menestyksekkäästi jo 20 vuotta raskaanaolevien hoidossa, ilman haittaa. Uskoisin että haittavaikutukset liittyvät lähinnä liian isoiohin annoksiin, jotka laskisivat verenpainetta liikaa ja edelleen vähentäisivät sikiön verenkiertoa eli sikiön hapensaantia. Tällöin sikiön kasvu olisi alikäyrillä, ja sitähän jatkuvasti tällaisten lääkeiden käyttäjillä tarkkaillaan ultrakuvauksen avulla.

        Omalla kohdallani on koettu flimmeri raskauden aikana. Sain propralia 60 mg kerralla silloin, jotta rytmi kääntyisi. Tästä seurasi hetkeksi hekko olo koska vernpaine, joka muutenkin on minulla alhainen, laski aika paljon. Sikiön sydänkäyrässä ja istukan flowssa kaikki oli kuitenkin hyvin. Minä sen sijaan kärsin heikosta olosta jo pelkän flimmerin vuoksi. Rytmi kääntyi sinukseen spontaanisti. Lapsi syntyi täysin normaalina ja terveenä, ajallaan.

        Paljon suuremmat riskit olisi ollut sikiölle siinä, jos minulle olisi tehty raskaana ollessani sähköinen rytminsiirto. Ja sen riskihän joutua kardioversioon olisi ollut huomattava ilman säännöllistä lääkitystä. Aivan samoin korkeasta verenpaineesta on haittaa sikiölle enemmän kuin sen aisoissa pitävästä lääkityksestä.

        Jos alkuperäinen kirjoittaja ottaa pienen annoksensa propralia jännittämiseen, väitän, että se on hänelle täysin turvallista. Jätän kuitenkin viimeisen sanan hänelle ja häntä hoitavalle lääkärille.


      • terveydenhuoltoalalla
        terveydenhuoltoalalla... kirjoitti:

        niin varmaan tiedät että tuo lause "tulisi välttää turvallisuussyistä" on siellä ainoastaan juridisista syistä. Aivan samoin tuolla alempana neuvolan epämääräinen vastaus "melko turvallinen" on kannanotto siihen että kukaan ei halua/voi ottaa henkilökohtaista vastuuta toisen terveydestä.

        Propralia on käsittääkseni käytetty menestyksekkäästi jo 20 vuotta raskaanaolevien hoidossa, ilman haittaa. Uskoisin että haittavaikutukset liittyvät lähinnä liian isoiohin annoksiin, jotka laskisivat verenpainetta liikaa ja edelleen vähentäisivät sikiön verenkiertoa eli sikiön hapensaantia. Tällöin sikiön kasvu olisi alikäyrillä, ja sitähän jatkuvasti tällaisten lääkeiden käyttäjillä tarkkaillaan ultrakuvauksen avulla.

        Omalla kohdallani on koettu flimmeri raskauden aikana. Sain propralia 60 mg kerralla silloin, jotta rytmi kääntyisi. Tästä seurasi hetkeksi hekko olo koska vernpaine, joka muutenkin on minulla alhainen, laski aika paljon. Sikiön sydänkäyrässä ja istukan flowssa kaikki oli kuitenkin hyvin. Minä sen sijaan kärsin heikosta olosta jo pelkän flimmerin vuoksi. Rytmi kääntyi sinukseen spontaanisti. Lapsi syntyi täysin normaalina ja terveenä, ajallaan.

        Paljon suuremmat riskit olisi ollut sikiölle siinä, jos minulle olisi tehty raskaana ollessani sähköinen rytminsiirto. Ja sen riskihän joutua kardioversioon olisi ollut huomattava ilman säännöllistä lääkitystä. Aivan samoin korkeasta verenpaineesta on haittaa sikiölle enemmän kuin sen aisoissa pitävästä lääkityksestä.

        Jos alkuperäinen kirjoittaja ottaa pienen annoksensa propralia jännittämiseen, väitän, että se on hänelle täysin turvallista. Jätän kuitenkin viimeisen sanan hänelle ja häntä hoitavalle lääkärille.

        Ei se siellä juridisista syistä ole. Höpö höpö. Mikä ihmeen terveyedenhuoltoalan asiantuntjia sinä luulet olevasi, kun kirjoituksestasi huomaa, ettet sitä todellakaan ole. Taidat vain olla auktoriteettiuskoinen? Mikäli lääkkeessä lukee, että tulisi välttää raskauden aikana, se todellakin tarkoittaa sitä. Tavailepa eri lääkkeiden lääkohjeita niin huomaat, että tuo on jo aika vahva kielteinen ilmaisu raskaudenaikaisesta käytöstä.

        Itse et taida todellakaan olla perillä asioista. Ja kyllähän tuolla aiempana jollakin lääkäri oli kieltänyt lääkkeen käytön eli olisko kuitenkin sitten tullut ilmi jotain vakavaiakin haittavaikutuksia. Herää kyllä epäilys.

        En kyllä ymmärrä kuinka joku maallikko (sehän selvästi olet) viitsii täällä väittää, että joku lääke on turvallinen vaikka lääkeohjeissakin sanotaan toisin. Jännitystä voi hallita monella muullakin tavalla kuin lääkkeillä ja tietysti pitää lääkärin kanssa keskustella mikä lääke on se turavallisin, jos joutuu lääkkeeseen turvautumaan. Ja se, että sinä olet saanut terveen lapsen ei todellakaan tarkoita sitä, että jollekin toiselle ei voi käydä huonosti.

        Mutta aloittajan kannattaa konsultoida asiassa ainakin yhtä lääkäriä ja kysyä miksi pakkausselosteessa on kyseinen teksti ja onko lääkkeessä huomattu ikäviä seurauksia raskaudenaikaisesta käytöstä.


      • klesjhrfaoihflaohfa
        terveydenhuoltoalalla kirjoitti:

        Ei se siellä juridisista syistä ole. Höpö höpö. Mikä ihmeen terveyedenhuoltoalan asiantuntjia sinä luulet olevasi, kun kirjoituksestasi huomaa, ettet sitä todellakaan ole. Taidat vain olla auktoriteettiuskoinen? Mikäli lääkkeessä lukee, että tulisi välttää raskauden aikana, se todellakin tarkoittaa sitä. Tavailepa eri lääkkeiden lääkohjeita niin huomaat, että tuo on jo aika vahva kielteinen ilmaisu raskaudenaikaisesta käytöstä.

        Itse et taida todellakaan olla perillä asioista. Ja kyllähän tuolla aiempana jollakin lääkäri oli kieltänyt lääkkeen käytön eli olisko kuitenkin sitten tullut ilmi jotain vakavaiakin haittavaikutuksia. Herää kyllä epäilys.

        En kyllä ymmärrä kuinka joku maallikko (sehän selvästi olet) viitsii täällä väittää, että joku lääke on turvallinen vaikka lääkeohjeissakin sanotaan toisin. Jännitystä voi hallita monella muullakin tavalla kuin lääkkeillä ja tietysti pitää lääkärin kanssa keskustella mikä lääke on se turavallisin, jos joutuu lääkkeeseen turvautumaan. Ja se, että sinä olet saanut terveen lapsen ei todellakaan tarkoita sitä, että jollekin toiselle ei voi käydä huonosti.

        Mutta aloittajan kannattaa konsultoida asiassa ainakin yhtä lääkäriä ja kysyä miksi pakkausselosteessa on kyseinen teksti ja onko lääkkeessä huomattu ikäviä seurauksia raskaudenaikaisesta käytöstä.

        mielisairaanhoitaja, viittix kattoo ton aloittajan vastauksen tuolla alempana... As i said, minulla on sekä kokemusta potilaana että myösalalalla työskentelystä. Sorry.


    • jännittäjä myös

      Olen käyttänyt 10-20 mg tarvittaessa. Neuvolasta kun kysyin asiaa, minulle sanottiin lääkkeen olevan suht turvallinen. Yritän kuitenkin oman mielenrauhani vuoksi pärjätä mahdollisimman pitkälle ilman, mutta aina ei kantti kestä.

      • suht turvallinen?

        Kiinnitin huomioni sanaan suht.turvallinen eli jos noin sanoivat niin, mitä tarkoittaa suht. turvallinen?


    • Aloittaja

      Soitin teratologiseen tietopalveluun, jossa ystävällinen nainen puhui asiasta kauan ja tutki muita vastaavia tilanteita. Totesi sitten että tietystihän se on paras ilman, mutta että tuo annos on niin minimaalisen pieni, että turvallisin mielin uskaltaa vaikka tuon puoliskankin ottaa. Luulen että kohdallani on paljolti kyse lumelääkkeestä ( kun tiedän että olen ottanut edes pienen palan lääkettä, oireet jo helpottavat...).

      Haittavaikutukset voivat tulla kuulemma vasta isommilla annoksilla, että ainut mikä isommassakin annoksessa on juuri lapsen verenkiertoon liittyvä juttu joka taas vaikuttaa vauvan kasvuun, jota taas seurataan ultralla säännöllisin väliäjoin. Joku tuossa jo mainitsikin tuosta ultrauksesta.

      Totesi myös kun mainitsin että voinhan yrittää vielä pienentää annosta jos kyse on tosiaan lumeesta, että jos oikeasti on oireita niin ei kannata väkisin yrittää mennä tilanteita läpi sydän hakaten ja huonosti voiden-->eihän sekään vauvalle ole hyväksi että kantajalla pulssi korkealla ja jännittynyt olo.

      Yritän nyt siis olla mahdollisimman pitkälle ilman lääkettä, mutta jos tulee juhlia tmv. jännittäviä esiintymisiä niin aion kyllä ottaa. Keskustelen vielä asiasta kun pääsen lääkärin puheille. Ja eihän tiedä vaikka raskaus vaikuttaisi lopulta positiivisesti siihen ettei oireita ja jännittämistä enää niin ilmenisikään, ehkä raskauden edetessä en enää jaksa murehtia moista ja annan kaiken mennä omalla painollaan...

      Kiitos kaikille mielipiteitä jakaneille ja mielellään kommentteja lisää, täytyy nyt vain toivoa että kaikki menee hyvin eikait tässä muu auta =) Täytyy rueta keksiin lisäksi jännittämisen hallitsemiseen muita keinoja!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      630
    5. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      456
    Aihe