Ötökät mustaherukassa

Lissu

Mikähän ötökkä tai tauti lie vallannut vanhalta pusikoituneelta tontilta esiin kaivetut mustaherukkapensaat? Osa lehtisilmuista jäi keväällä aukeamatta, jäljelle jäi vain herneenkokoiset pallukat, jotka nyt ovat ruskeiksi kuivuneet.

Tarttuuko vaiva myös muihin pensaisiin tai esim. hedelmäpuihin? Onko toivoa vai olisiko syytä hävittää koko vanha kasvusto?

3

890

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äkämäpunkin työtä

Katso tästä linkistä kohta herukan äkämäpunkki:

http://puutarha.net/sivu.aspx?id=225&taso=2

Herukan äkämäpunkki
      Silmut turpoavat pallomaisiksi äkämiksi. Punkin saastuttaman pensaan huomaa helposti keväällä, koska silmut eivät aukea ja näin kukkien ja lehtien kasvaminen estyy. Leviää saastuneiden taimien, tuulen tai hyönteisten mukana. Hävitä saastuneet pensaat polttamalla ja hanki uudet, tarkastetut taimet.

• Lissu

Kiitos, kuulostaa juuri tuolta. Ei kai auta muu kuin laittaa viljelmä uusiksi.

• Anonyymi

Mustaherukan äkämäpunkin torjunta.

Äkämäpunkki leviää tuulen avulla ja maassa etenemällä.
      Olen elvyttänyt useita äkämäpunkin saatuttamia mustaherukkapensaita mäntysuopakäsittelyn avulla.
      Pensaat tulee sumuttaa kerran ennen kasvun alkamista ja lisäksi kaksi (tai yksi) sumutusta ennen kukintaa. Myös pensaiden sumuttamista syksyllä voi harkita.

Maaperän kastelen varsin väkevällä mäntysuopaliuoksella keväällä ja toisen kerran loppukesällä. Tästä en ole havainnt aiheutuvan mitään haittaa - päinvastoin pensaat näyttävät, niin kuin ne olisivat saaneet hyvän lannoituksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      339
      1155
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      397
      1093
    3. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      102
      905
    4. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      82
      817
    5. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      78
      792
    6. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      82
      746
    7. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      37
      676
    8. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      675
    9. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      39
      670
    10. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      103
      664
    Aihe