natriumin puute

Jen24

Moiks!
Onko kellään tietoa voiko absenor/deprakine aiheuttaa natriumin puutosta? Itse syön absenoria 300mg X 3 ja mulla todettiin nyt sitte suolan puutos, joten onkohan tää lääkitys syynä tai jos ei, niin mistäköhän se mahtanee johtua?

48

24227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hugo

      Valitettavasti ei ole tietoa, että aiheuttaako tuo lääke suolan puutetta, mutta sen olen huomannut, että suolaisesta pidän ja syönkin siis sitä. Koskaan en ole mittauttanut natrium-pitoisuutta, joten en siis tiedä onko sitä tarpeeksi. En myöskään ole kuullut, että tuo lääke vaikuttaisi natrium-pitoisuuteen, mutta enpä tiedä kaikkea. Suurin syy varmaan natrium-tason laskuun on se, että on ollut lämmintä ja olet hikoillut ja menettänyt täten enemmän natriumia helteellä.

      Mielenkiintoinen kysymyksesi oli ja missä mittautit natrium-pitoisuuden ja miksi se mitattiin? Oliko Sinulla heikotusta ja siksi se mitatattiin... omissa verikokeissani ei ole ainakaan koskaan mitään vajetta ollut vaan arvot ovat olleet kohdillaan, mutta enpä voi sanoa, että olisi mitattu tuota natriumia. Onko Sinulla nyt sitten natriumin puute vai suolan puute? Depprakinehan on natriumvalproaatti ja se voisi viitata, että jos on natriumin puute, niin et syö tarpeeksi depprakinea? Tosin tekstissä mainitset, että Sinulla onkin suolan puute, mitä varmaan tarkoitatkin.

      *Aamuyön mietteitä Sinulle Depprakinen syöjältä*.

      • Jen24

        Multa mitattiin melkein kaikki mahdolliset arvot kun menin lääkäriin kurkussa olevan patin takia ja tulin siinä samalla maininneeksi jo kauan vaivanneesta väsymyksestä. Lääkär laitto sitte nestetasapaino arvot eli natrium ja kalium mitattiin. Natrium arvo oli matalahko 130.(Suola=Natrium kloridia), siispä ostin apteekista suolatabletteja jotka on nimeltään natriumkloridi 500mg(niitä oon nyt sitte napsinu yhen päivässä). Itekki mietin tota natriumvalproaatin ja suola-arvojen yhteyttä, mut luin pharmacasta ja kaivoin netin "ylösalasin" mutta missään ei oo mainintaa tästä kysymästäni asiasta. Toivottavasti tästä epäselvästä kirjoituksesta saa edes joku selvää=) Niin ja ois muuten kauheen kiva kuulla muitten kokemuksia natriumvalproaatin aiheuttamista sivuvaikutuksista ettei aina tarvis ajatella olevansa "päästään vialla" näitten oireiden takia. Ja kiitos paljon vastauksistanne!!!=)


      • tyttö -80
        Jen24 kirjoitti:

        Multa mitattiin melkein kaikki mahdolliset arvot kun menin lääkäriin kurkussa olevan patin takia ja tulin siinä samalla maininneeksi jo kauan vaivanneesta väsymyksestä. Lääkär laitto sitte nestetasapaino arvot eli natrium ja kalium mitattiin. Natrium arvo oli matalahko 130.(Suola=Natrium kloridia), siispä ostin apteekista suolatabletteja jotka on nimeltään natriumkloridi 500mg(niitä oon nyt sitte napsinu yhen päivässä). Itekki mietin tota natriumvalproaatin ja suola-arvojen yhteyttä, mut luin pharmacasta ja kaivoin netin "ylösalasin" mutta missään ei oo mainintaa tästä kysymästäni asiasta. Toivottavasti tästä epäselvästä kirjoituksesta saa edes joku selvää=) Niin ja ois muuten kauheen kiva kuulla muitten kokemuksia natriumvalproaatin aiheuttamista sivuvaikutuksista ettei aina tarvis ajatella olevansa "päästään vialla" näitten oireiden takia. Ja kiitos paljon vastauksistanne!!!=)

        Kun aloin syömään deprakinea (aluksi huimat 3 kertaa 500 mg päivässä), meni ensin joku kuukausi ok, mutta sitten aloin reakoida voimakkaasti. Kolmen kuukauden ajan sain joka päivä samoihin aikoihin n. klo. 16.00 voimakkaan huono-olo kohtauksen, jonka takia jouduin lepäämään ainakin tunnin tai pari. Olo oli oksettava ja väsynyt. Lääkäri väitti, että ei voi johtua lääkkeestä!
        Aikani kärsittyäni ja kohtausten pysyttyä poissa miinustin itse lääkkeet kaksi kertaa 500 mg päivässä (tiedän erittäin typerä teko, mutta toimi). Sitten olo alkoi helpottua ja kohtaukset pysyi kuitenkin pois. Lääkäri oli tietysti vihainen;). Nyt tilanne on se mistä kerroin aikaisemmin eli huono-olo joitain kertoja kuussa. Muuten itsellä deprakine toiminut hyvin. Vieläkin kyllä ottaa päähän se lääkärin vähättely pahoinvoinnista (muistan mm. kyseisen vuoden joulun, jolloin en saanut kurkusta alas yhtään mitään...).


      • Hugo
        Jen24 kirjoitti:

        Multa mitattiin melkein kaikki mahdolliset arvot kun menin lääkäriin kurkussa olevan patin takia ja tulin siinä samalla maininneeksi jo kauan vaivanneesta väsymyksestä. Lääkär laitto sitte nestetasapaino arvot eli natrium ja kalium mitattiin. Natrium arvo oli matalahko 130.(Suola=Natrium kloridia), siispä ostin apteekista suolatabletteja jotka on nimeltään natriumkloridi 500mg(niitä oon nyt sitte napsinu yhen päivässä). Itekki mietin tota natriumvalproaatin ja suola-arvojen yhteyttä, mut luin pharmacasta ja kaivoin netin "ylösalasin" mutta missään ei oo mainintaa tästä kysymästäni asiasta. Toivottavasti tästä epäselvästä kirjoituksesta saa edes joku selvää=) Niin ja ois muuten kauheen kiva kuulla muitten kokemuksia natriumvalproaatin aiheuttamista sivuvaikutuksista ettei aina tarvis ajatella olevansa "päästään vialla" näitten oireiden takia. Ja kiitos paljon vastauksistanne!!!=)

        Sivuvaikutuksista en osaa sanoa ja lääkkeen vaikutusmekanismia ei tunneta. Olen syönyt jo lapsesta asti samaa lääkettä, joten en tiedä, että millaista elämä olisi ilman lääkettä. Jotain voi kertoa, että kun unohdan ottaa lääkkeet niin olen paljon pirteämpi, mutta monesti tunnen myös epilepsiä oireita ja ne muistuttavat minut ottamaan lääkkeen tai jälkikäteen tajuan, että ok asiat on ok, olin unohtanut ottaa lääkkeen. Tätä on tapahtunut sen verran useasti, että luulen, että ilman lääkkeitä olisin epilepsiakohtauksen valloittama.

        Naisillä olen kuullut painonnoususta ja karvojen kasvusta. Jotain juttuja myös kohtuun ja hormonitoimintaan. En tiedä... miehillä ei taida olla läheskään niin paljon haittavaikutuksia depprakinesta.

        Itse syön kalsiumia muutenkin ja suolaista. Pitänee käydä mittaamassa suolat ihan mielenkiinnosta. Oikein hyvä, kun otit puheeksi. Ja tuo tietojen etsiminen netistä ei todellakaan aina tuota tulosta... minä esim. yhtä asiaa etsin viime yönä netistä ja netti on niin kamalan täynnä epätäydellistä tietoa, että tulee aina vastakkaisia näkemyksiä. Paljonhan tästä on hyötyä, mutta parhaiten tiedot saa kyllä kysymällä live-kavereilta tai kollegoilta.


      • sauvatar
        Jen24 kirjoitti:

        Multa mitattiin melkein kaikki mahdolliset arvot kun menin lääkäriin kurkussa olevan patin takia ja tulin siinä samalla maininneeksi jo kauan vaivanneesta väsymyksestä. Lääkär laitto sitte nestetasapaino arvot eli natrium ja kalium mitattiin. Natrium arvo oli matalahko 130.(Suola=Natrium kloridia), siispä ostin apteekista suolatabletteja jotka on nimeltään natriumkloridi 500mg(niitä oon nyt sitte napsinu yhen päivässä). Itekki mietin tota natriumvalproaatin ja suola-arvojen yhteyttä, mut luin pharmacasta ja kaivoin netin "ylösalasin" mutta missään ei oo mainintaa tästä kysymästäni asiasta. Toivottavasti tästä epäselvästä kirjoituksesta saa edes joku selvää=) Niin ja ois muuten kauheen kiva kuulla muitten kokemuksia natriumvalproaatin aiheuttamista sivuvaikutuksista ettei aina tarvis ajatella olevansa "päästään vialla" näitten oireiden takia. Ja kiitos paljon vastauksistanne!!!=)

        monta vuotta Deprakinea,
        mutta ei seurattu suola-arvoja
        eikä puhettakaan natriumvajeesta.
        kuten ei vieläkään.
        Onneksi huomasit mistä kyse ja mulla
        Apydanin kanssa riitti n. 2vk:n natriumkloridin syönti,
        kun sain arvoni kohoamaan.


      • Anonyymi

        Minulla arvo myös 124 ja neurologi haluaisi vaihtaa deprakinen johonkin toiseen. Kaksi kertaa on kokeiltu vaihtaa mutta on tullut allerginen reaktio. Huolettaa että jos vaihdetaan ja tulee epileptinen kohtaus, vievät ajokortin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla arvo myös 124 ja neurologi haluaisi vaihtaa deprakinen johonkin toiseen. Kaksi kertaa on kokeiltu vaihtaa mutta on tullut allerginen reaktio. Huolettaa että jos vaihdetaan ja tulee epileptinen kohtaus, vievät ajokortin.

        Aikanaan minulla Deprakine vaihdettiin Rivatriliin, josta on tällä palstalla kirjoituksia saatavuusongelman takia.
        Kysy, löytyisikö joku muu valmiste kuin allergeeni Deprakinen tilalle.


    • sauvatar

      mutta kuten Hugo jo mainitsi
      niin lämmöstä ja hikoilusta
      saattaa johtua tilapäisesti.

    • tyttö -80

      Itse syön deprakinea 2 kertaa 500mg ja välillä tulee selviä "huono-olokohtauksia". Eli ehkä noin kerran kahes viikos tulee yhtäkkiä heikko ja oksettava olo, yleensä syömisestä on liian pitkä aika. Tähän auttaa esim. pari sipsiä ja lepääminen. Mitään suolan puutosta ei ole todettu, enkä edes tiedä aiheuttako deprakine sellaista, mutta nämä ovat kyllä itselläni selvästi yhteydessä sairauteen tai lääkitykseen, koska ennen näitä kahta en moisesta kärsinyt.

    • kxtaavi
      • :(

        En löytänyt vaikka luin artikkeleja sieltä.


    • Muuta kautta

      Myös Trileptal aiheuttaa natrium-arvojen laskua ja minä olen kärsinyt siitä. Useat kohtaukseni johtuvat nimenomaan tuosta, että en ole syönyt tarpeeksi suolaista ja natriumit ovat todella alhaalla. Tuon huomaa myös nopean aineenvaihdunnan kanssa. Liikun paljon --> juon vettä --> aineenvaihdunta kiihtyy ja ne vähäisetkin suolot pääsevät kropasta karkuun. Heikottaa helposti jne.

      Tuo on melkein karmein rasite kaikessa, että pitää huolehtia natriumin saannista estääkseen kohtauksia. Osin tuosta syystä Trileptal vaihdetaan minulta pois nyt.

      • pakkaskeiju

        Minä syön Deprakinea 3 x 300mg päivässä, nyt n. 2 vuoden ajan. Poden usein suonenvetoja varsinkin jaloissa yöaikaan. Olen aloittanut magneesiumvalmisteen syönnin 250 mg x 2. Tubtuu että se on auttanut. Pyysin myös lääkärin ottamaan verikokeet ja hän kehoitti jatkamaan magnesiumin syöntiä. Suonenvetoja on useimmiten liikuntasuorituksen jälkeen, joskus myös käsissä.
        Onko kenelläkään esiintynyt hiusten lähtöä Deprakinen syönnin aikana? Alan olla epätoivoinen hoiusten voimakkaasta lähdöstä.


      • eräs gaijin
        pakkaskeiju kirjoitti:

        Minä syön Deprakinea 3 x 300mg päivässä, nyt n. 2 vuoden ajan. Poden usein suonenvetoja varsinkin jaloissa yöaikaan. Olen aloittanut magneesiumvalmisteen syönnin 250 mg x 2. Tubtuu että se on auttanut. Pyysin myös lääkärin ottamaan verikokeet ja hän kehoitti jatkamaan magnesiumin syöntiä. Suonenvetoja on useimmiten liikuntasuorituksen jälkeen, joskus myös käsissä.
        Onko kenelläkään esiintynyt hiusten lähtöä Deprakinen syönnin aikana? Alan olla epätoivoinen hoiusten voimakkaasta lähdöstä.

        Täällä on ollut valtavasti juttua Deprakinestä ja jos oikein muistan, tuota hiustenlähtöä on ilmoitellut yksi sun toinen. Jos jaksat, selaa ketjuja vuodelta 2007 (2006), silloin Depra ja kokemukset olivat suuresti pinnalla. Muistan ajan, koska oli oma sairastumisvuosi ja silloin luin kaiken kannesta kanteen..Jaottelu löytyy arkisto-linkistä.

        Itselläni oli natrium-ongelmia toisen lääkkeen kanssa (tunnettu häirikkö tässä asiassa) ja verikokeet sen kertoivat jo ennen kuin varsinaisia oireita sain. Itselläni on hyvä ystävä (nuoria ollaan oltu), joka on aina kärsinyt yöllisestä suonenvedosta (ihan terve kaveri muuten), varsinkin jos vähän vetää jostain mutta erityisesti kesäkuumalla kun suolaa katoaa hikoillessa. Popsii erinäisiä suoloja estoon. Itse muistan suolaongelmien alussa heränneeni satunnaisia kertoja yöllä kramppiin, jota alitajuisesti tietty luuli alkavaksi kohtaukseksi (pienet muistijäljet ilmeisesti kuitenkin olemassa) ja loppuyöhän oli sitten itkua ja pelkoa ennenkuin uskoi "perinteiseen" lihaskramppiin. Kieltämättä en ole aikoihin saanut suonenvetoa mutta minä tyttöpä käytänkin suolaa reippaammin ja arvot eikun tykkäävät! (ainoa keksimäni positiivinen asia tässä taudissa...)


      • Olen syönnyt kyseistä lääkettä vuodesta -92 ja silloin ei vielä tiedetty sen natriumiin vaikuttavista tekiöistä,joten sain hurjan kramppi-kohtauksen,mikä johtui natriumin vähäisyydestä...olen juonnut suolavettä melkein 20 vuotta,mutta nyt siitä on pitänyt luopua,jatkuvan virtsaamis tarpeen johdosta.Olen nyt ollut ilman suolavettä n. 3 viikkoa ja veren natrium pitoisuus on laskenut taas tuonne 127:ään... joten nyt taas pelätään kohtausta , "pissillä" käynti on kyllä vähentynyt,eli olen saannut nukuttuakin pitempiä pätkiä öisin... Saattaa olla ainoa ratkaisu lääkkeen vaihto.


      • Hugo.
        eräs gaijin kirjoitti:

        Täällä on ollut valtavasti juttua Deprakinestä ja jos oikein muistan, tuota hiustenlähtöä on ilmoitellut yksi sun toinen. Jos jaksat, selaa ketjuja vuodelta 2007 (2006), silloin Depra ja kokemukset olivat suuresti pinnalla. Muistan ajan, koska oli oma sairastumisvuosi ja silloin luin kaiken kannesta kanteen..Jaottelu löytyy arkisto-linkistä.

        Itselläni oli natrium-ongelmia toisen lääkkeen kanssa (tunnettu häirikkö tässä asiassa) ja verikokeet sen kertoivat jo ennen kuin varsinaisia oireita sain. Itselläni on hyvä ystävä (nuoria ollaan oltu), joka on aina kärsinyt yöllisestä suonenvedosta (ihan terve kaveri muuten), varsinkin jos vähän vetää jostain mutta erityisesti kesäkuumalla kun suolaa katoaa hikoillessa. Popsii erinäisiä suoloja estoon. Itse muistan suolaongelmien alussa heränneeni satunnaisia kertoja yöllä kramppiin, jota alitajuisesti tietty luuli alkavaksi kohtaukseksi (pienet muistijäljet ilmeisesti kuitenkin olemassa) ja loppuyöhän oli sitten itkua ja pelkoa ennenkuin uskoi "perinteiseen" lihaskramppiin. Kieltämättä en ole aikoihin saanut suonenvetoa mutta minä tyttöpä käytänkin suolaa reippaammin ja arvot eikun tykkäävät! (ainoa keksimäni positiivinen asia tässä taudissa...)

        minä tyttöpä käytänkin suolaa reippaammin ja arvot eikun tykkäävät! (ainoa keksimäni positiivinen asia tässä taudissa...)


      • Ninuzki
        Hugo. kirjoitti:

        minä tyttöpä käytänkin suolaa reippaammin ja arvot eikun tykkäävät! (ainoa keksimäni positiivinen asia tässä taudissa...)

        Myös minä pidän, että suolaista saa syödä luvalla :) Kesällä varsinkin hyponatremian tuntee nahoissaan äkkiä. Päänsärky on kovin herkässä :(


    • pirittax

      Ei voi.Neurotol ja neurotol slow sen sijaan voi, ja on tän lääkkeen kohalla aika yleistäkin,juuri tuo puutos.Monen vuoden kokemus,koska olen vaikeaa epilepsiaa ssairastavan mieheni omaishoitaja.Suolalisä paikallaan,muuten voi aiheuttaa kouristelutaipumusta tuo puutoskin jo sinällään.Kannattaa muistaa että esim.hikoillessa poistuu natriumia elimistöstä juomaksi olis hyvä ottaa tällöin natriumia sisältävää vissyä.Ja tietenkin sitä "hiukopalaa" eli suolasta syödä välillä,ettei tule heikko olo:)

      • pirittax

        Tästä absenorin vaikutuksesta veren natriumpitosuuteen tossa ketjun ekassa viestissä,mitä kysyttiin...


    • lääkäri bisnes to bi

      V. 1977 jälkeisen liikenneonnettomuuden epilepsian yms. juttujen kourissa olen painiskellut. Na-vajaus on ongelmani aiheuttaen kaiiki tyypiiliset oireet apatioista masennukseen ja lihaskouistuksiin, grand mal-kohtauksiin jne. Useita masennuslääkkeitä kokeiltu ja ne pahentaneet oireita ( laskevat ADH-välitteiseti) natriumia. Deprakinesta tulin aivan tsombiksi! Laboratoriossa oli todettu jatkuva hypernatremia, mutta neurologi ja endokrinologi eivät ottaneet tai reagoineet mitenkään siihen. Olikohan tiedollista vajausta, välinpitämättömyyttä vai ymmärtamättömyyttä? Onnekseni nyt heräsin tutkimaan perusteellisemmin asiaa. Hoidoksi olen käyttänyt merisuolakiteitä kielen alta imeytyteeyinä (siis ilman juomisia) erinomaisin tuloksin. Sieltä ne imeytyvät suoraan verenkiertoon ilman maksan sensuuria!

      • Lääkäri bisnes to bi

        Edellisessä oli vipa! piti olla hypernatremian sijalla tietenkin hyponatremia!


      • hyponatr

        Veikkaan, että oli välinpitämättömyyttä sekä endokrinologilta että neurologilta. Hyponatremia on yhteydessä alhaiseen verenpaineeseen, ja Suomessahan kansantautina on korkea verenpaine!

        Minullakin on ollut hyponatremia deprakinen, karbamatsepiinin ja okskarbatsepiinin seurauksena. Samoin karbamatsepiinin ja okskarbatsepiinin aiheuttama kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa natriumin puutetta eli hyponatremiaa.

        Luontaistuotekaupassa neuvottiin vaihtamaan jodipitoinen pöytäsuola merisuolaan, ja minullakin se on auttanut. Kuljetan silti suolatabletteja aina matkassani.


    • Peeth.

      No noista sinun lääkkeistä en valitettavasti tiedä, mutta Neurotol Slow on laskenut natrium arvojani niin kauan kuin sitä olen syönyt(eli lähes 10v), ja joka toisen verikokeen jälkeen lääkäri muistuttaa lisäämään suolaa tai syömään natrium-tabletteja.

    • Pon75

      Minulla käytössä Deprakine ja Tegretol Retard. Natrium arvoni ovat koko ajan alle viitearvojen ja pahaolo vaivaa. Vaikka ei lääkärin mukaan johdukkaan lääkkeistä. Itse olen eri mieltä koska pahaolo alkoi lääkkeen aloittamisen jälkeen. Sattumaako, en usko. Ja lisäksi vatsani ei ole muutenkaan tykännyt tästä Deprakine lääkityksestä. Vatsani on kipeä yhtenään eikä syytä löydy. Epäilen tähänkin tuota lääkitystä.

      • vaihda lekuria ...

        Ylempänä oli esillä karbamatsepiini- ja okskarbatsepiinivalmisteet (mm. Tegretol), jotka aiheuttavat hyponatremiaa.

        ENTINEN neurologini sanoi minulle, kun olin omaishoitajan roolissa: "Deprakine ei aiheuta hyponatremiaa, vaan se on sinulla Trileptal (okskarbatsepiini)." Olen asiasta eri mieltä hänen kanssaan, sillä olen käyttänyt molempia, mutta eri aikaan.

        Oletko käynyt sisätautien erikoislääkärillä? Samoin on mahdollista, että Tegretolin aiheuttama hypotyreoosi on aiheuttanut sinulle hyponatremian. Satakunnan neurologit eivät ole vielä myöntäneet, että karba- ja okskarbavalmisteet aiheuttavat hypotyreoosin. Siihen tarvittiin endokrinologi.

        Vatsaongelmasi kannattaa ottaa esille sisätautien erikoislääkärillä. Esim. laktoosi-intoleranssi tai vastaava voisi tulla kyseeseen.


      • Jatkona tosite:
        vaihda lekuria ... kirjoitti:

        Ylempänä oli esillä karbamatsepiini- ja okskarbatsepiinivalmisteet (mm. Tegretol), jotka aiheuttavat hyponatremiaa.

        ENTINEN neurologini sanoi minulle, kun olin omaishoitajan roolissa: "Deprakine ei aiheuta hyponatremiaa, vaan se on sinulla Trileptal (okskarbatsepiini)." Olen asiasta eri mieltä hänen kanssaan, sillä olen käyttänyt molempia, mutta eri aikaan.

        Oletko käynyt sisätautien erikoislääkärillä? Samoin on mahdollista, että Tegretolin aiheuttama hypotyreoosi on aiheuttanut sinulle hyponatremian. Satakunnan neurologit eivät ole vielä myöntäneet, että karba- ja okskarbavalmisteet aiheuttavat hypotyreoosin. Siihen tarvittiin endokrinologi.

        Vatsaongelmasi kannattaa ottaa esille sisätautien erikoislääkärillä. Esim. laktoosi-intoleranssi tai vastaava voisi tulla kyseeseen.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_artikkeli=dlk00097&p_haku=

        Hakutulos edeltäneeseen linkkiin oli siis hyponatremia sekä elimistön suoln muutokset, jos se ei avaudu. Kuten tekstistä tulee ilmi, myös endokrinologin mukaan varsinkin karbamatsepiini aiheuttaa hyponatremiaa.


      • NinutZki
        vaihda lekuria ... kirjoitti:

        Ylempänä oli esillä karbamatsepiini- ja okskarbatsepiinivalmisteet (mm. Tegretol), jotka aiheuttavat hyponatremiaa.

        ENTINEN neurologini sanoi minulle, kun olin omaishoitajan roolissa: "Deprakine ei aiheuta hyponatremiaa, vaan se on sinulla Trileptal (okskarbatsepiini)." Olen asiasta eri mieltä hänen kanssaan, sillä olen käyttänyt molempia, mutta eri aikaan.

        Oletko käynyt sisätautien erikoislääkärillä? Samoin on mahdollista, että Tegretolin aiheuttama hypotyreoosi on aiheuttanut sinulle hyponatremian. Satakunnan neurologit eivät ole vielä myöntäneet, että karba- ja okskarbavalmisteet aiheuttavat hypotyreoosin. Siihen tarvittiin endokrinologi.

        Vatsaongelmasi kannattaa ottaa esille sisätautien erikoislääkärillä. Esim. laktoosi-intoleranssi tai vastaava voisi tulla kyseeseen.

        Mulla syy on selkeästi Trileptalissa. Asian kanssa eletty jo niin monta vuotta, etten jaksa enää edes stressata...


    • sairasvääns

      Minä syön tegretol 200 mg, rivatril 0,5 mg, levetirasetam (kuulemma uudempi versio keprasta) 500 ja 250 mg, natriumia tarkkaillaan. Oikea viitearvo naisilla 137-145 muistaakseni. Mulla nytkin 131, vaikka syön päivän mittaan raakaa merisuolaa hyppysellisen silloin tällöin, ruokaan laitan aina muiden kauhistukseksi lisää suolaa, nsyön viikonloppuisin suolapähkinöitä, juoda ei sais liikaa, juomana mulla yleensä vishy (esim Olvin), jossa lukee takana sen sisältävän natriumkarbonaatin lisäksi, kalsiumia, kaliumia, magnesiumia. Lisäksi vielä syön apteekista saatavia suolatabletteja byhden päivässä! Silti arvo ei nouse kylliksi! Tegretol tekee ainakin sen. Silti päivittäin tulee kurja tunne jossain vaiheessa, menee joskus nopeesti ohi, joskus tulee joka päivä parin tunnin ajan ja kestää viikon....tää on ihan paskaa oloa. Lääkkeitäkö liikaa, vai väärät yhdistelmät, en tiedä, vertaistuki olis mullekin tärkeää! Se henkinen hyvinvointi pitäis olla kunnossa! En nykyään enää käy saunassa, tai jos käyn, yhtäkkiä pienet löylyt, sillon juon runsaammin.

      • kokemia

        Voimakassuolaiset juustot ja meetwursti nostivat minulla natriumin 134:stä. Tosiaan minulla oli parempi lähtötilanne kuin sinulla. Kesti vajaan vuoden, kun palasi viitearvoihin. Minulla hyponatremia oli okskarban aiheuttaman hypotyreoosin seurauksena, mutta se normalisoitui, kun TSH laski.

        Seuraa päivän nestemäärää suhteessa vointiisi. Join liian vähän hyponatremian aikana. Vichyä meni pari pulloa päivässä tuon nostokauden aikana. Samoin fyysinen rasitus kuluttaa natriumia, joten ensin pitäisi olla mahdollisimman kevyellä rasituksella. Ainakaan ruokavalio ei ole sinulla syynä!


      • yksijoukossa
        kokemia kirjoitti:

        Voimakassuolaiset juustot ja meetwursti nostivat minulla natriumin 134:stä. Tosiaan minulla oli parempi lähtötilanne kuin sinulla. Kesti vajaan vuoden, kun palasi viitearvoihin. Minulla hyponatremia oli okskarban aiheuttaman hypotyreoosin seurauksena, mutta se normalisoitui, kun TSH laski.

        Seuraa päivän nestemäärää suhteessa vointiisi. Join liian vähän hyponatremian aikana. Vichyä meni pari pulloa päivässä tuon nostokauden aikana. Samoin fyysinen rasitus kuluttaa natriumia, joten ensin pitäisi olla mahdollisimman kevyellä rasituksella. Ainakaan ruokavalio ei ole sinulla syynä!

        No joo.. etsiskelin keskustelua hyponatremiasta haulla kun taas tulossa lääkevaihto sen takia. Vanha ketju mutta näemmä joku tänäkin vuonna nostanut.

        Ihan tiedoksi teille kaikille, oikeasti hyponatremia EI parane suolan syömisellä, huonoon oloon voi helpottaa sillä hetkellä :) Mutta ne arvot joihin törmäsin tässä keskustelussa, olette kokeneet ne jo kehossanne?
        Jos joku vielä kertoilisi arvojaan ja miten auttaneet lääkevaihdot..? Tulossa seuraavaksi Deprakine, ja sillä nimenomaan yritetään saada hyponatremia kuntoon.


      • hypoNa
        yksijoukossa kirjoitti:

        No joo.. etsiskelin keskustelua hyponatremiasta haulla kun taas tulossa lääkevaihto sen takia. Vanha ketju mutta näemmä joku tänäkin vuonna nostanut.

        Ihan tiedoksi teille kaikille, oikeasti hyponatremia EI parane suolan syömisellä, huonoon oloon voi helpottaa sillä hetkellä :) Mutta ne arvot joihin törmäsin tässä keskustelussa, olette kokeneet ne jo kehossanne?
        Jos joku vielä kertoilisi arvojaan ja miten auttaneet lääkevaihdot..? Tulossa seuraavaksi Deprakine, ja sillä nimenomaan yritetään saada hyponatremia kuntoon.

        Lainaan P. Mustajoen kirjoitusta hyponatremiasta:
        "Tavallisimmin hyponatremia johtuu veden liiallisesta kertymisestä, joka liittyy vesihormonin vaikutuksiin. Aivolisäkkeen erittämä vesihormoni (vasopressiini, antidiureettinen hormoni) vähentää munuaisissa veden erittymistä, jolloin vettä jää tavallista enemmän elimistöön. Vesihormonin eritys voi voimistua monesta syystä. Voimakas pahoinvointi tai kipu lisää sen erittymistä, jolloin hyponatremian vaara suurenee. Joissakin sairauksissa vesihormonia erittyy liikaa.

        Myös eräät lääkkeet lisäävät vesihormonin tuotantoa tai voimistavat sen vaikutuksia munuaisissa. Näitä ovat tietyt epilepsialääkkeet (esimerkiksi karbamatsepiini, valproaattia, lamotrigiini), monet masennuslääkkeet ja solunsalpaajista syklofosfamidi ja vinkristiini."

        Mm. valproaatti (siis myös Deprakine) aiheuttaa hyponatremiaa. Näin ollen valproaattia on enemmän kuin natriumia mm. Deprakinessa siitä päätellen. Käyttäjät (kirjoittaneet) tietävät parhaiten. Siksi täällä on kirjoiteltu mm. merisuolasta ja suolatableteista.

        Minulla hyponatremia korjaantui nimenomaan natriumpitoisella ruokavaliolla ja suolatableteilla. Tosin en käytä Deprakinea, vaan okskarbatsepiinia.


    • yksijoukossa

      Aiemmin kirjoittanut.. joo lievä hyponatremia voi korjaantua, vaikea lääkkeen aiheuttama EI voi. Hetkittäisesti huonoa oloa voi parantaa. Hoitavat lääkärit ylilääkäreitä minulla.
      Edellisen mainitsema lääkeaine aiheutti minulle. Vaikea ja krooninen. Nyt seuraavaksi nimenomaan deprakine kokeiluun. Na 119.

      • yksijoukossa

        Minä vielä.. Ja itsellä ainakin alusta asti Na kuulunut ihan perusseurantaan, jo ennen tietoa ongelmasta.


    • suolnpuutos

      Trileptal ja merisuolaa (joka ei sis. paakkuntumisen estoainetta)kielen alle, suolaa ruokaan, myös Maldon merisuola käytössä( saa ainakin Sokkarilta).Suolakurkkuja ym. Pitää muistaa kokoajan ! Suolaisena kaupasta ei saa juuri muuta kuin voimariinia ! Kaikesta vähennetty suolaa! Neurologi olisi jo vaihtanut muuten sopivan lääkkeen, onneksi en suostunut, kun muutkin aiheuttavat samaa ongelmaa!

      • jadjihgeifhifrh

        ..Ja sun lääke ja Na-arvo oli mitkä? :)


    • neuro1

      neurotol ja topimax tekevät ainakin tätä joten mikä ettei myös absenor.

      • neuro1

        olin raskausaikana syönyt neurotolia ja topimaxia ja kun lapsi syntyi myös hänen natrium ja kalkkiarvot oli aivan sekaisin ja nämä piti lääkeruiskulla ja tipalla korjata.


    • vesa1

      Jens kyllä se totta on, minullakin on epilepsia ja syön neurotol 300mg x4, deprakine 500mg x2 ja neurontin 800mg x3 ja noi neurotol ja deprakine ovat molemmat niitä jotka kuluttavat suolaa, itse joudun napsimaan natrium 500mg 4 tablettia päivässä kun 3 ei riittänyt, suola-arvo oli edelleen 124. saapi nähdä mitä se nyt seuraavaksi on. Jouduin sairaalaankin ja minulle annettiin liuosta, menin päivystykseen hengenahdistuksen takia. Ilmeisesti suola oli syynä, ihmettelen vaan miten se voi muka tehdä sen.

      • runsassuol.

        Minulla natrium palautui normaaliksi, kun siirryin erittäin suolaiseen ruokavalioon: tarkoituksellisesti voimakassuolaiset juustot ja lihat. Sitä ennen käytin kolme suolatabl. päivässä. Nykyään Na on 140 paikkeilla.

        Googlaa "hengenahdistus suola" ja vertaa oireisiisi. Toivottavasti ei ole sydämen vajaatoiminta. Minulla ei ollut pahimman hyponatremian aikana hengenahdistusta. Joskus minulla oli sama lääkitysannos kuin sinulla ilman Neurontinia.


    • sillä hyvä

      salmiakkia salmiakkia salmiakkia!

    • seroquel prolong

      Ennen söin depraa eli absenoria.Olo oli epätodellinen,harhainen,nyt menee seroquel prolong 200mg,1 tabu iltaisin.Suola arvot mulla nyt natrium 133,olo muuten ok,paitsi sormet kylmät,palelua,liekö kilppari vaiva taustalla jota nyt tutkitaan.Nautitaan asioista jotka tärkeitä,uskon että ite voi vaikuttaa terveyteenkin,liikuntaa liikuntaa.

      • varo myrkkyjä

        Sereoquel ei ole natriumvalproaatti vaan ketiapiinivalmiste. Aloittaja varmisti valproaattien ja hyponatremian yhteyttä. Sitä paitsi Ketipinor ja Seroquel Prolong ovat aivomyrkkyjä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8312071


    • Anonyymi

      Annan ohjeita kaikille natriumin vajeesta kärsiville. Natriumkloridi tabletit voivat olla vaaraksi ja ne juuri alentavat veren natrium arvoja, myös muut lääkkeet. Minulla teki näin, mutta kukaan lääkäri ei koskaan huomannut sitä, ihmettelivät vain, ja lisäsivät na-kloridia.
      Olen siis kärsinyt natrium vajeesta 11 vuotta, ehkä kauemminkin, (ei mittaus tietoja ajoilta), koska ainakin ensimmäinen hyponatremia oli 14- vuotiaana ja siitä on 30 vuotta. Tätä hyponatremiaa on nyt vasta tutkittu viime helmikuusta alkaen, itse olen tutkinut 2 vuotta. En viitsi/ jaksa kertoa kaikkea koska tästä tulisi sivun mittainen tarina ja lopulta 10 sivun. Joten. Omia arvojani muutaman 122, 117, 119,121,115
      Tässä ohjeita Vaihtakaa ruokasuola merisuolaan tai jodioituun merisuolaan, tai molempiin. Alkakaa käyttää samariinia, se on natriumbikarbonaattia. Eli, muut natriumvalmisteet voivat huonontaa tilannetta, mutta pussi päivässä samariinia, helppo homma. tein itselleni testin, natrium nousi viikossa 122:sta 135:teen. ja tämän viikon aikana olin lopettanut lääkärin määräämän nesterajoituksen 1,5 l ja join reippaasti n 3-4 litraa päivässä nestettä muutama lasillinen siitä oli samariini vesilasi ja näin se vain nousi 122 <135. kokeilkaa, ei ole vaaraa eikä maksa paljoa. Tutkija, "koekaniini".

    • Anonyymi

      Itse otan trileptaalia joka kans alentaa suola arvoja.

      • Anonyymi

        Havaitsin saman Trileptalin käytön aikana. Onneksi se vaihdettiin Keppraan.


    • Deprakine voi laskea veren natriumpitoisuutta.

      Saat natriumia ihan tarpeeksi, joten suolan lisääminen harvoin auttaa.

      Sen sijaan tärkeää on, että a) onko hyponatremian oireita (onko fiilis tavanomainen), b) enhän juo ylenpalttisesti nesteitä ja c) että lääkäri tekee päätöksen jatkaa veriarvon seurantaa tai vaihtaa lääke. Lievästi laskenut natriumpitoisuus on ihan ok.

    • Anonyymi

      Hyponatremiaan kyllä usein koitetaan suolatabletteja, mutta niiden vaikutusta on pidetty kyseenalaisena. Toisaalta jolle se toimii, niin huippua!

      Mutta itse asiassa lievä hyponatremia on varsin tavallista. Perinteisissä perusverikokeissa se katotaan: PVK, Na, K, Krea.

      • Matalan natriumin syy ei ole vähäinen natriumin saanti, vaan jokin mikä tahansa sen mataluuden aiheuttaa. Suolaa tosiaan kyllä silti saatetaan käyttää about 2x3 tbl.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe