Hei. Onko kenelläkään tietoa että miten paljon iltavuoroja saa teettää lähihoitajaopiskelijalla tai yleensäkin? (olen kesätöissä) Minulla on koko kolmen viikon listassa vain kaksi aamua ja loput iltoja. Onko oikein? Pelkään että väsyn tähän iltavuorokierteeseen ja kiinnostus lopahtaa alaa kohtaan :( Olen kysellyt seuraavaa listaa ja siinäkin listassa on suunniteltu kaikki työpäivät iltavuoroiksi.. Kaikki minua viisaammat, neuvokaa :) Kaikki kauniit kesäillat menee "hukkaan" ja voimia pitäisi kerätä ensisyksyä varten koulunpenkille mutta miten, kun tienattavakin on että elää ja hommia on tehtävä että ammattitaito ei valuisi ns. kaivoon.
ILTAVUOROISTA!?
27
8634
Vastaukset
- työtä vuorotta
Sitä en tiedä paljonko " saa" teettää iltoja.
Tässähän sinulla on hyvä tilaisuus harjoitella tulevaa ammattiasi. Sellaista se tulee olemaankin. Vuoroja ei valita ,vaan niitä vuoroja tehdään, mitä listalle laitetaan. Voin kertoa, että kolmivuorotyö hoitoalalla on juuri sellaista, että menee kesäillat, joulunpyhät, juhannus, viikonloput ja ylipäätään kaikki sellainen aika "hukkaan" töitä tehdessä milloin muut ihmiset ja muu perhe ovat vapaalla.- nanna_
Minulla on jo paljon kokemusta hoitoalantöistä, ja ikinä ei ole vastaavaa eteen tullut. Tiedän että hoitotyö on vuorotyötä, mutta onko ne kaikki illat pakko olla minulla! Mutta tässä todellakin on "hyväksikäytönmakua". En suinkaan valita, työni on mukavaa ja palkitsevaa, mutta rajansa kaikella
- Reservisti
nanna_ kirjoitti:
Minulla on jo paljon kokemusta hoitoalantöistä, ja ikinä ei ole vastaavaa eteen tullut. Tiedän että hoitotyö on vuorotyötä, mutta onko ne kaikki illat pakko olla minulla! Mutta tässä todellakin on "hyväksikäytönmakua". En suinkaan valita, työni on mukavaa ja palkitsevaa, mutta rajansa kaikella
Saikkua saikkua niin pääsee lepää. Kyllä sitä aina pienen kesä flunsan keksii niin pääsee terassille kaljaa kittaa. Eipähän käy pitemmän päälle niin raskaaks
- listan suunnittelijalta
Tokkopa siihen mitään lakisääteistä rajaa on olemassa, mitä sitten hyvään ja kaikille tasapuoliseen listansuunnitteluun tulee - onkin toinen juttu.
Asiallisesti otat puheeksi ja nimenomaan sen ihmisen kanssa, joka näitä listoja tekee (kuulee mahdollisen muille esittämäsi ihmettelyn aivan varmasti ja luultavasti käsittää asian kokonaan väärin).
Hyvää kesää kaikesta huolimatta! - Mies -SH
Minullakaan ei ole tietoa, kuinka paljon lain mukaan listassa saa olla pelkkiä iltavuoroja.
Todennäköisesti työpaikassasi on joitakin kollegojasi (vanhempia / vakituisia???), jotka eivät halua tehdä iltavuoroja. Ja näin ollen iltavuorot on siirretty sinulle, eli sinua käytetään hyväksi aivan sumeilematta mielipiteitä kysymättä.
Tämä ei todellakaan tarkoita, että sinun pitäisi tyytyä tilanteeseen. Ikävä kyllä näissä asioissa hoitoalalla kiltteys ei auta. Jos ajattelet itseksesi, että "jos minä nyt tämän kesän, niin...", niin lupaan että sinua potkitaan pyllyyn vielä eläkkeelle lähtiessäsikin. Eli siis kova kovaa vastaan.- nanna_
Tässäkin tulee eteen se, että jos menen suuni aukaisemaan työajoistani, maine ei varmaankaan tule olemaan kovin hyvä. En haluaisi todellakaan tyytyä tällaiseen kohteluun. Ja totta puhuit, ne vakituiset työntekijät ovat halunneet toiset vuorot itselleen, joten tiedän että hyväksikäytetään tässä asiassa.
- Vastavalmistunut
nanna_ kirjoitti:
Tässäkin tulee eteen se, että jos menen suuni aukaisemaan työajoistani, maine ei varmaankaan tule olemaan kovin hyvä. En haluaisi todellakaan tyytyä tällaiseen kohteluun. Ja totta puhuit, ne vakituiset työntekijät ovat halunneet toiset vuorot itselleen, joten tiedän että hyväksikäytetään tässä asiassa.
Soita ihmeessä liittoon, he osaavat auttaa. Kuulostaa kohtuuttomalta, että sinut laitetaan tekemään melkein kaikki iltavuorot. Kuulostaa jo jopa lainvastaiselta. Minun alallani on niin, että viikossa saa olla max. kolme iltavuoroa ja seuraavalla viikolla saa sitten olla vain kaksi niitä. Sinun alastasi en valitettavasti tiedä. Voit myös yrittää selvittää asiaa esim. Finlexin sivuilta, mutta säännöt ovat minusta aika vaikeasti löydettävissä sieltä.
- nanna_
Vastavalmistunut kirjoitti:
Soita ihmeessä liittoon, he osaavat auttaa. Kuulostaa kohtuuttomalta, että sinut laitetaan tekemään melkein kaikki iltavuorot. Kuulostaa jo jopa lainvastaiselta. Minun alallani on niin, että viikossa saa olla max. kolme iltavuoroa ja seuraavalla viikolla saa sitten olla vain kaksi niitä. Sinun alastasi en valitettavasti tiedä. Voit myös yrittää selvittää asiaa esim. Finlexin sivuilta, mutta säännöt ovat minusta aika vaikeasti löydettävissä sieltä.
Hienoa että joku ymmärtää tilanteen. Liittoon olen ottanut yhteyttä sähköpostitse mutta en ole vielä saanut vastausta, ehkä kuitenkin paremmin saa tietoa kun soittaa sinne. Minullakin kävi mielessä työaikalaki, mutta sitä on todella hankala tulkita :) Kiitos neuvoista!
- hyväksy...
Ei kuulosta reilulta tehdä noin paljon iltavuoroja. Itse olen nuori valmis lähihoitaja ja minulla on iltavuoroja 3 viikon listassa n.3-6 eli ihan 'normaalisti' kai. Minusta tuntuu jo kahden peräkkäisen iltavuoron jälkeen, että koko päivä on mennyt minulta itseltäni ohi. Eihän aamulla kerkeä mihinkään kaupungille tms. menemään. Heräilen aamulla ja käyn kaupassa tekemässä ruokaostokset yms. ja sitten saakin jo pakata eväät ja lähteä 12 aikaan töihin päin menemään...ja illalla sitten myöhään kotiin. Ei siinä aikaa jää työpaikan ulkopuolisille sosiaalisille suhteille ja kaupatkin on jo sulkeneet ovensa.
Ymmärrän kyllä sinua. Taistele vastaan...sinua selvästi käytetään hyväksi. Ei nuoren hoitajan tarvitse kaikkea hyväksyä. Kysy listantekijältä, että ymmärtääkö hän että pelkkiä iltoja tekemällä ei jää itselle kunnollista 'vapaa-aikaa'.- kaupat kiinni
Ovat ne auki aamupäivälläkin!
- ...
On totta, että hoitoalalla työnkuvaan kuuluu myös iltavuorojen tekeminen. Niitä täytyy aina joskus tehdä halusi tai. Mutta, jos iltavuorot eivät jakaudu tasaisesti kaikkien työntekijöiden kesken niin se ei tietenkään ole oikeudenmukaista.
Onko teillä työpaikan seinällä mitään yleistä listaa, missä näkyy kaikkien työntekijöiden työvuorot? Monessa paikassa tällainen on. Siitähän voit vähän seurata oletko joutunut tekemään enemmän iltavuoroja kun toiset? Kun sinulla on varmaa tietoa on helpompi ottaa asia esille, kun on jotain mihin voit vedota.
Ota asia puheeksi työpaikalla listantekijän kanssa asialliesti, mutta varmasti ja määrätietoisesti.
Esim. Voithan pyyttää olisiko mahdollista, jos ensi työvuorolistaan saisit enemmän aamuvuoroja, tykkäät tehdä aamuvuoroja enemmän kun tuntuu, ettei iltavuoroista jää oikeen omaa aikaa. Kerro, että tottakai joskus teet myös iltavuoroja, mutta niitä on nyt ollut viimeaikoina niin paljon ja olet huomannut ettei iltavuorot jakaudu tasaisesti kaikkien työntekijöiden kesken, joka on tuntunut epäoikeudenmukaiselta.
Älä mieti leimataaanko sinut "hankalaan maineeseen". Monesti käy niin kun uskallat pitää myös omat puolesi, huomaat että muutkin arvostavat sinua vaan paremmin. Ja jos nyt joku leimaa sinut "hankalaksi" niin anna leimata ei voi aina ajatella muita. - nanna_
... kirjoitti:
On totta, että hoitoalalla työnkuvaan kuuluu myös iltavuorojen tekeminen. Niitä täytyy aina joskus tehdä halusi tai. Mutta, jos iltavuorot eivät jakaudu tasaisesti kaikkien työntekijöiden kesken niin se ei tietenkään ole oikeudenmukaista.
Onko teillä työpaikan seinällä mitään yleistä listaa, missä näkyy kaikkien työntekijöiden työvuorot? Monessa paikassa tällainen on. Siitähän voit vähän seurata oletko joutunut tekemään enemmän iltavuoroja kun toiset? Kun sinulla on varmaa tietoa on helpompi ottaa asia esille, kun on jotain mihin voit vedota.
Ota asia puheeksi työpaikalla listantekijän kanssa asialliesti, mutta varmasti ja määrätietoisesti.
Esim. Voithan pyyttää olisiko mahdollista, jos ensi työvuorolistaan saisit enemmän aamuvuoroja, tykkäät tehdä aamuvuoroja enemmän kun tuntuu, ettei iltavuoroista jää oikeen omaa aikaa. Kerro, että tottakai joskus teet myös iltavuoroja, mutta niitä on nyt ollut viimeaikoina niin paljon ja olet huomannut ettei iltavuorot jakaudu tasaisesti kaikkien työntekijöiden kesken, joka on tuntunut epäoikeudenmukaiselta.
Älä mieti leimataaanko sinut "hankalaan maineeseen". Monesti käy niin kun uskallat pitää myös omat puolesi, huomaat että muutkin arvostavat sinua vaan paremmin. Ja jos nyt joku leimaa sinut "hankalaksi" niin anna leimata ei voi aina ajatella muita.tuota olenkin miettinyt että jos ottaisin asian puheeksi, että mainitsen sen että haluaisin myös tehdä aamuvuoroja, kuin myös iltavuoroja (mutta kohtuudella). Listaa olen seurannut toimiston seinällä ja ei kenelläkään muulla ole näin paljon iltoja, sehän tässä päähän ottaakin. Todellakaan ei omaa aikaa jää yhtään. Nykyäänkin on tullut aamuisin nukuttua pitkään kun alkaa olla jo niin väsynyt illoista, että kun heräät niin "ahaa, käynpä äkkiä lenkillä ja sitten eväitä tekemään ja töihin" tätä se on nyt minulla, ja illalla ei enää jaksa lähteä mihinkään kavereita tapaamaan ym. "ihmisten ilmoille" (varmaan kohta ihan mökkihöperö kun neljän seinän sisällä). Ja toisaalta, onko syytä pelätä että saa kengän kuvan persuuksille jos rupee omia mielipiteitään antamaan? Tällainen pelko minulla, että minua ei sitten enää töihin pyydetä sijaiseksi. Mutta oikeudet ne on minullakin siinä missä muilla!
- Mannapuurotyttö
nanna_ kirjoitti:
tuota olenkin miettinyt että jos ottaisin asian puheeksi, että mainitsen sen että haluaisin myös tehdä aamuvuoroja, kuin myös iltavuoroja (mutta kohtuudella). Listaa olen seurannut toimiston seinällä ja ei kenelläkään muulla ole näin paljon iltoja, sehän tässä päähän ottaakin. Todellakaan ei omaa aikaa jää yhtään. Nykyäänkin on tullut aamuisin nukuttua pitkään kun alkaa olla jo niin väsynyt illoista, että kun heräät niin "ahaa, käynpä äkkiä lenkillä ja sitten eväitä tekemään ja töihin" tätä se on nyt minulla, ja illalla ei enää jaksa lähteä mihinkään kavereita tapaamaan ym. "ihmisten ilmoille" (varmaan kohta ihan mökkihöperö kun neljän seinän sisällä). Ja toisaalta, onko syytä pelätä että saa kengän kuvan persuuksille jos rupee omia mielipiteitään antamaan? Tällainen pelko minulla, että minua ei sitten enää töihin pyydetä sijaiseksi. Mutta oikeudet ne on minullakin siinä missä muilla!
Ihan rohkeesti vaan kerrot mielipiteesi. Hoitoalalla riittää kyllä töitä (ainakin pk-seudulla on huutava pula työntekijöistä!) vaikka potkisivat uloskin, mutta tuo ei ole kyllä riittävä syy potkia ketään ulos! Jos rakentavasti kerrot asiasi ja huomiosi, niin ei ole kyllä kenelläkään oikeutta loukkaanuta. Mielestäni kannattaa opetella rohkeasti pitämään puolensa siitäkin huolimatta että on opiskelija, kun on kuitenkin työntekijä! Tsemppiä!
- nanna_
Mannapuurotyttö kirjoitti:
Ihan rohkeesti vaan kerrot mielipiteesi. Hoitoalalla riittää kyllä töitä (ainakin pk-seudulla on huutava pula työntekijöistä!) vaikka potkisivat uloskin, mutta tuo ei ole kyllä riittävä syy potkia ketään ulos! Jos rakentavasti kerrot asiasi ja huomiosi, niin ei ole kyllä kenelläkään oikeutta loukkaanuta. Mielestäni kannattaa opetella rohkeasti pitämään puolensa siitäkin huolimatta että on opiskelija, kun on kuitenkin työntekijä! Tsemppiä!
kiitos vinkistä, olenkin sanonut muille, et jonkunhan tähän on stoppi pantava (kun olen kuullut että muillakin aikaisemmilla kesätyöntekijöillä ollut sama) joten ajattelin pistää hommat ns. uusiksi. ei tämmöinen peli vetele että meitä hyväksikäytetään kun me muka "jaksetaan"... kukaan ei vissii ole uskaltanut puhua asioista, ja ilmankos ei heitä (edelliskesäisiä työntekijöitä) näy töissä nyt, kun ovat niin tympääntyneitä .... ???
- Olga
Monilla pienillä työpaikoilla raha ratkaisee. Meillä iltavuorot napsahtavat melkein aina hoitoapulaisille ja opiskeleville/juuri valmistuneille lähihoitajille. Samoin kalliit yövuorot ja viikonloput. Lisät ovat vielä paljon vähäisempiä kuin kauan talossa olleilla. Viihtyvyydestä viis, pienillä paikkakunnilla ei ole edes varaa valita työpaikkaansa. Ja mitä tekee liitto? Valitettavasti näin toimitaan-on vastaus kun liitosta asiaa kysyy.
- ewqf
minulla on vähän saman tyyppinen tilanne, tosin teen vaan sijaisuuksia, lähes tulkoon kaikki vuorot ovat olleet iltavuoroja, vain muutamia aamuvuoroja sillon tällöin. en ole koskaan edes tehnyt kahta aamuvuoroa peräikkäin, mutta iltavuoroja sen sijaan on useastikkin ollut vaikkapa neljä-viisi putkeen. yhtenä iltana eräs hoitaja sanoikin, että heillä on pulaa iltavuorojen tekijöistä ja siksi minullekin niitä iltavuoroja tyrkätään, monetkaan ei kuulemma tykkää tehdä iltavuoroja, mutta vaikkei tykkäisikään pitäisi ne silti jakaa tasaisesti. ei pitäisi työntekijöillä olla varaa valita vuorojaan! itselle tulee väkisinkin jotenkin hyväks käytetty olo, koska tuolla iltavuorot ovat tuplasti rankempia kuin aamuvuorot ja ihan suoraan sanoen ei sellaista jaksa kukaan, vaikka nuori ihminen olisikin
- työpaikalla
Eli "ewgf":lle myös sama juttu, Ota asia vaan esille työpaikalla ja vaadi oikeudenmukaisuutta kehiin. Uusia on helpompi "tallata", jos et itse pidä puoliasi.
- Nimetön
Miksi jotkut ovat saaneet kieltäytyä vallan yövuoroista. syynä: yövuorot ei sovi "keholleni" jne...miksei yhtälailla saisi kieltäytyä illoista!!!!!!!
Asiasta kuudesteen: MITÄ mieltä ootte ilta- aamuyhdistelmistä?? mä vihaan niitä!!! millään muulla alalla ei varmaan tämmösii ole. miksei hoitoallakin vois olla samalla tapaa kuin esim. tehtaassa: viikkoa jotakin vuoroo putkeen!
Moni marisee ilta-aamuyhdistelmistä, mutta eivät koskaan valita niist pomoille. Mä olin sijaisena sairaalassa ja laitoin toivelistaan, että ei näitä yhdistelmiä, tais jos nyt ihan pakko on laittaa niin vain muutama listalle ja SE TOTEUTUI JA HYVIN!!!!
No niitä on kuulemma sen takii, että listaa on hankala tehä! ei varmaan oo. Teimme kerran gollegani kanssa "harjoitus" työvuorolistan ja siinä ei tullut yhtään näitä yhdistelmiä kenellekkään, huomioimme myös kaikkien toiveet esim. jos joiku halus paljon viikonloppu vapaita taikka paljon öitä.
sit jokku valittaa että ei haluu jäädä illoista vapaalle, sehän on paljon parempi kun ne saatanan ilta- aamupaskat. ja sit mä en tajuu kun jotkut haluu tulla vapailta illax, sanovat että vapaa tuntuu pidemmältä, ja paskat! mä ainakin oon jo aamulla, vaik meen iltaan valmiudessa että työt alkaa kohta. ja sit on taas ehtoon jälk. aamuvuoro, joten ne takana olleet vapaat on mennyt turhaan, koska taas väsyttää.........
Sijaisena katsii valittaa! mielummin ne tottelee sijaista kun potkii sen mäelle, on sen verran kova pula!- minä vaan
Se ilta aamu yhdistelmä mielestäni turvaa hoidon jatkuvuutta...illasta tullut tietää aamulla kertoa mitä illalla on tapahtunut, eli on hyvä että edes yksi iltavuorolainen tulee aamuun. Kaikkia asioita ei saa niin hyvin selväksi kirjallisesta raportoinnista kuin suullisesta raportoinnista. Potilaan etuhan se tämä systeemi on...eikä tietysti kaikkien iltavuorolaisten tarvitse aamuun tulla tekee vaikka vuorotellen. Sellasta se vaan hoitoala on...
- Nimetön
minä vaan kirjoitti:
Se ilta aamu yhdistelmä mielestäni turvaa hoidon jatkuvuutta...illasta tullut tietää aamulla kertoa mitä illalla on tapahtunut, eli on hyvä että edes yksi iltavuorolainen tulee aamuun. Kaikkia asioita ei saa niin hyvin selväksi kirjallisesta raportoinnista kuin suullisesta raportoinnista. Potilaan etuhan se tämä systeemi on...eikä tietysti kaikkien iltavuorolaisten tarvitse aamuun tulla tekee vaikka vuorotellen. Sellasta se vaan hoitoala on...
Esim. vanahinkodilla tätä yhdistelmää turha tehdä, koska vanhainkodilla ei kummiskaan mitään tapahdu, niin kuin esim. sairaaloissa joten se joka on aamussa ollut voi huoletta tulla taas aamuun. sitä paitsi miksi joka paikassa höpötetään kirjaamisesta ja sen tärkeydestä, jos niistä ei kuitenkaan mitään saaa irti. Raportin tulee olla sellainen, että vaikka lomalta tuleva saa siitä paljon irti. Hoitajathan tässä väsyy ja väsynyt hoitaja ei ole potilaan etu.
on paljon myös paikkoja joissa tästä yhdistelmästä on luovuttu ja hyvin pärjätty ja hoitajien väsymystilat laskenut.
Iltaisin ei oo esim. lekurin kiertoo, jossa taphtuu pot. hoitoon liittyviä asioita, joten senkään takia illassa olevan hoitajan ei tartte tulla aamuun kertomaan lääkärin sanomista jutuista.
Itse olen miljoona kertaa mennyt osastolle hommiin yhtäkkiä, koska teen keikkahommia ja hyvin pärjännyt ja potilaiden hoito ja hoidon jatkuvuus ei ole kärsinyt! - minä vaan
Nimetön kirjoitti:
Esim. vanahinkodilla tätä yhdistelmää turha tehdä, koska vanhainkodilla ei kummiskaan mitään tapahdu, niin kuin esim. sairaaloissa joten se joka on aamussa ollut voi huoletta tulla taas aamuun. sitä paitsi miksi joka paikassa höpötetään kirjaamisesta ja sen tärkeydestä, jos niistä ei kuitenkaan mitään saaa irti. Raportin tulee olla sellainen, että vaikka lomalta tuleva saa siitä paljon irti. Hoitajathan tässä väsyy ja väsynyt hoitaja ei ole potilaan etu.
on paljon myös paikkoja joissa tästä yhdistelmästä on luovuttu ja hyvin pärjätty ja hoitajien väsymystilat laskenut.
Iltaisin ei oo esim. lekurin kiertoo, jossa taphtuu pot. hoitoon liittyviä asioita, joten senkään takia illassa olevan hoitajan ei tartte tulla aamuun kertomaan lääkärin sanomista jutuista.
Itse olen miljoona kertaa mennyt osastolle hommiin yhtäkkiä, koska teen keikkahommia ja hyvin pärjännyt ja potilaiden hoito ja hoidon jatkuvuus ei ole kärsinyt!Kyllä vanhainkodeissakin tapahtuu monenlaisia asioita, onhan siellä ihmiset hoidossa. Vanhainkodeissa voi olla esimerkiksi saattohoitovaihe, jossa ainakin itse tahtoisin ettei hoitaja vaihdu useita kertoja, se on omaisten että potilaan etu. Enkä suinkaan vähättele hoitajien väsymystä, olen hoitotyötä itsekin vuosia tehnyt. Niin keikkalaisena, että vakituisena. On hyvä jos uusi työvuoro kokeilu on toiminut ilman ilta /aamu yhdistelmää, mutta olen edelleen sitä mieltä että paperit ja koneet eivät korvaa ihmistä ja verbaalista tiedon siirtoa etenkään hoitotyössä, voihan olla että kaikki hoitajat eivät esimerkiksi hallitse kirjallista ilmaisua riittävän hyvin, tietämättään tai kirjaamiseen ei ole jäänyt riittävästi iltavuorossa aikaa ja jotakin on unohtunut kirjaamatta. Miten käy silloin tiedonsiirron ?
- jaksaminen
minä vaan kirjoitti:
Kyllä vanhainkodeissakin tapahtuu monenlaisia asioita, onhan siellä ihmiset hoidossa. Vanhainkodeissa voi olla esimerkiksi saattohoitovaihe, jossa ainakin itse tahtoisin ettei hoitaja vaihdu useita kertoja, se on omaisten että potilaan etu. Enkä suinkaan vähättele hoitajien väsymystä, olen hoitotyötä itsekin vuosia tehnyt. Niin keikkalaisena, että vakituisena. On hyvä jos uusi työvuoro kokeilu on toiminut ilman ilta /aamu yhdistelmää, mutta olen edelleen sitä mieltä että paperit ja koneet eivät korvaa ihmistä ja verbaalista tiedon siirtoa etenkään hoitotyössä, voihan olla että kaikki hoitajat eivät esimerkiksi hallitse kirjallista ilmaisua riittävän hyvin, tietämättään tai kirjaamiseen ei ole jäänyt riittävästi iltavuorossa aikaa ja jotakin on unohtunut kirjaamatta. Miten käy silloin tiedonsiirron ?
Mielestäni noilla ilta-aamu-yhdistelmillä ratsastetaan liikaa työntekijöiden jaksamisella. Varsinkin jos on vähänkin pidempi työmatka, niin nuo yhdistelmät on todella rankkoja, melkein kätevintä olisi jäädä nukkumaan vaikka työpaikan pukuhuoneeseen, kun kotona ei kuitenkaan ehdi muuta kuin nukkumassa käydä. Sittenhän niitä virheitä vasta saattaa sattuakin, jos työntekijät ovat uupuneita naurettavien vuorojärjestelyjen takia.
Eikö sitä yleensä vuorot mene kuitenkin niin, että jokin aika päivästä ollaan "päällekkäin" eli kyllä tiedon pitää kulkea ilman noita ilta-aamu-yhdistelmiäkin.
Ja toinen vielä mitä en ymmärrä on nämä "pätkät". Eli kuinka yleistä on ja mihin perustuu sellaiset vuorot, että ennen yövuoroa tehdään "pätkävuoro", eli ollaan aamupäivä töissä ja sitten seuraava yö (esim. ma-aamuna tullaan töihin, ollaan puoleenpäivään ja sitten ma-iltana tullaan yövuoroon). Näitä kuuluu monissa paikoin olevan, mutta nuokin on todella naurettavia vuoroja, varsinkin jos sitä työmatkaa on vähänkin enemmän. - nimetön..
jaksaminen kirjoitti:
Mielestäni noilla ilta-aamu-yhdistelmillä ratsastetaan liikaa työntekijöiden jaksamisella. Varsinkin jos on vähänkin pidempi työmatka, niin nuo yhdistelmät on todella rankkoja, melkein kätevintä olisi jäädä nukkumaan vaikka työpaikan pukuhuoneeseen, kun kotona ei kuitenkaan ehdi muuta kuin nukkumassa käydä. Sittenhän niitä virheitä vasta saattaa sattuakin, jos työntekijät ovat uupuneita naurettavien vuorojärjestelyjen takia.
Eikö sitä yleensä vuorot mene kuitenkin niin, että jokin aika päivästä ollaan "päällekkäin" eli kyllä tiedon pitää kulkea ilman noita ilta-aamu-yhdistelmiäkin.
Ja toinen vielä mitä en ymmärrä on nämä "pätkät". Eli kuinka yleistä on ja mihin perustuu sellaiset vuorot, että ennen yövuoroa tehdään "pätkävuoro", eli ollaan aamupäivä töissä ja sitten seuraava yö (esim. ma-aamuna tullaan töihin, ollaan puoleenpäivään ja sitten ma-iltana tullaan yövuoroon). Näitä kuuluu monissa paikoin olevan, mutta nuokin on todella naurettavia vuoroja, varsinkin jos sitä työmatkaa on vähänkin enemmän.Oon kanssasi samaa mieltä, ja tossa aloitinkin tän kesksutelun näistä ilta-aamuyhdistelmistä! juu mä en kanssa tajuu pätkäaamuja, onnex en oo niitäkään tehnyt koska sanoin niistäkin pomolle kun näistä ilta- aamuyhdistelmistä! no niitä useimmin joutuu tekeen semmoset jotka tekevät vaan esim. yhdenyövuoron listalla. koska jos mennään yöx 21.00 niin tän vuorokauden puolella ollaan vaan 3 h töissä, ja seuraavan vuorokauden puolella 7 h. Mut kun eka tehdään 5 h aamupätkä niin silloin alakavlle yövuoropäivälle tulee 8h elikkä tavallinen työpäivä.
sit vielä tällä säästetään rahaa kun aamulla yx henkilö on vaan 5 h, eikä siinä ole henkilöä joka tekee normaalin 7-8 h päivän. sit on ärsyttävää kun pätkäaamulainen lähtee jo 12.00 joten muut joutuvat tekemään hommia senkin edestä. Vlillä sairaalassa missä oon duunissa ollut niin on kaksi hoitajaa lähtenyt 12.00, no onnex ne on eri moduuleista, mut samalta osastolta kuiteskin(osasto jaettu kahtia).
Joo aina tarvii huomioida toi työmatkan pituus, joillakin sitä on ihan reilusti. Aivan, väsynyt hoitaja on "vaarallinen"(hauskasti ilmaistu) ja tekee siis enemmän virheitä. Tosi paljon oon törmännyt siihen, että lääkkeitä on esim. jaettu väärin, annattu vääriä nesteitä jne...hoitajat eivät keskity väsyneenä! - syy miksi
nimetön.. kirjoitti:
Oon kanssasi samaa mieltä, ja tossa aloitinkin tän kesksutelun näistä ilta-aamuyhdistelmistä! juu mä en kanssa tajuu pätkäaamuja, onnex en oo niitäkään tehnyt koska sanoin niistäkin pomolle kun näistä ilta- aamuyhdistelmistä! no niitä useimmin joutuu tekeen semmoset jotka tekevät vaan esim. yhdenyövuoron listalla. koska jos mennään yöx 21.00 niin tän vuorokauden puolella ollaan vaan 3 h töissä, ja seuraavan vuorokauden puolella 7 h. Mut kun eka tehdään 5 h aamupätkä niin silloin alakavlle yövuoropäivälle tulee 8h elikkä tavallinen työpäivä.
sit vielä tällä säästetään rahaa kun aamulla yx henkilö on vaan 5 h, eikä siinä ole henkilöä joka tekee normaalin 7-8 h päivän. sit on ärsyttävää kun pätkäaamulainen lähtee jo 12.00 joten muut joutuvat tekemään hommia senkin edestä. Vlillä sairaalassa missä oon duunissa ollut niin on kaksi hoitajaa lähtenyt 12.00, no onnex ne on eri moduuleista, mut samalta osastolta kuiteskin(osasto jaettu kahtia).
Joo aina tarvii huomioida toi työmatkan pituus, joillakin sitä on ihan reilusti. Aivan, väsynyt hoitaja on "vaarallinen"(hauskasti ilmaistu) ja tekee siis enemmän virheitä. Tosi paljon oon törmännyt siihen, että lääkkeitä on esim. jaettu väärin, annattu vääriä nesteitä jne...hoitajat eivät keskity väsyneenä!Meillä teetetään pätkäaamuja yleensä siksi että ei muuten riittäisi aamuun tarpeeksi henkilökuntaa ja kait se on syynä ne tunnitkin että tulisi täyteen.Itsellä ei ole erikoisesti mitään pätkäaamua vastaan.Saapahan ainakin nukkua hyvällä omalla tunnolla sitten ja uni tulee paremmin!Tosin meillä tulee klo 12 yks iltalainen joka pääsee sit illalla klo 20.Se on illan aikana kahdella osastolla varsinaisen iltalaisen apuna vain kaikkein välttämättömimmissä.
- kävi?
Alkuperäinen kirjoittaja nanna, olen utelias kuulemaan miten asian suhteen kävi. Joko otit asian puheeksi osastolla? Minkä vastauksen sait iltavuorojasi koskien?
- nanna_
Noh, kysäisin vaan pomolta että olisiko mahdollista laittaa ens listaan jokunen aamukin... oli kyllä suostuvainen, mutta tottakait hänen piti sitten kommentoida että, "listat menee sekaisin, kun niitä ruvetaan uusimaan" (pakko oli ilmeisesti sanoa että jotenki tulis vaivautunu olo) :( No, raaski kuitenki kolme aamua pistää, (ei paljo hymyilytä). olen täs nyt vähän taukoa pitäny tänne kirjoittelusta, joten annan viel kommenttia olostani. OLEN VÄSYNYT! Aamuisin nukun ainakin 11:sta jopa puoli 12:sta, ja sitten kello 14.00 töihin meno! mitä elämää tämä enää on :(? ei sitä kerkeä mitään enää tehä... (anteeksi valitukseni, mutta näin asia on) Pidän työstäni PALJON, mutta alkaa jo päähän ottamaan nuo hemmetin iltavuoroputket!
- ...
nanna_ kirjoitti:
Noh, kysäisin vaan pomolta että olisiko mahdollista laittaa ens listaan jokunen aamukin... oli kyllä suostuvainen, mutta tottakait hänen piti sitten kommentoida että, "listat menee sekaisin, kun niitä ruvetaan uusimaan" (pakko oli ilmeisesti sanoa että jotenki tulis vaivautunu olo) :( No, raaski kuitenki kolme aamua pistää, (ei paljo hymyilytä). olen täs nyt vähän taukoa pitäny tänne kirjoittelusta, joten annan viel kommenttia olostani. OLEN VÄSYNYT! Aamuisin nukun ainakin 11:sta jopa puoli 12:sta, ja sitten kello 14.00 töihin meno! mitä elämää tämä enää on :(? ei sitä kerkeä mitään enää tehä... (anteeksi valitukseni, mutta näin asia on) Pidän työstäni PALJON, mutta alkaa jo päähän ottamaan nuo hemmetin iltavuoroputket!
Oletko puhunut myös pomolleisi, että olet väsynyt? Oletko suoraan kertonut, että koet itsesi hyväksikäytetyksi. Oletko kysynyt mistä se johtuu, että iltavuorot eivät jakaudu tasaisesti. Vaadi selitystä ja kerro suoraan tuntemuksistasi. Korosta ensikerralla oikeudenmukaisuutta.
On tietysti pomosi/listantekijän moraalita kiinni miten he käyttäytyvät, mutta on myös itsestäsi kiinni mitenkä tuot asiat ja epäkohdat esille ja miten pidät omia puoliasi.
Älä anna muiden tallata itseäsi, vaikka uutena voi olla vähän vaikeaa ottaa aioita esille niin rohkeasti ja varmasti vaan. Tsemppiä sulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.3762386IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk631849- 1541423
Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen
Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten131247Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää5021201Vastuunkantoa
Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu48925- 90874
- 71842
Ruohonpolttoa Suomussalmella
Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla43815- 28813