Vanhat 900:set

mistä johtuu hinta?

Vanhojen Saab 900:sten alhaiset hintapyynnöt johtunevat pienestä kysynnästä, mutta mistä pieni kysyntä johtuu? Kuinka varman käyttöauton muutamaksi kuukaudeksi noin vuosimallia -90 olevasta ja vajaat 300 000 km ajetusta Saab 900:sta voisi saada? Aikapommejahan tuonikäiset ja niin paljon ajetut ovat merkistä ja mallista riippumatta, mutta mahtavatko kyseiset Saabit olla poikkeuksellisen vikaherkkiä?

14

3094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-Saabisti

      Eivät ole aikapommeja, ovat kestävämpiä kuin moni uusi, jopa uusi 9-5.
      Koneella ajaa 500.000-600.000 ja korjaukset kohtuullisen hintaisia kone kun ei tahdo hajota kuin 5 kilon hienosäätölekalla. Eivät ole vikaherkkiä, normaalia kulumista vesipumpuissa jne. Jos ostat 300tkm ajetun niin voit huoleta ajaa vielä n.200tkm.

    • 5x900

      Kyllä noilla ajelee ja ovat takuulla hintansa väärti niille jotka niistä ymmärtävät ja osavat itse tehdä remontit.
      Tosin ovat niin yksinkertaisia vehkeitä että vasta alkajakin osaa.
      Itse ostin kolmevuotta sitten vm.88 900i.n 600 sadalla.Siinä oli kahdet melkein uudet renkaat ja muutenkin päälle päin ok.
      Siloin ajettu 269tkm nyt n.290tkm.
      Kolmen vuoden vikalistaa on tämän verran.
      - kaksi oven helmaa hitsattu ja toinen alatukivrren kotelo hinnat yht.180€
      - Syyläri purkaamolta (uutta vastaava) 50€
      -Jarrupalat eteen n.15€
      -Kytkimen työsylinteri ja pää sylinterin korjaus sarja n.85€
      -Virranjakajan alipaine säädin n.20€
      -Akku 39€
      Täsä kaikki mitä on tarvinut tehdä eli ei kallista autoilua.
      Viimeisin hankinta tällä viikolla eli nimierkki 4x900 vaihtuu 5x900.(sain lahjoituksena vm-91 900 i16.) Ajettu 296tkm ja lähes kaikki sen ajan varusteet kattoluukkua myöten.
      Katsastusmies oli tyrkännyt vikalistan aika kalliiksi sellaiselle joka ei osannut itse tehdä mitään.
      Itse kun korjaan niin selviää noin 400e eli hapa saabismi jatkuu.

    • Huaoltomiäs

      Tuo 900.

    • oli sellainen

      Itselläni oli -86 ja ei ollut mitään isompia vikoja verrattuna ikään. Ruosteita piti joka vuosi hitsauttaa pohjasta katsastuksen takia, kun autoa ei oltu ruostesuojattu tehtaan jälkeen.

    • ghana

      Riippuu ihan siitä miten sitä on pidetty ja huollettu. Itse ajoin 100tkm 2.0 16 venaseen ruiskuun huomattavan vähillä korjauksilla, myytyäni sen pois oli mittarissa n.340tkm ja on uudella omistajalla aktiivisessa käytössä. Ennakoivalla huollolla ja korjauksilla noilla uskaltaa lähteä pidemmällekin reissulle.
      Monelle og900 on ruma laatikko, "vanhalla" tekniikalla, vie paljon bensaa, kankea traktori ja vähän outo auto. Eivät nuo mitenkään erityisen vikaherkkiä ole. Ruostetta pukkaa muutamista paikoista, jos kone käy ja vetää nätisti, sekä on säädöissänsä, niin ei niistä ongelmia koidu. Vaihteistosta voi pientä ulinaa vitosella kuulua ja synkronit vähän takuta, koska laatikko on niitä hämeen hitaille tarkoitettua mallia.

    • Combi Coupé

      Saab 900 on vanha auto, ensimmäiset tulivat 1978 ja viimeiset 1993; avoa tehtiin vielä vuoteen 1994 asti. Käyttöautona oleminen on kohtuullisen armotonta, joka aamu pitäisi lähteä käyntiin ja kuljettaa tiestä ja säästä riippumatta perille asti. Kyllähän 9satku vastaa hyvään pitoon luotettavuudella, mutta aika tekee tehtävänsä osakokonaisuuksien kohdalla. Eivät nämä vastoinkäymiset mitään ylitsepääsemättömiä ole, esim. uudet tulpat, sytytysjohdot ja pyörijä kansi tekevät kovasti hyvää käyntihäiriöille. Öljynvaihdot 10tkm:n välein edesauttavat vähäisempää kulumista ja alusta korjaus vaikka vain katsastusvaatimuksiin auttaa suoraan ajoon.

      Kaikkea tätä vain ei muuttuvassa automaailmassa enää jakseta tehdä, eikä se välttämättä mikään ihme ole. Jos esim. 80-luvun lopun ruiskusatkun saa 700-1000 eurolla, niin harva jaksaa esim. uutta hyvää rengaskertaa tälläiseen hankkia. Tankkauskin tuntuu tuskalliselta, saatikka sitten esim. 60-100e uuteen laturiin, joka on kuluva osa. Mitä vähentynyt viitseliäisyys tekee, sen ruoste viimeistelee.

      Kaikissa vanhoissa autoissa on vikoja. Saab 900 vain on tuollainen "vanhaan tyyliin" tukeva vekotin ja ikäisiinsä verrattuna saa sen japsikopin hinnalla parhaimmillaan 16V-ruiskutekniikan hyvillä varusteilla. Tätä "iloa" ei välttämättä enää kovin montaa vuotta kestä, koska 900:nen harvinaistui 90-luvun alkuvuosina johtuen lamasta ja mallin iästä. 80-lukulaiset alkavat olla jo päivätyönsä tehneitä.

      Oma 900:emme on päivittäisessä käytössä työjuhtana. Yleensä vähemmän hyvillä teillä, joskus vetämässä heinäpaaleja ja muut ajat ajossa, yli 350tkm ajettu ja vuoden aikana tulee reilusti yli 20tkm lisää. Jos hyvä, "isompi" käyttöauto täytyy saada alle tonnilla, on vanha 9satku ehdottomasti harkitsemisen arvoinen kohde.

      • oktetti

        Kyllä se nyt vaan on niin, että 900 Og on tiensä päässä (tai ainakin loppusuoralla). Olen ajanut moisilla vehkeillä (2kpl 99:jä 2,5 kpl 900:satasta; se yksi, kun varastettiin kesken kaiken) likemmäs 800000 km. Meillä auto, kun se pihalle tulee, on ainakin 4 vuotta ja nykyään "vain 30000 km/v." Meidän vanhin sanoi, että meillä on AINA ollut SAAPPI, hän on 23 vuotias. Siitäkin päätellen eiköhän olisi syytä siirtää vanhat Saabit eläkkeelle, vai mtä?????


      • Herra56
        oktetti kirjoitti:

        Kyllä se nyt vaan on niin, että 900 Og on tiensä päässä (tai ainakin loppusuoralla). Olen ajanut moisilla vehkeillä (2kpl 99:jä 2,5 kpl 900:satasta; se yksi, kun varastettiin kesken kaiken) likemmäs 800000 km. Meillä auto, kun se pihalle tulee, on ainakin 4 vuotta ja nykyään "vain 30000 km/v." Meidän vanhin sanoi, että meillä on AINA ollut SAAPPI, hän on 23 vuotias. Siitäkin päätellen eiköhän olisi syytä siirtää vanhat Saabit eläkkeelle, vai mtä?????

        Parikymmentä vuotta jatkuneen ranskalaiskauden jälkeen meikeläisestä tuli yllättäen saabkuski. Kohdalle osui ekalta omistajalta, säännöllisesti merkkihuollettu 87-mallinen 900i. Ajettu 290.000 ja historia hyvuin tiedossa.

        Viime kuukaudet olen opetellut uuteen kulttuuriin. Onhan Saabi aika jäykkis: tehostamaton ohjaus vaatii bodia, vaihteisto ei kovin kaksinen, näkyvyys ja ergonomia ei kehuttava, melkoinen juoppo varsinkin kovemmin käskettäessä. Ruiskumoottorin tavatkin pitää näköjään tuntea.

        Mutta samalla jotain sympaattista. Ei mikään kertakäyttötuote. Namiskat eivät jää käteen. Lentokonetehtaan filosofia näkyy jonkinlaisena varmuusjattelun maksimointina.

        Saapa nähdä, kuinka pitkäksi työyhteytemme muodostuu. Jostain merkillistä syystä olen nauttinut umpiraudan sisällä matkustamisesta. Ajotyylistäkin on muodostunut automaattisesti hillitty: nykyisillä bensanhinnoilla ei tee mieli oikein revitellä. Ei Saabi ole muutenkaan mikään sporttivehje.


        Antakaahan joku hyvä vinkki uunituoreelle 900-kuskille!


      • vaan...
        Herra56 kirjoitti:

        Parikymmentä vuotta jatkuneen ranskalaiskauden jälkeen meikeläisestä tuli yllättäen saabkuski. Kohdalle osui ekalta omistajalta, säännöllisesti merkkihuollettu 87-mallinen 900i. Ajettu 290.000 ja historia hyvuin tiedossa.

        Viime kuukaudet olen opetellut uuteen kulttuuriin. Onhan Saabi aika jäykkis: tehostamaton ohjaus vaatii bodia, vaihteisto ei kovin kaksinen, näkyvyys ja ergonomia ei kehuttava, melkoinen juoppo varsinkin kovemmin käskettäessä. Ruiskumoottorin tavatkin pitää näköjään tuntea.

        Mutta samalla jotain sympaattista. Ei mikään kertakäyttötuote. Namiskat eivät jää käteen. Lentokonetehtaan filosofia näkyy jonkinlaisena varmuusjattelun maksimointina.

        Saapa nähdä, kuinka pitkäksi työyhteytemme muodostuu. Jostain merkillistä syystä olen nauttinut umpiraudan sisällä matkustamisesta. Ajotyylistäkin on muodostunut automaattisesti hillitty: nykyisillä bensanhinnoilla ei tee mieli oikein revitellä. Ei Saabi ole muutenkaan mikään sporttivehje.


        Antakaahan joku hyvä vinkki uunituoreelle 900-kuskille!

        ...kun sanoit ettei ergonomia ole kehuttava, niin omasta mielestäni se on parhaasta päästä. Penkit ovat omassani kuin uudet, (900i, -90, 320 tkm),tukevat joka paikasta eikä tule selkä kipeäksi. Lisäksi vipstaakit ovat käden ulottuvilla ja todellakin ei jää käteen, kuten monissa muissa tuon ikäisissä merkeissä.


      • Uusi vanhasaabisti
        vaan... kirjoitti:

        ...kun sanoit ettei ergonomia ole kehuttava, niin omasta mielestäni se on parhaasta päästä. Penkit ovat omassani kuin uudet, (900i, -90, 320 tkm),tukevat joka paikasta eikä tule selkä kipeäksi. Lisäksi vipstaakit ovat käden ulottuvilla ja todellakin ei jää käteen, kuten monissa muissa tuon ikäisissä merkeissä.

        Olet kyllä aivan oikeassa penkkien ja namiskoiden kanssa. Niissä ei ole toivomisen varaa. Erityisesti penkit ovat hyvät. Tykkään myös jämäköistä nappuloista heppoisten ranskalaisten muoviheepeleiden jälkeen.

        Kritiikkini liittyi lähinnä joihinkin yksityiskohtiin. Esim. ikkunakampien ergoniminen sijoittelu on huono - ovat liian lähellä kuskia. Samoin korin a-pylväs haittaa näköä. Mutta ehkä tottumiskysymys. Virtalukko/pakkisysteemin ergonomian tuntee jokainen, enkä yhtään ihmettele, ettei järjestelmä ole levinnyt muihin autoihin.
        Konepellin rakennetta ja aukeamissuuntaa ihmettelen.

        Mutta kuten sanoin, matkustuskokemus on muuten ollut myönteinen yllätys. Ainoastaan pieni heijaaminen epätasaisilla tienpinnoilla häiritsee. Epäilen, että 19-vuotiaassa autossa on edellen alkuperäiset vaimentimet. Ehkä takapään puslissakin voi olla jotain väljyyttä.


      • seuraavakin saab
        Uusi vanhasaabisti kirjoitti:

        Olet kyllä aivan oikeassa penkkien ja namiskoiden kanssa. Niissä ei ole toivomisen varaa. Erityisesti penkit ovat hyvät. Tykkään myös jämäköistä nappuloista heppoisten ranskalaisten muoviheepeleiden jälkeen.

        Kritiikkini liittyi lähinnä joihinkin yksityiskohtiin. Esim. ikkunakampien ergoniminen sijoittelu on huono - ovat liian lähellä kuskia. Samoin korin a-pylväs haittaa näköä. Mutta ehkä tottumiskysymys. Virtalukko/pakkisysteemin ergonomian tuntee jokainen, enkä yhtään ihmettele, ettei järjestelmä ole levinnyt muihin autoihin.
        Konepellin rakennetta ja aukeamissuuntaa ihmettelen.

        Mutta kuten sanoin, matkustuskokemus on muuten ollut myönteinen yllätys. Ainoastaan pieni heijaaminen epätasaisilla tienpinnoilla häiritsee. Epäilen, että 19-vuotiaassa autossa on edellen alkuperäiset vaimentimet. Ehkä takapään puslissakin voi olla jotain väljyyttä.

        Emännällä on perheen viides Saab. Vm -90 , 900 i.
        Kaksi kertaa massattu, ei ruosteen pilkkua. Koneella menty n. 330000 km, mittari tuli hulluksi kuukausi sitten. Ohjaustehostin ja moottori hiukan tihkuu. Penkit kuin uudet istuinsuojien alla. Sillä joku onnellinen vielä ajaa 200000 km.Tuulilasi pitää vaihtaa, mutta vanhastakin näkee läpi. Alle 1500 €:n en luovu. Laitan pukeille oottamaan museota.


    • paljonkin

      miten on pidetty aiemmin, ei välttämättä aikapommi. Itsellä 900 helmi - löytö suorastaan- kakkosautona. Toisinaan toimii paremmin kuin ykkösenä oleva 9-5.

      Toki kaikkiin vanhempiin tulee vikoja ajan myötä, ei saappi ole mikään poikkeus.

      Varmuudesta:
      -pakkasella ovet aukeavat toisin kuin japseissa.
      -kulkee hyvin auraamattomallakin tiellä, et juutu ekaan kinokseen
      -ei ole mikään bensasyöppö kun säädöt on kohdallaan

    • Alik. Kine

      ..muutama päivä sitten Saab 900i:n vm. -88. Mittarilukema on vain 194000 kilometriä. Hintaa oli 1400 €. Ovien helmat ovat ruosteettomat. Pohjaa en ole vielä tutkinut tarkemmin. Siisti auto kaikinpuolin ja luulenpa, että ajan sillä vielä pitkään :)

    • Anonyymi

      ITE ARVOSTAN 900 MALLIA LÄTTÄPUSKURISTA ALKAEN

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4370
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      86
      2230
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      556
      1718
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      101
      1451
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1157
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1098
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      218
      971
    8. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      5
      968
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      903
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      888
    Aihe